View Full Version : Air Peace - Nigeriansk selskap med longhaul
Air Peace, som jeg aldri hadde hørt om, og som startet i 2013 har i dag har en flåte på 13 737-300/500, 1 Do-328 og 4 ERJ-146, og flyr innen Vest Afrika har nå mottatt en brukt 777-200 og en 777-300, begge tidligere brukt av Emirates. Disse skal brukes til langdistanse ut fra Lagos og de har tydeligvis fått tillatelse fra myndighetene til flere destinasjoner
https://www.vanguardngr.com/2018/08/air-peace-receives-2nd-b777-assures-on-international-operations/
Nigeria’s leading carrier, Air Peace on Saturday took delivery of its second Boeing 777 aircraft.
In a related development, the airline, which made history as the first Nigerian carrier to acquire and take delivery of a Boeing 777-200 on February 23, 2018, assured that it would soon announce dates for the launch of its long-haul operations to London, Houston, Dubai, Sharjah, Guangzhou-China, Mumbai and Johannesburg.
Så får man se om det er plass til begge, eller ingen, når Nigeria Airlines eller var der Airways (?) også starter opp
.. og blant flåten finnes bl.a. gamle LN-KKD og LN-KKJ, samt en tidligere Mærsk og Sterling maskin.
Arik har jo også tidligere operert mange av disse rutene, som nå i hovedsak er dominerte av utenlandske selskaper. London-ruten, for eksempel, er dominert av BA og Virgin, mens Med-View (Nigeriansk) flyr noen ganger i uken. Man skal ikke undervurdere nigerianeres ønske om å fly et nigeriansk flyselskap / støtte økonomien i Nigeria.
Mye av passasjerene på disse rutene er jo diaspora; nigerianere bosatt i London eller i deler av USA som betaler mye penger for billettene.
Angående Nigeria Air prøver nok Air Peace å komme dem i forkjøpet her. Det er langt mellom planer og gjennomføring i Nigeria, spesielt når det er i offentlig regi.
Nigeria Air er et prestisjeprosjekt fra den sittende presidenten, og det er måneder til valget (mars) -- det kan bli vanskelig å rettferdiggjøre storsatsing på en ny flag carrier midt i en valgkamp, og en annen president etter valget kan komme til å skrote prosjektet siden det er et prestisjeprosjekt for den tidligere presidenten.
Om Buhari blir gjenvalgt, eller den kommende presidenten velger å fortsette prosjektet, hadde det ikke overrasket meg om sluttresultatet ble en enkelt avgang mellom Lagos og Abuja med Cessna hver dag.
Rotet som er myndighetenes involvering med luftfart i Nigeria får de skandinaviske landenes statlige påvirkning på SAS til å virke som a walk in the park.
Staten eier for tiden to flyselskaper -- Arik Air og Aero Contractors. Disse har de tatt over for å redde dem fra gjeld/for å opprettholde et bedre rutetilbud enn det de kunne tilby etter downsizing. Til stor protest i Ariks tilfelle.
Disse to statlige selskapene kan i følge offisielle IKKE inkluderes i Nigeria Air fordi de har sine egne heftinger, så skal i stedet floates på en ukjent dato i fremtiden for å få inn private investorer.
Samtidig skal man altså lage en ny flag carrier der staten skal eie 5% men som samtidig er et politisk prestisjeprosjekt... For å få til det skulle man opprinnelig bare ha private investorer, nå stoler man på patriotiske nigerianere, delstater og et par internasjonale luftfartsinvestorer.
For Air Peace er dette en god mulighet til å etablere seg på rutene og dermed enten a) gjøre Nigeria Air usannsynlig eller b) bli kjøpt opp for mye penger for å berge den nasjonale prestisjen.
Flipside er at de sannsynligvis som andre Nigerianske selskaper før dem satser alt for ekspansivt, handler i gjeldstrøbbel og blir tatt over av nigerianske myndigheter.
Så eier de kanskje tre flyselskaper før de skal starte opp sitt nye prestisjeprosjekt...
Fullstendig galskap!
Er ikke Ethiopian involvert i Nigeria Air og det bedrer kanskje oddsene noe?
