Hypern
24-04-2018, 10:23
Jeg bestilte turen i et nyttårssalg på SAS.no hvor man fikk t/r SFO til 2999 kroner. Denne billetten oppgraderte jeg selvsagt med business den ene veien og Plus den andre for poeng. Jeg har tidligere vært i San Francisco og byen er fin nok den, men fryktelig dyr å bo i. Så jeg tenkte i mitt norske sinn at California og Nevada har mye spennende natur å by på og så for meg at Lake Tahoe var et fint sted. Jeg hadde opprinnelig tenkt å stå på ski der, men slo det litt fra meg da en del av anlegget ble stengt den dagen jeg hadde tenkt å stå i anlegget pga vind.
Nuvel vi setter i gang:
Har ikke så fryktelig mange bilder av selve flyturen bort, men det forløp nokså hendelsesløst, SAS Plus til CPH fikk jeg en polarrulle som jeg ikke spiste og tok en øl såvidt jeg husker. Ikke noe stort å skrive hjem om. I CPH ble det de sedvanlige spørsmålene ved gate om man har pakket bagasjen sin selv osv, før man fikk et stempel om at man var klarert. Man slapp så inn i et slags fengsel, hvor boarding tok tid for å komme i gang og det var knapt nok luft der og flere passasjerer så ut til å klage over det. Virker ikke som ventilasjon er en prioritert greie.
SAS business:
https://lh3.googleusercontent.com/NnBMCk-iLsZ_cckQibyYpsMDKUAZA6w9MQ_skG-jedhC_dVNB0pL-FWpOXl2mV1nlVWI9E0iTdG4loqisfcq6WDQgIwupC7CafXQ9LD a4EfcDma-eaNJWXrEMxJzaKW3ZtPK97hrFawrdYciugSsssmlC8OhtQrS1J 9w9im5OCiVgKsY-k0e3GEUzlhnK0n3ymLwU2WKTph0QVAUlgZdBulyQUDiqOmbuB4 p3_t8wSlcbRgmxpyVnPNILOLCkuAc1zEK2QrD9Bily5Avs41wv QgEiOHXcHK38GNSJzM9RM4kYLwFU2SciT040Rqe7cafDyGJSLc TNKSuZ0pj6xJs9sR1XybkCdTkyaOAHpkH82Nvt1xdjChW2je_W oHWlgh4fjk3IPXpfAFG0NwwJ3XkIJ0nrjUPA0dfDyGBQBWo5op br_WBulQMrJCyvdRe1V5C8tMw2r5ntNo2n6AaIZ-vmCxkKTanyhGLOAn1PulGJwK34I-iolvx-d98IA7xTvsLUZaRujn5Jb6vtLf8oZyeDjumxloQjDlo0WSE5o7 k1PFPb3O-43pY-edzEaU24QBc63LmT57zFOqU3-KqllTUgIXfcGmw_jPWqcJ-mPI=w497-h662-no
Faktisk ganske bra måltid, synes kjøttet var mørt og fint.
https://lh3.googleusercontent.com/_X2O5UPQhzXfJnEtLf_83uLqFuLPCNon07ZVGDgs1lgGWHGwHj _mavNHHXx3Fj3Aig7EN9Ij_SwtEZS9Gksx-_g0sxeV9inPBXThzLfRGcA4laKl7khYvuIxGGo1vBDNctUDJxH rMT-9HrXLSWoDq908ofGRbOY0hOZbE9N21W5s0FYjFe-dXejEUxnYcMpnEog85gaqxhmmdjgI8G1iDVjRXJn3h9NeqTXgi 5rc-s-Ru2EjxmG-LTVF0WJn0BBvFyY1KZ4fMMaNhI8gv2QtJlMw3V_Jxlr9NY56s8 L1p5wNtyILc_5c3GN0YL2ZrHbHQ3Rsc1lSVYaQhCBBSxJmWhIz 0in5GTOLbkaZvWOt3o6wLuLvIta_JAj1R_Sp5fayu4eZ8T8V08 AnJRmesOv10xe_vc-JnN57xVh4RbvDeDZYUvXjBo6i1iHF23Lb7qXKbwUcf-uaoHZwAz9tvrQhYBKtXIUJHRbtxjKgNqxPn9yv-3kBU7RR7ooqTCfYNpinfpNB51u1oVQQ2xBSm0nUYDz_vKMti7-sdNE7w7DmMitUnkcHLHdYdR4CHrO-W37anfY758v_dUEwln3zoSw1l0tiFGF0sjSiUecnl8I=w883-h662-no
Noen fjell i Canada, fortsatt et land jeg ikke har besøkt merkelig nok.
