PDA

View Full Version : Høflighet på tur...

Fnate
31-08-2018, 16:02
Ingen behøver være i tvil på når jeg er på tur, bare sammen med pellefanten. Det er bare å telle poster per sekund.

Denne posten kommer, for mange, bare til å bevise at jeg er dritgammel.

Hjemme i Scandalnavia sier vi jo ikke så mange høfligheter. Det er fair. Det er kultur. Vi gjør gjerne narr av Amerikanere som "ekstremt overfladiske" de spør hvordan vi har det, og sånne ting.

Uansett, når jeg reiser alene, ser jeg så sykt mye plain uhøflighet overfor servicepersonale:

- "whats the wife password?"
- "That would be lasvegas, sir. In one word. Small letters"
- "..." (snur og går)

------------------

- (person rydder pent av bordet og tørker av)
- "...." (reiser seg opp og går)

------------------

- "Do want anything else to drink, miss?"
- "Coffee!"
- "Here you are. Anything else?"
- "...."

-------------------

(Går av flyet)

- "Thank you for flying with us"
- "...." (går av flyet)

--------------------

(Går ut av heisen en sen kveld)

- "Good night"
- "....." (strener ut av heisen)

--------------------

Også videre også videre. Det koster så sinnsykt lite å si "hei", "takk", "please", "good night"...

Det er ikke å være overfladisk, men helt normal høflighet. For å sitere en gammel venninnes FB profil (fra vi fortsatt var unge): "jeg prøver ikke sjekke deg opp, jeg prøver bare være høflig".

Er det bare jeg som har blitt steinaldermann eller?

RobertH
31-08-2018, 16:56
Ingen behøver være i tvil på når jeg er på tur, bare sammen med pellefanten. Det er bare å telle poster per sekund.

Denne posten kommer, for mange, bare til å bevise at jeg er dritgammel.

Hjemme i Scandalnavia sier vi jo ikke så mange høfligheter. Det er fair. Det er kultur. Vi gjør gjerne narr av Amerikanere som "ekstremt overfladiske" de spør hvordan vi har det, og sånne ting.

Er det bare jeg som har blitt steinaldermann eller?

Ikke et vondt ord om steinalderen - eksempelvis var sikkert etegildene med megastore brontosaurusbiffer rundt sprakende bål på en stjerneklar natt, sammen med hele gjengen, sikkert hakket hyggeligere enn fiskegrateng fra Kiwi varmet i mikroen mens man glaner på Dagsrevyen.

Men helt enig med deg - hvorfor i all verden klarer ikke mange å smile litt, og kanskje lære seg et par høflighetsfraser.. og "... please", som eksempelvis "may I bother you with (another) glass of champagne, please".

Men jeg merker jo at jeg straks blir mer høflig når jeg er på tur - og at jeg liker det! Og så blir jeg også mye mer blid selv (som bare har bittelitt sammenheng med champagne/rødvin/hvitvin/Baileys-inntaket).

kekker
31-08-2018, 19:05
Og ikke minst, om man er høflig og spiller på lag, så får man ikke rent sjelden noen fordeler tilbake!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

staale
31-08-2018, 20:37
Vel talt!!

Gremmes mange ganger av mine medmennesker som viser null respekt og høflighet i diverse situasjoner....

Kan si mye rart om gamledager, men oppdragelse hadde de iallefall

robertaas
31-08-2018, 21:31
Jeg tror problemet rett og slett er at mange ser ned på service-personale og ikke ser dem som en reell person. Folk ser noen de ikke trenger kunne navnet på som roboter/inventar/selvfølgeligheter. Selv prøver jeg alltid å vise at jeg ser dem og smiler eller nikker for å vise at jeg annerkjenner jobben de gjør.... og det selv når jeg ikke trenger si noe til dem.

Da jeg var i Disneyworld tok jeg turen "Jungle Cruise" hvor en person skal være en underholdende guide med mange kjappe kommentarer til alt vi ser. Jeg la merke til at de andre som satt i båten hverken smilte eller lo, de bare satt apatisk og så på guiden. Noen av dem med åpen munn. Og guiden kommenterte det faktisk flere ganger og sa at de ikke så på TV og at han var en levende person.
https://secure.cdn1.wdpromedia.com/resize/mwImage/1/640/360/75/dam/wdpro-assets/gallery/attractions/magic-kingdom/jungle-cruise/jungle-cruise-gallery04.jpg

robertaas
31-08-2018, 21:39
-------------------

(Går av flyet)

- "Thank you for flying with us"
- "...." (går av flyet)

--------------------

Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.

LN-MOW
31-08-2018, 22:04
Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.

'Take care' eller 'See you next time' gir deg som regel et stort smil.

roger
31-08-2018, 22:39
Ikke et vondt ord om steinalderen - eksempelvis var sikkert etegildene med megastore brontosaurusbiffer rundt sprakende bål på en stjerneklar natt, sammen med hele gjengen, sikkert hakket hyggeligere enn fiskegrateng fra Kiwi varmet i mikroen mens man glaner på Dagsrevyen.

Men helt enig med deg - hvorfor i all verden klarer ikke mange å smile litt, og kanskje lære seg et par høflighetsfraser.. og "... please", som eksempelvis "may I bother you with (another) glass of champagne, please".

Men jeg merker jo at jeg straks blir mer høflig når jeg er på tur - og at jeg liker det! Og så blir jeg også mye mer blid selv (som bare har bittelitt sammenheng med champagne/rødvin/hvitvin/Baileys-inntaket).Merka det same på meg sjølv. Blir ørlite mindre introvert sogning når eg er på tur (sjølv om eg framleis ikkje har lært meg å takle koffertbærefolket...). Og alltid "takk for turen" på veg ut av flyet.

RJon
31-08-2018, 22:46
Har alltid lyst til å si "You are welcome!", men får meg ikke helt til det, blir bare til smil og nikk.Bruker som regel å si noe som "you are welcome, have a nice day/evening" eller noe i den dur. Funker som regel bra.

