PDA

View Full Version : Gode og dårlige opplevelser på bakken


learjet
11-09-2018, 08:34
Jeg skal holde et innlegg på et kurs jeg skal på.

Arbeidstittelen er "the computer say's no" og handler om hvor viktig det er å kurse våre ansatte om kundeservice og kommunikasjon med passasjerene våre.

Så i den forbindelsen så ønsker jeg å høre om gode og dårlige opplevelelser i forbindelse med innsjekk på flyplassen og ombordstigning.

Gjerne også hvordan man ønsker å bli møtt av personalet på flyplassen

S

Polaris
11-09-2018, 08:50
What grinds my gears, er når bakkemannskap kommer med en fullstendig BS-forklaring på noe som de vanligvis kommer seg vekk med til noen som ikke har peiling, men som jeg med innsikt i bransjen vet er fullstendig mumbo jumbo. Det virker så respektløst å bare gå ut i fra at alle kundene dine er idioter som ikke forstår noe, og som automatisk kommer til å kjøpe bullshitstoryen din. Om man ikke vet noe, si at man ikke vet. Om noe er ødelagt, si at det er ødelagt. Å stå og lyve - lage en BS-forklaring - det ødelegger bare, mer enn det "redder noe". Gjelder både innsjekk og gate.

kekker
11-09-2018, 10:17
What grinds my gears, er når bakkemannskap kommer med en fullstendig BS-forklaring på noe som de vanligvis kommer seg vekk med til noen som ikke har peiling, men som jeg med innsikt i bransjen vet er fullstendig mumbo jumbo.



...




Tiltredes, litt som den DY saken når noen ble stående i x antall timer på en flyplass, på grunn av "fullt" luftrom og drittvær og det kommer fram litt forskjellige historier etterhvert.

Det enkle er ofte det beste, si det som det er, for når møkka treffer den berømmelige vifta og noen blir tatt i å lyve, så går jeg over fra å være en hyggelig kunde, til å bli et "monster" som ikke skyr noen midler.

Jeg jobber selv indirekte med kundeservice og det er noen telefoner jeg virkelig gruer meg til å ta, fordi jeg kommer med dårlige nyheter.
Men for det aller meste går det veldig greit, for dårlige nyheter er fortsatt nyheter. Og da har man i allefall noe å forholde seg til.

Så konklusjonen er vel å være så ærlig som overhode mulig og om man faktisk ikke vet, så er det også et svar, som er 100 ganger bedre enn en løgn eller et forsøk på å vri sannheten.

roger
11-09-2018, 10:35
Mulig litt på sida, men i fjor då frøkna skulle ha med seg 2-åring og 5-åring til Australia, så mista dei førehandsbooka sete på strekninga CAN-SYD. Dette var med China Southern. Dette førte til at dei fekk 2+1 sete nokre radar mellom; noko som er ugreitt når ein reiser åleine med ungar. Ombord vart dei vel møtt med forståelse (men litt lite tid til å fikse opp i det under boarding). Redninga vart då personen i det "mista" setet, ei flyvertinne som ikkje var i arbeid, med ein gang tilbydde seg å byte sete så dei fekk tre seter i lag. Det trur eg redda verden der.

Så moralen her er vel, at sjølv om ein nødvendigvis ikkje er i teneste, så kan ein representere selskapet på ein veldig god måte.

robertaas
11-09-2018, 12:54
Innsjekking på DUS som var sperret grunnet dårlig vær. Kø hos nesten alle flyselskaper av folk som skulle ha ombookinger og hotell. Det eneste unntaket var SAS for der hadde de ansatte bare forlatt flyplassen og ikke engang satt opp en beskjed til de reisende. Kom gjennom på telefon til support hos SAS for å spørre hva jeg skulle gjøre. De kunne ikke si noe annet enn at jeg måtte få tak i de som skulle representere SAS på flyplassen og trodde ikke helt det jeg sa kunne være mulig.

Jeg skjønner at det ved kanseleringer kan være sure passasjerer og mye pes som personalet ikke har noen skyld i, men å bare si at dette gidder de ikke og forlate flyplassen er ikke akseptabelt.

robertaas
11-09-2018, 13:13
Jeg vet ikke om det er fikset nylig, men jeg har bestandig hatt problem med at SAS ikke legger status inn på bonusbilletter. Selv om man ikke tjener opp poeng så er det lounge, fast-track og annet man ønsker å kunne bruke uten at man skal lete opp kort og diskutere.

