PDA

View Full Version : Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610 29OKT18


Cecilie
29-10-2018, 04:24
Det meldes i flere medier om et flykrasj i Indonesia. Flyvningen det gjelder er JT610 fra Jakarta til Pangkalpinang

Flytype skal være 737 MAX 8

https://www.canberratimes.com.au/world/asia/lion-air-flight-crashes-in-indonesia-20181029-p50cmu.html

https://twitter.com/seref_i/status/1056729349628575744

Kanon
29-10-2018, 06:36
Veldig ustabil høyde og hastighet i forhold til gårsdagens flight.
https://cimg1.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/1151x734/3_c4607b5fa54c9ce9d2ba78abc73c901bc9efc3a4.gif

SQ 777
29-10-2018, 07:05
Breaking News CNN , 189 pax 8 crew...

Bongo-Anders
29-10-2018, 07:29
Danske medier (vel hvis man kan kalde BT og Ekstrabladet det) melder samme flytype fra samme selskab var impliceret i et uheld i 2013 hvor man ramte forbi landungsbanen på Bali, kan det passe?
Der bliver også nævnt et Air Asia uheld i 2014.

Jeg mener da at Max 8 ikke eksisterede den gang.
Chancen er vel at de ikke kender forskel på en regulær 737-800 og Max 8'ern.

Someone
29-10-2018, 07:47
Første -MAX ulykke også, men Indonesisk luftfart har jo et så frynsete rykte at man neppe kan skylde på flytypen.

NorFlight
29-10-2018, 08:07
I følge FR24 på twitter var flyet levert så sent som august i år...

Someone
29-10-2018, 08:21
I følge FR24 på twitter var flyet levert så sent som august i år...



Stemmer. PK-LQP hadde first flight 30 juli, og levert Lion Air 13 august. Så det var en kort karriere

oy-viv
29-10-2018, 09:08
Danske medier (vel hvis man kan kalde BT og Ekstrabladet det) melder samme flytype fra samme selskab var impliceret i et uheld i 2013 hvor man ramte forbi landungsbanen på Bali, kan det passe?
Der bliver også nævnt et Air Asia uheld i 2014.


AirAsia crashet var en A320

88charlie
29-10-2018, 09:48
Breaking News CNN , 189 pax 8 crew...



Ser ut som de hadde en episode til å begynne med, etterfulgt av en relativt stabil periode, før de igjen mister høyde.

De klarer å gaine høyde etter første «inntreff» så noe motorkraft må der ha vært.

FlyTAP
29-10-2018, 09:57
Første -MAX ulykke også, men Indonesisk luftfart har jo et så frynsete rykte at man neppe kan skylde på flytypen.

Sperra opp øya da jeg så det var MAX, men som du sier, Indonesia og fly kan vel være så som så.

fluxie
29-10-2018, 09:59
Ser ut som de hadde en episode til å begynne med, etterfulgt av en relativt stabil periode, før de igjen mister høyde.

De klarer å gaine høyde etter første «inntreff» så noe motorkraft må der ha vært.

Tror du har mye rett her. Det er noe som har skjedd. Rett etter avgang mister man 500-600 fot med høyde og får masse ekstra speed. Tydelig at det må ha skjedd noe her. Blir spennende å følge etterforskningen. Ser nå at det meldes at de har funnet vrakgods, og at området der flyet styrtet ikke er alt for dypt(30-35 meter), så det er godt håp at vi får svar på hva som har gått galt her.

Thomas

88charlie
29-10-2018, 09:59
Double birdstrike?

haakonks
29-10-2018, 10:03
I følge Reuters så hadde flyet hatt tekniske problemer dagen før ulykken, men det hadde blitt fikset.
De hadde også kort tid etter avgang på JT610 bedt ATC om å returnere.

https://twitter.com/Reuters/status/1056767984834883584

Det sies også at det var et erfarent crew.

MountainDew
29-10-2018, 11:17
I går skal det ha vært problemer med Airspeed unreliable /altitude disagree på kapteinens instrumenter. Styrmann tok over og de fløy til Jakarta på FL280.

CFM
29-10-2018, 11:27
I går skal det ha vært problemer med Airspeed unreliable /altitude disagree på kapteinens instrumenter. Styrmann tok over og de fløy til Jakarta på FL280.

Første tanke når jeg så grafen over var "Airspeed Unreliable". Vil nok komme svar på denne etterhvert.

Piper
29-10-2018, 12:19
I går skal det ha vært problemer med Airspeed unreliable /altitude disagree på kapteinens instrumenter. Styrmann tok over og de fløy til Jakarta på FL280.

Vil det si det ble flydd manuelt hele veien, dvs uten autopilot?

MountainDew
29-10-2018, 12:59
Vil det si det ble flydd manuelt hele veien, dvs uten autopilot?

Sjekklisten åpner opp for å bruke autopilot på den "gode siden" etter man har identifisert om feilindikasjon er på kaptein eller FO sin instrumentering.

Kanon
29-10-2018, 13:38
Burde det ikke være mulig å ha en auto rescuepilot som slår seg inn når pilotene mister situasjonsforståelse. Hadde man hatt noen akselerometer og GPS. Kunne vel flyet gått inn i en stabil climb, full gass og fast pitch? Eller er jeg helt idiot?

B350ER
29-10-2018, 14:37
Rapporten etter Air France havariet utenfor Brasil drøfter inngående hvor krevende en situasjon med upålitelige sensordata er. Der omtales også GPS, som dessverre bare gir hastighet relativt til bakken og ikke til luftmasser.... nøkkelen er nok praktiske ferdigheter og trening, ihvertfall på kort sikt. Det er lett å feile i en slik situasjon, bl.a. må visst autothrust, flight director mm. kobles ut umiddelbart...

Wahoo
29-10-2018, 16:53
Var det dagslys der da det skjedde?

Soloppgang der er vel ca 05:30 lokal tid, 23:30Z pluss 7t skulle vel da bli 06:30 lokaltid da det skjedde - så dagslys? Burde i såfall hjelpe hvis de mistet instrumenter..

semmern
29-10-2018, 18:45
Burde det ikke være mulig å ha en auto rescuepilot som slår seg inn når pilotene mister situasjonsforståelse. Hadde man hatt noen akselerometer og GPS. Kunne vel flyet gått inn i en stabil climb, full gass og fast pitch? Eller er jeg helt idiot?

Er ikke så enkelt. Fly har både to og tre sett akselerometer og GPS allerede.

Dette er dessverre ikke uventet fra Lion Air. De har jo nærmest klippekort på 737 hos Boeing. Et selskap jeg aldri skal fly med, ei heller noen av mine venner og bekjente.

