View Full Version : Reiseåret 2018
I år, som i fjor (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144675) er det på tide med en oppsummering av året 2018
For min del ble det 22 flyvninger, hvor av 21 var privat. Opp fra 13 i for, selv om det egentlig bare var to ekstra turer i år, men mange mellomlandinger drar opp, spesielt for å ha holdt meg kun innen Schengen. Ingen nye flyplasser, men GDN, LPA, TOS, LYS og NCE ble reist til på nye måter. Eneste nye flytype var E190-E2
Antall flighter: 22
Innenriks (Norge): 6
Intraeuropeisk: 16
Flyselskap
SAS: 12
Lufthansa: 5
Thomas Cook: 2
Brussels Airlines: 2
Widerøe: 1
Swiss (Helvetic): 1
Flytyper
737-700: 5
737-800: 5
A320: 4
A319: 3
A330-300: 2
E190-E2 1 (*ny*)
E190: 1
A320neo: 1
Flyplasser: OSL, BGO*, ZRH*, FRA, BRU, ARN, LPA*, MUC, LYS*, TOS, NCE*
*destinasjon:
Concorde98
26-12-2018, 12:05
Her meldes inn 63 flighter i 2018. Det er i beregnet lørdagens flighter med Lufthansa til Hamburg. Nedgang fra 2017 året som hadde 92 flighter. Alle flighter er private turer kun for kos.
18 turer innenriks.
45 turer utenriks.
45 turer er med SAS.
Blant årets flyturer må nevnes den flotte maskinen E2 til Widerøe.
ANA biz longhaul må også nevnes som svært bra!
Flytyper:
Erj 145 2
A320 Neo 3
Dash 8 Q400 4
B777 200 1
B777 300 1
A320 4
B737 700 9
Atr72 600 7
B737 800 9
Crj 900 14
B737 600 2
Emb 195 6
E2 1
Ellers venter 13 flighter i 2019 foreløpig.
47 flygningar fördelade på:
SAS 13
Lufthansa 7
Swiss 4
Austrian 6
Brussels Airlines 4
Turkish 6
Norwegian 2
Air Europa 1
FlyBe 2
Stobart Air 2
Typer: A319/A320/A320N/A321/A340 , B.737-600/800 , B.767-300 , ATR72 , ERJ-175/195 , CS300 , DHC-8-402 , Sukhoi RRJ-95B
Nedgang for 4 året på rad :)
21 flights, hvor alt var i privat regi. Ned fra 23 i fjor.
https://c1.staticflickr.com/5/4866/32598422538_bd90176188.jpg
Nye flyplasser: XRY (Jerez)
Nye flytyper: B767-300ER, A320neo
Nye flyselskaper: Privilege Style, Czech Airlines
Antall flighter: 21
Innenriks (Norge): 8
Intraeuropeisk: 13
Flyselskap
SAS: 16
Icelandair: 2
Czech Airlines: 1 (innleie-surprise ala Eurowings)
Privilege Style: 1 (innleiesurprise ala Eurowings)
Eurowings: 1
Flytyper
737-800: 8
737-700: 5
757-200: 2
A320neo: 2
Crj900: 1
767-300ER: 1
A320: 1
A319: 1
Just your standard year :) Neste år blir uten Island for første gang på 5 år(!), får se om det i det hele tatt blir noe europareising utover standardturene til Norge da 2019's havneløp ligger i Uruguay, Canada's isøde, og Kapp Verde - alle er fryktelig vanskelig å reise til på "helgetur" :) Får spare penger til husbygging, som det heter i voksenlivet.
Årets reiseår ble ganske magert. Kjøp av leilighet koster jo peng og har også nå en liten pus å passe på.
I februar var jeg en tur i California og Nevada hvor SAS stod for transporten OSL-CPH-SFO t/r.
Transporten til Nevada stod Amtrak for noe som er verdt det om man har tid - mye tid. Ellers ble det leid bil der og Lake Tahoe ble besøkt. FOrøvrig en ganske koselig plass, selv om det av div årsaker ikke ble ski der (must om vinteren)
Årets høydepunkt var likevel Russlandsturen i juni. Norwegian stod for transporten OSL-ARN-HEL. I HEL hadde jeg god nok tid til å bunkre opp en del ting før togturen til Moskva med Leo Tolstoy toget. Moderne vogner og kupeer og det skulle i teorien være wifi, men fikk det aldri til å funke.
Tok så toget videre fra Moskva til Volgograd også på det toget moderne vogner og kupeer. Fikk sett en gruppespillkamp i VM.
Hjemturen gikk med Aeroflot og VOG ble ny bekjentskap. På tross av at Volgograd er en millionby så er ikke terminalen større enn Værnes og alt av transport foregår med busser. Likevel så gikk det hele veldig greit og terminalen fremstod som relativt moderne. Russerne har uansett ikke respekt for jernbanesikkerhet - det å gå langs jernbanelinjen rett ved siden av virket som var veldig vanlig på innsiden av jernbanegjerdet til og med (det er vanlig at strekningene i Russland er inngjerda på et vis)
Pluss en domestic leg TRD-OSL da.
