View Full Version : Flyplasser som gir flere destinasjoner?
robertaas
01-08-2018, 18:20
Hvor mange flyplasser finnes det hvor man lett kan nå andre destinasjoner enn den byen den er ment å betjene uten å reise via den byen. Tenker da ikke byer som Dallas-Fort Worth International Airport eller Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
Eksempler:
Gatwick - Brighton
Stansted - Cambridge
FRA - Mainz
AMS - Utrecht
El Prat Barcelona - Sitges
Nice - Antibes/Juan les pins
CDG - Eurodisney
Birmingham - Coventry
Split - Trogir
Zurich - Konstanz
Hong Kong - Macao
Newark - Philadelphia
Noen flere?
OSL - Hamar og Lillehammer..?
Hvor mange flyplasser finnes det hvor man lett kan nå andre destinasjoner enn den byen den er ment å betjene uten å reise via den byen. Tenker da ikke byer som Dallas-Fort Worth International Airport eller Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
Eksempler:
Gatwick - Brighton
Stansted - Cambridge
FRA - Mainz
AMS - Utrecht
CDG - Eurodisney
Birmingham - Coventry
Split - Trogir
Zurich - Konstanz
Hong Kong - Macao
Newark - Philadelphia
Noen flere?
Det finnes vel "en million" eksempler på det? Dvs. alle flyplasser med tog-, båt- eller bussforbindelser til andre steder enn hovedbyen den aktuelle flyplassen betjener. Et par eksempler er:
Oslo - Lillehammer/Hafjell
København - Malmø/Lund
Hong Kong - Guangzhou
Zurich - Store deler av Sveits
robertaas
01-08-2018, 19:33
Det finnes vel "en million" eksempler på det? Dvs. alle flyplasser med tog- eller bussforbindelser til andre steder enn hovedbyen den aktuelle flyplassen betjener. Et par eksempler er:
Oslo - Lillehammer/Hafjell
København - Malmø/Lund
Hong Kong - Guangzhou
Det er ikke så mange flyplasser som har kollektive tilbud til andre steder som både er verdt og enkle å besøke. Lund er muligens ett slikt alternativ.
Det er i teorien mulig å reise med båt og buss(?) til Guangzhou fra flyplassen i Hong Kong, men det var så kronglete at jeg valgte å heller ta buss og tog via Hong Kong.
robertaas
01-08-2018, 19:42
Zurich - Store deler av Sveits
Joda, greit med togstasjonen der, men met meste må du innom Zurich HB for å komme til. Har reist rett til Konstanz og Stein am Rhein så jeg listet kun Konstanz
Det er ikke så mange flyplasser som har kollektive tilbud til andre steder som både er verdt og enkle å besøke. Lund er muligens ett slikt alternativ.
Det er i teorien mulig å reise med båt og buss(?) til Guangzhou fra flyplassen i Hong Kong, men det var så kronglete at jeg valgte å heller ta buss og tog via Hong Kong.
Om de aktuelle stedene er verdt å besøke eller ikke er jo en litt annen diskusjon og noe som er høyst subjektivt. :) Mange vil jo for eksempel mene at det er helt meningsløst og uaktuelt å besøke en barnepark som EuroDisney. Noen andre steder:
Brussel - Antwerpen
Manchester - Liverpool
Milano Malpensa - Torino
Nice - Monaco
Osaka Itami - Kobe
Stockholm Arlanda - Uppsala
Wien - Bratislava
robertaas
01-08-2018, 20:10
Brussel - Antwerpen
Manchester - Liverpool
Milano Malpensa - Torino
Nice - Monaco
Osaka Itami - Kobe
Stockholm Arlanda - Uppsala
Wien - Bratislava
Poenget var at man skulle kunne reise rett dit uten å reise via byen som flyplassen er for. Om man først reiser innom byen kan man jo komme til en masse andre steder.
Selv for Osaka Itami til Kobe viser reiseplanleggere at man må innom Osaka om man ikke velger "Limousine bus".
Poenget var at man skulle kunne reise rett dit uten å reise via byen som flyplassen er for. Om man først reiser innom byen kan man jo komme til en masse andre steder.
Selv for Osaka Itami til Kobe viser reiseplanleggere at man må innom Osaka om man ikke velger "Limousine bus".
