View Full Version : Flytrapp veltet på Evenes
Det blir visst ikke noe erstatningsfly før sent i kveld på de som skulle til Oslo med DY, fordi flytrappa veltet.
TLS at OSL
21-10-2018, 17:26
Hvordan skjedde dette? Vind?
Alle passasjerene var kommet om bord i flyet som skulle gå 1405 fra Evenes lufthavn til Oslo. Da kom et vindkast av de sjeldne og tok tak i gangbroen som var festet til fremre passasjerdør.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kv4PdM/gangbro-veltet-og-skadet-norwegian-fly?utm_content=row-2&utm_source=vgfront
Spesiell konstruksjon på den flytrappen
robertaas
21-10-2018, 18:55
Etter bilder jeg har sett av flydøra ser det ut som om de har tømt boksen nederst på døra. Betyr det at de har brukt sklia for å få folk ut?
Etter bilder jeg har sett av flydøra ser det ut som om de har tømt boksen nederst på døra. Betyr det at de har brukt sklia for å få folk ut?Stod vel ein plass at trappa hadde hekta seg så sklia vart løyst ut. Mao ikkje med vilje, tenkjer eg.
RescueMe
21-10-2018, 20:00
Dette er vel nærmere en mobil gate enn en tradisjonell trapp, så er nok et godt vindfang i den. Har sett noen lignende i utlandet og alltid tenkt at de så veldig topptunge ut, og jeg hadde kanskje rett i det basert på denne hendelsen....
MountainDew
21-10-2018, 21:54
Molde har hatt en lignende bro i mange år. Evenes fikk vel sin for rundt ett år siden.
Har en slikens på Kvernberget også. Underlig skapning, men er vel fin om man må trilles.
Ser på flyradaren nå at DY B737 med reg nr, LN-NGX er på tur fra TRD og flyr nordover nå. Tro om det er dette flyet som skal til EVE nå.
Nordvest
21-10-2018, 22:54
Ser på flyradaren nå at DY B737 med reg nr, LN-NGX er på tur fra TRD og flyr nordover nå. Tro om det er dette flyet som skal til EVE nå.
Det skal det. :cool:
Posisjonering til EVE - pax til OSL - Pos tilbake til TRD.
Dersom de lander på EVE, været er jo framdeles strålende. :lol:
Skjønner. Så dette flyet skal fly. EVE-OSL først og videre fra OSL-TRD i natt??
Så Norwegian sender flymekanikere til EVE i morgen for å fikse den flyet med den ødelagte døren??
Hva skjedde med crew som var på dette flyet???
Regner kanskje med at di ble kjørt til hotell i Harstad byen.
Slik fly crew blir. Når di skal overnatte.
Så Norwegian sender flymekanikere til EVE i morgen for å fikse den flyet med den ødelagte døren??
Hva skjedde med crew som var på dette flyet???
Regner kanskje med at di ble kjørt til hotell i Harstad byen.
Slik fly crew blir. Når di skal overnatte.
Enten så ble de med ned til OSL i kveld og nytt crew flys opp i morgen, ellers så sover de på EVE i natt. Da er vanlig praksis å transportere de til hotell.
Enten så kan døren fikses på stedet, ellers blir den avstengt og flyet flydd tomt til sannsynligvis OSL for utbedring.
Dette er vel nærmere en mobil gate enn en tradisjonell trapp, så er nok et godt vindfang i den. Har sett noen lignende i utlandet og alltid tenkt at de så veldig topptunge ut, og jeg hadde kanskje rett i det basert på denne hendelsen....
Ut fra de bildene, så er de jo helt merkelig konstruert og per definisjon et segl, uten noen som helst form for ballast i bunnen, så det er jo ikke akkurat overraskende at de der velter.
Står fortsatt på Evenes denne. LN-DYO
Har stått der i kast over 60 kts uten at den trappen har veltet, så det må ha vært bra trekk over apron der!
Var en merkelig plassering av støttebeinene på den farkosten der, får ikke mye støtte når det er kraftig vind ser det ut som.
Maskinen gikk direkte fra EVE til Budapest i dag for videre reparasjoner hos Lufthansa.