PDA

View Full Version : Uruguay - tips og flyselskaper

Polaris
18-01-2019, 18:08
Vanligvis har jeg en årlig tur til Island, pga faste havneanløp. I år er de på den sørlige halvkule, og de skal til Montevideo tusen ganger. Merkelige greier, men hva vet vel jeg.

Nå leker vi litt med tanken om å shippe meg til Montevideo på "robertaas"-tur, det vil si helgetur.

Har funnet "kurante" billetter med LATAM fra Frankfurt til Sao Paolo, og derfra videre med LATAM til Montevideo. Hvordan er LATAM på langdistanse med deres 777? Kurant? Finnes det noen gode ruter med Star Alliance dit, så man kunne fått seg noen eurobonuspoeng?

Må man ha vaksiner dit? Hva anbefales det å ev. se eller gjøre i Montevideo? Planlegger 3 hele dager + 3 hele reisedager. Er det en moderne by? Kan man som jente gå alene der? Andre tips triks eller forslag?

Fnate
18-01-2019, 19:03
Så kult. Jeg har ikke vært i Uruguay selv men det står på lista, og jeg har jo vært mye i stedene rundt.

De fleste som reiser til Montevideo tror jeg nok flyr til Buenos Aires og tar fergen derfra. det er liksom standardmåten.

Star er ikke så innmari sterke. Avianca Brasil sliter jo også. Men LH flyr til Buenos Aires.

Selv flyr jeg nesten alltid AA, BA, LATAM eller Air France til området og alle 4 er veldig gode. Spesielt AA, der man får connection i MIA til veldig mange plasser

Men for Star poeng ville jeg sett på Lufthansa til EZE og ferge derfra

Polaris
18-01-2019, 19:29
Så kult. Jeg har ikke vært i Uruguay selv men det står på lista, og jeg har jo vært mye i stedene rundt.

De fleste som reiser til Montevideo tror jeg nok flyr til Buenos Aires og tar fergen derfra. det er liksom standardmåten.

Star er ikke så innmari sterke. Avianca Brasil sliter jo også. Men LH flyr til Buenos Aires.

Selv flyr jeg nesten alltid AA, BA, LATAM eller Air France til området og alle 4 er veldig gode. Spesielt AA, der man får connection i MIA til veldig mange plasser

Men for Star poeng ville jeg sett på Lufthansa til EZE og ferge derfra

Ooooo, VELDIG kurant poeng!! Hadde helt glemt av fergolinien. Da blir ting fort litt lettere, da kan man jo klare seg med direktefly om jeg kjører og setter bilen i garasjen på frankfurt floghafen. 747-8 er jo også kurant. Og når jeg får dødsangst av turbulensen over ITCZ så kan jeg se for meg habile tyskere med full kontroll og roe meg litt ned. No joke, sånt er viktig for meg :p Prissjekkes! :)

ln-bre
18-01-2019, 19:33
Jeg var i Montevideo i november. Vi tok hurtigferje fra Buenos Aires. Med Star Alliance er det nok enklest å fly Lufthansa direkte til Buenos Aires og så hurtigferje. Ferjeselskapet heter Buquebus og du googler det lett.
Du trenger ikke vaksiner og Montevideo regnes som den tryggeste hovedstaden i Sør-Amerika. Vi følte oss helt trygge.
Grei by og se seg rundt i. Et par store og moderne shoppingsentre og strand nær sentrum.

Fnate
18-01-2019, 19:39
Ooooo, VELDIG kurant poeng!! Hadde helt glemt av fergolinien. Da blir ting fort litt lettere, da kan man jo klare seg med direktefly om jeg kjører og setter bilen i garasjen på frankfurt floghafen. 747-8 er jo også kurant. Og når jeg får dødsangst av turbulensen over ITCZ så kan jeg se for meg habile tyskere med full kontroll og roe meg litt ned. No joke, sånt er viktig for meg [emoji14] Prissjekkes! :)Ikke bekymre deg så mye over turbulensen. Nå sover jeg riktignok godt på fly, men på sikkert 20 flighter over sonen har jeg aldri så mye som merket noe unaturlig turbulens.

Flatulens er et større problem

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Someone
18-01-2019, 19:46
Er ikke det greieste å fly Iberia via MAD direkte til MVD?

Polaris
18-01-2019, 19:50
Ikke bekymre deg så mye over turbulensen. Nå sover jeg riktignok godt på fly, men på sikkert 20 flighter over sonen har jeg aldri så mye som merket noe unaturlig turbulens.

Flatulens er et større problem

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Hahahahaha. Du, det minner meg om Lufthansa BIZ fra San Fransisco til Frankfurt. Fyren bak oss lot en "nesten" stille bombe løs, og lukta kan beskrives som Island^2. Nais.