Ved online innsjekking har jeg ikke klart få statusen på boardingkortet og innsjekkingsautomatene avviser både statuskort og bonusnummer slik at jeg bestandig må gå til Biz-skranken for å få status lagt inn på bookingen. Det er jo bonuskontoen som er brukt til å få bestilt billetten så det burde ikke være nødvendig å gjøre den koblingen en gang til.

En gang kom jeg sent til OSL for en bonusflight og gikk derfor rett til gate uten å bruke tid på å få lagt inn status. Ved gaten hadde boardingen enda ikke startet så jeg spurte om jeg kunne få lagt inn status der. De sa det var i siste liten for de skulle akkurat til å kaste meg av det overbookede flyet.

RescueMe
11-09-2018, 14:03
Som robertaas nevner over er det ekstremt irriterende når et selskap ikke klarer å bruke informasjon man vet de sitter på. Har jobbet litt med kundeservice i andre bransjer, og noe av det som irriterer kunder mest er å måtte oppgi samme info mange ganger. Nå har jeg ikke vært eksponert for det særlig inn mot luftfart (om en ser bort fra klassikeren status på bonusbillett), men leiebilbransjen har mange svin på skogen her.

LN-MOW
11-09-2018, 14:39
Ikke alltid informasjonen blir videreformidlet til de som faktisk trenger den heller. Har mer enn en gang gått ut med feilinformasjon i beste tro for senere å få den i fleisen ...

robertaas
11-09-2018, 16:14
Som robertaas nevner over er det ekstremt irriterende når et selskap ikke klarer å bruke informasjon man vet de sitter på.
Det som har irritert meg mest er hoteller. Man er registrert i bonusprogrammet til kjeden og har bestilt gjennom kjeden slik at man vet de har alt de spør om av personalia, men likevel er det mange som deler ut et tomt skjema for personalia som man skal fylle ut... når man ankommer hotellet sent og er sliten.

Og så har man supporttelefon hvor man blir bedt om å taste inn kundenummer eller lignende, men når man kommer frem til en person så har de ikke peiling på hvem man er og man må begynne å identifisere seg på nytt. Et kontrollspørsmål er greit, men her har de tydeligvis hos mange ingen info tilgjengelig og fx bookingnummer må staves fonetisk over det som høres ut som en dårlig ip-telefoni-forbindelse til India.

Fnate
11-09-2018, 17:08
"Computer says no"
- Lufthansa delays tvinger oss til å ringe LH for å booke om. De finner en flight som går 24 timer senere. Vi finner en som går kun 12 timer senere, men de nekter ettersom ett av legene da er i economy (vi har bestilt business)

Computee says yes:
- BA delays og KLM delays gjør at første destinasjon blir irrelevant. "Jeg skal jo egentlig videre til xxx". "Ja, men da flyr vi deg direkte dit istedenfor da". Har skjedd 1 gang med BA. 2 ganger med KL.

robertaas
11-09-2018, 18:13
Computee says yes:
- BA delays og KLM delays gjør at første destinasjon blir irrelevant. "Jeg skal jo egentlig videre til xxx". "Ja, men da flyr vi deg direkte dit istedenfor da". Har skjedd 1 gang med BA. 2 ganger med KL.
Har opplevd det sammme med SAS, men da var det jeg som visste akkurat hvilken dyrere flight jeg burde bli booket om til. Fra en forsinket avgang så endte jeg opp på sluttdestinasjonen tidligere enn planlagt. Hadde bestillt billig SAS-tur via noen andre og jeg mottok i over ett år mail om at jeg kunne søke om erstatning pga forsinkelse av den første flighten... som jeg ikke tok.

Har flere ganger opplevd å få mail om at pga ruteendringer har jeg blitt booket om til en tidligere flight ved en connection. Gjerne med avgang en time før flyet mitt kommer til flyplassen. I brevet står det at de regner endringene som godtatt om jeg ikke kontakter dem innen N dager. Hvorfor blokkerer ikke systemene for bookinger med connection med negativ tid? Og hva skjer med sløve reisende som ikke oppdager dette i tide?