Ellers gjelder vel det som vanlig når det kommer til Nigeriansk luftfart: Hvorfor skal det funke denne gangen?
Er ikke Ethiopian involvert i Nigeria Air og det bedrer kanskje oddsene noe?
Ellers gjelder vel det som vanlig når det kommer til Nigeriansk luftfart: Hvorfor skal det funke denne gangen?
Tsja.... vi får se:
http://www.theeastafrican.co.ke/business/Ethiopian-Airlines-not-frontrunner-tender-Nigeria-Air/2560-4713568-s9jlxs/index.html
Siden de nekter på det er det sikkert en viss sannhet i det ;) Men uansett hvor mye det blir pratet om 'African unity' vet jeg ikke hvor populært det ville være i NG med en etiopisk-eid national carrier, så tror (for en gangs skyld) på ministeren.
Med Ethiopian kan det fort virke for mannen i gata som om man lar et fremmed selskap utkonkurrere lokale nigerianske selskaper (som Air Peace, og spesielt om de nettopp har startet ekspansjon selv) og dermed gir fremmede makter mer kontroll -- noe som resonnerer veldig med tidligere korrupsjonsskandaler i Nigeria hvor politikere gjorde nettopp slike ting.
Ellers kan jo kanskje nettopp dette prosjektet være av størrelsen som kan dra med Ethiopian i dragsuget, så de bør være forsiktige med hva de gir seg ut på også...
Ethiopian (ET) er også på vei inn i Tsjad.
https://af.reuters.com/article/topNews/idAFKCN1LH37L-OZATP
Star Alliance carrier Ethiopian Airlines has finalized a joint venture (JV) with the Chad government, paving the way for the launch of Chad’s new national carrier on Oct. 1.
Ethiopia’s flag carrier has confirmed it will take a 49% stake in the JV, while the government will own the remaining 51%. The project has previously been referred to as Chad Airlines.
https://www.africanaerospace.aero/
http://guardian.ng/news/airlines-fortunes-soar/
Air Peace har *kjøpt* massevis av nye fly, men har ikke trent staff ennå, startdato er uklart.
Ellers er nigerianere som alltid veldig enten høyt oppe eller lavt nede -- nå er tydeligvis det nye gullrushet på vei i Nigeriansk luftfart ;)
Air Peace har nå bestilt 10 737-MAX 8
http://boeing.mediaroom.com/2018-09-13-Boeing-Air-Peace-Announce-Order-for-10-737-MAX-Airplanes#.W5p2F8NWviY.twitter
LAGOS, Nigeria, Sept. 13, 2018 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Air Peace of Nigeria today announced a new order for ten 737 MAX 8 airplanes during a signing ceremony in Lagos.
Og der var Nigeria Air skrinlagt. Gode nyheter for Air Peace.
https://m.guardian.ng/news/nigeria-suspends-national-carrier-nigeria-air/
Samtidig ryktes det at Arik er på vei tilbake til longhaul også. De har fordelen av en etablert merkevare. Men ulempen av en etablert merkevare med dårlig ry. (Manage It Like That-holdning)
https://allafrica.com/stories/201809190049.html
Forøvrig -- litt off topic -- men veldig forklarende om den Nigerianske tilstanden: (for den/de som måtte være interesserte)
https://medium.com/@editieffiong/manage-it-like-that-a-nigerian-story-faba59e9886b
Og nå har de også bestilt 10 E195-E2, samt 20 kjøpsrettigheter på samme typen
https://www.flightglobal.com/news/articles/air-peace-orders-up-to-30-e195-e2s-457192/
Air Peace orders up to 30 E195-E2s
Så får man se om de lever lenge nok til å motta maskinene. Gjennomsnittlig levetid for nigerianske flyselskap er jo litt under snittet sånn ellers
Også 4x777
https://www.blueprint.ng/%EF%BB%BFobiano-nuate-lauds-air-peace-on-delivery-of-third-boeing-777-aircraft/
Ikke overambisiøse i det hele tatt...
Hver gang noe går rimelig godt i Nigeriansk luftfart så er tendensen at man tror man er verdensmester og skal konkurrere ut alt og alle...
