View Full Version : Flytårnet stasjon?
Ref denne: https://www.budstikka.no/debatt/fornebu/fornebubanen/navnet-flytarnet-er-meningslost/s/5-55-734355
Har Svein Bratlie og jeg flere meningsfeller, eller er dette svadanavnet greit å bruke? Hva sier forumet?
Som beskrivende navn synes jeg det er greit. Det minner jo folk på at det tross alt var en flyplass der.
Som beskrivende navn synes jeg det er greit. Det minner jo folk på at det tross alt var en flyplass der.
Enig, og gjør jo ikke noe at det nødvendigvis ikke er 100% historisk korrekt. Navnet er jo ganske forklarende
Dessuten er det nok av geografiske steder som har endret skrivemåte opp gjennom historien uten at det har gjort noe
Scooter01
04-10-2018, 14:01
Hele området som jeg husker det er forlengst ødelagt, så stedet kan kalles hvasomhelst for meg...
Scooter01
Er forsåvidt enig i at "flytårnet" er et svadabegrep, men det er da også desverre "vanlig" ordbruk blant flertallet av befolkningen. Min erfaring er at du skal være litt over snittet engasjert i luftfart for å kalle det "kontrolltårnet", og bare "tårnet" virker som det er for intetsigende til å bli brukt allment. For "tårnet" kan jo være et hvilket som helst tårn, med mindre det er spesifisert hvor tårnet står: "tårnet på flyplassen"...
Er forsåvidt enig i at "flytårnet" er et svadabegrep, men det er da også desverre "vanlig" ordbruk blant flertallet av befolkningen. Min erfaring er at du skal være litt over snittet engasjert i luftfart for å kalle det "kontrolltårnet", og bare "tårnet" virker som det er for intetsigende til å bli brukt allment. For "tårnet" kan jo være et hvilket som helst tårn, med mindre det er spesifisert hvor tårnet står: "tårnet på flyplassen"...
Samtidig er det ikke lenger noe kontrolltårn. Jeg synes flytårn er et helt kurant navn på et tårn som en gang var et kontrolltårn på en flyplass.
Jeg gremmes hvergang media omtaler kontrolltårn som flytårn. Dette var også det første jeg tenkte da jeg så det foreslåtte navnet på stasjonen.
Men etter å ha tenkt litt mer, kom jeg til at det er OK. Det er jo ingenting som kontrolleres derfra lengre. Det er et tårn på en forhenværende lufthavn (også kalt flyplass), så da passer det som navnet på stasjonen. Har jeg kommet til.