Du spurte om hvilke destinasjoner man "lett kan nå" uten å reise via byen flyplassen er ment å betjene. Hvis du mente å skrive "med tog", så burde du ha spesifisert det.
Fra flyplassen i Nice kan man enkelt ta bussen til Monaco utenom selve Nice. Jeg har selv gjort det. Fra flyplassen utenfor Milano kan man enkelt ta bussen til Torino. Den går direkte utenom Milano ca. hver time. Fra flyplassen utenfor Stockholm kan man lett ta toget til Uppsala. Etc.
Hva er galt med å ta buss mellom Osaka Itami og Kobe? Det er en enkel måte å komme seg til Kobe utenom Osaka sentrum.
Med leiebil kommer man jo alltid dit man ønsker ... :love
Med mindre du lander på MLE.
robertaas
01-08-2018, 21:00
Med mindre du lander på MLE.
Det er antagelig den hovedflyplassen som har størst andel reisende som ikke drar til nærmeste by.
Med leiebil kommer man jo alltid dit man ønsker ... :love
Uten førerkort også?
robertaas
01-08-2018, 21:04
Du spurte om hvilke destinasjoner man "lett kan nå" uten å reise via byen flyplassen er ment å betjene. Hvis du mente å skrive "med tog", så burde du ha spesifisert det.
Beklager, det var ikke ment å si bare tog, men jeg var ikke klar over at disse hadde direkte transport til andre steder som ikke gikk innom den primære byen.
robertaas
01-08-2018, 21:05
Uten førerkort også?
Da risikerer man vel å komme dit hvor man ikke ønsker.
Da risikerer man vel å komme dit hvor man ikke ønsker.
Får fullpensjon ihvertfall ... :stir
Har ikke FRA direkte tog til ganske mange byer i området?
Jo, de har en egen regionalstasjon.
SKG - Thessaloniki
Kommer deg til mange greske øyer, og også over til Makedonia (der jeg er nå). Bare vel en time unna fjellene i Bulgaria er du også, så denne destinasjonen må vel gå inn under det du spør etter Robert?
Kim
En kommer seg jo også fra Schipol til mange nederlandske byrer med tog uten å dra innom Amsterdam.
Eksempler:
Gatwick - Brighton
Stansted - Cambridge
FRA - Mainz
AMS - Utrecht
CDG - Eurodisney
Birmingham - Coventry
Split - Trogir
Zurich - Konstanz
Hong Kong - Macao
Newark - Philadelphia
Noen flere?
Gatwick - Hastings, Eastbourne, Portsmouth, Isle of Wight, Bournemouth, Poole
Manchester - Blackpool, Southport, Leeds, Sheffield
And the list goes on...
Notodden må nevnes også selv om det ikke akkurat er noe storflyplass. :D Flertallet av passasjerne på Airwings rute til Bergen vil jeg tippe kommer fra Kongsberg og har tilknytning til teknologiparken.
Har mange destinasjoner ut fra AMS, så å si hele nederland kan ta tog direkte til AMS, av større byer er vel 30 min til Rotterdam omtrent samme som inn til Amsterdam.
Nord for Paris er jo også lett å komme seg til fra CDG. Feks Lens, Lille. Er jo et lite stykke dit men TGV går forholdsvis ofte og bruker 50 min, litt mer enn RER bruker inn til Paris
robertaas
02-08-2018, 09:00
Gatwick - Hastings, Eastbourne, Portsmouth, Isle of Wight, Bournemouth, Poole
Her er Brighton den nærmeste. Og skal man for eksempel til Bournemouth så går de raskeste forbindelsene via London.
Manchester - Blackpool, Southport, Leeds, SheffieldFor alle disse reiser man via Manchester.
Jeg har derimot reist mellom flyplassen og Crewe som ligger rett mot sør, men den småbyen er ikke akkurat et reisemål.
Jo, de har en egen regionalstasjon.
De har både Fehrnbanhof og Regionalbanhof så man komme seg til veldig mange steder der. Østerrike har også ekstremt god dekning fra VIE.
BWI har Amtrak-stop så dekker en del av nord-vest-kysten (Boston til D.C. m.v.).
Og så kan vi vel ta med GIB hvor det er veldig enkelt å komme seg til to land :lol:
robertaas
02-08-2018, 09:29
Joda, og Mainz som jeg lister er den enklete og største å dra til. Har selv prøvd "Rail & Fly" med lufthnsa til Bamberg fra FRA, men det var ikke akkurat det enkleste og nærmeste.
Antwerpen er jo også bare en kort togtur fra BRU. Mulig andre belgiske byer også?
robertaas
02-08-2018, 09:44
BWI har Amtrak-stop så dekker en del av nord-vest-kysten (Boston til D.C. m.v.).
Det er ikke så enkelt å fly dit. Jeg har derimot flere ganger brukt Amtrak fra EWR flere ganger, en gang for en helgetur til Baltimore og en gang for en helgetur til Philadelphia/Atlantic City. Det siste var da United fløy fra Oslo, klarte få fly og tog til ca. 1800,- t/r.
Ja, med tog inkludert kan det bli billigere.
robertaas
02-08-2018, 09:50
Antwerpen er jo også bare en kort togtur fra BRU. Mulig andre belgiske byer også?
Jeg har reist til mange belsiske byer fra BRU, men da via Brussel. Selv til Antwerpen reiste jeg via Brussel.
Leuven skal imidlertid være lett tilgjengelig i motsatt retning.
FlyingDutchman
02-08-2018, 10:02
Jeg har reist til mange belsiske byer fra BRU, men da via Brussel. Selv til Antwerpen reiste jeg via Brussel.
Belgia er ganske kompakt og Brussel ligger ganske sentral, så det er ikke rart at det meste kan nåes relativt enkelt.
Fra Zaventem tar det under et kvarter til Leuven, fra Antwerpen over en time...
Selv når jeg har møter i Brussel, overnatter jeg ofte i Leuven. Mye hyggeligere sted å være (ikke bare fordi de snakker Nederlandsk der ;)).
Mulig det er endret nå, men da jeg var der i 2014 tok vi toget direkte fra BRU. I følge min trip report fra da tok det 45 minutter
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125033
Fra flyplassen i Nice kan man enkelt ta bussen til Monaco utenom selve Nice. Jeg har selv gjort det.
Fra NCE til Monaco tar man helikopter...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulig det er endret nå, men da jeg var der i 2014 tok vi toget direkte fra BRU. I følge min trip report fra da tok det 45 minutter
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125033
Det gaar direktetog fra BRU til Antwerpen og Leuven.
Det gaar direktetog fra BRU til Antwerpen og Leuven.
Går direkte til Antwerpen fra AMS hver time også. Dessuten er det vel flere flymuligheter inn til AMS.
Paris er jo også et togkast unna AMS. Tror Paris er severdig
Går direkte til Antwerpen fra AMS hver time også. Dessuten er det vel flere flymuligheter inn til AMS.
Indeed, baade AMS og og Paris er en messe verdt, men det ligger andre flyplasser naermere dem en BRU ;0
robertaas
02-08-2018, 16:10
Og flyr man til CPH så kan man ta toget til Oslo...
Og flyr man til CPH så kan man ta toget til Oslo...Joda, men jeg fleipet ikke. Thalys toget rett ut fra AMS er tipp topp. Bruker det iblant.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Men båten til Shenzhen (Shekou) går direkte fra flyplassen FØR man går gjennom immigration, så den teller vel i alle fall ;-)
Glasgow-Edinburgh og motsatt
Harstad/Narvik
Ørsta- Volda / Ulsteinvik
robertaas
03-08-2018, 09:17
Glasgow-Edinburgh og motsatt
Harstad/Narvik
Ørsta- Volda / Ulsteinvik
Flyplassen i Glasgow ligger jo slik at du må innom Glasgow for å komme til Edinburg.
Og flyplassen på Evenes har jo som jeg skriver begge de byene i Navnet.
Og det finnes ingen transport fra Ørsta- Volda til Ulsteinvik.
Er det slik at for TRD sin del, så er kansje Steinkjer, Levanger mm godkjent (buss/tog), men ikkje Orkanger og Oppdal? Om noko av desse bygdene skulle freiste.
SVG har jo også busstilbud til Bryne...
SVG har jo også busstilbud til Bryne...
.. og Sandnes. Og fra KRS kommer du til Grimstad og Arendal.