PDA

View Full Version : Russland fotball VM 2018

Hypern
09-07-2018, 23:14
Da har jeg posta del 1 på bloggen min som er etappen fra Helsinki til Moskva (har faktisk ingen bilder fra flightene til HEL, men de er så lite interessant så)

https://blogg.hioa.no/william/2018/07/09/pa-tur-til-fotball-vm-2018/

Kommer flere deler i løpet av kort tid, holder oppdatert her. :)

Bergern
10-07-2018, 21:20
Ser ut som en lekkerbisken, denne rapporten her. Tusen takk for at vi får være med på turen :)

jb1
11-07-2018, 09:35
Spennende rapport om togreiser. Maatte du mellomlande paa vei til HEL?

Norge Rundt På 14 Dager
11-07-2018, 11:38
Da har jeg posta del 1 på bloggen min som er etappen fra Helsinki til Moskva (har faktisk ingen bilder fra flightene til HEL, men de er så lite interessant så)

https://blogg.hioa.no/william/2018/07/09/pa-tur-til-fotball-vm-2018/

Kommer flere deler i løpet av kort tid, holder oppdatert her. :)

Takk gleder meg til videre lesning.

Når jeg var i Helsingfors ifjor (I forbindelse med VM på ski Lahti). Så mener jeg at jeg bestemt så noen russiske høyhastighetstog, men mulig disse kun gikk til St. Petersburg.

Finland er vel og eneste EU land med 1500 mm sporbredde, grunnen til det er jo at da man begynte og bygge jernbane i Finland var de et russisk storfyrstedømme.

KnutW
11-07-2018, 11:55
Finland er vel og eneste EU land med 1500 mm sporbredde, grunnen til det er jo at da man begynte og bygge jernbane i Finland var de et russisk storfyrstedømme.

Spania og Portugal har også en annen sporvidde på sine gamle linjer (de nye høyhastighetslinjene er normalspor), men jeg er usikker på om de er 1500 mm.

Norge Rundt På 14 Dager
11-07-2018, 12:51
Spania og Portugal har også en annen sporvidde på sine gamle linjer (de nye høyhastighetslinjene er normalspor), men jeg er usikker på om de er 1500 mm.

Kanskje smalere sporvidde, dette er jo slettes ikke helt uvanlig i Europa. Du skal ikke lenger enn til Sverige så har de smalsporet jernbane som del av det ordinære rutenettet.

Sveits har jo my smalsporsbane. så vil vel heller tro det er smalere enn bredere spor som er i Spania og Portugal.

KnutW
12-07-2018, 00:32
Kanskje smalere sporvidde, dette er jo slettes ikke helt uvanlig i Europa. Du skal ikke lenger enn til Sverige så har de smalsporet jernbane som del av det ordinære rutenettet.

Sveits har jo my smalsporsbane. så vil vel heller tro det er smalere enn bredere spor som er i Spania og Portugal.

Dermed måtte det sjekkes, fasiten er at Spania og Portugal har 1620 mm, Eire og Nord-Irland 1600 mm. Hvor svenskene har smalspor må du utdype, jeg aner ikke. Men det er 1524 mm bredspor til og i Haparanda for å ta finske tog.

Og for å unngå at vi sklir over til sporviddeforum.no foreslår jeg vi avslutter den debatten her og nå og går tilbake til saken, nemlig Hyperns reiseskildring fra Russland. På 1524 mm spor...:lol:

Norge Rundt På 14 Dager
12-07-2018, 10:26
Dermed måtte det sjekkes, fasiten er at Spania og Portugal har 1620 mm, Eire og Nord-Irland 1600 mm. Hvor svenskene har smalspor må du utdype, jeg aner ikke. Men det er 1524 mm bredspor til og i Haparanda for å ta finske tog.

Og for å unngå at vi sklir over til sporviddeforum.no foreslår jeg vi avslutter den debatten her og nå og går tilbake til saken, nemlig Hyperns reiseskildring fra Russland. På 1524 mm spor...:lol:

Den er grei, må bare få svare på spørsmålet ditt. Sverige har smalspor (drøye 1000mm) på Roslagsbanan som er en del av SL trafikken nord for Stockholm.

LCH
13-07-2018, 19:24
Takk gleder meg til videre lesning.

Når jeg var i Helsingfors ifjor (I forbindelse med VM på ski Lahti). Så mener jeg at jeg bestemt så noen russiske høyhastighetstog, men mulig disse kun gikk til St. Petersburg.

Nei, Estland, Latvia og Litauen har også 1524 mm (av naturlige årsaker) med unntak av nybygde linjer til Polen, og fremtidige Rail Baltic, som vil få 1435mm normalspor.

Høyhastighetstoget du så var nok Allegro, som er et samarbeid mellom VR i finland og RZD i Russland. Dette går Helsinki-St. Petersburg. Det går imidlertid høyhastighetstog St. Petersburg-Nitzny Novgorod-Moskva også. Dette heter Sapsam (falk), og er basert på ICE3/Siemens Velaro, men tilpasset russisk sporvidde. (Dette toget kan sees i bakgrunnen på et par bilder fra Leningradskaya stasjon.)

Norge Rundt På 14 Dager
14-07-2018, 01:17
Nei, Estland, Latvia og Litauen har også 1524 mm (av naturlige årsaker) med unntak av nybygde linjer til Polen, og fremtidige Rail Baltic, som vil få 1435mm normalspor.

Høyhastighetstoget du så var nok Allegro, som er et samarbeid mellom VR i finland og RZD i Russland. Dette går Helsinki-St. Petersburg. Det går imidlertid høyhastighetstog St. Petersburg-Nitzny Novgorod-Moskva også. Dette heter Sapsam (falk), og er basert på ICE3/Siemens Velaro, men tilpasset russisk sporvidde. (Dette toget kan sees i bakgrunnen på et par bilder fra Leningradskaya stasjon.)

Takk stemmer det var Allegro

Hypern
16-07-2018, 23:20
Del 2 er ute, enjoy. Beklager mye toginfo der, men tror det er av interesse for noen.
https://blogg.hioa.no/william/2018/07/16/pa-tur-til-fotball-vm-del-2/

Norge Rundt På 14 Dager
17-07-2018, 18:42
Del 2 er ute, enjoy. Beklager mye toginfo der, men tror det er av interesse for noen.
https://blogg.hioa.no/william/2018/07/16/pa-tur-til-fotball-vm-del-2/

Takk skikkelig artig lesning, og ja er like inntresert i tog som i fly faktisk.

Nei det er vel ikke særlig smart å prøve å drikke russere og finner under bordet. Skal man klare det må man nok være ganske så innbarka alkoholiker.

Hypern
18-07-2018, 14:15
Takk skikkelig artig lesning, og ja er like inntresert i tog som i fly faktisk.

Nei det er vel ikke særlig smart å prøve å drikke russere og finner under bordet. Skal man klare det må man nok være ganske så innbarka alkoholiker.Nei, vodka gjør mer skade enn nytte..iallefall for en nordmann som sjeldent drikker noe sterkere enn øl. Men en del russisk vodka har faktisk god smak og passer utmerket til en del matretter. Men å shotte tja men kulturen er sånn der. Vodka skal shottes og ikke nytes.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

DCHalvorsen
30-07-2018, 18:00
Nei, vodka gjør mer skade enn nytte..iallefall for en nordmann som sjeldent drikker noe sterkere enn øl. Men en del russisk vodka har faktisk god smak og passer utmerket til en del matretter. Men å shotte tja men kulturen er sånn der. Vodka skal shottes og ikke nytes.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Jeg vil nok si at kulturen i Russland blant noenlunde kultiverte mennesker er at vodka drikkes til mat, omtrent som nordmenn nyter sin akevitt i juletiden. Når russere samles til selskap og festmåltid, er det som regel mye mat, og den inneholder mange feite ingredienser. Majonesforbruket i Russland må være kolossalt.

Jeg har mang en gang sittet i festlig lag blant russere og forundret meg hvor mye vodka en del russiske menn greier å drikke til maten, uten at det blir fyll utav det, derimot bare god stemning.

Ellers artig og god reiserapport. Russland er jo også de lange togturenes hjemland.

Hypern
19-08-2018, 14:22
Ja jeg er nok treg til å publisere ting, men her kommer del 3.
https://blogg.hioa.no/william/2018/08/19/pa-tur-til-fotball-vm-del-3/

Hypern
03-09-2018, 21:18
På tide å få hele greia ferdig før det går for lang tid. Her er fjerde og siste del
https://blogg.hioa.no/william/2018/09/03/pa-tur-til-vm-del-4/