Merker at min generelle høfflighet har steget et par hakk etter 4 år i Skottland

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

LN-RTP
01-09-2018, 02:29

Jeg sier stort sett bestandig, når jeg går av flyet: Thanks, very Nice.
Eller: Great Flight, thanks.
Eller noe slikt.
Jeg har selv stått ved cockpit døra når paxen gikk av og har sett alle slags reaksjoner og høflig og u-høflighet tusen ganger.
De fleste er beskjeden og ser ned fremfor å møte blikket.
De som er selvsikker og hyggelig ser deg rett i øyene og sier takk eller kvitterer med at de er glad for å komme frem, enten det er on-time, eller forsinket.
Er man mye forsinket eller hatt dårlig vær så er folk litt rufstete og stresset men de som er vant til å fly viser litt respekt isteden for å være sur og gretten.
Som regel ikke mannskapet sin skyld at noe gikk veldig skjeft.
Har man gjort en dårlig landing så får man bare stille seg i døra og høre på enkelte spydigheter, eller gjemme seg i cockpiten og bruke 10 minutter på å kle på seg slipset. ;)

AlexanderDGL
01-09-2018, 02:31
"Dont worry about what kind of planet we leave for our children. Worry about what kind of children we leave for our planet."

Concorde98
01-09-2018, 06:28
Fullstendig enig her. Så mye hyggeligere å si ha det bra og takk for turen. Det gjør jeg alltid når jeg forlater flyet. Hilse blidt i heisen om morgenen er også hyggelig, merker det er litt vanligere i utlandet noen steder enn i Norge med nordmenn. Sier litt da det er høflige nordmenn også. Har begynt med et hyggelig god morgen til bussjåføren også. Enkelte responderer hyggelig tilbake, dog er det noen som ikke sier et ord, stirrer bare kaldt på deg. Det er nesten så man synes litt synd på dem. Litt høflighet, overfladisk eller ei, gjør ting så mye hyggeligere!
God morgen forresten! ;)

SudCaravelle
01-09-2018, 07:11
Ut av flyet er det alltid et klangene takk for turen og alltid med tittel hvis sjåføren står der.

Jeg synes vi er litt kritiske til «typisk» norsk høflighet, det er noen utskudd - men det er stort sett dårlig oppdragelse og dannelse. Etter å ha bodd noen år ute i en smeltedigel så troner uten tvil briter og da spesielt engelskmenn toppen med uhøffelighet og du ser det spesielt hvor de føler seg litt over nasjonaliteten og/eller yrket til den andre personen.

Hjemme så er jeg en sterk motstander av tvungen høyreregel og missbruk av rundkjøringer så der slipper jeg alltid frem hvis det hjelper på flyten - DER er det ufattelig mye mangel på høflighet og jeg er veldig nazi på et lite takk tilbake. Der har de fleste hunnkjønn scoret så dårlig siste tiden at jeg lar ikke tvilen gå til deres gode og slipper de faktisk ikke inn lenger (så sant de ikke sjarmerer deg på en eller annen måte eller har en bakplasert sekssylindret boksermotor)

Polaris
01-09-2018, 08:31
Sier alltid «takk for turen» når jeg går ut av flyet, både foran og bak. På alle språk jeg kan.

Jeg hilser også på mennesker på tur på gata, hvis de titter på meg og er «tilgjengelig» for hils. Ikke i Berlin i storbyen, men type i suburbane området. Nordmenn er svært lukket for dette utenom i skog, mens nord-europeere hilser overalt.

robertaas
01-09-2018, 09:26
Nordmenn er svært lukket for dette utenom i skog, mens nord-europeere hilser overalt.
Har også lagt merke til at nodemenn enda ikke er fortrolige med å ha folk rundt seg. I skog kan det smiles og hilses, men i by er det bare farlige folk.

Nesten ingen holder døren og når man står et sted hvor det er tett med folk vil nordmenn rygge uten å se seg for eller snu seg med ryggsekk slik at den dulter borti andre.

SQ 777
01-09-2018, 15:46
Jeg har lært høflighet i USA, og er meget høflig og trives med å se mennesker som setter pris for det.

MEN, vil nevne et par " Lillestrømeksempler "..

Sitter på en benk og slapper av og ser folk rusler forbi, bl.a. en jeg ofte ser og sikkert ser meg, men ikke venn el. lign.

En gang passerte han meg og jeg smilte og nikket. Han raste bort til meg og sa surt " Kjenner jeg deg ? ".. Før jeg fikk sagt noe noe, raste videre.:(

Noe vanlig som skjer. Holder døra åpen og vedkommende ser surt på meg og går ut "

LN-MOW
01-09-2018, 16:51
Viktig å si Buh bye på en ordentlig måte - selv i Spirit Total bastard Airlines.

https://www.youtube.com/watch?v=wg5lIpQkoOg

robertaas
01-09-2018, 17:39
Noe vanlig som skjer. Holder døra åpen og vedkommende ser surt på meg og går ut "
En gang jeg var i England skulle jeg inn i en butikk, men så noe interessant i utstillingsvinduet og tok et steg til siden istedenfor. Etter en stund hørte jeg svakt og nesten kvalt "eeeeee...." og så en liten mann som stod og holdt oppe døren som tydeligvis var tung for ham. Han lignet helt på den lille gamle mannen i Benny Hill som stadig ble klappet på hodet.

Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å gå raskt inn i butikken og takke ham.

LN-RTP
01-09-2018, 22:07
En gang var jeg på supermarket i Paris med en manuel svingdør, en liten gammel dame gikk foran meg ut og samtidig kom det en fransk mann inn fra andre siden i full fart og skjøv den gamle dama i like full fart ut så jeg ropte på engelsk: Stop, she is falling, she is falling, han kom gjennom, så surt på meg og ropte «Speak French».
Jeg tok et hake slepp der, toppen på uhøflig men Pariserne har dårlig rykte, mere avslappet
ute på landsbygda.
Amerikansk høflighet kan være litt overflødig ja, men man blir vant til det og blir likedan selv, nikker og smiler til ukjente bare for å være hyggelig. Etter 8 år i Texas kommer «Howdy Partner» ganske naturlig. :cool::cool:

robertaas
02-09-2018, 00:13
men Pariserne har dårlig rykte, mere avslappet
ute på landsbygda.
Paris er ille ja. Har selv bodd i en langt mindre by i Frankrike og flere forklarte uhøfligheten i Paris med at om de dultet borti noen på gaten i Paris så var det så liten sannsynlighet for at de noengang ville se den personen igjen at de fleste ikke gadd snu seg eller si noe til personen.

Spesielt Japanere er sjokkert om hvor mye urenslighet, svindel og uhøflighetet bryter med det romantiske bildet de har av Paris. De kraftigste tilfellene trenger medisinsk oppfølgning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome

Amerikansk høflighet kan være litt overflødig ja, men man blir vant til det og blir likedan selv,New York er ganske lik Paris. Uhøflige, brautende og egoistiske. Ved andre turistdestinasjoner i USA har jeg flere ganger hørt folk kutte rett forbi køer med kommentaren "I'm from New York, I don't do lines".