@Someone, men da må man jo viavia, i stedet for en direkteflight - altså litt mindre attraktivt? Skriver den opp som alternativ for prissjekking!

Polaris
18-01-2019, 19:51
Jeg var i Montevideo i november. Vi tok hurtigferje fra Buenos Aires. Med Star Alliance er det nok enklest å fly Lufthansa direkte til Buenos Aires og så hurtigferje. Ferjeselskapet heter Buquebus og du googler det lett.
Du trenger ikke vaksiner og Montevideo regnes som den tryggeste hovedstaden i Sør-Amerika. Vi følte oss helt trygge.
Grei by og se seg rundt i. Et par store og moderne shoppingsentre og strand nær sentrum.

Høres veldig lovende ut :) Skal sjekke hurtigferge, er vi heldige stopper den i samme havneområde som jeg har som destinasjon!

ln-bre
18-01-2019, 19:59
Et alternativ med Star Alliance kan være Avianca via London (eller Madrid), så Bogota og derfra rett til Montevideo. Har reist flere ganger med Avianca de siste par årene og har blitt positivt overrasket.

Someone
18-01-2019, 20:33
@Someone, men da må man jo viavia, i stedet for en direkteflight - altså litt mindre attraktivt? Skriver den opp som alternativ for prissjekking!

Trodde ikke FRA var din nærmeste flyplass med noe lenger nord?

Så jeg antok XXX-MAD-MVD er enklere enn Bil-FRA-EZE-BåtMVD? Med begrenset tid bør du vel bruke minst mulig tid på reise?

Polaris
18-01-2019, 20:44
Trodde ikke FRA var din nærmeste flyplass med noe lenger nord?

Så jeg antok XXX-MAD-MVD er enklere enn Bil-FRA-EZE-BåtMVD? Med begrenset tid bør du vel bruke minst mulig tid på reise?

Tja, men bare marginelt. Tar 2,5 timer til Düsseldorf, og 4 timer til Frankfurt. Ca 200km mellom flyplassene. Ære være Autobahns i det høyeste osv.

Polaris
18-01-2019, 21:35
May I just add: hva er det med Lufthansa og prisene deres? Jeg prøver virkelig proaktivt å booke med Lufthansa da jeg har sansen for de, men bestandig - det være direkterute Frankfurt-Tromsø, viavia ruter ala SAS bare med Lufthansa Frankfurt-Oslo-Tromsø, eller nå også direkte Frankfurt-Buenos Aires... De er jo helt hinsides alt svindyre? Hvordan kan de i det hele tatt drifte når KLM (eller SAS) *bestandig* slår de på pris? Kanskje det bare er "just my luck"...

LN-MOW
18-01-2019, 21:41
May I just add: hva er det med Lufthansa og prisene deres? Jeg prøver virkelig proaktivt å booke med Lufthansa da jeg har sansen for de, men bestandig - det være direkterute Frankfurt-Tromsø, viavia ruter ala SAS bare med Lufthansa Frankfurt-Oslo-Tromsø, eller nå også direkte Frankfurt-Buenos Aires... De er jo helt hinsides alt svindyre? Hvordan kan de i det hele tatt drifte når KLM (eller SAS) *bestandig* slår de på pris? Kanskje det bare er "just my luck"...

Den som går full med høyest snittpris har vunnet .. ;)

TriStar
19-01-2019, 10:06
Har vært i Montevideo et par ganger, og det kan absolutt anbefales. Ankom via Buenos Aires begge ganger. Den en gangen med ferge (via Colonia) og den andre med fly, fra flyplassen i «sentrum» av Buenos Aires.

Opplevde absolutt byen som trygg, og med mindre du er vegetarianer er maten upåklagelig. Vil anbefale en tur til Mercado del Puerto,et gammelt lagerbygg nede ved havna som er bygget om til restauranter. Passer vel så bra til en solid lunsj som til middag.

http://www.elpalenque.com.uy/inicio-ing

er en av de bedre, og de har faktisk også god sjømat om man blir matlei av biffer. Ellers er lokalbefolkningen hyggelige og imøtekommende (mine spanskkunnskaper er beskjedne...), og en del av de yngre snakker engelsk. Og verdt å få med seg tekulturen der, de fleste bærer rundt på en termos uansett hvor de er på vei...

Polaris
19-01-2019, 12:37
Etter flyprissjekknerding slik kun et flypratmedlem kan, har jeg landet på to options:

1) KLM på langdistanse fra Amsterdam til Brasil og derfra videre med GOL, LATAM eller noe annet lokalt tjafs til Montevideo. Koster 8000kr tur/retur. Fordel: KLM på langdistanse er bra? Ulempe: kun 1t 20min transfer på retur fra Montevideo-Sao Paolo / Sao Paolo-Amsterdam. Dritt å være stuck i Sao Paolo ett helt døgn om jeg ikke rekker flyet....