Etter landing i SFO:
https://lh3.googleusercontent.com/O5g4wXHIO2gCFgBS21S2-ezTvgX_RyXz1rID86sfMyh1WXJ31R4OmQi4zQnl4bq8s-0r5eCX_p6fGlmsYi9EDZa_vG0TZ9RpCz9BfQJhE2YS_dMdjGi3 7PNI66fMjR0FNjooSy04Kvj4QuYQTDc-reZ5xIEUx8u99Jp_PpeNwvkQRUAUNxoVgstC9unG9iW7SkTRYo yPANKflAj0ERpD2Aqn_x_cxkeJwCMkx62IQSFgsp5pjXDHXac-IRaOSJfwgCGUralF6jYKJrqIWMUv1VEA9IVp4h6iDkPcYQOisM 5Ls-QGYJ7gMW82pnwwXT8DKkCfVJNQbyOGjZj9U-4t5KMgDt38wII737zT3x61H_JKi-rV9km0lnDpop-xBzUlzdZQTlYUpIF1A2HtJfSoUzghT1HBcrSNBQnrx47ZhNWkQ lsLmS4r9c23ve7YX1-MdLpTKxhVdtxcoBN3DfgcII2j6q5vHz14O6diOt9lq7xm9Z8kz hl88Ac8AjEwwvFsW0W1M03T2tL4wqiSpzGoLEaImJgolmbUf-rGw-ZVyTAnTH_fQ9kwiZamLV6t1bvCYTNqrF3rNEB5fkfaii1wpR3B iTXZsfA3ptH8FUE=w883-h662-no
Immigrasjonen gikk ganske kjapt, og ja jeg kunne som visumreisende på B1/B2 bruke automatene. Merkelig nok ville automatene kun at jeg scannet visumet mitt og ikke passet mitt. Fikk nå skrevet ut en lapp som jeg leverte til offiseren som kun stilte meg et par rutinespørsmål og om Iran var pleasure noe jeg kunne bekrefte det var. Ikke noe mer enn det, dette stod i skarp kontrast i forhold til det jeg opplevde i EWR i fjor. Ble stående og vente litt på bagasjen og tollen pekte meg bare retning utgangen.
Fant så BARTen på vei ned mot byen. Jeg var her ganske sliten og fant frem til Hotel Triton som skulle være mitt rom første natta. Fikk knapt sove og jeg følte meg rett og slett ikke bra da jeg stod opp for å ta AMTRAK bussen 7:30 neste morgen. Men men siden jeg vet hvordan jetlagen slår ut på meg så var ikke dette farlig, kun ubehagelig.
Det er kun en togstasjon i San Francisco, men den betjener kun Caltrains som er et slags pendeltogsystem, for å ta Amtrak må man ta bussen over bukta og til Emeryville. Jeg må si at selv for en såpass kort tur så var bussene komfortable og hadde stikkontakter hvor man kunne lade mobiler etc.
Vel fremme i Emeryville hadde jeg god tid til avgangen mot Chichago (som da skulle ta meg til Reno) så fikk tatt noen bilder av stasjonen og det var et par tog som gikk før mitt tog.
https://lh3.googleusercontent.com/1p40tDHT1pwzzsb8lsma1c_W-j4G6lY5-JotvxuRq2qlhG0kdIQuGQigouPj1RutEx5JhP9iiL7m9D95_-HSJoMGxv-OS-8Ke23Is7VDppaLa-BPdKdbKGEpERxyZt8Mm2Om6K6qMoJaoPnXZQOsap46V7fku8Ns b5CyNqf6hWDhBuw6nsTEp5KC3Qp2dWM1Wg0hV5SOlZecNw_Mh5 WKkjmkHu8pCK6HDIikFk0N0AV6mBCA7X1wuNf2hDQCuoDpB9rA VLBYmPlyiUeQlIQocRviQ9lmVPO4KULl_up7BKw4Z5v6K6sm32 0MiVTZ_Dt-TmVxqlCzbU9Yw5VdEgOdKhMJbP7gCt8wRYwuDMONBgcGRx1ECa 23uuaIGR4zzWAf5otbWfDsdRtbYp8xUh0YI9vcHf3ESz4RrWS3 IlqzXnEQJ5teKBY6ivSdh5_DbZTfwWJCM7rdCqcqLBEwEWf6du WgI5qbISk5rOSpnRr7x9aABsw3oLxEMswk7vytq9rP2pN8D8L4 uD6PBuhS5CpEJrsBcDK-j8_BcXsJ0EQ_sXlpoSQ1AJRHH1ohydRmLauUPe1vbBwLHtrdJb YxtXTEzDFgJR_QbQszg36BPy8=w883-h662-no
https://lh3.googleusercontent.com/AiG0WgoeVD1re-vGI4-MMzI4hFkTu2VfCKdCxSC8tGaZx113h3DjhOGktc5fvF86K49qd tth4pFrgLWOEXhEpelCUdy783xu99CwtPW9-j9CoZV2XsjviJegZPe51Egz-17mZjqbN5su6SvyHFs1f8FRBFYd7EkT8hK6gp-ApeHItLPK96rPN3ONQ8QL1V7AXCvOqR5T57aT4POc8amXwJdMH YQfGSSNnvzf1CXjj-hFDwyMB_HzEplscD9V6Xbpkbatxk42ICLmycIVpxXyDaKIuu_V GzT9XPb4B2HhyBnn8e80HVUyCGYzkWsaBYKII_PUpDYCzmDfN3 ZWGhr-IRd0tJe65ovulX7R8mbv2xnr1IDYwIsRk1rYSAnP-YE9-JDWeLX76PJSiur9HMh7Dh35sRQlPww9JSn0-Lv4id45g9_9vz5oeCCDKJ6GsvIhAIp8jLoZ278bTrq3ZrYcX-mB0ebvqN6ItMDiJ7i-pRYAb8o5GJaH180ymEj0ZTiexoYwnP9fBHz6WZ-Ns_SYeTWIzh_9xFvmRa3NU-SjPtblOEpoEHap8_bjDRN3iO6-nn3SqTFszfPykeoKy94W5mjra5JIPq_cWIkUwaI=w883-h662-no
Etter hvert kom det en dame med en ganske høy og streng røst som forklarte hvordan boardingen på dette toget skulle foregå. Økonomivognene var bakerst i togsettet, sovevognene forrerst og cafe og restaurantvogn i midten.
Siden jeg skulle såpass kort som til Reno var det økonomi som gjaldt, setene var ganske gode, med god benplass og det var såpass legroom at man slapp å bry sidepassasjeren om man skulle ut.
Og det var flere som skulle langt, blant annet til Salt Lake City som satt der så jeg regner med at de har laga setene slik at det er mulig å sove ok ish der.
