View Full Version : Julekalender
Fellowship
01-12-2018, 11:44
Det er 1.desember
Prøver igjen jeg med kalender for flynerder, laget av en flynerd og det kan bli både gammelt og nytt, kjent og ukjent her.. :old
Luke 1 er som det står en fraktløve, og da bildet ble tatt var flyet 30 år gammelt, LX-TLA begynte sitt liv som passasjerfly for Alitalia i 1968, I-DIWC.
Det fløy i 2 år til etter at bildet ble tatt, så nå får Cargo Lion åpne årets kalender. (Den kom i oppdrag for DHL noen uker på våren og forsommeren til FBU i 1998, før A300 tok over de siste 3 mdr før plassen stengte). Enjoy!
https://farm2.staticflickr.com/1722/41666963795_af22f32c2a_b.jpg (https://flic.kr/p/26tY5Fv)Cargo Lion DC-8-62F LX-TLA at ENFB/FBU 14-05-1998 (https://flic.kr/p/26tY5Fv) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
02-12-2018, 09:01
God 1.søndag i advent!
I dag er det luke 2 for 2.desember
Vi holder oss til fraktfly, de er ofte ganske anonyme i uttrykket, og har ofte fløyet noen år før de kom så langt. Dagens bilde er langt fra anonymt, noe av det friskeste jeg har sett på et fraktfly på mange år. Samtidig minner det om at også B737-800 er et fly som nå har fløyet i over 20 år.
G-NPTA var det aller første 738 som ble bygget om til frakter, og kom til West Atlantic i april i år. Flyet er fra 2004, og var et av mange som ble bestilt av leasingselskapet GECAS og har hatt et omflakkende liv med Futura, Ryan International, Travel Service, Sunwing og SpiceJet inntil det ble bygd om i Shanghai.
Kommer så og si daglig til OSL fra Hannover og Liege via Gøteborg, og står hele dagen inntil retur om kvelden på den ruta som før ble betjent av TNT.
https://farm2.staticflickr.com/1768/41556363920_a82825cd0c_b.jpg (https://flic.kr/p/26jcec7)West Atlantic B737-86N(BCF) G-NPTA at ENGM/OSL 05-07-2018 (https://flic.kr/p/26jcec7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
03-12-2018, 08:15
3.desember :)
Luke 3 fra 4.august 1991 er også et fraktfly, men ikke et som er ombygd.
Lenge før Flyprat og tidligere forum, var det godt å kjenne folk som arbeidet på SAS Cargo, og kunne tipse om nye ruter som ikke sto annonsert i avisene :old
Finnair hadde åpnet en fraktrute på søndag morgen som gikk HEL-FBU-LHR. Jeg dro ut for å være på plass før flyplassen åpnet kl 07:00 og gjettet på bane 24. Jeg forventet et helt hvitt fly med Finnair Cargo titler, som jeg hadde sett bilde av i et flyblad.
Så kom det jeg trodde var et helt ukjent fly, TF-ABT uten noen annen merking enn et lite navn på snuten der det sto "Spirit of Nome 1924 Alaska" !
Men det viste seg at dette var en gammel kjenning som hadde landet på bane 24 før. Det var gamle "Halvdan Svarte" som ble levert til Braathens SAFE i 1971 som LN-SUA og var flyselskapets eneste konvertible B737-205C.
Solgt som TF-VLT til Eagle Air i 1984, og igjen til Air Atlanta som TF-ABT i 1990. Det var 20 år gammelt da jeg tok bildet, men det skulle komme til å fly i 19 år til, hovedsakelig som 9M-PMM for Transmile Air Services inkludert noen år i helt gult DHL skjema. WFU februar 2010
Flyet er tatt var på som et College Training Aid senter nær Malacca airport (MKZ)
https://farm5.staticflickr.com/4827/45634528012_797fabacf4_b.jpg (https://flic.kr/p/2cwyTi7)Air Atlanta B737-205C TF-ABT at ENFB/FBU 04-08-1991 (https://flic.kr/p/2cwyTi7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
04-12-2018, 08:03
Det er 4.desember :)
Det har da vært noen nyheter i 2018 og at WF skulle begynne med et helt nytt jetfly var jo en verdensnyhet. Jeg hadde en helg i Bergen og da var det jo lett å se på flyradar at LN-WEB lå på innflyging fra Bodø, og dette var bare 8 dager etter at den var blitt levert på selveste 17.mai.