Antall flyginger: 85 + 4 helikopterturer
Nye destinasjoner: Dallas, Amarillo, Santiago, Santa Cruz, La Paz, Buenos Aires (og båt til Montevideo).
Flyselskap: SAS, Widerøe, Singapore Airlines, AirAsia, Lufthansa, United, Republic Airlines, Avianca, Latam, Boliviana de Aviacion (BoA).
Flytyper: 737-600/700/800, 747-8, 777-200, 787-8, A320, A320neo, A330-300, Dash8-200, Dash8-q400, crj900, Erj170 og Cessna Citation X.
Helikopter: Bristow S92A
Antall flyvninger: 1
Røddyse CPH-OSL. (Tok danskebåten andre vegen)
Ble 34 flyvninger, inkludert morgendagens, ned fra 62 i fjor. Kun privat.
Ny flyplass ble WAW og nytt flyselskap LOT, og kanskje min siste flytur med 737 classic? Ny flytype ble Boeing 717.
Antall flighter: 34
Innenriks (Norge): 10
Intraeuropeisk: 16
Interkontinelntalt: 4
Innenriks USA: 4
Flyselskap
SAS: 15
Widerøe: 9
Norwegian: 4
United: 3
LOT: 2
Delta: 1
Flytyper
Dash 8-300: 7
Dash 8-100: 2
737-700: 6
737-800: 6
737-400: 1
737-900: 1
A330-300: 2
A340-300: 2
A320: 2
A320neo: 1
A321: 1
E175: 1
E190: 1
Boeing 717: 1
Flyplasser: OSL, TFS, ARN, LAX, LAS, CPH, SFO, ORD, TXL, TRD, BNN, WAW, LHR, SVG, FRA
robertaas
26-12-2018, 15:53
Til tross for noen turer over dammen har det gått på sparebluss i år med 66 flighter mot 84 i 2017. Teller med fligten jeg poster dette fra. Fløy med:
SAS: 31
Brussel: 8
Norwegian: 5
Air Baltic: 4
British Airlines: 4
Lufthansa: 4
Air France: 2
Croatian: 2
Finnair: 2
Joon: 2
American Airlines: 1
Primera: 1
Nye flyplasser:
MOL
NTE
PHX
SAN
Noe av det man husker:
Lysfestivalen i Ghent.
Køen for grensepassering fra Tijuana.
Reanactment av rettssak i Colonial Williamsburg.
Tåken i Portland Maine, som ut av en novelle av Stephen King.
Ansiktet til bussjåføren da jeg prøvde forklare at jeg skulle til
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46180&stc=1&d=1545835767
robertaas
26-12-2018, 16:01
Nye flyplasser: XRY (Jerez) Har lenge stått på todo-listen. Hvordan får man greie priser dit?
2019's havneløp ligger i Uruguay, Canada's isøde, og Kapp Verde - alle er fryktelig vanskelig å reise til på "helgetur" :)Tullprat.
Får spare penger til husbygging, som det heter i voksenlivet.Mere tullprat.
Relativ stor aktivitet i 2018. Tallene fra 2017 i parantes
Antall flighter: 188 (143)
Private flighter var 9, resten jobb relatert.
Innenlands: 104 (63)
Intra kontinental: 62 (41)
Inter kontinental: 12 (29)
Andre: 10 (19)
Distanse i miles: 113741 (136646)
Flyselskap:
SAS 151 (120)
KLM 16 (0)
Delta 4 (2)
United 4 (0)
Korean 3 (5)
Atlantic 2 (0)
Norwegian 2 (0)
Widerøe 2 (0)
Lufthansa 2 (0)
Air France (Joon) 1 (0)
Asiana 1 (6)
Nye flyplasser:
BIO (Bilbao)
CRP (Corpus Christi)
DXB (Dubai)
FAE (Vagar)
TKU (Turku)
Turku ble flyplass nr 200 i "samlingen" og Bilbao nummer 201
robertaas
26-12-2018, 19:33
SAS 151 (120)
Holder det til EBP?
Her er der ikke det store at berette:
I alt 6 flights, alle med SAS
CPH- BGO r/t
CPH -SFO r/t
CPH- DUB r/t
Turen til SFO trak dog godt med flyvetid og bonuspoint (ud på Plus,
hjem på biz.)
Returen fra DUB var med SAS Ireland. Kaptajnen var en cheerful brite,
men smilene sad dæleme ikke løst på kabinebesætningen!
Nye flypladser: BGO, SFO
Godt (fly)nytår til alle flypratere!
Kun 28 flighter for meg, som er omtrent på det jevne. men klarte ikke å bikke 10t co2 ..
Atlanta og Galemoen deler førsteplassen på flyplassiden .. KLM og SAS flyselskapsklassen, med United på brosnseplass hakket bak.
45800 miles totalt og ingen nye flyplasser eller -selskaper.
Det blei 35-40 flighter på meg i år. Når jeg ser tilbake, har det faktisk vert et innholdsrikt år med flere nye selskaper og flyplasser, til og med to nye flytyper.