https://lh3.googleusercontent.com/TWHELACONOA-3n2X-H5GfJpAvSe93ShCvnIr0g3_4qlVUyrstg0oen3P5e6uEwrN_tU Qyj8NfTYGrAmoYEpA1qWfYSywoVVH3atpox_QJndxTjB2nPQxQ pKaQSmNXJzaqqLR5Wz_B1Gcgaxc1wf9S1Phf0gMxJnHpDsFX3z 5_i9n7kdx1ngrP0YZMB-2_tfYK2w0CCvCge_Ds9J5B4CCkKZX5QDYelqS3kHacEyCuY8Qf 4s7CJfatg3zKER4geQpsSgApiM7xguQQE8ezZIlDEscUlLfj94 2FYidum1LtKdVVDUAMV2UKg11e2ImgMMOvp9wAfRRDJiN-x3FPasQ1U3T1qRySSlVksJWZFQkrshB3O-1mzW5waok_pCcevAyyVYOwmVSrsaj4ZEiHyLUKOWERVUOdv4Ow qH-B6Me4f5KhS1xee5mYnmpjpvVTiKEpHHqg2fRvyC92yUCJ9Sb9G e666eS9RmaTiwld_qflP4J1gOmE4-P5qEtmT57V2raMePWF9qGJHz-dwiivZw5g8wxWXrN3biu7rui7YRjIuwH7cmdJnZVuTmRsOtGnK 71850UaNgVt_fpjvT1leE3hTITZDUKU2VT-wmqN5c=w883-h662-no
Like før ankomst Sacramento:
https://lh3.googleusercontent.com/ImoI4y-jSiNqi_ytmhxKTH1HX0WtG7vNpHY5T1yBhS8LbYAz7jzw6qpSW _5GZTtskS8gJMaZfbgRL2OT_jKAd90M8R4il-kD8puyr51CIRNF1CBiH9lYqvJPb4gMFnqI7jegKM_dhhuDaSZm o3P8rADIdUzdyeMy41PL05VPjirirCfJIIOBsrIdQ04BEi40Ul puGHM2v9tq9fO5qrMOs0WvgXrbiM8NG4A9tEsSqk7UGcbZZLrJ eELaUVmS-P5NEpG_DDKkwf4LvFOz6xSTt4dpjrMulyBk6Sg30jEwnl_h784-1Kj3DjQ5Yl_XA2G8iFdURjyUgq7NS6WrYdgKgwl51Ov7gb8-QceNKJryn7tH93bImJfQzWUcUUzRv0XEwqDGyogHkdXHbFzMVM R-s_b4eIpXlO5km3_ThouV-PW0vLkpJbuJbw7KE6Wa6asgj2dYbcn749baVyQX7ipTg1Ejy8u fOxKhD3Ej7H380Np3yV4VCuPi8KbQYM4d0RNCFSAXZBrSmlko9 gpaBiFhtMhJiYZ8EsP8T-NLQ3KMkbTvX-9LGbJsO5erLb0628R7SyGLY5XjracJzXXo4hXNQt36IHoT0mKo x-VMwfU=w883-h662-no
https://lh3.googleusercontent.com/D46ptr4etMgV1ZOYv7SpIdsI_R7QXVFSTdR1gNrqYFNRYg-T5E2gh1Lg0DD7bTpTNIJENKZBlnsbUDdOY6POkJFgWkRvqIWnb UdPSqjJpIi1vj2EitMW53TkrbyK2N5ybzN2-j_BkQON2nE7c7dFsymubgjhUVx1isbhZ5ByLTzUpglplXbPmS8 K49eZ7FtHhK7il49FUfFHVAbWApOdnx96ryqpXevJ0cxw0aCI8 pQouz71WdwOEif_lNy406d_zCsbnUtNDFSDPmChvFRqp5u_ikf WnPHtux1PrOMndEhxEaN7v60ycavIFICkCODIEuaBP5mqyz3KF dbedvaXkWKyZJVGwR1tGKc2Ru1YqRTaP--bUbd0jxdZgQfdnOec0F9Y0n9oyWw0KmTWTNqBvph4wHKpszij-YspzPXQ1dguTtGOpueOD25ObZ0IIjypJ6dq97YHXD0AenfGvRz XezQKZvIGCu3dONL3l_dqS68xov8J0vszX4mNAVEHUkfsCh4J6 DQ4-TdzXe7v8Fbb-Lqaa7GKs84eSFv5N0NoDQjhnDXGZTfhqNRoQ58JMzRfn99Ff6F YCUuM0WmMU_rtVKeu-iO7qusbswj5Rmg=w883-h662-no
Jernbanen i USA er for det aller meste ikke eid av staten, men av godstogsselskaper og passasjertog står lavest på rangstigen til disse selskapene. Union Pacific er de som dominerer vestpå og alt av ruteplaner etc styres fra Omaha i Nebraska og det tar knapt hensyn til lokale forhold. Vi hadde flere lange stopp, noe som gjorde toget forsinka i henhold til rutetabellen.
Tog i USA er mer for den som ikke må være et bestemt sted til en bestemt tid. Det var guiding fra Sacramento og opp til Reno, men det var absolutt ikke obligatorisk å høre på fordi de guidet kun i cafevogna, så de som ikke gadd å høre på kunne fint trekke seg tilbake i sine egne vogner, men det var interessant å høre på så jeg ble sittende i kafevogna. Kunnskapsrike også, så det å stille dem spørsmål var ikke noe problem. Dette var ekte jernbaneentusiaster og de hadde vært flere turer i Europa for å prøve noe litt bedre og raskere enn amerikanske tog.
Nuvel vi setter i gang:
Har ikke så fryktelig mange bilder av selve flyturen bort, men det forløp nokså hendelsesløst, SAS Plus til CPH fikk jeg en polarrulle som jeg ikke spiste og tok en øl såvidt jeg husker. Ikke noe stort å skrive hjem om. I CPH ble det de sedvanlige spørsmålene ved gate om man har pakket bagasjen sin selv osv, før man fikk et stempel om at man var klarert. Man slapp så inn i et slags fengsel, hvor boarding tok tid for å komme i gang og det var knapt nok luft der og flere passasjerer så ut til å klage over det. Virker ikke som ventilasjon er en prioritert greie.
SAS business:
https://lh3.googleusercontent.com/NnBMCk-iLsZ_cckQibyYpsMDKUAZA6w9MQ_skG-jedhC_dVNB0pL-FWpOXl2mV1nlVWI9E0iTdG4loqisfcq6WDQgIwupC7CafXQ9LD a4EfcDma-eaNJWXrEMxJzaKW3ZtPK97hrFawrdYciugSsssmlC8OhtQrS1J 9w9im5OCiVgKsY-k0e3GEUzlhnK0n3ymLwU2WKTph0QVAUlgZdBulyQUDiqOmbuB4 p3_t8wSlcbRgmxpyVnPNILOLCkuAc1zEK2QrD9Bily5Avs41wv QgEiOHXcHK38GNSJzM9RM4kYLwFU2SciT040Rqe7cafDyGJSLc TNKSuZ0pj6xJs9sR1XybkCdTkyaOAHpkH82Nvt1xdjChW2je_W oHWlgh4fjk3IPXpfAFG0NwwJ3XkIJ0nrjUPA0dfDyGBQBWo5op br_WBulQMrJCyvdRe1V5C8tMw2r5ntNo2n6AaIZ-vmCxkKTanyhGLOAn1PulGJwK34I-iolvx-d98IA7xTvsLUZaRujn5Jb6vtLf8oZyeDjumxloQjDlo0WSE5o7 k1PFPb3O-43pY-edzEaU24QBc63LmT57zFOqU3-KqllTUgIXfcGmw_jPWqcJ-mPI=w497-h662-no
Faktisk ganske bra måltid, synes kjøttet var mørt og fint.
https://lh3.googleusercontent.com/_X2O5UPQhzXfJnEtLf_83uLqFuLPCNon07ZVGDgs1lgGWHGwHj _mavNHHXx3Fj3Aig7EN9Ij_SwtEZS9Gksx-_g0sxeV9inPBXThzLfRGcA4laKl7khYvuIxGGo1vBDNctUDJxH rMT-9HrXLSWoDq908ofGRbOY0hOZbE9N21W5s0FYjFe-dXejEUxnYcMpnEog85gaqxhmmdjgI8G1iDVjRXJn3h9NeqTXgi 5rc-s-Ru2EjxmG-LTVF0WJn0BBvFyY1KZ4fMMaNhI8gv2QtJlMw3V_Jxlr9NY56s8 L1p5wNtyILc_5c3GN0YL2ZrHbHQ3Rsc1lSVYaQhCBBSxJmWhIz 0in5GTOLbkaZvWOt3o6wLuLvIta_JAj1R_Sp5fayu4eZ8T8V08 AnJRmesOv10xe_vc-JnN57xVh4RbvDeDZYUvXjBo6i1iHF23Lb7qXKbwUcf-uaoHZwAz9tvrQhYBKtXIUJHRbtxjKgNqxPn9yv-3kBU7RR7ooqTCfYNpinfpNB51u1oVQQ2xBSm0nUYDz_vKMti7-sdNE7w7DmMitUnkcHLHdYdR4CHrO-W37anfY758v_dUEwln3zoSw1l0tiFGF0sjSiUecnl8I=w883-h662-no
Noen fjell i Canada, fortsatt et land jeg ikke har besøkt merkelig nok.
Etter landing i SFO:
https://lh3.googleusercontent.com/O5g4wXHIO2gCFgBS21S2-ezTvgX_RyXz1rID86sfMyh1WXJ31R4OmQi4zQnl4bq8s-0r5eCX_p6fGlmsYi9EDZa_vG0TZ9RpCz9BfQJhE2YS_dMdjGi3 7PNI66fMjR0FNjooSy04Kvj4QuYQTDc-reZ5xIEUx8u99Jp_PpeNwvkQRUAUNxoVgstC9unG9iW7SkTRYo yPANKflAj0ERpD2Aqn_x_cxkeJwCMkx62IQSFgsp5pjXDHXac-IRaOSJfwgCGUralF6jYKJrqIWMUv1VEA9IVp4h6iDkPcYQOisM 5Ls-QGYJ7gMW82pnwwXT8DKkCfVJNQbyOGjZj9U-4t5KMgDt38wII737zT3x61H_JKi-rV9km0lnDpop-xBzUlzdZQTlYUpIF1A2HtJfSoUzghT1HBcrSNBQnrx47ZhNWkQ lsLmS4r9c23ve7YX1-MdLpTKxhVdtxcoBN3DfgcII2j6q5vHz14O6diOt9lq7xm9Z8kz hl88Ac8AjEwwvFsW0W1M03T2tL4wqiSpzGoLEaImJgolmbUf-rGw-ZVyTAnTH_fQ9kwiZamLV6t1bvCYTNqrF3rNEB5fkfaii1wpR3B iTXZsfA3ptH8FUE=w883-h662-no
Immigrasjonen gikk ganske kjapt, og ja jeg kunne som visumreisende på B1/B2 bruke automatene. Merkelig nok ville automatene kun at jeg scannet visumet mitt og ikke passet mitt. Fikk nå skrevet ut en lapp som jeg leverte til offiseren som kun stilte meg et par rutinespørsmål og om Iran var pleasure noe jeg kunne bekrefte det var. Ikke noe mer enn det, dette stod i skarp kontrast i forhold til det jeg opplevde i EWR i fjor. Ble stående og vente litt på bagasjen og tollen pekte meg bare retning utgangen.
Fant så BARTen på vei ned mot byen. Jeg var her ganske sliten og fant frem til Hotel Triton som skulle være mitt rom første natta. Fikk knapt sove og jeg følte meg rett og slett ikke bra da jeg stod opp for å ta AMTRAK bussen 7:30 neste morgen. Men men siden jeg vet hvordan jetlagen slår ut på meg så var ikke dette farlig, kun ubehagelig.
Det er kun en togstasjon i San Francisco, men den betjener kun Caltrains som er et slags pendeltogsystem, for å ta Amtrak må man ta bussen over bukta og til Emeryville. Jeg må si at selv for en såpass kort tur så var bussene komfortable og hadde stikkontakter hvor man kunne lade mobiler etc.
Vel fremme i Emeryville hadde jeg god tid til avgangen mot Chichago (som da skulle ta meg til Reno) så fikk tatt noen bilder av stasjonen og det var et par tog som gikk før mitt tog.
https://lh3.googleusercontent.com/1p40tDHT1pwzzsb8lsma1c_W-j4G6lY5-JotvxuRq2qlhG0kdIQuGQigouPj1RutEx5JhP9iiL7m9D95_-HSJoMGxv-OS-8Ke23Is7VDppaLa-BPdKdbKGEpERxyZt8Mm2Om6K6qMoJaoPnXZQOsap46V7fku8Ns b5CyNqf6hWDhBuw6nsTEp5KC3Qp2dWM1Wg0hV5SOlZecNw_Mh5 WKkjmkHu8pCK6HDIikFk0N0AV6mBCA7X1wuNf2hDQCuoDpB9rA VLBYmPlyiUeQlIQocRviQ9lmVPO4KULl_up7BKw4Z5v6K6sm32 0MiVTZ_Dt-TmVxqlCzbU9Yw5VdEgOdKhMJbP7gCt8wRYwuDMONBgcGRx1ECa 23uuaIGR4zzWAf5otbWfDsdRtbYp8xUh0YI9vcHf3ESz4RrWS3 IlqzXnEQJ5teKBY6ivSdh5_DbZTfwWJCM7rdCqcqLBEwEWf6du WgI5qbISk5rOSpnRr7x9aABsw3oLxEMswk7vytq9rP2pN8D8L4 uD6PBuhS5CpEJrsBcDK-j8_BcXsJ0EQ_sXlpoSQ1AJRHH1ohydRmLauUPe1vbBwLHtrdJb YxtXTEzDFgJR_QbQszg36BPy8=w883-h662-no
https://lh3.googleusercontent.com/AiG0WgoeVD1re-vGI4-MMzI4hFkTu2VfCKdCxSC8tGaZx113h3DjhOGktc5fvF86K49qd tth4pFrgLWOEXhEpelCUdy783xu99CwtPW9-j9CoZV2XsjviJegZPe51Egz-17mZjqbN5su6SvyHFs1f8FRBFYd7EkT8hK6gp-ApeHItLPK96rPN3ONQ8QL1V7AXCvOqR5T57aT4POc8amXwJdMH YQfGSSNnvzf1CXjj-hFDwyMB_HzEplscD9V6Xbpkbatxk42ICLmycIVpxXyDaKIuu_V GzT9XPb4B2HhyBnn8e80HVUyCGYzkWsaBYKII_PUpDYCzmDfN3 ZWGhr-IRd0tJe65ovulX7R8mbv2xnr1IDYwIsRk1rYSAnP-YE9-JDWeLX76PJSiur9HMh7Dh35sRQlPww9JSn0-Lv4id45g9_9vz5oeCCDKJ6GsvIhAIp8jLoZ278bTrq3ZrYcX-mB0ebvqN6ItMDiJ7i-pRYAb8o5GJaH180ymEj0ZTiexoYwnP9fBHz6WZ-Ns_SYeTWIzh_9xFvmRa3NU-SjPtblOEpoEHap8_bjDRN3iO6-nn3SqTFszfPykeoKy94W5mjra5JIPq_cWIkUwaI=w883-h662-no
Etter hvert kom det en dame med en ganske høy og streng røst som forklarte hvordan boardingen på dette toget skulle foregå. Økonomivognene var bakerst i togsettet, sovevognene forrerst og cafe og restaurantvogn i midten.
Siden jeg skulle såpass kort som til Reno var det økonomi som gjaldt, setene var ganske gode, med god benplass og det var såpass legroom at man slapp å bry sidepassasjeren om man skulle ut.
Og det var flere som skulle langt, blant annet til Salt Lake City som satt der så jeg regner med at de har laga setene slik at det er mulig å sove ok ish der.
https://lh3.googleusercontent.com/TWHELACONOA-3n2X-H5GfJpAvSe93ShCvnIr0g3_4qlVUyrstg0oen3P5e6uEwrN_tU Qyj8NfTYGrAmoYEpA1qWfYSywoVVH3atpox_QJndxTjB2nPQxQ pKaQSmNXJzaqqLR5Wz_B1Gcgaxc1wf9S1Phf0gMxJnHpDsFX3z 5_i9n7kdx1ngrP0YZMB-2_tfYK2w0CCvCge_Ds9J5B4CCkKZX5QDYelqS3kHacEyCuY8Qf 4s7CJfatg3zKER4geQpsSgApiM7xguQQE8ezZIlDEscUlLfj94 2FYidum1LtKdVVDUAMV2UKg11e2ImgMMOvp9wAfRRDJiN-x3FPasQ1U3T1qRySSlVksJWZFQkrshB3O-1mzW5waok_pCcevAyyVYOwmVSrsaj4ZEiHyLUKOWERVUOdv4Ow qH-B6Me4f5KhS1xee5mYnmpjpvVTiKEpHHqg2fRvyC92yUCJ9Sb9G e666eS9RmaTiwld_qflP4J1gOmE4-P5qEtmT57V2raMePWF9qGJHz-dwiivZw5g8wxWXrN3biu7rui7YRjIuwH7cmdJnZVuTmRsOtGnK 71850UaNgVt_fpjvT1leE3hTITZDUKU2VT-wmqN5c=w883-h662-no
