PDA

View Full Version : Tour de France 2018


Someone
27-07-2018, 23:04
Etter noen kom opp med den ideen at vi i år skulle få sett noen etapper av Tour de France, og ikke minst syklet litt selv, kunne jeg så fort overkommandoen innvilget 5 dager med kone- og barnefri begynne planleggingen. Min oppgave var ikke overraskende nok flybilletter for seks personer tur-retur Oslo-Lyon, samt to stykk leiebiler. En mindre stasjonsvogn for plass til 4 voksne og litt bagasje, samt en «kassebil» for de to andre samt 6 sykler vi skulle leie. Litt triksing og miksing med billettene gjorde at bestillingen ble delt i tre gjennom Lufthansa sine sider. Alle sammen fløy OSL-MUC-LYS nedover, mens hjem fløy jeg også en annen economy plus med LYS-BRU-OSL, som med bagasje var billigere enn economy minus. Mens resten fløy LYS-FRA-OSL. Med tanke på vi tilsammen sparte over 3000kr på dette var det en god deal sammenlignet med å bestille for alle 6 i samme booking

På avreisedagen haiket jeg med en av de andre opp til OSL og etter en kort spasertur fra P2 ble det å sjekke inn på automaten. Dessverre fløy vi Lufthansa, så da kunne vi ikke tagge den innsjekkede bagasjen selv og sende den på self-bagdrop, men istedet måtte stå i en ganske lang kø på SAS sin gull og business skranke. Raskt gjennom security og fikk kjøpt med meg noen øreplugger da jeg plutselig kom på jeg skulle dele rom med en potensiell snorker.

Boarding fra gate E05, eller hva nå en av Schengen bussgatene heter og buss ut til Lufthansa sin eldste og nesten 30 år gamle A320, D-AIPA. Joda, Lufthansa holder sine maskiner godt, men endel detaljer inne hos de eldste maskinene begynner bli slitt og gulbleket. Men vi fant vår plass på rekke 9, og heeeelt tilfeldigvis ble vindussete mitt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/456b4012a9fc280c26ba7854875ca127.jpg

Oppe i luften ble det utdelt noe dårlig bakverk, samt litt juice og te fra vognen ble sikret. Ellers en ganske hendelsesløs flytur ned til MUC

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/e580899afb9c81bc4327cfba6ae51df2.jpg

Ankom den nye piren/satellitten på MUC, hvilket var første gang for min del. Så ble det å tøffe inn med toget til den gamle delen og sikre meg noe som gikk litt mer som frokost. Deretter ble det ganske snart bording på flighten videre til LYS, og D-AIBB, en A319 som stod klar.

Opp i luften på tid, og bortsett fra litt delvis utsikt til Alpene, en også ganske hendelsesløs flytur. Og ja, nå kom de med den klassiske tørre Lufthansa-sandwichen hvor valget stod mellom ost eller skinke

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/c9dbf9f818204a316e777e97845626f8.jpg

Ved ankomst LYS, var det som vanlig i Frankrike i disse dager en passkontroll, men den gikk raskt unna. 10 minutters venting på bagasjen før turen gikk med shuttlebussen til Sixt sitt kontor for fire av oss, mens de to andre tok en Uber til en Europcar kontor i en forstad til Lyon, for å hente «flyttebil», en Mercedes Vito med Europcar merker over det hele, siden man ikke får leid den type biler på flyplassen i Lyon.

Ved ankomst Sixt ble det 5 minutter i kø før det ble vår tur. Madam bak skranken lurte på om vi ville ha en BMW 3-serie eller en Volvo V60. Selv skjønte jeg ikke helt spørsmålet og etter en stund gikk madam for å hente en BMW 3-serie stasjonsvogn og få navigasjonen til å snakke engelsk.