MountainDew
29-10-2018, 21:49
Når jeg var i Lion så var det mange av mine kolleger som ikke hadde vært i sim på flere år.

Håper dette har blitt bedre, men med den enorme ekspansjon tipper jeg mange fortsatt flyr sim kun på "papiret". Different world!

Someone
29-10-2018, 22:03
Nå er markedet ned generelt, men Boeing-aksjen har falt over 7% til nå i dag på bakgrunn av ulykken og usikkerheten dette skaper rundt MAX. På tross av ingen vet årsaken, så reagerer normalt markedet negativt på slik usikkerhet

LN-HFH
29-10-2018, 22:39
og her er maskinen ved siden av en fugl som traver rundt her i landet :(
http://737-max.blogspot.com/2018/07/lion-air-ln7058_14.html

Hvis årsaken viser seg å være en svakhet ved MAX som maskin og hvis myndigheter av ulike slag da bestemmer seg for å tvinge maskinene på bakken, vil nok dette bli blodig for Norwegian.

LN-KGL
29-10-2018, 22:49
Det blir vel så blodig for Boeing som virkelig vil få en skrape i lakken, kanskje et banesår være tenkelig.

dc-8-63
29-10-2018, 23:40
og her er maskinen ved siden av en fugl som traver rundt her i landet :(
http://737-max.blogspot.com/2018/07/lion-air-ln7058_14.html

Hvis årsaken viser seg å være en svakhet ved MAX som maskin og hvis myndigheter av ulike slag da bestemmer seg for å tvinge maskinene på bakken, vil nok dette bli blodig for Norwegian.

Det blir vel så blodig for Boeing som virkelig vil få en skrape i lakken, kanskje et banesår være tenkelig.

Det er vel fremdeles altfor tidlig å trekke noen konklusjoner inntil årsaken(e) er klare, etterforskningen har vel ikke engang startet for fullt (mange av etterforskerene er vel ennå på vei til ulykke stedet). Så langt er det meste i rute, aksjemarkedet reagerer normalt etter en ulykke (det var en dag med store tap i Aksjemarkedet (Google tapte nesten 5%)) i dag, så Boeings tap er helt normalt etter en ulykke. DC-10 var vel den siste maskinen som ble tvunget av ulykker til flyforbud (787 har ikke hatt noen ulykke ennå - men ble satt på bakken inntil en fikk batteri problematikken løst).

semmern
30-10-2018, 00:21
Normalt er jeg ikke raskt ute med å stemple crew, men akkurat når det gjelder Lion Air er jeg villig til å sette penger på inkompetent crew. Vi snakker om et selskap som rutinemessig lander i medvind på korte baner etter monsunregn og raser av banen, lander så hardt at de trykker understellet opp gjennom vingene, lander kort, lander langt, osv osv. Kort sagt et ganske frynsete selskap. Indonesia er et snodig land når det gjelder luftfart, og det virker som om «alt er lov» når man går på samme cocktailparty som dignitærene i det lokale luftfartstilsynet.

Trdfly
30-10-2018, 01:50
Normalt er jeg ikke raskt ute med å stemple crew, men akkurat når det gjelder Lion Air er jeg villig til å sette penger på inkompetent crew. Vi snakker om et selskap som rutinemessig lander i medvind på korte baner etter monsunregn og raser av banen, lander så hardt at de trykker understellet opp gjennom vingene, lander kort, lander langt, osv osv. Kort sagt et ganske frynsete selskap. Indonesia er et snodig land når det gjelder luftfart, og det virker som om «alt er lov» når man går på samme cocktailparty som dignitærene i det lokale luftfartstilsynet.

Det var ¨fint¨ sakt! Tror kanskje du bør vente med å stemple crew osv. til etterforskningen er ferdig ...

KnutW
30-10-2018, 08:15
DC-10 var vel den siste maskinen som ble tvunget av ulykker til flyforbud

OT, men Concorde og F35?

LN-MOW
30-10-2018, 08:26
OT, men Concorde og F35?

Og 787 - dog uten 'full' ulykke, men diverse batterihendelser.

Someone
30-10-2018, 09:13
Det rapporteres om utfordringer med fart og høyde på flyets forrige flytur, selv om man nok bør vente på offisielle rapporter og ikke øyenvitneskildringer

https://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks/ulykkesflyet-hadde-store-problemer-pa-forrige-flytur/3423552935.html

Passasjerflyet som styrtet i havet utenfor Jakarta mandag, hadde problemer både med fart og høyde da det dagen før fløy fra Bali til Jakarta

Kanon
30-10-2018, 11:11
Her er grafen fra FR24 til Flight JT24 fra DPS til CGK som var flighten før ulykken.

The previous flight of the accident aircraft, JT043 from Denpasar, showed similar erratic values in altitude and airspeed immediately after takeoff. After 8 minutes the ADS-B reported values stabilzed. An unverified tech log item for that flight, sent to ASN and the BBC, remarked "IAS and ALT disagree shown after take off." While this particular purported tech log note is unconfirmed, Lion Air did confirm that the aircraft had a "technical problem" on the previous flight, "which had been resolved according to procedure,” according to the airline.

Kilde:

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20181029-0
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45892&stc=1&d=1540890612

Gunnar90
30-10-2018, 11:35
Fra VG: Flyekspert Espen Andersen sier at det ikke er noen grunn til å tro at selskapet som var involvert i ulykken, Lion Air, er noe farligere å fly med enn andre selskaper. (https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/p62vMX/flyekspert-etter-styrt-ikke-mindre-trygt-aa-fly-med-lavprisselskaper?utm_content=row-26&utm_source=vgfront)

Det står vel litt i kontrast til ting vi har lest her og andre steder?

CFM
30-10-2018, 11:56
Fra VG: Flyekspert Espen Andersen sier at det ikke er noen grunn til å tro at selskapet som var involvert i ulykken, Lion Air, er noe farligere å fly med enn andre selskaper. (https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/p62vMX/flyekspert-etter-styrt-ikke-mindre-trygt-aa-fly-med-lavprisselskaper?utm_content=row-26&utm_source=vgfront)

Det står vel litt i kontrast til ting vi har lest her og andre steder?

Hvem er det som har utnevnt han til flyekspert? Han selv?

Han snakker ihvertfall tydeligvis mot bedre vitende eller fullstendig uten innsikt i hvordan flyselskap drives mange steder.

Kanon
30-10-2018, 11:59
"Flyeksperten" har nok mere peiling på business siden enn det operasjonelle. Klassike siviløkonom som uttaler seg om noen han ikke har peiling på.
https://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=5758

semmern
30-10-2018, 13:28
Fra VG: Flyekspert Espen Andersen sier at det ikke er noen grunn til å tro at selskapet som var involvert i ulykken, Lion Air, er noe farligere å fly med enn andre selskaper. (https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/p62vMX/flyekspert-etter-styrt-ikke-mindre-trygt-aa-fly-med-lavprisselskaper?utm_content=row-26&utm_source=vgfront)

Det står vel litt i kontrast til ting vi har lest her og andre steder?

Så er det også en uttalelse fra en som avisene kaller flyekspert, men som gjør det åpenbart gjennom sine uttalelser at han ikke aner hva han snakker om. Les gjerne noen poster lenger opp, der har MountainDew uttalt seg. Han har faktisk jobbet for Lion Air. De fleste av oss i bransjen kjenner noen som har jobbet der, og har hørt lignende historier. Det er en grunn til at man anbefaler venner å kjente å holde seg langt unna indonesisk luftfart generelt, og Lion Air spesielt.

Someone
30-10-2018, 15:33
Aner ikke kredibiliteten til vedkommende og man skal sikkert se på det med litt skepsis, men i tillegg til teoriene som feil med fartmålerene, pilotfeil og annet som er presentert, er det vel også mulig det kan ha vært feil med høyderorene?

https://www.airlineratings.com/news/new-theory-lion-air-disaster/

Australian aircraft engineers suggest a new theory on the Lion Air disaster saying that the Boeing 737 MAX suffered rear elevator problems on its previous flight

According to the engineers, the aircraft’s tech log shows a record of a problem with “elevator feel and control” on the last flight the day before the tragedy that claimed 189.

econ
30-10-2018, 16:03
Et spm.

Hvem er det som foretar granskningen? Indonesiske luftfartsmyndigheter, Flyeslskapet, Boeing?

Hvis jeg skal ta på meg kosnpirasjonshatten så tenker jeg at flyselskapet, Myndighetene og flyprodusenten har forskjellige agendaer.

Er krise for Boeing hvis det utelukkende er tekninsk feil som kan spores rett til dem.

Er krise for flyselskapet hvis det viser dseg at det er dårlige rutiner på tekninsk og mennesklig svikt i cockpit.

Er krise for myndighetene hvis det viser seg at de ikke har drevet med streng nok regulering overfor flyselskapene.

jameson82
30-10-2018, 16:41
Et spm.

Hvem er det som foretar granskningen? Indonesiske luftfartsmyndigheter, Flyeslskapet, Boeing?

Hvis jeg skal ta på meg kosnpirasjonshatten så tenker jeg at flyselskapet, Myndighetene og flyprodusenten har forskjellige agendaer.

Er krise for Boeing hvis det utelukkende er tekninsk feil som kan spores rett til dem.

Er krise for flyselskapet hvis det viser dseg at det er dårlige rutiner på tekninsk og mennesklig svikt i cockpit.

Er krise for myndighetene hvis det viser seg at de ikke har drevet med streng nok regulering overfor flyselskapene.

Har vel sett alle episodene av air crash investigation og i alle som har vært ifra Indonesia med Boeing fly har NTSB vært med å ledet etterforskningen

EspenLia
30-10-2018, 19:24
Jeg tror nok, etter indikasjonen på en litt "vinglete" tur siste flight før ulykkesflighten, att flyet kanskje skulle vært benket, og sjekket den ordentlig før den fikk grønt lys. Nå vet jeg ikke rutinene hos de andre flyselskapene men tipper seriøse selskap ville tatt en ekstra sjekk og heller byttet maskinen ut om det var noe som ikke stemte.

Norwegian har per nå 14 MAX'ere, eldste er jo allerede 1,5 år. Om dette viser seg og være ett problem med flytypen ville det vel kanskje vært oppdaget før?

LCH
30-10-2018, 20:37
Et spm.

Hvem er det som foretar granskningen? Indonesiske luftfartsmyndigheter, Flyeslskapet, Boeing?

Hvis jeg skal ta på meg kosnpirasjonshatten så tenker jeg at flyselskapet, Myndighetene og flyprodusenten har forskjellige agendaer.

Er krise for Boeing hvis det utelukkende er tekninsk feil som kan spores rett til dem.

Er krise for flyselskapet hvis det viser dseg at det er dårlige rutiner på tekninsk og mennesklig svikt i cockpit.

Er krise for myndighetene hvis det viser seg at de ikke har drevet med streng nok regulering overfor flyselskapene.

Det vanlig er vel at ulykken etterforskes av havarikommisjonen i landet ulykken skjer, men med bistand/representanter fra hjemlandets myndigheter, samt myndigheter fra fly- og motorprodusentes hjemland, og ofte produsentene selv.

Så i dette tilfelle den Indonesiske havarikommisjonen med bistand fra NTSB, Boeing og CFM.

TG923
31-10-2018, 12:09
NRK nyheter siterer nyhetsbyrået Antara:

Den indonesiske transportministeren har gitt ordre om å fjerne den tekniske sjefen i Lion Air etter flystyrten som tok livet av 189 menneske på måndag. Også fleire teknikarar vert fjerna frå stillingane sine


https://www.nrk.no/nyheter/flystyrt-i-indonesia-1.12434284

Erik HB
01-11-2018, 07:46
Det rapporteres at en "Black box" er funnet. Om det er ferdsskriveren eller taleregistratoren er uvisst.

https://www.smh.com.au/world/asia/black-box-from-crashed-lion-air-flight-found-20181101-p50df4.html

Someone
01-11-2018, 07:57
Data fra FR24 på flighten kvelden før som også viser noe unormaliteter vedrørende fart og høyde

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181101/5242caf92fc723d9e96e01aa2fba15ff.jpg

KnutW
01-11-2018, 11:02
Ta disse grafene fra Flightradar24 (som ikke har noe som helst med radar å gjøre) med store klyper salt. De er ofte unøyaktige, det kommer an på antallet mottakere og kvaliteten på disse.

MountainDew
01-11-2018, 22:22
Grafene vil gi en ganske god pekepinn om man sammenligner med andre fly på samme strekning

Someone
05-11-2018, 12:03
Ser ut som de har klart å hente ut data fra Flight Data Recorderen, så da kan det forhåpentligvis gi endel svar

https://www.flightglobal.com/news/articles/lion-737s-recovered-engine-had-been-functioning-nor-453298/

Tjahjono says that while the cockpit voice recorder has yet to be found, the NTSC was able to download 69h of data from the FDR, covering 19 flights, including the one that the 737, registered PK-LQP, was operating when it crashed.

econ
07-11-2018, 10:41
https://www.hangar.no/boeing-advarer-737-max-kunder-mot-potensiell-instrumentfeil/?fbclid=IwAR0Nack-_2rXsdjMQ8T5j5ndUNCMSLJwKNakmysGmg7wmyvQBFHSZK_Dlb g

Boeing advarer mot feil som kan få flyet til å Nosedive. Ikke bra dette.

