PDA

View Full Version : Reise med tog i Norge


LN-RTP
17-01-2019, 16:47
Har ikke brukt tog i Norge på 45 år, men planlegger Gardemoen til Trondheim S i Mai, Dovrebanen står det på NSB sidene.
Noen sprøsmål: Toget går fra Gardemoen terminal byggning, i kjelleren, ved samme stasjon som Flytoget?
Så det var en komfortklasse for 100 kroner ekstra, er det bare gratis kaffe og aviser, eller er setene bedre? Det er visst spisevogn på dette toget, er maten bra så man kan planlegge en bedre lunch ombord?

Tar toget isteden for flytur forde jeg tar med mine Amerikanske kone denne gangen, hun er sjelden i Norge og sikkert mye fint å se fra toget.

Så, er maten ombord fin, eller skal man ta med niste?

fattyfingers
17-01-2019, 16:54
Nordlandsbanen solgte Fjordland sist æ reiste med de. Mer behagelig med tog enn fly da [emoji16][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Futura
17-01-2019, 17:10
Ja toget går fra "kjellern" på OSL
Maten du får i spisevogna er på høyde med nisten du ev. tar med. Absolutt ikke noe å skryte av. Men det fyller litt opp i en sulten mage. Noen retter varmes. Jeg pleier å kjøpe en ferdigsmurt baguett på en matbutikk før jeg går på toget.
OBS 25-26 Mai er det Buss-for-tog, så jeg håper du ikke skal reise da.

Someone
17-01-2019, 17:21
OBS 25-26 Mai er det Buss-for-tog, så jeg håper du ikke skal reise da.



Og

Det er planlagt flere arbeidsøkter på den samme strekningen senere i år. Disse datoene er 2-4. mars, 4-5. mai, 8-15. juni, 17-19. august og 14-16. september.

Bygging av nytt dobbeltspor forbi Eidsvoll gjør at linjen må stenges. Men antar toget da går fra Eidsvoll, uten at jeg har sjekket

waytogo74
17-01-2019, 18:16
Komfort har strømuttak og bord, så jeg går alltid for det dersom jeg planlegger å jobbe på turen. Usikker på setene; hvis de er bedre så er det nok marginale forskjeller.

geirs
17-01-2019, 19:19
Har ikke brukt tog i Norge på 45 år, men planlegger Gardemoen til Trondheim S i Mai, Dovrebanen står det på NSB sidene.
Noen sprøsmål: Toget går fra Gardemoen terminal byggning, i kjelleren, ved samme stasjon som Flytoget?
Så det var en komfortklasse for 100 kroner ekstra, er det bare gratis kaffe og aviser, eller er setene bedre? Det er visst spisevogn på dette toget, er maten bra så man kan planlegge en bedre lunch ombord?

Tar toget isteden for flytur forde jeg tar med mine Amerikanske kone denne gangen, hun er sjelden i Norge og sikkert mye fint å se fra toget.

Så, er maten ombord fin, eller skal man ta med niste?

Tog nordover som Dovrebanen bruker spor 1. Flytoget 2 spor i midten, inn i spor 2 og ut i spor 3. Tog sørover retning Oslo S bruker spor 4.

Gunnar
17-01-2019, 20:38
Bygging av nytt dobbeltspor forbi Eidsvoll gjør at linjen må stenges. Men antar toget da går fra Eidsvoll, uten at jeg har sjekket
Toget til/fra Trondheim skal, etter hva jeg har forstått, benytte det gamle hovedsporet forbi Dal. Regner med det for reisende fra Oslo Lufthavn blir buss for tog til Eidsvoll for reiser nordover, evt. en togtur til Lillestrøm, og overgang der.

Matmessig er matpakke eller noe slikt som SubWay å anbefale. Maten ombord er dyr. For all del, den er god, men også overpriset.

Blubird
17-01-2019, 22:11
Meg bekjent er setene de samme. Synes i det hele tatt "komfort"-konseptet er nummeret inntil latterlig.

LN-RTP
17-01-2019, 23:30
Her var det mange fine svar på spørsmål og takk for det.
Da blir det vel å ta med en ferdig smurt baquett som niste, hvis man får slikt utafor Security i terminalen, eller er det bare kaffesjapper og kiosker der?
Vi ligger over på Park Inn like ved terminalen og frokost Buffet er inkludert så man lider vel ikke for mye nød på turen om man ikke finner en god niste pakke.

OBS 25-26 Mai er det Buss-for-tog, så jeg håper du ikke skal reise da.



Dette var på håret:
Vi tøffer Nordover fra OSL til Trondheim 19. Mai og tar retur den 23., men da via Hamar forde vi drar inn til Oslo S og tar hotell og middag i tigerstaden. ( Scandic City, rett over gata fra jernbanestasjonen lovte dem)
Ser ut som vi slipper bussen da, men hvor lang strekning på buss er det snakk om? (Om det skulle bli busstur likevel)

Sist vi tok tog var i Frankrike 2013, fra CDG til Brest, lyntog og fine greier, men var ganske dyrt husker jeg, flere hundre Euro for noen få timer.
Dovrebanen til Trondheim ser rimelig ut hvis man kjøper billett på forskudd.
Skal bli spennede, lei av å fly og det kaoset som følger med sikkerhets kontrol og stappfulle fly og terminaler. Har flydd mere enn Gud så nå skal man reise sakte og med stil og klasse..Hvis man slipper bussen..

Futura
17-01-2019, 23:41
Ofte går bussene for tog helt til Dombås. Av og til, til Lillehammer. Noen ganger helt til Tr.heim, men det er mest ved ikke planlagte brudd. Vi hadde besøk av en franskmann sommeren 2017 og han tok seg en Tr.heims tur med toget. På returen var det problem med et lokomotiv 10km fra Tr.heim så da ble det buss via Østerdalen, til Oslo. Det er 50km kortere.

TG923
18-01-2019, 00:26
Ved det planlagte avviket kommende helg går bussen fra Gardermoen kl. 0807 med overgang til tog i Eidsvoll 0840 videre til Trondheim.
Altså bare en halvtimes svipptur med buss.

kekker
18-01-2019, 09:10
Her var det mange fine svar på spørsmål og takk for det.
Da blir det vel å ta med en ferdig smurt baquett som niste, hvis man får slikt utafor Security i terminalen, eller er det bare kaffesjapper og kiosker der?

I avgangshallen, før security, ligger Samson, der får du et bra utvalg av bakevarer. Enig med resten her, at det er lurt å bunkre opp litt, før du hopper på toget nordover!

Someone
18-01-2019, 09:25
Ligger også en La Baguette i ankomstetasjen , rett bak nedgangen til togene

jb1
18-01-2019, 12:23
Meg bekjent er setene de samme. Synes i det hele tatt "komfort"-konseptet er nummeret inntil latterlig.



