PDA

View Full Version : Nextjet ansöker om konkurs 16MAI18


RIBRO
16-05-2018, 14:02
Nextjet har från och med onsdag den 16 maj klockan 13:00 ställt in samtliga flygningar och kommer att ansöka om konkurs. Vi beklagar situationen. I väntan på att en konkursförvaltare utses och kan ta beslut om bolagets framtid hänvisas kunder, som bokat en resa med Nextjet, till sin resebyrå eller kortutgivare. Vår kundtjänst håller tills vidare stängt.

https://www.nextjet.se/sv

EvakCPH
16-05-2018, 14:30
Beklageligt...

Someone
16-05-2018, 14:37
Da gikk det ikke veldig lang tid fra de ble "reddet", til kassen var tom.

Det hjalp tydeligvis ikke fylle på mer i kassen, hvis ikke de riktige grepene ble tatt.

Hvilke destinasjoner er det som rammes hardest her?

Trdfly
16-05-2018, 14:54
Da gikk det ikke veldig lang tid fra de ble "reddet", til kassen var tom.

Det hjalp tydeligvis ikke fylle på mer i kassen, hvis ikke de riktige grepene ble tatt.

Hvilke destinasjoner er det som rammes hardest her?

Nord-Sverige blir ganske hardt rammet, da Nextjet nesten er eneste operatør på de mindre flyplassene.

Følgende flyplasser ble til i dag operert av bare Nextjet: Vilhelmina, Hemavan, Arvidsjaur, Gëllivare, Lycksele, Kramfors (Höga Kusten), Mariehamn, Pori.
Til dels Karlstad-Jönköping (bmi Regional flyr til FRA fra KSD via JKG).

Polaris
16-05-2018, 14:54
De tok seg kjapt 100% offline..
www.nextjet.se

Det er vel "småbyene" i Sverige som blir berørt; Arvidsjaur, Hemavan, Vilhelmina, Høga Kusten, Lycksele... Alle har så vidt jeg vet blitt kjørt med NextJet som "alene-operatør".
Jonkøping & Karlstad ble vel kjørt med Nextjet til Stockholm alene, selv om de har regulær trafikk til Frankfurt med BMI så er det jo leit å miste kontakt med hovedstaden.
Også leit å miste ATP-muligheten, som jeg benyttet meg av for et par år tilbake.

KnutW
16-05-2018, 15:01
Har Sverige noe tilsvarende de norske FOT-rutene med statsstøtte, eller blir rutene drevet rent kommersielt?

Trdfly
16-05-2018, 15:03
Har Sverige noe tilsvarende de norske FOT-rutene med statsstøtte, eller blir rutene drevet rent kommersielt?

Ref Wikipedia...
NextJet Fra Stockholm Arlanda: Arvidsjaur (PSO), Gällivare (PSO), Hemavan (PSO), Jönköping, Karlstad, Kokkola, Kramfors, Lycksele (PSO), Mariehamn (PSO), Vilhelmina (PSO), Örnsköldsvik, Pori (PSO)
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Arlanda_Airport

THS
16-05-2018, 15:36
Og Tromsø-Luleå-Oulu.

jb1
16-05-2018, 15:38
Dette var synd.
De statsstoettende rutene faar nok en ny operatoer relativt raskt, f.eks. Direktflyg, men dette avhenger av kapasitet saa klart. De rent komersielle rutene blir det nok toeffere aa finne noe paa. Karlstad - Stockholm betjenes raskt med toget og jeg tror en rute er avhengig av interline avtale med andre selskaper.

BRA kunne kanskje se muligheter for ender ruter til Bromma. Bare noen tanker.

Landing
16-05-2018, 18:39
Hvordan ligger Widerøe an med materiell, kan det tenkes at de vil forsøke noe av dette, i og med at de kan mate SAS fra ARN?

Trdfly
16-05-2018, 22:49
flygBRA med hjelpende hånd for strandede PAX.

LN-TIB
16-05-2018, 23:20
Dette var synd.
De statsstoettende rutene faar nok en ny operatoer relativt raskt, f.eks. Direktflyg,...

Direktflyg tror jeg ikke flyr noe som helst på egen AOC. Mener de overførte alt til AIS fra Nederland for noen år tilbake, etter uenighet med piloter om lønn.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Isbamse
31-05-2018, 16:46
Og nå er gjengen bak FlyViking i gang med å prøve seg på selskapet...

https://www.dn.no/grunder/2018/05/31/1526/Luftfart/konkursrammede-flyviking-grundere-satser-med-nytt-flyselskap

Landkrabbe
31-05-2018, 17:10
Enkeltes standhaftighet når det kommer til å tape penger på luftfart er ganske fascinerende

LN-MOW
31-05-2018, 17:43
Enkeltes standhaftighet når det kommer til å tape penger på luftfart er ganske fascinerende

Det er investorene som bør mentalundersøkes. De som driver skiten vet som regel å sørge for sikre s eg. Son f.eks. Igor som drew Baltia i 27 år før han døde. Han hadde en fancy villa på Long Island. Hans etterfølgere og indre krets gjør det også bra og viser ingen tegn til å få fly med passasjerer i luften.

https://en.wikipedia.org/wiki/USGlobal_Airways

Det er vel også diverse svenske konkursryttere som lever godt på å kjøre flyselskaper i bakken ..

Men nå er vi kanskje litt ut av kurs ..

RF-4E_348_MTA
21-12-2019, 22:03
An overview of the fate of NextJets BAe ATP:

SE-LLO -> 5Y-GME (Kenya)
SE-MAK -> std@ARN
SE-MAL -> 5Y-GMF (Kenya)
SE-MEE -> ???
SE-MEX -> std@IOM