PDA

View Full Version : Halv drift ved Røyken fra i ettermiddag


DY
08-10-2004, 13:04
Ved flygeledersentralen i Røyken får TV 2 Nettavisen opplyst at tre vakter på kveldsskiftet ikke er dekket inn. Årsaken skal være at flere av de som var oppsatt på kveldsskiftet, nå er sykmeldt.

Flygelederne på Røyen regner med forsinkelser på en til to timer i ettermiddag. I tillegg vil noen avganger blitt kansellert.

Ifølge TV 2 Nettavisens opplysninger vil kun én av de fem sektorene som Røyken normalt overvåker, gå som normalt. De fire andre vil bli slått sammen til to på grunn av mannskapsmangelen, og kapasitetsproblemene det gir er den direkte årsaken til forsinkelsene.

Ved 12.30-tida var det foreløpig bare en avgang på innenriksnettet som var innstilt på Gardermoen. Det gjelder SK 321 fra Oslo til Bergen klokka 15.10.

I tillegg var flere utenlandsflyvninger innstilt. Det gjaldt rute JK 070 til Madrid klokka 13.50 og BA 7908 til Manchester klokka 15.35.

Når det gjelder ankomster, er flyvningen fra Bergen med ankomst 17.15 (SK 322) kansellert, og det samme er SK 1375 fra Trondheim med ankomst 17.40 og SK 326 fra Bergen med ankomst 17.55.

Siv Meisingseth i SAS Braathens sier til NTB at kapasitetsbegrensningene er såpass dramatisk at selskapet ser seg nødt til å kansellere inntil halvparten av avgangene fra Gardermoen i ettermiddag.


http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article288286.ece

nutcase
08-10-2004, 13:23
Ja, da vet vi hvorfor det ikke ble "sykdom" på Røyken når avinor hadde styremøtet sitt. Det var nok mere taktisk å vente til helgerushet kom. Rammer jo flere da.

Jan Roar Rød

DY
08-10-2004, 13:31
Jeg kan forstå at flygelederne ikke stiller seg like positiv til å ta overtid slik tingene er. At man blir syk bør man selvsagt tollerere, men om det blir satt i system med mange samtidig bør en begynne å vurdere overføre flere flygeledere til Røyken. Det er jo 4 år til flyttinga skal skje og landet kan IKKE ha så ustabil flytrafikk-kontroll. Det er helt uakseptablet.

DY
08-10-2004, 13:31
Jeg kan forstå at flygelederne ikke stiller seg like positiv til å ta overtid slik tingene er. At man blir syk bør man selvsagt tollerere, men om det blir satt i system med mange samtidig bør en begynne å vurdere overføre flere flygeledere til Røyken. Det er jo 4 år til flyttinga skal skje og landet kan IKKE ha så ustabil flytrafikk-kontroll. Det er helt uakseptablet.

CK
08-10-2004, 13:40
alternativt kan Avinor starte å overføre arbeidsoppgaver fra Røyken med en gang! Nå er jeg ikke sikker på om Avinor har gjort det rette valget, men det er vedtatt og bestemt (og det er FIRE år til), så folket i fjellet må bare skjerpe seg å gjøre jobben sin. Det er INGEN utenfor Røyken som tror noe på at dette ikke er aksjoner.

sail4fun
08-10-2004, 13:46
..., flirte godt mange ganger da Skrede/HEggelund i forrige uke misset litt i endel radio intervjuer på hva som var "reaksjone" og hva som var "aksjoner" ....

Pussig at det var helt OK å jobbe litt overtid for 2 uker siden og ikke i dag, andre folk som jobber i "litt mer" konkuranse utsatte jobber står da på når kollegaer blir syke slik at bedriften kan service kunder "Bizzines as usualy" som vi sier.


/Geir

DY
08-10-2004, 13:48
Enig - vi kan ikke ha slike ustabile tilstander på noe så viktig i samfunnet som luftfarten. Tror flygelederne skal være forsiktig med å tøye strikken for langt. Selvsagt kan flygeledere bliu syke som andre følk, men de må jo være naive om de tror andre virkelig ikke tror dette er aksjoner.

DY
08-10-2004, 14:00
Og så var det umulig å komme inn på internettsidene til Avinor og OSL. Og skulle en være heldig så står dte sikkert all trafikk går somnormalt...og ingen info på engelsk.

CK
08-10-2004, 14:03
Kanskje det er på tide for Randi og "ta en Reagan"? Tidlig på 80-tallet (husker ikke helt detaljene) fikk jo omtrent hele flygelederstaben sparken etter aksjoner

pjacklam
08-10-2004, 14:11
Originally posted by DY

Enig - vi kan ikke ha slike ustabile tilstander på noe så viktig i samfunnet som luftfarten. Tror flygelederne skal være forsiktig med å tøye strikken for langt. Selvsagt kan flygeledere bliu syke som andre følk, men de må jo være naive om de tror andre virkelig ikke tror dette er aksjoner.

Som i enhver annen bedrift: Det er ledelsens ansvar å ha nok personell.

CK
08-10-2004, 14:12
jo, men de ansatte har også (om ikke annet enn et moralsk) ansvar for å holde hjulene i gang når det skjærer seg.

pjacklam
08-10-2004, 14:17
Originally posted by CK

Kanskje det er på tide for Randi og "ta en Reagan"? Tidlig på 80-tallet (husker ikke helt detaljene) fikk jo omtrent hele flygelederstaben sparken etter aksjoner

For det første var dette aksjoner som var erklært ulovlig. Ingen har erklært de norske flygeledernes handlinger for å være ulovlige aksjoner.

For det andre var man veldig heldig med at det ikke skjedde en ulykke i tiden like etterpå, da det var en prekær mangel på flygeledere, for da hadde mange hatt blod på hendene, inkludert Ronald Reagan selv.

For det tredje risikerer man et kaos uten like i Norge dersom flygelederne blir sparket. Så vidt jeg vet er det allerede flygeledermangel i Europa og om man skulle finne noen vil det likevel ta lang tid før alle har den nødvendige opplæring og autorisasjon.

Utflyttet
08-10-2004, 14:18
Jeg synes Randi F. har vært flink jeg. Alt avisene skriver om er flygeledere, flygelederes aksjoner, sykdom og gudene vet hva annet flygeleder måtte gjøre?

Jeg sier det samme som ejg sa i forrige runde, hvorfor har omtrent ingen stillt spørsmålet til Randi F. om hva F. hun tenker med når den daglige driften er så fullstendig avhengig av overtidsvilje fra en gruppe ansatte de med viten og vilje har gitt seg fire å på å forklare de vil ha som uvenner?

CK
08-10-2004, 14:22
pjacklam; du har rett.
Det er ingen god løsning - man blir bare litt frustrert... "gutta i Røyken" burde kanskje tenke på de enorme konsekvensene det har for en hel bransje i krise at de holder på som de gjør. Jeg er redd de enorme tapene SK/BU, DY, WF og resten har hatt - og vil få - på grunn av "reaksjonene" fra flygelederne, vil bety nye nedskjæringer og tap av arbeidsplasser i flyselskapene.

pjacklam
08-10-2004, 14:24
Originally posted by CK

jo, men de ansatte har også (om ikke annet enn et moralsk) ansvar for å holde hjulene i gang når det skjærer seg.

Jeg tror folk yter det de makter, både operative og tekniske. Hva moral angår er ikke største problemet flygelederne, tror jeg, men heller at Avinor råtner ovenfra og nedover. Ledelsens halvsannheter, vridning av fakta og manglende respekt og forståelse for ansatte og den jobben de gjør, har preget bedriften i alt for lang tid.

LN-BRK
08-10-2004, 14:26
Det er tre flygeledere som er sykmeldt, og så blir det kaos i norsk lufttrafikk. Hvem er det sin skyld? Flygelederne som til stadighet må jobbe overtid, eller Avinor som bare vil spare og spare? ...

Nå er det høst, influensa er på vei, så vi kan nok vente oss flere syke flygeledere fremover. Det er jo også lov for flygelederne og faktisk være ordentlig syke, selv om mediene og bedreviterne sikkert mener noe annet.

Fly high
08-10-2004, 14:27
Originally posted by CK
jo, men de ansatte har også (om ikke annet enn et moralsk) ansvar for å holde hjulene i gang når det skjærer seg.

Et evt. moralsk ansvar bør gjelde for både arbeidsgiver og arbeidstaker i såfall. Skal flygelederne ha et moralsk ansvar for å holde hjulene i gang i denne situasjonen, så bør vel ledelsen ha et moralsk ansvar for arbeidstakere som rammes av nedskjæringer eller store endringer i arbeidssituasjonen. Jeg sier ikke at ledelsen ikke har dette ansvaret, for det vet jeg ingen ting om, men det er viktig å ha det i minne når man diskuterer.
Ellers er det visst tre av et mannskap på ni som er sykmeldt/har for mye overtid ifølge det jeg har hørt. Vi får håpe de seks på jobb får flyene inn og ut uten for store forsinkelser.

BU595
08-10-2004, 14:33
Forsinkeleser er det en del av nå:
Snitt er på ca 1 time til/fra OSL, men estimater senere ligger på 1 1/2 time.
SK/BU har ca 8 tur/retur(16 flights kansellert) og det hjelper litt .......:wow:

pjacklam
08-10-2004, 14:36
Originally posted by CK

pjacklam; du har rett.
Det er ingen god løsning - man blir bare litt frustrert... "gutta i Røyken" burde kanskje tenke på de enorme konsekvensene det har for en hel bransje i krise at de holder på som de gjør. Jeg er redd de enorme tapene SK/BU, DY, WF og resten har hatt - og vil få - på grunn av "reaksjonene" fra flygelederne, vil bety nye nedskjæringer og tap av arbeidsplasser i flyselskapene.

Jeg var tilstede da flygelederne og det tekniske personellet fikk beskjeden om at ledelsens instilling var Sola. Det var nokså kaotisk. Mange orket ikke jobbe, som alle vet.

Men: Du skulle sett den genuine bekymringen for flybransjen som var tilstedet i forsamlingen. Spesielt var mange bekymret for Norwegian. Så vidt jeg forsto har Norwegian minst å gå på (korriger meg om jeg tar feil her) og man var redd for at et par dager på bakken ville ødelegge Norwegian. Og det var helt samstemt at man ikke kunne la det skje. Ingen ville noen måte være "medskyldig" i at Norwegian gikk overende!

Jeg tror virkelig flygelederne tenker mer på flybransjen enn du aner. Men når man har en ledelse som jobber mot en i tilstrekkelig lang tid kommer det før eller siden en dag da man ikke orker å yte 110% (100% + overtid) for arbeidsgiveren.

Edit: Flyglederne selv vet også at deres fremtid avhenger helt av flybransjens fremtid. Som tjenesteyter er man helt avhengig av noen å yte tjenester til. Jo bedre flybransjen gjør det, jo bedre for flygelederne.

sail4fun
08-10-2004, 14:54
Originally posted by CK


pjacklam; du har rett.
Det er ingen god løsning - man blir bare litt frustrert... "gutta i Røyken" burde kanskje tenke på de enorme konsekvensene det har for en hel bransje i krise at de holder på som de gjør. Jeg er redd de enorme tapene SK/BU, DY, WF og resten har hatt - og vil få - på grunn av "reaksjonene" fra flygelederne, vil bety nye nedskjæringer og tap av arbeidsplasser i flyselskapene.


.... og mindre trafikk betyr behov for færre flygelederer ......

DY
08-10-2004, 15:10
Så man sår - høster man!

BU595
08-10-2004, 15:11
Men: Du skulle sett den genuine bekymringen for flybransjen som var tilstedet i forsamlingen. Spesielt var mange bekymret for Norwegian. Så vidt jeg forsto har Norwegian minst å gå på (korriger meg om jeg tar feil her) og man var redd for at et par dager på bakken ville ødelegge Norwegian. Og det var helt samstemt at man ikke kunne la det skje. Ingen ville noen måte være "medskyldig" i at Norwegian gikk overende!

Sikkert bekymret :naughty:

DY
08-10-2004, 15:14
Og fortsatt ingen informajson på engelsk på sidene til OSL som tydeligvis har fått vansker igjen. Dette er utrolig dårlig. Store bilder på førstesiden og litt tekst på kun norsk. Hvorfor har man ikke rutiner for dette ennå?

...eller hvorfor er rutinene så dårlige?

pjacklam
08-10-2004, 15:18
Originally posted by BU595

Men: Du skulle sett den genuine bekymringen for flybransjen som var tilstedet i forsamlingen. (...)

Sikkert bekymret :naughty:

Jeg skjønner ikke helt. Ironiserer du?

BU595
08-10-2004, 15:58
Ja, det gjør jeg nok.....Tror de bryr seg katta om hva som skjer:(

pjacklam
08-10-2004, 16:08
Originally posted by BU595

Ja, det gjør jeg nok.....Tror de bryr seg katta om hva som skjer:(

For det første var jeg der (var du?) og jeg så akkurat hva som skjedde.

For det andre er ikke flygeledere så dumme at de ikke skjønner at deres tilværelse går hånd i hånd med flyselskapene. Avinor har lidd mye som følge av nedgangen i flytrafikken etter 2001-09-11.

BU595
08-10-2004, 16:22
Nei, jeg var ikke det. Bare så lei av å rydde opp etter andre......Når du har vært igjennom alt surret med SAS sitt oppkjøp skjønner man litt og ja, det var uheldige ting der og, men man overleverte BU til SK (Ground) .......Alt som er spart inn i SKBU forsvinner nå liksom ut i det store AVINOR gapet........Tror neppe at man får pengene igjen......Og så kommer dette rett tilbake med nye innsparinger..........OND SIRKEL og akkurat NÅ er det Røyken som svinger denne sirkelen.......:( :( :(

DY
08-10-2004, 16:25
Virker jo ikke helt som de har skjønt det da på måten de oppføret seg på sist.

Men jeg skal være enig i og har forståelse for at flygelederne selvsagt ikke legger godsiden til lenger når det gjelder overtid. Sikkert ikke mange som hadde orket å strekke seg så langt når en visste hva som kom til å skje, og det burde selvsagt Avinor ha skjønt...og forutsett. Får det ikek til å henge på greip når Avinor sier de har for mange flygeledere og ikke starter nytt kull når det viser seg at hele driften er basert på godvilje fra flygelederne om å hele tiden jobbe overtid. Hva er dette? Planlagt overtid er forbudt i følge loven, er det egne regler for flygelederne? ...slik f.eks leger har?

Her må innrømmes at Avinor har gjort en dårlig jobb.

M609
08-10-2004, 16:32
Jeg tror jeg vet om en Adm. Dir som blir svett om det plutselig ligger brosjyrer fra Serco, IAL og DFS i pauserommet på Røyken........ :spin:

Såvidt jeg forstår har de som er fraværende fra ettermiddags-skiftet på Oslo, fravær med sykemelding. At Avinor driver rovdrift, slik at alle mann kjører max av lovlig overtid pr mnd, og ikke har folk til å dekke noe som er normalt fravær, får de stå for.
(Kan nevne at de pr dags dato ikke regner med at kvinnlige kolleger, og mannlige også til dels, får barn og trenger fødselspermisjon. Den er som alle vet lovfestet hos oss som over alt ellers)

Om det er noen som lurer så er behovet for personell i en flyttefase enormt, og det er ingen vei rundt det. (Vi snakker opplæring, innfasing av nytt utstyr med tilhørende simuleringer, endringer av instrukser og planverk, and the list goes on)


:alien:

DY
08-10-2004, 17:10
Originally posted by M609


Jeg tror jeg vet om en Adm. Dir som blir svett om det plutselig ligger brosjyrer fra Serco, IAL og DFS i pauserommet på Røyken........ :spin:

Såvidt jeg forstår har de som er fraværende fra ettermiddags-skiftet på Oslo, fravær med sykemelding. At Avinor driver rovdrift, slik at alle mann kjører max av lovlig overtid pr mnd, og ikke har folk til å dekke noe som er normalt fravær, får de stå for.
(Kan nevne at de pr dags dato ikke regner med at kvinnlige kolleger, og mannlige også til dels, får barn og trenger fødselspermisjon. Den er som alle vet lovfestet hos oss som over alt ellers)

Om det er noen som lurer så er behovet for personell i en flyttefase enormt, og det er ingen vei rundt det. (Vi snakker opplæring, innfasing av nytt utstyr med tilhørende simuleringer, endringer av instrukser og planverk, and the list goes on)


:alien:

Det var nettopp det som var poenget mitt også. Virker jo som ledelsen i Avinor ikke tar høyde for at ansatte skal på kurs, fødselspermisjoner, sykdom etc. Man må jo dimensjonere for dette. Dårlig jobb av Avinor. Kan ikke beregne at driften er basert på max overtid for alle flygelederne. Blir en syk får det jo store konsekvenser

Arrow
08-10-2004, 17:27
Her er min påstand:

Jeg tror flygelederne har hatt høy moral og stor pågangsvilje for at norsk lufttrafikk skal gå bra. At de gikk fra arbeidet under den første meldingen fra Styret, mener jeg var totalt feil. Det de gjør nå derimot, ser jeg på som en mer normal reaksjon. Det jeg tror, er at terskelen for å påta seg overtidsarbeid (som Avinor har mye av) har blitt hevet betraktelig.
Dermed er det nok mange som spørr seg selv når Avinor ringer: "Hvorfor skal jeg slite og påta meg mer overtid, når jeg føler at ledelsen ikke lytter eller gir en dritt tilbake for det jeg yter ekstra".
Så forsinkelser og kanselleringer idag, reflekterer bare hva som er mangelen av arbeidskraft blant flygelederne idag.

Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

M609
08-10-2004, 17:35
Nail + Head

BU595
08-10-2004, 17:42
Originally posted by Arrow


Her er min påstand:

Jeg tror flygelederne har hatt høy moral og stor pågangsvilje for at norsk lufttrafikk skal gå bra. At de gikk fra arbeidet under den første meldingen fra Styret, mener jeg var totalt feil. Det de gjør nå derimot, ser jeg på som en mer normal reaksjon. Det jeg tror, er at terskelen for å påta seg overtidsarbeid (som Avinor har mye av) har blitt hevet betraktelig.
Dermed er det nok mange som spørr seg selv når Avinor ringer: "Hvorfor skal jeg slite og påta meg mer overtid, når jeg føler at ledelsen ikke lytter eller gir en dritt tilbake for det jeg yter ekstra".
Så forsinkelser og kanselleringer idag, reflekterer bare hva som er mangelen av arbeidskraft blant flygelederne idag.

Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

Det var ett av de bedre innspill !!

DY
08-10-2004, 17:55
Originally posted by Arrow


Her er min påstand:

Jeg tror flygelederne har hatt høy moral og stor pågangsvilje for at norsk lufttrafikk skal gå bra. At de gikk fra arbeidet under den første meldingen fra Styret, mener jeg var totalt feil. Det de gjør nå derimot, ser jeg på som en mer normal reaksjon. Det jeg tror, er at terskelen for å påta seg overtidsarbeid (som Avinor har mye av) har blitt hevet betraktelig.
Dermed er det nok mange som spørr seg selv når Avinor ringer: "Hvorfor skal jeg slite og påta meg mer overtid, når jeg føler at ledelsen ikke lytter eller gir en dritt tilbake for det jeg yter ekstra".
Så forsinkelser og kanselleringer idag, reflekterer bare hva som er mangelen av arbeidskraft blant flygelederne idag.

Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

Helt enig! Det var reaksjonen sist som har ødelagt litt for flygelederne. Hadde de hatt en markering som ikke var så voldsom og i ettertid gjort som nå - nektet overtid så tror de aller fleste hadde støttet reaksjonene til flygelederne. Går du på Gardermoen og spør dagens passasjerer tror jeg ikke mange støtter flygelederne.
Mener flygelederne gjorde noe som var taktisk lite lurt. Men er man så eitranes førrbainna så kan jeg forstå at reaksjonen kan "ta litt av" for å bruke et luftfartsuttrykk.:spin:

Fly high
08-10-2004, 20:46
Originally posted by Arrow
Er jeg helt på jordet, eller tror dere dette er en riktig analyse av situasjonene?

Jeg tror, som et par andre her, at dette er en analyse som holder vann. I alle fall kan jeg slutte meg til den!:)

sail4fun
08-10-2004, 20:54
Siste fra http://osl.no på "rulle texten" er ;

Dagens status: Fra kl 22.00 fredag kveld forventes en normalisering i flytrafikken. Lørdagstrafikken vil trolig gå som normalt.

Flott med friske mennesker !

/Geir

Falcon
08-10-2004, 21:04
Det Avinor driver med er klassisk suboptimalisering, og det er helt riktig - og åpenbart nødvendig - av de ansatte å tydeliggjøre dette gjennom å si nei til å jobbe overtid.

Har selv strukket meg nokså langt for min egen arbeidsgiver for å være "flink", men resultatet er at jeg jobber meg ihjel, mens sjefen min kan rapportere at vi får til en hel masse med én stilling i stedet for to. Ikke så sunt for noen i lengden.

Sjekk forresten det fullstendig glimrende bildet som følger denne artikkelen:
http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041008/NYHET/110080225/1001

Rykter forteller at gjerningsmannen ble veldig fornøyd med resultatet... :D

pjacklam
09-10-2004, 10:21
Originally posted by Falcon

Det Avinor driver med er klassisk suboptimalisering, og det er helt riktig - og åpenbart nødvendig - av de ansatte å tydeliggjøre dette gjennom å si nei til å jobbe overtid.

På det tekniske er det masse redundans i Røyken. Det er så opplagt at jeg neppe avslører noen hemmeligheter ved å si det. Det operative kjenner jeg ikke like godt, men de ser det ut til å være atskillig mindre å gå på.

Sjekk forresten det fullstendig glimrende bildet som følger denne artikkelen:
http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041008/NYHET/110080225/1001

Rykter forteller at gjerningsmannen ble veldig fornøyd med resultatet... :D

Den var også på Tv Norge. :)