Log in

View Full Version : OSL EK203 A380 nesten til OSL, nå CPH 24APR (diversion)


NorFlight
24-04-2018, 08:29
Kan virke som om EK203 har snudd utenfor Molde og muligens er på tur til OSL

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180424/1f2d5cc6c6e18d9260ff73d4db949d47.jpg

Cecilie
24-04-2018, 08:30
EK203 til JFK har snudd nord av Ålesund. Ser ut til å være på vei inn til OSL nå

Losse
24-04-2018, 08:53
Ser at EK203 DXB-JFK har snudd og er nå på vei inn til OSL. Medical?

Twin Otter
24-04-2018, 09:01
Ser ikke ut som den kom seg ned på første forsøk.

NorFlight
24-04-2018, 09:01
Ser ut som de ikke kom ned på første forsøk...

SASCC
24-04-2018, 09:07
På innflygningen nå. Skyldes syk pax

https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5aded5405152f78062a3e60b

Voipe
24-04-2018, 09:10
Ble visst en æresrunde rundt Hurdalssjøen.

NorFlight
24-04-2018, 09:12
Ser ut som de går rundt igjen...

Discus
24-04-2018, 09:13
Ser ut som de ikke kom ned på første forsøk...
De var vel knapt under 4500 ft på første innflyging, så noe som ikke var klart i kabin eller på bakken?

Tertit54
24-04-2018, 09:15
EK203til New York snudde ved kysten og skal lande på Gardermoen.
Men de sliter tydeligvis og gjør nå sin andre go- around:) .??

NorFlight
24-04-2018, 09:16
De var vel knapt under 4500 ft på første innflyging, så noe som ikke var klart i kabin eller på bakken?



Og på andre forsøk ga de seg på rundt 3000 ft etter hva jeg så.

Twin Otter
24-04-2018, 09:19
Ryktes at den er for tung til å lande.

(Og ser ut som FR24 gikk ned like så godt.)

Geir
24-04-2018, 09:29
Jeg ser at en A380 plutselig snudde rett vest av Møre og Romsdal (sikkert et medisinsk tilfelle). Flyet går rett til Gardermoen. Hvorfor lander det ikke på Værnes? Det er kortere (pasienten kommer raskere til behandling) og gjør også at "omveien" til New York blir kortere. Rullebanen på Værnes er vel lang nok til at en A380 til New York kan ta av? Eller er den for kort?

Ørlandet har vel også lang nok rullebane og den er også "rett i nærheten". Herfra kunne pasienten blitt fraktet med helikopter rett til sykehus i Trondhjem.

Flesland er også nærmere og ville også ført til kortere "omvei".

Jeg antar at Vigra har for kort rullebane.

Så derfor: Noen som vet? Hva er grunnen til at man tar en slik "omvei"?

Twin Otter
24-04-2018, 09:32
Jeg ser at en A380 plutselig snudde rett vest av Møre og Romsdal (sikkert et medisinsk tilfelle). Flyet går rett til Gardermoen. Hvorfor lander det ikke på Værnes? Det er kortere (pasienten kommer raskere til behandling) og gjør også at "omveien" til New York blir kortere. Rullebanen på Værnes er vel lang nok til at en A380 til New York kan ta av? Eller er den for kort?

Ørlandet har vel også lang nok rullebane og den er også "rett i nærheten". Herfra kunne pasienten blitt fraktet med helikopter rett til sykehus i Trondhjem.

Flesland er også nærmere og ville også ført til kortere "omvei".

Jeg antar at Vigra har for kort rullebane.

Så derfor: Noen som vet? Hva er grunnen til at man tar en slik "omvei"?

Emirates flyr til vanlig på OSL og har mannskap/personell der som kan håndtere saken.

a46z
24-04-2018, 09:33
Er mellom Hamar og Gjøvik nå. Så der ut til at de skal prøve ennå en gang.

FR24 er oppe igjen

NorFlight
24-04-2018, 09:34
Sirkler over Gjøvik/Brummundal nå ser det ut til.

Discus
24-04-2018, 09:36
Ørlandet har vel også lang nok rullebane og den er også "rett i nærheten". Herfra kunne pasienten blitt fraktet med helikopter rett til sykehus i Trondhjem.

Flesland er også nærmere og ville også ført til kortere "omvei".

Jeg antar at Vigra har for kort rullebane.

Så derfor: Noen som vet? Hva er grunnen til at man tar en slik "omvei"?

Et par ting (som er antagelser) - flyet skal ned fra stor høyde, og man må få ryddet opp i kabinen, det tar tid. Den nærmeste flyplassen er ikke alltid rett under deg.