Storbyen Tehran med ca. 9 millioner innbyggere er derimot ganske så forskjellig. Ble stoppet av flere på gaten som lurte på hvor jeg kom fra og ønsket meg velkommen til Iran... og ingen av dem prøvde selge noe eller skulle ha noe av meg.

RWY 24
02-09-2018, 11:04
Jeg synes Paris er kjempehyggelig, jeg, og kjenner meg ikke igjen i opplevelsene om uhøflighet og insistering på å snakke fransk. Det må åpenbart ha vært sånn før (derav det dårlige ryktet), men kan det ha skjedd en endring (et generasjonsskifte?). Selv synes jeg Pariserne er lette å komme i kontakt med, og unnskyldningene sitter oftest løst dersom de starter å bable i vei før du får gjort dem oppmerksom på at du ikke kan fransk.

Jeg har også gode opplevelser fra New York, men jeg har ikke vært andre steder i USA, så jeg tipper det er en viss kontrast sammenlignet med andre steder der.

Generelt opplever jeg unge i Norge som betydelig mer høflige enn eldre når det gjelder hilsing, takking og smil. Det har vel noe med trygghet i slike situasjoner å gjøre, har jeg tenkt. Selv hilser jeg på «alle», smiler, takker, reiser meg på bussen og holder dører uansett kjønn eller sosial status, og har aldri opplevd at noen har reagert negativt (verken på 70/80-tallet eller nå). Det er stort sett alltid takk å få tilbake.

I sommer slo det meg likevel at vi er ekstremt dårlige på høflighet i trafikken. Å kjøre i Tyskland, Østerrike og Italia var en enorm og litt uventet fornøyelse. Kontrasten opplevdes som stor da vi returnerte til Skandinavia (Gedser i Danmark, deretter Sverige og Østfold), hvor alle bare tenkte på seg selv, ikke slapp folk fram, lå i venstre felt uten å kjøre forbi osv.

Polaris
02-09-2018, 14:24
Godt poeng RWY24 — jeg fikk også litt bakoversveis i trafikken i går... Makan til villmannskjøring. Nå er jeg vant med Tysk og Nederlandsk trafikk. Og selv om det er de som er gale der og, er majoriteten i en ordnet og ansvarlig form. I Norge kuttes det linjer, kjøres som om det bare er en selv på vegen. Man merker det ikke før man har kjørt litt i andre kulturer.

LN-MOW
02-09-2018, 14:44
Store forskjeller rundt omkring .. Å kjøre bil her i Atlanta er som å kjøre NASCAR. Du vet aldri hvor den neste villmannen dukker opp, man må passe godt på på begge sider før man bytter fil. Kjører man 70 i 55-sonen er man ofte av de tregeste. Og ingen skjønner glidelåskjøring .. I Seattle derimot, er det still motsatt. Det er få som kjører 10 over fartsgrensen og filskifte og forbikjøringer foregår i siviliserte former. Men begge steder er man relativt høflige, og hjelper andre inn og ut av trafikk.

robertaas
02-09-2018, 17:37
Nå er jeg vant med Tysk og Nederlandsk trafikk.
Nordmenn flest er egentlig kun vant til gård og å ferdes i utmark så dette er veldig uvant. Det er spesielt at sykler ikke er en del av "sykkel- og gangsti" hvor de gående har prioritet som mange nordmenn ikke har fått med seg. I Nederland har jeg lagt merke til at de i alle fall har 3 forskjellige typer fotgjengeroverganger (i tillegg til de som er kunstprosjekter) og de ser ut til å ha forskjellige regler så her må man virkelig passe seg som fotgjenger.

LN-KOG
02-09-2018, 20:00
Store forskjeller rundt omkring .. Å kjøre bil her i Atlanta er som å kjøre NASCAR. Du vet aldri hvor den neste villmannen dukker opp, man må passe godt på på begge sider før man bytter fil. Kjører man 70 i 55-sonen er man ofte av de tregeste. Og ingen skjønner glidelåskjøring .. I Seattle derimot, er det still motsatt. Det er få som kjører 10 over fartsgrensen og filskifte og forbikjøringer foregår i siviliserte former. Men begge steder er man relativt høflige, og hjelper andre inn og ut av trafikk.

Atlanta = Oslo med unntak av høflighet. For det finnes ikke i oslotrafikken. Oslo i denne sammenhengen er stort og dekker Budstikkas nedslagsfelt...

LN-KOG
02-09-2018, 20:04
I Nederland har jeg lagt merke til at de i alle fall har 3 forskjellige typer fotgjengeroverganger (i tillegg til de som er kunstprosjekter) og de ser ut til å ha forskjellige regler så her må man virkelig passe seg som fotgjenger.

Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del :drink for ikke å se det.

RescueMe
02-09-2018, 20:23
Høflighet trenger ikke bare være ord, synes ofte at man kommer langt med et smil og et lite nikk. Nordmenn er alt for glad i å se ned i bakken, kanskje en vane vi har etter å ha gått ute i skauen for lenge og sett etter ting å snuble i....

Sesam-opne
02-09-2018, 23:49
Joda, du sier noe her.

Normenn er kjent for å utvise svært lite høflighet i utlandet. Nå skal det sies at det dårlige ryktet i hovedsak knytter seg til fyllefanter på ferie i Sør Europa, enda det finnes unntak.

En observasjon jeg har gjort meg, er at nordmenn heller ikke hilser på hverandre når de treffes, f.eks midt på gaten uten at noen andre er tilstede. Det er kleint og merkelig.

Sesam-opne
02-09-2018, 23:52
Denne typen oppførsel hjelper jo ikke akkurat... VG.NO - Gresk politi - Derfor aksjonerer vi mot norske ungdommer (https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BJXxxG/gresk-politi-derfor-aksjonerte-vi-mot-norske-ungdommer)

akira
03-09-2018, 00:01
Dont shoot the messenger, men jeg merker at vi nordmenn er veldig dårlige til å si takk enn dansker og svensker.

RWY 24
03-09-2018, 00:47
Nordmenn har i alle fall dårlig selvbilde, jf. postene over. Det er vel forsket en del på det, og de artiklene jeg har lest om temaet de siste årene sier vel stort sett alle at nordmenn er varme og høflige. Høflighet vises på ulike måter rundt om i verden, så selv om vi ikke bruker innøvde fraser (det oppleves ofte tvert imot som uhøflig), så har vi våre måter.

En historie: Et australsk litt eldre ektepar jeg kjente til dro på rundreise i Italia. De fikk sjokk og begynte til og med å gråte av det de opplevde som uhøflighet. Sønnen deres, som bodde i Firenze, måtte forklare dem de sosiale kodene og hvordan italienere er høflige, og reddet dermed resten av ferieturen for foreldrene.

FlyingDutchman
03-09-2018, 09:24
Å? Det var nytt for meg. Ikke at jeg har vært så mye i Nederland at det gjør noe, men jeg tror du tar helt feil. Er det sebrastriper på veien har du en fotgjengerfelt. Er det ikke sebrastriper, er noe annet. Dessuten er det veldig godt merket med vikepliktmarkering på vei og sti hvem som har vikeplikt. Du må ha inntatt en del :drink for ikke å se det.

Stiller meg bak dette. At det finnes varianter med eller uten lysregulering kan muligens diskuteres å være to forskjellige typer da :P

robertaas
03-09-2018, 11:45
Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:
-Vanlige brede sebralinjer, som i Norge
-smalere, kortre linjer med varierende lengde
-stripplede linjer på siden av fortgjengerfeltet (som ikke har sebrastriper)

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
https://bicycledutch.files.wordpress.com/2012/10/junction01.jpg

RJon
03-09-2018, 12:05
Er allergisk mot alkohol så jeg hadde nok ikke inntatt noe av det. De 3 typene fotgjengerfelt som jeg har lagt merke til i Nederland:

Og så har man også i Nederland helt andre varianter slik som denne som ikke har noen skilter om vikeplikt. Versågod å forklare hva som gjelder her for gående:
https://bicycledutch.files.wordpress.com/2012/10/junction01.jpgEr ikke det vikepliktskilt som er malt i veien?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

robertaas
03-09-2018, 12:45
Er ikke det vikepliktskilt som er malt i veien?

Joda, trekantene kan se ut som varseltrekanter for bilistene og tyde på at de har vikeplikt, men det sier ikke noe om hvor jeg kan gå og hva med alle fotgjengeroverganger uten disse trekantene? Har bilister ikke vikeplikt der?

En annen kombinasjon jeg nylig så i Nederland. Et vanlig sebra fotgjengerfelt med skilt og det hele, men hva i alle dager er alt surret rundt det?
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45572&stc=1&d=1535970280

Og her varianten med smalene linjer med varierende lengde. Og denne har jeg faktisk sett i 3 varianter:
-med varierende lengde til begge sider som på bildet
-med varierende lengde kun til én side
-med åpent felt i midten.

Så her har man 3 forskjellige varianter som alle antagelig varierer i funksjon fra vanlige sebralinjer. Fortsatt ikke forvirret? Poenget er at mange varianter og ofte endring av konsepter gjør folk forvirret og få vet hva som egentlig gjelder. Se bare på service-konsepter hos SAS, selv de ansatte vet jo ofte ikke hva som gjelder.

https://www.researchgate.net/profile/Nimmi_Candappa/publication/265173667/figure/fig3/AS:555356553007105@1509418728362/Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands-Source-MUARC-2010.jpg

dc-8-63
03-09-2018, 17:23
Er ikke høflighet på tur også en respekt for andre land og kulturer er anderledes enn hva vi er vant med hjemme, kunne lære av og glede seg over forskjellene i allt fra transport til mat.....Street Tacos i Bend Oregon er ikke nødvendigvis de samme som fredags tacoene fra Old El Paso....men begge kan smake utmerket.....

LN-KOG
03-09-2018, 19:47

https://bicycledutch.files.wordpress.com/2012/10/junction01.jpg

Enkelt: Det er felles gang- og sykkelvei. Det er til og med lysregulert. Trekantene malt i veien betyr vikeplikt. Det gjør de i Norge også. I Nederland bør du ikke gå på rødt heller. Det kan koste deg dyrt.

LN-KOG
03-09-2018, 19:52
Joda, trekantene kan se ut som varseltrekanter for bilistene og tyde på at de har vikeplikt, men det sier ikke noe om hvor jeg kan gå og hva med alle fotgjengeroverganger uten disse trekantene? Har bilister ikke vikeplikt der?

En annen kombinasjon jeg nylig så i Nederland. Et vanlig sebra fotgjengerfelt med skilt og det hele, men hva i alle dager er alt surret rundt det?
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45572&stc=1&d=1535970280

Et helt vanlig fotgjengerfelt. Gatetunet endrer ingenting.

LN-KOG
03-09-2018, 19:58
Så her har man 3 forskjellige varianter som alle antagelig varierer i funksjon fra vanlige sebralinjer. Fortsatt ikke forvirret? Poenget er at mange varianter og ofte endring av konsepter gjør folk forvirret og få vet hva som egentlig gjelder. Se bare på service-konsepter hos SAS, selv de ansatte vet jo ofte ikke hva som gjelder.

https://www.researchgate.net/profile/Nimmi_Candappa/publication/265173667/figure/fig3/AS:555356553007105@1509418728362/Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands-Source-MUARC-2010.jpg

Hvis du leser hva bildefila heter i stedet for å trekke inn SAS - som ingenting har med nederlandsk veimerking å gjøre - ville du sett at det er Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands. Stripene brukes for å markere at det er en fartsdump.

Konklusjon: Det finnes én type gangfelt i Nederland som de fleste andre steder.

robertaas
03-09-2018, 20:31
Hvis du leser hva bildefila heter i stedet for å trekke inn SAS - som ingenting har med nederlandsk veimerking å gjøre - ville du sett at det er Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands. Stripene brukes for å markere at det er en fartsdump.

Konklusjon: Det finnes én type gangfelt i Nederland som de fleste andre steder.
Jeg har sett slike gangfelt brukt uten at det er fartsdump der. Og som sagt har jeg også sett 3 forskjellige varianter bare av denne typen gangfelt. Så at det bare finnes 1 type gangfelt i Nederland stemmer på ingen måte.

robertaas
03-09-2018, 20:38
Enkelt: Det er felles gang- og sykkelvei. Det er til og med lysregulert. Trekantene malt i veien betyr vikeplikt. Det gjør de i Norge også. I Nederland bør du ikke gå på rødt heller. Det kan koste deg dyrt.
Om det er felles, hva skiller det da fra vanlig sebrastripet fotgjengerfelt og de med tynnere striper?
Og om det er felles hvorfor har de da et annet felt med en annen markering ved siden av?
Og er det slik at biler ikke har vikeplikt andre steder der hvor trekantene ikke er malt?

