PDA

View Full Version : Dakota på Longyearbyen

SBT
28-07-2018, 20:28
Noen som kjenner til denne maskinen ? Dakota ?

CFM
28-07-2018, 20:38
Det er en av Alfred Wegener institut sine Basler ombygde DC-3, nå Basler BT-67 (https://www.awi.de/en/expedition/aircraft/polar-5-6.html)

Ofte i traktene.

KnutW
28-07-2018, 23:20
Ser ut til å trives bra i polare strøk, de maskinene der. Det går en del av dem i Antarktis også.

Polaris
28-07-2018, 23:33
Ser ut til å trives bra i polare strøk, de maskinene der. Det går en del av dem i Antarktis også.

Med tanke på at de tilhører AWI "Helmholtz-Zentrum für Polar-und Meeresforschung" som er et forskningsinstitutt for polar forskning, samt havsforskning (særlig i polare strøk) - så er det ikke så rart ;)

KnutW
29-07-2018, 08:59
Jeg mente selve flytypen (BT-67), ikke operatørene. Tror det er f.eks Kenn Borek som flyr mye mellom basene i Antarktis, men sikkert flere andre også.

Polaris
29-07-2018, 11:09
Jeg mente selve flytypen (BT-67), ikke operatørene. Tror det er f.eks Kenn Borek som flyr mye mellom basene i Antarktis, men sikkert flere andre også.

Aha. Ja, det er flere forskningsinstitutt + private operatører som kjører de til begge polene. Ser ut til at flyene passer godt til bruken; med høy cargo-kapasitet og egenskapene ved takeoff/landing både hva gjelder lengde, overflate og styrke. Ei venninne av meg skriver doktorgrad på isdekket i arktis, de bruker flyet til å samle inn data.