View Full Version : Beirut, Libanon
Skal om ikke lenge til Beirut.
Trenger noen tips om transport, både fra flyplass og internt i byen, valuta og hvor man kan få lagt inn en 10km på lette bein og piggfrie løpesko. Noen gromme restauranter tas også imot med et bredt smil og tusen takk :)
Taxi er vel beste mulighet fra/til flyplassen. Prut hardt! Det er 8-9 år siden jeg var der, så ting kan ha endret seg.
Busser i byen er ikke lett å få peiling på, men det er greit å gå kortere distanser. Trafikken er et kaos og trafikkregler er i beste fall «interessante forslag».
Cornichen (strandpromenaden) funker for tur i selve Beirut, men jeg vil sterkt anbefale en tur opp i høyden.
Tips finnes her: https://stepfeed.com/14-incredible-places-to-go-hiking-in-lebanon-6468
Det er også muligheter for skikjøring.
Utelivet i Beirut er legendarisk, Rue Gouraud og Ghemayze-området er områder med bra uteliv og restauranter.
Hamra-området, hvor American University of Beirut ligger var da også bra for barrunder.
De lokale er vennlige og snatrer i vei på en blanding av arabisk, engelsk og fransk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
jb1 oppsummerer bra. Jeg var der påsken 2018, se også trip report her på forumet. Taxi er greit, men hard pruting må til. De så ut til å foretrekke lokal valuta, lite å hente på å betale/bestikke med dollar eller euro.
Forbausende bra engelskkunnskaper, og vennlige folk. Men styr klar av flyktningeleiren i sørøst-Beirut, det er vel den eneste «no-go» sonen i byen nå. Store forskjeller i standard og gjenoppbygging bare fra et kvartal og et annet. Sentrum er meget flott, nesten som å være i hvilken som helst vestlig storby.
Jeg kan anbefale en restaurant som ligger på havna 100 meter nedenfor Beirut Yacht Club. Jeg husker dessverre ikke navnet, men den har et ganske stort uteserveringsområde. Ser gjerne litt snobbete og dyr ut, høy jakke og slips-faktor, men de slapp oss inn i t-skjorte og jeans. (Vi var egentlig bare ute og ruslet, men syntes det så bra ut der) Knallbra mat og helt grei pris, vi betalte 5-600 norske kroner per person for en helaften inkludert øl og vin.
God tur!
mathiasfe
05-01-2019, 02:43
Løpetur langs strandpromenaden er fint og videre opp til utsiktspunktet over Raouche Rocks.
Om du er litt eventyrlysten, så lei bil mens du er i Libanon. Det er en super måte å komme seg rundt på. Brukte Sixt når jeg var der i oktober og det funket bra (heldigvis ikke jeg som kjørte). Vi hadde dagsturer til Baalbek, Tripoli, Jbeil og Jeita-grotten, samt to netter i Tyre, med stopp i Saide på vei ned.
Uber skal være mulig å bruke i Beirut, men usikker på om du kan ta det fra/til flyplassen.
Vi betalte det meste i lokal valuta, men hadde med noen USD's i bakhånd (tror ikke vi fikk bruk for de).
Her er et reisebrev fra turen: https://insideflyer.no/forums/threads/beirut-og-tyre-i-libanon-med-lufthansa-c-og-y.12003/
Uber kan brukes men litt problematisk med norske mobiler pga intetnettdekning. Om man finner WIFI vil den funka bra. Jeg bodde ved Hamra street. Husk å fylle ut landingskort før passkontrollen. De ligger på bordene rett før passkontrollen.
Løpetur langs strandpromenaden er fint og videre opp til utsiktspunktet over Raouche Rocks.
Om du er litt eventyrlysten, så lei bil mens du er i Libanon. Det er en super måte å komme seg rundt på. Brukte Sixt når jeg var der i oktober og det funket bra (heldigvis ikke jeg som kjørte). Vi hadde dagsturer til Baalbek, Tripoli, Jbeil og Jeita-grotten, samt to netter i Tyre, med stopp i Saide på vei ned.
Uber skal være mulig å bruke i Beirut, men usikker på om du kan ta det fra/til flyplassen.
Vi betalte det meste i lokal valuta, men hadde med noen USD's i bakhånd (tror ikke vi fikk bruk for de).
Her er et reisebrev fra turen: https://insideflyer.no/forums/threads/beirut-og-tyre-i-libanon-med-lufthansa-c-og-y.12003/
Om du ikke vil kjøre selv er det lett å ordne en taxi for en dag, bestem selvsagt pris på forhånd. Baalbek, vinsmaking i Bekaa-dalen, Jbeil også kalt Byblos er bra for strandliv og historie. Jeg er enig i at Gheita-grotten er bra. Notre dame du Liban, et pilgrimssted, nord for Beirut med taubane opp har fantastisk utsikt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det greit å gå rett ut fra flyplassen og ta en drosje? Kjenner jeg føler litt på bli-skikkelig-snytt-genet nå. Miste-livet-genet druknet i en GT for over et titalls år siden...
Er det greit å gå rett ut fra flyplassen og ta en drosje? Kjenner jeg føler litt på bli-skikkelig-snytt-genet nå. Miste-livet-genet druknet i en GT for over et titalls år siden...
Vi gjorde det, men jeg husker ikke om det er noen offisiell sone med godkjente taxier. Det burde koste absolutt max 25 USD. Men du kan faa ditt hotell til aa organisere transport ogsaa.