Det er utrolig hva folk godtar uten at logikken er konsistent.

LN-RTP
03-09-2018, 20:41
. Jeg synes Paris er kjempehyggelig, jeg, og kjenner meg ikke igjen i opplevelsene om uhøflighet og insistering på å snakke fransk. Det må åpenbart ha vært sånn før (derav det dårlige ryktet),

Paris er generelt ganske hyggelig og har ikke sett noen insistering om å snakke Fransk.
Det tilfelle jeg nevnte ovenfor var et eksempel på å være brysk og uhøflig. Har hatt flere episoder i Frankrike hvor jeg har truffet arrogante (uhøflige) kelnere, drosjesjåfører og noen andre som så litt ned på en hvis dem trodde du var en primitiv Amerikaner.
Har reist på Paris i 30 år i forbindelse med jobben og sikkert vært der 100+ ganger, derfor får man med seg av godt og vondt, men som også tidligere sagt, mye vennligere folk ute på lansdbygda. Var blant annet stasjonert en stund på en flyplass som het Chalon Vatry ute i Champagne distriktet, der bodde man i en liten småby i ukesvis og som natt og dag i forhold til Paris. Kjørte også bobil rundt på lansdbygda fra Brittany til Paris noen år senere og merket forskjellen på kroppen: Fra bygd til storby, fra ferie til stress.
Alle Parisere er ikke uhøflig, men kanskje litt mer utålmodig kan man trygt si.

robertaas
03-09-2018, 20:49
Har hatt flere episoder i Frankrike hvor jeg har truffet arrogante (uhøflige) kelnere, drosjesjåfører og noen andre som så litt ned på en hvis dem trodde du var en primitiv Amerikaner.
Har sør i Frankrike opplevd serveringssteder hvor de stempler alle som ikke snakker den lokale dialekten som utlendinger og gir dem dårligere service og snakker kun engelsk til dem. Var der sammen med ei fransk dame med mye mer normalisert fransk som ikke kunne noe særlig engelsk og hun var helt sjokkert. De nektet å snakke fransk med henne, men vi kunne høre at de snakket fransk til folk med bred lokal dialekt.

Hypern
03-09-2018, 21:34

Tja mitt inntrykk av amerikanske sjåfører generelt er at de er jævelig glade i å legge seg tett inntil ræva på deg. Sjeldent sett direkte råkjøring der borte dog, men selv på en svingete vei rundt Lake Tahoe jeg kjørte i vinter la deg seg så tett inntil ræva di det var mulig omtrent uten å kollidere. Ble smått sjokkert, som min kjørelærer sa - man vet aldri hva som venter rundt neste sving. Og for de som har kjørt rundt Lake Tahoe vet at den veien for det aller meste er tofelts, smal og tildels ganske så svingete. Men kjøreturen på 70 miles er riktig så fin da og mye vakker natur.

LN-KOG
03-09-2018, 21:40
Om det er felles, hva skiller det da fra vanlig sebrastripet fotgjengerfelt og de med tynnere striper?
Og om det er felles hvorfor har de da et annet felt med en annen markering ved siden av?
Og er det slik at biler ikke har vikeplikt andre steder der hvor trekantene ikke er malt?

Det er utrolig hva folk godtar uten at logikken er konsistent.

Og misforståelsen er komplett. Du legger norske uvaner til grunn og de holder sjelden vann sør for Færder. Banelegemet på det du tror er et gangfelt, er rødt. Det indikerer at det er sykkelvei. Fotgjengerovergangen er til høyre for sykkelfeltet.

Du har rett i at det er utrolig hva folk tror de ser.

robertaas
04-09-2018, 00:05
Og misforståelsen er komplett. Du legger norske uvaner til grunn og de holder sjelden vann sør for Færder. Banelegemet på det du tror er et gangfelt, er rødt. Det indikerer at det er sykkelvei. Fotgjengerovergangen er til høyre for sykkelfeltet.
Det er de som kommer med påstander og ikke de som stiller spørsmål som kan komme med misforståelser. Du sa akkurat at det var "felles gang- og sykkelvei", men har allerede endret den forklaringen. Og hvis det er et gangfeil til høyre for sykkelbanen, hvorfor bruker de ikke vanlige sebralinjer der? Jeg har sett at de har slike gangfelt ved siden av sykkelbaner i Nederland.

Jeg er vant til at sykkelbane er markert med rødt. Og jeg har tydeligvis den norske uvanen at jeg ønsker konsistente regler som det er mulig å forstå. Med rene gangfelt, kombinert gang og sykkelfeil og rene sykkelfelt ville jeg trodd at 3 varianter ville holdt, men det er veldig langt fra det vi ser i Nederland:

1) Brede sebralinjer. De er vanligvis hvite, men i Nederland finnes disse i flere varianter og i flere farger.
a) heltrukne brede på tvers av fotgjengerfeil, som i Norge.
b) Brede linjer på tvers med åpent felt i midten.
c) Brede linjer langs fotgjengerfeltet.

2) Smale linjer på tvers av fotgjengerfelt med forskjellig lengde. Noen er ved fartsdump, andre ikke.
a) forskjellig lengde på vegge sider.
b) forskjellig lengde på kun én side.
c) smalt eller bredt åpent felt på midten.

3) langsgående linjer på siden av fotgjengerfelt. Har sett 4 slike felt ved siden av hverandre på tvers av veien i et kryss. Hvorfor splitte gående og syklende i 4? Selvsagt også varianter her:
a) stripplede linjer av forskjellig tykkelse.
b) heltrukne linjer av forskjellig tykkelse.

Og så har man selvsagt kombinasjoner av alle varianter ovenfor med eller uten trekanter forran. Og man skal heller ikke glemme at det er populært i Nederland med kunstprosjekter hvor man legger inn figurer og symboler i veibanen. Fortsatt enkelt og selvforklarende? :old

LN-KOG
04-09-2018, 08:08
Det er tydelig at dette er noe du virkelig brenner for, robertaas.

Selv har jeg alltid satt min lit til informasjone fra ANWB (https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/tekens-op-het-wegdek) og Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/). Det er helt klart at det burde jeg ikke gjort. Jeg burde spurt en tilfeldig turist. Dette kan du.

FlyingDutchman
04-09-2018, 09:15
Robert, gjerne ta bilder (flere) neste gang. Det virker som det du antar er noe faktisk ikke er det du tror.

KnutW
04-09-2018, 09:37
Av alle de snurrige og sære tingene som fra tid til annen dukker opp på dette forumet tror jeg lange, engasjerte og illustrerte innlegg -ja, sågar med en lett undertone av amperhet- om nederlandsk veimerking (!) må være noe av det særeste.