Rullebanelengde er ikke det største problemet for A380, bredde på rullebaner og parkering er en større utfordringe.

Man må ha utstyr til å håndtere flytypen, dumt å lande på Ørland om de eks. ikke kan fule der, har høyde nok trapper eller pushbacktraktor som kan håndtere det. Da blir flyet fort det en ny turistattraksjon.

Michael
24-04-2018, 09:40
Og ikke minst at EK har egne folk på OSL som gjør arbeidet hundre ganger lettere med en medical diversion.

Twin Otter
24-04-2018, 09:42
Jo lenger ting drar ut i tid før de får landet jo mindre sannsynlig er det vel at de kommer seg videre til JFK med det første. Det kommer vel til et punkt hvor crew kan gå ut på tid?

FQTV
24-04-2018, 09:44
Landet?
Ser den ikke på flightradar


Sent from my iPhone using Tapatalk

a46z
24-04-2018, 09:45
Ligger fortsatt over Brummundal. Ligger vel å brenner fule

Michael
24-04-2018, 09:45
Landet?
Ser den ikke på flightradar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dumper fuel over Brummunddal.

NorFlight
24-04-2018, 09:46
Landet?
Ser den ikke på flightradar


Sent from my iPhone using Tapatalk



Over Gjøvik nå...

a46z
24-04-2018, 09:54
Henter fra VG

"Verdens største passasjerfly på Gardermoen
Et passasjerfly fra Emirates på vei fra Dubai til New York har snudd, og er like før klokken 09 på vei til Oslo lufthavn for en såkalt medisinsk nødlanding. Flyet er av typen A380, og er verdens største passasjerfly.

– Det er en passasjer om bord som trenger akutt hjelp. Det er uvisst hvor lenge flyet blir før det fortsetter til New York, sier kommunikasjonssjef Gurli Ulverud i Avinor til VG."

Islending
24-04-2018, 09:54
Går til CPH.

a46z
24-04-2018, 10:03
Er det noen grunn til at de fortsatt velger å ligge på 10 000 fot om de skal hele veien til CPH?

Tertit54
24-04-2018, 10:07
Den bruker mye mere fuel når den flyr i 10 000 fot.

LN-RRE
24-04-2018, 10:07
Tør tippe de brenner mer fuel i 10.000 fot og at det er årsaken.

LN-RRE
24-04-2018, 10:09
Nesten så jeg må spørre meg om hvor mye tid de sparer på dette kontra å fortsette til New York, med all respekt ting kan ha tatt lengere tid enn antatt etc og andre variabler kan ha dukket opp / endret seg og alt det der. Men nå tar det sin tid før de nå endelig lander i CPS fra de tok beslutningen om å diverte.

Tertit54
24-04-2018, 10:10
Kan virke som om medical er under «kontroll» når de velger CPH?

RIBRO
24-04-2018, 10:13
Den er på FR24, men ser nå ut å gå sør. GOT?

jameson82
24-04-2018, 10:14
Kan det være at crewet går ut på tid men de bytter med a380 crewet som skal fly CPH-DXB?

Twin Otter
24-04-2018, 10:16
Kan det være at crewet går ut på tid men de bytter med a380 crewet som skal fly CPH-DXB?

Og da blir CPH-DXB CNX i stedet?

B350ER
24-04-2018, 10:16
Da ble det Kastrup denne gangen...

Someone
24-04-2018, 10:18
Hvorfor kom de ikke seg ned på OSL?

Vedkommende som fikk et medisinsk tilfelle må jo nå enten være død eller frisknet til?

Twin Otter
24-04-2018, 10:21
Hvorfor kom de ikke seg ned på OSL?

Vedkommende som fikk et medisinsk tilfelle må jo nå enten være død eller frisknet til?¨

Akkurat de samme jeg tenker.

To-tre missed approaches pga. for høy vekt. Så finner de ut at de må dumpe fuel. Dumper litt fuel over Gjøvik men ender altså med å gå til CPH (på FL120 for å brenne mer fuel).

jameson82
24-04-2018, 10:23
Været er strålende på OSL også..

https://m.webcams.travel/webcam/1348213771-Været-Oslo-Airport-2-Oslo-lufthavn%2C-Gardermoen?hl=no

Bizflyer
24-04-2018, 10:34
Så ut som den har gitt opp OSL og er nå på vei mot CPH.
Kan jo ikke være veldig dødssyk den stakkaren ombord...... Eller?

jameson82
24-04-2018, 10:42
Må ha vært veldig bra fyllt opp siden den var for tung for OSL etter å ha flydd såpass lenge?

Tertit54
24-04-2018, 10:43
Jeg er helt sikker på at EK har «kontroll» på hele situassjonen og at de har sine gode grunner for å gå til CPH. Bla handling og crew.

PS EK151 (A380)fra DXB til CPH skal lande 1307 så da blir det vel 2 stk A380 i CPH samtidig, for første gang (?) .��

Someone
24-04-2018, 11:06
Sirkler nå nord for København. Fortsatt for tung?

jameson82
24-04-2018, 11:21
Må nesten være noe teknisk i tillegg eller? A380 har landet på OSL uten noen ekstra runder på samme rute

Someone
24-04-2018, 11:23
Sirkler ennå, så noe må det være?

Twin Otter
24-04-2018, 11:29
Er det i det hele tatt bekreftet at det er "medical" ombord i utgangspunktet?

Tertit54
24-04-2018, 11:31
Nå er det gått ca3 timer siden de snudde ved norskekysten og flyet ligger i holding nord for CPH. Dette virker ikke lenger som en « fornuftig» plan lenger? De burde ha vært på bakken formlene siden😱

Twin Otter
24-04-2018, 11:37
Ser ut som de nå er på vei ned mot CPH.

NorFlight
24-04-2018, 11:52
Og da ser det ut som de endelig er nede på CPH...

Twin Otter
24-04-2018, 15:15
EK203 er nå underveis fra CPH mot JFK igjen. Så da minsker vel teorien om at det var noe teknisk feil med flyet. Men at det stod et crew rimelig klart på CPH for å ta flyet over dammen.

Someone
24-04-2018, 16:13
Men at det stod et crew rimelig klart på CPH for å ta flyet over dammen.



Det tviler jeg på, så er nok samme crew. EK152 dro CPH-DXB for under en time siden, og EK har vel neppe 2x A380 crew stående klare på CPH

Tertit54
24-04-2018, 16:34
Det tviler jeg på, så er nok samme crew. EK152 dro CPH-DXB for under en time siden, og EK har vel neppe 2x A380 crew stående klare på CPH


EK har vel et 30 talls A380,er som passerer over Skandinavia hver dag så det er vel ikke utenkelig at de har et reservecrew stasjonert i CPH:old

LN-MOW
24-04-2018, 16:38
Det tviler jeg på, så er nok samme crew. EK152 dro CPH-DXB for under en time siden, og EK har vel neppe 2x A380 crew stående klare på CPH

Problemet skal ha vært at de var i ferd med å gå ut på tid. De ville ikke klart NYC, men DXB er to timer nærmere. Dermed kunne de fly den andre skuta hjem. Problem solved.

Bizflyer
24-04-2018, 16:44
Men han stakkaren som ble akutt syk kunne jo nesten like gjerne vært flydd til JFK som å sirkle rundt i 3-4 timer over Skandinavia? Hadde vel bare skilt en time eller 2. Tilstanden kan jo umulig vært særlig kritisk når de bruker 3-4 timer på en medical ekstralanding?

Tertit54
24-04-2018, 17:25
Men han stakkaren som ble akutt syk kunne jo nesten like gjerne vært flydd til JFK som å sirkle rundt i 3-4 timer over Skandinavia? Hadde vel bare skilt en time eller 2. Tilstanden kan jo umulig vært særlig kritisk når de bruker 3-4 timer på en medical ekstralanding?


De squaket aldri 7700 så det hadde vært OK å få hele den historien en gang;)

Anders95
24-04-2018, 17:44
Hvorfor var de på vei inn til OSL, for så å gå rundt? Vekt ja, men hva vil det si, maks landingsvekt?
Dette er vel ting man har oversikt over før man er så nær landing?

RJon
24-04-2018, 19:43
Hvorfor var de på vei inn til OSL, for så å gå rundt? Vekt ja, men hva vil det si, maks landingsvekt?
Dette er vel ting man har oversikt over før man er så nær landing?*computer says no* ??


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Vede
26-04-2018, 10:59
Ser ut som den var innom CPH i dag og?

Twin Otter
26-04-2018, 11:11
Ser ut som den var innom CPH i dag og?

Uten noe form for holding før landing?

Vede
26-04-2018, 11:13
Uten noe form for holding før landing?



Bare en liten runde.

Someone
26-04-2018, 11:17
Snudde over Skagerak og gjorde en veldig liten runde nord for København før den landet. Men er nå alt på vei videre til JFK

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180426/86438df66d8e793548c7e253c35c47bd.jpg

Tertit54
26-04-2018, 20:27
Bare en liten runde.

Kanskje de skulle plukke opp han med “medical” forrige dagen ;)