View Full Version : Airbus A300 hos SAS
La merke til en referanse om A300 i en artikkel på tu.no om de nye A320NEO SAS har bestilt. Her nevnes det 8 opsjoner og 4 fly som skal leveres. Flyet ville bli satt inn på ruter til London og Paris fra de tre hovedsteder, men også Bergen og nord-Norge ville få se flyet.
Mitt spørsmål blir da. Ble flyet noensinne brukt på sistnevnte plasser? I og med at SAS kvittet seg relativt raskt med disse flyene, så var de vel ikke noen store suksess for SK.
Artikkelen:
https://www.tu.no/artikler/sas-bestiller-50-nye-fly-fra-airbus-dropper-boeing/434506
Ligger som avbildet gammel artikkel.
https://img.gfx.no/1926/1926339/2016-10-13_085917.jpg
Jada, men mest mil-chartere. Bli brukt litt rundt jul også som postfly.
Havnet ikke disse A300 etterhvert hos SCANAIR? Var det ikke også der SAS sine pensjonerte DC8 maskiner ble brukt?
Ja, det stemmer. Tre av dem fikk reinstallert fueltankene SAS mente de ikke behøvde, og fløy for Scanair 1983-87. Alle tre står i dag og samler fuglemøkk i Istanbul.
Ja, det stemmer. Tre av dem fikk reinstallert fueltankene SAS mente de ikke behøvde, og fløy for Scanair 1983-87. Alle tre står i dag og samler fuglemøkk i Istanbul.
De var ju A300B2-320 från början men modifierades till A300B4-120. På ett markstopp i Istanbul med SK847/SK848 11 maj 2003 var det en vänlig rampagent som skjutsade mig runt på ramperna och jag hade då möjlighet att fotografera de tre, TC-OYC "Hakan" c/n 079 ursprungligen LN-RCA , TC-OIM "Kaan" c/n 094 ursprungligen SE-DFK och TC-COA c/n 128 ex SE-DFL.
Og sånn så det ut i 2017 .... Eren Erol / Jetphotos ..
https://cdn.jetphotos.com/full/6/82124_1489072288.jpg
Jada, men mest mil-chartere. Bli brukt litt rundt jul også som postfly.
De gikk ikke som rene Postfly men ogsaa som planlagte ekstra avganger for juletrafikken nordover, paa den tiden var mange avgnager foer jul utsolgt tidlig paa sommeren, saa den ekstra kapasiteten kom godt med.
Havnet ikke disse A300 etterhvert hos SCANAIR? Var det ikke også der SAS sine pensjonerte DC8 maskiner ble brukt?
Jo 3 av dem endte opp hos Scanair, den 4 forulykket i Kuala Lumpur mens den var leaset til MAS, det var siste flygningen i leasing og SAS Piloter var paa plass for aa fly maskinen hjem naar den "landet" short of runway - alle passasjerene ble evakuert uten loss of life, men maskinen brant opp.
Det er riktig at Scanair ogsaa overtok DC-8 fra SAS, mens DC-10 hos Scanair var vel alle DC-10-10 (fra Western og United?).
Jeg mener at alle 4 ble oppgradert fra B2 til B4 - og dette skjedde vel mens de ennaa opererte for SAS, de var jo opprinnelig planlagt for Inter Skandinavisk samt noen tunge destinasjoner i Europa (Paris og London som nevnt) men ogsaa messe trafikk (DUS/HAJ). En hadde andre visjoner om trafikk utviklingen og for aa si det mildt var Kastrup langt mer Hub enn det man klager over i disse dager.
SAS var jo tidlig ute med A300, KLM og Swissair ventet begge til A310 ble introdusert og begge brukte A310 paa Skandinavia - KLM AMS-CPH og Swissair ZRH-ARN-HEL.
Det er riktig at Scanair ogsaa overtok DC-8 fra SAS, mens DC-10 hos Scanair var vel alle DC-10-10 (fra Western og United?).
Ja, med unntak av en DC-10-30 - som opprinnelig kom fra Air New Zealand - en skikkelig mandagsmaskin. Den var 'syk' støtt og stadig. Den ble anskaffet for å ta de lengste charterene, hvor -10'ene kom til kort, men dette endte opp som et stort PR-problem. Godt man ikke hadde internett den gangen.
Jeg mener at alle 4 ble oppgradert fra B2 til B4 - og dette skjedde vel mens de ennaa opererte for SAS, de var jo opprinnelig planlagt for Inter Skandinavisk samt noen tunge destinasjoner i Europa (Paris og London som nevnt) men ogsaa messe trafikk (DUS/HAJ). En hadde andre visjoner om trafikk utviklingen og for aa si det mildt var Kastrup langt mer Hub enn det man klager over i disse dager.
.
Ja, det stemmer nok. Men opprinnelig så man ikke behov for fuelkapasiteten ..
Ja, med unntak av en DC-10-30 - som opprinnelig kom fra Air New Zealand - en skikkelig mandagsmaskin. Den var 'syk' støtt og stadig. Den ble anskaffet for å ta de lengste charterene, hvor -10'ene kom til kort, men dette endte opp som et stort PR-problem. Godt man ikke hadde internett den gangen.
Gikk Air New Zealand 10'ern direkte til Scanair - eller ble den operert av SAS ogsaa ? Husker resten av familien, inkludert border EB saa denne paa avgangstavlen i Auckland med SK rute nummer - leveranse flight (synd det ikke var SmartPhones med Camera den gangen)
raider66
11-04-2018, 19:01
Mulig jeg husker feil, men jeg mener -30 maskinen hadde LAN Chile dekor før den ble malt om til DK-farger.
Espen
Den var leaset av SAS og utleid til Scanair i en periode. Men får ikke helt tidspunktene til å stemme .. denne var ute av flåten før -10'ene kom. Mulig denne oversikten ikke er helt komplett .. skal grave litt når jeg får tid ..
https://www.planespotters.net/production-list/search?fleet=Scanair&manufacturer=McDonnell-Douglas&type=DC-10&fleetStatus=historic
Mulig jeg husker feil, men jeg mener -30 maskinen hadde LAN Chile dekor før den ble malt om til DK-farger.
Espen
Det ser ut som denne maskinen var mye leid ut fra NZ, den var leid ut til LAN Chile fra NZ Jun 1982 til den kom tilbake til NZ i Juli 1986 og den gikk til SAS i Aug 1986 saa det stemmer sikkert at den kom til SAS/ Scanair i LAN farger
Ja, den , SE-DFH , kom till SAS i LAN Chile colours , se Flemming Lövenvigs bild från Köpenhamn i augusti 1986. Den blev målad i Scanairs färger , se Tommy Lakmakers bild från Arlanda 13 oktober 1986. Tommy har också tagit bilden på SE-DFH i SAS färger på Arlanda 20 juli 1987.
Den var leaset av SAS og utleid til Scanair i en periode. Men får ikke helt tidspunktene til å stemme .. denne var ute av flåten før -10'ene kom. Mulig denne oversikten ikke er helt komplett .. skal grave litt når jeg får tid ..
Nå demrer det ... det var etter at de ble til Premiair at dette hendte. Synderen het OY-CNO og den ble parkert for godt etter at også moderselskapet Airtours fikk nok.
https://www.planespotters.net/airframe/McDonnell-Douglas/DC-10/G-BYDA-MyTravel/b1y8ikyw
Jeg mener at alle 4 ble oppgradert fra B2 til B4 - og dette skjedde vel mens de ennaa opererte for SAS
Stämmer , konverteringen gjordes på Lemwerder , datum när respektive maskin flög till och från Lemwerder: LN-RCA 30 januari-25 mars 1983 , SE-DFK 6 januari-30 mars 1983 , OY-KAA 5 april-4 juni 1983 och SE-DFL 9 juni-3 augusti 1983.
Och här en bild på OY-KAA på Arlanda tagen av Tommy Lakmaker 11 oktober 1983 innan leverans till Malaysia.
hlorange
12-04-2018, 03:08
Nå demrer det ... det var etter at de ble til Premiair at dette hendte. Synderen het OY-CNO og den ble parkert for godt etter at også moderselskapet Airtours fikk nok.
https://www.planespotters.net/airframe/McDonnell-Douglas/DC-10/G-BYDA-MyTravel/b1y8ikyw
Stemmer. Traff et crew fra Finnair rett etter at avgjørelsen om å anskaffe "Oscar" var tatt. De ønsket lykke til og lo godt... skjønte hvorfor da kjerra hadde fløyet noen måneder. Hjelpes.
