PDA

View Full Version : Oslo Lufthavn fyller 20 år

Rosalie
07-10-2018, 18:05
Da den åpnet, førte tekniske problemer til at pilotene måtte springe rundt med mobiltelefoner for å finne flyene. Nå baserer flyplassen det meste på teknikk som fungerer. Dessuten er den et miljøfyrtårn.

https://www.vg.no/reise/i/rLRwPR/oslo-lufthavn-feirer-20-ar

Concorde98
07-10-2018, 21:26
Utrolig hvordan teknikken går fremover. Dog tok jeg av for første gang med et sivilt fly som brøt lydmuren fra nye Oslo lufthavn 10 oktober 1998, to dager etter åpning. Det går ikke lengre. Det var min første tur fra nye Oslo lufthavn. Etter det har det vært mange turer, som første A350 take off med mer.
Gratulerer til Oslo lufthavn med 20 årsdagen! :)

LN-HFH
07-10-2018, 22:32
Personlig tar jeg heller gleden i morgen. For meg er dette mer en trist dag, jeg fikk dessverre aldri opplevd det å fly fra denne flotte flyplassen, og ei heller med det beste norske selskapet som noen gang har eksistert, nemlig Braathens, og dette har dermed blitt mine to store sorger i livet:( Som kommer av at jeg kom til live 2 år senere.
Sitter nå hver dag og ser utover Fornebu fra huset mitt, men dessverre ikke noe fly i sikte. Må derfor skape minner derfra selv, så det beste jeg da kan gjøre er å sitte i mine rosa VIP-seter fra Busy Bee med en Braathens-kopp med noe godt i og se på og lese om denne fantastiske plassen, og denne er fantastisk og til å få tårer i øynene av:

https://www.youtube.com/watch?v=kojlomlqujo

Lenge leve FBU :nor

LN-MOW
07-10-2018, 22:38
Den første vinteren var et mareritt. Hverken mer eller mindre. Heldigvis ble det med den for min del.

Hadde morgenvakt første dag. Reiste så med Icelandair til Keflavik og videre til USA etter vakta. Satt i cockpit og det var litt uvant å se LOT ta av parallellt med oss.

roger
07-10-2018, 22:48
Var der første gang (på OSL), etter første flyturen min nokon sinne med WF frå FDE, eit lite år etterpå, på veg til BDU for førstegangstenesta.

Meinar at ein av dei tinga eg hugsa (mulig det var seinare?) var plast over skranken til color air.

Flighten nordover (gjekk rett nok frå mil del) var charter med SK. Litt usikker på om eg vann eller tapte i lotteriet den dagen sidan det då førte til at eg aldri fekk flyge herk).

På første permreis fekk eg ein tur inn i hjarta på OSL, liten guida tur av ein som var i troppen min første tida. Han hadde vore med og kokt i hop noko data-greier der. Virka til å ha gode skussmål, og vart sendt frå beltevogn til datateneste nordpå også.

Han viste meg også den magiske døra ned til der WF bur. Han hadde heilt rett, ikkje så greitt å sjå at det var ei dør i den veggen uten å faktisk vite om det!

(Det vart mange tura med BU dei neste par åra, heldigvis!)

geirs
07-10-2018, 22:48
Flydde fra FBU kun en gang, så har ikke så mange minner fra den flyplassen. Annet enn fra YouTube. Flyttet til Bærum høsten 1997. Husker flyene komme lavt innover fra Asker og over Kalvøya. Husker også godt direktesendingene på tv fra gamle og nye flyplassen på kvelden 7. oktober.

ENTO
07-10-2018, 22:58
Utrolig hvordan teknikken går fremover. Dog tok jeg av for første gang med et sivilt fly som brøt lydmuren fra nye Oslo lufthavn 10 oktober 1998, to dager etter åpning. Det går ikke lengre. Det var min første tur fra nye Oslo lufthavn. Etter det har det vært mange turer, som første A350 take off med mer.
Gratulerer til Oslo lufthavn med 20 årsdagen! :)

Ja jeg var også med sammen med min bror og min sønn.
Flott tur. 100 pax med Champis og canapee. Vi tok av på 01L med venstresving uti Skagerrak. Brøt akurrat lydmuren med mach 1,06 på machmåleren. En flott tur.(se video på Youtube).

EB
08-10-2018, 00:30
Skulle ha landet der første dagen med Braathens..men de streiket så det ble buss fra Trondheim til Oslo.

Scooter01
08-10-2018, 00:34
Satt i huset til fatter'n i går og kikket ut over Lagåsen -savner fremdeles å se noe som kommer tilsyne i luften et par sekunder før det forsvinner bak poppeltrærne ut over mot Bygdøy. Greide å sykle ut til Fornebu i tide til å se en Caravelle lette fra 06 etter å høre den starte opp utenfor den gamle terminalen...

I dag er det heller ingen poppler....

Der jeg vokste opp synes ved 0:59 i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=Ek12EQk1zeE

Scooter01

Someone
08-10-2018, 07:12
Selv dro jeg fra og til OSL den dagen den åpnet. Gikk på ungdomskolen da men tok fri med en kamerat og fløy tur retur CPH

Ellers er jeg av den mening at FBU ikke stengte en dag for tidlig og klarer heller ikke helt ha den store nostalgien eller noe som helst savn, selv om jeg fløy derfra endel ganger. Flyplassen var etterhvert bare trang og rotete og tilpasset en passasjermengde man ikke er i nærheten av i dag

ATC-flyradar
08-10-2018, 07:34
Gratulerer med dagen, jeg har mange opplevelser fra FBU som Oslo Lufthavn, både som spotter og reisende.

Jan

ForeverSAS
08-10-2018, 09:00
Gratulerer med dagen til OSL. :)

jb1
08-10-2018, 09:51
OSL fungerer bra idag. Den foerste vinteren var saerdeles opp og ned. Foerste gang jeg floey derfra skulle jeg til DUS og vaere der en stund, men hele reisen tok 12 timer via CPH p.g.a. et kansellert Lufthansa fly. Om det skyldtes OSL vet jeg ikke, men jeg satt fast i vintervaer flere ganger der de foerste vinterene. Mine foerste moeter med OSL var, foruten et par charterreiser fra GEN, fly til/fra BDU da jeg var i militaeret i 97/98 og passerte den nye terminalen paa vei til den militaere terminalen.

At OSL er en evig byggeplass faar vi skylde paa politikere som ikke bevilger nok til skikkelig utbygging og norsk forsiktighet for slike prosjekter. Men det er uansett plass til aa bygge ut i overskuelig fremtid.

KnutW
08-10-2018, 10:34
At OSL er en evig byggeplass faar vi skylde paa politikere som ikke bevilger nok til skikkelig utbygging og norsk forsiktighet for slike prosjekter.

Problemet er at politikerne bevilger ikke en krone. Utbyggingen finansieres vha. lån, parkeringsavgifter samt salg av sprit og tobakk for å si det litt forenklet. Dermed får man dessverre kombinasjonen av norsk småtenking og hva som er mulig innenfor de økonomiske rammer.

Martin
08-10-2018, 15:28
Husker jeg stod og ventet på skolebussen denne dagen for 20 år siden. Bodde litt nordvest for flyplassen, og stod "vendt østøver" mens jeg ventet på bussen. Husker jeg ikke feil, var det avgang på 01L den dagen. Tror ikke jeg hadde sett så mye fly "på en gang" før.

Har nok ikke noe nostalgisk forhold til Fornebu, men er nok generelt fornøyd med at flyplassen havnet der den gjorde. Har ofte lurt på hvordan Romerike hadde sett ut i dag om flyplassen hadde havnet på for eksempel Hurum.

Concorde98
08-10-2018, 18:48
I tillegg til Concorde turen har en landing på OSL sittende i cockpit hos SAS 737-600 på slutten av nittitallet brent seg fast i minnet... Gode tider da man kunne spørre om slikt. Det var så artig at jeg nesten glemte sekken på vei ut! ;)

semmern
08-10-2018, 19:33
Brukte mange timer på FBU på flyspotting med pappa. Fant et bilde på Facebook fra kvelden 8. oktober. Vi pleide å stå ved de gamle lagerbyggene som var til venstre for tårnet når man kjørte opp dit. Det er meg omtrent midt på bildet, jeg lener meg fremover med rød- og sortrutet jakke, lyse bukser og grå caps.

Fløy forøvrig FBU-OSL på sommeren 98, som testpassasjer med WF. Vi hadde med bagasje som ble sjekket inn og kjørt gjennom systemet, og ble bedt om å komme med innspill når vi så noe. Husker at nesten alle kommenterte dårlig og lite skilting. De skiltene som var hang altfor høyt og hadde for liten skrift. Tror t-skjortene vi fikk med «Jeg var testpassasjer på Oslo Lufthavn Gardermoen» dessverre ble malefiller etter hvert.

eriwe737
08-10-2018, 20:28
Fant ikke kaker men fant Øyvind Hasaas å tok en liten kjapp prat med han på min vei fra toget til flyet :) Fotoveggen som ble til gjennom et samarbeid mellom OSL og spottermiljøet er endelig oppe å kan ses på rød sone mellom gammel og ny sikkerhetskontroll. Jeg fikk ikke et av mine bilder med på veggen men er glad over å ha bidratt med kontakten med Avinor for spottermiljøet :) Gratulerer med dagen OSL :)

Millemor
09-10-2018, 01:21
Jeg har mange barndomsminner fra FBU. Var ofte der med farmor og hentet tante som jobbet som guide for reiseselskapet Globetrotter på 80-tallet. Det var alltid et høydepunkt, både fordi vi pleide å dra tidlig så vi spiste kake eller noe i kafeen mens vi så på flyene og fordi tante alltid hadde mye spennende å fortelle fra reisene sine - og noen ganger vanket det gave fra utlandet også.

Min første flytur var med SK høsten 1990, fra FBU til CPH. Overnevnte tante hadde da flyttet til Køben og vi skulle på besøk til henne.

I august 1998 reiste jeg til USA på utveksling og reiste fra FBU (med SK til EWR). Da jeg kom hjem i juni 1999 kom jeg til OSL. Siden jeg var i USA da flyttingen skjedde har jeg ikke noe forhold til det, så ikke direktesendinger på TV eller noe. Mitt første minne fra OSL er noe så lite artig som at jeg stod i eviglang kø for å melde bagasjen min savnet etter en hjemreise med både forsinkelse, en kansellering og påfølgende ombooking. Siden den gang har det blitt mange reiser med OSL som utgangspunkt og jeg har jevnt over hatt gode opplevelser der.

Per i dag er OSL arbeidsplassen min, jeg jobber som vikar hos Gate Gourmet, og jeg synes det er artig å være en liten del av det store maskineriet på Norges hovedflyplass og håper jeg får fast jobb etterhvert. I dag vanket det både pølse, brus og kake på vei til jobb, så det var stas!����