Propell
07-11-2018, 11:12
Boeing Statement on Operations Manual Bulletin


Boeing is providing support and technical assistance to the Indonesian National Transportation Safety Committee and other government authorities responsible for the investigation into Lion Air flight 610.

The Indonesian National Transportation Safety Committee has indicated that Lion Air flight 610 experienced erroneous input from one of its AOA (Angle of Attack) sensors.

Whenever appropriate, Boeing, as part of its usual processes, issues bulletins or makes recommendations regarding the operation of its aircraft.

On November 6, 2018, Boeing issued an Operations Manual Bulletin (OMB) directing operators to existing flight crew procedures to address circumstances where there is erroneous input from an AOA sensor.

The investigation into Lion Air flight 610 is ongoing and Boeing continues to cooperate fully and provide technical assistance at the request and under the direction of government authorities investigating the accident.

LN-MOW
07-11-2018, 11:43
Muskelkraft eller motorkraft ...? :p

Dette ble vel nevnt som mulig årsak fra post #14 og nedover .. det er vel heller ikke et nytt fenomen.

Dag Viking
07-11-2018, 11:45
https://www.hangar.no/boeing-advarer-737-max-kunder-mot-potensiell-instrumentfeil/?fbclid=IwAR0Nack-_2rXsdjMQ8T5j5ndUNCMSLJwKNakmysGmg7wmyvQBFHSZK_Dlb g

Boeing advarer mot feil som kan få flyet til å Nosedive. Ikke bra dette.

Tror den artikkelen er noe unøyaktig. Det Boeing gjør ved å sende ut en slik bulletin, er minne operatørene om hva pilotene skal gjøre ved denne typen instrumentfeil (følge eksisterende prosedyrer), og eventuelle konsekvenser hvis ikke riktig prosedyre blir fulgt.
Det ser ut som flyet hadde instruemt-feil på 4 foregående flighter, men da klarte de altså å lande på normalt vis. Rimelig hårreisende at feilen ikke ble rettet.:drunk:

For så vidt minner denne ulykken om AF447 og A332, der en enkelt feil gjør at pilotene mister kontroll over flyet og styrter i havet. Den gangen kom både Airbus og Air France greit fra det.

https://www.flightglobal.com/news/articles/737-max-angle-of-attack-sensor-subject-of-boeing-bul-453409/

The manufacturer says it issued the bulletin on 6 November, directing operators to “existing flight crew procedures" to address circumstances involving erroneous angle-of-attack sensor information.

The NTSC has said that it believes the crashed aircraft had been operating with airspeed indicator faults during its last four flights. It also called on Boeing and the US National Transportation Safety Board to take necessary action to prevent future cases of faulty flight system readings.

semmern
07-11-2018, 12:34
Som Dag sier, ved å følge eksisterende prosedyrer (airspeed unreliable, evt også runaway trim), er det ikke mulig for flyet å stupe av seg selv. Begge disse prosedyrene starter med å skru av autopiloten, og da er 737 et konvensjonelt, kabeloperert fly der stikka direkte bestemmer hva rorene skal gjøre.

SQ 777
07-11-2018, 12:55
Hm, hm , man har jo dømt Lion hele tiden . Crewet kan være uskyldig.

Vi skal ha LH Airbus 320 neste tur og vil uansett ikke booke MAX 8 før de har funnet ut alt...

semmern
07-11-2018, 14:30
Hm, hm , man har jo dømt Lion hele tiden . Crewet kan være uskyldig.

Vi skal ha LH Airbus 320 neste tur og vil uansett ikke booke MAX 8 før de har funnet ut alt...

Det gjenstår å se, husk at kjerra ikke stuper av seg selv hvis man følger korrekte prosedyrer.

Forøvrig går mye av kritikken mot LionAir på manglende trening av crew, og dermed dårlige flying skills.

B350ER
07-11-2018, 15:19
Som Dag sier, ved å følge eksisterende prosedyrer (airspeed unreliable, evt også runaway trim), er det ikke mulig for flyet å stupe av seg selv. Begge disse prosedyrene starter med å skru av autopiloten, og da er 737 et konvensjonelt, kabeloperert fly der stikka direkte bestemmer hva rorene skal gjøre.

Vel, auto trim på MAX er aktiv selv med autopilot off, står det i redegjørelsen. Så her må handlingsmønstre være korrekte og godt trent. Venter i spenning på grep fra FAA.

Polaris
07-11-2018, 16:35
For så vidt minner denne ulykken om AF447 og A332, der en enkelt feil gjør at pilotene mister kontroll over flyet og styrter i havet. Den gangen kom både Airbus og Air France greit fra det.


Noe som får meg til å tenke: var det ikke dagslys på denne Lion Air flighten? Altså burde pilotene hatt mulighet til å ha en horisont å forholde seg til, også når alt av attitudeindikatorer gikk gaiken i cockpit? I motsetning til AF447 som var midt i svarte natta med dårlig vær over Atlanteren, uten referansepunkter ut vinduet.

semmern
07-11-2018, 17:21
Vel, auto trim på MAX er aktiv selv med autopilot off, står det i redegjørelsen. Så her må handlingsmønstre være korrekte og godt trent. Venter i spenning på grep fra FAA.

Ja, og runaway stabilizer memory items er korte, konsise og effektive. Svært, svært sjelden at man må gå helt til det steget å fysisk stoppe trimhjulet med hendene. Tror ikke jeg har hørt om en trim runaway som har fortsatt etter stab trim cutout switches er satt i cutout.

B350ER
07-11-2018, 18:05
"The Indonesian National Transportation Safety Committee has indicated that Lion Air flight 610 experienced erroneous AOA data. Boeing would like to call attention to an AOA failure condition that can occur during manual flight only.

This bulletin directs flight crews to existing procedures to address this condition. In the event of erroneous AOA data, the pitch trim system can trim the stabilizer nose down in increments lasting up to 10 seconds. The nose down stabilizer trim movement can be stopped and reversed with the use of the electric stabilizer trim switches but may restart 5 seconds after the electric stabilizer trim switches are released.

Repetitive cycles of uncommanded nose down stabilizer continue to occur unless the stabilizer trim system is deactivated through use of both STAB TRIM CUTOUT switches in accordance with the existing procedures in the Runaway Stabilizer NNC.

It is possible for the stabilizer to reach the nose down limit unless the system inputs are counteracted completely by pilot trim inputs and both STAB TRIM CUTOUT switches are moved to CUTOUT"

semmern
07-11-2018, 18:21
"The Indonesian National Transportation Safety Committee has indicated that Lion Air flight 610 experienced erroneous AOA data. Boeing would like to call attention to an AOA failure condition that can occur during manual flight only.

This bulletin directs flight crews to existing procedures to address this condition. In the event of erroneous AOA data, the pitch trim system can trim the stabilizer nose down in increments lasting up to 10 seconds. The nose down stabilizer trim movement can be stopped and reversed with the use of the electric stabilizer trim switches but may restart 5 seconds after the electric stabilizer trim switches are released.

Repetitive cycles of uncommanded nose down stabilizer continue to occur unless the stabilizer trim system is deactivated through use of both STAB TRIM CUTOUT switches in accordance with the existing procedures in the Runaway Stabilizer NNC.

It is possible for the stabilizer to reach the nose down limit unless the system inputs are counteracted completely by pilot trim inputs and both STAB TRIM CUTOUT switches are moved to CUTOUT"

Ja. Høres fremdeles ikke ut som noe som bør resultere i en krasj, ihvertfall ikke i day VMC.

Blubird
07-11-2018, 20:09
For dere som har noen timer på 737NG og evt. MAX, hvor godt kjent er denne tematikken fra før av? Er det slik å forstå at på MAX trimmer automatikken ned selv med AP av, men ikke på NG?

semmern
07-11-2018, 23:24
Ikke fløyet MAX, så ta dette med en klype salt, men jeg tviler på at systemet er forskjellig. Uten autopilot er det kun Speed Trim System som trimmer automatisk, og da bare i visse hastigheter. Stab trim cutout-bryterne kutter uansett all elektrisk kraft til trimmen, slik at det kun er manuell trim som gjelder. Den ene kutter A/P trim, den andre den elektriske trimmen på stikka.

Someone
07-11-2018, 23:34
Det gjenstår å se, husk at kjerra ikke stuper av seg selv hvis man følger korrekte prosedyrer.



Forøvrig går mye av kritikken mot LionAir på manglende trening av crew, og dermed dårlige flying skills.



Nå må man riktignok vente til undersøkelsene er ferdig før vi kan trekke konklusjonen, men det er vel ikke helt usannsynlig at det her kan ha vært en feil på flyet som ikke burde ha vært der, men som et dyktig og godt drillet crew burde ha kommet seg ut av?

imm
08-11-2018, 04:48
Nå må man riktignok vente til undersøkelsene er ferdig før vi kan trekke konklusjonen, men det er vel ikke helt usannsynlig at det her kan ha vært en feil på flyet som ikke burde ha vært der, men som et dyktig og godt drillet crew burde ha kommet seg ut av?


Og en feil som godt drillet mekanikere burde fikset?

Som du sier, det er for tidlig å trekke noen konklusjon. Men den generelle tilliten til Indonesisk luftfart er lik null for min del.

semmern
08-11-2018, 12:36
Nå må man riktignok vente til undersøkelsene er ferdig før vi kan trekke konklusjonen, men det er vel ikke helt usannsynlig at det her kan ha vært en feil på flyet som ikke burde ha vært der, men som et dyktig og godt drillet crew burde ha kommet seg ut av?

Det er omtrent min konklusjon også, bortsett fra at «dyktig og godt drillet» burde byttes ut med «gjennomsnittlig.» En QRH-prosedyre alle crew skal kunne burde ikke føre til en ulykke.
Nærer en viss skepsis til indonesisk luftfart generelt, kjenner jeg. Den ble ikke svekket etter dette.

Leste meg litt opp på forskjellene mellom NG og MAX. Det er kun små forskjeller i flight control-logikken. Siden LEAP-motorene er tyngre og montert annerledes måtte Boeing kompensere for dette for å få godkjent MAX under eksisterende 737-typesertifikat, ved å bruke AoA som input for trim i visse settinger. Men igjen, dette påvirker ikke noe som helst annet enn at feil på AoA vane kan gi uncommanded trim, som igjen løses med bruk av eksisterende runaway stabilizer-prosedyre.

Polaris
08-11-2018, 14:04
The captain had accumulated 6,000 hours of total flight experience, the first officer 5,000 hours.
Quote avherald.com

Er ikke det relativt få timer for en kaptein?

Dag Viking
08-11-2018, 15:43
Quote avherald.com

Er ikke det relativt få timer for en kaptein?

Nei, du kan jo se på timetallet for oppgraderinger i DY siste 5 år.

Wahoo
08-11-2018, 18:23
Da har FAA gitt ut en AD direktiv ifm ulykken

PDF (https://cdn.aviationtoday.com/wp-content/uploads/2018/11/2018-23-51_emergency.pdf)

Ser at bl.a at stickshaker kan bli aktivert ved en AoA sensor feil, dette kan jo fort skape stor forvirring
og føre til katastrofe hvis man da følger sin første intuitive tanke om å komme seg ut av en stall... i tillegg til allerede nose down trim....

An erroneous AOA input can cause some or all of the following indications and effects:
• Continuous or intermittent stick shaker on the affected side only.
• Minimum speed bar (red and black) on the affected side only.
• Increasing nose down control forces.
• IAS DISAGREE alert.
• ALT DISAGREE alert.
• AOA DISAGREE alert (if the option is installed).
• FEEL DIFF PRESS light.
• Autopilot may disengage.
• Inability to engage autopilot.

semmern
09-11-2018, 01:11
Da har FAA gitt ut en AD direktiv ifm ulykken

PDF (https://cdn.aviationtoday.com/wp-content/uploads/2018/11/2018-23-51_emergency.pdf)

Ser at bl.a at stickshaker kan bli aktivert ved en AoA sensor feil, dette kan jo fort skape stor forvirring
og føre til katastrofe hvis man da følger sin første intuitive tanke om å komme seg ut av en stall... i tillegg til allerede nose down trim....

Nesten alt dette kan man få med airspeed unreliable også. En riktig artig cocktail. Satt i sim i september sist med dette, med stick shaker, overspeed clacker, AIRSPEED LOW-aural warning og fullt av flags på PFD, alt sammen samtidig. Mye å filtrere ut, så man skal ikke være helt tapt bak en vogn når man er ute og flyr, noe jeg dessverre mistenker skjer litt for ofte der nede...

raider66
09-11-2018, 12:15
Uavhengig av hva som er skrevet her mener jeg det er altfor lett å legge ansvaret på pilotene. Jeg er opptatt av human factors momentene og det er meget interessant og lærerikt og finne ut hvorfor pilotene gjorde det de gjorde, og svært ofte det de mente var rett å gjøre i situasjonen som oppstod.