Kanskje forbigått av sylteagurkdebatten, men jeg er jaggu ikke sikker...

Tjab
04-09-2018, 09:55
Av alle de snurrige og sære tingene som fra tid til annen dukker opp på dette forumet tror jeg lange, engasjerte og illustrerte innlegg -ja, sågar med en lett undertone av amperhet- om nederlandsk veimerking (!) må være noe av det særeste.

Vel, jeg har mistenkt en meddebatant for å drikke terpentin en gang, men den er vel slettet.

Her hvor jeg er har vi kun 4 rundkjøringer (snart 5) og er veldig hyggelig og høflig., så ta en ferietur til Nordmøre en gang.

FlyingDutchman
04-09-2018, 09:57

Skal sende forslag til Rijkswaterstaat med oppfordring om et kunstprosjekt som baserer seg på fotgjengerfelt og sylteagurk. Da blir festen komplett etterhvert.

LN-KOG
04-09-2018, 10:25
Skal sende forslag til Rijkswaterstaat med oppfordring om et kunstprosjekt som baserer seg på fotgjengerfelt og sylteagurk. Da blir festen komplett etterhvert.

En niet te vergeten: De haring!

KnutW
04-09-2018, 11:03
Sylteagurk og sild!? Hold grisepratet for Dem selv, KOG!

Hickok
04-09-2018, 11:58

App, app, app. Ikke ta lett på sylteagurker! De er fandes verk.

FlyingDutchman
04-09-2018, 12:10
Jeg har sett slike gangfelt brukt uten at det er fartsdump der. Og som sagt har jeg også sett 3 forskjellige varianter bare av denne typen gangfelt. Så at det bare finnes 1 type gangfelt i Nederland stemmer på ingen måte.

Det der er ingen gangfelt. At man KAN gå over en vei der det er en eller annen form av markering betyr ikke nødvendigvis at plassen er egnet. MED MINDRE det er sebrastriper der. Og de er tjukke, alltid.

Reglene for alle eksempler er simpel, og som i Norge:
1 er det lysregulering for fotgjengere? Ja, da er det det som gjelder uavhengig av annen merking
2 er det ikke lysregulering, så er det sebrastriper som indikerer fotgjengerovergang
3 er det ikke 1 eller 2? Da er det ikke regulert fotgjengerovergang. Det er dog fullt MULIG å krysse veier på slike plasser, bare ikke alltid lurt å gjøre det som myk trafikant.

robertaas
04-09-2018, 13:12
Selv har jeg alltid satt min lit til informasjone fra ANWB (https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/tekens-op-het-wegdek) og Rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/). Det er helt klart at det burde jeg ikke gjort. Jeg burde spurt en tilfeldig turist. Dette kan du.
Om du setter lit til de sitene så er det dumt at de ikke inndholder forklaring på alle de variantene i Nederland som jeg har vist til.

Og jeg stiller kun spørsmål med hvorfor man har så mange varianter og hva de betyr, jeg har aldri påstått at jeg skjønte dette. Å være bombastisk ser ut til å være forbeholdt folk som viser til websiter uten forklaringer eller som bruker logikk som ikke henger på greip.

robertaas
04-09-2018, 13:51
Det der er ingen gangfelt. At man KAN gå over en vei der det er en eller annen form av markering betyr ikke nødvendigvis at plassen er egnet. MED MINDRE det er sebrastriper der. Og de er tjukke, alltid.
Så hva med de stedene det er fotgjengerfelt som kun har markeringer på siden med stripplede eller kontinuserlige linjer? Og dise har jeg sett både med og uten trafikklys.

Her er altså 2 felt uegnet for syklister og 2 andre felt som er uegnet for noe annet.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45574&stc=1&d=1536061339

Reglene for alle eksempler er simpel, og som i Norge:
1 er det lysregulering for fotgjengere? Ja, da er det det som gjelder uavhengig av annen merking
2 er det ikke lysregulering, så er det sebrastriper som indikerer fotgjengerovergang
3 er det ikke 1 eller 2? Da er det ikke regulert fotgjengerovergang. Det er dog fullt MULIG å krysse veier på slike plasser, bare ikke alltid lurt å gjøre det som myk trafikant.Hadde det bare vært så enkelt, så hvorfor har man ørten varianter ut over dette? Er din påstand at der hvor det ikke bare er zebrastriper av type 1a) så er det bare helt tilfeldige markeringer på veien helt uten betydning? Eller har de ørten andre variantene faktisk en betydning?

Ikke sted å gå over veien?
https://4.bp.blogspot.com/-bWbwRuAmvR4/WZ2TPUfGnjI/AAAAAAAAFyg/OAYOLXlZfO8Q3VdtY00yCYNwPACyBJQmgCLcBGAs/s1600/IMG_20170821_130959.jpg

https://international.fhwa.dot.gov/pubs/pl03020/images/fig5_7.jpg

https://www.researchgate.net/profile/Nimmi_Candappa/publication/265173667/figure/fig3/AS:555356553007105@1509418728362/Example-of-an-Elevated-StopLine-in-The-Netherlands-Source-MUARC-2010.png

Ikke sted å krysse veien? Jeg gikk her så jeg vet at det ikke var fartsdump.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45575&stc=1&d=1536062551

KnutW
04-09-2018, 15:05
OK. Mot bedre viten går jeg inn i debatten -det er jo nesten litt artig- om nederlandsk veimerking.

På det første bildet, der damen på sykkel sykler på venstre side (fordi Robert Aas sto i veien på høyre side og fotograferte?) er det merket med skillelinje mellom sykkelfeltene og syklistene har vikeplikt for biltrafikken. Feltene til høyre for damen på bildet (altså på damenes venstre side) er jeg sannelig ikke sikker på, men tilsynelatende er det gangfelt UTEN fotgjengerovergang, dvs fotgjengere har vikeplikt for biltrafikken.

Bilde 2:Vikeplikt for biler inn mot rundkjøring (som vanlig), men i tillegg er det en ørliten forhøyning, derav merkingen med korte og lange streker for å angi dette. Det er altså IKKE fotgjengerovergang, selv om det kan se slik ut. Man ser også den røde sykkelbanen adskilt fra bilveien med stiplete linjer og kantstein.

Bilde 3: Samme merking som over av forhøyning inn mot trekanter som markerer vikeplikt. Ser ut til å være sykkelfelt og gangvei, men litt uklart.