Noe annet som irriterer er endring av setereservasjon uten varsling. SAS er spesielt ille her og jeg har lurt på om noen drev på med dette mot meg på pur faenskap. Det er veldig enkelt og billig å automatisk generere en mail når man endrer en setereservasjon. Når jeg oppdager endringen i tide kan jeg ofte flytte tilbake til setet som jeg opprinnelig hadde.

Rosalie
11-09-2018, 19:41
For ca 10 år siden var vi på sykkelferie i Frankrike. Ikke første gang vi var på det, men første gang med Norwegian til Orly i stedet for SAS til CDG (dette var enda mens SAS tok kundeservice på alvor). Da vi bestilte billetter, la samboeren min inn etternavnet mitt med særnorske tegn. Alt så fint og flott ut helt til vi skulle sjekke inn i Oslo, da var navnet mitt Kari Rævkrok plutselig blitt til Vkrok R. I skranken på OSL ville de kun rette opp billetten ut, det var da ikke noe problem. Men hjem...

Vi ankom Orly tidlig siden vi både reiste med soesialbagasje, samt at jeg måtte få endret det hersens navnet. Damene i innskjekkingsskrankene overså meg fullstendig da jeg henvendte meg til dem, og henviste meg mitvillig til handlingsrlskapets serviceskranke. Der det var lukket og låst. Etter noe tid prøvde jeg meg nok en gang på damene i innskjekk, men da hadde de sluttet å forstå engelsk. Jeg begynte å se for meg at jeg var strandet på Orly, et var de kjipere stedene på jord, da det kom en ung busy fyr med en gjeng eldre menn i dress på slep, tydelig ute for å vise frem fasilitetene på den fantastiske flyplassen. Så jeg tok på meg mitt mest fortapte «jomfru i nød»-ansiktsuttrykk, og han, med entoraget, fikk hele historien. Han kunne jo naturligvis ikke miste ansikt foran dressgjengen, så han tok meg med til nærmeste innekjekkingsskranke som var tom, logget seg på og fikset navneendringen på ca 30 sekunder.

Å få sendt spesialbagasje fra drn flyplassen, er en annen historie. Jesus, ass.

Poenget: Kundeservice, kundeservice, kundeservice.

kimpe
11-09-2018, 19:53
Har flere ganger stått på TRD og sett forsinkelse på fly via OSL eller ARN ville medført at jeg ville mistet min connection til USA eller Asia.

Jeg har informert gate om dette, og heldigvis har jeg opptil flere ganger kunne løpe ned og hoppet på direkteflyet til CPH, gjerne med en av de i gaten som "følge" for å fortelle gateperonalet der at det er ok at jeg blir med og at de tar papirarbeidet i ettertid. DET er service!!!

Når jeg da har landet i CPH har de rukket å forandre billetten videre, og jeg har sjelden eller aldri blitt nevneverdig forsinket!

Skal dog sies at dette var FØR Wideroe tok over handlingen på TRD, sitter med en følelse av at velviljen der ikke er like stor som den var når SAS selv hadde folk i skranken...

Kim

petter380
11-09-2018, 21:15
Som Polaris skrev, jeg hater (bevist sterkt ord) når noen sier «flyet er forsinket pga. sent innkommende fly» - det er så idiotisk at jeg må telle både til 10 og 20. Si det som det er, vær ærlig!

LN-MOW
12-09-2018, 00:22
Som Polaris skrev, jeg hater (bevist sterkt ord) når noen sier «flyet er forsinket pga. sent innkommende fly» - det er så idiotisk at jeg må telle både til 10 og 20. Si det som det er, vær ærlig!

Når kjerra er på sitt syvende forsinkede leg etter en dårlig start på morgenen, er da ikke det så feil?

Scooter01
12-09-2018, 02:18
Min "dårlige" opplevelse har lite med diverse flyselskaper å gjøre, det er med Avinor, spesielt OSL. Jeg har MS, er dårlig til bens (balanseproblem -så jeg trenger ikke å drikke alkohol for å se ut som jeg er påvirket) men min kommune synes ikke at jeg kvalifiserer for HC-parkeringskort.