Så kom dagens positive overraskelse. Jeg regnet med at det nå var en 320d, eller best case 320i, som kom trillende, men fikk dagens glis da det på tyske skilter dukket opp en 340i.......ingen hemmelighet at jeg i hver eneste bomstasjon satte girkasse modus i sport og ga bånn gass [emoji16]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/6a2c9382b17ab57961b1f4ab9e442c02.jpg

Someone
27-07-2018, 23:29
Etter en lunsj i den lyonesiske forstaden hvor kassebilen ble plukket opp, og hvor store deler av betjeningen var noe «bakis» etter å ha feiret Frankrikes VM gull kvelden før, gikk turen til den franske world cup i langrenn byen La Clusaz hvor herberge var booket og touren (må sies på grimstaddialekt) skulle passere neste dag. Ikke overraskende kom vi i BMWen frem før kassebilen fra taxiprodusenten, og litt forsinket ble også syklene levert på hotellet, og vi kunne lange innpå en haug kalorier gjennom en solid ostefondue

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/2d3dfc5126e25b5b4d5087f8189596ff.jpg

Dagen etter ble til litt sykling, som blant annet inkluderte sykling med 1700 høydemeter innlagt. Inkludert opp Col de Glieres hvor rytterne senere på dagen skulle sykle. 6km med gjennomsnittlig 11,2% stigning fikk frem en ørliten svettedråpe i pannen

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/604e8eb358c11505e1120e73ddbf40e8.png

Jepp, HC katergori
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/78cae6191b2eb6079e110cef5d66f4b4.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/25a4a86be456c8ac50ed73cedf13b604.png

Deretter fant vi oss en sving for litt lunsjing og pilsing hvor vi kunne heie frem rytterne. Før vi etterpå syklet tilbake (i motsatt retning) til målområde i Grand Bonard, for rytterne skulle ankomme et par timer senere

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/0e833aa7d9c8a0afc476f61163e6a4bc.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/753e7e30949d4fa868d5492be6e228dc.jpg

Etter målgang var det å hive seg i bilen i svett sykkeltøy noen timer til La Rosiere, nesten oppe på St. Bernhards passet, som var målgang neste dag.

Der fikk vi neste dag sykler over passet til den italienske siden

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/f8aba7563e25614e648aa500ade769b9.png

For en øl og espresso
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/87b4d1947794c7b5a7bc9b27881b3a9e.png

Fikk prøvd meg lissom programleder i TV2 sitt studio
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/7ce865f21a6e5f27f40a9e72a9e19255.jpg

Før vi benket oss ned i målområde med tilgang til storskjermen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/f2cbd3dfee9e413707340287e8cecdfb.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180727/c89de47937487e07c1f68ffbd1f0be28.jpg

Deretter ventet en relativt lang kjøretur til Alpe d’Huez, inkludert siste stykket kjørende slalom mellom fylle bobilturister og teltende i veibanen det siste stykket mot mål.

To be continued.....i morgen eller noe sånt

Someone
28-07-2018, 08:18
Dagen etter trillet vi et godt stykke ned Alpe d’Huez bakkene og syklet opp igjen. Dor min del, 13 av de totalt 21 hårnålssvingene. Var allerede endel tilskuere på plass, så ikke hver gang man blir heiet på når jeg sykler

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/d6376ad0bf08bb7eba9795fdc0f6f50f.jpg

Deretter ble det en ny tur opp til Col de Sarenne, litt for å drive litt rekognoseringsarbeid for å finne en alternativ rute ned fra fjellet senere. Dette var lurt da hovedveien først åpnet en god stund etter løpet var ferdig, hvilket sparte oss for endel timer på veien mot Valance, som var neste by.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/33fb5868b34a7c40482e2a77da4d3955.jpg

Etter en god dose høydemeter denne dagen også var det greit å finne seg et sted å sitte. Bunkre opp med proviant og få med seg dagens etappe

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/5381ebe298a9eefccadf7be01c048e48.jpg

Målgang Valance neste dag, som innebar nesten norsk seier. Syklene var blitt hentet samme morgen så ikke noe sykling denne dagen.

Deretter bar det til flyplassen i Lyon, inkludert en omvei på grunn av en trafikkulykke, samt et infernalsk regnvær på veien som gjorde vi a ganske lang tid måtte ned i halv fart.
En natt på NH Lyon Airport Hotel som lå i gå avstand til terminalene. Lufthansagruppen sine selskaper har samlet innsjekk på LYS, men de mangler både automater og annet self service så det var en lang kø for sjekk inn. Men heldigvis kunne vi bruke gull og businessskranken.

Raskt gjennom security og tid for en dobbel espresso og pain au chocolat før boarding med Brussels Airlines, som visste seg være fra en non-Schengen gate. I motsetning til resten av reisefølgets avgang til FRA.

En liten forsinkelse ut fra LYS da en håndfull passasjerer var stuck i nevnte passkø, men de har tydeligvis beregnet rikelig med tid, da vi uansett lander etter rutetabellen etter en times flyvning opp til BRU. OO-SSF som stod for transporten. En A319 fra 2006, opprinnelig levert Frontier og rakk også en tur innom nå nedlagte Bahrain Air, før SN overtok maskinen i 2014.

Satt på 3A og fløy på deres versjon av economy plus. En rad business ombord, 4 med economy plus og resten economy i et tilnærmet fullt fly. Vi i plus fikk utlevert en frokostboks med noe yoghurt og en halvslapp pain au chocolat - made in England [emoji849]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/48b891c8010983f034fedc07a34d53a6.jpg

Kort connection i BRU så vi gikk rett til gate for OSL maskinen da det allerede lyste boarding på tavlen. Så fikk ikke testet ut the Loft loungen

Maskinen til OSL skulle gå fra gate 31, som betyr en etasje ned og en av «gå gatene» på BRU som normalt er forbeholdt Ryanair
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/7e722f10beea7b7688040a4e27e376e6.jpg

Sete 3A på meg også her. Ombord var det 1 rad business, 3 plus og resten economy og fullt fly. Slik at damene i fargerike (og store) kjoler fra fra Ghana og som ved boarding til sin oppstandelse ble fortalt dere reiser på standby billetter ikke kom med

OO-SSA som skulle ta turen til OSL. 2005 modell, som også ble levert Frontier ny, og overtatt av SN i 2012

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/eed625dde0a63dda1eb90f1de8fe00a0.jpg

Fortsatt frokosttid i følge SN, så samme boks som forrige flight ble utdelt oss i plus. Men for litt variasjon så syntes jeg det var på tide med en øl. En liten variasjon var også at mens jeg på forrige flight fink teen min ferdig, fikk jeg her utdelt varmt vann og en tepose

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180728/1d027f019b45dfc8909d6055add8390e.jpg

Ankom OSL og parkerte på en eller annen D-gate halvveis ute på pir Nord. En tur innom taxfree før bagasjen kom borte på bånd nummer 9 relativt raskt. Deretter ble det tog til Oslo S også buss for tog videre til Tønsberg hvor kona plukket meg opp for det siste stykket ut til Tjøme, for neste del av ferien. Men den var lite flyrelatert.....

fluxie
28-07-2018, 09:25
Takk for en flott TR Someone! Kjekt å se hvordan det er å følge galskapen TdF.

Thomas

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

OttoL
28-07-2018, 19:48
Takk for flott rapport. Frekke raske briller!

Discus
28-07-2018, 20:39
Takk for fin rapport, også fra det ikke-flyrelaterte. Alltid kjekt å få glimt fra hele turen.

Fnate
13-08-2018, 10:27
Takk for rapport ja.

Det så faktisk noe morsommere ut enn hva jeg hadde forestilt meg at sånn TdF turer skulle vært. :)

RJon
15-08-2018, 17:25
Takk for en flott rapport! :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk