View Full Version : New Zealand's passkontrol kan be om din PIN kode
Virker som denne vel dras litt langt.
New Zealand: Hand over phone password at border or face $3,200 fine
https://edition.cnn.com/2018/10/03/asia/new-zealand-customs-passwords-intl/index.html
RescueMe
05-10-2018, 22:55
Som det nevnes i artikkelen, de som er proffe og virkelig har noe å skjule blir neppe tatt på grunn av dette, de vet bedre.... det virker ofte som om noen stakkars byråkrater, i mangel av bedre evner, går for enkle løsninger som man kan skryte av på neste møte med politikerne
Som det nevnes i artikkelen, de som er proffe og virkelig har noe å skjule blir neppe tatt på grunn av dette, de vet bedre.... det virker ofte som om noen stakkars byråkrater, i mangel av bedre evner, går for enkle løsninger som man kan skryte av på neste møte med politikerne
Eller omvendt. Jeg tror min arbeidsgiver har sterke innvendinger mot dette.
Scandinavian
06-10-2018, 11:12
De finner neppe noe spennende på min mobiltelefon, men kjenner at New Zealand frister en god del mindre når de sitter med slike fullmakter.
De finner neppe noe spennende på min mobiltelefon, men kjenner at New Zealand frister en god del mindre når de sitter med slike fullmakter.
De aller fleste land har fullmakter til å konfiskere mobilen din dersom der har god nok grunn til det (både vd grensen og ellers) på linje med NZ:
Officials can also retain devices and potentially confiscate them from travelers who refuse to allow a search at the border.
Men helt klart et personvernproblem og ikke minst et sikkerhetproblem ifht. det KOG nevner - alle telefoner man bruker i embeds medfør.
Scandinavian
07-10-2018, 14:00
De aller fleste land har fullmakter til å konfiskere mobilen din dersom der har god nok grunn til det (både vd grensen og ellers) på linje med NZ:
Det er en prinsippforskjell på det og det å være lovpålagt til å måtte gi fra seg pinkoden.
Dette er en av grunnene til at alle «seriøse» firma, samt alle government agencies, kun tillater lånepc og lånetelefon når officials skal på tur.
Var vel en historie med en trøndersk statsråd som glemte dette nylig.
Det er en prinsippforskjell på det og det å være lovpålagt til å måtte gi fra seg pinkoden.
Det er jo allerede indirekte pålagt i mange land, siden du ikke vil slippe inn (og i mange tilfeller bli bøtelagt/arrestert/returnert) om du ikke oppgir passord/PIN/fingeravtrykk. Poenget er vel at om du setter NZ på "fylisten" så burde du hvertfall unngår UK og USA - der er det jo nesten helt lovløst før du er gjennom grensekontrollen.
Og bare så det er sagt - jeg er ikke for at denne type ransaking skal kunne foregå uten at det foreligger grunn til mistanke og andre mekanismer som normalt skal til for å foreta en ransaking.