PDA

View Full Version : Blending av vinduer

Rland
12-11-2018, 11:30
Jeg har alltid oppfattet det å ikke blende vinduer ved avgang og landing som et sikkerhets tiltak. Hos flere selskaper, som SAS, blir dette annonsert og med få unntak, fulgt opp.

Sist uke reiste jeg til og fra USA med Delta. AMS - MSP og ATL - CDG.

Ved boarding DL 84 lørdag kveld var samtlige vinduer blendet.
Vinduene forble også blendet, med unntak for de av oss som åpnet for å følge med denne klare høstkvelden på alle de opplyste byene fra Atlanta og til vi stakk ut i havet nordøst for Philadelphia.

Hva er egentlig saken her? Har dette noe med sikkerhet å gjøre? -og hvis ja, hvorfor praktiseres dette så forskjellig?

jameson82
12-11-2018, 13:09
Sikkerheten ligger i att ved en krasj kan redningspersonell se inn i flyet å få oversikt

kimpe
12-11-2018, 15:58
Fløy med Alaska Airlines og United innenriks i USA for noen uker siden, og hos begge disse måtte vinduene være "åpne" under takeoff og landing.

Kim

Trent600
12-11-2018, 19:11
De siste årene har jeg hatt noen turer med American Airlines over dammen og da har ikke besetningen brydd seg om det.

Var i Premium Eco sist gang og da var det heller ikke "seat in upright position" før landing.

Kabinsjef@DY
12-11-2018, 20:18
Sikkerheten ligger i att ved en krasj kan redningspersonell se inn i flyet å få oversikt

Det stemmer, i tillegg skal kabinbessetningen uhindret kunne sjekke forholdene
ute om man får instruks om dette fra Kapteinen, eksempelvis i forkant av en evakuering.

dc-8-63
12-11-2018, 20:43
Fløy med Alaska Airlines og United innenriks i USA for noen uker siden, og hos begge disse måtte vinduene være "åpne" under takeoff og landing.

Kim

Enig, Flyr ukentlig med Alaska og 100% sjekk på at “vinduene” er åpne under avgang / landing - ofte lukkes alle “vinduer” på bakken i San Jose pga solen. Skal teste American i morgen.

SASCC
13-11-2018, 08:20
Du som passasjer har også et ansvar for å navigere deg selv om hva som skjer utenfor flyet ved en ulykke.

Fnate
13-11-2018, 10:25
Du som passasjer har også et ansvar for å navigere deg selv om hva som skjer utenfor flyet ved en ulykke.

Synes det er nokså urimelig at også vi passasjerer skal måtte ta noe ansvar for egen helse og sikkerhet.

Slik jeg ser det er vårt primære ansvar å løfte glasset (evt gaffelen) til munnen. Tygge og svelge. Samt lytte kritisk til kabinpersonalets gratulasjoner og takketaler for vår fantastiske lojalitet.

I det minste synes jeg Diamond kort holdere burde slippe å ha blinds oppe.

SASCC
13-11-2018, 12:45
Synes det er nokså urimelig at også vi passasjerer skal måtte ta noe ansvar for egen helse og sikkerhet.

Slik jeg ser det er vårt primære ansvar å løfte glasset (evt gaffelen) til munnen. Tygge og svelge. Samt lytte kritisk til kabinpersonalets gratulasjoner og takketaler for vår fantastiske lojalitet.

I det minste synes jeg Diamond kort holdere burde slippe å ha blinds oppe.

Skal vekke deg i tide til at du rekker å skifte fra silkepyjamas og spasere ned til kjøkkenet for en GT på vei til sliden! 😂😂

dc-8-63
14-11-2018, 19:05
Så langt har American plassert seg i samme gruppe som Delta, klar forskjell fra Alaska - null fokus på hvordan Window Blinds var (de fleste var nede ved Take off Seattle og det samme ved Landing i DFW (selv med «overshoot - go around» var det få som endret og tittet ut).

Fnate
14-11-2018, 21:21
Så langt har American plassert seg i samme gruppe som Delta, klar forskjell fra Alaska - null fokus på hvordan Window Blinds var (de fleste var nede ved Take off Seattle og det samme ved Landing i DFW (selv med «overshoot - go around» var det få som endret og tittet ut).Synes faktisk det er litt rart at ikke folk strammer beltet og følger med på take off og landing.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

kaijoar
21-11-2018, 14:34
Reiste med United EWR-SFO i 2016, og reagerte på det samme. Alle blinds lukket ved boarding, ingen beskjed om å åpne, og alle var lukket under takeoff. Ikke spesielt hyggelig i grunn.

LN-MOW
21-11-2018, 14:57
Jeg innbiller meg at det finnes noen forskrifter om at blenderne skal være oppe ved landing, men det er mulig at de ligger i samme skuffen som de om plastglass på bakken .. ;)

Uansett, så er det vanlig å ha blinds nede på bakken når det er varmt ute. Dette fordi det hjelper med å holde temperaturen nede i kabinen. Noen tar kanskje dette litt for langt av gammel vane ...

havard
21-11-2018, 19:28
Når jeg tidligere har sett bilder fra flyspotting i USA har jeg alltid stusset på at mange blinds har vært nede, og at det gir ganske kjipe bilder - synes det ser svært uryddig ut. Erfaringene i denne tråden gir jo derfor mening.

Se f.eks. siste bildetråd fra Atlanta på dette forumet (signert LN-MOW). Legg særlig merke til Delta-maskinene der: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147195

LN-MOW
21-11-2018, 19:51
Se f.eks. siste bildetråd fra Atlanta på dette forumet (signert LN-MOW). Legg særlig merke til Delta-maskinene der: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147195

Ses spesielt godt på denne maskinen, som er tom.

Solskinnet gir varme flykabiner selv på denne tiden av året. Vi er tross alt på høyde med nord-Aftrika.

http://enfb.net/Flybilder/181023_ATL/36.jpg

Discus
21-11-2018, 20:09
Man skal jo heller ikke se bort fra at det er forskjellige regler i USA og EU rundt dette. virker veldig konsekvent i Europa, kanskje selskapsspesifikt i USA? Fløyet mye AA og der er det "u-båt" hele tiden synes jeg.

TG923
23-11-2018, 17:37
Når kom disse reglene her hos oss da?
Jeg ble først oppmerksom på at dette var en sak da jeg begynte å reise med Thai fra år 2000. Kan ikke huske at dette var noen sak hos SAS på den tiden, i alle fall ikke som en del av besetningens annonsering,

Cecilie
23-11-2018, 19:00
Har hatt noen flyvninger med United siste måneden. Har vært mange blinds lukket ved avgang og landing. CC virket ikke interessert i å påpeke dette på mine flighter. Blanding av mainline og regional (Republic og Skywest)