I slutten av juli (husker dere varmen?) skulle jeg til Riga, parkerte på P-10 etter forhåndsbestilling, fant en bagasjetralle som også virket bra som rullator, og strevde meg til en heis som brakte meg opp til østenden av avgangshallen. Siden jeg hadde bestilt assistanse måtte jeg møte ved flyselskapets skranke i stedet for å bruke en innsjekkingsautomat, og selvfølgelig var skranken til Air Baltic omtrent helt vest i avgangshallen. Etter innsjekk ble det ringt til assistansetjenesten og jeg måtte igjen kjempe meg gjennom halve avgangshallen til møtestedet. Etter å ha blitt hentet av min ledsager gikk alt ganske greit.

Da jeg kom til RIX ble jeg møtt med rullestol ved bunnen av flytrappen, kjørt bort til en bil som tok meg til en inngang som ledet oss rett til bagasjebåndene. Fant en bagasjetralle og greide meg selv etter det.

Ved hjemreisen et par dager senere ble jeg satt av like ved en inngang hvor flyselskapets (Norwegian denne gangen) skranke var, betjeningen ringte etter assistansetjenesten som kom dit veldig kjapt. Flyet var ca.20 min. sent inn, så jeg ble midlertidig "parkert" på en hyggelig uteterrasse hvor jeg kunne se litt av aktivitetene. Da "boardingtime" kom ble jeg hentet igjen, rullet til en heis som tok meg ned til tarmac, og bort til flytrappen. Foran alle de andre passasjerene fikk jeg stavret meg opp til flydøren -ikkeno priotyboarding der i gården, nei.

Heldigvis er utgangen for ankomst på OSL ikke så langt unna heisen ned til pakeringshuset, så det er ikke noe særlig å syte på når det gjelder hjemkomsten.

Opplevde noe av det samme på YYZ, da assistansetjenesten møtte ved flydøren, tok meg gjennom immigrasjon, baggasjebånd og toll ved ankomst, og at møteplassen for assistansetjenesten var i umiddelbar nærhet av innsjekkingsskranken ved avreise.


Scooter01

jb1
12-09-2018, 08:00
Jeg har to særdeles dårlige opplevelser en selvopplevd og en kollegas.

1) Spanair i Madrid. Jeg hadde kjøpt business saver fra MAD til ARN. Dette var før apper og slikt. Spanair hadde to skranker åpne til alle passasjerer og automatene var slått av. Biz-skranke fantes ikke. Køene gikk bokstavelig talt ut av terminalen. Jeg hadde kun håndbagasje og gikk til billettkontoret og lurte på om de kunne sjekke meg inn, svaret var nei, da spurte jeg om hva jeg da skulle gjøre. Svaret jeg fikk var et surt: «We have no solution for you!». Hun kunne like gjerne ha vist meg langfingeren. Jeg kan ikke spansk, men en herre ved siden av var ikke til å misforstå, de ansatte fikk riktig mange stygge ord som takk for elendig service. Til slutt kom en fyr og skrudde på automatene. Hvorfor de var skrudd av i utgangspunktet selv om de ikke var i ustand vites ikke. Jeg rakk flyet, men like etter gikk et Spanair-fly i bakken og selskapet dukken. Uansett, et godt eksempel på hvordan man ikke skal behandle kunder.

2) Dette ligner litt på et eksempel over. En kollega hadde nylig transitt i AMS med KLM. Dårlig vær gjorde at mange mistet videreforbindelser. Køene var endeløse, men ved arbeidstidens slutt gikk KLMs ansatte bare sa de ikke kunne hjelpe mer. De delte ut lapper med «nyttige tips». Det var tips om at man kunne bestille overnatting på booking.com og Airbnb. Slikt går ikke an, særlig i AMS har vel KLM folk de kan kalle inn i slike situasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edvard
12-09-2018, 12:45
Arbeidstittelen er "the computer say's no" og handler om hvor viktig det er å kurse våre ansatte om kundeservice og kommunikasjon med passasjerene våre.

Så i den forbindelsen så ønsker jeg å høre om gode og dårlige opplevelelser i forbindelse med innsjekk på flyplassen og ombordstigning.

