PDA

View Full Version : Farnborough Air Show 2018


Someone
16-07-2018, 20:36
Dag 1 er unnagjort og en rekke nye ordre er annonsert. Dog er det riktignok en blanding av MoUer, bekreftelse av tidligere ordre, ordre som egentlig nye ble annonsert og tidligere ordre hvor kunden nå er annonsert

Airbus:

Sichuan Airlines: 10x A350-900 (tidligere annonsert som ukjent kunde)
StarLux: 12x A350-1000 & 5x A350-900 (MoU)
Wataniya Airways; 25x A320neo (Firm)
Vistara:13x A320neo (LoI, egentlig annonsert sist uke)
Goshawk Aviation Limited: 20x A320neo (Firm)
Ukjent kunde: 80x A320neo (MoU)
Macquarie AirFinance; 20x A320neo (Firm)
SalamAir: 1x A320neo (Firm) + (5 leases)

Boeing:

DHL: 14x 777F (10 tidligere firm med ukjent kunde og 4 MoU) + (7 purchase rights)
Jackson Square Aviation: 30x 737 MAX (Tidligere listet under ukjent kunde)
Qatar Airways: 5x 777F (Firm)
United Airlines: 4x 787-9 (tidligere listet som ukjent kunde)
Tarom: 5x 737-8 MAX (tidligere listet som ukjent kunde)
Goshawk Aviation: 20x 737 MAX (tidligere listet som ukjent kunde)
GOL: 15x 737-8 MAX (Firm) + 30x 737 MAX (10
10 konvertert fra eksisterende ordre)
Jet Airways: 75x 737 MAX (tidligere listet som ukjent kunde)


Embraer:

United: 25 E175


ATR: (alle egentlig annonsert under en tjuvstart i helgen):

EWA Air 2x ATR 72-600 (MoU)
Drukair 1x ATR42-600 (firm)
Aurigny 3x ATR72-600 (LoI)
Air Saint-Pierre 1x ATR42-600 (MoU)
Air Botswana 2x ATR72-600 (firm)
Guardia di Finanza (Italienske staten) 1x ATR72-600MP



Som man ser så er det endel gjenbruk her og ikke alt er ny ordre....

LN-AFG
16-07-2018, 23:37
Syns også det var mye "hæ hvem er det" her. Er det firma som klarer å ta imot disse flyene før de går på ræv?

Someone
17-07-2018, 00:24
Syns også det var mye "hæ hvem er det" her. Er det firma som klarer å ta imot disse flyene før de går på ræv?



Endel av disse «hæ» selskapene med rare navn er leasingselskaper [emoji6]

LN-AFG
17-07-2018, 10:05
Bet meg mest merke i StarLux som visstnok er en startup på Taiwan, men som da begynner med A350-1000 og ikke med det som kanskje hadde vært mer fornuftig, en pent brukt A320. Blir interessant å se om de klarer å få fotfeste der med EVA Air og China Airlines som etablerte selskaper.

B747-8
17-07-2018, 10:58
Bet meg mest merke i StarLux som visstnok er en startup på Taiwan, men som da begynner med A350-1000 og ikke med det som kanskje hadde vært mer fornuftig, en pent brukt A320.

Du mener A330-300

LN-AFG
17-07-2018, 20:25
Nja, mente A320. Er vel heller få selskaper som har begynt rett på longhaul og klart å holde det gående. Det er massive oppstartskostnader, og man er da prisgitt volum i begge ender, en har heller ikke ett feeder nettverk av egne mindre ruter til å feede longhaul rutene, men jeg kan jo ta feil også, O/D kan være svært sterk på Taiwan og man kan klare å få det til å gå rundt. Jeg personlig tviler.

Someone
17-07-2018, 22:57
God dag for Embraer i dag selv om et par av disse er MOUs

Mauritania Airlines: 2 E175-E1
NAC - Nordic Aviation Capital: 3 E190-E1
Undisclosed customer from Spain: 3 E195-E2 + 2 options
Watanya Airways: 10 E195-E2 + 10 options
Helvetic: 12 E190-E2 + 12 options
Azul: 21 E195-E2
Republic: 100 E175-E1 + 100 options

Someone
17-07-2018, 23:00
Bra dag for Airbus også, men fryktelig mye ukjente kunder

Undisclosed customer: 8x A350-900 (Firm)
Undisclosed customer: 25x A321neo + 75x A320neo (MoU)
new U.S. airline start-up (David Neeleman) 60x A220-300 (MoU)
Peach Aviation; 2x A321neoLR (konvertert fra A320ceo)

Someone
18-07-2018, 10:36
Boeing tirsdag (i går)

Volga-Dnepr Group: 5x 747-F (Firm) + 29x 777F (LoI)
Air Lease Corporation: 3x 787-9 + 20x 737 MAX (Firm) + 55x 737 MAX (Commitment)
Aviation Capital Group: 20x 737 MAX (Commitment)
VISTARA: 6x 787-9 (Firm ? ) + 4 options
Seacons Trading: 1x 737 MAX 7 BBJ (Firm)

I tillegg skal GECAS konvertere 35 brukte 737-800 maskiner til fraktere og lease ut disse

LN-AFG
18-07-2018, 12:35
https://www.hangar.no/fia2018-airbus-signerer-kontrakt-for-seks-airbus-a330neo/

AIRBUS SIGNERER KONTRAKT FOR SEKS AIRBUS A330NEO

AvHans Olav Nyborg

18/07/18

FARNBOROUGH (Hangar.no): Den europeiske flyprodusenten Airbus har på den tredje dagen av flydagene på Farnborough signert en avtale om salg av seks Airbus A330neo.

Avtalen er en MOU (Memorandum of Understanding), en avtale som skal føre til et endelig salg av flyene. Kunden som skal kjøpe flyene ønsker ikke navnet offentliggjort før avtalen er endelig underskrevet.

Someone
18-07-2018, 13:06
Det er faktisk irriterende med alle disse ordene med ukjent kunde [emoji1304]

Dag Viking
18-07-2018, 14:41
Spesielt opplegg. Mange blue chip ordre til Boeing , ingen (slik jeg ser det) til Airbus.

storg
18-07-2018, 15:25
Bra dag for Airbus også, men fryktelig mye ukjente kunder

Undisclosed customer: 8x A350-900 (Firm)
Undisclosed customer: 25x A321neo + 75x A320neo (MoU)
new U.S. airline start-up (David Neeleman) 60x A220-300 (MoU)
Peach Aviation; 2x A321neoLR (konvertert fra A320ceo)



Neelemann sine har vel vært kjent noen dager?

Someone
18-07-2018, 15:36
Neelemann sine har vel vært kjent noen dager?



Men aldri annonsert av Airbus [emoji6]

Edvard
18-07-2018, 16:22
Det er faktisk irriterende med alle disse ordene med ukjent kunde [emoji1304]

https://twitter.com/jonostrower

https://www.dropbox.com/s/pj4c68mfp0mw13g/Ostrower_FIA18.jpg?raw=1

Someone
18-07-2018, 21:22
Ingen firm for Boeing i dag, men en stor MOU fra Vietjet og en en samle ordre fra 4 forskjellige kunder:


VietJet: 80x 737 MAX 10 + 20x 737 MAX 8 (MoU)
4 ukjente kunder: 93x 737 MAX 8 (commitment)


Ikke så mye fra Airbus i dag heller, men var i hvertfall noen firm

Undisclosed customer: 6x A330neo (MoU)
Viva Aerobus: 25x A321neo (Firm) + (16x A321neo konvertert fra eksisterende ordre)
Uganda Airlines: 2x A330neo (MoU)


Så fikk Bombardier en ordre på 4 CRJ-900 fra Uganda National Airlines Company

Edvard
18-07-2018, 21:49
https://www.youtube.com/watch?v=HTuL2-ND-68

https://pbs.twimg.com/media/DiO6W8wXkAAigkz.jpg

roger
18-07-2018, 22:34
Kva er egentleg skilnad på MoU, LoI og commitment? Er det noko forskjel i "lausheitsgrad", eller er alle tre same-same?

jufix
19-07-2018, 09:29
Det er faktisk irriterende med alle disse ordene med ukjent kunde [emoji1304]

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-07-18/trump-s-trade-war-lands-at-air-show-as-airbus-masks-china-buyers

Someone
19-07-2018, 12:13
VietJet: 80x 737 MAX 10 + 20x 737 MAX 8 (MoU)




Og i dag annonserte samme selskap en MOU på 50 A321neo

Blubird
19-07-2018, 15:10
Nja, mente A320. Er vel heller få selskaper som har begynt rett på longhaul og klart å holde det gående. Det er massive oppstartskostnader, og man er da prisgitt volum i begge ender, en har heller ikke ett feeder nettverk av egne mindre ruter til å feede longhaul rutene, men jeg kan jo ta feil også, O/D kan være svært sterk på Taiwan og man kan klare å få det til å gå rundt. Jeg personlig tviler.

Med 10 A321NEO fra høsten 2019 er det vel ikke snakk om å gå rett på long haul?

LN-MOW
19-07-2018, 15:12
Poppet akkurat opp en nyhet på tv om at to uidentifiserte (sic) kunder har bestilt totalt 15 787-9 --

73H
19-07-2018, 15:42
Er vel ikke helt usannsynlig at unknown Boeing ordre av en viss størrelse kan høre til Norwegian - nærmer seg at man må følge opp tidligere ordre for å holde fleet age nede med moderate vekstprognoser

LN-MOW
19-07-2018, 16:08
Poppet akkurat opp en nyhet på tv om at to uidentifiserte (sic) kunder har bestilt totalt 15 787-9 --

Og Hawaiian bekrefter en tidligere MOU om 10+10 787-9 ..

https://airwaysmag.com/airlines/farnborough-hawaiian-airlines-finalize-deal-for-20-787-9s/

LN-AFG
19-07-2018, 17:34
Med 10 A321NEO fra høsten 2019 er det vel ikke snakk om å gå rett på long haul?

Jeg som har lest pressemelding for dårlig da.

OttoL
19-07-2018, 18:01
British Airways har bestilt 3 77W: http://boeing.mediaroom.com/2018-07-19-Boeing-British-Airways-Announce-Commitment-for-Three-777-Airplanes

Mulig det er for å erstatte -ZZZA/B/C som virkelig begynner å dra på årene.

Someone
20-07-2018, 01:31
Og Hawaiian bekrefter en tidligere MOU om 10+10 787-9 ..

https://airwaysmag.com/airlines/farnborough-hawaiian-airlines-finalize-deal-for-20-787-9s/



Ja, det fine med å annonsere den som MOU for en stund siden er jo at de kan re-annonsere den nå som firm.....

Someone
20-07-2018, 01:38
Og AirAsiaX bestiller ytterligere 34 A330-900neo, hvilket øker ordren deres til 100 maskiner

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/07/airasia-x-orders-34-more-a330neo.html

AirAsia X has placed an order with Airbus for an additional 34 A330neo widebody aircraft.

Dag Viking
21-07-2018, 23:19
Og den store vinneren er Boeing, med avtaler om å levere 34% flere fly enn det Airbus har inngått. Før messen startet hadde Boeing over dobbelt så mange bestillinger som Airbus i 2018.
Alt i følge e24

http://e24.no/naeringsliv/luftfart/aarets-stoerste-flymesse-boeing-floey-fra-airbus/24398768

Someone
14-08-2018, 22:09
Da har Airbus og Boeing annonsert hva de faktisk mottok av firm orders i juli, måneden showet på Farnborough var på. Airbus fikk en bestilling på 8 A350, mens Boeing fikk bestilling på totalt 27 maskiner i juli (15 737MAX fra GOL, 10 787-9 fra Hawaiian, 5 77F fra Qatar og en avbestilling på 3 777 maskiner fra en ukjent kunde)

Det tyder jo på det var mye "show" og det stort sett fra ymse intensjonsavtaler, gamle ordre og slikt som ble annonsert. Så trolig blir de først ordre på en senere tidspunkt.....og selskapene kan sende ut nye pressemeldinger :p