PDA

View Full Version : KLM og Schiphol - størrelse/pax-tall


EvakCPH
01-12-2018, 20:33
Jeg opdagede for nyligt, at KLM “kun” har har cirka 32-33 millioner passagerer årligt.. med andre ord er SAS nogenlunde samme størrelse som sin hollandske kollega.

Jeg har bare tænkt, at Schiphol er en megalufthavn og at KLM derfor naturligvis også måtte være “enormt”.

Men men men... Forskellen ligger selvfølgelig i, at KLM kun har een hub og at stort set alle deres 30+ millioner passagerer går igennem Schiphols terminaler.. hvorimod SAS’ trafik er spredt på tre hubs og en række sekundære lufthavne.

Ja, var blot noget, jeg ikke havde tænkt på, altså at SAS og KLM i størrelse er jævnbyrdige.

Chriscross
01-12-2018, 20:44
En annen forskjell er jo at sas har et stort marked for domestictrafikk. Det eksisterer vel ikke i Nederland.

Someone
01-12-2018, 20:51
KLM har vel langt flere passasjerkilometer, da de i langt større grad fly lange ruter, mens SAS har jo veldig mye av trikken sin på ruter innen Sør Norge og Sør Skandinavia

LN-KOG
01-12-2018, 20:58
Holland er jo betraktelig mindre enn Skandinavia. Faktisk betraktelig mindre enn Nederland også. Holland er to "amt" på størrelse med Sjælland. Men geografiske fakta og manglende forståelse for Nederland til side. KLM flyr kun fra én flyplass, dekker kun ett land uten innenriks trafikk. Det bor 6,5 millioner mennesker i Holland. I Nederland bor det 17,2 millioner. Totalt er det omtrent det samme som i Skandinavia, men på en overflate som er litt mindre enn Danmark. Her sammenligner man epler og kirsebær.

AlexanderDGL
02-12-2018, 00:23
I følge årsrapportene fra 2017 er ASK (Available Seat Kilometer) slik:


KLM: CAPACITY (in millions of available seat-kilometers, ASK) 117,066

SAS: ASK, Available Seat Kilometers (mill) 48,303

Landkrabbe
02-12-2018, 08:15
Holland er jo betraktelig mindre enn Skandinavia. Faktisk betraktelig mindre enn Nederland også. Holland er to "amt" på størrelse med Sjælland. Men geografiske fakta og manglende forståelse for Nederland til side. KLM flyr kun fra én flyplass, dekker kun ett land uten innenriks trafikk. Det bor 6,5 millioner mennesker i Holland. I Nederland bor det 17,2 millioner. Totalt er det omtrent det samme som i Skandinavia, men på en overflate som er litt mindre enn Danmark. Her sammenligner man epler og kirsebær.

Nå hører det med til historien at nederlenderne selv rett som det er omtaler hele landet som Holland. Det er vel mer i de senere tiår at innbyggerne utenfor provinsene som utgjør det egentlige Holland har blitt mer negativ til denne konvensjonen.

LN-KOG
02-12-2018, 11:58
Nå hører det med til historien at nederlenderne selv rett som det er omtaler hele landet som Holland. Det er vel mer i de senere tiår at innbyggerne utenfor provinsene som utgjør det egentlige Holland har blitt mer negativ til denne konvensjonen.

Det er bare delvis riktig - og bare på engelsk siden de ikke forstår hva the Netherlands er. Uansett heter den europeiske delen av kongeriket Nederlandene, Nederland. Det har vært veldig mange navneendringer for området opp gjennom historien, men Nederland har vært i bruk siden 1400-tallet.

Fnate
02-12-2018, 12:34
Først takk til LN-KOG for litt oppklaring om The Netherlands. Skjønner faktisk litt mer av et land jeg bruker en del tid i.

Geografi til side... noe jeg stusser på er hvor lite business pax KLM virker å ha fra Norge. Hos British Airways og Lufthansa er det jo ofte mange rader. For det meste transfer pax vil jeg tro. Hos Air France kan det også være 3-4 rader, men her har jeg ikke fløyet dem ofte nok.

Hos KL er det derimot sjelden flere enn 2 rader, og de er sjelden mer enn 50% fulle.

Nå har jeg ikke fløyet 06:20 (er det vel) avgangen deres, som du trenger for transfer til USA. Kan hende det er flere der, men det føles også litt merkelig da det er forferdelig dårlige flytider.

Så i korthet har jeg stusset over at det bolaget som virkelig satser på transfer fra Norge virker å ha så få i business.

Someone
02-12-2018, 13:23
Så i korthet har jeg stusset over at det bolaget som virkelig satser på transfer fra Norge virker å ha så få i business.



Det er kanskje større fra andre steder i Norge. Husk at KLM er jo relativt mindre fra OSL og har langt lavere markedsandel enn på rutene deres fra andre steder i Norge. KLM sin trafikk ut fra Norge er imponerende, men ikke fra OSL

73H
02-12-2018, 17:31
I følge årsrapportene fra 2017 er ASK (Available Seat Kilometer) slik:


KLM: CAPACITY (in millions of available seat-kilometers, ASK) 117,066

SAS: ASK, Available Seat Kilometers (mill) 48,303

DY/D8/DI: ASK, (mill) 92,866

For å sette det litt i perspektiv i forhold til Norwegian, så har Norwegian i perioden f.o.m Q4/17 t.o.m Q3/18 hele 92,866 (mill) ASK. Dvs operasjonen til Norwegian nærmer seg dobbelt så stor som SK, men er fortsatt omlag 30 mill setekilometer unna KL.

FlyingDutchman
03-12-2018, 09:52
Nå hører det med til historien at nederlenderne selv rett som det er omtaler hele landet som Holland. Det er vel mer i de senere tiår at innbyggerne utenfor provinsene som utgjør det egentlige Holland har blitt mer negativ til denne konvensjonen.

Siden litt under halvpartene av nederlenderne faktisk bor i enten Zuid-Holland eller Noord-Holland (som er to provinser), er det ikke så rart at man ofte treffer en nederlender som identifiserer seg som hollender.
Historisk sett (og fremdeles) ble mye av (sjø-)handelen drevet fra holland-provinsene, og derfor ville det ofte stemme at de man treffer på faktisk er hollendere også (selv om skipsarbeidere nå i langt større grad kommer fra asiatiske land).

Jeg, som nederlender, som ikke kommer fra holland, ville aldri kunne funnet på å omtale meg selv om hollender.

Det er ikke nødvendigvis negativt å komme fra holland (provinsene), men det er bare helt feil å si det dersom man ikke er derfra. Nordmenn ville aldi kunne funnet på å si at de er fra "fold" (som en kortversjon av øst- og vestfold) istedenfor norge, når de attpåtil bor i en av de andre fylkene. Blir omtrent det samme.

sukram
03-12-2018, 10:09
Men men. Det blir vel litt som at resten av verden roter med hva som er Skandinavia og hva som er Norden. Briter, franskmenn og amerikanere blander disse som om de var samsvarende, men det er da høyst forståelig at ikke alle er kjent med nyanseforskjellene. Verken Nederland eller Norden er verdens navle.

flyKSU
03-12-2018, 10:15
Nederlandske turistmyndigheter bidrar jo heller ikke til oppklaring, all den tid deres svar på Visit Norway er Visit Holland :)

https://www.nbtc.nl/en/homepage.htm

OttoL
03-12-2018, 10:45
Først takk til LN-KOG for litt oppklaring om The Netherlands. Skjønner faktisk litt mer av et land jeg bruker en del tid i.

Geografi til side... noe jeg stusser på er hvor lite business pax KLM virker å ha fra Norge. Hos British Airways og Lufthansa er det jo ofte mange rader. For det meste transfer pax vil jeg tro. Hos Air France kan det også være 3-4 rader, men her har jeg ikke fløyet dem ofte nok.

Hos KL er det derimot sjelden flere enn 2 rader, og de er sjelden mer enn 50% fulle.

Nå har jeg ikke fløyet 06:20 (er det vel) avgangen deres, som du trenger for transfer til USA. Kan hende det er flere der, men det føles også litt merkelig da det er forferdelig dårlige flytider.

Så i korthet har jeg stusset over at det bolaget som virkelig satser på transfer fra Norge virker å ha så få i business.
Vel for å ta inn geografi igjen så er det verdt å påpeke at KLM også flyr fra TRF, KRS, SVG, BGO, AES og TRD i Norge. Kun N=2, men var nå 4 rader med business da jeg fløy KLM t/r BGO-AMS seint i juni. Morgenavgangen begge veier. Nå husker jeg ikke hvem som skrev det, men i tidligere tråder har det vel blitt trukket frem at KLM har Norge som et fokusområde, mens BA ser på skandinavia som ett marked. I tillegg vet jeg at KLM har en god del avtaler med en del bedrifter i Bergen som har mye reiseaktivitet.

oy-viv
03-12-2018, 10:59
Jeg, som nederlender, som ikke kommer fra holland, ville aldri kunne funnet på å omtale meg selv om hollender..

Du må lave en oplysningskampagne, så du kan få opdraget danskere og
svenskere til at kalde dit fødeland for det korrekte Nederlandene!
Old habits die hard......:)

EvakCPH
03-12-2018, 11:50
Du må lave en oplysningskampagne, så du kan få opdraget danskere og
svenskere til at kalde dit fødeland for det korrekte Nederlandene!
Old habits die hard......:)

Jeg tror godt, at de fleste danskere ved, at den korrekte betegnelse er Nederlandene, men på hverdags-dansk hedder landet altså Holland. Det tror jeg ikke kommer til at ændre sig foreløbigt.

Edyybru
03-12-2018, 12:31
Du må lave en oplysningskampagne, så du kan få opdraget danskere og
svenskere til at kalde dit fødeland for det korrekte Nederlandene!
Old habits die hard......:)

Oplysningskampagnen kan jo passende inddrage jer nordmænd også, da I jo kalder der "Nederland" :colgate:

Fnate
03-12-2018, 12:36
Vel for å ta inn geografi igjen så er det verdt å påpeke at KLM også flyr fra TRF, KRS, SVG, BGO, AES og TRD i Norge. Kun N=2, men var nå 4 rader med business da jeg fløy KLM t/r BGO-AMS seint i juni. Morgenavgangen begge veier. Nå husker jeg ikke hvem som skrev det, men i tidligere tråder har det vel blitt trukket frem at KLM har Norge som et fokusområde, mens BA ser på skandinavia som ett marked. I tillegg vet jeg at KLM har en god del avtaler med en del bedrifter i Bergen som har mye reiseaktivitet.Så du mener at det bor folk i disse andre grendene også altså? Og at disse er arrogante nok til å ikke fly via OSL. Makan

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

OttoL
03-12-2018, 12:58
Så du mener at det bor folk i disse andre grendene også altså? Og at disse er arrogante nok til å ikke fly via OSL. Makan

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Jeg har jo alltid lurt på hvorfor det går så mange direkteruter fra Oslo og at man ikke satser på å kanalisere disse inn til hubber som CPH og ARN. Makan!:stir

IL-2
03-12-2018, 16:29
I KLM sitt fokus på Norge, så sender de jo folk videre med gjennomgående billetter på WF fra disse mindre flyplassene. Det har til nå laget masse rot både pga dårlige bagasjeløsninger (den gamle runddansen med ny innsjekking, som KLM-folket på Schiphol ikke vet at fortsatt er gjeldende) og at Widerøe ikke ser ut til å forholde seg til at de har pax som kommer flyvende inn.

LN-KOG
03-12-2018, 21:25
Oplysningskampagnen kan jo passende inddrage jer nordmænd også, da I jo kalder der "Nederland" :colgate:

Og det er dét som er riktig! Vi trenger ingen opplysningskampanje der - i hvert fall ikke i min nederlandske familie. Men som jeg skrev lenger opp - der forskjell på Nederland og Kongeriket Nederlandene. Kongeriket innbefatter de oversjøiske landene også. Nederland er ett av flere land i Kongeriket Nederlandene. De andre er Aruba, Curaçao og Sint Maarten.