Gjerne også hvordan man ønsker å bli møtt av personalet på flyplassen

Om endring og tilpassing av flyreise.

Noen ganger sier systemet nei og det er umulig. Noen ganger har den ansatte ikke tilgang/rettigheter til å gjøre endring.
Noen ganger har de ikke kunnskap/erfaring og noen ganger må det fikses på et annet system enn der de sitter.

Min erfaring som passasjer med ansatte på check-in, transit desk og noe på ticketing/reservation – er at hva som kan ordnes er avhengig av psykologien hos den på jobb.

Dersom du presenterer et finurlig forslag eller noe som ikke er helt allment kjent på begge sider av bordet, tenker den ansatte:

Vil dette kunne få meg i trøbbel? Om jeg blir spurt av en overordnet om dette, kan jeg forsvare det?

Får du dem trygge på de to punktene er mye mulig.

LN-MOW
12-09-2018, 13:12
:DOm endring og tilpassing av flyreise.

Noen ganger sier systemet nei og det er umulig. Noen ganger har den ansatte ikke tilgang/rettigheter til å gjøre endring.
Noen ganger har de ikke kunnskap/erfaring og noen ganger må det fikses på et annet system enn der de sitter.

Min erfaring som passasjer med ansatte på check-in, transit desk og noe på ticketing/reservation – er at hva som kan ordnes er avhengig av psykologien hos den på jobb.

Dersom du presenterer et finurlig forslag eller noe som ikke er helt allment kjent på begge sider av bordet, tenker den ansatte:

Vil dette kunne få meg i trøbbel? Om jeg blir spurt av en overordnet om dette, kan jeg forsvare det?

Får du dem trygge på de to punktene er mye mulig.

Her var ‘Janne-filosofien’ uslåelig. Vi som begynte (eller allerede jobbet) i SAS på den tiden ble oppmuntret til å ta ansvar for å hjelpe kunden. Dette fikk meg i trøbbel mer enn en gang når jeg senere jobbet i andre selskaper. ^_^

Det finnes fortsatt noen av oss rundt omkring, men vi er nok en utdøende rase ...

robertaas
12-09-2018, 13:30
Da jeg kom til RIX ble jeg møtt med rullestol ved bunnen av flytrappen,
Ja, det er jo et område hvor det kan være problemer. Til flere destinasjoner rundt Middelhavet er det en stor andel pensjonister som reiser. Mange av dem er dårlige til beins, men ikke alle har bestilt assistanse. Når de kommer ut av flyet er det ofte flere som finner det lurt å bare sette seg i en rullestol og få assistanse selv om de ikke har bestilt det. De som faktisk har bestilt assistanse blir jo bedt om å vente i flyet til alle har kommet ut og når de til slutt kommer ut er det ikke alltid det er noen som er der for å møte dem. Ofte er det ikke noe å sitte på mens de må vente i håp om at det er noen som tar seg en ekstra runde og det tar ikke lite tid når noen skal følge feil person helt til utenfor flyplassen inkludert henting av bagasje.

De ansatte har tydeligvis bare ønsket å hjelpe noen og de er begge ofte like dårlige i engelsk så det blir lite med kommunikasjon, men ved å gi en bestilt tjeneste til feil person kan de skape mye smerte for de som faktisk skulle ha tjenesten.

Hypern
12-09-2018, 14:34
. Fikk en gang gratis ombooking på SAS jeg ikke hadde krav på som var min egen feil (glemte igjen mobilen i loungen, jeg storma inn og fant den) Men da rakk jeg ikke flyet... Dette på CPH i sommeren i fjor. At jeg ble sjuk når jeg skulle hjem var en annen sak, men men gikk bra det og.

Har en dårlig oppelvelse også med AA på JFK. Var litt kaos på JFK i forbindelse med vær. Dette var i 2014, kom med Airbus 318en til Ba og skulle videre til BOS med AA. Der var det ingen hjelp å få noe sted, noe hotell hadde man ikke krav på. Fikk jo tilslutt vite at avgangen ville gå neste dag. Jeg gikk rundt til det som fantes av skranker. Det som var litt rart var at da jeg tok den flighten neste dag så var det kun meg og 2 andre passasjerer på flighten... Så tydeligvis hadde folk ordna seg på annet vis. Men flighten som egentlig skulle gå etter oss gikk jo på oppsatt tidspunkt så jeg vet sannerlig ikke, men de skyldte nå på været (for å være seriøs så var det ikke mer enn litt kraftig regn)

FAA burde få på plass et regelverk likt EU for amerikanske selskaper for nå er det jo sånn at det er opp til dem selv hva man får og ikke...