Enig, tok gammel første klasse på et signaturtog for mange år siden. Det var bra, med et måltid inkludert etc. Jeg håper på et tog à la Blå tåget som finnes mellom Stockholm og Gøteborg mellom Oslo og Bergen. Det burde slå an blant turister, særlig om sommeren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dag Viking
18-01-2019, 13:30
Og



Bygging av nytt dobbeltspor forbi Eidsvoll gjør at linjen må stenges. Men antar toget da går fra Eidsvoll, uten at jeg har sjekket

Arbeid flere steder da, feks Kvam , Ler og Otta (hvis jeg husker riktig).
Egentlig like greit å ta fly slike helger.

LN-TIB
18-01-2019, 14:45
Meg bekjent er setene de samme. Synes i det hele tatt "komfort"-konseptet er nummeret inntil latterlig.

Fant ut at jeg fikk to sjetonger til å bruke på kaffemaskin for en hundrings, så ikke stort å skryte av. Merkelig nok virket det som mange likevel betalt for å sitte i den kabinen.

LN-RTP
18-01-2019, 15:22
Ok, da er det bare gode nyheter og velstand: Man får kjøpt niste på veien til toget og man slipper å ta buss. (Skjønt det er vel ikke dødsdom om man må sette seg på en buss noen km eller noen timer.)

Prøvde å kjøpe NSB billetter på forhånd siden det er under halv pris, men forhåndsbestilling gakk ikke så langt som til Mai da jeg sjekket noen dager siden.
Får man velge seter også når man forhåndsbestiller, eller er det bare å sette seg der det er ledig?

Så at en av verdens flotteste tog turer er i Norge: https://theculturetrip.com/europe/articles/the-11-most-astonishing-train-rides-in-the-world/

Someone
18-01-2019, 15:23
Setereservasjon koster vel 50kr og anbefales da togene ofte er fulle

Martin
18-01-2019, 15:37
Setereservasjon koster vel 50kr og anbefales da togene ofte er fulle



Det gjør det da ikke? Er da inkludert i prisen?

Henshaw
18-01-2019, 15:41
Da jeg tok Bergensbanen sommeren 2017 var det gratis setereservasjon i alle klasser og fri flyt i kaffemaskinen for komfort, ingen sjetonger.

LN-HFH
18-01-2019, 15:59
Flirt i regionkonfig har ihvertfall sjetonger, hadde komfort fra OSL til Lillehammer med et følge på 5, vi fikk en neve sjetonger, og noen av disse har jeg enda😆. På flirt er det ihvertfall en liten ekstrapute til hodet, ikke noen andre forskjeller på setet.

Hypern
18-01-2019, 16:42
Ofte går bussene for tog helt til Dombås. Av og til, til Lillehammer. Noen ganger helt til Tr.heim, men det er mest ved ikke planlagte brudd. Vi hadde besøk av en franskmann sommeren 2017 og han tok seg en Tr.heims tur med toget. På returen var det problem med et lokomotiv 10km fra Tr.heim så da ble det buss via Østerdalen, til Oslo. Det er 50km kortere.

Ved planlagte avbrudd på hele strekninga setter de ofte ikke inn buss for tog og folk må klare seg selv. Men da er det heller ikke mulig å booke noe på de aktuelle datoene.

Hypern
18-01-2019, 16:43
Setereservasjon koster vel 50kr og anbefales da togene ofte er fulle

Aldri hørt om at det koster ekstra å reservere sete på langdistansetogene i Norge... Komfort ja men ikke vanlig sete...

Dag Viking
18-01-2019, 16:57
Fant ut at jeg fikk to sjetonger til å bruke på kaffemaskin for en hundrings, så ikke stort å skryte av. Merkelig nok virket det som mange likevel betalt for å sitte i den kabinen.

Tok komfort Oslo Trondheim for noen uker siden. Absolutt verdt 50kr ekstra den gangen. Aviser, kaffe og skikkelig god plass. En behagelig tur, selv om den er et par timer for lang. Merk at dette ikke var det gamle signaturtoget, der komfort er trang og dårlig.

Dag Viking
18-01-2019, 16:58
Aldri hørt om at det koster ekstra å reservere sete på langdistansetogene i Norge... Komfort ja men ikke vanlig sete...

Setereservasjon koster 50kr på personalbillett, og det er obligatorisk på regiontog

Hypern
18-01-2019, 17:07
Setereservasjon koster 50kr på personalbillett, og det er obligatorisk på regiontogMen nå reiser det store flertallet ikke med personalbillett da.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Dag Viking
18-01-2019, 17:09
Men nå reiser det store flertallet ikke med personalbillett da.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Klar over det. Kun ment som en opplysning siden dere hadde forskjellig oppfatning om plassreservasjon er inkludert i billetten.

LN-RTP
18-01-2019, 19:41
Ok, de lærde strides.
Jeg kan vel finne svaret på NSB sidene hvis jeg surfer litt rundt der, men enda ikke åpent for reservasjoner i Mai, derfor ingen hast.
Ubegrenset kaffe i Komfort klasse? Greit nok det, men du verden hvor mye bedre det hadde vært med ubegrenset øl, da spesielt Dahls Pils.
Kjøre Julenisse....:cool:

Twin Otter
18-01-2019, 19:48
Det følger dessverre ikke ubegrensede mengder øl med komfortbilletten, men det er mulig å kjøpe øl i bistro-vognen. Men den må da konsumeres på samme sted og ikke medbringes tilbake til sitteplassen.

Someone
18-01-2019, 20:34
Det følger dessverre ikke ubegrensede mengder øl med komfortbilletten, men det er mulig å kjøpe øl i bistro-vognen. Men den må da konsumeres på samme sted og ikke medbringes tilbake til sitteplassen.



Det har vi jo nettopp hatt en tråd på. Han kan jo bare ta med seg noe og være litt diskré [emoji6]

Rosalie
18-01-2019, 20:45
Nederst i lenka er en oversikt over spisesteder i ankomsthallen: https://www.aftenposten.no/brandstudio/feature/v/avinor/mat/ankomst/

Twin Otter
18-01-2019, 20:57
Det har vi jo nettopp hatt en tråd på. Han kan jo bare ta med seg noe og være litt diskré [emoji6]

Hva man eventuelt tar med seg ombord og nyter i skjul på sitteplassen er et annet tema og som du nevner finnes det en egen tråd for det. :old

Her påpekte jeg bare at drikke som eventuelt kjøpes i kantinevognen ikke kan nytes andre steder en der. Ved hver eneste anledning jeg har kjøpt en øl på toget har jeg fått streng beskjed fra kantinepersonellet at den ikke kan medbringes tilbake til setet. Jag påpeker bare fakta.

Norge Rundt På 14 Dager
19-01-2019, 18:27
Toget til/fra Trondheim skal, etter hva jeg har forstått, benytte det gamle hovedsporet forbi Dal. Regner med det for reisende fra Oslo Lufthavn blir buss for tog til Eidsvoll for reiser nordover, evt. en togtur til Lillestrøm, og overgang der.

Matmessig er matpakke eller noe slikt som SubWay å anbefale. Maten ombord er dyr. For all del, den er god, men også overpriset.