Espen

semmern
11-11-2018, 21:59
https://www.forbes.com/sites/jeremybogaisky/2018/11/08/crash-of-lion-air-737-max-raises-questions-about-autopilot-and-pilot-skills/

Flere som er bekymret for standarden på både piloter og mekanikere der nede.

Wahoo
12-11-2018, 16:22
Her er "Airbus varianten" av AoA problemer. Et mirakel at det endte såpass bra..

PDF:ATSB Qantas 72 (https://www.atsb.gov.au/media/3532398/ao2008070.pdf)

semmern
12-11-2018, 16:50
Her er "Airbus varianten" av AoA problemer. Et mirakel at det endte såpass bra..

PDF:ATSB Qantas 72 (https://www.atsb.gov.au/media/3532398/ao2008070.pdf)

Det viktigste i hele den rapporten er setningen «The flight crew’s responses to the emergency were timely and appropriate.»

Dette er det fullstendig mangel på i nesten alle indonesiske ulykker.

jameson82
13-11-2018, 09:52
Pilots for two U.S. airlines flying Boeing's 737 MAX weren't trained about a key change to an automatic system that's been linked to the fatal crash of a Lion Air jet last month, according to pilot representatives at both airlines.
Jon Weaks, president of the Southwest Airlines Pilots Association, said Monday the airline and the pilots “were kept in the dark.”

“We do not like the fact that a new system was put on the aircraft and wasn’t disclosed to anyone or put in the manuals,” he said in an interview. What’s more, he noted, Boeing and the Federal Aviation Administration have now warned “that the system may not be performing as it should.”In order to protect against a possible stall on the MAX, Boeing made a change to a flight-control system so that it automatically pushes the nose of the aircraft down when a bladelike sensor that sticks out of the fuselage indicates that the nose is pitched up and putting the plane in danger of a stall.

In the Lion Air crash that killed 189 people in Indonesia, investigators have determined that this sensor, the Angle of Attack (AOA) sensor, was feeding bad data to the jet’s flight computer,


https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/u-s-pilots-flying-737-max-werent-told-about-new-automatic-systems-change-linked-to-lion-air-crash/

Blubird
13-11-2018, 10:37
Har Boeing selv blitt rammet av den berømte sveitserosten her?

SQ 777
14-11-2018, 08:34
CNN omtaler hver time om Boeings behandling av saken.

petter380
14-11-2018, 14:22
Huff, uansett årsak så er det mennesker bak. Tøft gjort:
https://www.bbc.com/news/world-asia-46204053

Someone
16-11-2018, 13:25
Og søksmålene mot Boeing er alt på vei. Selv om årsaken ennå ikke er klarlagt

https://www.aviation24.be/airlines/lion-group/lion-air/law-firm-files-lawsuit-against-boeing-on-behalf-of-plane-crash-victim-aboard-lion-air-flight-610/
Law firm files lawsuit against Boeing on behalf of plane crash victim aboard Lion Air flight 610

Better call Saul......

semmern
22-11-2018, 12:00
Virker som om flere her inne mente man forhåndsdømte Lion Air. Les denne:

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/spend-the-minimum-how-lion-air-hid-equipment-failures-and-beat-regulators?utm_medium=Social&utm_campaign=STFB&utm_source=Facebook#Echobox=1542854327

Farmer
22-11-2018, 13:18
Virker som om flere her inne mente man forhåndsdømte Lion Air. Les denne:

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/spend-the-minimum-how-lion-air-hid-equipment-failures-and-beat-regulators?utm_medium=Social&utm_campaign=STFB&utm_source=Facebook#Echobox=1542854327

Virkelig skremmende lesning det der ....
Etter å ha reist ganske mye rundt i Indonesia med bil/tog/buss/MC kan det virke som om "kulturen" fra bakketransport er fulgt med til himmels her.

Blubird
23-11-2018, 15:24
Ny oppdatering i saken:

(...) Overall the stabilizer trim position moves increasingly towards nose down until it was no longer possible to counter the pitch down moment via the yoke. (...)

http://avherald.com/h?article=4bf90724&opt=0

Wahoo
23-11-2018, 17:27
Ny oppdatering i saken

On Nov 22nd 2018 the KNKT gave a presentation to Indonesia's Parliament about the findings so far. The KNKT told the parliament that the FDR contained 1790 parameters spanning 19 flights. The last two flights, the flight from Denpasar to Jakarta as well as the accident flight, were showing the same issue, the right hand speed (first officer's IAS) signficantly higher than the left hand speed (captain's speed). The captain's AoA indicated about 20 degrees higher than the first officer's AoA. As result the left stick shaker activated immediately after takeoff and operated, with a brief period where it stopped during a descent shortly after takeoff, continuosly throughout the flight. When the aircraft levelled off at 5000 feet automatic nose down trim inputs occurred which were countered by manual trim up inputs by the crew. The nose down trim inputs were created by the Maneouvering Characteristics Augmentation System (MCAS), a tool which will lower the nose of the aircraft to prevent a stall. Until the end of the flight the automatic nose down trim inputs were countered by manual nose up trim inputs by the crew. During the end of the recording the automatic nose down trim inputs increased, the pilots still trimmed nose up however shorter. Overall the stabilizer trim position moves increasingly towards nose down until it was no longer possible to counter the pitch down moment via the yoke. Throughout the flight there had been no problems with the engines. On the previous flight from Denpasar to Jakarta the same problem existed, the automatic trim inputs however did not occur. The crew must have done something preventing the MCAS system producing the nose down trim inputs. Following the presentation the KNKT released first information in Indonesian including some FDR graphics.

Kan vel begynne å se ut som kombo'n dårlig info fra Boeing pluss pilotene som ikke aktiverte STAB TRIM CUTOUT switches iht prosedyre *kan* være greia her. (Med forbehold om mer detaljert info).

Bergern
23-11-2018, 19:33
Kan vel begynne å se ut som kombo'n dårlig info fra Boeing pluss pilotene som ikke aktiverte STAB TRIM CUTOUT switches iht prosedyre *kan* være greia her. (Med forbehold om mer detaljert info).

Om Boeing har levert dårlig info, vil nok bli behørig utredet og belyst. At det er akkurat det flyselskapet som får problemer med det, vil overraske meg meget om blir definert som tilfeldig av seriøse sakkyndige og myndigheter.

semmern
24-11-2018, 15:12
«The last two flights, the flight from Denpasar to Jakarta as well as the accident flight, were showing the same issue, the right hand speed (first officer's IAS) signficantly higher than the left hand speed (captain's speed). The captain's AoA indicated about 20 degrees higher than the first officer's AoA.»

Dette har de altså fløyet rundt med på flere flighter. I Europa ville aldri et sånt selskap fått fly en meter. For de som legger litt stolthet i å drive sikker luftfart blir man rett og slett forbannet av å se sånt tull som dette.

MCAS har trimmet nose down, pilotene har kontret med nose up, men med stadig kortere varighet. Det blir temmelig tungt å holde i stikka etter hvert. Et eller annet sted her bør man begynne å tenke runaway stabilizer.

Dag Viking
24-11-2018, 16:49
Hvordan man skal håndtere trim på ville veier har vært kjent i flere tiår og er noe alle piloter bør vite, sier sjefen i United ALPA
https://www.forbes.com/sites/tedreed/2018/11/17/united-pilot-leader-says-boeing-737max-and-727-auto-stall-recovery-systems-are-similar/

Han har helt klart et poeng. Fly flyet, ikke la flyet fly deg.

staale
26-11-2018, 09:12
En artikkel fra Straits Times

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/spend-the-minimum-how-lion-air-hid-equipment-failures-and-beat-regulators?utm_medium=Social&utm_campaign=STFB&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR01WW4rwaFsuYrrA_OqPRKCLvnKn89Ue50fasM5G sL66_c9Bofstb2TdCI#Echobox=1542854327&utm_source=facebook&utm_medium=social-media&utm_campaign=addtoany

Dag Viking
26-11-2018, 16:45
En artikkel fra Straits Times

https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/spend-the-minimum-how-lion-air-hid-equipment-failures-and-beat-regulators?utm_medium=Social&utm_campaign=STFB&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR01WW4rwaFsuYrrA_OqPRKCLvnKn89Ue50fasM5G sL66_c9Bofstb2TdCI#Echobox=1542854327&utm_source=facebook&utm_medium=social-media&utm_campaign=addtoany

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1151080&postcount=78

Gunnar
28-11-2018, 05:58
https://www.nrk.no/urix/indonesisk-flystyrtrapport-viser-pilotens-desperate-kamp-1.14314572
Den foreløpige rapporten er klar etter flystyrten i Indonesia i oktober, og viser pilotenes kamp fra første stund. 189 personer mistet livet i ulykken.
Jeg ser de også skriver om manglende opptak fra kabinen, men det er vel mer typisk "forvirret jorunalist" om taleregistratoren...?

Someone
06-12-2018, 23:25
EN av grunnleggerne til Lion Air er misfornøyd med Boeing og truer med å kansellere ordre. Dog skal det sies at dette er mye utspill for å ikke tape ansikt og det er ikke rett frem å kansellere en slik ordre

https://www.wsj.com/articles/lion-air-co-founder-considers-canceling-giant-boeing-order-after-indonesia-crash-1544007221

“I’m seriously considering canceling it,” Rusdi Kirana, co-founder of Indonesia’s Lion Air Group, told The Wall Street Journal on Wednesday. He cited “disappointment” with a Boeing statement last week that he said appeared to cast blame on Lion Air for the Oct. 29 crash of Flight 610. The new Boeing 737 MAX jet plunged into the Java Sea shortly after takeoff.

Someone
12-12-2018, 08:54
Flere av de samme truslene om å kansellere ordren denne uken også

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-11/lion-air-stands-firm-on-canceling-22-billion-boeing-jet-orders

Lion Air Stands Firm on Canceling $22 Billion Boeing Jet Orders

Christian V
12-12-2018, 19:16
Så er det også en uttalelse fra en som avisene kaller flyekspert, men som gjør det åpenbart gjennom sine uttalelser at han ikke aner hva han snakker om. Les gjerne noen poster lenger opp, der har MountainDew uttalt seg. Han har faktisk jobbet for Lion Air. De fleste av oss i bransjen kjenner noen som har jobbet der, og har hørt lignende historier. Det er en grunn til at man anbefaler venner å kjente å holde seg langt unna indonesisk luftfart generelt, og Lion Air spesielt.

Dette er interessant. Jeg flyr mye ifm jobben, og mesteparten av dette til nå i Europa. Til neste år blir det sannsynligvis endel reisevirksomhet i Asia. Er det noen flyselskap jeg bør foretrekke?

semmern
12-12-2018, 23:54
Dette er interessant. Jeg flyr mye ifm jobben, og mesteparten av dette til nå i Europa. Til neste år blir det sannsynligvis endel reisevirksomhet i Asia. Er det noen flyselskap jeg bør foretrekke?

Garuda hvis du skal reise i Indonesia. Ellers Korean, Thai og Cathay, sånn i første omgang.

Hickok
13-12-2018, 03:34
Garuda hvis du skal reise i Indonesia. Ellers Korean, Thai og Cathay, sånn i første omgang.

Og Sinapore Airlines.

Someone
03-01-2019, 13:51
Lionair har innstilt søket etter cockpit recorderen

https://www.flightglobal.com/news/articles/lion-air-ends-search-for-crashed-maxs-cockpit-recor-454757/

Lion Air has reportedly ended its search for the cockpit voice recorder of its crashed Boeing 737 Max 8.

Dag Viking
03-01-2019, 13:53
Lionair har innstilt søket etter cockpit recorderen

https://www.flightglobal.com/news/articles/lion-air-ends-search-for-crashed-maxs-cockpit-recor-454757/

Ikke så overraskende. Heldigvis fortsetter søket.

Someone
14-01-2019, 07:14
Taleregistratoren skal være funnet

https://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks/taleregistrator-fra-styrtet-fly-funnet-i-indonesia/3423579853.html

Taleregistratoren fra cockpiten til et fly fra Lion Air som styrtet i fjor med 189 personer om bord, er funnet, melder indonesiske myndigheter

jufix
03-02-2019, 19:54
Behind the Lion Air Crash, a Trail of Decisions Kept Pilots in the Dark :https://nyti.ms/2UCzEom

Bak betalingsmur, kritisk blikk på Boeing og FAA ifm introduksjonen av MAX series og hvordan man muligens droppet viktig pilot trening for å senke cost of change.

Jetstar
03-02-2019, 21:24
Behind the Lion Air Crash, a Trail of Decisions Kept Pilots in the Dark :https://nyti.ms/2UCzEom

Bak betalingsmur, kritisk blikk på Boeing og FAA ifm introduksjonen av MAX series og hvordan man muligens droppet viktig pilot trening for å senke cost of change.
Bra artikkel. ikke noe betalingsmur så vidt jeg kan se...

Someone
03-02-2019, 21:31
Denne linken er ihvertfall åpen:

https://www.nytimes.com/2019/02/03/world/asia/lion-air-plane-crash-pilots.html

Uansett, interessant artikkelen og dette er faktisk skrevet i en amerikansk avis og veier da litt tyngre enn skulle det vært et forsvarsskrift for Lionair i Jakarta Tidene

Someone
20-03-2019, 13:21
Pilotene skjønte i ihvertfall noe var galt, men rakk aldri finne frem riktig kapittel i manualen i følge reuters

https://www.reuters.com/article/us-indonesia-crash-exclusive/exclusive-cockpit-voice-recorder-of-doomed-lion-air-jet-depicts-pilots-frantic-search-for-fix-sources-idUSKCN1R10FB

The pilots of a doomed Lion Air Boeing 737 MAX scoured a handbook as they struggled to understand why the jet was lurching downwards, but ran out of time before it hit the water, three people with knowledge of the cockpit voice recorder contents said.

MountainDew
20-03-2019, 16:23
Runaway stabilizer check list (trim som er ute av kontroll) har punkter som pilotene skal huske uten å slå opp i sjekklisten...

Av 8 punkter er det de 5 første man skal huske. Blant annet det å kutte strømmen til trimsystemet.

LN-RTP
20-03-2019, 16:59
Runaway stabilizer check list (trim som er ute av kontroll) har punkter som pilotene skal huske uten å slå opp i sjekklisten...

Av 8 punkter er det de 5 første man skal huske. Blant annet det å kutte strømmen til trimsystemet.

Ja, enig der, det er enkle greier, tar 2 sekunder å slå av strømmen til trim systemet, har trent på det i 30 år på alle Boeing flyene, aner ikke hvorfor det plutselig er tabu å si dem skulle gjort det. :rolleyes:

Dag Viking
20-03-2019, 17:19
Runaway stabilizer check list (trim som er ute av kontroll) har punkter som pilotene skal huske uten å slå opp i sjekklisten...

Av 8 punkter er det de 5 første man skal huske. Blant annet det å kutte strømmen til trimsystemet.

Skal ta en litt banal sammenligning.
Jeg er ute og kjører bil, og har adaptiv cruise control som følger bilen foran. Vi kommer til en rundkjøring, og mitt kamera mister da bilen foran som svinger først høyre og så venstre. Bilen min begynner så å akselerere frem mot rundkjøringen i stedet for å bremse. Trenger jeg å slå opp i en maunal??
Nei. Fungerer ikke automatikken slik jeg vil og forventer, så skrur jeg den selvsagt av i løpet av et sekund. Jeg klarer utmerket godt å håndtere transportmiddelet uten automatikk. Jeg forventer at piloter gjør det samme. Man trenger ikke ha ekstremt dyptpløyende kunnskap til et system for å skru det av når det ikke oppfører seg som forventet. :headbang

Selvsagt er ikke en bil det samme som et fly, jeg er fullt klar over det. ;)

C130
20-03-2019, 21:45
En haikende pilot hindret en styrt dagen før Lion Air-styrten:
https://www.nrk.no/urix/haikende-pilot-hindret-boeing-styrt-dagen-for-flykatastrofe-1.14481371

Someone
26-09-2019, 15:44
Uten å påta seg noe skyld eller ansvar har Boeing inngått forlik med de første etterlatte etter Lionair-ulykken som hadde saksøkt Boeing. Forliket for de 11 første var på $1,2 millioner per passasjer

https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-boeing-lawsuit-excl/exclusive-boeing-settles-first-lion-air-lawsuits-for-at-least-1-2-million-apiece-sources-idUSKBN1WA1VD

Boeing Co has settled the first claims stemming from the crash of a Lion Air 737 MAX in Indonesia, a U.S. plaintiffs’ lawyer said, and three other sources said that families of those killed will receive at least $1.2 million apiece

Edvard
25-10-2019, 18:35
Final report fra Indonesiske myndigheter, 322 sider.

http://knkt.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviation/baru/2018%20-%20035%20-%20PK-LQP%20Final%20Report.pdf

Someone
25-10-2019, 18:40
Noen som kan ta en kjapp oppsummering?

LN-MOW
25-10-2019, 18:46
Noen som kan ta en kjapp oppsummering?




The accident had been caused by a complex chain of events, Indonesian air accident investigator Nurcahyo Utomo told reporters at a news conference, repeatedly declining to be drawn on providing a single dominant cause.
"From what we know, there are nine things that contributed to this accident," he said. "If one of the nine hadn't occurred, maybe the accident wouldn't have occurred."


https://www.cnbc.com/amp/2019/10/25/lion-air-737-max-crash-indonesia-recommends-redesign-better-training.html

Someone
25-10-2019, 21:50
FAA skal ha inndratt lisensen til dem amerikanske selskapet som skal ha reparert AoA sensoren på Lionair maskinen

https://www.flightglobal.com/news/articles/faa-pulls-licence-of-shop-that-repaired-crashed-737-461804/

The US Federal Aviation Administration has revoked the aircraft repair station licence held by Xtra Aerospace, the Florida shop that repaired the angle-of-attack (AOA) indicator investigators say contributed to the 2018 crash of a Lion Air Boeing 737 Max.

Someone
01-11-2019, 10:27
Del 1 av Leehams Bjørn sin analyse av JT610

Kort sagt handler det trolig om hvordan flere feil i vedlikeholdet bidro til sensorfeil, som "lurer" MCAS. I motsetning til kanskje Ethiopian hvor man lurer på om det kan være birdstrike involvert (men ikke konkludert)

https://leehamnews.com/2019/11/01/bjorns-corner-analysing-the-lion-air-737-max-crash-part-1/

We start the series on analyzing the Lion Air 737 MAX crash by looking at what went wrong in the aircraft. It’s important to understand MCAS is not part of what went wrong. It worked as designed during all seven Lion Air flights we will analyze in this series.

vbirk
25-11-2019, 00:46
Nedslående lesning.


"At the Bali airport, a vane, known as an angle of attack sensor, was replaced.
Crash investigators were presented with photographs supposedly showing that a mandatory test was done after the vane had been replaced. But upon further inspection, investigators concluded the photos were from a different aircraft."

https://www.nytimes.com/2019/11/24/world/asia/lion-air-boeing-indonesia.html