2) Iberia Düsseldorf-Madrid / Madrid-Montevideo. Fordel: ingen transit i sør-amerika, mye options ut fra madrid hvis man er forsinket. Ulempe: hvis Düsseldorf-Madrid er forsinka har jeg bare 2 timer på meg til neste fly går. Å komme 1 døgn forsinket ødelegger ca. hele poenget med turen siden gubbolini er i havna totalt ca 70 timer. Koster 10 500kr...
Fordel 2: kortere tid over dammen. Ulempe 2: mer sørlig flystrekke = mer tid i ICTZ? Ulempe 3: jeg har en irrasjonell lavere tillitt til spanjoler, enn f.eks hollendere :D Ulempe 4: oneworld. Bah, humbug.

Må gå litt i tankeboksen.

Noen med erfaring fra langdistanse hos Iberia med 330? Er det verdt over 10,000kr?

*fotnote: Direkte til EZE utgår.

LN-RTP
19-01-2019, 12:55
Vært mye i Montevideo i jobb sammenheng, en favorittby med mye historie.
Under krigen ble et tysk krigsskip senket utafor Montevideo, av sitt eget mannskap:
Båten het Admiral Graf Spee og endel av mannskapet havnet i Montevideo, bussjåføren som hentet oss på flyplassen hver gang var sønnen til et av mannskapet.
God mat og hyggelig befolkning.
Anbefales.

TriStar
19-01-2019, 12:56
Ser også at Air France har gode priser DUS-CDG-EZE. Og forundrer meg stadig over at mange nordmenn insisterer på å stave Sao Paulo med massevis av o’er[emoji6]

Polaris
19-01-2019, 12:59
Ser også at Air France har gode priser DUS-CDG-EZE. Og forundrer meg stadig over at mange nordmenn insisterer på å stave Sao Paulo med massevis av o’er[emoji6]

PAOLOLOL! Jeg bruker for tiden 3 språk om hverandre, forbeholder meg retten til å ikke bruke u der hodet vil ha o :p

EZE utgår da jeg får gratis transitt fra flyplassen i MVD, og ferga ikke går med god nok timing.

A-380
20-01-2019, 09:06
747-8 er jo også kurant. Og når jeg får dødsangst av turbulensen over ITCZ så kan jeg se for meg habile tyskere med full kontroll og roe meg litt ned. No joke, sånt er viktig for meg :p Prissjekkes! :)

Fløy EZE - FRA med Lufthansa i 747-8 for noen år siden, og utenfor kysten av nordlige Brasil opplevde jeg den kraftigste turbulensen jeg noen gang har opplevd. Vinflaskene i First lå strødd, og Champis glasset mitt lettet fra bordet, men jeg klarte heldigvis å redde det, slik at jeg hadde noe å drikke mens det ristet som verst.

Etter at alle hadde fått ristet fra seg kom den tyske kapteinen på PA og fortalte at dette var den kraftigste turbulensen han noen gang hadde opplevd. Det hadde visst også vært rimelig kaotisk lenger bak i flyet, men i nesen på Jumboen gikk det rimelig greit.

Men jeg har også flydd 2 ganger til GIG og en gang til GRU, og ikke hatt noe nevneverdig turbulens i det heletatt. Så tror ikke du skal frykte for mye angående turbulens.

Har prøvd Lufthansa, KLM, TAP og AirFrance i økonomi (til eller fra Sør Amerika), og vil rangere de i den nevnte rekkefølgen med Lufthansa på topp.

SQ 777
20-01-2019, 11:27
Bare kort historisk kommentar.. Var der i 1998 . Samme tur som Iguazu og Buenos Aires..

Tok Buquebus over til Montevideo på dagstur.. Vi virkelig likte stedet .. Flott..

Polaris
20-01-2019, 11:52
Fløy EZE - FRA med Lufthansa i 747-8 for noen år siden, og utenfor kysten av nordlige Brasil opplevde jeg den kraftigste turbulensen jeg noen gang har opplevd. Vinflaskene i First lå strødd, og Champis glasset mitt lettet fra bordet, men jeg klarte heldigvis å redde det, slik at jeg hadde noe å drikke mens det ristet som verst.

Etter at alle hadde fått ristet fra seg kom den tyske kapteinen på PA og fortalte at dette var den kraftigste turbulensen han noen gang hadde opplevd. Det hadde visst også vært rimelig kaotisk lenger bak i flyet, men i nesen på Jumboen gikk det rimelig greit.

Men jeg har også flydd 2 ganger til GIG og en gang til GRU, og ikke hatt noe nevneverdig turbulens i det heletatt. Så tror ikke du skal frykte for mye angående turbulens.

Har prøvd Lufthansa, KLM, TAP og AirFrance i økonomi (til eller fra Sør Amerika), og vil rangere de i den nevnte rekkefølgen med Lufthansa på topp.

Tusen takk! Dette er ljempenyttig info :)

vbirk
22-01-2019, 00:05
Dersom det virkelig er en "helgetur" i utvidet forstand vil jeg nok påstå at det går vekk mye tid dersom man skal ta båten begge veier. La oss si at du tar LH til/fra EZE. Da er du nede ca kl 08. Med gjeldende ruteplaner (enten buquebus.com eller seacatcolonia.com) vil du da være framme i Montevideo 16:30-17, og det er ikke med direkte-katamaranen, men over elven til Colonia og buss derifra.
Og dersom du er skeptisk til latino-piloter så ville jeg ikke uten videre anbefalt å ta langtur med latino-bussjåfører. Godt mulig jeg hadde uflaks for en del år siden, men bussturen var av en slik art at jeg bare tok Colonia-forbindelsen én gang.
Dersom du venter på direktefergen så er du i Montevideo 18:15.

Returen er litt greiere, da kan du dra direkte kl 11 og være i BsAs 13:15. Om fergen er noenlunde i rute har du greit med tid til LH511, da kan du godt være framme på EZE rundt 14:15 på en god dag.

Polaris
22-01-2019, 06:08
Dersom det virkelig er en "helgetur" i utvidet forstand vil jeg nok påstå at det går vekk mye tid dersom man skal ta båten begge veier. La oss si at du tar LH til/fra EZE. Da er du nede ca kl 08. Med gjeldende ruteplaner (enten buquebus.com eller seacatcolonia.com) vil du da være framme i Montevideo 16:30-17, og det er ikke med direkte-katamaranen, men over elven til Colonia og buss derifra.
Og dersom du er skeptisk til latino-piloter så ville jeg ikke uten videre anbefalt å ta langtur med latino-bussjåfører. Godt mulig jeg hadde uflaks for en del år siden, men bussturen var av en slik art at jeg bare tok Colonia-forbindelsen én gang.
Dersom du venter på direktefergen så er du i Montevideo 18:15.

Returen er litt greiere, da kan du dra direkte kl 11 og være i BsAs 13:15. Om fergen er noenlunde i rute har du greit med tid til LH511, da kan du godt være framme på EZE rundt 14:15 på en god dag.

Takk, det er en fin plan!! :) Men jeg hentes med gratis transit fra MVD flyplass, sammen med andre som mønstrer ombord. Det gir mer trygghet og fjerner usikre elementer.

LN-TIB
23-01-2019, 01:46
Takk, det er en fin plan!! :) Men jeg hentes med gratis transit fra MVD flyplass, sammen med andre som mønstrer ombord. Det gir mer trygghet og fjerner usikre elementer.

Om planen er å fly DUS-MVD via MAD, så kan det være lurt å sjekke Air Europa også. De ligger 3-4000 lavere i pris enn Iberia på noen vilkårlige datoer jeg prøvde.

Chr1st1an
18-02-2020, 14:50
Om man skal 5 dager til Buenos Aires; fungerer det fint å ta en dagstur til Montevideo, eller burde/må man ha en overnatting? Ser det går en ferge 07:15-09:30 og tilbake 19:30-21:45.

Har man nok tid til å ta innover seg mye av byen Montevideo på de 10 timene?
Antar det ikke er noe store køer på fergekaien ifht passkontroll og slikt?

A-380
19-02-2020, 20:49
Om man skal 5 dager til Buenos Aires; fungerer det fint å ta en dagstur til Montevideo, eller burde/må man ha en overnatting? Ser det går en ferge 07:15-09:30 og tilbake 19:30-21:45.

Kan ikke huske noe negativt om immigration til/fra Uruguay med båten, så det gikk nok rimelig greit med lite venting.

10timer bør være nok til å få sett en del, men ville ha leid en sjåfør som står klar for å kjøre deg rundt den dagen. Snakker du spansk, så er det nok ikke noe problem, men å finne en engelsk snakkende sjåfør er nok litt verre.

TriStar
19-02-2020, 20:57

Rimeligere og raskere å ta hurtigbåten over til Colonia, og så en busstur til Montevideo. Colonia er forsåvidt også verdt en liten stopp. Ville absolutt lagt inn en overnatting, mange gode og rimelige restauranter om man ikke er veganer. Anbefaler spesielt et gammelt havnelager som er bygget om til matmarked og har mange forskjellige restauranter.

http://www.mercadodelpuerto.com/