Hvis man ønsker noe bedre mat enn "fjordlandmaten" som serveres i bistroen. Så kan du på enkelte linjer (Oslo Trondheim) er en av dem forhåndsbestille mat. Dette er mat som da blir levert av cateringfirma på Oslo S. Men bør vel ikke være noe problem hvis man kommer på på Gardermoen. Info om dette finnes på nettsiden til NSB.

robertaas
19-01-2019, 18:42
Velkommen til togprat.no.

Twin Otter
19-01-2019, 19:50
Tog er jo en behagelig reisemåte da. Og litt togprat bør kunne være ok på et reiseforum slik dette underforumet er. :old

LN-RTP
16-03-2019, 23:38
Da har jeg tilslutt fått bestilt billetter på NSB, men så ikke noe tilbud om å forhåndsbestille mat, skjønt jeg kan vel gå tilbake og lete bedre.
En del av hensikten med togturen er utsikt og vise Norsk natur til fruen: Bestilte seter på høyre sider begge veier, samt komfort klasse for da får man er lite bord foran seg samt kaffe og aviser.
Blir sikkert bra og nå skylder jeg vel trip rapport på togturen, skjønt det blir vel ikke mange og lange setninger om champagne utvalget og kvaliteten, men kona liker boble vin så er den tilgjengelig så går det vel ned.:cool:

Skal bo på Royal Garden i Trondheim, sentralt og fint, håper det blir knallvær så man kan sette seg på bryggekanten og spise ferske reker..:up:

LN-RTP
17-03-2019, 00:00
Fant mat og meny på NSB sidene: Forhåndsbestiling på en laksetalerken var 269 kroner, men vanlig ombord mat ser grei ut, mere enn nok å spise ser jeg. Dahl’s pils 95 kroner, jaja, man lever bare en gang:)
Blir vel å kjøpe med en nysmurt baguet og ta med en vannflaske fra flyplassen så har man i lange baner..

jb1
17-03-2019, 09:34
Fant mat og meny på NSB sidene: Forhåndsbestiling på en laksetalerken var 269 kroner, men vanlig ombord mat ser grei ut, mere enn nok å spise ser jeg. Dahl’s pils 95 kroner, jaja, man lever bare en gang:)
Blir vel å kjøpe med en nysmurt baguet og ta med en vannflaske fra flyplassen så har man i lange baner..



Jeg har forhåndsbestilt mat en gang, Oslo-Otta tror jeg. Har skrevet om det en gang før her. Det er riktignok noen år siden, men NSB markedsfører dette langt mindre enn flyselskaper med lignende service. Jeg fikk inntrykk av å være litt rar, men godt smakte det. NSB eller Vy kunne satse litt på slikt, en tur over fjellet med god mat på toget hadde ikke skadet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-RTP
20-05-2019, 11:45
Første togtur unnagjort 19. Mai.
Var jo greit nok, men savnet Internet og lade muligheter.
Maten var ok og setene bra nok.
Fint å reise uten stress med fly plasser, sikkerhets kontroll og køer.
Life in the Slow Lane..

Henshaw
20-05-2019, 13:18
Lademuligheter er det vel på de fleste tog, muligens med unntak av eldre togsett på lokalstrekninger? Internett er nok ofte veldig mangelfullt, for de med simkort fra Norge eller EU er nok mobilnettet gjerne å foretrekke, men er strekker med hull der også, selv på sentrale østlandet

OttoL
20-05-2019, 14:50
Om en skal ta lokaltog på Bergensbanen så må man passe på når en reserverer billett ettersom en kan en velge mellom fritt setevalg og plassbillett, noe som er grenseløs idioti.

LN-RTP
20-05-2019, 22:38
Lademuligheter er det vel på de fleste tog, muligens med unntak av eldre togsett på lokalstrekninger? Internett er nok ofte veldig mangelfullt, for de med simkort fra Norge eller EU er nok mobilnettet gjerne å foretrekke, men er strekker med hull der også, selv på sentrale østlandet

Fant ikke noe lading rundt setene vi satt i, men prøvde ikke med lupe eller ampere søker: Var ombord 6.5 timer og forsket og tittet litt rundet setene og vi var edru, men fant ingen ting.
Internet var ute av drift sa konduktøren og det var helgen etter 17. Mai så dem hadde ikke reparatører til å fikse det.

Gunnar
21-05-2019, 20:47
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?

Martin
21-05-2019, 22:12
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?

Skjønte ikke helt hve du mente med "krenge"- og "puslespilltog", men i følge en relativt uoffisiell nettside er det uttak i hele toget på både type 73, type 5 og type 7.

http://tog2.000webhostapp.com/

LN-RTP
21-05-2019, 22:49
De gamle "krengetogene" de bruker fra Oslo til Kristiansand/Stavanger/Bergen/Trondheim har bare lademuligheter i "komfort". Men forstår det slik at de gamle "puslespill-togene" har lademuligheter i samtlige avdelinger?

Vi reiste i «komfort» og det var mye krenging merket jeg.
Så ikke noe lade uttak men orket ikke å kravle under setene eller å lete med lommelykt og pinsett.

Tar retur Torsdag og kanskje er det både lading og Internett på komfort klasse da..
Full rapport følger. :old

MountainDew
22-05-2019, 00:32
Hør om du kan få en "uff,da" spypose om de har :D

Gunnar
24-05-2019, 05:38
Skjønte ikke helt hve du mente med "krenge"- og "puslespilltog", men i følge en relativt uoffisiell nettside er det uttak i hele toget på både type 73, type 5 og type 7.
Ser at type 73 er "krengetoget". Ser også at ovennevnte nettside sier at type 73 har strømmuttak i hele toget på sørlandsbanen, men kun i komfort på dovrebanen... Har selv aldri funnet lademuligheter i type 73 utenom komfort på mine mange reiser på sørlandsbanen...

Someone
24-05-2019, 06:03
Type 73B, som brukes på Østfoldbanen har i hvertfall lademuligheter

Og angående Type 72 som brukes på lokaltrafikk i Rogaland og Osloområdet, de har egentlig ikke lademuligheter, men det er stikkontakter spredt rundt i toget som brukes til støvsuging under renhold. Det er blant annet en i nærheten av barnevognavdelingen ved toalettet, hvis det skulle knipe med strøm

LN-RTP
24-05-2019, 10:34
Jeg fant lade utak i går, vogn typen tror jeg var T5. Mellom setene under forkanten ar det et godt skjult uttak. Siden jeg fomlet der nede fant jeg også en skjult spake for å lene seteryggene tilbake, da ble det straks mere behagelig, men tok meg 5 timer å finne den spaken.
Internettet funket bra denne gangen, maten var sånn midt på treet og det var mange rare suse lyder fra forkanten av vogna og bak lokomotivet, trodde vi skulle gå supersonisk med de lydene, men GPS viste bare 98 mph.
Om vi tar toget igjen neste gang...?
Hmm, ikke sikkert, men om vi gjør det skal jeg velge andre seter på forhånd, denne gangen var det lite benplass fordi jeg hadde valgt «Club» seter og hele komfort klassen var full, men fremmede som rett foran oss som konkurrerte om ben plassen. My bad.:cry:

