Flyprat >
Flyforum > Icelandair mot brudd med lånevilkårene - må forhandle med kreditorer
View Full Version : Icelandair mot brudd med lånevilkårene - må forhandle med kreditorer
På grunn av lavere overskudd, er Icelandair i ferd med å komme i brudd med et av lånevilkårene i et av deres obligasjonslån. Kort sagt så inneholder slike lån ofte krav til egenkapital og overskudd, og det er her nå Icelandair sliter. Det er ikke derfor ikke betjeningsevnen som er problemet, slik at vi ikke skal overdrive dette. Dog så skyldes jo dette både den økte konkurransen har gått utover marginene, men også at Icelandair til dels bommet på ruteprogrammet for 2018
https://globenewswire.com/news-release/2018/10/03/1600528/0/en/Icelandair-Group-initiates-discussions-with-bondholders.html?print=1
Reference is made to the revised EBITDA forecast of Icelandair Group (the “Company”) published on August 27th 2018 and the Company’s USD 190 million senior unsecured bonds carrying ISIN NO0010776982 (the "Bonds"). Due to the revised EBITDA forecast, there is a risk of non-compliance with the gross leverage covenants in clauses 12 (b) and 12 (c) of the terms and conditions for the Bonds, which will be measured by reference to the Company's interim accounts for the third quarter to be published by the end of November 2018. Today, the Company initiated discussions with bondholders representing more than 50% of the Bond
Som ventet har nå Icelandair havnet i brudd med lånevilkårene i obligasjonsgjelden sin etter de i dag la frem Q3 tallene
Men det skal sies, de har en brukbar egenkapital, ikke avskrekkende mye gjeld og tjener faktisk penger. Så ser liten grunn til at det ikke skal gå bra, men det kommer nok til å koste dem litt å komme seg ut av det
Ser ut som Icelandair har kjøpt seg litt tid her. Hvilket ikke er unormalt ved slike brudd på lånebetingelser. Det kan jo deler av offshore næringen her til lands alt om....
https://globenewswire.com/news-release/2018/11/15/1652566/0/en/Conclusion-of-Bondholders-meeting.html
The only agenda of the meeting was to decide on a change of the bond’s terms & conditions which will grant a temporary waiver until November 30th 2018 for certain financial covenants of the bond
Ser ut som Icelandair har kjøpt seg litt tid her. Hvilket ikke er unormalt ved slike brudd på lånebetingelser. Det kan jo deler av offshore næringen her til lands alt om....
https://globenewswire.com/news-release/2018/11/15/1652566/0/en/Conclusion-of-Bondholders-meeting.html
Hva kan dette få av rent praktisk betydning?
Hva kan dette få av rent praktisk betydning?
De har bedre tid til å reforhandle uten at kreditorene kan kreve de løser inn lånet på dagen
Icelandair har vedtatt en rekke forslag for å sikre fremtiden, som de nå trenger OK fra kreditorene på
*En emisjon der styret har fått fullmakt til å utstede opp til 625 millioner aksjer i to runder (tilsvarende 12,5 prosent av dagens aksjeantall). Dette kan skje i to runder, i desember og deretter mars neste år
*I tillegg skal de kjøpe tilbake en tredjedel av obligasjonslånet på 300 millioner dollar (som det gjenstår 190 millioner av), altså at de må ut med 63 millioner dollar innen januar. Betalingen vil ligge på 101 prosent av pålydende og påløpte renter
*I tillegg kan selskapet kjøpe tilbake resten av gjelden innen utgangen av neste år
*Selskapet forplikter seg også til å ha minst 100 millioner dollar i kontanter på gitte tider
*Selskapet legger visse begrensninger på hva de kan gjøre av utbetalinger
https://min.e24.no/icelandair-har-redningsplanen-klar-na-ma-kreditorene-si-ja/a/Eor7pG
*Selskapet forplikter seg også til å ha minst 100 millioner dollar i kontanter på gitte tider
Lett å gjette når det kommer salg, da .... :lol:
Da kom også fasit for 2018, som endte med et underskudd med 55 millioner USD for året under et.
Høyere oljepris, økt konkurranse og deg at Icelandair rett og slett klare bomme på ruteprogrammet i 2018 drar resultatet ned
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/7697cf16-3366-49ce-9112-2612064a208f
Dog har Icelandair nå refinansiert, de 6 737-MAX ( 3 hver av -8 og -9) er fullfinansiert, de holder på endre rutestrukturen og WOW krymper jo betraktelig gjør at 2019 trolig ender langt bedre for Icelandair enn fjoråret
I dagens DN på papir (side 25) er det en kommentar på Icelandairs refinansiering som kort sagt sier de trolig har gjort den svært riktig når de først kom i brudd med lånevilkårene
Da kom også fasit for 2018, som endte med et underskudd med 55 millioner USD for året under et.
Høyere oljepris, økt konkurranse og deg at Icelandair rett og slett klare bomme på ruteprogrammet i 2018 drar resultatet ned
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/7697cf16-3366-49ce-9112-2612064a208f
Dog har Icelandair nå refinansiert, de 6 737-MAX ( 3 hver av -8 og -9) er fullfinansiert, de holder på endre rutestrukturen og WOW krymper jo betraktelig gjør at 2019 trolig ender langt bedre for Icelandair enn fjoråret
Takk for informasjon. Spennende å se hva WOW klarer.
En emisjon der styret har fått fullmakt til å utstede opp til 625 millioner aksjer i to runder (tilsvarende 12,5 prosent av dagens aksjeantall). Dette kan skje i to runder, i desember og deretter mars neste år
Da har Icelandair trykt opp nye aksjer som selges til fondet PAR Capital Management for snaue $46 millioner som så får en eierandel på 11,5% av Icelandair
https://www.globenewswire.com/news-release/2019/04/03/1795955/0/en/PAR-Capital-Management-enters-into-binding-agreement-to-subscribe-to-a-11-5-stake-in-Icelandair-Group.html
PAR Capital Management enters into binding agreement to subscribe to a 11.5% stake in Icelandair Group