PDA

View Full Version : Smørrebrød i København?

Fnate
29-05-2018, 08:59
Fant ikke noen generell tråd som omhandlet Køben. Det finner sikkert noen andre fra samlingsnemda.

Uansett... jeg, pellefanten og den usedvanlig vakre kakaduen har booket oss dagstur til Køben til hælja for å spise smørrebrød og drikke øl. Bare formiddagstur.

Er det noen spesielt gode smørrebrød rundt Nyhavn?

Vet om Schønemann men der er fullt, og vi har mer lyst på god mat en å jåle til ting. Alle tips velkomne.

Someone
29-05-2018, 09:05
Vårt «stamsted» er Slotskælderen hos Gitte Kik

Ligger i Fortunstræde like før Højbros plass, så er jo 5 minutters gange fa Nyhavn

Bergern
29-05-2018, 09:54
Begynner å bli noen år siden jeg var der sist, men Det Lille Apotek har alltid vært en sikker vinner.

http://detlilleapotek.dk

Sundet81
29-05-2018, 10:25
Skal du ha smørrebrød i København, går du ganske enkelt til Kanalcafeen i Frederiksholms Kanal. Indiskutabelt den beste.

Ligger dessuten bare 10-15 minutter fra Kongens Nytorv/Nyhavn.

Hilsen ex-københavnbosatt.

Bergern
29-05-2018, 10:38
Skal du ha smørrebrød i København, går du ganske enkelt til Kanalcafeen i Frederiksholms Kanal. Indiskutabelt den beste.

Ligger dessuten bare 10-15 minutter fra Kongens Nytorv/Nyhavn.

Hilsen ex-københavnbosatt.Ja, enig. Kanalcafeen er også absolutt bænkers.

Hypern
29-05-2018, 11:10
Told og Snaps har bra smørbrød. Men ikke billig.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

view
29-05-2018, 12:26
https://www.skindbuksen.dk/
er også verdt et besøk.

KnutW
29-05-2018, 12:50
Såvidt jeg husker er Told og Snaps bare inne. Ingen uteservering.

oy-viv
29-05-2018, 13:16
Her er en uddybende liste; nogle er allerede nævnt!

https://urbanguide.dk/top-10-smoerrebroed/

Der er flere gode forslag, men lige som Someone,
ville jeg nok foretrække Slotskælderen hos Gitte Kik!

P.S. I Nyhavn kan man hænge ud med en øl, en kop kaffe eller en is;
madmæssigt er det en turistfælde og for dyrt i forhold til kvaliteten!

robertaas
29-05-2018, 14:18
Mener det var restaurant 108 hvor jeg engang tok et helt greit smørbrød. De har visst fjonget seg til litt siden dengang.

Ikke for langt unna er vor frelsers Kirke med utvnedig klatring opp i tårnet. Bra for apetitten, men ikke noe særlig etter et saftig rekesmørbrød.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Von_Frelsers_Kirke_-_soure.jpg

Hypern
29-05-2018, 14:48
Såvidt jeg husker er Told og Snaps bare inne. Ingen uteservering.Det stemmer. Ingen utepils der men den beste utepils i Køben er å kjøpe i butikk og vandre rundt. Lovlig er det også i Danmark i motsetning til her på berget.

magnusant
30-05-2018, 00:11
Allerede nevnt mine to favoritter (når man glemmer budsjett), Palægade og Kofoed.
Det ligger også en i 3 minutter gangavstand fra Kofoed, som heter M, som heller ikke er helt tåpelig.

Som noen nevnte, hvis solen skinner så kan man kjøpe med seg to kalde og gå ut og sette seg og dingle med benene utover bryggekanten - det er bare så mye mer tilfredsstillende enn å betale turistpriser for øl i Nyhavn.

Et ellers hyggelig sted på ettermiddagen, kan være Toldboden.
Er man på utkikk etter god, lokal øl, går man eksempelvis på Mikeller (er vel neppe en hemmelighet for alle oss som flyr mye SAS?)
De holder jo etterhvert til noen forskjellige steder.

Trenger du andre tips, så plinger du bare på igjen.
Hilsen en som har bodd 9 av de siste 10 årene i danmark

Bizflyer
30-05-2018, 00:18
Jeg bare elsker Cafe Sorgenfri!
Ellers får du også noen kjempesmørbrød på Cafe Klubben ute på Vesterbro.

TriStar
30-05-2018, 07:04
Mine favoritter i området rundt Nyhavn:
Told & Snaps
St. Annæ (litt snobbete)
Skinnbuksen (veldig uformell)
Nyhavns Færgekro (for utepils og Ok smørrebrød. Har også sildebord om man liker den slags)

Sent from my iPhone using Tapatalk

RWY 24
30-05-2018, 07:17
Sjekk ut Sankt Annæ på Sankt Annæplads (nevnt av TriStar ovenfor) eller Restaurant Palægade i Palægade (nevnt av mangnusant). Eller Schønnemann på Hausser plads. Alle tre skal være gode på smørrebrød i følge https://andershusa.com/foodie-maps/best-restaurants-guide-copenhagen

Fnate
30-05-2018, 08:31
Tusen takk for masse gode tips!!!!

storg
30-05-2018, 09:19
Tusen takk for masse gode tips!!!!

Da er det bare å vente på et reisebrev som spiser seg gjennom alle disse stedene på en dagstur. Gleder meg.

Fnate
03-06-2018, 13:30
Da er man tilbake i godstolen. Det var jo ikke akkurat bare vi som ville sitte ute og spise og drikke i går... Men vi fikk spist på 3 plasser:

1. Peder Oxe - flott plass. Vi hadde ett med Sild og ett med reker. OK, men ikke fantastisk.

2. Skagen (Nyhavn) - litt mindre flott plass. Spiste Fiskekaker og is. Begge var gode.

3. Kompasset (Nyhavn) - veldig flott plass. Spiste blåskjell og fish & chips. Knallbra

Ellers må jeg si at på samtlige 3 steder var servicen helt ufattelig treg. Treg og glemsk. Ikke bare sånn at "dette gikk jo sent", men helt i en klasse for seg.

Det jeg aldri fikk var rødkål og lune frikadeller, så det må bli en tur til senere

Takk for alle tips, selv om vi faktisk ikke fikk brukt så mange av dem. Men vi skal komme sterkere tilbake. Vi hadde jo bare ca 5 timer i selve byen, så det måtte prioriteres hardt

Someone
03-06-2018, 16:48
Stedene i selve Nyhavn har ofte treg service

Herlov
06-06-2018, 06:54
Da er man tilbake i godstolen. Det var jo ikke akkurat bare vi som ville sitte ute og spise og drikke i går... Men vi fikk spist på 3 plasser:

1. Peder Oxe - flott plass. Vi hadde ett med Sild og ett med reker. OK, men ikke fantastisk.

2. Skagen (Nyhavn) - litt mindre flott plass. Spiste Fiskekaker og is. Begge var gode.

3. Kompasset (Nyhavn) - veldig flott plass. Spiste blåskjell og fish & chips. Knallbra

Ellers må jeg si at på samtlige 3 steder var servicen helt ufattelig treg. Treg og glemsk. Ikke bare sånn at "dette gikk jo sent", men helt i en klasse for seg.

Det jeg aldri fikk var rødkål og lune frikadeller, så det må bli en tur til senere

Takk for alle tips, selv om vi faktisk ikke fikk brukt så mange av dem. Men vi skal komme sterkere tilbake. Vi hadde jo bare ca 5 timer i selve byen, så det måtte prioriteres hardt

Å rekke tre måltider på tre ulike plasser i løpet av under fem timer er intet mindre enn imponerende. :up:

FlyHi
06-06-2018, 10:58

Treg service er efterhånden standarden i Nyhavn, men de fleste steder der er vel også mest at betegne som "tourist traps". Peter Oxe kan også være ok en gang i mellem, men er vel efterhånden også mest for turister ;)

Sig til næste gang I er i byen, så vi kan få bestilt nogle af de rigtigt gode steder til jer. For der findes meget bedre steder til smørrebrød end disse.

Nogle af mine favoritter er nævnt ovenfor:

Slotskælderen v/Gitte Kik
Klubben (Enghavevej) (Meget relaxed og lokalt, men super godt og gode priser)
Told og Snaps
Huusmans Vinstue
Schønnemann (lidt mere fancy)

Fnate
06-06-2018, 11:53
Treg service er efterhånden standarden i Nyhavn, men de fleste steder der er vel også mest at betegne som "tourist traps". Peter Oxe kan også være ok en gang i mellem, men er vel efterhånden også mest for turister ;)

Sig til næste gang I er i byen, så vi kan få bestilt nogle af de rigtigt gode steder til jer. For der findes meget bedre steder til smørrebrød end disse.

Nogle af mine favoritter er nævnt ovenfor:

Slotskælderen v/Gitte Kik
Klubben (Enghavevej) (Meget relaxed og lokalt, men super godt og gode priser)
Told og Snaps
Huusmans Vinstue
Schønnemann (lidt mere fancy)

Joda, jeg er jo helt enig. Og hadde planer om flere av forslagene herover. Men så hadde min vakre kakadu "snakket med sociteten" og de sa at Peder Oxe var the place to go. Og ja... du vet hvorledes det er

LN-MOW
06-06-2018, 14:40
Peder Oxe var dit vi pleide å gå for å fordrive tiden når DFDS var ved kai i ‘gamle’ dager. Så sosietet....? Velvel ....

Fnate
06-06-2018, 14:49
Peder Oxe var dit vi pleide å gå for å fordrive tiden når DFDS var ved kai i ‘gamle’ dager. Så sosietet....? Velvel ....

Nja… jeg hadde sånne "gåsestær" rundt

Martin
22-04-2019, 21:08
*Bump*

Planlegger årets Købentur, og fikk lyst på smørrebrød til lunsj.
Er det safest å bestille bord på forhånd, eller kan man regne med å få et bord om man bare møter opp hos f.eks. Gitte Kik eller Peder Oxe eller noen av de andre en dag i slutten av juni?

Gandalf
23-04-2019, 09:33
Du må stole på flaksen, begge stedene du nevner er populære, spesielt blant turister. Men gå litt utenfor strøget, så finner du mange små steder som bare serverer frokost (altså lunsj), de er ikke like ettertraktet blant de store hordene (turistene), det er enklere å få bord der. Og det er mange av dem. Café Oscar i Bredgade for eksempel.

Mvh,

robertaas
23-04-2019, 09:43
Reiser folk til andre land for å få seg en brødskive med pålegg?

Hypern
23-04-2019, 10:01
Reiser folk til andre land for å få seg en brødskive med pålegg?Reiser folk til Italia for å spise pasta? Ja det gjør dem. Mat er en del av reisen.

Martin
23-04-2019, 10:04
Reiser folk til andre land for å få seg en brødskive med pålegg?

Smørrebrød er ikke brød med pålegg oppå: Det er pålegg med brødskive under.

Martin
23-04-2019, 10:06
Du må stole på flaksen, begge stedene du nevner er populære, spesielt blant turister. Men gå litt utenfor strøget, så finner du mange små steder som bare serverer frokost (altså lunsj), de er ikke like ettertraktet blant de store hordene (turistene), det er enklere å få bord der. Og det er mange av dem. Café Oscar i Bredgade for eksempel.

Mvh,

De var egentlig bare et par eksempler. Har gått igjennom denne tråden, og funnet flere steder som frister. Lurer bare på om jeg skal plukke tre av dem og rett og slett bestille bord, eller se det an.

Someone
23-04-2019, 10:22
Generelt sett, så er det neppe dumt å bestille bord her

Bizflyer
23-04-2019, 10:25
*Bump*

Planlegger årets Købentur, og fikk lyst på smørrebrød til lunsj.
Er det safest å bestille bord på forhånd, eller kan man regne med å få et bord om man bare møter opp hos f.eks. Gitte Kik eller Peder Oxe eller noen av de andre en dag i slutten av juni?

Nå har jeg prøvd en del av disse smørrebrødsrestaurantene, og sist jeg var i Køben var jeg på Restaurant Gilleleje som ligger på motsatt side av Nyhavn. Det var det dessidert beste jeg har prøvd. Anbefaler å bestille bord der, da det er temmelig populært!

robertaas
23-04-2019, 12:31
Reiser folk til Italia for å spise pasta? Ja det gjør dem. Mat er en del av reisen.
Mat kan og bør være en del av reiseopplevelsen og jeg prøver alltid å få med meg lokale speiseliteter.

Jeg vil likevel minne om ratingen brukt i Michelengguiden: en stjerme betyr verdt et besøk, to stjerner betyr verdt en omvei og tre stjerner betyr verdt hele reisen. Er virkelig et smørbrød verdt hele reisen eller sagt på en annne måte, har noen steder som bare serverer smørbrød tre Michelengstjerner?

Martin
23-04-2019, 12:34
Er virkelig et smørbrød verdt hele reisen eller sagt på en annne måte, har noen steder som bare serverer smørbrød tre Michelengstjerner?

Men jeg har da ikke sagt at jeg skal til København for å spise smørrebrød, jeg har lyst til å spise smørrebrød fordi jeg skal til København.

ToreD
23-04-2019, 16:19
Det lille apotek liker jeg godt.
Utrolig god mat

TriStar
23-04-2019, 16:25
Men jeg har da ikke sagt at jeg skal til København for å spise smørrebrød, jeg har lyst til å spise smørrebrød fordi jeg skal til København.

Holder en knapp på St. Annæ og Told & Snaps om man trives med hvite duker. Der anbefales det å bestille bord. Ellers er det greit med drop-in de fleste steder i Nyhavn. Men kvaliteten kan være litt varierende.

Fnate
23-04-2019, 17:14
Det jeg slet med var å finne smørrebrød med rødkål og frikadeller. Nå har jeg og dundrosaurusen vært 2 ganger på smørrebrødsafari der nede og jeg mangler fortsatt dette. En veldig bitter affære.

Det sagt, så har vi aldri behøvd å bestille bord noen plass. Har bare ramlet inn

jcnorway
23-04-2019, 17:50
Det jeg slet med var å finne smørrebrød med rødkål og frikadeller. Nå har jeg og dundrosaurusen vært 2 ganger på smørrebrødsafari der nede og jeg mangler fortsatt dette. En veldig bitter affære.

Det sagt, så har vi aldri behøvd å bestille bord noen plass. Har bare ramlet inn

Fikk du tilbud om laks på smørrebrødet ditt? [emoji12]

robertaas
23-04-2019, 19:04
Har de ikke brunost så kan det bare være.

Fnate
23-04-2019, 19:16

Har de ikke brunost så kan det bare være.

MAKAN!!!!!!

KnutW
24-04-2019, 22:59
Har dere vært på Told&Snaps? Der pleier de ha greit utvalg i klassiske danske retter.

Hypern
24-04-2019, 23:02
Told og Snaps er bra men ikke spesielt billig. Men maten de serverer er himmelsk

FlyHi
25-04-2019, 11:05
Slotskældenren v/Gitte Kik har smørrebrød med frikadeller og rødkål. Her anbefales det altid at bestille bord. Der har altid været fyldt op når jeg har været der.

ClassOne
25-04-2019, 11:26
Har noen vært på Schøneman? Så Helstrøm og Truls var innom der i programserien sin, de skrøt av både mat og akevitt om jeg ikke husker feil.

ClassOne
22-07-2024, 18:46
Svarer meg selv her ser jeg nå. Har siden forrige post vært flere ganger på Schøneman, meget bra.

Skal nedover igjen denne uka, noen som har vært på frokost ( smørrebrød ) restauranter i området rundt Fredriksberg Have? Vi må forske ut nye områder og vil vekk fra turistfellene.

MountainDew
24-07-2024, 00:24
Peder Oxe har forøvrig lagt inn årene for godt.

Var god mat der i 2015.

RWY 24
24-07-2024, 00:54
Her er to av verdens fremste foodies’ take on smørrebrød i Køben:
https://andershusa.com/guide-the-best-smorrebrod-in-copenhagen-traditional-and-modern-open-faced-sandwiches/

Oversikten er oppdatert per 29. februar 2024. Anders Husa og Kaitlin Orr er fulltids matinfluensere, fra henholdsvis Sandnes og LA, gift og bor i kongens by.

TriStar
24-07-2024, 08:53
Her er to av verdens fremste foodies’ take on smørrebrød i Køben:
https://andershusa.com/guide-the-best-smorrebrod-in-copenhagen-traditional-and-modern-open-faced-sandwiches/

Oversikten er oppdatert per 29. februar 2024. Anders Husa og Kaitlin Orr er fulltids matinfluensere, fra henholdsvis Sandnes og LA, gift og bor i kongens by.

Takk for tips[emoji3] Foruten Schønemann var dette nye bekjentskaper. På to-do listen for neste Køben-tur.

EB
30-07-2024, 10:02
Blir tur til København i slutten av august…og klart vi skal spise smørrebrød. Amen!

PSST - Klarte ikke vente - så da blir det Køben allerede neste helg. #oppsigelsestid #amenx2

krølle
28-08-2024, 12:45
Vann i munnen. Minnes tilbake til det forrige årtusen hvor SAS hadde noenlunde ok c-klasse. Når siste CPH ankom var det full raiding av pantry. Namnam:old