Mener den holdt et drøyt år, kanskje halvannet før den ble tatt ut av schedulert trafikk og havnet i UK som reservemaskin for Airtours-gruppen ut leasingperioden.
https://www.youtube.com/watch?v=EFg1_DlGcbU
OY-DFH gik en overgang meget på CPH-SFJ for SK
onde tunger menet at registreringen var helt korrekt: Det Flyvende Helvede
Correction den var på svensk register: SE-DFH
De eneste A300 med P&W motorer!
Fellowship
12-04-2018, 23:07
La merke til en referanse om A300 i en artikkel på tu.no om de nye A320NEO SAS har bestilt. Her nevnes det 8 opsjoner og 4 fly som skal leveres. Flyet ville bli satt inn på ruter til London og Paris fra de tre hovedsteder, men også Bergen og nord-Norge ville få se flyet.
Mitt spørsmål blir da. Ble flyet noensinne brukt på sistnevnte plasser? I og med at SAS kvittet seg relativt raskt med disse flyene, så var de vel ikke noen store suksess for SK.
Artikkelen:
https://www.tu.no/artikler/sas-bestiller-50-nye-fly-fra-airbus-dropper-boeing/434506
Ligger som avbildet gammel artikkel.
https://img.gfx.no/1926/1926339/2016-10-13_085917.jpg
Det stemmer at SAS opprinnelig la inn opsjoner på 12 fly, men det med de 4 som ble bestilt. Heldigvis fikk jeg fløyet med SE-DFL fra FBU til LHR i 1981 :)
Airbus kom med A300 nr 4 i Airbus-farger på demotur til SAS på FBU høsten 1977
De eneste A300 med P&W motorer!
Er du sikker på det, A300-600 ble vel også levert med P&W og i type oversikten ser jeg 2 forskjellige A300B4 -120 (som vel var SAS sine etter oppgraderingen til B4) pluss -220 som må ha vært en annen operatør.
Nå SAS kjøpte sine var B2 standard, A300 ble i utgangspunktet designet for kortere strekninger, det var vel først i 1977-78 at B4 ble tilbudt etter ønske fra Korean.
Er du sikker på det, A300-600 ble vel også levert med P&W og i type oversikten ser jeg 2 forskjellige A300B4 -120 (som vel var SAS sine etter oppgraderingen til B4) pluss -220 som må ha vært en annen operatør.
Nå SAS kjøpte sine var B2 standard, A300 ble i utgangspunktet designet for kortere strekninger, det var vel først i 1977-78 at B4 ble tilbudt etter ønske fra Korean.
Også Iberia (A300B4-120) og Garuda og China Airlines (A300B4-220) hadde P&W JT9D-59A. A300-600 kunne fås med både JT9D-7R4H1 (A300B4-620) eller PW4158 (-622).
Første B4 (c/n 009) fløy 2.juledag 1974 men ble stående da Air Siam trakk seg, den ble først leaset til Air France sommeren -76 og senere levert til Bavaria-Germanair i februar -78.
C/n 012 ble derimot første leveranse av B4 (Germanair i mai -75) mens Korean fikk sin første (c/n 014) i august samme år.
(Kilde: airliners.net)
Jeg slumpet over denne artikkelen fra Bergens Tidende fra august 1979 når jeg lette etter noe helt annet. Selv om den var planlagt inn i trafikk mellom Bergen og Oslo så er spørsmålet om SAS A300 noengang gikk i fast trafikk mellom Bergen og Oslo? Jeg trodde ikke det, men her er det store muligheter for at husken ikke er den beste. Jeg var tross alt ikke mer enn 10 år i 1979
Jeg slumpet over denne artikkelen fra Bergens Tidende fra august 1979 når jeg lette etter noe helt annet. Selv om den var planlagt inn i trafikk mellom Bergen og Oslo så er spørsmålet om SAS A300 noengang gikk i fast trafikk mellom Bergen og Oslo? Jeg trodde ikke det, men her er det store muligheter for at husken ikke er den beste. Jeg var tross alt ikke mer enn 10 år i 1979
'Fast' - nei. Har det vært noen operasjonelle bytter - ikke umulig.
'Fast' - nei. Har det vært noen operasjonelle bytter - ikke umulig.
Det er vel ikke utenkelig at det har vært noen operasjonelle bytter, men det vet jeg lite om. Jeg så aldri maskinen på Flesland eller i luften over hustaket i barndomshjemmet når jeg var liten.