Å starte så mange nye destinasjoner short og long haul på en gang kan vel umulig gå bra?
Og nå har de også bestilt 10 E195-E2, samt 20 kjøpsrettigheter på samme typen
https://www.flightglobal.com/news/articles/air-peace-orders-up-to-30-e195-e2s-457192/
Før første flyet er levert har de økt firm orders med 3, fra 10 til 13
https://mobile.twitter.com/rschuur_aero/status/1195981430809083904?s=21
Nå er sjefen anklaget for svindel og hvitvasking
https://www.justice.gov/usao-ndga/pr/ceo-nigerian-airline-indicted-bank-fraud-and-money-laundering
ATLANTA – Allen Ifechukwu Athan Onyema, the Chairman, CEO, and founder of Air Peace, a Nigerian airline, has been charged with bank fraud and money laundering for moving more than $20 million from Nigeria through United States bank accounts in a scheme involving false documents based on the purchase of airplanes
Overrasker ikke. Nigeria har definitivt blitt mindre fritt under uncle Bubu og at det i et land der du nå kan bli fengslet for politisk satire og maktpersoner kan putte deg i fengsel uten dom for å påpeke ting om deg du ikke vil skal være offentlig kan være en økende tendens til korrupsjon, vel, det må vel være fake news ;)
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/11/nigeria-sowore-bakare-and-jalingo-declared-prisoners-of-conscience/
Air Peace er et litt sånn herlig Orwellisk navn uansett.
De har vel iallefall hatt sitt av uhell det siste året:(
http://avherald.com/h?search_term=air+peace&opt=0&dosearch=1&search.x=37&search.y=12
De har vel iallefall hatt sitt av uhell det siste året:(
http://avherald.com/h?search_term=air+peace&opt=0&dosearch=1&search.x=37&search.y=12
Tja 3 uhell, ellers så er det mye som de ikke akkurat kan ¨gjøre så mye med¨ - det meste andre skjer jo hos alle andre også.
Tja 3 uhell, ellers så er det mye som de ikke akkurat kan ¨gjøre så mye med¨ - det meste andre skjer jo hos alle andre også.
3+3, inkludert de med I:8:
Nei, er vel ikke så mye de får gjort
Da var deres første E195-E2 levert selskapet.
2 klasser ombord og 124 seter, og business er en "staggered seating" variant
https://embraer.com/global/en/news?slug=1206828-air-peace-takes-delivery-of-the-first-e2-for-the-african-continent
São José dos Campos, Brazil, January 27, 2021 – Air Peace, Nigeria and West Africa’s largest airline, took delivery of their first E195-E2 aircraft today. The aircraft is now due to fly from Embraer’s facility in São José dos Campos to join the Air Peace fleet in Nigeria
https://pbs.twimg.com/media/EswrpgeU4AAJeCx?format=jpg&name=4096x4096
https://www.aeroin.net/wp-content/uploads/2021/01/Air-Peace-E195-E2-Cabine-Interior-Escalonado-21012703.jpg
Ser ut som de vokser raskere enn de får levert fly da de nå har damp-leaset 2 A320 fra Smartlynx
Nå vurderer de 787
https://www.ch-aviation.com/portal/news/125116-nigerias-air-peace-in-talks-with-boeing-over-b787s-ceo
Air Peace (P4, Lagos) is in talks with Boeing over a potential B787 order, according to Chief Executive Officer Allen Onyema.
Bestilt 5 E175 av E1 versjonen
https://newsroom.aviator.aero/air-peace-orders-five-new-embraer-e175s-for-fleet-expansion-and-renewal/
Air Peace Orders Five New Embraer E175s For Fleet Expansion and Renewal
Air Peace har *kjøpt* massevis av nye fly, men har ikke trent staff ennå, startdato er uklart.
Mye som tyder på at de aldri fikk trent verken kabin- eller cockpit-crew før de ble aktive, om man skal tro hva man leser og ser her og der.
Mye som tyder på at de aldri fikk trent verken kabin- eller cockpit-crew før de ble aktive, om man skal tro hva man leser og ser her og der.
"On the job training" ?!