LN-RTP
25-05-2019, 05:45
Kjøpte billet på lokal tog fra Oslo S til Gardemoen og sa jeg skulle reise med 13;47 toget: Helt greit og fikk to billetter samt kvitteringer.
Vi kom til stasjonen tidlig så jeg spurte en dame ved liten skranke ved nedgangen til sporene om vi kunne ta et tidligere tog?
Javisst sa hun, for disse billetten er ikke validere enda. (Hun skannet dem)
Javel, så da går vi bare ned til toget sa jeg?
Jada, alt var i skjønneste orden.
Vi ruslet ned til sporet og kikket bak på billetten hvor det stod den er ikke gyldig hvis den ikke er validert.
Da kom det et tog hvor det stod på dørene at man kan kun stige ombord med gyldige billetter.
Noe som ikke stemte her så jeg spurte en konduktør på perrongen hvor landet lå..?
Hun sa at hvis man gikk ombord på tog med Oransje dører så kunne det bli kraftig bot hvis det ble kontrol og biletter ikke var validert, men det var også grå dører på toget, der kunne man stige på med u-validert billett.
Ok, flott.
Etter 5 minutter kom toget vårt, men ingen grå dører, bare oransje fargete dører.
(Begynte nå å få litt hode pinne)
Så at det ikke sto noe på de oransje dørene om at kun folk med gyldige billetter kunne gå gjennom disse dørene så vi bare tråkket inn og satte oss, men håpet det ikke ble kontrol i tilfelle man hadde brutt en stor og farlig regel om å validere en billet som var kjøpt for en time siden og som muligens var ugyldig på den strekningen man kjøpte billetten for og på samme dag.
Først var det stopp på Lillestrøm og ingen kontrollør forløpig. På neste leg til OSL hvisket dog min frue, som var medskyldig, at det kom en kontrollør og at vi kanskje kunne bli kastet av toget, eller få klekkelig bot?
Da han kom til oss sa jeg nonsjalant at jeg håpet han hadde validerings maskin for billetene våre, hvis ikke måtte vi kanskje ta oppvasken?
Han bare smilte og skannet billetene så alt gakk bra.
Må dog innrømme at jeg ikke var helt på bølgelengde med systemet: Hvile tog har grå dører og hvilke tog kan man få klekkelig bot ved å gå gjennom en oransje farget dør uten validert billett?
Det er vel enkelt nok for folk som tar toget hver dag, men for oss andre burde det følge med bruksanvisning.
(Vi tok toget dagen før fra Trondheim til Oslo, men kjøpte billett 1 måned i forveien og fikk sete nummer og boarding kort på PDF og utskrevet så det var enkelt og greit, men lokal toget til flyplassen var skumle greier, feil dørfarge og ikke gyldige billetter, det kunne lett bli kasjotten på uvitne turister, huttetu.

Hypern
25-05-2019, 09:12
Kjøpte billet på lokal tog fra Oslo S til Gardemoen og sa jeg skulle reise med 13;47 toget: Helt greit og fikk to billetter samt kvitteringer.
Vi kom til stasjonen tidlig så jeg spurte en dame ved liten skranke ved nedgangen til sporene om vi kunne ta et tidligere tog?
Javisst sa hun, for disse billetten er ikke validere enda. (Hun skannet dem)
Javel, så da går vi bare ned til toget sa jeg?
Jada, alt var i skjønneste orden.
Vi ruslet ned til sporet og kikket bak på billetten hvor det stod den er ikke gyldig hvis den ikke er validert.
Da kom det et tog hvor det stod på dørene at man kan kun stige ombord med gyldige billetter.
Noe som ikke stemte her så jeg spurte en konduktør på perrongen hvor landet lå..?
Hun sa at hvis man gikk ombord på tog med Oransje dører så kunne det bli kraftig bot hvis det ble kontrol og biletter ikke var validert, men det var også grå dører på toget, der kunne man stige på med u-validert billett.
Ok, flott.
Etter 5 minutter kom toget vårt, men ingen grå dører, bare oransje fargete dører.
(Begynte nå å få litt hode pinne)
Så at det ikke sto noe på de oransje dørene om at kun folk med gyldige billetter kunne gå gjennom disse dørene så vi bare tråkket inn og satte oss, men håpet det ikke ble kontrol i tilfelle man hadde brutt en stor og farlig regel om å validere en billet som var kjøpt for en time siden og som muligens var ugyldig på den strekningen man kjøpte billetten for og på samme dag.
Først var det stopp på Lillestrøm og ingen kontrollør forløpig. På neste leg til OSL hvisket dog min frue, som var medskyldig, at det kom en kontrollør og at vi kanskje kunne bli kastet av toget, eller få klekkelig bot?
Da han kom til oss sa jeg nonsjalant at jeg håpet han hadde validerings maskin for billetene våre, hvis ikke måtte vi kanskje ta oppvasken?
Han bare smilte og skannet billetene så alt gakk bra.
Må dog innrømme at jeg ikke var helt på bølgelengde med systemet: Hvile tog har grå dører og hvilke tog kan man få klekkelig bot ved å gå gjennom en oransje farget dør uten validert billett?
Det er vel enkelt nok for folk som tar toget hver dag, men for oss andre burde det følge med bruksanvisning.
(Vi tok toget dagen før fra Trondheim til Oslo, men kjøpte billett 1 måned i forveien og fikk sete nummer og boarding kort på PDF og utskrevet så det var enkelt og greit, men lokal toget til flyplassen var skumle greier, feil dørfarge og ikke gyldige billetter, det kunne lett bli kasjotten på uvitne turister, huttetu.

Når du reiser med lokaltog til Gardermoen fra Oslo booker man ikke billetter med et spesifikt tog. Man kjøper da en enkelbillett for 4 soner i Ruters takstregulativ. Som regel blir starttidspunktet satt til en gang. Denne enkeltbilletten er gyldig i 2 timer fra starttidspunkt om jeg ikke husker helt feil. Man kan således da hoppe på et hvilket som helst lokaltog opp dit ja også regionstogene til Lillehamer kan man også benytte.

Når man booker Oslo S Trondheim er saken en annen, da booker man et spesifikt tog med en spesifikk plass. Dette pga plassresverasjon er obligatorisk på de togene.

For å sammenligne da når du ankommer LHR og skal ta tbanen til sentrum kjøper man billett for alle 6 soner siden LHR ligger i sone 6. Men man booker ikke en spesifikk tbane. :)

Men dette kan også forvirre andre steder i landet hvor NSB eh Vy ikke har takstsamarbeid med det fylkeskommunale kollektivselskapet. Lokaltoget fra Værnes til Trondheim er et eksempel og lokaltog i Bergensområdet (men her har de vel fått til et takstsamarbeid med Skyss)

Discus
25-05-2019, 10:35
Man kjøper da en enkelbillett for 4 soner i Ruters takstregulativ. Som regel blir starttidspunktet satt til en gang.


Generelt: Starter med en gang om det er en EnTur-billett, for reise med Vy tidligere NSB solgt av EnTur-automat/skranke for Ruter-reise fra en BaneNord-stasjon, men ikke om det er billett kjøpt av Ruter på en Ruter-automat, de må valideres for å startes. :lol:

Hypern
25-05-2019, 10:36
Generelt: Starter med en gang om det er en EnTur-billett (dvs. Vy tidligere NSB solgt av EnTur for Ruter-reise fra en BaneNord-stasjon), men ikke om det er billett kjøpt av Ruter på en Ruter-automat, de må valideres for å startes. [emoji38]Jernbanereformen er til å få fnatt av men det er en annen diskusjon...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

LN-RTP
26-05-2019, 01:16
Jernbanereformen er til å få fnatt av men det er en annen diskusjon...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Reform?

Det er som deregulation?
Mange små NSB?
Som når Aeroflot ble mange Babyflot?
Det gikk fint og flott, men grå dører og oransje dører med forskjellig billett, hvis ikke får man fet bot...? :rolleyes:

robertaas
26-05-2019, 01:38
Det gikk fint og flott, men grå dører og oransje dører med forskjellig billett, hvis ikke før man fet bot...? :rolleyes:
Det er mange tiår siden det ble innført ubetjente vogner på tog i Norge hvor man måtte ha gyldig billett. Det har altså ingenting å gjøre med endring av endring av jernbaneselskaper.

Og det er ikke bare en kryptisk fargekode på dørene, det er også en rekke oppslag inni og utenpå togene om at man må ha gyldig billett om man bruker en av de ubetjente vognene.

LN-MOW
26-05-2019, 02:19
Det er ikke alltid helt klart for en som er i Oslo annenhvert skuddår, hva som er gyldig billett eller ikke ...

LN-RTP
26-05-2019, 02:29
Det er mange tiår siden det ble innført ubetjente vogner på tog i Norge hvor man måtte ha gyldig billett. Det har altså ingenting å gjøre med endring av endring av jernbaneselskaper.

Og det er ikke bare en kryptisk fargekode på dørene, det er også en rekke oppslag inni og utenpå togene om at man må ha gyldig billett om man bruker en av de ubetjente vognene.

Du verden: En rekke oppslag inni og utenpå vognene om billett og ubetjente vogner?
Selv har jeg ingen aning om at noen vogner er betjent eller ubetjent, fin info, men litt sent ute. :rolleyes:

Som turist og som første reis på lokal tog kunne jeg lett ha gått ombord på feil vogn via feil dør.
Skulle vel ha forsket bedre før jeg tok sjansen på å kjøpe tog billett på Oslo S, eller spørre guru robertaas før man tar sjansen på å reise neste gang. :rolleyes:

MFM
26-05-2019, 03:47
Lurer på hvor mye man sparer ved å redusere antall konduktører ombord, i forhold til hvor mye man må bruke på ulik markering, billettsystemer, vektere for periodisk kontrol, kundeveiledning for de som ikke har master i VyNSB Busser AS, osv osv.

Discus
26-05-2019, 09:07
Skulle vel ha forsket bedre før jeg tok sjansen på å kjøpe tog billett på Oslo S, eller spørre guru robertaas før man tar sjansen på å reise neste gang. :rolleyes:
Det er ikke alltid helt klart for en som er i Oslo annenhvert skuddår, hva som er gyldig billett eller ikke ...

Om du sitter i vogn uten konduktør er det merket godt, både på dører og oppslagg innvendig, så muligheten for å oppdage det er tilstede. Der står det at man bør bevege seg til en annen vogn om man trenger billett. Og når det gjelder bøter og andre straffereaksjoner så er min opplevelse at konduktørene er MEGET smidige og hjelpsomme.

Dessuten er det ytterst få billetter som ikke er gyldige nå lenger. For turister så er det er vel kun om du kjøper billett på t-banestasjonen uten å bruke den, og så går over til jernbanen du kommer i en slik situasjon. Ellers er det jo som resten av Europa (og verden) må - kjøp billett før du går på toget og du er innafor.

Lurer på hvor mye man sparer ved å redusere antall konduktører ombord, i forhold til hvor mye man må bruke på ulik markering, billettsystemer, vektere for periodisk kontrol, kundeveiledning for de som ikke har master i VyNSB Busser AS, osv osv.
Nå har jo systemet vært der lenge før man begynte å endre ting og det er nok MYE som spares. Tidligere trengtes det 2-3 konduktører pr togsett i rushen for å rekke over alt, nå er det normalt en pr. togsett. Og at man må drive mye veiledning tror jeg ikke, det er jo normalt å kjøpe billett før man går på toget alle steder så ifht turisme burde det være null stress.

Det eneste som er idiotisk er fargemarkeringen på dørene som er forskjellig på L-tog og R-tog og betyr det motsatte (som RTP påviste)

Regiontogene har fremdeles høyere bemanning, dette er jo kun lokaltogene som har redusert det. Jeg synes hvertfall det er fornuftig siden 80-90% har billett, og det er enkelt å kjøpt billett. Selv konduktørene på de vestilge T-baner har jo forsvunnet :lol:

LN-RTP
26-05-2019, 11:48
. det er jo normalt å kjøpe billett før man går på toget alle steder så ifht turisme burde det være null stress.

Det burde være null stress ja, men det jeg ikke visste var at billetten må valideres før man går på toget, hvis ikke er den ugyldig. (Du kjøper en tog billett, går ombord på toget innen en time og får kraftig bot for billetten din er ugyldig. :angry::cry:)

Skjønner det nå etter litt voksen opplæring, men visste det ikke på Oslo S i forgårs da jeg skulle til å gå ombord.

Kanskje kommer denne tråden til nytte da hvis en annen pilegrim leser dette, får en aha opplevelse og slipper bot og fengsel..:old:cool:

(Skulle kanskje ha tatt flytoget isteden for Vy, sikkert enklere system der i gården..)

robertaas
26-05-2019, 11:55
Det eneste som er idiotisk er fargemarkeringen på dørene som er forskjellig på L-tog og R-tog og betyr det motsatte (som RTP påviste)
Men så mye og klar tekst på dørene, vinduer og til og med i taket så spiller fargene liten rolle.

Og forventer folk at det fortsatt skal komme en konduktør, som de gjerne kan betale med sjekk slik som de gjorde sist de tok tog?

LN-RTP
26-05-2019, 12:37
Men så mye og klar tekst på dørene, vinduer og til og med i taket så spiller fargene liten rolle.

Og forventer folk at det fortsatt skal komme en konduktør, som de gjerne kan betale med sjekk slik som de gjorde sist de tok tog?

Er vel ingen her på denne tråden som har gått på toget uten billett?

robertaas
26-05-2019, 12:48
(Skulle kanskje ha tatt flytoget isteden for Vy, sikkert enklere system der i gården..)
Kjøper du "feil type" billett der må det også valideres før du går ombord.

Discus
26-05-2019, 12:54
Er vel ingen her på denne tråden som har gått på toget uten billett?
Jo, null stress, jeg glemte å kjøpe i appen, og så gjorde jeg det når konduktøren kom og jeg oppdaget det. "Takk, ha en fin tur"



(Skulle kanskje ha tatt flytoget isteden for Vy, sikkert enklere system der i gården..)
Prosedyren er jo helt identisk om du kjøper papirbillett til vanlig tog eller flytog:
- kjøp billett på automat på stasjonen
- vent på toget
- gå ombord og sett deg ned (om det er plass)
- gå av på rett stasjon



Det burde være null stress ja, men det jeg ikke visste var at billetten må valideres før man går på toget, hvis ikke er den ugyldig. (Du kjøper en tog billett, går ombord på toget innen en time og får kraftig bot for billetten din er ugyldig. :angry::cry:)

NEI det gjør du ikke, her er dte mer problemfokusering enn realiteter! Som nevnt for turister gjelder
- konduktørene er fleksible og mer opptatt av å veilede enn å bøtelegge
- billetter som kjøpes på automat påstasjonene er gyldige i det du kjøper dem

Det er cornercases med billetter som ikke er gyldige før validering, men det er typisk reisekort (plastkort) med periodebillett som må startes, kjøp av billett på en t-baneautomat og ikke bruke den der men på toget osv. Men om man begynner med slike avanserte ting så tenker man jo ofte på hva man gjør

LN-RTP
26-05-2019, 14:26
. billetter som kjøpes på automat påstasjonene er gyldige i det du kjøper dem


1)I mitt tilfelle ble billettene kjøpt ved en billettluke, med kontanter.
2)Deretter gikk vi mot sporene og ved en annen liten skranke spurte jeg en Vy ansatt om billettene kunne brukes på et tidligere tog?
Hun scannet de og sa
3) Disse billettene er ikke validert så de kan brukes på hvilket som helst tog.
4) På perrongen ved spor 11 så jeg det sto på Oransje dører at man kunne ikke gå ombord uten validerte billetter.
5) Spirte en Vy ansatt på perrongen om hva som hadde skjedd om jeg hadde gått ombord med u-validerte billetter? Hun sa hvis det hadde blitt kontroll så hadde jeg fått bot, men skulle bruke grå dører, så var det greit.
6) Da toget vårt kom så var det ingen grå dører, kun oransje, jeg ga faen og gikk ombord uansett, begynte å bli lei å hele supperådet, hadde jo kjøpt billett for fanken.
7) Det kom kontroll, men fyren var blid og jeg antok han validerte billettene med en scanner han hadde i hånda.

Så...Dette er ikke problem fokusering, men en reiserapport om togreise til OSL med lite bruksanvisning om billetter og validering, farge på dører, eller ikke.
Det visste seg å ikke være noe problem, men enn om jeg hadde gått på feil vogn uten gyldig billett? Da ble jeg lovet klekkelig bot av konduktøren på perrongen. (Hadde så klart nektet å betale noe bot, men hadde dem da ringt til politiet kunne det ha blitt plagsomt for å si det mildt. :angry:)

Wig-wag
26-05-2019, 14:43
Så da må en som (nesten) aldri reiser med tog få spørre: Hvordan validerer man billetten?

espenlok
26-05-2019, 14:57
Så da må en som (nesten) aldri reiser med tog få spørre: Hvordan validerer man billetten?

Du legger billetten på en validator. Dersom du er usikker på om billetten er validert eller ikke, så er det bare å legge den på validatoren. Validatoren forteller deg på skjermen hvor lenge billetter er gyldig.
47048

Når det er sagt, så kan man lese diskusjonen i denne tråden på en måte som tilsier at dette er veldig komplisert. Det er det IKKE. Er man allikevel usikker, spør noen på perrongen om de kan forklare hva som skal gjøres.

Det rådet gjelder også i alle andre land når man reiser kollektivt.

Martin
26-05-2019, 15:10
1)I mitt tilfelle ble billettene kjøpt ved en billettluke, med kontanter.

Husker du hvilken billettluke du kjøpte de i? Var det den midt i hallen, under den store infotavla? (Jeg kommer ikke på noen andre, men ble litt forvirret av at du passerte en annen skranke senere.

Som Discus nevner: Har du kjøpt billetten av en automat (eller skranke) tilhørende Ruter, må den valideres (Ruter er de som styrer med kollektivtransport i Oslo og Akershus, og har også et prissamarbeid med Vy i samme område, og bilettene går om hverandre og koster det samme).

Har du kjøpt på en automat (eller skranke) merket Entur (Det inkluderer skranken jeg nevnte lenger opp) har du en NSB-billett. Den er gyldig i samme øyeblikk som den sprett ut av automaten eller printes av den ansatte i skranken og er gyldig i 2,5 timer i fire av Ruter sine soner, og du kan ta hviket som helst av VY sine tog som går i retning OSL innenfor det tidsrommet (med unntak av togene som skal til Trondheim.

Fra Oslo S til OSL har du tre alternativer, som egentlig kan deles inn i to varianter:

L12 med avgang 54 minutter over vher time: Lokaltoget som kommer fra Kongsberg og skal til Eidsvoll. Dette er altså et lokaltog, og en av vognene (den midterste, tror jeg) har grå dører, resten har oransje. Vogna med grå dører er betjent av en konduktør, og her er det lov å gå om bord uten å ha kjøpt billett på forhånd (man kan få kjøpt om bord mot et tillegg på 40 kroner per billett). De andre vognene har oransje dører, og her må man ha billett på forhånd for å gå om bord, og du kommer mest sannsynlig ikke til å se en eneste ansatt sjekke billetter i løpet av turen.


R11/R10 avang 24 og 34 minutter over hver time. Dette er regiontog. Her er det bare oransje dører, og hele toget er betjent, og det er fullt lovlig å gå om bord uten å ha kjøpt billett på forhånd. Her har de også en komfortvogn der det koster 100 kroner ekstra, men ellers kan du gå om bord i hvilken som helst vogn/dør du vil.

espenlok
26-05-2019, 15:20
1)I mitt tilfelle ble billettene kjøpt ved en billettluke, med kontanter.
2)Deretter gikk vi mot sporene og ved en annen liten skranke spurte jeg en Vy ansatt om billettene kunne brukes på et tidligere tog?
Hun scannet de og sa
3) Disse billettene er ikke validert så de kan brukes på hvilket som helst tog.


Jeg tipper at dersom den Vy-ansatte scannet billettene etter at du hadde stilt det spørsmålet, så validerte hun dem samtidig. Og med en validert billett, så kunne du gå om bord på både betjente og ubetjente vogner på alle tog mellom Oslo S og Gardermoen i 150 minutter etter validering. Men hun burde jo kanskje sagt om hun validerte dem eller ikke.


4) På perrongen ved spor 11 så jeg det sto på Oransje dører at man kunne ikke gå ombord uten validerte billetter.
5) Spirte en Vy ansatt på perrongen om hva som hadde skjedd om jeg hadde gått ombord med u-validerte billetter? Hun sa hvis det hadde blitt kontroll så hadde jeg fått bot, men skulle bruke grå dører, så var det greit.
6) Da toget vårt kom så var det ingen grå dører, kun oransje, jeg ga faen og gikk ombord uansett, begynte å bli lei å hele supperådet, hadde jo kjøpt billett for fanken.

Dersom alle dørene var like, så gikk du antagelig på et R-tog, og der er alle vogner betjente. Dermed vil nødvendigvis ingen av dørene være markerte med at de er ubetjente. To av tre VY-tog hver time fra Oslo S til Gardermoen er R-tog. Det siste er et L-tog, så der må du sjekke på dørene, evt. skilt inne i vogna, om vogna er betjent eller ikke. (For å komplisere litt: R-tog har imidlertid én vogn med komfortklasse i hvert togsett, og der kreves det tilleggsbillett. Dette er også tydelig markert på dørene. Du vil dessuten kunne legge merke til at det er mange av dine medpassasjerer som unngår å bruke den døra.

Grunnregel: Les om det står noe relevant informasjon på døra du bruker. Farge på dørene kan nok variere litt mellom ulike togtyper.

7) Det kom kontroll, men fyren var blid og jeg antok han validerte billettene med en scanner han hadde i hånda.

Dette var neppe kontroll, men en helt ordinær konduktør, ettersom du antagelig var på en betjent vogn i et R-tog. Konduktøren på betjente vogner selger for øvrig billetter med ombordtillegg, dersom man av en eller annen grunn ikke har kjøpt billett før ombordstigning

Dersom man treffer på en billettkontroll, så vil dette normalt merkes ved at det kommer på en 4-6 kontrollører i den ubetjente vogna samtidig, som sjekker alle billetter i løpet av kort tid.


Så...Dette er ikke problem fokusering, men en reiserapport om togreise til OSL med lite bruksanvisning om billetter og validering, farge på dører, eller ikke.
Det visste seg å ikke være noe problem, men enn om jeg hadde gått på feil vogn uten gyldig billett? Da ble jeg lovet klekkelig bot av konduktøren på perrongen. (Hadde så klart nektet å betale noe bot, men hadde dem da ringt til politiet kunne det ha blitt plagsomt for å si det mildt. :angry:)

LN-RTP
26-05-2019, 15:56
. Når det er sagt, så kan man lese diskusjonen i denne tråden på en måte som tilsier at dette er veldig komplisert. Det er det IKKE. Er man allikevel usikker, spør noen på perrongen om de kan forklare hva som skal gjøres.

Det rådet gjelder også i alle andre land når man reiser kollektivt.

Nei, det er nok ikke komplisert, men ikke soleklart heller...

Har reist mye i mitt liv, 110 land sist jeg telte på kartet. Bodde i Tokyo og tok 4 tog hver dag i flere måneder i slengen.
Hadde base i London en stund, tok ofte «tuben».
Hadde base og hybel i New York, titt og ofte på subway.
Fløy kontrakt for Air France Cargo og tok stadig tog/subway i Paris.
Slett ikke ukjent med tog, eller med å spørre om hjelp, men jeg spurte tydeligvis ikke nok på Oslo S. (Ikke ment som spydighet, men som realitet)

Husker du hvilken billettluke du kjøpte de i? Var det den midt i hallen, under den store infotavla? (Jeg kommer ikke på noen andre, men ble litt forvirret av at du passerte en annen skranke senere.

Gikk inn hovedinngangen og rett til venstre, stort rom med mange billett skranker.
Neste skranken var på andre enden av hallen, like ved nedgangen til sporene, liten skranke med en person, som jeg spurte om å ta tidligere tog?

R11/R10 avang 24 og 34 minutter over hver time. Dette er regiontog. Her er det bare oransje dører, og hele toget er betjent, og det er fullt lovlig å gå om bord uten å ha kjøpt billett på forhånd. Her har de også en komfortvogn der det koster 100 kroner ekstra, men ellers kan du gå om bord i hvilken som helst vogn/dør du vil.

Det var nok R11, husker det var litt pussig at 11 toget gikk fra spor 11..
Ante ikke at hele toget er betjent nei, visste ikke noe forskjell på betjent eller ikke.

Grunnregel: Les om det står noe relevant informasjon på døra du bruker. Farge på dørene kan nok variere litt mellom ulike togtyper.

Sikkert en god regel det, men man har bare noen sekunder på å lese seg til om dette blir god fisk eller ikke, toget går til flyplassen og man skal rekke et fly, man har billett i lomma og bare hopper på uansett hva det står på døra.

Joda, takk for rådene, nå har man lært seg å trå varlig og det går sikkert kjempefint neste gang, men første gang visste man ikke hva man ikke visste: Ulike farger på dørene...? Betjenten eller ubetjente tog...? Validert billett eller ikke...?
Skal vel ikke trekke ut denne tråden for langt med å snakke om det samme om igjen, alt gikk jo bra og ingen skjede skadd. :wow::cool:

WF789
26-05-2019, 22:50
Gikk inn hovedinngangen og rett til venstre, stort rom med mange billett skranker.


Da havnet på Ruters kundesenter hvilket forklarer at den måtte aktiveres.

robertaas
26-05-2019, 22:57
De som er ansvarlig for informasjon til de reisende på tog, hvilket selskap de nå jobber i idag, har absolutt forbedringspotensiale når det gjelder å sette seg inn i hva kundene opplever. For noen år siden "forbedret de bort" info om hvor togene stoppet. De mente at det var mye bedre å kun opplyse om tognummer og siste stasjon.

Jeg kontaktet dem og sa dette ikke var særlig kundevennlig, men de mente at alle som reise med tog burde vite hvilke stasjoner de de forskjellige rutenumrene stoppet ved.

geirs
26-05-2019, 23:31
Da havnet på Ruters kundesenter hvilket forklarer at den måtte aktiveres.

Oj har Ruter kundesenter på Oslo S. Har ikke jeg sett 😅
Vet bare om alle billettautomatene og de betjente skrankene ved den store infotavla inne på stasjonen. Da gir det jo litt mening alt som er skrevet i postene over her.

WF789
27-05-2019, 00:10
Oj har Ruter kundesenter på Oslo S. Har ikke jeg sett 😅
Vet bare om alle billettautomatene og de betjente skrankene ved den store infotavla inne på stasjonen. Da gir det jo litt mening alt som er skrevet i postene over her.


Lokalet under "trafikantentårnet" pusses opp eller noe så kundesenteret er flyttet dit postkontoret lå.

LN-RTP
27-05-2019, 00:12
Oj har Ruter kundesenter på Oslo S. Har ikke jeg sett 😅
Vet bare om alle billettautomatene og de betjente skrankene ved den store infotavla inne på stasjonen. Da gir det jo litt mening alt som er skrevet i postene over her.

Aha, aha..Så jeg kjøpte ikke billetter fra NSB, eller fra Vy, men fra Ruter...?
Er det et buss selskap kanskje? :8:
Jaja, my bad. Så dog ikke skilt hvor det sto: Kjøp billett på egen risiko, for her er det mange skjær i sjøen..:headbang

Har det blitt så de regulert i Norge at alle selger noe men ingen har ansvar, bare «agenter» ?
Har bodd i USA i 38-40 år og drittlei av kapitalisme på sitt verste.
Fint å bo i Norge bortsett fra været på vinteren og billett skrankene på Oslo S.:angry:

robertaas
27-05-2019, 00:40
Aha, aha..Så jeg kjøpte ikke billetter fra NSB, eller fra Vy, men fra Ruter...?
NSB og Vy selger ikke billetter på Oslo S, kun Ruter og Entur. Fortsatt ikke forvirret?

LN-MOW
27-05-2019, 00:49
Hva er Entur? Et tyrkisk reisebyrå?

robertaas
27-05-2019, 01:09
Hva er Entur? Et tyrkisk reisebyrå?
https://www.regjeringen.no/no/dep/sd/org/tilknyttede-virksomheter/entur-as/id2550682/
"Entur AS
Ekstern virksomhet |

Aksjeselskap eid av Samferdselsdepartementet som skal levere salgs- og billettløsninger for jernbanen. I tillegg skal Entur levere tjenester som gjør det enkelt å planlegge, sammenligne og kjøpe sømløse reiser på tvers av alle kollektivtransportselskaper i Norge, på både buss, tog, ferje, t-bane og trikk.

Som en del av jernbanereformen skal Entur AS i første omgang ha salgs- og billettløsninger for jernbanen. Entur AS har også fått i oppdrag å etablere en nasjonal reiseplanlegger som omfatter alle kollektivmidler."


https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Purple123/v4/62/31/56/62315660-69da-c593-0acf-55fddbc34566/AppIcon-Release-0-1x_U007emarketing-0-0-GLES2_U002c0-512MB-sRGB-0-0-0-85-220-0-0-0-5.png/246x0w.jpg

Appen og den selvforklarende logoen har enda ikke slått helt gjennom:
https://play.google.com/store/apps/details?id=no.entur&hl=no

Henshaw
27-05-2019, 07:27
Entur er faktisk noe som kommer ut av reformen med et godt potensiale for å faktisk bli bra.

LN-MOW
28-05-2019, 14:52
Jo, null stress, jeg glemte å kjøpe i appen, og så gjorde jeg det når konduktøren kom og jeg oppdaget det. "Takk, ha en fin tur"



- billetter som kjøpes på automat påstasjonene er gyldige i det du kjøper dem



Ikke helt klart dette og selv VY virket usikre... Fra fjasboka

Hvor vanskelig går det an å gjøre det? Jeg har kjøpt og betalt en togbillett enten på appen eller på billettautomat. Trodde virkelig den var gyldig, helt til jeg så denne plakaten i toget. Det må jo bli kaos ombord når alle springer rundt i toget for å finne en konduktør for å få validert billetten? Billetten kan vel valideres ved kontroll? 🧐 Jeg fikk jo selvfølgelig panikk og begynte å lete etter en konduktør.. kofferten min trillet sine egne veier.. himmel for et kaos!

https://scontent.fatl1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/61146147_10214242297273140_9039174938367361024_n.j pg?_nc_cat=109&_nc_ht=scontent.fatl1-1.fna&oh=f478634158f1f4a2efef79e82bff7e40&oe=5D5F0598

Discus
28-05-2019, 15:40
Det er et gammelt oppslag, teksten er endret på nyere oppslag og alle nye togsett (bl a alle til OSL) har hatt ny tekst hele tiden. ("...du må ha forhåndskjøpt billett i denne vognen..."). Systemet har vært sånn i årevis så at dette plutselig er et problem overraske litt.

LN-RTP
28-05-2019, 16:15
Det er et gammelt oppslag, teksten er endret på nyere oppslag og alle nye togsett (bl a alle til OSL) har hatt ny tekst hele tiden. ("...du må ha forhåndskjøpt billett i denne vognen..."). Systemet har vært sånn i årevis så at dette plutselig er et problem overraske litt.

Bare overraskelse for folk som ikke har reist med tog i Norge på 40 år, eller turister som er få førstereis.

Rosalie
28-05-2019, 22:48
Kan skjønne at det er forvirrende, men når jeg, med min svært begrensede franskkunnskap og fullstendig manglende italienskkunnskap, klarer å få kjøpt togbillett, funnet valideringsmaskin (gjerne i et hjørne) og kommet meg på lokaltog til de mest merkverdihe små steder i hhv Frankrike og Italia, burde en nordmann klare Oslo S/Ruter/Vy/Hva-nå-enn-det-nye-billettsystemet-heter, tenker jeg. Problemet er vel ofte at man blir litt vel stresset.

LN-RTP
29-05-2019, 11:14
. burde en nordmann klare Oslo S/Ruter/Vy/Hva-nå-enn-det-nye-billettsystemet-heter, tenker jeg. Problemet er vel ofte at man blir litt vel stresset.

Joda, det gikk jo helt fint, og ikke stresset.

eisa01
29-05-2019, 23:00
Løsningen her er jo å kjøpe billet i enten Ruter, Vy, eller Entur sin app ;)

Ruter sin app er vel anbefalt siden man da har overgang til kollektivtrafikk i Oslo/Akershus (er det Viken nå?). Mulig Entur også støtter det.

espenlok
30-05-2019, 08:06
Løsningen her er jo å kjøpe billet i enten Ruter, Vy, eller Entur sin app ;)

Ruter sin app er vel anbefalt siden man da har overgang til kollektivtrafikk i Oslo/Akershus (er det Viken nå?). Mulig Entur også støtter det.

Det spiller ingen rolle hvilken av disse appene som brukes. Man kan til og med kjøpe separate bussbilletter i Vy/NSB sin app. Og de fikk til og med den muligheten før Ruter fikk en fungerende app.

https://www.dinside.no/reise/na-kan-du-kjope-ruter-billetter-via-nsb-appen/61455969

SQ 777
30-05-2019, 10:15
Eneste tog vi bruker i Norge er hyppige t/r OSL fra Lillestrøm..

I mange år har vi hatt dobbelt sett med billetter: Plastkort med opptil 8 NSB enkeltreiser, pluss noen Flytoget. På perrongen har vi foretrukket NSB, men hvis best Flytoget. Samme perrong.

NSBkortet er nå ubrukelig, kan ikke fylles opp uten dato for reise. Så nå bruker vi kun Flytoget. Vel vi er begge "senior citizens" hvor prisen er kr. 77 pr. pax.:old Gidder da ikke stå og knote hver gang med automater her og OSL...

Hvis Flytogetbilletter går ut på dato, nå 3 mnd tidligere 6 mnd, putter man de utgåtte i en konvolutt til dem med bankkonto og vi blir refundert raskt...:up: