PDA

View Full Version : Ålesund - Stavanger - Acergy Falcon

LN-REF
22-08-2006, 15:25
Fredag 11. august kom reiseruta fra kontoret i Aberdeen. Denne fortalde meg at eg skulle avgårde på crew change dagen, som var torsdag 17. august. Opplegget var å fly med SAS Braathens fra Ålesund til Bergen, så videre med Widerøe til Aberdeen. I Aberdeen var det innsjekk hos CHC Scotia før 1200 for å fly ut med helikopter til "Acergy Falcon" som ligger på Britannia feltet som igjen ligger midt imellom Norge og UK.

Mandagen etter helga kom det ny reiserute, denne gangen var eg flytta over på det andre helikopteret vi skulle ha på dette mannskapsbytte, dvs det som skulle gå fra Stavanger. Som alltid er det vanleg at det kommer flere endringer på reiseruta før alle er happy! :)

Torsdagen kom og siden det alltid er litt småting som må ordnes før man reiser ut i 5 veker stod eg tidleg opp, nermer bestemt kl 0445. Innskjekk på SK 4139 AES-SVG via BGO ble gjort på internet som femte mann, BN05, og 0630 kom en taxi og henta meg...

Ålesund Lufthavn er en liten flyplass, så å få bagasjelappe på automatane og gå igjennom sikkerhetskontrollen er unnagjort på 1-2-3

På tarmac stod det en -505, som vanleg, nermere bestemt Halvdan Svarte som har LN-BRR som registering.

Boarding av 43 passasjerer kor dei fleste var sjøfolk eller rederifolk gjekk fort unna, så vi kom oss avgårde litt før rutetid på rwy 25

Etter 10 min i lufta var det fram med tralla kor en frokostpakke var det "store" på menyen samt gratis kaffe og te. Forsåvidt heilt greitt på ei så kort flygning som var på 30 min. Men dei kunne no hatt ei flaske vann og delt ut et glass til den som hadde lyst på det istedenfor kaffi og te?

I Bergen skulle det komme på fire som kom med fly fra Haugesund, og som skulle med samme helikopter som meg, men eg hadde mine mistanker om at dei heller tok buss fra Haugesund til Stavanger for å få vere litt lenger heime om morgonen. Og riktig nok så kom det ingen kjente på i Bergen.

Ca. en halvtime på BGO kor 26 passasjerer gjekk av og 44 kom på, som vanleg vart litt fuel tatt ombord også.

Avgang sørover og landing sørover på Sola etter ca 20 min i lufta, ingen servering på denne strekninga.

På SVG var det å finne baggen og rusle over til helikopterterminalen til CHC Helikopterservice, kor eg møtte en av ROV folka som hadde komt fra Aberdeen. Klokka var nå ca. 0900 og vi hadde ikkje innsjekk før 1145, så eg hadde belaga med på å vente nokre timer, kanskje spotte litt?

Men for sikkerhets skyld sjekke eg opp flighten vår, og etter masse om og men fann dama i skranken ut at vårt helikopter var utsatt til 1800 pga teknisk. Helikopter måtte dessuten ta en test flight til Bergen vart det sagt.

Nå blei det så mange timer å vente at man kunne like godt ta seg en tur inn til Stavanger sentrum... Ringte dei som var på vei fra Hgds, og fortalde at avgangen var utsatt, så da skulle vi heller møtes i sentrum.

Rusla tilbake til flyterminalen og låste inn baggen i en oppbevaringsboks, før vi tok flybuss inn til sentrum. Når vi kom fra der ringte eg Haugesunds-gjengen igjen og lurte på kor vi skulle treffes. Nei, da var dei komt på heliporten og skulle videre til Quality hotellet ved flyplassen for å vente der... Her var det en liten svikt i kommunikasjonen ja...

Vi tok oss en kaffi før vi fann ut av vi også skulle reise ut på det hotellet. Ringte agenten vår og bad han sjekke opp om det var ledig dagrom for oss. Satte oss på flybussen igjen og etter vel 10 min kjøring ringte agenten tilbake. Nå var ståa slik at eg måtte vere på flyplassen inn 1200 for å reise til Aberdeen for å nå det helikopteret der. Skulle reise sammen med en som allerede var på et anna hotell i Stavanger samt to som venta på flypassen. Da vi nerma oss flyplass ringte agenten igjen og lurte på om vi hadde passert hotellet. Da vi ikkje hadde det fekk eg beskjed om å hoppe av der. Grunnen var at vi ville komme til Aberdeen 30 min etter vår helikopteravgang skulle gå, og siden helikopteret kunne dessverre ikkje vente på oss var det ingen grunn å fly over Nordsjøen...

På hotellet blei alle 9 samla til slutt og vi fekk beskjed at CHC hadde ikkje piloter med meir flytid den dagen til å fly oss ut, så avgangen vart kanselert den dagen!

Etter en god lunsj var det bare å slappe av og sove litt utover dagen på hotellrommet før eg og stuerten gjekk oss en tur ved flyplassen. Klokka åtte om kvelden samlast vi igjen til en god middag på hotellet sammen med Personell Pool Planneren vår...

Neste dag var det opp og få seg frokost før GT Service kom og kjørte oss til heliporten. Nok en time blei helikopteret vårt utsatt med, men tilslutt var det vår tur til å sjekke inn. Fram med legitimasjon, veging av baggsje samt gjennomlysning av den. Så var det å vise fram bagasjen for kontroll og vise at man hadde slått av mobiltelefon.

Etter det var det utdeling av Survival Suit før vi gjekk i kafeen på innsida og fekk oss kaffi. Rett før avgang var det oppmøte i gaten kor vi måtte sjå Safety Video samt kledde på oss drakta.

Deretter blei vi følt ut i en Eurocopter AS 332L1 Super Puma med reg LN-OLD som skulle fly oss ut til båten, noko som var beregna til å ta 1 time og 10 min.

10 passasjerer i en 19 seters Super Puma er god plass, men å sitte i desse draktene er et mareritt i denne varmen. Heldigvis hadde dette helikopteret bare vanleg enkle belter, ala det man har på fly, og ikkje fire-punkts belte. Dermed kan man åpne opp drakta for å få litt luft inn samt at man kan bevege seg litt...

På turen utover las både passasjere og piloter i aviser, en liten dupp på øye før Britannina plattformen dukka opp på vår venstre side, rett etter det såg vi "Acergy Falcon" Vi tok oss ei runde rundt skuta før vi landa på helidekket. Så var det å vente nokre min mens helidekk crewet vårt tok ut bagasjen og stilte den opp ved helikopter slik at kvar enkelt mann tok med seg sin bagasje ned fra helidekk.

I og utfor heli-skifterommet stod det 11-14 mann som skulle heim på 5 ukers fri, lucky you! Her er det slik at den drakta man har ut, tar avløseren på seg på returen, så da kan det vere en fordel at man er omtrent like store!

Etter innlevering av passet til gnisten var det bare å pakke ut baggen før man tok "runda" for å prata med dei som var ombord og oppdatere seg på det som har skjedd ombord siden man selv reisete heim...

Om 5 veker er det eg som skal heim, og det er den beste dagen ombord alltid!

Hurum
22-08-2006, 21:38
Snakk om "styr".....imponerende :D

LN-SSL
22-08-2006, 21:40
Men dei kunne no hatt ei flaske vann

Mmmmm....., hva har man sagt om vannflasker på fly..?:naughty: :twink

Ser ikke ut til at det alltid skal være like greit å komme seg på jobb nei. Fin skildring det der, Oddgeir!

Hilsen,
Sterkoder

N-3PB
23-08-2006, 01:41
Kan S-92 lande hos dere Oddgeir?

LN-REF
25-08-2006, 06:32
Kor tung er en S-92? Vi kan ta ned helikoptere som er opptil 19.3 tonn tunge.

Men å huske at den nyeste Super Pumaen, altså EC225, var tyngre enn dette men kunne lande alikavel pga et bedre understell en forgjenerne?

LN-SSL
25-08-2006, 08:29
Kor tung er en S-92?

Max. take-off weight: 12.837 kg

(EC225 MTOW: 11.200 kg)