Bilde 4: Forhøyning inn mot vikepliktlinje (trekanter). IKKE fotgjengerovergang.

Bilde 5: Ser flatt ut, aner ikke. Aner heller ikke hvorfor de er gule. Varsel om farlig utkjørsel fra den lille veien på venstre side?

Og dersom noen med nederlandsk førerkort føler seg meningsberettiget lar vi debatten rulle videre...

LN-KOG
04-09-2018, 15:15
Eller vi lar den ligge. Det hjelper visst ikke at noen av oss tydeligvis er nederlendere eller tilbringer mye tid i Nederland med bil, sykkel og sko. robertaas kan dette - og selv ikke Rijkswaterstaat (https://www.rijkswaterstaat.nl/) har en sjanse der...

La oss vende tilbake til høflighet på tur. Og der kan vi si at nederlandske syklister overholder vikeplikt og er gode på å gi tegn.

FlyingDutchman
04-09-2018, 17:17
Ødela quoten ser det ut som, så Robertaas sin post står mellom "" og kursivt.

"Her er altså 2 felt uegnet for syklister og 2 andre felt som er uegnet for noe annet." Korrekt. Her er bilistene prioritert, som du forresten også kan se fordi syklistene har vikeplikt.

"Hadde det bare vært så enkelt, så hvorfor har man ørten varianter ut over dette? Er din påstand at der hvor det ikke bare er zebrastriper av type 1a) så er det bare helt tilfeldige markeringer på veien helt uten betydning? Eller har de ørten andre variantene faktisk en betydning?"
Det er ikke ørten varianter av forgjengerfelt, du viser ørten varianter av andre situasjoner. Blir litt som å peke på biler og klage at de ikke kan fly fordi bilene har forskjellige farger. Det ene har nemlig ikke noe med det andre å gjøre.

"Ikke sted å gå over veien?" Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt.
"Ikke sted å gå over veien?" Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt.
"Ikke sted å krysse veien? Jeg gikk her så jeg vet at det ikke var fartsdump." Korrekt, det er ikke et sted å gå over veien dersom du tror bilene må vike for deg, for det er ikke et fotgjengerfelt.
Strekene der er til bilistene, for å oppfordre de å senke farten, men de må på ingen måte stoppe for deg, for det er ikke fotgjengerfelt der.

Du kan dette jo! Skjønner ikke problemet ditt :)
I Nederland, som i Norge, er det MULIG å krysse veien på andre plasser enn på fotgjengerfelt. Du må som fotgjenger ta hensyn til øvrig trafikk. Ikke verre enn det.

Og dersom noen med nederlandsk førerkort føler seg meningsberettiget lar vi debatten rulle videre...

:old Til stede (selv om jeg byttet det til et norsk førerkort etter en del år)

Men som du ser har Robert egentlig skjønt det, for han gjettet riktig i alle tilfeller han viser til. Så dette er egentlig ingen diskusjon, alle er enige ser det ut som.

Chriscross
04-09-2018, 19:32
Totalt ot, men har noen link til sylteagurkdebatten?

KnutW
04-09-2018, 19:43

Slett ikke. Jeg tror temaet har vært gjenstand for debatt i flere tråder, men sjekk denne fra #11 og utover et stykke:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=145757&highlight=Fly+Lillestr%F8m&page=2

Wig-wag
04-09-2018, 20:04
OBS: Off Topic (men ikke mer enn mye annet som er skrevet her): A propos de trekantede malingene på veien som markerer vikeplikt. På CPH Kastrup står det noe sånt på s kilt på kjøreveiene på operativt område: "Ubetinget vigepligt for flyvemaskine ved hajtænder".

LN-MOW
04-09-2018, 21:09

Denne? Desverre har noen bilder falt ut pga tiden ..

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31516

robertaas
04-09-2018, 21:59
Sylteagurkdebatten har gått meg hus forbi. Slo den diskusjonen om 2 vs. 4 hjul på trillekoffert?

KnutW
04-09-2018, 23:34
Denne? Desverre har noen bilder falt ut pga tiden ..

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31516

Hmmm. Når jeg leser igjennom tråden fra 2008 gjør jeg en skremmende oppdagelse: de fleste -om ikke alle- av forumistene som liker sylteagurk er ikke lenger aktive her..:wow:

KnutW
04-09-2018, 23:36
Sylteagurkdebatten har gått meg hus forbi. Slo den diskusjonen om 2 vs. 4 hjul på trillekoffert?

Var det ikke noe med badekar vs dusj en gang også? Mener å huske at store deler av tråden ble sensurert vekk..?

robertaas
05-09-2018, 08:24
Var det ikke noe med badekar vs dusj en gang også? Mener å huske at store deler av tråden ble sensurert vekk..?
Joda, den hadde jeg nesten glemt. Den tråden tok en blodig og mørk sving.

kekker
05-09-2018, 09:05
Hmmm. Når jeg leser igjennom tråden fra 2008 gjør jeg en skremmende oppdagelse: de fleste -om ikke alle- av forumistene som liker sylteagurk er ikke lenger aktive her..:wow:

Jeg liker sylteagurk, men tror ikke jeg var med i den bataljen, back in the days, mulig jeg bare leste på forumet og kom fram til at det var greit å holde seg unna..

:72:

Forresten, hva var det som gikk galt i den badekar/dusj greia?
Snakker vi om den tråden, der noen mente at badekar var å foretrekke fremfor dusj på hotellrom eller vise versa?

robertaas
05-09-2018, 09:30
Jeg liker sylteagurk,
Jeg også, men da snakker vi om den oppskårne varianten. Å spise hele syteagurk er jo bare for sære avvikere.
Forresten, hva var det som gikk galt i den badekar/dusj greia?
Snakker vi om den tråden, der noen mente at badekar var å foretrekke fremfor dusj på hotellrom eller vise versa? Ja, den tråden, men den begynte å komme inn på ulykker og bruk ved selvmord.

Tilbake til høflightt på tur: Reisende som lemper ut andres kolli fra bagasjehylle for å få plass til sin egen eller som indignert over at det ikke er plass over setet dumper stabelen av bager de har tatt med ombord på personalet er noe jeg kun har sett i USA.

staale
05-09-2018, 10:39
Godt å få tråden tilbake på spåret ;-)

Noe av det verste vi opplever mtp respektløshet på tur må være russere og kinesere, de man treffer i hopetall på Bali feks. Har flere ganger opplevd at de på en lokal restaurant rett og slett sitter og roper til personalet, sågar plystring noen ganger. Sitter inne og røyker der det ikke er lov, og bare ignorerer personalet som prøver gi beskjed.

