Flyprat >
Reiseforum > AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål mm. StarAlliance (2019->31AUG2024)
View Full Version : AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål mm. StarAlliance (2019->31AUG2024)
SudCaravelle
03-01-2019, 10:33
Jeg har endelig klart å overtale Dragen til å bli med på en poengtur, som for henne er like interresant som en fotballkamp for meg.
Jeg har så langt booket en fin tur i mars til Singapore med SQ i business (ikke CT men 2x poeng) med A380 så den er jo fin.
Planen er jo å gjøre om dette til First to uker før og jeg lurer på hvilken tur man da burde ha i "grunn"?
Reisemålet er faktisk helt uniterresant (siden denne turen er det jeg som bestemmer), men det skulle vært greit å ha en original booking på plass så det er lettere å mikke med returen osv når det åpne seg for First.
Så spørsmålet er - hvor burde jeg ha bookingen til i dag? Er Singapore så lurt? Hva er sjansen for å få noe First hit eller med god connection fra feks BKK hvis man får noe First dit?
Hvor er det størst sannsynlighet får at jeg får til en F tur/retur i mars med Lufthansa? Kan gjerne være USA... Eneste er at vi gidder ikke ha India som destinasjon (der la dragen ned et veto)
Jeg har endelig klart å overtale Dragen til å bli med på en poengtur, som for henne er like interresant som en fotballkamp for meg.
Jeg har så langt booket en fin tur i mars til Singapore med SQ i business (ikke CT men 2x poeng) med A380 så den er jo fin.
Planen er jo å gjøre om dette til First to uker før og jeg lurer på hvilken tur man da burde ha i "grunn"?
Reisemålet er faktisk helt uniterresant (siden denne turen er det jeg som bestemmer), men det skulle vært greit å ha en original booking på plass så det er lettere å mikke med returen osv når det åpne seg for First.
Så spørsmålet er - hvor burde jeg ha bookingen til i dag? Er Singapore så lurt? Hva er sjansen for å få noe First hit eller med god connection fra feks BKK hvis man får noe First dit?
Hvor er det størst sannsynlighet får at jeg får til en F tur/retur i mars med Lufthansa? Kan gjerne være USA... Eneste er at vi gidder ikke ha India som destinasjon (der la dragen ned et veto)
Har nettopp fulgt med veldig på LH, og det ser ut som det åpner seg 2 seter både til PEK og HND daglig (alt fra 14 til 1 dag i forveien) Kommer du deg til HND, så kan du jo fly TG videre til BKK i First. TG kan jo bookes mange uker i forveien.
Så du kan booke bix, og satse på F når det nærmer seg. Hjem er det mange muligheter via tokyo til LHR med TG og så NH
Selv skal jeg etter planen fly dette imorgen sammen med min "drage".
OSL - FRA C LH
FRA - PEK F LH
PEK - BKK F CA
BKK - SIN C TG
SIN - BKK C TG
BKK - NRT F TG
HND - LHR F NH
LHR - OSL SK
Da er det nok en gang blitt problemer på en CT og AMEX reise.
Lufthansa måtte skifte fly til et med bare C, men er mer enn villige til å booke meg om til et annet med F, og frakte meg til destinasjonen.
Men ingen klarer å booke meg av Air China flighten jeg har fra PEK til BKK, og da klarer de ikke og booke om.
Noen som har tips til hvordan dette kan løses?
AMEX kan ikke røre billetten siden den er startet.
SAS klarer ikke å avsjekke meg fra Air China, selv om de sjekket meg inn i OSL på OSL-FRA-PEK-BKK
Lufthansa, hvor jeg nå sitter i FCT vil booke meg om til mulige ruter på F, slik at jeg kommer meg der jeg skal, men de får det ikke til siden Air China blokkerer alt de gjør.
Air China i FRA klarer ikke røre CA innsjekkingen
Air China i CPH klarer ikke røre CA innsjekkingen og sier barre , Soyi Soyi, no fix
Uansett er mitt tips, aldri bland en Air China flight inn i en booking.
Der gikk 225.000 poeng i dass og turen ødelagt......
Jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om, men instinktivt ville jeg tro at utsteder er den man måtte gått på, altså SAS inkl. Tallinn, selv om de sier at de ikke kan røre den. (Jeg har ikke prøvd å få endret ruting etter at reise er påbegynt, men jeg har fått endret klasse.)
Insomnia4u
05-01-2019, 00:43
Jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om, men instinktivt ville jeg tro at utsteder er den man måtte gått på, altså SAS inkl. Tallinn, selv om de sier at de ikke kan røre den. (Jeg har ikke prøvd å få endret ruting etter at reise er påbegynt, men jeg har fått endret klasse.)
Det er jo litt underlig at ikke Air China sine egne folk klarer å fikse...vet ikke helt hva SAS skulle kunne stille opp med? Er ikke problemet at de allerede har sjekket inn, og ikke får avsjekket? Da er det vel operating carrier(CA) som må tillate at de sjekkes ut av systemet?
Lufthansa løste det til slutt, men jeg vet ikke hvordan.
Så da ble reisen reddet, og gjort mye bedre.
Opprinnelig var det:
OSL - FRA = LH C A320
FRA - PEK = LH F B748
PEK - BKK = CA F B77W
BKK - SIN = TG C B773
Men den endte slik:
OSL - FRA = LH C A320
FRA - PVG = LH F B748
PVG - SIN = SQ F A380
Så da fikk vi testen SQ sin nye Suite, og vi hadde den helt for oss selv. Helt fantastisk og tror ikke det finnes noe bedre. Hadde lite lyst å gå av flyet etter den reisen.
Fikk oså muligheten til å fly SWISS direkte til SIN i First, men 2 F turer er bedre enn 1 ;)
Noen som vet om man via manuell CT bestilling på telefon for 2 voksne + infant, så kan legge til et barn til på samme bookingen. Null stress å bestille to 2 pluss infant på nett, men vi er tre som må reise sammen (+ puddingen da)
Noen som vet om man via manuell CT bestilling på telefon for 2 voksne + infant, så kan legge til et barn til på samme bookingen. Null stress å bestille to 2 pluss infant på nett, men vi er tre som må reise sammen (+ puddingen da)
I følge ma-are i post #1313 så er det mulig:
Jeg har to ganger bestilt to voksne med CT, pluss to barn, og fått alle på samme booking.
For min egen del bestilte jeg CT for to voksne+infant på nett og ringte morgenen etterpå den ordinære bestillingstelefonen og bestilte vanlig bonusbillett for 3-åringen. Var i ei helg så CT-telefonen var stengt.
At det ikke går an å bestille bonusreise til flere, hvor to voksne bruker CT, på nett er for meg uforståelig...burde vært en smal sak å få dette til!
Sent from my iPhone using Tapatalk
I følge ma-are i post #1313 så er det mulig:
For min egen del bestilte jeg CT for to voksne+infant på nett og ringte morgenen etterpå den ordinære bestillingstelefonen og bestilte vanlig bonusbillett for 3-åringen. Var i ei helg så CT-telefonen var stengt.
Takk, da satser jeg at jeg ikke taper i agentruletten i morgen og det ordner seg
Siste CT før kortet klippes er nå booket, og for første gang fant jeg ledige bonusbilletter til NCE på et tidspunkt jeg faktisk ønsker dra.
Lufthansa løste det til slutt, men jeg vet ikke hvordan.
Så da ble reisen reddet, og gjort mye bedre.
Opprinnelig var det:
OSL - FRA = LH C A320
FRA - PEK = LH F B748
PEK - BKK = CA F B77W
BKK - SIN = TG C B773
Men den endte slik:
OSL - FRA = LH C A320
FRA - PVG = LH F B748
PVG - SIN = SQ F A380
Så da fikk vi testen SQ sin nye Suite, og vi hadde den helt for oss selv. Helt fantastisk og tror ikke det finnes noe bedre. Hadde lite lyst å gå av flyet etter den reisen.
Fikk oså muligheten til å fly SWISS direkte til SIN i First, men 2 F turer er bedre enn 1 ;)
Og da ble det også Eurobonus opptjening da jeg visst var ombooket til F klasse. Så det ble 16500 poeng på FRA - PVG med Lufthansa First. :D:D:D
Takk, da satser jeg at jeg ikke taper i agentruletten i morgen og det ordner seg
Siste CT før kortet klippes er nå booket, og for første gang fant jeg ledige bonusbilletter til NCE på et tidspunkt jeg faktisk ønsker dra.
Det gikk smurt det, i hvertfall selve bestillingen
Derimot trengte jeg et par telefonsamtaler for å skaffe den fordømte sikkerhetskoden etter jeg ikke fikk resatt den på nettsiden, så det tok tid
Det gikk smurt det, i hvertfall selve bestillingen
Derimot trengte jeg et par telefonsamtaler for å skaffe den fordømte sikkerhetskoden etter jeg ikke fikk resatt den på nettsiden, så det tok tid
Er den som i alle fall jeg alltid glemmer, og SAS må sende meg på SMS hver gang? Kan dette ha blitt vanskeligere nå etter bytte?
Er den som i alle fall jeg alltid glemmer, og SAS må sende meg på SMS hver gang? Kan dette ha blitt vanskeligere nå etter bytte?
Ja er den. Men har ikke noe med Amex å gjøre
Ja er den. Men har ikke noe med Amex å gjøre
Trodde det, og du har jo egentlig rett i det, men det er bare i forbindelse med med bestilling av CT jeg blir spurt om den, og forbinder den dermed med Amex.
SudCaravelle
08-01-2019, 10:43
Og da ble det også Eurobonus opptjening da jeg visst var ombooket til F klasse. Så det ble 16500 poeng på FRA - PVG med Lufthansa First. :D:D:D
Håper du skjønner at du er forpliktet til å lage en report?
Selger CT og 160.000 poeng som kan brukes i hele Star Alliance. Ønsker bud. Må booke innen 15.01.2019.
SudCaravelle
10-01-2019, 13:15
Noen som vet hvordan SQ "åpner" First seter fra CPH?
Vi har C booket på en avreise og det er per i dag ingen ledige F billetter (Hvis du gjør et dummy søk på SQs sider så står det to ledige seter i F).
Vil disse bli frigitt nærmere avreise, eller vil de ha diss just in case?
Takker.
Noen som vet hvordan SQ "åpner" First seter fra CPH?
Vi har C booket på en avreise og det er per i dag ingen ledige F billetter (Hvis du gjør et dummy søk på SQs sider så står det to ledige seter i F).
Vil disse bli frigitt nærmere avreise, eller vil de ha diss just in case?
Takker.
På CPH-SIN-CPH åpner SQ F award stort sett når det er F4 (4 igjen for salg), de kan også åpne ett award sete når det er F3. Merk at på websiden deres kan det stå at de har to billetter igjen, dette kan være A-klasse, selv om det fortsatt er F4.
Tror ikke de åpner award når det er F2, det må isåfall være tettere på avgang.
SQ har også åpnet noen F awards på første avgangen LHR-SIN med 77W, dette krever en overnatting med inbound connection fra Norge.
SudCaravelle
11-01-2019, 09:24
På CPH-SIN-CPH åpner SQ F award stort sett når det er F4 (4 igjen for salg), de kan også åpne ett award sete når det er F3. Merk at på websiden deres kan det stå at de har to billetter igjen, dette kan være A-klasse, selv om det fortsatt er F4.
Tror ikke de åpner award når det er F2, det må isåfall være tettere på avgang.
SQ har også åpnet noen F awards på første avgangen LHR-SIN med 77W, dette krever en overnatting med inbound connection fra Norge.
Takker Sir.
Er det noen som har klart å få til First med Lufthansa FRA-SIN noen gang?
Takker Sir.
Er det noen som har klart å få til First med Lufthansa FRA-SIN noen gang?
Det er mulig ja, men er vel den vanskeligste ruten å få det på. BKK og HKG er også vanskelig har jeg skjønt. Størst mulighet på PEK, PVG og i noen perioder HND.
Hei,
Jeg har en utfordring. Jeg har idag 140 K Eurobonuspoeng. Disse går ikke ut før i 2020.
Jeg har dog en AMEX-Companion Ticket som går ut imorgen 15.01.2019. Sant skal sies så har jeg hatt dette de siste 4 årene men de har ALLTID gått ut.
Kloke hoder har sagt at jeg kan bestille en bonus reise imorgen og bruke det slik. Mitt problem er at jeg ikke vet når jeg evt har tid til å reise i 2019. Samt heller ikke ønsker å kaste bort bonuspoengene hvis jeg ikke får reist..
Så spm er vel hva jeg kan jeg gjøre som en nødløsning ?
kan jeg selge en Companion ticket ?
kan jeg bytte den inn i 10 deosticks ?
kan jeg bytte den i 30 snusbokser ? :-)
kan jeg bruke den som betaling på hotel i egen by for the fun of it ?
Er det noe jeg kan gjøre eller går den i sluket sammen med de andre 4 siste årene... svir litt merker jeg
alle tips taes imot med takk:-) !!
johnj
Chr1st1an
15-01-2019, 20:54
Legg den ut på finn, med bonuspoeng som tilhører. Det er flere andre som legger dem ut på finn, men hvorvidt de blir solgt er jeg usikker på.
Hei,
Jeg har en utfordring. Jeg har idag 140 K Eurobonuspoeng. Disse går ikke ut før i 2020.
Jeg har dog en AMEX-Companion Ticket som går ut imorgen 15.01.2019. Sant skal sies så har jeg hatt dette de siste 4 årene men de har ALLTID gått ut.
Kloke hoder har sagt at jeg kan bestille en bonus reise imorgen og bruke det slik. Mitt problem er at jeg ikke vet når jeg evt har tid til å reise i 2019. Samt heller ikke ønsker å kaste bort bonuspoengene hvis jeg ikke får reist..
Så spm er vel hva jeg kan jeg gjøre som en nødløsning ?
kan jeg selge en Companion ticket ?
kan jeg bytte den inn i 10 deosticks ?
kan jeg bytte den i 30 snusbokser ? :-)
kan jeg bruke den som betaling på hotel i egen by for the fun of it ?
Er det noe jeg kan gjøre eller går den i sluket sammen med de andre 4 siste årene... svir litt merker jeg
alle tips taes imot med takk:-) !!
johnj
Du skulle ha vært raskere med denne, så hadde jeg lett kjøpt CT og poengene av deg. Var nettopp på CT tur, og har 2 uker igjen med fri, så kunne lett tatt en tur til.
SudCaravelle
29-01-2019, 12:17
Trenger litt råd til en liten første verden challenge på en booket CT i slutten av mars, kun med Dragen. Singapore Airlines business OSL-CPH-SIN-LHR-OSL men ser på et annet alternativ - Tokyo.. Hva mener dere?
Singapore CT:
+ Flyturen er sikret som en fin opplevelse SQ
+ Det er godt og varmt
+ Deilige "rimelige hoteller"
- Har vært der "hundre" ganger før.
- Lite åpninger for First Class
Tokyo CT:
+ Kulere by
+ Dragen har ikke vært der
+ Større sjanse for First(?) (Routingen så langt er da FRA-PEK-HND-PEK-MUC - LH748 A380 så her har man bookede flighter som har First potensielt og man har selvf direkte FRA-HND som ofte åpner seg)
- Kaldt (Det er faktis det største ankepunktet)
- Litt kjipe reisetider så det blir veldig lite Tokyo
What to do?
Chr1st1an
30-01-2019, 20:39
Hvor lenge skal dere være borte?
Jeg ville nok valgt Tokyo. Syntes det er mer sjarm med byen/landet. Har dere 1-2 uker så kan dere jo ta en tur sør til Okinawa.. Der er det varmere.
Hva med routing med Asiana?
SudCaravelle
01-02-2019, 13:42
Hvor lenge skal dere være borte?
Jeg ville nok valgt Tokyo. Syntes det er mer sjarm med byen/landet. Har dere 1-2 uker så kan dere jo ta en tur sør til Okinawa.. Der er det varmere.
Hva med routing med Asiana?
Takker - det er til drøfting med ledelsen.
SudCaravelle
01-02-2019, 13:44
Kan man booke OSL- via etteller anner - JFK - EWR - ett eller annet OSL med CT?
På United så går jo JFK og EWR under NYC.. (Jepp - jeg vet det er forskjellige stater osv)
Chriscross
01-02-2019, 14:05
Kan man booke OSL- via etteller anner - JFK - EWR - ett eller annet OSL med CT?
På United så går jo JFK og EWR under NYC.. (Jepp - jeg vet det er forskjellige stater osv)
Jeg har iallfall ankommet ewr og hatt retur fra jfk på eb bonusbillett. Er det kirsebærblomstring i Tokyo er vel det noe som kan være fint å ha sett (selv om eplehageblomstring vel egentlig går ut på det samme).
Dersom du mener det er mulig å finne F hjem fra Tokoyo er vel det en dagflight som øker verdien av F for min del iallfall.
Er litt på overtid for å booke årets hyttetur til tropene, dvs. destinasjonen er som regel Bangkok. Ikke noe must å fly Thai, men det er jo i mange tilfeller praktisk og tilgjengeligheten har også ofte vært god. Har pleid å bruke United.com for å finne awardbilletter, men det ser ikke ut til å dukke opp noen TG-flighter. Ikke SQ heller... Hvorfor?
Noen som har tips på alternative søkeverktøy?
funkenstein
04-02-2019, 22:41
Er litt på overtid for å booke årets hyttetur til tropene, dvs. destinasjonen er som regel Bangkok. Ikke noe must å fly Thai, men det er jo i mange tilfeller praktisk og tilgjengeligheten har også ofte vært god. Har pleid å bruke United.com for å finne awardbilletter, men det ser ikke ut til å dukke opp noen TG-flighter. Ikke SQ heller... Hvorfor?
Noen som har tips på alternative søkeverktøy?
Det er visst noe rusk i avtalene som har gjort at United ikke er like bra for awardsøk, ja. Har vel vart noen få uker allerede. Men ANAs awardsøk funker fremdeles, du må bare melde deg inn i kundeprogrammet for å få tilgang.
Det er visst noe rusk i avtalene som har gjort at United ikke er like bra for awardsøk, ja. Har vel vart noen få uker allerede. Men ANAs awardsøk funker fremdeles, du må bare melde deg inn i kundeprogrammet for å få tilgang.
Takker. Er faktisk medlem i programmet til ANA, men tror kortet gikk i det store arkivet i forbindelse med flyttepakking... Får se om jeg finner igjen noen elektroniske spor.
Takker. Er faktisk medlem i programmet til ANA, men tror kortet gikk i det store arkivet i forbindelse med flyttepakking... Får se om jeg finner igjen noen elektroniske spor.
Lifemiles fungerer også utmerket å søke etter *A award, finner ikke like mange gjennomgående routinger som united.com, så anbefaller også å søke segment for segment.
closebutnocigar
14-02-2019, 19:17
Booket bonusbillett via SAS sine sider som endelig er oppe og går igjen. Fungerte veldig fint! Alt var gjort og betalt i løpet av et par minutter. Så da blir det SFO-YUL-YYZ-SFO i april med AC 7M8, A330 og B789! Cattle-class riktignok, men jeg er ikke så bortskjemt med C, så det går fint!
Eneste minus jeg oppdaget med bookingsiden: informasjon om flytype fant jeg ikke, det måtte jeg til ANA for å finne.
Chriscross
15-02-2019, 00:20
Booket bonusbillett via SAS sine sider som endelig er oppe og går igjen. Fungerte veldig fint! Alt var gjort og betalt i løpet av et par minutter. Så da blir det SFO-YUL-YYZ-SFO i april med AC 7M8, A330 og B789! Cattle-class riktignok, men jeg er ikke så bortskjemt med C, så det går fint!
Eneste minus jeg oppdaget med bookingsiden: informasjon om flytype fant jeg ikke, det måtte jeg til ANA for å finne.
SAS har vel ikke tilfeldigvis klart å få lagt inn F-award også siden de brukte flere uker på å fikse siden?
Har nettopp bestillt CT til CUN.
Prøvde å gjøre det via sas.no, men web sidene fungere ikke for bestillinger til CUN i alle fall. Som vanlig fant jeg mulige flighter på United og ANA sine sider, og ringte deretter til SAS som vanlig, etter å ha funnet noen alternativer på nettet. Det fungere som regel veldig bra. Når de svarer at de ikke finner de alternativene du har funnet på nettet, så bare insistere på at det faktisk finnes de alternative du har forslått, så får du som regel de billettene du ønsker til slutt.
Routing ble OSL-IST-MEX-CUN-IST-OSL i biz med TK. Har reiste med TK på long halt tidligere. så var fornøyd med denne routingen. Greit å slippe å reise via USA også. Dessuten blir det med TK's nye dreamliner fly som leveres senere i år, som da har deres nye business class cabin
SeatBelt
19-02-2019, 13:27
Hvordan tror dere tilgjengeligheten på SK-bonusbilletter blir utover høsten? Sikter meg inn på SFO, ser at tilgjengeligheten er dårlig nå, men dette kommer kanskje mer over sommeren?
Hvordan tror dere tilgjengeligheten på SK-bonusbilletter blir utover høsten? Sikter meg inn på SFO, ser at tilgjengeligheten er dårlig nå, men dette kommer kanskje mer over sommeren?
SFO er vel kronisk dårlig på Eurobonustilgjengelighet, så eneste håp er vel noen avbestillinger?
SeatBelt
19-02-2019, 14:08
SFO er vel kronisk dårlig på Eurobonustilgjengelighet, så eneste håp er vel noen avbestillinger?
Det er ganske bra tilgjengelighet nå de neste mnd. (i alle fall i Plus), så det er mulig det er lurt å vente litt. Evt. fly til LAX.
Det er ganske bra tilgjengelighet nå de neste mnd. (i alle fall i Plus), så det er mulig det er lurt å vente litt. Evt. fly til LAX.
Antok du mente Business, siden du spurte om CT uttak? [emoji6]
SeatBelt
20-02-2019, 10:51
Antok du mente Business, siden du spurte om CT uttak? [emoji6]
Ja, i utgangspunktet, men siden tilgjengeligheten er så elendig har jeg snust litt på Plus... Vi får se - benyttet det i Business til Hongkong i fjor, grei tilgjengelighet der.
Ringte CT-telefonen for et par uker siden for å få booket årets hyttetur til Chiang Mai. Ventetid; 30 sekunder! Hadde gjort litt research på United og ANA,så hadde reiseruten klar. Må nedverdige meg til å sitte blant simple forretningsreisende i C denne gangen...
Reiseruten bli omtrent slik:
Oslo - Brussel, SAS B738
Brussel - Frankfurt, Lufthansa A320
Frankfurt - Singapore, Lufthansa A380
20 timer layover i SIN
Singapore - Bangkok, Singapore A333
Bangkok - Stockholm, Thai B77W
Stockholm - Oslo, Ethiopian B777-200LR
Så der ble det både nytt selskap og ny flytype.
Fyren i andre endel lurte på om jeg virkelig ville ha den denne reiseruten, da han hadde flere raskere alternativer OSL-BKK[emoji16]
Ringte CT-telefonen for et par uker siden for å få booket årets hyttetur til Chiang Mai. Ventetid; 30 sekunder! Hadde gjort litt research på United og ANA,så hadde reiseruten klar. Må nedverdige meg til å sitte blant simple forretningsreisende i C denne gangen...
Reiseruten bli omtrent slik:
Oslo - Brussel, SAS B738
Brussel - Frankfurt, Lufthansa A320
Frankfurt - Singapore, Lufthansa A380
20 timer layover i SIN
Singapore - Bangkok, Singapore A333
Bangkok - Stockholm, Thai B77W
Stockholm - Oslo, Ethiopian B777-200LR
Så der ble det både nytt selskap og ny flytype.
Fyren i andre endel lurte på om jeg virkelig ville ha den denne reiseruten, da han hadde flere raskere alternativer OSL-BKK[emoji16]
Ha ha.. fantastisk!!!!
Chr1st1an
09-03-2019, 20:48
Noen som har booket CT til Australia etter avgiftene ble lagt om?
Hvor mange kroner snakker vi nå per pers sånn ca?
Beste routing (om man får billetter) er vel osl-lhr-sin-australia med Singapore?
Noen som har booket CT til Australia etter avgiftene ble lagt om?
Hvor mange kroner snakker vi nå per pers sånn ca?
Beste routing (om man får billetter) er vel osl-lhr-sin-australia med Singapore?
2290sek betalte jeg.
Andre alternativer om Sydney er destinasjon er PEK-SYD med Air China first, HND-SYD med ANA biz eller BKK-SYD med Thai
Chr1st1an
10-03-2019, 20:48
2290sek betalte jeg.
Andre alternativer om Sydney er destinasjon er PEK-SYD med Air China first, HND-SYD med ANA biz eller BKK-SYD med Thai
Det var ikke mye syntes jeg, men positivt det.
Takk for alternative forslag. Det enkleste å få billetter med er vel sannsynligvis Thai Osl-Bkk-Syd.
Det var ikke mye syntes jeg, men positivt det.
Takk for alternative forslag. Det enkleste å få billetter med er vel sannsynligvis Thai Osl-Bkk-Syd.
Asiana flyr også til SYD, så OSL-FRA/LHR-ICN-SYD er mulig hvis det er ledig awards.
Chr1st1an
11-03-2019, 11:32
Asiana flyr også til SYD, så OSL-FRA/LHR-ICN-SYD er mulig hvis det er ledig awards.
Ja fant ut det. De som nå skal reise var med meg på en mellomlanding i ICN i fjor som ikke frister til gjentakelse om man skal stoppe over noen timer slik de ønsker. De kunne optimalt sett tenkt seg 24 timer i enten BKK eller SIN. De skal ikke reise før i november, så har "god tid" foreløpig.
Bestilte OSL-LHR-ICN-SYD-PEK-CPH-OSL i Nov/Des i fjord, og det funket vel ok til SYD i alle fall. Asiana i C var bra. China Air tilbake til PEK var OK, men ikke så mye mer. Pga kansellering ble det PEK-HEL-OSL tilbake, noe som ga mindre layover i PEK.
Lang layover i PEK var ikke noe å trakte etter, da for eks kaffe ikke fantes i loungen!
Betale med gamle priser så var over 6000, men da til gml antall poeng
Noen som har info/link til hvor man finner CT telefon-nummeret nå? Den linken jeg hadde sier at siden ikke finnes.
EDIT: Fant ut at Web-bestilling fungerte for Star Alliance CT reisen jeg ønsket, ikke noe telefon nødvendig :)
SudCaravelle
14-03-2019, 08:17
Det er en del ting som skal til for å vippe meg av pinnen, men i dag ble jeg opriktig lei meg.. Det er i dag 14 dager til jeg drar med Dragen til SIN med SQ C som er hyggelig, ,men hadde jo en dræm om LH First, og da var villig til å totalt bytte reisemål.
Det var faktisk 100% knusktørt for alle destinasjoner (selv DEL!).. Ingen F å hente.. En ting er litt kjipt for denne turen - men det man ser her er jo at det er en "æra" som er over.. Jeg tror vi fløy for nærme solen alle mann.. Dette var jo toppidrett for 8-10 år siden, men har nå blitt en folkeidrett som du hører kollegaer prate om under lunsjen.. Dette i kombinasjon med at LH selger A380er osv så lurer jeg på om det eneste som fungerer i fremtiden er å bla opp ganske mange kronasjer for å få denne herlige opplevelsen..
Dette er vel i overkant første verdens problem og jeg dropper en tredagers av den grunn..
Det er en del ting som skal til for å vippe meg av pinnen, men i dag ble jeg opriktig lei meg.. Det er i dag 14 dager til jeg drar med Dragen til SIN med SQ C som er hyggelig, ,men hadde jo en dræm om LH First, og da var villig til å totalt bytte reisemål.
Det var faktisk 100% knusktørt for alle destinasjoner (selv DEL!).. Ingen F å hente..
Ikke gi opp, det er mulig du kommer deg ut av depressiv modus... det er mange rapporter om at F awards åpner seg enda nærmere avreise enn 14 dager, følg med et par ganger daglig. Det kan også være verdt å ringe Tallinn og sjekke om det er blitt ledig F på SQ CPH-SIN der det kan slippes F nærmere avreise, samt første avgang LHR-SIN som krever en overnatting ved LHR.
SudCaravelle
14-03-2019, 09:24
Ikke gi opp, det er mulig du kommer deg ut av depressiv modus... det er mange rapporter om at F awards åpner seg enda nærmere avreise enn 14 dager, følg med et par ganger daglig. Det kan også være verdt å ringe Tallinn og sjekke om det er blitt ledig F på SQ CPH-SIN der det kan slippes F nærmere avreise, samt første avgang LHR-SIN som krever en overnatting ved LHR.
Takk.. Der satt jeg Pernoden og Valiumen tilbake i hylla.
SudCaravelle
16-03-2019, 13:04
Det var faktisk 100% knusktørt for alle destinasjoner (selv DEL!).. Ingen F å hente.. En ting er litt kjipt for denne turen - men det man ser her er jo at det er en "æra" som er over.. Jeg tror vi fløy for nærme solen alle mann.. Dette var jo toppidrett for 8-10 år siden, men har nå blitt en folkeidrett som du hører kollegaer prate om under lunsjen.. Dette i kombinasjon med at LH selger A380er osv så lurer jeg på om det eneste som fungerer i fremtiden er å bla opp ganske mange kronasjer for å få denne herlige opplevelsen..
Dette er vel i overkant første verdens problem og jeg dropper en tredagers av den grunn..
Det ordnet seg litt og vi fikk FRA til DEL i First med Lufthansa som gjorde meg ca 180 ganger mer happy enn Dragen. Syv timer senere fremme på stranden og to ekstra flighter med Thai i C mener min bedre halvdel ikke veier opp mot en kort kjøretur på tarmac.:8:
Noen ganger må vi nerder få bestemme også, hun får jo tross alt en rose og fine kremer av Gunda i kabinen.
Hei,
Hva ble forskjellen i bruk av poeng, med Lufthansa F via delhi og videre i C, kontra C hele veien med Singapore Airlines?
Chr1st1an
11-05-2019, 12:02
Hei godtfolk!
Dragen, Umulius og jeg skal flykte landet i julen igjen. Umulius fyller 2 i januar så dette blir nok siste CT på en god stund. I tillegg har vi begge lang ferie i år, så vi tenker å være ca 3 uker borte. Vi har vurdert alle mulige destinasjoner men et av kriteriene er (egentlig) at det skal være (en del) billigere å leve der enn i Oslo.
Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger ifht karibien i en egen tråd. Jeg har derimot ikke
helt klart å svelge det å betale 40.-70’ for helt standard hotell på f eks Dominikanske i denne perioden. Tenker det er en øy vi heller får besøke når ikke halve USA skal dit.
I frykt av å ikke finne noen biz billetter booket jeg noen forrige uke til Phuket. Litt omvei via ICN, men har flydd dem før og er veldig happy. (Bare de ikke går konk før julen da...)
Har bare vært i Bangkok tidligere så har litt lyst til å prøve de turistifiserte stedene sørover i Thailand, men er litt redd å møte alt for mange nordmenn og få følelsen av å være på Granka.
Vi kommer til å leie en villa på Airbnb med mulighet for eget basseng til Umulius og kjøkken/utegrill til meg så jeg kan få laget litt god mat til familien.
Vi tar ikke tuktuk med en 2 åring, og siden Phuket er forholdsvis sivilisert så tenkte vi det var bedre mtp taxi og asfalterte veier fremfor gjørme og tuktuk.
Nå har det seg derimot slik at jeg har også funnet billetter til Bali. Den øya har vært på en topp 5 liste i lang tid, men har hørt så mye rart ifht fulle folk (australierne) overalt og lite egnet for barnevogn langs veien.
Bali har derimot noen helt nydelige Airbnb villaer til en grei pris.
Er det slik at så lenge man holder seg unna Kuta så er det fantastisk på Bali?
Er det andre her som har vært på Bali med små barn?
Hva skal vi gjøre? Beholde Phuket eller endre til Bali?
Er redd det blir gjørme og tuktuk om man beveger seg vekk fra Kuta området på Bali, og da er vi like langt...
Chriscross
12-05-2019, 03:39
Hei godtfolk!
Dragen, Umulius og jeg skal flykte landet i julen igjen. Umulius fyller 2 i januar så dette blir nok siste CT på en god stund. I tillegg har vi begge lang ferie i år, så vi tenker å være ca 3 uker borte. Vi har vurdert alle mulige destinasjoner men et av kriteriene er (egentlig) at det skal være (en del) billigere å leve der enn i Oslo.
Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger ifht karibien i en egen tråd. Jeg har derimot ikke
helt klart å svelge det å betale 40.-70’ for helt standard hotell på f eks Dominikanske i denne perioden. Tenker det er en øy vi heller får besøke når ikke halve USA skal dit.
I frykt av å ikke finne noen biz billetter booket jeg noen forrige uke til Phuket. Litt omvei via ICN, men har flydd dem før og er veldig happy. (Bare de ikke går konk før julen da...)
Har bare vært i Bangkok tidligere så har litt lyst til å prøve de turistifiserte stedene sørover i Thailand, men er litt redd å møte alt for mange nordmenn og få følelsen av å være på Granka.
Vi kommer til å leie en villa på Airbnb med mulighet for eget basseng til Umulius og kjøkken/utegrill til meg så jeg kan få laget litt god mat til familien.
Vi tar ikke tuktuk med en 2 åring, og siden Phuket er forholdsvis sivilisert så tenkte vi det var bedre mtp taxi og asfalterte veier fremfor gjørme og tuktuk.
Nå har det seg derimot slik at jeg har også funnet billetter til Bali. Den øya har vært på en topp 5 liste i lang tid, men har hørt så mye rart ifht fulle folk (australierne) overalt og lite egnet for barnevogn langs veien.
Bali har derimot noen helt nydelige Airbnb villaer til en grei pris.
Er det slik at så lenge man holder seg unna Kuta så er det fantastisk på Bali?
Er det andre her som har vært på Bali med små barn?
Hva skal vi gjøre? Beholde Phuket eller endre til Bali?
Er redd det blir gjørme og tuktuk om man beveger seg vekk fra Kuta området på Bali, og da er vi like langt...
Nå er vi vel langt utenfor det egentlige temaet for tråden (Nærmer seg Insideflyer og der er det jo like håpløst å be om råd som på facebook.) Men jeg mener det er regntid på Bali i desember? Ville iallfall dobbeltsjekket dette.
Regner med at du har oversikt over hva ulike selskaper tar for infant? Det varierer vel en hel del. Husker det var dyrt med Swiss den gang jeg hadde sånne under 2 år.
Chr1st1an
12-05-2019, 09:47
Nå er vi vel langt utenfor det egentlige temaet for tråden (Nærmer seg Insideflyer og der er det jo like håpløst å be om råd som på facebook.) Men jeg mener det er regntid på Bali i desember? Ville iallfall dobbeltsjekket dette.
Regner med at du har oversikt over hva ulike selskaper tar for infant? Det varierer vel en hel del. Husker det var dyrt med Swiss den gang jeg hadde sånne under 2 år.
Jeg skjønte ikke helt første del av svaret ditt for å være ærlig.
Jeg spør om råd til bruk av en CT for 2019......
Regntid er det jo på denne tiden, men det er jo som oftest korte regnskyll og gjerne på natten etter hva jeg har skjønt. Jeg har bodd 10+ år i Bergen, så litt regn skal jeg klare. ;)
Ang infant så har jeg som nevnt allerede booket billett til Phuket. Infant kostet vel noen hundrelapper. Ikke første gang han er med på tur og har vel aldri betalt noe mer enn et par hundre kroner for han på biz til andre siden av verden.
Jeg skjønte ikke helt første del av svaret ditt for å være ærlig.
Jeg spør om råd til bruk av en CT for 2019......
Regntid er det jo på denne tiden, men det er jo som oftest korte regnskyll og gjerne på natten etter hva jeg har skjønt. Jeg har bodd 10+ år i Bergen, så litt regn skal jeg klare. ;)
Ang infant så har jeg som nevnt allerede booket billett til Phuket. Infant kostet vel noen hundrelapper. Ikke første gang han er med på tur og har vel aldri betalt noe mer enn et par hundre kroner for han på biz til andre siden av verden.
Han mener nok at denne tråden skled ut i om hvor mange fulle Australienere det er på Bali, Tuk Tuk i Thailand, hvordan været er, og å veie Thailand mot Indonesia.
Tråden er vel egentlig for å finne selve CT billetten, best bruk av den, o.l. ikke å diskutere reisemålene opp mot hverandre
Chr1st1an
12-05-2019, 17:38
Han mener nok at denne tråden skled ut i om hvor mange fulle Australienere det er på Bali, Tuk Tuk i Thailand, hvordan været er, og å veie Thailand mot Indonesia.
Tråden er vel egentlig for å finne selve CT billetten, best bruk av den, o.l. ikke å diskutere reisemålene opp mot hverandre
Ehm.... ok. Jeg er ikke enig.
Denne tråden passer veldig bra til å besvare mine spørsmål etter min mening.
Er andre poster her inne som også spør om ulike reisemål opp mot hverandre.
Men om folk skal være så firkantet så finner jeg heller svar på mine spørsmål andre steder.
.
I frykt av å ikke finne noen biz billetter booket jeg noen forrige uke til Phuket. Litt omvei via ICN, men
Tror nok de overlever, så ville ikke bekymret med for det. Dessuten, worst case får du vel refundert poengene
Dessuten er det jo bare å booke, det er jo ikke umulig det åpner seg opp en litt mindre omvei når det nærmer seg avreise, som du da booker om til mot et gebyr
Årets CT ble bestillt for noen uker siden. Årets tur blir til Mexico. Da passet det bra at TK åpner ny rute til Mexico i August 2019. Da ble det en routing som ser slik ut : OSL-IST-MEX-CUN-IST-OSL. Grunnen til stop i CUN er vissnok pga den høye beliggenheten til MEX, som gjør det vanskelig å fly direkte til IST. Men dette passer jo meg bra, så jeg klager ikke.
Ruten skal videre flys med TK sine nye dreamlinere (787-9) som leveres i løpet av annet halvår. Disse har da selvfølgelig TK's new business class seating, som etter sigende skal være like SQ sine 787-10 regional seating
Som vanlig var det lett å komme igjennom på telefon, og hele bestillingen inkl venting tok kun noen minutter. Totalt 2.508 NOK pluss 130.000 poeng.
Har forøvrig god erfaring med TK i bizz bra tidligere reiser, og anbefaler gjerne de på long hault i biz.
Chr1st1an
12-06-2019, 19:56
Etter hva jeg har lest tidligere så er det mulig å bestille en CT tur i andres navn.
Stemmer det?
Har nemlig en litt kjip situasjon;
2 familiemedlemmer har hatt 1 amex kort de sammen har opptjent eb poeng med. De har også opprettet en familiekonto for poengene. Nylig døde den ene av dem og CT er i hans navn. Enken vil nå prøve å bruke den CT sammen med et annet familiemedlem og få brukt opp poengene.
Enken har alle passord nødvendige for å få bestilt en CT.
Jeg har snakket med både SAS og amex, men ingen har en fasit. Jeg tenkte at det beste var å prøve å booke en CT reise og om den er mulig å booke så er vel sannsynligheten 0 for at man blir nektet boarding på avreisedato om de finner ut av opprinnelige CT eier er død...
Noen andre som har noen tips?
Etter hva jeg har lest tidligere så er det mulig å bestille en CT tur i andres navn.
Stemmer det?
Har nemlig en litt kjip situasjon;
2 familiemedlemmer har hatt 1 amex kort de sammen har opptjent eb poeng med. De har også opprettet en familiekonto for poengene. Nylig døde den ene av dem og CT er i hans navn. Enken vil nå prøve å bruke den CT sammen med et annet familiemedlem og få brukt opp poengene.
Enken har alle passord nødvendige for å få bestilt en CT.
Jeg har snakket med både SAS og amex, men ingen har en fasit. Jeg tenkte at det beste var å prøve å booke en CT reise og om den er mulig å booke så er vel sannsynligheten 0 for at man blir nektet boarding på avreisedato om de finner ut av opprinnelige CT eier er død...
Noen andre som har noen tips?
Det er helt uproblematisk.