På avgangsskjermen kunne jeg se at den antakelig ville gå fra gate 20 og der var det jo fint å stå og vente på den.
Frisk og fin i sommersol kommer den inn, Sir Freddie Laker står bak og venter på avgangen til Newburgh og SE-RJX var neste fly som landet fra Stavanger.
Ha en god dag der du er!
https://farm2.staticflickr.com/1735/27569185927_c8a12965eb_b.jpg (https://flic.kr/p/J1chtR)Widerøe Embraer E190-E2 LN-WEB at ENBR/BGO 25-05-2018 (https://flic.kr/p/J1chtR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
05-12-2018, 10:00
God 5.desember
Solen skinner i hvertfall her jeg sitter, og i dag åpnes luke 5 som må høre mer til klassen "mindre kjent" (i hvert fall for min del).
SE-KUS Cessna 414 Chancellor bygget i 1974 med cn 414-0482
Tilhørende Bear Flight AB da bildet ble tatt sommeren 1998, og den var da ex N7182Q og OY-CYB
Det er alt jeg har klart å finne ut om flyet, og om det fortsatt flyr eller ikke vet jeg ikke. Men her den :)
https://farm5.staticflickr.com/4862/44292509990_ccfe3451a1_b.jpg (https://flic.kr/p/2atYG6m)Bear Flight AB Cessna 414 SE-KUS at ENFB/FBU 15-07-1998 (https://flic.kr/p/2atYG6m) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
06-12-2018, 08:45
God 6.desember!
St Nikolas dagen!
Nysgjerrige sjeler kan søke opp dette og finne den spennende fortellingen som er bakgrunnen for den noe forflatede versjonen som kalles julenisse.
Nye tider når A380 også er kommet på bruktmarkedet, men for OSL-spottere var det jo gull verdt når Thomas Cook trengte hjelp.
9H-MIP er byggenummer 6 og ex 9V-SGC levert til Singapore i mars 2008, og tatt i bruk av HiFly Malta i juli 2018- Her kommer den seilende inn mot rwy 19R 2.august i år
Legger til at det er god grunn til å se på denne nettsiden: http://mirpurifoundation.org/
Nok prat, her er luke 6
https://farm1.staticflickr.com/939/42906902205_98697cb656_b.jpg (https://flic.kr/p/28nx6aX)Hi Fly A380 9H-MIP at ENGM/OSL 02-08-2018 (https://flic.kr/p/28nx6aX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
07-12-2018, 08:11
God fredag 7.desember! :)
Hvilket flyselskap var det siste som åpnet rute på Fornebu?
Svaret får du her, det var CSA med 4 ukentlige anløp, 1,4,5 og 7.
Her er 3dje avgang fredag 3.april 1998 OK-CGK på bane 06.
Flyet var knapt et år gammelt på bildet, levert i mai 1997 og var i bruk av CSA ut august 2011, og var også en fast traver på OSL en del år. Ble solgt som EK73771 til Armavia, men usikker på hvor lenge det var i bruk.
Her er luke 7
https://farm1.staticflickr.com/866/39408065970_862b743e49_b.jpg (https://flic.kr/p/233mD4h)CSA B737-55S OK-CGK at ENFB/FBU 03-04-1998 (https://flic.kr/p/233mD4h) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
God fredag 7.desember! :)
Hvilket flyselskap var det siste som åpnet rute på Fornebu?
Svaret får du her, det var CSA med 4 ukentlige anløp, 1,4,5 og 7.
Sikker? Jeg mener Avioimpex kom etter dem. De holdt ikke lenge, og dette bildet tok jeg i juli hvis datoen på a.net er korrekt.
Finner ingenting som støtter dette, så mulig du likevel har rett. ;)
http://enfb.net/Flybilder/FBU_new/Z3-ARB.jpg
Fellowship
07-12-2018, 15:03
Hei Andreas og takk for både innspill og bilde!
Avioimpex var innom noen uker på sommeren ja. Jeg regnet den vel kanskje aldri som en rute men mer en salgs somemrcharter ? Varte det mer enn tre uker? Jeg rakk aldri å ta et skikkelig bilde av den
Hei Andreas og takk for både innspill og bilde!
Avioimpex var innom noen uker på sommeren ja. Jeg regnet den vel kanskje aldri som en rute men mer en salgs somemrcharter ? Varte det mer enn tre uker? Jeg rakk aldri å ta et skikkelig bilde av den
Charter var det ikke, det var rutefly. Ellers hadde de vært på GEN. Men det var nok litt i grenseland. De fløy opprinnelig til Gøteborg (fra Skopje) og hadde en buss som feedet fra Fornebu. Husker det ble ropt opp fra ankomstservice når den skulle gå. Flighten ble i en periode forlenget til Fornebu og jeg regner med at det ikke var lønnsomt siden de stoppet så fort.
Twin Otter
07-12-2018, 15:13
Avioimpex var innom noen uker på sommeren ja.
Hvor fløy de hen?
Hvor fløy de hen?
Skopje via Gøteborg.
Fellowship
08-12-2018, 12:25
God lørdag 8.desember
Luke 8 er viet flyet som fikk folk til å si slik MartinL gjorde etter første landing 15.juni 2009: "Da er den på gate. En flott maskin og fantastisk landing. Osl blir aldri det samme etter dette"
HS-TLA var levert i januar 2005 og den ble parkert i mai 2012 så det ble ikke mange årene, men noen pax og flytimer ble det nok!
Det var veldig stas å stå ved østre bane og vente på en slik avgang som TG955 er, enjoy!
https://farm3.staticflickr.com/2597/3973883806_78f92f9458_b.jpg (https://flic.kr/p/74acd3)Thai A340-541 HS-TLA at ENGM/OSL 30-09-2009 (https://flic.kr/p/74acd3) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
09-12-2018, 10:00
Det er 9.desember og 2.søndag i advent :)
Luke 9 er en nyscanning av et av de første bildene jeg la ut på Airpics for ca 18 år siden, så tiden går. Det var fint å stå på P-huset når bane 24 var i bruk. MD-90 var helt ny i SAS-flåten, LN-ROA "Sigurd Viking" var 5mnd gammel på dette bildet, BA har fått snag og G-BPEJ står parkert utenfor brannstasjonen, mens OY-SVK snart er klar for avgang i interim skjemaet som noen fly fikk våren 1997 mens vi ventet på hva BA ville gjøre.
LN-ROA var i bruk av SAS i 9 år, det gikk til Blue1 som OH-BLC og fra 2010 har den fløyet videre som N929DN hos Delta.
Bildet er tatt 28.april 1997, enjoy!
https://www.airpics.com/pics/public/c6f932c5-f8b5-4787-b8fd-2c4240c9053f/large.jpg
Jeg fløy mye i cockpit hos Braathens frem og tilbake mellom FBU og KRS på slutten av -90 tallet. Standard-spøken hos BU-gutta (bortsett fra Sigrid Hammer hadde de veldig få jenter foran) var: Hvorfor har SAS flyttet flaggene fra motorcowlingen (DC-9 og MD-80) til skroget på MD-90? Jo, fordi motorcowlingen på MD-90 alltid står åpen, så ingen ser dem..!:colgate:
Søndag den 9. dec.:
To fly med hver sin smukke Landor- livery!
Det var tider, og især har BA ikke haft noget, der var pænere, hverken
før eller siden!
Nuvel, tiderne og smagen skifter.....
Fellowship
10-12-2018, 07:12
God 10.desember!
Ny flytype i daglig rute på OSL fra 28.oktober i år hører med i denne kalenderen. A7-ALI er 2 og et havt år gammel.
Her luke 10:
https://farm2.staticflickr.com/1937/45606155741_d1c52ece6e_b.jpg (https://flic.kr/p/2cu4td2)Qatar Airways A350-941 A7-ALI at ENGM/OSL 28-10-2018 (https://flic.kr/p/2cu4td2) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
11-12-2018, 12:22
God 11.desember! :)
Julekalenderen går i dag fra nytt til gammelt, og kanskje også fra kjent til ukjent?
For ti år siden var vår lille familie på ferie i USA, og etter tips fra LN-KOG fikk jeg en herlig opplevelse i 50-års presang fra min sønn, en 30 minutters flytur med dette flyet, en New Standard D-25 bygget i 1929 som postfly, det var det de tjente penger på i utgangspunktet, men her hadde de også plass til 4 pax i tilfelle noen skulle samme vei. Og sammen med et annet fly av samme type selger de rundturer over Hudson River Valley
Anbefalt sted å besøke: Old Rhinebeck Aerodrome, jfr info lagt ved lenger ned.
Men her er luke 11, det eldste flyet jeg har fløyet med :):
https://farm5.staticflickr.com/4862/31326922877_1eb820cf4e_b.jpg (https://flic.kr/p/PJfEKX)New Standard D-25 N176H at Old Rhinebeck Aerodrome 19-07-2008 (https://flic.kr/p/PJfEKX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
12-12-2018, 07:52
God onsdag 12.desember
Vi er midt i adventtiden i dag, og luke 12 er også et fly jeg har reist med :)
Dette var i forb med min 40 års dag for 20 år siden, og bildet er tatt en lørdags-ettermiddag i juli der både sjøen og den mørke himmelen varslet om noe urolige vindforhold, det ble etter hvert så kraftige vindkast at bane 06 ble stengt for kvelden og trafikken gikk inn på bane 01.
LN-SEA Cessna 208 Caravan cn 0173 ble bygget i 1989 og fløy først i Japan som JA8218. Så fløy det fra 1993 på Grønland som OY-IRP før det kom til Norge i mai 1997, fortsatt på dansk register.
Fra 30.april 1998 fløy det for nyopprettede Coronet Norge AS (sammen med LN-NAA ) fra Sjøflyhavna ved Fornebu, langs kysten til Arendal, og de gikk aktivt ut med nettside og telefonnummer på flyet.
I september 1999 fløy det videre som VH-LMZ, og det er ikke det samme flyet som det neste ti-året var å se her i landet som LN-SEA.
Jeg var med flyet til Arendal og tilbake en nydelig fredag kveld omtrent en måned seinere enn bildet. Flott tur :)
https://farm5.staticflickr.com/4912/45409448854_f47f695645_b.jpg (https://flic.kr/p/2cbFi6Y)Coronet Norge Caravan LN-SEA at the Seplane base close to ENFB/FBU 18-07-1998 (https://flic.kr/p/2cbFi6Y) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
13-12-2018, 08:24
God torsdag 13.desember
Kalenderen vender nesten tilbake til samtiden i dag. Det er nå engang stilig at OSL har dirkete forbindelse med LAX, og her løfter G-CKKL B787-9 som DY7083 med Tom Crean på halen 3.juni i sommer. Flyet ble levert nytt til OSL 31-08-2017, og 16-07-2018 ble det omregistrert til LN-LNS.
I bakgrunnen står søsterflyet som ble levert som G-CKHL, og ble parkert i april i år uten TRENT motorer, og omregistrert til LN-LNP mens det sto på bakken.
Her er luke 13:
https://farm2.staticflickr.com/1746/27673940977_5e2c3342df_b.jpg (https://flic.kr/p/Jasbvp)Norwegian Dreamliner G-CKKL at ENGM/OSL 03-06-2018 (https://flic.kr/p/Jasbvp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
14-12-2018, 07:23
God 14.desember!
10 dager igjen, og luke 14 er et bilde som illustrerer et av de selskapene som har fløyet fast på både FBU og OSL, og åpnet rute til Oslo i 1960.
DC-9-51 var den flytypen som hadde flest landinger for Finnair på FBU, fra første gang i 1977 til siste dag 7.oktober 1998.
OH-LYP ble levert i februar 1976 før den fra juni 1977 ble leid ut til Toa Domestic i Japan i over et år. Tilbake i Finnair oktober 1978 og var så i bruk til wfu mai 2003. Fløy deretter som UR-CCT for UM Air i ca 5 år før den ble satt på bakken i Kiev i 2009.
Her er den på vei inn til gate 38 på FBU som AY 653 fra Helsinki en lørdag morgen i juni 1998, og av de mer spesielle ting var den et av to fly som fikk en logo for Stockholm som kulturhovedstad i 1998.
https://farm5.staticflickr.com/4912/45032782715_f054c93ea3_b.jpg (https://flic.kr/p/2bBoMoc)Finnair DC-9-51 OH-LYP at ENFB/FBU 20-06-1998 (https://flic.kr/p/2bBoMoc) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
15-12-2018, 09:35
God lørdag 15.desember!
Tid for noe stort igjen..? En forsvarsminister skal komme på besøk, og denne har jeg vel aldri vært i nærheten av før selv om flyet fløy for første gang for 45 år siden. Har nok fått noen oppgraderinger siden den gang, men har tjenestegjort for USAF hele sitt flygende liv.
Her er luke 15:
https://farm5.staticflickr.com/4891/46265223222_b607c51785_b.jpg (https://flic.kr/p/2duin1s)USAF E-4B 73-1677 at ENGM/OSL 13-07-2018 (https://flic.kr/p/2duin1s) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
16-12-2018, 08:15
God 16.desember og god 3.søndag i advent! :)
"Keep´em flying!" er et uttrykk jeg liker godt, og dagens luke er en hyllest til alle de som står på for å holde gamle fly både flydyktige og i teknisk god stand, i tillegg til å fly de til glede for mange.
P-51D Mustang registrert N167F fløy første gang i 1944 og gikk i tjeneste for USAAF med sifrene "44-73877". I 1951 ble det solgt il RCAF som "9279".
Den militære karrieren var over i 1958 og det ble solgt som N6320T. Et par år etterpå ble det solgt som CF-PCZ.
I april 1968 ble det N167F og deltok på flystevner frem til en kollisjon under taxing med en annen Mustang 01-09-1969. Ble restaurert og fortsatte å fly for Finefrock til 1980.
I september 1980 ble det overtatt av Scandiavian Historic Flight og det ble satt inn på flystevner i Europa fra 1986 i merkingen som er avbildet her 12 år seinere. I 2001 ble det malt om til kamuflasjefarger, og i mars 2015 ble det solgt som G-SHWN og har nå base på Duxford i mkeren til RAF 112sqv, og opereres av Norwegian Spitfire Foundation.
https://farm5.staticflickr.com/4896/45251980864_0cd0465e29_b.jpg (https://flic.kr/p/2bWLemC)Scandinavian Historic Flight P-51D Mustang N167F at ENFB/FBU 01-07-1998 (https://flic.kr/p/2bWLemC) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
17-12-2018, 08:30
God 17.desember!
Luke 17 inneholder en ruteåpning fra 2009, Philadelphia-ruten US788 varte i 2 sesonger, og er er et flott eksempel på livery på en 757.
Flyet fløy første gang 31-10-1994, og ble levert til USAir som N626AU.
Så ble det US Airways i februar 1997, omregistrert til N939UW i desember 2006 og med ny konfigurasjon om bord, Winglets montert i mai 2009, m-a.o. før den kom til OLS for første gang, og de siste 5 årene har den fløyet videre for American Airlines, og den er fortsatt i drift etter 24 år, som N939UW.
https://farm5.staticflickr.com/4826/46349935891_1118482fbd_b.jpg (https://flic.kr/p/2dBMx8H)US Airways B757-2B7 N939UW at ENGM/OSL 22-05-2009 (https://flic.kr/p/2dBMx8H) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
18-12-2018, 07:54
God 18.desember! :)
Her mangler bare lyden! En Antonov 12B har tatt av fra bane 24 på Fornebu, og dette var 10.juli 1998. Flyet ble bygget i 1965 for Sovjet Air Force, og ble sivilisert til CCCP-11117 i oktober 1991. Omregistrert til RA-11117 i 1993 og fløy for Nizny Novgorod og Avial NV før det kom til Etele Air i april 1998, og fløy bl a for FN. Så fant den altså veien innom FBU denne fredagen som en sjelden gjest. Etter 4 år i dette selskapet fløy det fra april 2002 som UR-CBZ for Veteran Airlines, men ble satt på bakken i Dzahnkoy 2008.
I 2013 omregistrert til UR-VCZ og planer for å få den flyttet og restaurert finnes, men er enda ikke bekreftet.
Her er luke 18:
https://farm5.staticflickr.com/4838/45354769974_7cc4a70757_b.jpg (https://flic.kr/p/2c6R3YE)Etele Air Antonov 12 RA-11117 at ENFB/FBU 10-07-1998 (https://flic.kr/p/2c6R3YE) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
19-12-2018, 08:13
God onsdag 19.november!
Luke 19 er viet det flyselskapet som fra utlandet har fløyet lengst i sammenheng til Oslo lufthavn, nemlig KLM. De var der på åpningsdagen i 1939, de var der 9.april 1940, de var tilbake våren 1946 og har kommet daglig i mer enn 50 år, og så også mer enn en gang daglig i rundt 25 år nå.
Det blir to bilder i dag, som fokuserer på de minste jetflyene KLM har brukt på FBU/OSL. Fokker 70 var ny på FBU for KLM i 1998, og åpnet den seine ettermiddagsflighten KL1147/1148. PH-KZG ble levert 28-11-1996 og fløy 17 år for KLM cityhopper.
Det siste året har vi også sett at ERJ-175 har kommet på noen tidlige og noen seine flighter, her tatt i sommer på avgang KL1150. PH-EXW var helt ny 13-03-2018.
https://farm5.staticflickr.com/4843/31022330617_0096cbdfcd_b.jpg (https://flic.kr/p/Pgky6g)KLM Fokker 70 PH-KZG at ENFB/FBU 21-06-1998 (https://flic.kr/p/Pgky6g) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
https://farm5.staticflickr.com/4849/44498971750_c3ed77388e_b.jpg (https://flic.kr/p/2aNdRYS)KLM ERJ-175 PH-EXW at ENGM/OSL 13-07-2018 (https://flic.kr/p/2aNdRYS) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
20-12-2018, 09:45
God torsdag 20.desember!
Dagens luke bringer oss tilbake til 80-tallet og GA-området på vestsiden av FBU, på restene etter gamle bane 05/23
Det var stas å få gå rundt der å se på flyene som sto rundt omkring.
LN-FOX er en Piper PA-23-250 Aztec (cn27-4020) som fløy første gang i 1969 som N4767Y. Fra april 1971 fløy det som G-AYVG, i juli 1983 ble det OY-BSY og 17.november 1986 kom det hit og ble LN-FOX. Vi ser jo at den har reservert plass ;)
"Sun Air" på halen kjenner jeg ikke historien bak, men flyet var på norsk register helt til 27-03-2001 da det ble eksportert som N2316Q
Hvor lenge det fløy vet jeg heller ikke, men litt info finnes her: https://www.planelogger.com/Aircraft/Registration/LN-FOX/871177
Her er luke 20:
https://farm1.staticflickr.com/953/40478789380_53c5f6c479_b.jpg (https://flic.kr/p/24EYnPJ)Piper Aztec LN-FOX at ENFB/FBU 16-05-1987 (https://flic.kr/p/24EYnPJ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
21-12-2018, 07:18
God 21.desember! :)
Et 15 år gammelt fly får være dagens luke, levert i mai 2003 til MyTravel som G-SMTJ. Videre til Thomas Cook i november 2007. Så kom det til oss her i Norden som OY-VKT i april 2009, og først i april i år gikk det tilbake til England som G-TCDV og når de først skulle pusse det opp, så ble det som en logojet. Etter å ha fløyet turister i 15 år er det ikke så rart det reklamerer for klubben.
Her er luke 21
https://farm5.staticflickr.com/4885/32444192108_ff167ab58f_b.jpg (https://flic.kr/p/RqYXYy)Thomas Cook A321-211 G-TCDV at ENGM/OSL 13-07-2018 (https://flic.kr/p/RqYXYy) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Scooter01
21-12-2018, 11:01
Godt at den ikke har L2 døren åpen :wow:
Scooter01
Fellowship
22-12-2018, 10:31
God lørdag 22.desember! :)
En av frakterne ut i kveldssol en sommerfredag. Kanalexpressen fløy for DHL og var et hyggelig bekjentskap siste sesongen på FBU.
Flyet er bygget i 1980 for Singapore Airlines som 9V-STA, og var det første av 8 A300 for SQ. Returnert til Airbus i april 1985 og sto lagret et år før det i juni 1986 som N966C ble det 4. av 23 A300 for Continental. I 1990 omregistrert til N14966. I juli 1997 registret D-ASAZ før ombygging til fraktfly.
3.mars 1998 ble det levert til Channel Express som G-CEXH og fløy for DHL i 7 år frem til de ble TC-AGK i november 2005. Det fløy for 3 ulike selskap i Tyrkia frem til det ble parkert i 2013 etter minst 32 år i tjeneste.
Her er luke 22:
https://farm5.staticflickr.com/4803/32208536028_95c14d62ac_b.jpg (https://flic.kr/p/R5aaCG)Channel Express A300B4-203F G-CEXH at ENFB/FBU 10-07-1998 (https://flic.kr/p/R5aaCG) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
23-12-2018, 11:36
God 4.søndag i advent, 23.september og Lille julaften! :)
Nok å gjøre en slik dag, men ikke så mye at du ikke kan åpne luke 23, håper jeg?
Fransk eleganse i svenske farger i dag. SE-DEB løfter fra bane 06 på FBU, tatt første sommer det gikk an å stå på det nybygde P-huset, og flyet fløy som vikar for BU innenriks den dagen :)
Bygget i 1969 og satt i trafikk i januar 1970 som D-ANYL, Caravelle 10R for LTU. Så fløy det 9 år for Transeuropa som EC-CIZ fra mars 1974, og så fra november 1982 EC-CIZ for Hispania-
10.mars 1986 ble det SE-DEB for Transwede som var under oppbygging. De fløy det bare i to år før det ble fløyet til Bordeaux for fornyelse av CofA, men den gang ei.
fra juli 1989 ble flyet benyttet som øvingsobjekt for nødsituasjoner inntil hugget opp antakelig i 1994.
Caravelle 10R fløy med P&W JT8D motorer som tilsvarte det DC-9 og 732 brukte, så denne avgangen hørtes ikke mer enn det vi var vant med. Men elegansen....
enjoy :)
https://farm1.staticflickr.com/974/41351085855_ba030edf9e_b.jpg (https://flic.kr/p/26148b8)Transwede Caravelle 10R SE-DEB at ENFB FBU 22-05-1987 (https://flic.kr/p/26148b8) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
24-12-2018, 07:41
Det er 24.desember, selveste Julaften!
Jeg håper kalenderen har vært til glede, og tro om noen har lurt på hva som kommer i dag ?
Jeg tenkte jeg skulle ha laget en poll om folk visste hvilket som var det største propelldrevne flyet som noen gang har landet på FBU, men det får holde med luke 24.
På St hans i 1973 meldte Aftenpostens aftenutgave at det hadde vært 2 kjempefly på Fornebu, og med bilde på forsiden av 2stk An-22 parkert på utsiden av tarmac der de største flyene som regel sto den gangen.
De hadde nok kommet inn tidlig og ifølge Aftenposten pga tåke på Island
Selv var jeg 15 år og ute og klippet gress da jeg hørte en motordur som gjorde at jeg lot gressklipperen være, og løp for å se for hva dette måtte være; - noe annet enn en Hercules!, tenkte jeg. Og der dundret to Antonov 22 langs bane 24 og strøk forholdvis lavt over Torvøya på vei ut, tett etter hverandre.
Min venn Jan-Olav Martinsen (som jeg ikke kjente den gangen..) sto ved innflygingen til bane 24, og fikk tatt en av de da den var på vei ut.
CCCP-09339 må ha vært ganske ny i 1973, og selv om det står Aeroflot på den, så var nok dette det sovjetiske luftforsvaret som var ute på tur.
Etter at Sovjetunioen brøt sammen, fløy det videre som RA-09339 for det russiske luftforsvaret, men jeg vet ikke hvor lenge. Det finnes bilder av flyet parkert på UUEM/KLD Tver -Migalovo fra 2005 og utover, og den ser ganske sliten ut.
Jeg har avtalt med fotografen at vi deler hans bilde her i dag
Da ønsker jeg alle Flypratere en God Jul! :)
https://farm8.staticflickr.com/7924/44619932600_6e55537fb4_b.jpg (https://flic.kr/p/2aYUPqL)Aeroflot An-22 CCCP-09339 at ENFB/FBU 23-06-1973 ©Jan-Olav Martinsen (https://flic.kr/p/2aYUPqL) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fantastisk bilde av An-22[emoji3] Og takk for en flott julekalender nok en gang!
raider66
24-12-2018, 09:16
God jul Ole Johan :-) Og takk for nok en fantastisk interessant adventskalender✈️
Takk for en kjempeflott julekalender! Vært et lite lysglimt i en ellers travel adventstid!
største propelldrevne flyet som noen gang har landet på FBU
Det er vel egentlig det største propelldrevne flyet som noen gang har blitt bygget, og med unntak av de to 747'ene det største flyet som landet på Fornebu? -Noen som har noe mer info om dette? Det går i hvert fall utenpå både DC-10 og TriStar i størrelse og vekt.
Uansett, en stor takk til Ole Fellowship Johan for innsatsen og en flott julekalender, mange godbiter og fine bilder!
God jul folkens!
Yes tusen takk til Ole Fellowship Johan for flott jlekalender.. Oså for de detaljerte info om hvert fly...:up:
Takk for suveren julekalender. Og flott finale. :up:
Det er vel egentlig det største propelldrevne flyet som noen gang har blitt bygget, og med unntak av de to 747'ene det største flyet som landet på Fornebu? -Noen som har noe mer info om dette? Det går i hvert fall utenpå både DC-10 og TriStar i størrelse og vekt.
The Spruce Goose var nok hakket større ... ;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hughes_H-4_Hercules
The Spruce Goose var nok hakket større ... ;)
Definitivt, der skjerpes!
Fort gjort å glemme den, men du har selvsagt helt rett. Brabazon, Princess og XC-99 var vel også større, i hvert fall vingespenn, men på vekt er det AN-22 som har størst MTOW. Og så burde jeg nok ha nevnt ordet serieproduksjon?
Nuvel, jeg får si som alle andre som d..ter seg ut: "jeg tar det til etterretning"