Nye selskaper:
Africa World Airlines, Vueling, Alitalia, Air Transat, Icelandair, Jetstar Japan, Peach Aviation, Transavia.
Nye Flytyper:
Bombardier CRJ 700, Airbus A310.
Nye flyplasser:
Tenerife North, Tenerife South, Keflavik, Berlin Schönefeld, Roma Fiumicino, Brindisi, Salt Lake City, Missoula, Bozeman-Yellowstone, Toronto Pearson, Takoradi, Osaka Kansai, Tokyo Narita, Fukuoka.
Beste reisemål:
Japan, overalt jeg var og Yellowstone.
Har lenge stått på todo-listen. Hvordan får man greie priser dit?
Tullprat.
Mere tullprat.
Hehe, tja, du må gjerne komme å betale kostnaden for å bygge et funkishus på 240m^2 (på ei tomt på over 1 mål som man også må kjøpe først), hvis du mener det er tullprat at man må spare til sånt :p
Men ja, Jerez får du ganske billig fra Düsseldorf. Eurowings og Condor flyr derfra. Men det er selvsagt ueffent for deg siden avreisetidene til begge er rundt kl 05:30-06:30 på morgenen fra DUS :) Kanskje i forlegelse av en tysklandtur? Det bærer preg av hvem som benytter seg mest av lufthavna; flyplassen er skiltet på spansk, engelsk og tysk (!).
Twin Otter
26-12-2018, 23:26
Min status er 10 flighter gjennomført. Tre turer t/r SVG-OSL og to turer t/r SVG-BGO. Alt privat men turene til Bergen var stort sett finansiert av Pasientreiser (og gikk med Rødneser). Syv av ti fligher ble fløyet med maskiner som var nye i loggen.
Kjekkeste flighten var nok en nydelig maidag på vei hjem etter fjorten dager på Haukeland. Med CAVOK og en climb som stoppet på småpene 7000 fot ble det en minnerik tur. Satser på å få fløyet litt i 2019 også. Venter bare på et eller annet nyttårssalg så jeg kan begynne å booke litt.
Millemor
27-12-2018, 01:04
Status for 2018 er 0 flighter, men jeg har oppholdt meg mer på OSL enn noensinne siden det har blitt arbeidsplassen min. Får forhåpentligvis mer luft under vingene i 2019.
Status for 2018 ble 48 flyvninger, opp 4 fra 2017. Det er blitt klart mindre interkontinentalt på meg etter 2015.
Innenlands Norge: 0
Intrakontinental Europa : 42
Interkontinental: 2
Andre: 2
Jobb: 11
Privat: 33
Distanse i miles: 24936 (24296)
Flyselskap (nye i fet skrift):
LOT: 19
Norwegian: 6
Wizzair: 5
Austrian: 4
SAS: 3
Aeroflot: 2
Ukraine International: 2
Air Baltic 2
Volotea: 1
Belavia: 1
Air Astana: 1
Uzbekistan Airways: 1
BRA: 1
Nye flyplasser:
NYO (Skavsta)
GDN (Gdansk)
SJJ (Sarajevo)
KBP (Kiev Borispyl)
VCE (Venezia)
CTA (Catania)
PLQ (Palanga)
MSQ (Minsk)
IEV (Kiev Zulyhany)
TAS (Tashkent)
SKD (Samarkand)
TSE (Astana)
THN (Trollhättan)
Nye flytyper: EMB-195
20 flyvninger, hvor av 18 var privat. Ingen nye flyplasser. Eneste nye flytype var A380. Dette ble det 12. året på rad som EBG.
Antall flighter: 20
Innenriks (Norge): 0
Intraeuropeisk: 12
Interkontinentale: 4
Intraasiatiske: 4
Flyselskap
SAS: 8
Singapore: 5
Silkair: 4
Lufthansa: 1
Norwegian: 1
EasyJet: 1
Flytyper
737-800: 7
737-700: 2
A320: 4
A321: 2
A350: 2
777-300: 2
A380: 1
Flyplasser: OSL, CPH, ZRH*, FRA, TXL*, SXF, CDG*, ARN, DME, SIN, CNX*
*destinasjon:
Holder det til EBP?
Det er omsetning som spiller rolle for EBP, ikke reiser.
Klokket inn 85 flighter i 2018. Det meste i jobb, mest minneverdige tur var vel T/R Austin, TX fra Stockholm med SK. Inflight konsert, og første gang jeg fikk lov å sitte foran kronprinsen på et kulturelt arrangement :)
Flyselskap:
SK: 65
DY: 3
WF: 17
Mest benyttede ruter:
OSL-TRD: 8
OSL-HAU: 7
OSL-TOS: 4
Tirsdag er den mest populære reisedagen: 30 flighter
Vindusplass: 71 flighter
Midtsete: 2 flighter
Midtgang: 10 flighter
Cockpit: 2 flighter
https://lh3.googleusercontent.com/NE9-SEA6wXujMUv9DCQEAt2oep1Uoj0WfjoZ6fUthPEU5_FnYAcXLs DC-mHh0X4DPGMt8dlNOAVHux1fxSQILLe1hCN8lOQ-Lx_sK4kOUSJ80W-xAK0jelCQgwvcMjT7vn1yuvj4SgTgYiIakymA6XHBrQoO346X8 eKr2LQ_HfBrAepGtePlnnyBNmpUXGElxMomohZhrHP9s3vi0Q3 nHoztbz5pAZfY9dxV6TWYYQ7cbuZTfQ6fIXrNfW_qwTPQ18R6m ViTW_9hRusH0Tedy2v9TTY62LbY7r4axFsAIvM8rxedET0DRVr QoO_J3-NnGWS0exDZlTu8Ks37flw4h57f_klw0BsJqzn64YeCaeN_XCy8 SkGxKxgcdglsZ83Z0pESFfTr8l1of7t4veiCAdgao_3ZzJF5Tk batWBog05CKn2wzDLCPnBEWvBoTjlC3i6NsY0gJeYnZYXrMudq MWuuCz96YlyzJVfmIeFx9rllA0XeU3IzqWneANnCR52c48l_EP mPWTGP9PErFZ9TlhIcXfWPhCYaeYHYTaA6H9JRaPM4dl04faS1 k7almYXnxQr-w_APFdArZMDtm6kUQMTn7VLLbrGLWlQUeFt93ORP3i5jIr-VoNlMKJYChfxANsx0rRk9asmtwvMy1EgZQceA9g=s540-no
42 flyvninger, kun privat (ned fra 61 i 2017)
Flyselskap:
SAS 18
Norwegian 6
Lufthansa 5
Turkish Airlines 4
Air Canada 3
Swiss 2
Air India 1
GoAir 1
British Airways 1
Emirates 1
Flyplasser:
OSL, ARN, TOS, AMS, BOM, FRA, IST, MUC, GOI, ZRH, TOS, BOO, BGO, SVG, HAU, CDG, YUL, YTZ, YYZ, LHR, MLE, CMB, LAX
For min del ble det 144 flighter i år. Litt opp igjen etter 2017, men fortsatt 20% ned fra 2016. Herav 26 intercont og 99 ulike flyruter. Det var 32 private flights og 109 i jobb.
Nytt er også at SAS er tilbake på flyselskapstoppen.
Antall flighter: 144
Economy: 51
PLUS/ekstra: 17
Business: 71
First: 2 (snufs)
Flyselskap
SAS: 31
British Airways: 29
Lufthansa: 21
American Airlines: 14
KLM: 12
LATAM: 4
Air Canada: 4
Delta: 3
TAP: 3
Air France: 3
Også videre også videre
Flittigste ruter
LHR-OSL: 9
OSL-LHR: 8
AMS-OSL: 7
OSL-AMS: 6
Ingenting spennende på repeat med andre ord
Beste opplevelser må være BA First med helt fantastisk mat. Likeledes en lang flight med AF som også hadde utrolig bra mat i C.
Kjipeste opplevelser må være innmari mye delays og søl i sommer og høst.
https://farm8.staticflickr.com/7906/45572137495_e84434421d_z.jpg
Totalt 51 flighter, opp fra 39 året før. Litt statistikk, med nye flyplasser, flytype og selskap i parentes:
Antall flyplasser: 13 (HEL ny)
Antall selskaper: 9 (Luxair og Swiss ny)
Antall flytyper: 11 (E2 ny)
Ca 1/4 jobb, resten privat. Andelen privat vil nok ligge tett oppunder 100% i 2019 ettersom ny jobb har fint lite reiseaktivitet. Ikke noen minneverdige turer, men heller ikke noen som peker seg negativt ut.
Så var man ferdig med reiseåret 2018… Året endte på 71.242 km fordelt på 62 flighter, så det ble enda et «dårlig» reiseår omtrent på nivå med 2017. 33 reiser i økonomi, 16 i premium økonomi, 10 i business og 3 i First. 39 flighter i jobb og 23 private. Av årets høydepunkter var to flighter med Thai 747 i F, og ICN-FRA i Asiana sin F-suite på A380. Et annet «høydepunkt» var at det faktisk ble noen nye flytyper i 2018: Airbus A318, Airbus A321 neo (TP sin CS-TJJ som da var fem dager gammelt) og Embraer 190-E2. Den siste var WF first flight med hyggelige flypratkolleger fra Bergen til Tromsø.
Nye flytyper: Airbus A318, Airbus A321 neo, Embraer 190-E2.
Nye selskaper: Asiana, Joon, Hop!, Air Dolomiti
Nye flyplasser: Venezia (VCE), Ankara (ESB), Seoul (ICN)
Nye land: Sør-Korea
Topp 10 flytyper:
Boeing 737-800 (16)
Boeing 737-700 (8)
Airbus A321 (7)
Airbus A330-300 (4)
Dash 8-100 (4)
Airbus A320 (3)
Airbus A319 (3)
Boeing 747-400 (2)
Boeing 777-300 (2)
Embraer 195 (2)
Topp 10 selskaper:
SAS (23)
Thai (6)
Norwegian (5)
Widerøe (5)
Turkish (4)
Lufthansa (3)
KLM (3)
Air Dolomiti (2)
Asiana (2)
Air France (2)
Topp 3 destinasjoner:
Paris (8)
København (7)
München (6)
Bangkok (6)
Amsterdam (6)
Bergen (6)
Trondheim (6)
Og 37 turer startet eller sluttet på OSL.
Gyldne kort og den slags:
SAS EB - Lifetime Gold (i grevens tid…)
BA Exec - Blue (her har det gått fra Silver til ingenting på kort tid)
KLM FB - Basic
Club Carlson - Silver
Det er omsetning som spiller rolle for EBP, ikke reiser.
Det er det samme som jeg har hørt.
EBP tildeles den gruppen av xxx personer som har lagt igjen mest penger i SAS systemet i løpet av 1 år. Størrelsen på gruppen er ukjent for meg, og jeg har forstått at den er krympet betraktelig de siste årene.
Så antall reiser eller poeng gir ikke automatisk EBP
Nye i uthevet:
Flyselskap:
Ethiopian
Norwegian
SAS
SA Airlink
Swiss
Widerøe
Wizz Air
Flyplasser:
ADD
BGO
CPT
JNB
MQP
LHR
RIX
TOS
TRD
ZRH
Flytyper:
290
319
320
321
73G
738/73H
7M8
77L
77W
788
789
CS1
CS3
nicolajpaaske
27-12-2018, 17:54
2018 gav bare to flyrejser - en nedgang på 25 fra 2017! Sølle 1 397 kilometers flyvning.
Første flyvning var den 4. januar fra CPH til OSL med DY, og den anden (og sidste) flyvning var 12 dage senere, 16. januar fra TRD til CPH med SK og en CRJ9. 2019 bringer forhåbentlig på flere flyvninger - BRU, BFS og PRG er under planlægning.
Reiseåret 2018 ble litt mindre enn fjoråret. De fleste lange reiser er privat ferie, mens de korte hoppene i Norge, Europe og over Nordsjøen somregel er jobb.
Flyturer:
113
Antall Kilometer:
154.941km
Timer:
252:30
Top 3 flytyper:
Boeing 737-XXX (40)
Sikorsky S-92 (12)
BombardierCRJ900 (10)
Nye flyplasser:
SFO, CUN, YYZ, BVC, AAR, USM, YNT, FNJ
Nye flytyper:
Tupolev Tu 204-100, Tupolev Tu 204-300
Nye flyselskap:
Air Koryo, Air Canada, Air Canada Rouge, Bangkok Airways, TuiFly Nordic, Air China, Dalian Airlines
Beste opplevelse:
Reisen til Nord Korea er noe jeg aldri kommer til å glemme (på godt og vondt)
Verste opplevelse:
Kjedelige og trange helikopterturer over havet.
En solid økning fra 1, de siste årene. I år ble det 5. Fikk en jobb med å kjøre en Mercedes til Sandnes, så da fikk jeg opplevd Sola for første gang. Det ble en tur til STO-CPH også og eneste flight jeg betalte selv var OSL-BGO for å hente en Audi jeg hadde kjøpt.
Da ser det slik ut:
FLighter:5
DY 1
SAS 4
Flytyper: 2x737-700, 737-800 og 2xA320
Flyplasser: OSL, SVG, BGO, STO, CPH
2019: Det blir en uke i Dubai i februar, med DY begge veier. Første feriereise på 4 år.
Totalen for 2018 ble 89 flighter.
Ingenting nytt: ingen nye flyplasser, ingen nye selskap, og ingen nye flytyper. Tror faktisk ikke det ble andre maskiner enn 737-700 og -800 i det hele tatt. Har heldigvis litt mer spennende planer i 2019.
Rolig år i år også.
Antall flyvninger i 2018: 8
Domestic: 3
Intra-Continental: 3
Intercontinental: 2
Others: 0
Distanse fløyet i 2018:
8982 km
Mest benyttede flyselskap:
TAP Air Portugal: 4
SAS: 2
Sola Flyklubb: 2
Mest benyttede flytyper:
Airbus A320-200: 2
Airbus A321neo: 2
Cessna 172: 2
Nye flytyper:
Airbus A321neo
Nye flyplasser:
FNC
Nye flyselskap:
TAP Air Portugal
Snorreth
30-12-2018, 16:41
Flyåret ble avsluttet i går med flyvning Bodø - Oslo. Derfor kan jeg oppsummere at 2018 hadde flere take off og landinger i forhold til 2017, men antall kilometer og timer brukt i lufta gikk ned.
Mye kan forklares med betraktelig nedgang i antall reisedøgn i jobben.
Distanse: 197 811 kilometer (-16%)
Tid: 313,15 timer (-14%)
Antall flyvninger: 116 flyvninger (+13%)
Lengste flyvning: SIN-LHR (10 894 km)
Korteste flyvninger: HOV-SDN (39 km)
Topp tre selskaper
SAS 48 (+109%)
Thai 6 (-25%)
China Eastern 6 (-54%)
Widerøe 6 (+500%)
Flytyper - forsøkt sortert produsent. Nye typer med fet skrift.
A319, A320, A320N, A321, A330-200/300, A340-300, A350-900, A380
ATR72
B737-700/800/900, B747-400/8i, B757-200, B767-300ER, 777-300ER
C300, CRJ900, Dash 8-100/200/400
E175, E190, E195, E2-190
Selskaper
SAS, Norwegian, Widerøe, Icelandair, Air Iceland Connect, Lufthansa, Swiss, KLM, British Airways, LOT Polish Airlines, Aeroflot, Virgin Australia, Jetstar Airways, Singapore Airlines, Thai Airways, Korean Air, All Nippon Airways, Xiamen Air, China Southern, China Eastern, Hainan Airlines, Juneyao Airlines, Air China, Cathay Dragon, Cathay Pacific, EVA Air
Flyplasser
OSL, BGO, SDN, HOV, BOO, TOS, KEF, RKV, AEY, CPH, AAL, GDN, WAW, SVO, FRA, ZRH, VIE, AMS, LHR, ALC, SIN, BKK, ADL, HBA, MEL, BNE, NRT, HND, PUS, HKG, TPE, PEK, PVG, WUH, WDS, XIY, CAN, XMN, SZX, SYX
Diversions
- Oljelekkasje på vei til GDN. Retur til CPH, der nødetatene stod klare ved siden av rullebana.
- Turbulent innflyvning til BGO. Piloten tok ingen sjanse på landing. Retur til OSL.
Go around
- Avbrutt take-off på CAN. Uønsket objekt på rullebana. Vi svingte ut og tok plassen bakerst i køen. Kom oss i lufta på andre forsøk.
- Sterk sidevind ved landing i PUS. Landet på andre forsøk.
@Snorreth, interessant mix av Asia og Island, blir nysgjerrig på hva slags firma som er stort i disse to landene :p
Snorreth
30-12-2018, 18:53
@Snorreth, interessant mix av Asia og Island, blir nysgjerrig på hva slags firma som er stort i disse to landene :p
Bedrifta er ikke så stor, men vi har en grei portefølje innenfor maritim industri.
Rapp er vårt gamle navn, men vi er på vei inn i MacGregor.
På Island var jeg en snartur innom Siglufjordur på en fabrikktråler jeg var innvolvert i under oppstart i Tyrkia for ett par år siden.
I Øst-Asia, da spesielt Kina er det forskningsskip. Flere kommer i løpet av første halvår 2019! :)
Bedrifta er ikke så stor, men vi har en grei portefølje innenfor maritim industri.
Rapp er vårt gamle navn, men vi er på vei inn i MacGregor.
På Island var jeg en snartur innom Siglufjordur på en fabrikktråler jeg var innvolvert i under oppstart i Tyrkia for ett par år siden.
I Øst-Asia, da spesielt Kina er det forskningsskip. Flere kommer i løpet av første halvår 2019! :)
Så interessant! Høres ut som en spennende jobb som tar deg til diverse avhøl man ikke så ofte besøker :) Har ekstra interesse i forskningsskip, men da mest av alt ikke Kinesiske :p
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181231/3f20e62dc6b0ca83cf464bc09d7d013a.jpg
Her landet vi på 133 flighter i 2018.
82 i jobbsammenheng
51 i privat sammenheng
Har flydd en distanse på 143 000 kilometer
Fikk 4 nye land, Canada, New Zealand, Australia og Vietnamog derav en rekke nye flyplasser.
Bare en ny flytype, A350, men tre nye selskap, Air Asia, Air New Zealand og Air Canada, to sistnevnte i Biz.
Flest flydde km er med SQ med 62k km
Beste opplevelse må faktisk deles mellom SQ First og QR First.
2019 starter også meget bra, har 28 flighter booket, majoriteten av disse er private og alle disse private er interkontinentale reiser (4)
Har også to flighter booket med BA i First (787 og 777)
Sent from my iPad using Tapatalk
Stort sett nye destinasjoner for min del i år.
Budapest i januar, München i mai, St. Petersburg i august. Fire turer til Brno fordelt utover året, stort sett via Wien med unntak av siste hjemreise hvor jeg fløy hjemover fra Praha.
Ingen spennende flytyper, desverre, men det har vært et bra reiseår.
Et år helt på det jevne. Nytt flyselskap var utrolig nok WF, som også bidro med ny flytype; E290. Ingen nye land, men tre nye flyplasser; Bologna, Firenze og Boston. Det meste har vært SkyTeam, så gullkortet er i havn. 25% av innsjekket bagasje ble forsinket til minst dagen etter. Ganske håpløst. Ser også at jeg ikke har vært i London iår, og at det bare ble to turer til Nice.
Om alt går etter planen, blir det 63 Flyvninger på meg i 2018. ( 62 i 2017)
Foruten en ferietur til Tyrkia i oktober, har alt sammen vert mer eller mindre begivehetsløse turer i økonomiklasse, til og fra jobb. Alt betalt av egen lomme.
Årets siste tur går i kveld klokken 23:35 med Wizz fra Kiev til Katowice, så i år blir det nyttårsfeiring ombord i fly.
Men om det skulle oppstå en aldri så liten forsinkelse er det ikke umulig at flighten må loggføres i 2019.
Wizzair: 25
KLM Royal Dutch Airlines: 13
SAS :7
Air France :6
Norwegian :5
Azur Air :2
Ryanair :2
Joon :1
LOT Polish Airlines: 1
Carpatair :1
Ingen nye flytyper i år.
Nye flyplasser : SXF og LUZ
Nye selskaper :Carpatair
2018 var året da jeg hadde planlagt å få meg flying blue platinum status.
Men så flæsket plutselig KLM til og la ned nattstopp ruten fra Amsterdam til Kiev, og med den forsvant den siste fornuftige pendlerruten som passet meg mellom Vestlandet og Ukraina.
Siden i sommer har eg reist mest på separate billetter med Wizzair via Polen, Budapest og København.
Helt ok i grunn, selv om gullkortet ryker. Mer behagelig med flybytte på små flyplasser i Polen enn å stresse rundt på Ams og cdg.
Endte opp med 29 flyvninger i 2018, opp to fra 2017.
30 701 miles
22 domestic, 7 international
78 timer og 36 minutter i lufta
6,3 tonn CO2 :p
Topp flyselskap:
United (13)
SAS (8)
WF (7)
KLM (1)
Topp flytyper
B739 (6)
B738 (5)
DH8A (4)
Nye flytyper:
E170
E175
B739
Nye flyplasser
SVJ
OMA
BWI
Beste opplevelse
Widerøe BOO-SVJ i 6000 fot :nor
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/29060732_10156100629665330_6836908924077885824_o.j pg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=13d8fa19d07dfcbb94ceb77d1d648e3a&oe=5C9163A2
Håper 2019 bringer mange nye gode flyopplevelser :fly
robertaas
03-01-2019, 16:39
Ser at Google også følger med....
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46208&stc=1&d=1546529931
Nesten litt leit at jeg har location history turned off, mitt kart er tomt :(
Har ikkje laga meg fancy kart, men oppsummeringa er sånn ca:
SK inkl. underbruk med 20 flights, DY med 16 og WF med berre 3. Så totalt 39 turar.
Nye reisemål har vore HOV og VNO. Elles er alt anna, bortsett frå ein tur til London, fordelt mellom OSL og eit par-tre turar til BGO, ein til TOS, ein til SVG og ein til RIX. Så ikkje så sabla spennande, mao.
Det mest "eksotiske" er at ein no kan reise ein god del stadar både innanlands og utanlands frå TRD uten å sette seg i ein 737. Har hatt fleire turar som berre har vore kombinasjonar av CRJ, ATR og Dash.
2018 ble et rolig reiseår med lite flyvning for min del med kun 13 flyturer, ikke flydd så lite siden 2007. Kombinasjon av fullføre studier og starte i jobb, samt sommerferie i Norge med bil bidrar godt.
Likevel rakk man innom både Malawi og USA, sistnevnte fordi jeg endelig nådde målet mitt om nok EB poeng til å kunne reise long-haul, tilogmed i biz i en retning. Hadde det ikke vært for poeng som gikk ut hadde jeg spart til nok poeng til biz begge retninger.
Så får man se hva året bringer av reiser, har i det minste vinterferien i boks, blir nok helgetur med kamerat, og antagelig Duxford med fattern
SudCaravelle
08-01-2019, 11:01
Jeg ser på reiseåret 2018 vs 2017 at jeg er ufattelig lite innovativ.. 136.12 timer i luften 2017 og 136.48 timer i luften 2018.
Det ble:
54 flighter
Ett nytt flyselskap: ANA
En ny flyplass: DEL
19 av fligthene i monkey.
Det morsomm er at beste opplevelse i 2018 var eksakt det samme som i 2017 - Sete 1A på LHs 748 fra HND-FRA og verste var også eksakt det samme - Turkish i økonomi IST-OSL
Kartene for 2017 og 2018 er også mer eller mindre det samme..
robertaas
08-01-2019, 11:15
verste var også eksakt det samme - Turkish i økonomi IST-OSL
Merkelig. De regnes da for å ha et godt produkt i økonomi og det er også min erfaring.
Var problemet at det var din eneste reise i året i økonomi eller var du spesielt uheldig med dem?
SudCaravelle
08-01-2019, 11:38
Merkelig. De regnes da for å ha et godt produkt i økonomi og det er også min erfaring.
Var problemet at det var din eneste reise i året i økonomi eller var du spesielt uheldig med dem?
Det er vel en blanding - en av grunnene er at forventingene er for høye fordi alle sier det er så bra og jeg blir litt skuffet når man kommer ombord. Husk - jeg sier ikke at det er ille, jeg liker jo alle flytruene, men denne likte jeg igjen minst.