Jeg har alltid booket mine CTs på telefon med SAS. Ser nå at det er en online-løsning på plass, så tenkte å teste den.
Undelig problemstilling:
Vi skal reise med en infant. Når jeg legger inn navnet til alle reisende og trykker next, kommer navnet på infant opp uten fornavnets siste bokstav. Hun har et kort fornavn på fem bokstaver, så lengden skal ikke være noe problem. Jeg har forsøkt med en annen PC og en annen browser, men det skjer akkurat det samme.
Alle flyvningene er med LH, så det kan også bli problematisk å ringe SAS for å endre navn på billetten (da de vel kun gjør dette på egne billetter).
Noen som vet hva dette skyldes? Alternativet er å vente på at CT kontoret åpner igjen på mandag og ta det på telefon...
Takk for all hjelp!
Chr1st1an
18-06-2019, 13:53
Dette skjer med alle våre billetter for vår infant også når vi bestiller både på sas.no og via CT.
Tror det er fordi navnet på infant blir satt sammen med etternavn og da er det begrensning i lengden.
Mulig svaret er her i tråden, beklager hvis det er tilfelle.
Jeg har en CTog ca 500.000 poeng hos Eurobonus. Ønsker å reise til østen i Jula ut ca 17 - 19 december og hjem ca 3-4 januar. Finner ikke bonus biletter. Med en CT vil jeg da kunne reise 2 for en hvis jeg kjøpte en billett med Star Alliance for penger ??
Chr1st1an
08-07-2019, 11:52
Det er nok mange som leter etter reiser østover i den perioden. Jeg har selv de samme datoene, men har ikke klart å finne noe som helst som passer eller er ønskelig.
Dine beste sjangser er med Turkish, men om du ikke er kresen så finnes det åpne billetter med Air China og Egypt Air......
Jeg hadde en fin tur booket til Thailand via Seoul, men fikk sms fra Asiana forrige uke om at de hadde kansellert flyet fra London, så da falt alle mine connections i dass også. Ingen tur på oss da. :-( Flaks hotell ikke var bestilt.
Du vil ikke kunne bruke CT om du kjøper billett for penger nei. Den gjelder kun poeng.
Howardnor
08-07-2019, 20:45
Hei!
Har en CT som er opptjent i fjor på gammelt kort, men vil tro problemstillingen jeg har kanskje er lik uansett. Har planlagt å bestille en tur med hele familien, to voksne og to barn på 3 og 5 år, i januar eller februar 2020 (utenom ferier). Men har kun 163000 bonuspoeng. Tenker å bestille voksenbilletter med CT og så betale cash for barnebillettene. Er dette mulig/lurt? Kan man gjøre det på telefonen til CT, hva skjer med seating osv? Isåfall blir det bare eco da. Reisemål er enten Vietnam eller Thailand.
Takk for hjelp!
H
Chr1st1an
09-07-2019, 21:13
Det er mulig, men dere får ikke samme bookingnr og rettigheter ved evt kanselleringer.
Seating kan man kanskje være heldig med om man havner i samme billett kategori. Man kan ikke kjøpe billetter via CT tlf. Du må gjøre dette i to omganger.
Jeg ville nok anbefalt å bruke poengene på kun du og kona på biz på weekend eller lenger om man får det til.
Gitt at du opptjener en ny CT senere når du har flere poeng da.
Hei,
Skal bruke en comp. ticket på meg selv og en kompis til Tokyo i høst.
Ser at det er vanskelig å finne flights til Tokyo i C inne på United sine sider, spesielt siden de har denne "kun-1-stopp-i-Asia"-reglelen. Tenker derfor på å fly til Seoul, og kjøpe 1 rimelig billett t/r Tokyo, siden det kun er en kjapp tur over derfra. Får da også sett Seoul.
Har sett på billetter til Seoul, og har funnet avreise med Lufthansa via Beijing på 747-8 på upper-deck. Retur vil være via Beijing på SAS A333. Mellom Seoul og Beijing er det Asiana, som virker greitt nok, og dette er kun 2 timer.
Spørsmålet er, angående langturen, syns dere Lufthansa og SAS er gode valg for selskaper, med tanke på mengden med poeng som jeg bruker?
Vet at det er andre selskaper der ute som ANA og Thai, men ser ikke ut som det er noe ledig i Oktober. Syns også at Senator loungen i Frankfurt er brukende på avreise turen. Skal selvfølgelig sjekke om det er Lufthansa F ledig 2 uker før avreise.
@Klette, flere av de asiatiske selskapene synes ikke lenger på sidene til United. Oppdaget dette i fjor når jeg skulle booke min CT til SIN og BKK. Jeg brukte ANA sin sider, men du må ha en profil der for å få frem award tickets. Jeg booket en rundtur med LH, SQ og TG.
@Klette, flere av de asiatiske selskapene synes ikke lenger på sidene til United. Oppdaget dette i fjor når jeg skulle booke min CT til SIN og BKK. Jeg brukte ANA sin sider, men du må ha en profil der for å få frem award tickets. Jeg booket en rundtur med LH, SQ og TG.
Hei,
Dette var nyttig info. Jeg har en gammel konto med ANA og før prøve med denne.
Takk for tips!!
Jeg skal på kurs i Hong Kong fra 13-16 nov og i den anledning tenkte jeg å bruke min CT. Jeg har søkt på ANA, SAS, United og Award fares hjemmesider, men kan ikke finne noe som passer. Er det noen som har noen bra tips/ruter som de kan anbefale for å finne en tur? Jeg er fleksibel mtp reise/retur og poeng er det nok av.
Jeg er i utgangspunktet kun interessert i biz, men det være en ide å booke eco for å så oppgradere hvis det blir noe ledig når det nærmer seg?
Flott om noen har noen bra tips!
Jeg skal på kurs i Hong Kong fra 13-16 nov og i den anledning tenkte jeg å bruke min CT. Jeg har søkt på ANA, SAS, United og Award fares hjemmesider, men kan ikke finne noe som passer. Er det noen som har noen bra tips/ruter som de kan anbefale for å finne en tur? Jeg er fleksibel mtp reise/retur og poeng er det nok av.
Jeg er i utgangspunktet kun interessert i biz, men det være en ide å booke eco for å så oppgradere hvis det blir noe ledig når det nærmer seg?
Flott om noen har noen bra tips!
Singapore awards fra Europa er ikke synlig på noen av ovennevnte. Ring til Tallinn og forhør deg om plass fra CPH, FRA, LHR, CDG, ZRH, MUC, DUS eller AMS. Mellom SIN og HKG bør det være plasser.
Singapore awards fra Europa er ikke synlig på noen av ovennevnte. Ring til Tallinn og forhør deg om plass fra CPH, FRA, LHR, CDG, ZRH, MUC, DUS eller AMS. Mellom SIN og HKG bør det være plasser.
Takk! Foreløpig bestilling er i boks! Noen som har erfaring med CA First i 777? Er det verdt å forsøke bytte til LH first?
Takk! Foreløpig bestilling er i boks! Noen som har erfaring med CA First i 777? Er det verdt å forsøke bytte til LH first?
Bytt, du vil ikke angre.
Har 2 CT som jeg ikke har brukt. En gyldig til 15.01.2020 og en 31.12.2020. Skal bestille en reise ved å bruke CT med avreise i februar 2020. Er det nok at bestillingen er gjort før 15.01.2020 for å bruke den første, eller må turen være avsluttet innen datoen?
Er det nok at bestillingen er gjort før 15.01.2020 for å bruke den første, eller må turen være avsluttet innen datoen?
Det er nok at bestillingen er gjort innen den datoen.
Spørsmål; Jeg har en CT opptjent i 2018 og en opptjent i 2019. Jeg har fått brev i posten begge gangene, men har klart å få dem til å fordufte i flytting nå i høst. Er de noen som vet hvor jeg kan sjekke utløpsdato på dem? Evt. hvor jeg kan ringe for å finne ut av det? Finner heller ikke ut hva som er min "opptjeningsperiode" på Amex nå etter at det ble flyttet fra DnB.
Den bør komme opp med utløpsdato når du søker bonusbilletter på sas.no
Sannsynligvis varer den til 15. januar
Gyldighet på CT er for det året da du mottar CT, samt neste kalenderår. Dvs du har et CT som må brukes innen utgangen av 2019, og en innen 2020.
Opptjening er pr kalenderår
travelmate
22-11-2019, 13:45
Hei
Etter det jeg forstår et det lov med open jaw på CT bookinger, men er det noen begrensninger på hvor stor avstand det er på destinasjon utreise og destinasjon hjemreise?
Er det f.eks. lov å dra til sydney ut og tilbake fra f.eks singapore eller tokyo?
Har en CT som må brukes innen 15 januar.
Ser på EWR med SAS fra OSL neste høst, men som ventet finner jeg ingenting ledig i C på rene poeng. Men finner dersom jeg er villig til å bruke poeng+kroner, i den gamle SAS classic løsningen.
I SAS classic ser jeg derimot ingen mulighet for å bruke CT. Er dette noe de kan løse på telefon eller er det ikke mulig å kombinere CT når man delbetaler med poeng?
Har en CT som må brukes innen 15 januar.
Ser på EWR med SAS fra OSL neste høst, men som ventet finner jeg ingenting ledig i C på rene poeng. Men finner dersom jeg er villig til å bruke poeng+kroner, i den gamle SAS classic løsningen.
I SAS classic ser jeg derimot ingen mulighet for å bruke CT. Er dette noe de kan løse på telefon eller er det ikke mulig å kombinere CT når man delbetaler med poeng?
Nei.
Er en del ledig fra CPH og ARN, så det er mulig å komme seg til EWR i C med SK, sjekk https://awardhacks.se/
Chr1st1an
08-12-2019, 11:54
Noen som har erfaring med biz/first på LH510 Fra-Eze?
Åpner det seg av og til noen billetter her, eller er det en umulig destinasjon å finne bill til?
Jeg har søkt hele 2020 uten å finne en eneste billett hverken på ExpertF eller Awardhacks...
Noen som har erfaring med biz/first på LH510 Fra-Eze? Åpner det seg av og til noen billetter her, eller er det en umulig destinasjon å finne bill til?
På CT-turer har jeg hatt 7 av 8 legs på LH510/LH511 i F; i år er det mye svart hav. Delvis er det svært godt belegg, og på toppen kommer den nye situasjonen hvor færre bonusseter gjøres tilgjengelig for EB-kunder enn tidligere. Du kan i stor grad se bort i fra estimatene på AF om tilgjengelighet i F for EB.
Biz åpnes av og til, forleden dag var det en rekke datoer denne uken.
Chr1st1an
10-12-2019, 13:06
På CT-turer har jeg hatt 7 av 8 legs på LH510/LH511 i F; i år er det mye svart hav. Delvis er det svært godt belegg, og på toppen kommer den nye situasjonen hvor færre bonusseter gjøres tilgjengelig for EB-kunder enn tidligere. Du kan i stor grad se bort i fra estimatene på AF om tilgjengelighet i F for EB.
Biz åpnes av og til, forleden dag var det en rekke datoer denne uken.
Mener du estimatene til Expert Flyer? (AF?)
Ser at det er ledig i biz i dag og imrg, men det er jo lovlig kort varsel. LH åpner vel åpne på kort varsel på F, men Biz pleier vel å åpnes en god stund før avreise? Jeg har iallfall bestilt LH biz flere ganger 1-3 måneder før avreise...
Mener du estimatene til Expert Flyer? (AF?)
Ser at det er ledig i biz i dag og imrg, men det er jo lovlig kort varsel. LH åpner vel åpne på kort varsel på F, men Biz pleier vel å åpnes en god stund før avreise? Jeg har iallfall bestilt LH biz flere ganger 1-3 måneder før avreise...
AF=awardfares.com, veldig greit nettsted.
De er ofte gniene med lang-tid-på-forhånd-biz på denne strekningen. Jeg har ofte ikke hatt noen plass på flyet før de åpnet F.
De er ofte gniene med lang-tid-på-forhånd-biz på denne strekningen. Jeg har ofte ikke hatt noen plass på flyet før de åpnet F.
Men må gjerne nytte seg av betalingsversjonen?
Chr1st1an
10-12-2019, 15:15
Den er ny for meg. Har betalt for Expert Flyer i lang tid og er egentlig fornøyd med den. Noen som har erfaring om hvilken som er best?
Skjønner. Det skal sies at de strekningene jeg har booket i LH Biz har stort sett vært 5-7 timers flights.
Hadde du vært der 8 ganger sier du? Da antar jeg du anbefaler destinasjonen på det sterkeste? Vurderer en uke til våren om vi får satt bort ungen...
Den er ny for meg. Har betalt for Expert Flyer i lang tid og er egentlig fornøyd med den. Noen som har erfaring om hvilken som er best?
De opererer på litt forskjellige måter. AF gir veldig kjapp oversikt over mange datoer samtidig, mens EF jo kan gå inn i bookingsituasjonen for hver flyavgang på et mye mer detaljert nivå, pluss å "bygge" bonusreiser som involverer flere flightnumre, etc.
Noen som har erfaring med biz/first på LH510 Fra-Eze?
Åpner det seg av og til noen billetter her, eller er det en umulig destinasjon å finne bill til?
Vår nye hverdag på LH510/511. Fem F-seter og masse Biz hos f. eks. United, kun Eco hos SAS.
Vår nye hverdag på LH510/511. Fem F-seter og masse Biz hos f. eks. United, kun Eco hos SAS.
Lufthansa har vel redusert tilgjengeligheten gjennom SAS EB, så UA sin side er i beste fall indikativ.
Et raskt søk på awardfares viser 0 tilgjenglighet den aktuelle datoen:
48037
Et raskt søk på awardfares viser 0 tilgjenglighet den aktuelle datoen:
Sant nok, men min illustrasjon viser LH511, ikke LH510 ;)
Men ja, det var det nye bonusregimet for EB-medlemmer på LH I + O-klasser som jeg mente å illustrere. Fram til nylig stemte jo UA, EF og EB temmelig godt overens.
Sant nok, men min illustrasjon viser LH511, ikke LH510 ;)
Men ja, det var det nye bonusregimet for EB-medlemmer på LH I + O-klasser som jeg mente å illustrere. Fram til nylig stemte jo UA, EF og EB temmelig godt overens.
Hadde ikke brillene på :colgate:
Chriscross
12-12-2019, 19:19
Har LH kommet med nye restriksjoner på bonusbilletter for SAS?
Har LH kommet med nye restriksjoner på bonusbilletter for SAS?
Det vites vel ikke hvem som har tatt initiativ til restriksjonene. Jeg kan tenke meg at det kan være LH, SAS eller AMEX. Litt forskjellige diskusjoner på søsterfora i Norge og Sverige om dette. Ett sete her og et par seter der lar seg booke, men det er uansett en kraftig innstramming.
Dersom man skifter fra Amex Premium til Amex Elite så nullstilles det opptjente beløpet på vei til CT. Men dersom man allerede har opptjent CT, men ikke brukt den enda, og så skifter til Amex Elite, mister man den opptjente CT`en også?
Dersom man skifter fra Amex Premium til Amex Elite så nullstilles det opptjente beløpet på vei til CT. Men dersom man allerede har opptjent CT, men ikke brukt den enda, og så skifter til Amex Elite, mister man den opptjente CT`en også?
Ser ut som at man beholder opptjent CT.
Ihvertfall ifølge et svar jeg fant på insideflyer.
Om ikke noen vet / har erfart noe annet....
I mangel på bedre alternativer/muligheter tenker jeg å bruke CT på innenriks. Trenger fire billetter (to voksne + to barn). Fant avgang med ledige seter, men online går det ikke an å bestille for flere enn to voksne når CT skal brukes. Fikk bekreftet via chat at det skulle gå å bestille separate bonusbilletter til barn online og så koble disse sammen, men dette gikk ikke. Så måtte ringe. Problemet er at når jeg har bestilt til oss voksne forsvinner de to resterende ledige bonusbillettene (jeg avbestilte, da kom fire billetter tilbake, bestilte til to voksne på ny, alle forsvant). De fant ikke ledige billetter på telefon heller. Min tanke var å på ny avbestille og så bestille alt per telefon, men da kommer det bestillingsgebyr ihht nye regler. Personen i andre enden mente han ikke kunne gjøre noe med gebyret, annet enn å skrive at bestillingen ikke gikk gjennom på nett. Har noen erfaring med å få dette tilbakebetalt, da det ser ut til at systemet ikke henger helt med? CT er opptjent på «gammel» AmEx platinum; vil det evt ha noe for seg å ringe det gamle nummeret?
I mangel på bedre alternativer/muligheter tenker jeg å bruke CT på innenriks. Trenger fire billetter (to voksne + to barn). Fant avgang med ledige seter, men online går det ikke an å bestille for flere enn to voksne når CT skal brukes. Fikk bekreftet via chat at det skulle gå å bestille separate bonusbilletter til barn online og så koble disse sammen, men dette gikk ikke. Så måtte ringe. Problemet er at når jeg har bestilt til oss voksne forsvinner de to resterende ledige bonusbillettene (jeg avbestilte, da kom fire billetter tilbake, bestilte til to voksne på ny, alle forsvant). De fant ikke ledige billetter på telefon heller. Min tanke var å på ny avbestille og så bestille alt per telefon, men da kommer det bestillingsgebyr ihht nye regler. Personen i andre enden mente han ikke kunne gjøre noe med gebyret, annet enn å skrive at bestillingen ikke gikk gjennom på nett. Har noen erfaring med å få dette tilbakebetalt, da det ser ut til at systemet ikke henger helt med? CT er opptjent på «gammel» AmEx platinum; vil det evt ha noe for seg å ringe det gamle nummeret?
Hadde samme problemstilling selv. Ringte det gamle nummeret og bestilte til alle fire samtidig, og det ble ikke nevnt noe om gebyr.
Noen som har nummeret til Tallin for å booke CT billett???
Ringte Tallinn i dag kl 13. Fikk beskjed om at det var 11 min ventetid, og tastet inn mitt tlf nr. for call back. Kl 14 hadde ingenting skjedd, og det ble opplyst om 30 min ventetid. De ringte aldri tilbake. Kleine greier...
Tlf nummer er 64 81 60 99, og så blir du viderekoblet til Tallinn.
Funket utmerket med meg. De ringte tilbake etter 26 minutter.
JohannesRV
09-01-2020, 13:18
Hei,
Jeg er ny her så beklager om jeg ikke helt følger de riktige retningslinjene for posting.
Samboeren og jeg fikk i høst hjelp til å booke drømmeferie med poeng og CT (business hele veien):
3. februar:
EVE - OSL - SAS
OSL - ZRH - SAS
ZRH - JFK - Swiss - Med stopp i NY
JFK - PTY - Copa - Med stopp i Panama City
PTY - HAV - Copa
18. februar:
HAV - CSS - Turkish - Uten flybytte
CSS - IST - Turkish - Med stopp i Istanbul
IST - OSL - Turkish
OSL - EVE - SAS
30. desember 2019 klarte jeg å brekke låret, og legen min sier at per dato frarådes det å gjennomføre turen.
Jeg lurer på mulighetsrommet mitt i så måte;
Det mest ønskelige er å gjennomføre turen på et senere tidspunkt men vet ikke helt hvordan det er mulig. Har fått inntrykk av at endring av slike billetter er ganske vanskelig.
Reiseforsikringen min hos gjensidige sier de dekker inntil 50 000 per person for kansellert reise. De har dog ingen måte å verdisette reisen, så da trenger jeg i så fall hjelp til dette.
Har ikke kontaktet reiseforsikringen gjennom Amex enda siden jeg ønsket å undersøke mest mulig i forkant slik at jeg ikke "brant noen broer".
I ytterste fall blir det å trosse legens anbefaling og gjennomføre reisen med noe økt risiko og muligens mindre utbytte av det hele.
Hadde satt stor pris på alle typer input i denne sammenheng :)
Chr1st1an
09-01-2020, 13:47
Spørsmålet er om den CT du benyttet ble opptjent i 2019 eller i 2018?
Om den ble opptjent i 2018 så utløper den og du får ikke tilbake annet enn poengene om du kansellerer.
Om CT er opptjent i 2019 ville jeg nok kansellert og funnet en ny tur senere.
(Beklager å være negativ, men du går ikke glipp av så mye om du dropper Cuba etter min mening)
JohannesRV
09-01-2020, 14:00
Spørsmålet er om den CT du benyttet ble opptjent i 2019 eller i 2018?
Om den ble opptjent i 2018 så utløper den og du får ikke tilbake annet enn poengene om du kansellerer.
Om CT er opptjent i 2019 ville jeg nok kansellert og funnet en ny tur senere.
(Beklager å være negativ, men du går ikke glipp av så mye om du dropper Cuba etter min mening)
CT ble opptjent i 2018 :( , så ikke helt ønsket løsning å få tilbake poengene. Det var dessuten ikke helt trivielt å få booka turen siden vi er såpass ny i gamet.
Noterer meg forøvrig Cuba-vurderingen :)
CT ble opptjent i 2018 :( , så ikke helt ønsket løsning å få tilbake poengene. Det var dessuten ikke helt trivielt å få booka turen siden vi er såpass ny i gamet.
Noterer meg forøvrig Cuba-vurderingen :)
Utrolig kjedelig med skaden når du hadde sikret deg den turen i business. CT opptjent i 2018 med Amex gjennom DNB utløper 15. jan, så du har fortsatt noen dager på å prøve å finne en ny reise. Du får tilbake alle poeng for turen, bortsett fra poeng som evt. har forfalt mellom booking og nå.
Reiser du ikke må du kansellere så du får tilbake poengene, og fra reiseforsikringen krever du tilbake evt. gebyrer som du ikke får igjen av SAS. Det skal være 450 kr/pers som ikke er refunderbart på *A award.
God bedring!
Som Eriksan sier, CT'en din er fortsatt gyldig for ombooking fram til 15. januar.
Så forrige uke at TK har sluppet mye business til Cuba f. eks. i oktober/november.
Dersom du ikke får booket om reise så har iaf jeg ved en tidligere anledning rett og slett hatt en dialog med forsikringsselskapet hvor jeg innhentet dokumentasjon på omtrent hva det ville kostet å kjøpe tilsvarende reise med penger. Selvfølgelig svære variasjoner, men jeg opplevde at forsikringsselskapet var innstilte på en "rimelig"/minnelig løsning. Gikk greit.
JohannesRV
13-01-2020, 15:05
Noen her som kunne hjulpet oss å finne en tilsvarende tur i september - november 2020? 1-2 uker.
Skulle også om mulig hatt hjelp til å finne en slags verdivurdering av turen i fall jeg må benytte reiseforsikring (om vi ikke får booket om innen onsdag). Ser at star alliance - t/r cuba på business ligger på 32 000 av billigste sort. Det vi da mister er eventuelle stop i panama city, New york og Istanbul. Tenker at jeg hadde vært mer enn fornøyd med 50 000 per person om forsikringsselskapet går med på det.
Noen her som kunne hjulpet oss å finne en tilsvarende tur i september - november 2020? 1-2 uker.
Skulle også om mulig hatt hjelp til å finne en slags verdivurdering av turen i fall jeg må benytte reiseforsikring (om vi ikke får booket om innen onsdag). Ser at star alliance - t/r cuba på business ligger på 32 000 av billigste sort. Det vi da mister er eventuelle stop i panama city, New york og Istanbul. Tenker at jeg hadde vært mer enn fornøyd med 50 000 per person om forsikringsselskapet går med på det.
Forsikringsselskapet vil mest sannsynlig kreve at du avbestiller reisen så du får tilbake skatter og avgifter, og ikke minst poengene. Med din innfallsvinkel vil du miste alle poengene, er ikke det veldig surt når de kan brukes på ny tur i business?
Chr1st1an
07-02-2020, 14:28
Fikk opp varsel om 2 ledige biz seter fra expertflyer på en reise.
Ringte CT tlf men de kunne ikke se setene. Kun eco.
De sier at de kun kan se det som er tilgjengelig for *A.
Jeg har ikke opplevd dette før, men antar det er slik at LH ikke lar andre *A selskap booke deres seter før xx dager før?
Stemmer dette?
Om så; hvor mange dager snakker vi før de pleier å åpne for resten av alliansen?
livinspeed
09-02-2020, 11:33
Fikk opp varsel om 2 ledige biz seter fra expertflyer på en reise.
Ringte CT tlf men de kunne ikke se setene. Kun eco.
De sier at de kun kan se det som er tilgjengelig for *A.
Jeg har ikke opplevd dette før, men antar det er slik at LH ikke lar andre *A selskap booke deres seter før xx dager før?
Stemmer dette?
Om så; hvor mange dager snakker vi før de pleier å åpne for resten av alliansen?
LH virker å ha strupet tilgangen til awardseter for eurobonus veldig, du er ikke den eneste som har opplevd dette i det siste
EuroBonus har bevisst eller ubevisst rykket ned til F-setetilgangens 2. divisjon. LHs eliteserie består trolig av ‘Joint venture’-gjengen (LH-gruppen + UA, AC m.fl.), hvor tilgangen fremdeles virker å være god +/- 14 dager før.
På den annen side har jo SAS tilgang til SQ F, som andre selskaper ikke har, så får det være opp til hver enkelt å vurdere hva som er best. Personlig synes jeg «tapet» av stabil LH F-tilgang er en stor devaluering, ettersom deres rutenett (fra Norge) gruser SQ.
Ingen andre *A-partnere jeg har tilgang til har hatt like dårlig tilgang til LH F som EB. I tillegg til ovennevnte så har både LifeMiles og ANA mer enn «oss». Sukk.
EuroBonus har bevisst eller ubevisst rykket ned til F-setetilgangens 2. divisjon. LHs eliteserie består trolig av ‘Joint venture’-gjengen (LH-gruppen + UA, AC m.fl.), hvor tilgangen fremdeles virker å være god +/- 14 dager før.
På den annen side har jo SAS tilgang til SQ F, som andre selskaper ikke har, så får det være opp til hver enkelt å vurdere hva som er best. Personlig synes jeg «tapet» av stabil LH F-tilgang er en stor devaluering, ettersom deres rutenett (fra Norge) gruser SQ.
Hvordan finner du frem til ledig SQ F? Hverken awardfares eller experflyer er vel brukandes her?
Chr1st1an
11-02-2020, 15:14
Hvordan finner du frem til ledig SQ F? Hverken awardfares eller experflyer er vel brukandes her?
Sist jeg undersøkte samme spørsmål så mener jeg svaret var at man må ringe Tallinn.
Sist jeg undersøkte samme spørsmål så mener jeg svaret var at man må ringe Tallinn.
Ok det var det jeg trodde. Det er en tidskostnad jeg ikke er villig til å ta, men som sikkert andre har glede av.
Hei!
Jeg fant tilfeldigvis ut i dag at SQ har kansellert min avgang i april. Jeg har fortsatt ikke fått mail om det.
Jeg har en Eurobonus billett i First class, SIN-FRA. Jeg skjønner jeg må ringe SAS i morgen, men kan jeg kreve å bli booket om til en annen F, selv om det ikke er ledig Eurobonus billetter? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Det er ledig i Business class via via hjem den dagen, men jeg vil jo fly F som jeg har betalt for. Jeg tror derimot ikke jeg tør å vente så lenge med å endre biletten heller da alle C klasse vil forsvinne også...
Noen som har forøkt å booke Star-awards online på sas.no i det siste? Jeg huker av for å bruke AmexVoucher, men det blir ingen endring på poengbruken, så kommer opp med fullpris.
Noen som har forøkt å booke Star-awards online på sas.no i det siste? Jeg huker av for å bruke AmexVoucher, men det blir ingen endring på poengbruken, så kommer opp med fullpris.
Vært sånn lenge. Selv ikke en enkel LHR-SIN t/r klarte systemet å håndtere med CT-voucheren, så da var det bare å stille seg i kø :rolleyes:
Det skal visst dukke opp hvis man klikker seg videre, men det er jo betinget på at en har nok poeng for to på konto.
V
Det skal visst dukke opp hvis man klikker seg videre, men det er jo betinget på at en har nok poeng for to på konto.
Nei, det står full poengsum helt til betalingssiden :headbang
Nei, det står full poengsum helt til betalingssiden :headbang
Ring inn etterpå, så krediterer de. Vært sånn i mange måneder. Fatter ikke at det skal være så jæ... vanskelig å rette den feilen
Prøvde jeg også, men fikk beskjed fra sas kundesenter om å ringe Tallin og venterulletten der! Etter 70 min venting fikk jeg respons og to billetter Osl-fra-bkk t/r i C som belønning.
Hei!
Jeg fant tilfeldigvis ut i dag at SQ har kansellert min avgang i april. Jeg har fortsatt ikke fått mail om det.
Jeg har en Eurobonus billett i First class, SIN-FRA. Jeg skjønner jeg må ringe SAS i morgen, men kan jeg kreve å bli booket om til en annen F, selv om det ikke er ledig Eurobonus billetter? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Det er ledig i Business class via via hjem den dagen, men jeg vil jo fly F som jeg har betalt for. Jeg tror derimot ikke jeg tør å vente så lenge med å endre biletten heller da alle C klasse vil forsvinne også...
Har du snakket med SAS? Vanligvis er man screwed i slike tilfeller når det er mere enn et par dager til avgang, det må være ledig bonusbilletter for å bli booket om. Får man bare booket om til C har man naturligvis krav på refusjon av prisforskjellen mellom C og F.
Det stemmer. Jeg fikk heldigvis booket om til noe annet i C. Jeg kontaktet også SQ og de overrasket meg med et veldig brutalt svar. Dette hadde de ikke noe med, kontakt SAS. De kom ikke til å legge ut flere billetter i F på andre dager.
Til info er det lagt ut masse MUC-HND-MUC ANA F billetter, samt TG F billetter for resten av året og litt ut i 2021.
Chr1st1an
04-03-2020, 09:10
Prøvde å søke opp en reise på sas.no med en CT lit langt frem i tid. Da kom skatter og avgifter på 7.000,- for to stk! Jeg har bestilt samme rute tidligere i år, men da var prisen ca 3200,-.
På forklaringen for avgiftene står det bla "toll for luftfartpassasjerer (APD) 4200,-".
Noen som kjenner til om dette er en ny avgift som skal innføres senere i år, eller er det feil?
Prøvde å søke opp en reise på sas.no med en CT lit langt frem i tid. Da kom skatter og avgifter på 7.000,- for to stk! Jeg har bestilt samme rute tidligere i år, men da var prisen ca 3200,-.
På forklaringen for avgiftene står det bla "toll for luftfartpassasjerer (APD) 4200,-".
Noen som kjenner til om dette er en ny avgift som skal innføres senere i år, eller er det feil?
Det høres ut som den stive avgiften i premium klasser på reiser som starter i UK, tipper avgang fra LHR i ditt tilfelle.
Koster ca 3600 mer å starte/slutte i LHR fremfor å starte i OSL for to stk. Merk også at denne avgiften kommer hvis du har mer enn 24 timer mellom ankomst OSL-LHR og for eksempel avgang fra LHR til HND. Grunnen til dette er som nevnt i innlegget over.
Chr1st1an
04-03-2020, 10:25
Det høres ut som den stive avgiften i premium klasser på reiser som starter i UK, tipper avgang fra LHR i ditt tilfelle.
Ja det stemmer. LHR.
Koster ca 3600 mer å starte/slutte i LHR fremfor å starte i OSL for to stk. Merk også at denne avgiften kommer hvis du har mer enn 24 timer mellom ankomst OSL-LHR og for eksempel avgang fra LHR til HND. Grunnen til dette er som nevnt i innlegget over.
Takk til begge! Da ble jeg litt mindre bekymret. Får ikke booket gjennomgående via sas, pga osl-lhr legget, så da benyttet jeg LHR som avreise for å se tilgjengeligheten.
Ja det stemmer. LHR.
Takk til begge! Da ble jeg litt mindre bekymret. Får ikke booket gjennomgående via sas, pga osl-lhr legget, så da benyttet jeg LHR som avreise for å se tilgjengeligheten.
Jeg var borti samme greien på forrige CT-bestilling. Startet med ex-LHR før jeg la til tilslutning etterhvert da de åpnet opp for bonus på de enkelte datoene. De slipper vel 330 og 300 dager før avreise om jeg ikke husker feil.
Et alternativ er selvfølgelig å sjekke om det er ledig OSL-FRA/MUC-LHR, men du får pengene rimelig kjapt igjen om du kommer med tilslutning i ettertid. Tok 4 dager fra endring til de stod på kortet igjen.
Til info er det lagt ut masse MUC-HND-MUC ANA F billetter, samt TG F billetter for resten av året og litt ut i 2021.
Hmm, ja kommer opp på blant annet Experflyer.com, men en telefon til Tallin hjalp ikke, setene kommer ikke opp for Amx Award (:
Hmm, ja kommer opp på blant annet Experflyer.com, men en telefon til Tallin hjalp ikke, setene kommer ikke opp for Amx Award (:
Hvem mener du? ANA? Mange folk på Insideflyer som rapporterer at de har booket ANA F. Dobbeltsjekket mot awardfares?
Hvem mener du? ANA? Mange folk på Insideflyer som rapporterer at de har booket ANA F. Dobbeltsjekket mot awardfares?
Beklager noe upresist fra meg. Gjelder konkret F med TG, BKK - FRA, blant annet 15.1.2021.
Beklager noe upresist fra meg. Gjelder konkret F med TG, BKK - FRA, blant annet 15.1.2021.
Ok. Jeg bestilte TG F BKK-LHR for noen uker siden, så det bør jo være mulig. Ser den på awardfares også, så jeg lurer på om det a) er agentruletten som må til eller b) routingen som ikke er tillatt.
Noen som har formening om hva som skjer med bookede CT'er?
I mitt tilfelle har jeg en CT til New York i sommer. Den ble opptjent for lenge siden og booket i sept 2019, og siste dato for å endre på den var 15.januar 2020.
Hvis reisen blir avlyst pga Corona etc, får jeg da tilbake noe som helst, eller er både CT og EB-poeng å anse som tapt (hvis reisen blir terminert)?
Noen som har formening om hva som skjer med bookede CT'er?
I mitt tilfelle har jeg en CT til New York i sommer. Den ble opptjent for lenge siden og booket i sept 2019, og siste dato for å endre på den var 15.januar 2020.
Hvis reisen blir avlyst pga Corona etc, får jeg da tilbake noe som helst, eller er både CT og EB-poeng å anse som tapt (hvis reisen blir terminert)?
Hvis en eller flere flygninger blir kansellert og det er mange tilfeller av viruset på mellomlanding eller destinasjon, så er det mulig du kan få en mulighet til å booke om selv med utgått CT. Det har blitt rapportert på naboforumet der enkelte har fått rundt en måned på seg til å finne en ny reise, og det måtte være i samme klasse. EB-poeng ved kansellering får man alltid tilbake bortsett fra evt. forfalte poeng fra bookingtidspunktet.
Chr1st1an
13-07-2020, 13:20
Noen som vet når man kan få bestilt CT turer igjen?
Jeg har en booking i september som er "halvferdig" og trenger litt endring før avreise...
SAS_flyer
13-07-2020, 21:31
Noen som vet når man kan få bestilt CT turer igjen?
Jeg har en booking i september som er "halvferdig" og trenger litt endring før avreise...SAS skal ha åpnet for slike bookinger igjen på *A. Ring Talinn på 64816099.
Fly med oss
14-07-2020, 08:07
SAS skal ha åpnet for slike bookinger igjen på *A. Ring Talinn på 64816099.
Ja, det er åpnet igjen nå. Det var skikkelig rally i går, med nesten en times ventetid for å komme igjennom - for EBD-kunder. Det tok generelt også lenger tid enn tidligere å få bekreftet bestillinger og endringer, med mye ventetid underveis i samtalen.
Ja, det er åpnet igjen nå. Det var skikkelig rally i går, med nesten en times ventetid for å komme igjennom - for EBD-kunder. Det tok generelt også lenger tid enn tidligere å få bekreftet bestillinger og endringer, med mye ventetid underveis i samtalen.
Det virker som de har fjernet EBG/D-prioriteten i køen, litt nedtur unektelig.
SAS_flyer
14-07-2020, 12:44
Det virker som de har fjernet EBG/D-prioriteten i køen, litt nedtur unektelig.[emoji25] Det er jo ikke gode nyheter. Håper det er midlertidig.
Chr1st1an
15-07-2020, 09:08
SAS skal ha åpnet for slike bookinger igjen på *A. Ring Talinn på 64816099.
Takk for svar.
Da må de derimot ha åpnet sent på dagen mandag. Jeg ringte dem rett før jeg skrev denne posten og da var det stengt..
Jeg prøver igjen i dag!
Chr1st1an
15-07-2020, 09:33
Takk for svar.
Da må de derimot ha åpnet sent på dagen mandag. Jeg ringte dem rett før jeg skrev denne posten og da var det stengt..
Jeg prøver igjen i dag!
EDIT:
Ringte dem nå og telefonen sa det samme. "Det er ikke mulig å gjøre nye award bookinger på nåværende tidspunkt, men hold linjen om du har en eksisterende booking".
Det var derfor jeg la på sist.... hehe.
Når jeg holder linjen så fikk jeg vite at de åpnet for booking av nye reiser på fredag ettermiddag. Vel og merke bare over tlf, ikke på nett.
Det viser seg dessverre at det fortsatt ikke er mulig gjøre endringer på bookinger som involverer SQ på noe som helst måte. Alle billetter med SQ er fortsatt låst.
De fant noe med LH i samme periode, men føler ikke det er det samme. Vil heller ha SQ longhaul enn LH.
Jeg forsøkte å booke THAI i romjula, men med THAI må man vente til mindre enn 89 dager før avreise for å booke C og F.....æsj....
Skulle reist i Plus med familien på 4 til LAX i dag og retur fra SFO i september. Den turen gikk selvfølgelig i vasken...
Dette var CT opptjent i 2019, så jeg har vel ut året for å booke ny reise. Begynner å bli litt stressa for om jeg får brukt den eller ikke.
Noen som vet om SAS har vurdert å forlenge gyldigheten på CT-ene? Det kunne jo være et tegn på goodwill fra SAS nå som de bruker så lang tid på refusjoner.
Fikk min forlenget til 31/8 og har brukt den til bestilling neste sommer.
Fikk min forlenget til 31/8 og har brukt den til bestilling neste sommer.
Var det CT opptjent i 2018?
Chr1st1an
13-08-2020, 12:44
I går kansellerte Singapore Airlines en haug med flygninger i september. De har heller ikke gitt noen signaler på når de åpnes opp igjen for bestillinger. Thai er jo også begrenset til 90 dager i forveien.
Så vår tur til Singapore må utsettes til en gang i 2021. Like greit mtp situasjonen rundt om, selv om Singapore har vanvittig mye bedre smittetall enn Norge.
Gjeldende CT med utløp i 2020, har fått forlenget gyldighet til 30. november 2021. man skal booke i år, litt forskjellig hva Tallin og SAS sier, Tallin sier man kan booke innen 31. desember, SAS sier innen 30. nov i år, men man kan bare booke 330 dager fram i tid, og man kan ikke gjøre noen endringer etterat den er booket, og den kan heller ikke avbestilles etterat reisen er booket. Det skal komme en informasjon om denne endringen i reglene, men jeg fikk den på en mail fra SAS idag som svar på dette med mulig forlenget gyldighet av CT.
Gjeldende CT med utløp i 2020, har fått forlenget gyldighet til 30. november 2021. man skal booke i år, litt forskjellig hva Tallin og SAS sier, Tallin sier man kan booke innen 31. desember, SAS sier innen 30. nov i år, men man kan bare booke 330 dager fram i tid, og man kan ikke gjøre noen endringer etterat den er booket, og den kan heller ikke avbestilles etterat reisen er booket. Det skal komme en informasjon om denne endringen i reglene, men jeg fikk den på en mail fra SAS idag som svar på dette med mulig forlenget gyldighet av CT.
Dette høres jo ut som de eksisterende reglene. Har det ikke alltid vært slik at CT opptjent året før kan bookes hele inneværende år, mens reiser for neste år ikke kan endres/avbestilles uten at det medfører tap av CT'en?
"Gjeldende CT med utløp i 2020"
JEG MÅTTE ALTSÅ HA BRUKT DEN CT I ÅR, MED RETUR INNEN 15 JAN 2021, NÅ KAN JEG ALTSÅ BRUKE DEN SAMME CT ETT ÅR LENGER, MED VISSE RESTRIKSJONER, ENDRING OG KANSELLERING AV REISE ER IKKE TILLATT.
Insomnia4u
23-08-2020, 13:49
"Gjeldende CT med utløp i 2020"
JEG MÅTTE ALTSÅ HA BRUKT DEN CT I ÅR, MED RETUR INNEN 15 JAN 2021, NÅ KAN JEG ALTSÅ BRUKE DEN SAMME CT ETT ÅR LENGER, MED VISSE RESTRIKSJONER, ENDRING OG KANSELLERING AV REISE ER IKKE TILLATT.
Dette tviler jeg sterkt på. Har du noe link/dokumentasjon for å understøtte denne påstanden? Btw, greit å slå av caps-lock siden det er skriking i internettsjargong.
Opptjent CT i 2019 kan bookes og endres frem til 31.12.20. Du kan bestille reiser så langt frem i tid du vil (altså langt ut i 2021). Det spekuleres i om denne blir ytterligere FORLENGET, ikke avkortet.
Opptjent CT i 2018 har blitt forlenget bookingperiode frem til 30.11.20. Her kan du også booke reiser i 2021 men ikke forandre bookingen etter 30.11.20. Mange poster om insideflyer om dette. Det er altså denne du snakker om.
Vi har fått information om att Companion Tickets kommer att bli förlängda till den 30 november 2020.
Så då ska man boka senast den 30 november men du kan ju boka för ungefär 330 dagar fram i tiden.
Däremot så kan du inte omboka och använda samma Companion Ticket igen och du får heller inte tillbaka den om du avbokar.
Det kommer att skickas ut mail om att Companion Tickets kommer att förlängas igen troligen under den här veckan.
Dette er svar på min forespørsel ang min CT som ble kansellert tidligere i år, og som utløper i år, så den blir altså forlenget.
Beklager det med store bokstaver var ikke ment slik du skriver.
Fikk dette på mail i går uten at jeg har spurt SAS:
Verdikupongen din som utløper 31/12 2020 vil bli forlenget til 28/2 2021. Verdikupongen innebærer at du kan bestille en valgfri bonusreise til halve poengprisen. Poengrabatten gjelder for bonusreiser med SAS og Star Alliance for inntil to personer, med forbehold om tilgjengelighet. Vær oppmerksom på at du må gjøre reisebestillingen senest 28/2 2021. Reisetidspunkt kan være senere.
Noe alle har fått eller?
Er takknemlig for det, men kunne kanskje ønsket meg et par måneder til i forlengelse. Ser ikke for meg at pandemien er over i februar slik at man da vet hvor man kan reise i 2021, men man kan jo alltids håpe.
SAS_flyer
12-11-2020, 11:46
Min ble forlenget til 31.3.21.... Amex Elite
Fikk min forlenget til 31.3.21, hadde utløp 31.12.2020
SAS_flyer
04-12-2020, 09:21
I dagnektet Tallinn å søke på fighter jeg hadde funnet frem og fant kun i økonomi. Jeg hadde funnet flere alternativ i I/Business bortsett fra ett leg. Noen flere som opplever dette?
Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk
SAS_flyer
04-12-2020, 10:09
Ringe på ny og ny agent fungerte...
Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk
Noen so vet status på Amex og StarAlliance-flighter nå? Er det åpent for booking på telefon på andre selskaper enn SAS? På alle selskaper eller bare utvalgte?
Det skal være mulig dersom det er seter å oppdrive.
Noen so vet status på Amex og StarAlliance-flighter nå? Er det åpent for booking på telefon på andre selskaper enn SAS? På alle selskaper eller bare utvalgte?
Har sett flere som har fått bestilt seg turer i div Facebook forum, så svaret er vel rett og slett ja.
Dog har det også vært rapportert at noen har fått beskjed fra agenten at "de ikke lenger har lov til å hjelpe deg å søke frem turer". Nå kjenner jeg deg godt nok til å forstå at du har dette avklart på forhånd. Men ellers har de samme menneskene hatt hell med å legge på og ringe igjen.
Har vært åpent for nye bookinger med *A siden juli (med unntak av SQ), mens ombookinger har vært mulig hele veien. Dessverre har SAS lagt ned CT-bookingen i Tallinn, mange der var jo flinke og rutinerte. Nå er det visst svenske agenter og mye "tyvärr" og vanskeligere å booket drømmereisen.
I tillegg har SAS vært så frekke at de har økt poemgprisene kraftig igjen på øynasjonene i Sør-Øst Asia og Australia (Pacific) bare drøyt to år etter forrige økning globalt. De har splittet Sør-Øst Asia i to, mainland og maritime. Thailand, Vietnam, Myanmar m.m. er i førstnevnte sone der det ikke er prisøkning.
Noen so vet status på Amex og StarAlliance-flighter nå? Er det åpent for booking på telefon på andre selskaper enn SAS?
Svarer meg selv her - kjapt og greit å booke på telefon, hadde funnet flighter på forhånd.
Hei,
Vet noen om disse companion tickets som utløper 28.02.12 blir flyttet igjen pga Covid ?
Hei,
Vet noen om disse companion tickets som utløper 28.02.12 blir flyttet igjen pga Covid ?
Nei de får ikke forlenget gyldighet. Men som det fremgår av Eurobonus FAQ på SAS.no så kan man av egen vilje booke om reiser med utgått CT til samme destinasjon. I tillegg, hvis enten noen av flightene i bookingen blir kansellert eller det eksisterer reiseråd fra UD på reisetidspunktet kan man avbestille og få 30 dager på å booke ny reise med utgått CT.
Kanskje litt sent for deg, CT telefonen er vel ikke åpent i helgen, så eneste mulighet er å booke en SAS bonusreise.
Insomnia4u
27-02-2021, 23:44
Nei de får ikke forlenget gyldighet. Men som det fremgår av Eurobonus FAQ på SAS.no så kan man av egen vilje booke om reiser med utgått CT til samme destinasjon. I tillegg, hvis enten noen av flightene i bookingen blir kansellert eller det eksisterer reiseråd fra UD på reisetidspunktet kan man avbestille og få 30 dager på å booke ny reise med utgått CT.
Kanskje litt sent for deg, CT telefonen er vel ikke åpent i helgen, så eneste mulighet er å booke en SAS bonusreise.
CT-telefonen er åpent i helgen pga alle CT som går ut 28.02. Man kan ringe inn 9-17 i morgen søndag.
Har du mulighet til å spesifisere hvor dette står?
Jeg gjorde en feil i går kveld, og så endret jeg den i morges, men da ble jeg trukket full pris for billetten.
Insomnia4u
02-03-2021, 17:04
Har du mulighet til å spesifisere hvor dette står?
Jeg gjorde en feil i går kveld, og så endret jeg den i morges, men da ble jeg trukket full pris for billetten.
https://www.flysas.com/en/traffic-information/faq-corona-eurobonus/
Det har vært noen negative erfaringer med svenskene som overtok CT booking fra Tallinn her på nyåret, så får komme med en liten erfaringsutveksling. Jeg hadde en CT som gikk ut 28. feb som opprinnelig var brukt til Bali i fjor sommer som ble booket om til påsken. Har kommet mange schedule changes og kanselleringer, men jeg har ventet i det lengste med å booke om så vinterferien neste år åpnet seg.
Måtte kjøre agentruletten én gang da standarden ble satt av agenten med svaret at det ikke var mulig å booke mer enn 330 dager frem. Joda, med Star Alliance går det fint sa jeg, men hun fant ikke noe ledig på flightene jeg hadde funnet.
Avsluttet samtalen og ringte på nytt og da fikk jeg en herlig kunnskapsrik agent. Prøvde å få tak i 2 biz med EVA Air VIE-TPE-DPS, vi prøvde å søke på flere forskjellige O&Ds da United viste ledig med origin både fra OSL og FRA, men dessverre fikk han aldri mer enn én ledig på VIE-TPE segmentet. Måtte derfor gå for plan B med utreise OSL-FRA-ICN-TPE-DPS med LH, 2xAsiana og EVA. Returen ble raskeste vei DPS-IST-OSL med Turkish.
Null stress å booke om på utgått CT og poengene forble urørt med Bali til gammel pris 165K :):fly
Da begynner jo verden å åpnes igjen, og søk etter billetter er i gang for mange. Men hva er best å bruke å søke nå, om man ikke vil betale for Expertflyer?
united.com har endret på awardsøket sitt. Man får ikke opp "saver awards", men "mixed cabin", noe som ikke stemmer ifht å booke business med EB-poeng.
ANA kommer også med sånne tullete blandinger av economy og business selv om man søker på business.
Chr1st1an
01-11-2021, 20:32
Noen som vet noe mer om SIN åpner opp igjen for awards for Eurobonus?
Tenker en tur til SIN ila våren, og da helst LON-SIN ruten.
united.com har endret på awardsøket sitt. Man får ikke opp "saver awards", men "mixed cabin", noe som ikke stemmer ifht å booke business med EB-poeng.
Man ser det stort sett på prisen om det er en saver award, og deretter om bookingklassen er "I" (vs "JN" for everyday award)
Man ser det stort sett på prisen om det er en saver award, og deretter om bookingklassen er "I" (vs "JN" for everyday award)
Takk for info. Skrives at UA går over til dynamisk prising så veldig mye forskjellige priser der, og lite I-klasse på UA-metall ser det ut som.
Så spørsmålet er om det finnes bedre steder å søke på for å treffe bedre på ledige business-seter?
Chr1st1an
04-11-2021, 22:03
Noen som vet noe mer om SQ åpner opp igjen for awards for Eurobonus?
Tenker en tur til SIN ila våren, og da helst LON-SIN ruten.
Jeg har enda ikke fått avklart mitt spørsmål ovenfor, men om ikke SQ åpner noe til EB så har vi tre andre alternativ til SIN:
1. Swiss ZRH-SIN med Boeing 777
2. Turkisk IST-SIN med Boeing 777
3. Lufthansa FRA-SIN med Boeing 747
Reisen med LX er noe lenger pga en lang stop i Zürich, men ankomst er ca lik for LX og TK i SIN.
Jeg har flydd en del med LX og jeg er veldig fornøyd med dem overall.
TK har jeg flydd 2-3 ganger og de har blitt bedre, men fortsatt kjip strekke fra OSL-IST og maten er ikke helt min favoritt. Har derimot aldri flydd TK på lenger tur enn 5 timer.
LH biz blir jo gambling å få tak i rett for avreise.
Hva ville folket valgt?
TRDmiler
14-06-2022, 11:27
Jeg ser at det har vært lite aktitivtet i Companion Ticket-tråden i det siste. Selv skal jeg nå begynne å se etter første post-COVID tur.
Har SAS fortsatt et eget telefonnummer for Amex Companion Ticket? Hvordan går man fram for å få hjelp til å finne billetter i disse dager? Har søkt litt etter billetter på SAS sine sider, men det virker helt håpløst.
Chr1st1an
16-06-2022, 19:20
Jeg ser at det har vært lite aktitivtet i Companion Ticket-tråden i det siste. Selv skal jeg nå begynne å se etter første post-COVID tur.
Har SAS fortsatt et eget telefonnummer for Amex Companion Ticket? Hvordan går man fram for å få hjelp til å finne billetter i disse dager? Har søkt litt etter billetter på SAS sine sider, men det virker helt håpløst.
Ja fortsatt samme tlf nr.
Den søkemotoren er ikke 100%, men gir en pekepinn. Et tips er å søke leg for leg. Om ikke så post forespørsel om bistand her eller på IF. Jeg har derimot mer eller mindre gitt opp å finne billetter. Virker som klin umulig å finne noe for mer enn 1 pax til andre steder enn USA. Og dit setter jeg ikke bena mine, så ser ut til å bli lite CT fremover....
Hei,
Jeg planlegger en companion ticket og det har falt på enten Colombia eller Vietnam.
Fra et synspunkt av kun flyturen, så blir det enten business fra Europa til Bangkok, eller fra Europa til Bogota. Dette vil da bli enten en 777 med Thai airways, eller en 787 med Avianca. Det er 165K poeng med begge.
Hvilken av disse flyturene tror dere er mest valuta for poengene?
Jeg har alltid likt Thai, men har ikke flydd de på mange år. Avianca har jeg aldri flydd.
Hadde foretrukket Lufthansa eller EVA, men finner ikke noe ledig med de i Januar.
Chr1st1an
26-07-2022, 09:50
Hei,
Jeg planlegger en companion ticket og det har falt på enten Colombia eller Vietnam.
Fra et synspunkt av kun flyturen, så blir det enten business fra Europa til Bangkok, eller fra Europa til Bogota. Dette vil da bli enten en 777 med Thai airways, eller en 787 med Avianca. Det er 165K poeng med begge.
Hvilken av disse flyturene tror dere er mest valuta for poengene?
Jeg har alltid likt Thai, men har ikke flydd de på mange år. Avianca har jeg aldri flydd.
Hadde foretrukket Lufthansa eller EVA, men finner ikke noe ledig med de i Januar.
Jeg har ikke prøvd Avianca, men jeg også liker Thai Biz og syntes de er bedre enn f eks Turkish til Asia.
Du kan sjekke denne:
https://www.youtube.com/watch?v=wGmqXdAX0Fk&ab_channel=Loz%27sLeisure
Ang destinasjon så kan jeg ikke snakke annet enn meget varmt om Vietnam. Et fantastisk land og antageligvis ganske mye tryggere enn Colombia, om det er et kriterie.
Hei,
Takk for tips.
Jeg booket til Vietnam (Saigon).
Mye av grunnen er det med sikkerhet. Ikke at jeg er spesielt bekymret over Colombia, men føler det er litt mer avslappet i Vietnam, og konen ville vært mer bekymret hadde jeg dratt til Colombia..
Jeg ringte inn og booket over telefonen, da jeg fikk ikke gjøre alt over nettsiden siden det ble litt blanding av kabinklasser på de minste distansene.
Snakket med en svenske, som var noenlunde effektiv.
Chr1st1an
03-08-2022, 20:34
Hei,
Takk for tips.
Jeg booket til Vietnam (Saigon).
Mye av grunnen er det med sikkerhet. Ikke at jeg er spesielt bekymret over Colombia, men føler det er litt mer avslappet i Vietnam, og konen ville vært mer bekymret hadde jeg dratt til Colombia..
Jeg ringte inn og booket over telefonen, da jeg fikk ikke gjøre alt over nettsiden siden det ble litt blanding av kabinklasser på de minste distansene.
Snakket med en svenske, som var noenlunde effektiv.
God tur!
Om du skal farte litt rundt så anbefaler jeg Phu Quoc som er en øy vest for HCM. En del dyrere der enn på fastlandet, men for en nordmann går det fint. ;) (Det er her alle lokale med litt penger ferier)
Om du ønsker noe mer autentisk så ta et fly opp til Hoi An. (Da Nang er vel nærmeste flyplass mener jeg å huske)
God tur!
Om du skal farte litt rundt så anbefaler jeg Phu Quoc som er en øy vest for HCM. En del dyrere der enn på fastlandet, men for en nordmann går det fint. ;) (Det er her alle lokale med litt penger ferier)
Om du ønsker noe mer autentisk så ta et fly opp til Hoi An. (Da Nang er vel nærmeste flyplass mener jeg å huske)
Både Hoi An, Da Nang, China Beach og Hue ligger ganske nære hverandre og er vel verdt et besøk.
Hei,
Jeg booket en Companion ticket for 2 til Bangkok tilbake i Juli, fordi jeg hadde en del poeng som gikk ut på dato 01.08.22. Må nok avlyse den turen, som skulle gått i Januar.
Vet dere noe om følgende:
1: Kan jeg endre denne billetten selv om poengene ville ha gått ut, så lenge jeg gjør det før nyttår da min Companion ticket går ut 31.12.22 ?
2: Har dere noen gode råd for hvor det kan være ledig i romjulen, og hvor jeg kan finne slikt? Prøvde meg med SAS sin nettside på Oslo til JNB, men der var det ingenting i hverken Y eller C. Kanskje for sent nå siden mange flyr i romjulen.
1: Kan jeg endre denne billetten selv om poengene ville ha gått ut, så lenge jeg gjør det før nyttår da min Companion ticket går ut 31.12.22 ?
Hvis du skal endre etter at poengene har gått ut så er de tapt, og du må betale med nye poeng.
Dag Viking
28-12-2022, 11:37
Noen som har erfaring med endring fra C til F en dag eller to før avreise den siste tiden? Har jo kunnet endre ganske nært avgang tidligere, men leste et sted at SAS ikke kunne endre nært avgang.
I november fikk jeg en e-post med påminnelse om å booke CT. Nederst i e-posten står det at man nå blir belastet med et gebyr på kr 450,- for å få hjelp med bestilling. Kan ikke se at det er omtalt i tråden her. Må være nytt av året? Og det jeg luter på er om dette har slått ut på servicenivået? Bedring og økt kunnskap? Eller er agentruletten som før? Noen med nylige erfaringer?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221230/3fa2f5ba4dd18c8491654860ee72a33d.jpg
I november fikk jeg en e-post med påminnelse om å booke CT. Nederst i e-posten står det at man nå blir belastet med et gebyr på kr 450,- for å få hjelp med bestilling. Kan ikke se at det er omtalt i tråden her. Må være nytt av året? Og det jeg luter på er om dette har slått ut på servicenivået? Bedring og økt kunnskap? Eller er agentruletten som før? Noen med nylige erfaringer?
Dessverre går det heller feil vei med kunnskapsnivå etc og det har det gjort siden Tallinn ble lagt ned mener jeg.
Hovedgreia med gebyret er at SAS sin nettløsning er oppe og går og da vil man drive over flere på self-service tjenesten, men den har jo sine begrensninger. Det skal gå an å prate seg unna gebyret som din reise ikke lar seg bestille på nettsiden, som jeg har forstått. Selv er jeg unntatt bestillingsgebyret pga EBD status så kan ikke si det helt sikkert.
Nederst i e-posten står det at man nå blir belastet med et gebyr på kr 450,- for å få hjelp med bestilling. Kan ikke se at det er omtalt i tråden her. Må være nytt av året?
Telefongebyret var der før covid også, og var borte en periode mens star-nettbestillingene var nede etter covid. Erfaringen er at man slipper det om det ikke kan bookes på nett. (Har opplevd at de tok gebyr uten å opplyse om det også, men fikk det refundert etter klage) Eneste er vel at gebyret nå er 450 kr mot 375 kr for telefonhjelp før.
EDIT: Det er jo bare rot ser det ut som - på websidene står det:
Et reservationsgebyr på 400 NOK pr. person vil blive tillagt for telefonbestillinger (der er nogle undtagelser, hvis det ikke er muligt at booke online).
For reiser med Star Alliance tar SAS et administrativt gebyr på 450 NOK per passasjer ved bestilling på nett eller telefon.
https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/
foxyhoxy
10-03-2023, 00:16
Hei
Jeg skal for første gang bestille bonusreise med companion ticket. Tanken er å reise i januar/februar 24 i biz/first til BKK eller SIN, evt andre varme steder i Asia. Er jeg for seint ute?
Hei
Jeg skal for første gang bestille bonusreise med companion ticket. Tanken er å reise i januar/februar 24 i biz/first til BKK eller SIN, evt andre varme steder i Asia. Er jeg for seint ute?
Det bør gå bra om du er litt fleksibel på tidspunkt, men F-billetter er nok vanskelige. Kan vel heller ikke bestille lenger frem i tid enn 11 måneder? Jeg bestilte min CT i C til BKK i romjulen. Avreise 4/3 og hjemreise 27/3.
Dag Viking
13-03-2023, 11:47
Noen som har erfaring med endring fra C til F en dag eller to før avreise den siste tiden? Har jo kunnet endre ganske nært avgang tidligere, men leste et sted at SAS ikke kunne endre nært avgang.
Kan jo svare meg selv
Fant LH F både fram og tilbake, 4 og 8 dager fram i tid.
Setene var ikke i awardfares, men synlig hos United og selvsagt hos SAS.
SudCaravelle
13-03-2023, 12:23
Kan jo svare meg selv
Fant LH F både fram og tilbake, 4 og 8 dager fram i tid.
Setene var ikke i awardfares, men synlig hos United og selvsagt hos SAS.
Hmm.. Hos SAS, da tenker du på telefon?
SudCaravelle
13-03-2023, 13:15
Hmm.. Hos SAS, da tenker du på telefon?
Oj... Fant svaret selv nå. Ringte og jaggu ble turen on 10 dager gjort om til First på 748en fra Frankfurt. :musikk
Takk for tipset dag, var litt First-tørke her nå med abstinenser..
Chriscross
14-03-2023, 06:27
Oj... Fant svaret selv nå. Ringte og jaggu ble turen on 10 dager gjort om til First på 748en fra Frankfurt. :musikk
Er det en eller to F-billetter dere finner?
Dag Viking
14-03-2023, 07:53
To for min del.
SudCaravelle
14-03-2023, 08:11
To her også.. Desverre ikke tid til glad-terminalen på FRA.
Dag; hvor mange ledige seter i F opplever du at det må være får du får to seter?
Dag Viking
14-03-2023, 08:28
To her også.. Desverre ikke tid til glad-terminalen på FRA.
Dag; hvor mange ledige seter i F opplever du at det må være får du får to seter?
Det har jeg ikke oversikt over. Tror det var tatt ett sete på setekart på begge flightene.
Prioriterte søvn foran lounge denne gangen, orker ikke avgang fra Osl kl 0600. Men rekker nok en kjapp lunch i MUC likevel.
Dag Viking
17-03-2023, 19:51
Hey, vet ikke helt når du flyr, men vinen var veldig bra. Spätburgunder som muligens er den beste jeg har hatt i lufta, og en syrah fra Australia som er den perfekte peisvin
SudCaravelle
27-07-2023, 14:20
Pokker.. På returen fra morgendagens NY tur så har det åpnet seg EWR-FRA i First Class som kan bookes med SAS, men det er totalt umulig å komme videre fra FRA til Oslo med poeng.. Billett fra FRA til oslo en vei er 7500 i monkey.
Noen ideer?
Jeg har en plus billett med SAS i back up, men det blir ikke helt det samme.
Noen ideer?
Når lander du på FRA og når må du være i OSL?
Kjøp LH eco. Da kan du vansmektes i LH F loungen på ankomst
Kjøp LH eco. Da kan du vansmektes i LH F loungen på ankomst
Problemer var vel at de kostet 7500 kroner i økonomi.
Problemer var vel at de kostet 7500 kroner i økonomi.
Og jeg kan tydeligvis ikke lese…
Det stod ganske tydelig ja;)
Dag Viking
05-10-2023, 12:30
Kjente at det var greit å svi av et par CT nå. Litt overrasket over relativt kort ventetid på telefon. Også positivt overrasket at det var greit å finne 4 seter til og fra USA midt i fellesferien
Det er kanskje besvart tidligere, men det er så mange poster i denne tråden.
Jeg har SAS Amex Classic og fikk en e-post nettopp at jeg har fått en Companion Ticket. Etter det jeg forstår er det kun innen Europa med Classic? E-posten sier halvpris på bonusreise, mens nettsiden sier 2 for 1. Men det viktigste spørsmålet er, er det kun med SAS eller også Star Alliance (enn så lenge). Har aldri hatt CT før.
Chriscross
18-12-2023, 13:18
Den er halv pris for en pers eller halv pris for to personer. Mener det bare er Dlite kortet som tillater Star-turer, men det kan du teste ved å forsøke å booke online, kupongen kommer opp på bookingsiden om den er gyldig.
Den er halv pris for en pers eller halv pris for to personer. Mener det bare er Dlite kortet som tillater Star-turer, men det kan du teste ved å forsøke å booke online, kupongen kommer opp på bookingsiden om den er gyldig.
ser ut som det stemmer, ja (eller dessverre).
Amex Premium er for også for Star
Vi bestilte før jul en reise til SGN i september (companion ticket gikk ut 31DEC23).
Er det nå mulig å endre den bestillingen til en annen destinasjon?
Ringte 64816099 og snakket med en fyr som sa at kupongen var tapt. Så spurte jeg hvor det sto, for når jeg ser på Amex så ser det ut som at man bare må bestille før kupongen går ut, og at man ellers kan "avbestille/ombestille" frem til dagen før avreise.
Gjøken la på når jeg spurte hvor det sto at kupongen var tapt. Man må jo elske dette opplegget. Hadde jeg vært sjefen hans hadde han fått sparken på dagen.
Noen som kan hjelpe til med hva som faktisk gjelder på disse type bestillinger?
SudCaravelle
27-02-2024, 16:02
Vi bestilte før jul en reise til SGN i september (companion ticket gikk ut 31DEC23).
Ringte 64816099 og snakket med en fyr som sa at kupongen var tapt. Så spurte jeg hvor det sto, for når jeg ser på Amex så ser det ut som at man bare må bestille før kupongen går ut, og at man ellers kan "avbestille/ombestille" frem til dagen før avreise.
Gjøken la på når jeg spurte hvor det sto at kupongen var tapt. Man må jo elske dette opplegget. Hadde jeg vært sjefen hans hadde han fått sparken på dagen.
Det virker som den teksten blander reglene på vanlig bonus-reise og companion ticket reise. Det går ikke an å ombooke en CT billett etter selve CTen har gått ut på dato.
Det virker som den teksten blander reglene på vanlig bonus-reise og companion ticket reise. Det går ikke an å ombooke en CT billett etter selve CTen har gått ut på dato.
Det er det samme som gjelder en bonusreise også - kan ikke bookes om etter at de har gått ut der teksten er "Du kan endre billettene mot et gebyr frem til avgang så lenge poengene ikke har utløpt."
Så de har nok tenkt at det er samme regler som skal gjelde, men glemt å ta det inn i regelverket. Så med reglene de har på weben slik de er sitert så vil jeg tro man har en god case hvis man drar den inn for klagenemda.
...og på siden, jeg har også opplevd at de har lagt på hos SAS når jeg har pekt på eu-forordningen ifht ombooking av kansellerte flighter.
Jamesbond_ppk
27-02-2024, 19:12
Har hatt nesten samme pb, men det var klassen som skulle endres (ikke destinasjon). Kranglet med SAS Gull Kundeservice om dette i flere uker, da formuleringen til Amex er utydelig og poengterte at det kunne tolkes annerledes enn det som står i SAS reglene.
Etter masse krangling, fikk jeg rett til slutt, riktignok som et “unntak”. Jeg ba dem flere ganger om å få Amex til å endre formuleringen for å unngå at andre kunder får samme pb, noe som tydeligvis ikke ha blitt gjort enda…
Har opplevd det samme med utløpt CT. Altså ikke mulig å endre. Både når det gjelder klasse (fra C til F) og endring av tidspunkt for reise.