Sist ga jeg klar beskjed til en kinesisk familiefar om at han måtte kutte ut med hoing og plysting, og behandle folk med respekt. Ble bra mottatt av alle på restauranten bortsett fra ham selv ;-)

roger
05-09-2018, 11:09
Jeg også, men da snakker vi om den oppskårne varianten. Å spise hele syteagurk er jo bare for sære avvikere.
Ja, den tråden, men den begynte å komme inn på ulykker og bruk ved selvmord.

Tilbake til høflightt på tur: Reisende som lemper ut andres kolli fra bagasjehylle for å få plass til sin egen eller som indignert over at det ikke er plass over setet dumper stabelen av bager de har tatt med ombord på personalet er noe jeg kun har sett i USA.

Hadde ho som med sine to to trillekoffertar + ein sekk hadde brukt om det som var av plass rundt setet, kom med eit godt råd til han som vart sittandes ved sidan av meg: Det var jo berre å legge (den ganske store, men innafor) sekken under setet; då fekk han jo plass til den! Treng ikkje plass i hattehylla, må vite :).

Om det var i Noreg hugsar eg ikkje, men Europa i alle fall. Skjer no heldigivs ikkje ofte

Tøysekoppen
05-09-2018, 21:10
Jeg respekterer alle yrker. Tror jeg. Kan ikke komme på noen unntak i farta.

Uten unntak entrer jeg ett hvert fly med et smil og et høflig "God morgen", "Hei Hei" etc.
Og på samme måte ser jeg de alltid i øyene på vei ut og sier "Takk for turen. Ha en fortsatt fin dag/kveld".

3cseat
09-09-2018, 14:51

Da har du nok bare vært heldig. Har opplevd dette både i Norge og Sverige i all fall. Det værste tilfellet jeg kan huske var en som tok ut en kolli, for så å legge inn sin, og deretter ga den han tok ut til en av cabinbestningen for å løse probemet. Og ikke nok med det, når kofferten var plassert, gikk han ca 7-8 rader bakover i flyet for å finne plassen sin!

Fnate
10-09-2018, 05:04
2 hjul uten sylteagurk ruler.

Vi burde få et eget underforum for "Sylteagurk, kofferthjul og Nederlandske veimerkinger"

LN-KOG
10-09-2018, 07:23
... og et helt eget for dusj vs badekar

robertaas
11-09-2018, 13:47
... og et helt eget for dusj vs badekar
Nei, disse to må alltid separeres. :up:

petter380
11-09-2018, 21:16
Er det høflighet å skru på flymodus, eller følge sikkerhetsinstruksene? Har ved flere anledninger lagt merke til at folk ikke tar på flymodus, senest i ettermiddag. Blir helt målløs...

AirbusTrond
11-09-2018, 22:51
Ikke slik at denne er så veldig relevant, men ettersom samtalen foregikk om bord i et fly, så passer den kanskje - i alle fall handler det også om noe så grunnleggende som respekt for andre. Og så synes jeg det var veldig fint at han sa fra!

https://www.tv2.no/a/10066772/

WF789
11-09-2018, 22:56
Er det høflighet å skru på flymodus, eller følge sikkerhetsinstruksene? Har ved flere anledninger lagt merke til at folk ikke tar på flymodus, senest i ettermiddag. Blir helt målløs...

En bekjent av meg dropper konsekvent flymodus etter å ha sett Kjos si på TV: "Flymodus spiller absolutt ingen rolle" mens han ler.

Rosalie
11-09-2018, 23:08
En bekjent av meg dropper konsekvent flymodus etter å ha sett Kjos si på TV: "Flymodus spiller absolutt ingen rolle" mens han ler.

Det er nok noe i det... Hadde nok fått flere til å følge retningslinjene dersom flyselskapene hadde hatt samme policy vedr flymodus.

Jeg grubler: Jeg sitter stort sett alltid ved midtgang, helst ved nødutgang slik at det er plass til mine lange bein. I hvert fall. Jeg gidder ikke stresse med å reise meg med en gang setebeltene fyker av, da jeg uansett ikke kommer meg noe sted på ei stund. Dette har en tendens til å stresse de som sitter innenfor meg. Er det ansett som uhøflig å ikke reise seg tidlig når man sitter ved midtgang i kuklassen?

LN-RTP
11-09-2018, 23:22
Kuklassen?
Nå blir nok noen smålige mennesker fornærmet. Stå på:lol:

Ikke uhøflighet å bli sittende, det er opp til de på innsiden til å gi tegn på at de vil strekke på beina. Du har ikke plikt å holde det åpent til enhver tid.

AirbusTrond
16-09-2018, 11:10
Jeg grubler: Jeg sitter stort sett alltid ved midtgang, helst ved nødutgang slik at det er plass til mine lange bein. I hvert fall. Jeg gidder ikke stresse med å reise meg med en gang setebeltene fyker av, da jeg uansett ikke kommer meg noe sted på ei stund. Dette har en tendens til å stresse de som sitter innenfor meg. Er det ansett som uhøflig å ikke reise seg tidlig når man sitter ved midtgang i kuklassen?

Det kommer jo an på situasjonen. Er det god plass i midtgangen på det tidspunktet, kan man jo være hyggelig å flytte på seg. Er det fullt der fra før, så er jo det god grunn til å bli sittende. For egen del varierer det om jeg synes det er mest behagelig å bli sittende litt til enn å endelig få strekke litt på beina. Men for noen virker det å være et prinsipp å bli sittende lengst mulig, for andre er det om å gjøre å være først opp.

FlyingDutchman
17-09-2018, 09:57
Det er nok noe i det... Hadde nok fått flere til å følge retningslinjene dersom flyselskapene hadde hatt samme policy vedr flymodus.

Hvor har de som sitter på A/F tenkt å dra da? Man kommer jo ikke ut uansett. Men nå er jeg en av de som liker å bli sittende, samt sitter innerst (nesten alltid på A), så nei, jeg synes ikke det er uhøflig dersom de som er på B/C blir sittende.

robertaas
17-09-2018, 12:00
Om flighten er over 11,5 timer hender det at jeg jeg kan finne på å reise meg opp for å strekke på beina eller gå på toalett, men de som sitter med siden av meg spretter jo opp i ett sett så det er ikkeno problem med å time dette til når de likevel ikke sitter i setet.

Fnate
17-09-2018, 15:25

Niks. Det er ikke høflighet. Det er smart.