Like før ankomst Sacramento:
https://lh3.googleusercontent.com/ImoI4y-jSiNqi_ytmhxKTH1HX0WtG7vNpHY5T1yBhS8LbYAz7jzw6qpSW _5GZTtskS8gJMaZfbgRL2OT_jKAd90M8R4il-kD8puyr51CIRNF1CBiH9lYqvJPb4gMFnqI7jegKM_dhhuDaSZm o3P8rADIdUzdyeMy41PL05VPjirirCfJIIOBsrIdQ04BEi40Ul puGHM2v9tq9fO5qrMOs0WvgXrbiM8NG4A9tEsSqk7UGcbZZLrJ eELaUVmS-P5NEpG_DDKkwf4LvFOz6xSTt4dpjrMulyBk6Sg30jEwnl_h784-1Kj3DjQ5Yl_XA2G8iFdURjyUgq7NS6WrYdgKgwl51Ov7gb8-QceNKJryn7tH93bImJfQzWUcUUzRv0XEwqDGyogHkdXHbFzMVM R-s_b4eIpXlO5km3_ThouV-PW0vLkpJbuJbw7KE6Wa6asgj2dYbcn749baVyQX7ipTg1Ejy8u fOxKhD3Ej7H380Np3yV4VCuPi8KbQYM4d0RNCFSAXZBrSmlko9 gpaBiFhtMhJiYZ8EsP8T-NLQ3KMkbTvX-9LGbJsO5erLb0628R7SyGLY5XjracJzXXo4hXNQt36IHoT0mKo x-VMwfU=w883-h662-no
https://lh3.googleusercontent.com/D46ptr4etMgV1ZOYv7SpIdsI_R7QXVFSTdR1gNrqYFNRYg-T5E2gh1Lg0DD7bTpTNIJENKZBlnsbUDdOY6POkJFgWkRvqIWnb UdPSqjJpIi1vj2EitMW53TkrbyK2N5ybzN2-j_BkQON2nE7c7dFsymubgjhUVx1isbhZ5ByLTzUpglplXbPmS8 K49eZ7FtHhK7il49FUfFHVAbWApOdnx96ryqpXevJ0cxw0aCI8 pQouz71WdwOEif_lNy406d_zCsbnUtNDFSDPmChvFRqp5u_ikf WnPHtux1PrOMndEhxEaN7v60ycavIFICkCODIEuaBP5mqyz3KF dbedvaXkWKyZJVGwR1tGKc2Ru1YqRTaP--bUbd0jxdZgQfdnOec0F9Y0n9oyWw0KmTWTNqBvph4wHKpszij-YspzPXQ1dguTtGOpueOD25ObZ0IIjypJ6dq97YHXD0AenfGvRz XezQKZvIGCu3dONL3l_dqS68xov8J0vszX4mNAVEHUkfsCh4J6 DQ4-TdzXe7v8Fbb-Lqaa7GKs84eSFv5N0NoDQjhnDXGZTfhqNRoQ58JMzRfn99Ff6F YCUuM0WmMU_rtVKeu-iO7qusbswj5Rmg=w883-h662-no
Jernbanen i USA er for det aller meste ikke eid av staten, men av godstogsselskaper og passasjertog står lavest på rangstigen til disse selskapene. Union Pacific er de som dominerer vestpå og alt av ruteplaner etc styres fra Omaha i Nebraska og det tar knapt hensyn til lokale forhold. Vi hadde flere lange stopp, noe som gjorde toget forsinka i henhold til rutetabellen.
Tog i USA er mer for den som ikke må være et bestemt sted til en bestemt tid. Det var guiding fra Sacramento og opp til Reno, men det var absolutt ikke obligatorisk å høre på fordi de guidet kun i cafevogna, så de som ikke gadd å høre på kunne fint trekke seg tilbake i sine egne vogner, men det var interessant å høre på så jeg ble sittende i kafevogna. Kunnskapsrike også, så det å stille dem spørsmål var ikke noe problem. Dette var ekte jernbaneentusiaster og de hadde vært flere turer i Europa for å prøve noe litt bedre og raskere enn amerikanske tog.