Tjab
12-09-2018, 14:54
Så i den forbindelsen så ønsker jeg å høre om gode og dårlige oppleveleser i forbindelse med innsjekk på flyplassen og ombordstigning.


ABZ: Gate damen nektet å sjekke inn bagasjen min pga at jeg satt den delen som du bruker til sporing bak på boardingkortet. Fyrte seg opp.
Jeg ønsket henne god bedring, og lykke til videre i karrièren.


Gjerne også hvordan man ønsker å bli møtt av personalet på flyplassen

S
Ofte er det mer enn nok med ett hei og ett smil.


Generelt.

Det er ofte mange usikre folk på jobb rundt forbi. Dette tror jeg skyldes en heller skral opplæring. Usikkerhet forvandler seg ofte til å bli litt sinne og frustrasjon. Tror mange kunne gjort en jobb der. En opplæring på regler, muligheter etc hadde også vært fint.
Feks så flyr jeg mye helikopter rundt forbi. Og en ting som forundrer meg er de sensasjonelt store forskjellene på praksis og hva som er lovlig gjennom sikkerhetskontroll på helikopterterminaler her i landet.

Det samme gjelder forøvrig sikkerhetskontroller på flyplasser.

SAS og WF representanter som rett å slett ikke kjenner sitt eget selskap, produkter, muligheter og regler.

Og så har vi reisende vanvittig mye å lære.... mengden idioter på reisefot er rett å slett overveldende.

jb1
13-09-2018, 07:09
En god opplevelse var med Brussels Airlines på Berlin Tempelhof. Det var snekaos og rullebanen kunne ikke måkes til full lengde eller så. Flyet måtte derfor ha mindre vekt og flere passasjerer måtte bookes om. SN damen skrev flight interruption manifester så blekket sprutet. Tre og tre passasjerer ble satt i taxi til Tegel hvorfra vi fløy via FRA til BRU med LH. Jeg tror vi landet med kun to times forsinkelse. Kompensasjon var uansett klargjort ved ankomst. Alt ble godt forklart hele tiden. Nå var det jo ikke veldig mange dette rammet slik at det kunne ordnes ganske raskt, men uansett godt håndtert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

WF789
13-09-2018, 09:18
En vekter på TRD som følte for å være bøllete tok fra meg medisiner i security med påstand om at de var å anse som væske. (Depotkapsler) Var desverre allerede forsinket og måtte rekke siste fly for dagen ellers skulle jeg ha tatt imot tilbudet hans om å tilkalle politiet...
Klagde to ganger til Avinor, men fikk aldri svar.

LN-KOG
13-09-2018, 09:27
En av mine beste opplevelser på bakken skjedde på en av "satellittene" på Fornebu en tåkefull kveld i 1987. Sikten var vel omtrent som i en gjennomsnitts ertesuppe eller kanskje brun saus. All trafikk sto stille. Vi satt der og ventet på å komme oss over til bergen da en rett så kjent og rimelig brautete advokat fra Bergen kom stormende: "Eg SKA me på flyet no!" Hvorpå redcap svarte med et rett nok anstrengt smil, men et smil, at det ikke gikk da at flyplassen var stengt pga tåke. "Vet du kem eg e?!?!" brølte han så. "Nei," svarte hun. "Det vet nok ikke tåka heller..." Mannen klappet igjen og stormet ut til allmenn forlystelse og applaus.

Bare et lite apropos om at man blir møtt slik man møter andre.

petter380
13-09-2018, 11:40
Når kjerra er på sitt syvende forsinkede leg etter en dårlig start på morgenen, er da ikke det så feil?

Løsning er enkel; si det som det er, og i tilfellet du illustrer si så enkelt som følge-forsinkelser. Gjerne med at det var dårlig vær i morges som tåke, eller mye folk som krevde assistanse - whatever it is som førte til at syvende leg ble forsinket, poenget er at ærlighet alltid lønner seg.

Murre
13-09-2018, 12:30
Jeg reiser en del, og bestiller med flyplassassistanse. Har i utgangspunktet gode erfaringer med den, og man får jo hva man bestiller. Mye frustrasjon kan unngås ved å bestille riktig assistanse, og man kan også få assistansen til å møte seg andre steder enn ved innsjekkingen. Min største frustrasjon er at assistansen kommer og henter deg så sent, ofte kun halvtimen før avgang, mens flyselskapene krever at man sjekker inn minimum en time før. Hva er vitsen med å sitte og vente en halvtime, få jævlig stress gjennom sikkerhetskontrollen og bli indirekte skyld i forsinkelse? Verst er det dog når besetning over høytaleranlegget informerer om at flyet er forsinket PÅ GRUNN AV rullestolbruker. Det er rett og slett respektløst og frekt. Når man har sittet og ventet og vært klar så lenge, er det neimen ikke pga meg det blir forsinkelse! Å sitte på oppsamlingsplass for krøplinger er ikke noe gøy heller, og den burde OSL gi litt skjerming. Men det er en annen sak.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-KOG
13-09-2018, 12:57
Løsning er enkel; si det som det er, og i tilfellet du illustrer si så enkelt som følge-forsinkelser. Gjerne med at det var dårlig vær i morges som tåke, eller mye folk som krevde assistanse - whatever it is som førte til at syvende leg ble forsinket, poenget er at ærlighet alltid lønner seg.

Det er ikke sikker at den som skal sende flyet ut vet mer enn at det er sent inn...

tdb
13-09-2018, 13:00
Løsning er enkel; si det som det er, og i tilfellet du illustrer si så enkelt som følge-forsinkelser. Gjerne med at det var dårlig vær i morges som tåke, eller mye folk som krevde assistanse - whatever it is som førte til at syvende leg ble forsinket, poenget er at ærlighet alltid lønner seg.



Å skylde på passasjerer som trenger assistanse som årsak til forsinkelse er neppe noen god ide, uansett hvor riktig det er. Det er å be om bråk fra diverse interesse organisasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Murre
13-09-2018, 13:33
Å skylde på passasjerer som trenger assistanse som årsak til forsinkelse er neppe noen god ide, uansett hvor riktig det er. Det er å be om bråk fra diverse interesse organisasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Er nå snarere dårlig assistansestyring som er mest riktig. Ikke folka som trenger den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tdb
13-09-2018, 13:56
Er nå snarere dårlig assistansestyring som er mest riktig. Ikke folka som trenger den.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Vel.... med 30-40 rullestoler tar boardingen lang tid og til enkelte destinasjoner er ikke dette uvanlig....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Murre
13-09-2018, 15:25
Vel.... med 30-40 rullestoler tar boardingen lang tid og til enkelte destinasjoner er ikke dette uvanlig....


Sent from my iPhone using Tapatalk



Jeg vet ikke hvilke gigantfly du flyr, men det er nok særdeles uvanlig. All den tid de fleste fly til populære turistmål innad i Europa har begrensning på 5-6 elektriske rullestoler og max 15 rullestoler totalt. Det er uansett ikke den reisendes skyld. Assistansetjenesten får være mer effektiv!


Sent from my iPhone using Tapatalk

petter380
13-09-2018, 17:19
Det er ikke sikker at den som skal sende flyet ut vet mer enn at det er sent inn...


Beklager, i dagens informasjonsrik samfunn er dette ingen unnskyldning.

Edvard
13-09-2018, 17:36
poenget er at ærlighet alltid lønner seg.

Det er trolig ikke den mest økonomiske holdningen for flyselskapet, spesielt ved IRROPS.

tdb
13-09-2018, 19:08
Jeg vet ikke hvilke gigantfly du flyr, men det er nok særdeles uvanlig. All den tid de fleste fly til populære turistmål innad i Europa har begrensning på 5-6 elektriske rullestoler og max 15 rullestoler totalt. Det er uansett ikke den reisendes skyld. Assistansetjenesten får være mer effektiv!