Jeg synes onboardingen på IST, klientellet ombord og crewet gir en kjip steming. Maten er rett under grei. Har man nyere A321 så er jo selvfølgelig underholdning osv langt bedre enn SAS og lignende på samme type ruter.
Vi fløy dem Business nå OSL-IST i julen og det var en større skuffelse i forhold til forventningene.
Koster Lufthansa under 20% i tillegg når neste DXB tur bookes (og gjerne mer hvis det bare er billet til en og ikke fem) så blir det lett Lufthansa istedenfor.
.
Vi fløy dem Business nå OSL-IST i julen og det var en større skuffelse i forhold til forventningene.
.
Mener du det altså? For Dundrosaurusen er TK C på OSL-IST en absolutt favoritt. Mye bedre enn LH. Kun en skuffende TK flight for oss men det skyldtes en Pax som (for en ikke-Tyrker?) latet som han hadde bombe og skulle kapre flyet ved landing på TLV. Det var litt kontrabest.
Men ellers har det vært gjennomgående bra med Köfte og kebab.
Til DXB skjønner jeg det bedre, då du får 2 mellomlange strekk og mellomlanding midt på natten.
FlightDeck
08-01-2019, 21:10
Reiseåret 2018 endte på 64 flyvninger over 62 097 kilometer, 101 timer, fem flyselskaper, 36 ruter og 22 flyplasser. Lengste tur ble Stockholm-Hong Kong og korteste tur Trondheim-Namsos. Nye flyplasser ble Namsos, Kristiansund og Alta, mens eneste nye flytype ble Dash 8-200. Flyåret har vært preget av mange (dyre) innenriksturer i SAS Plus, men også noen fine internasjonale ruter, slik som New York og Boston i SAS Business.
Flyselskaper
SAS Scandinavian Airlines - 49
Widerøe - 6
Norwegian - 5
Ryanair - 2
KLM Royal Dutch Airlines - 2
Flytyper:
Boeing 737-800 - 27
Boeing 737-700 - 16
Airbus A320-200 (og neo) - 5
Canadair Regional Jet 900- 4
Airbus A330-300 - 4
Dash 8-100 - 3
Dash 8-200 - 2
Embraer 190 - 1
Dash 8-Q400 - 1
Boeing 737-600 - 1
Topp 3 ruter
OSL - SVG - 8
SVG - OSL - 7
TRD - OSL - 6
SudCaravelle
08-01-2019, 22:16
Mener du det altså? For Dundrosaurusen er TK C på OSL-IST en absolutt favoritt. Mye bedre enn LH. Kun en skuffende TK flight for oss men det skyldtes en Pax som (for en ikke-Tyrker?) latet som han hadde bombe og skulle kapre flyet ved landing på TLV. Det var litt kontrabest.
Men ellers har det vært gjennomgående bra med Köfte og kebab.
Til DXB skjønner jeg det bedre, då du får 2 mellomlange strekk og mellomlanding midt på natten.
Jepp, det mener jeg bestemt. Maten (kebaben osv) var løene varer og eneste som skilte seg ut var den tyrkiske kaffen. Jeg vet ikke om du tenker på Lufthansas intra-Europa eller de lengre rutene, men sammenlignet med FRA-DXB så synes jeg det var stusselig. At flybytte skjer på natten er greit og passer godt med et spart (dyrt) hotelldøgn. Men her også, mora eller datteren.
46220
Norge Rundt På 14 Dager
13-01-2019, 00:29
Antall flygninger : 14
Domestic Norge : 2
Intraeuropeisk : 12
Benyttetde flyselskap:
(1) Air Dolomiti (Nytt)
(2) KLM Cityhopper (Nytt)
(4) Lufthansa
(1) Lufthansa regional
(2) Norwegian
(2) KLM
(2) Thomas Cook (ny under det navnet men har fløyet med Scanair og Premiair tidligere som er forløpere)
Flytyper:
(2) A330-300 (Ny)
(1) E195 (Ny)
(4) A320
(1) CRJ900
(3) B737-800
(1) B737-700
(2) E190
Flyplasser:
LCY (Ny)
LPA (Ny)
OSL
MUC
BSL
FRA
BOO
AMS
Fem flyvninger i 2018, så på det jevne. To tur-retur og en enveis (tog den andre).
OSL, BGO, SVG og Ibiza
Ny flyplass: Ibiza
Ny destinasjon: Formentera (fint, stille, dyrt, god mat, fantastiske strender, må tilbake)
Kjørte bil tur-retur Roma, så gikk glipp av minst en tur-retur med fly der. På den turen ble det mange nye destinasjoner: Malmø, Trento, Castel Giorgio, Bolsena, Orvieto, Roma, Dro og Potsdam.
Max land på ett og samme døgn: 5 (No, Se, Dk, De, At og It)
Flyselskaper: DY
Flytyper: 737-800
Planer i 2019? Køben i juni er bestemt, ellers tipper jeg en syden og minst en storby (Paris, Berlin eller London kanskje).