Sent from my iPhone using Tapatalk



Lanzarote hele vinteren igjennom......



Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-KOG
13-09-2018, 19:35
Beklager, i dagens informasjonsrik samfunn er dette ingen unnskyldning.

Jeg hører hva du sier, men det er ikke likevel ikke alltid at korrekt informasjon når fram til den som trenger det i de systemene de trenger. Det er faktum - du kan like det eller ikke.

Gunnar
13-09-2018, 21:51
Ang. "sent innkommende fly": petter380 og andre kan like eller ikke like det, men som LN-KOG påpeker er ikke informasjonen nødvendigvis tilgjengelig for den som står med den utakknemlige jobben med å informere passasjerene. Ettersom jeg selv er flyentusiast er jeg jo ofte også nysjerrig på slike ting selv også, men kommer ofte til kort dersom flyet har flydd forsinket så og si hele dagen. Ofte kan man ha en antakelse om hva som gikk galt i utgangspunktet, men er man ikke sikker er det like greit å holde seg til det man vet sikkert: at flyet kommer sent inn.

Fra ansatt-siden har jeg forsåvidt også opplevd å bli stående "i mørket" i forhold til hva som hender. Konkret eksempel: jeg står på gate og venter på et fly som i følge flyplassens systemer er "like om hjørnet". Og venter. Og venter. Plutselig kommer en av passasjerene og spør om hvorfor flyet har reist til (annen flyplass), og viser frem fr24 på mobilen sin. Flyet passerer 10.000ft på vei inn til en helt annen flyplass enn der vi står og venter. Sjekker kjapt registrering mot det jeg har fått beskjed skal komme, samt flightnr, og det stemmer. Jeg går inn på fr24 på egen mobil, og ser at flyet i utgangspunktet hadde startet innflyvning til rett flyplass, men har like etter klatret ut og satt kursen for en alternativ flyplass. Jeg visste ingenting. Stuerne visste ingenting. Og da jeg spurte "ops-en" (som jo pleier å ha god oversikt) om hva som hendte fikk jeg "har den ikke kommet ennå?" til svar. Men etter en rask sjekk blir det også derfra bekreftet at "ja, det er det flyet passasjeren fant på fr24 på vei til en annen flyplass". Og dermed stod jeg der: alt jeg visste var hvor flyet var i øyeblikket, og hvor den åpenbart var på vei. Hvorfor? Ja, det fikk vi ikke vite før en god halvtime etter at flyet hadde landet på "feil flyplass"...

Som alle andre missliker jeg løgner som informasjon. Samtidig var det et visst savn den tiden jeg jobbet på gate, at passasjerene kunne annerkjenne at jeg ikke var allvitende. At den informasjonen jeg gav, var den informasjonen jeg hadde tilgjengelig og kunne gi dem.

Som en liten appropos om kverulerende passasjerer: jeg kjenner til flere gate-agenter som har hatt samtaler som har gått omentrent som dette:
- Pax: Hvorfor er flyet forsinket?
- Agent: På grunn av tåke.
- Pax: Hvilken tåke?
- Agent: Se ut vinduet.
- Pax: Jeg ser ingenting.
- Agent: Nei, nettopp...

Nå jobber jeg ikke lengere i bransjen, og jeg tror at min tid "innenfor" faktisk også gjør det lettere for meg å ta et større spekter av uforutsette reisesituasjoner med fatning. Samtidig er det blitt mye lettere å kommentere andre reisendes tidvis ufine fremferd ovenfor personalet på forskjellige måter. Min absolutte favoritt er å ta den ansatte i handa og takke for god service mens "mobben" hyler om dårlig service. Det er nesten som man kan høre nåla treffe gulvet...:p

LN-KOG
13-09-2018, 21:58
Jeg sier bare: Osapanga chipongwe!

akira
14-09-2018, 01:05
Når et crew tar over et fly som er forsinket pleier som regel pilotene å annonsere på tur ut og returen hvorfor flyet er forsinket til pax og er som regel kortfattlig at flyet er forsinket. Aldri sett pax ha noen problemer med dette.

krølle
15-09-2018, 21:58
Og så har vi reisende vanvittig mye å lære.... mengden idioter på reisefot er rett å slett overveldende.

......Amen:8::D