Someone
04-04-2018, 13:42
Som svar på USAs nylige innførte toll på en rekke av deres egne produkter har Kina svart med å innføre 25% toll på en rekke amerikanske produkter, der i blant en rekke fly
https://uk.reuters.com/article/us-usa-trade-china/china-retaliates-for-u-s-tariffs-slaps-duties-on-soybeans-planes-markets-skid-idUKKCN1HB0G6
China retaliates for U.S. tariffs, slaps duties on soybeans, planes; markets skid
I første omgang skal det slik jeg forstår gjelde fly med en tomvekt mellom 15 og 45 tonn, hvilket blant annet 737-700 og 737-800 (men ikke 737MAX) faller inn under. Selv om kinesiske selskaper ikke har så mange 737NG maskiner igjen i bestilling har det uansett bidratt at aksjekursen til Boeing er ned 6% i "før handelen" på børsen, da markedet nok frykter dette skal eskalere ytterligere.
I tillegg kan jo Boeing bli rammet ved at det er innført importtoll i USA på en rekke komponenter som potensielt brukes av Boeing, uten at dette er helt bekreftet, slik at dette kan potensielt bidra til økte kostnader for Boeing
https://uk.reuters.com/article/us-usa-trade-china/china-retaliates-for-u-s-tariffs-slaps-duties-on-soybeans-planes-markets-skid-idUKKCN1HB0G6
China retaliates for U.S. tariffs, slaps duties on soybeans, planes; markets skid
I første omgang skal det slik jeg forstår gjelde fly med en tomvekt mellom 15 og 45 tonn, hvilket blant annet 737-700 og 737-800 (men ikke 737MAX) faller inn under. Selv om kinesiske selskaper ikke har så mange 737NG maskiner igjen i bestilling har det uansett bidratt at aksjekursen til Boeing er ned 6% i "før handelen" på børsen, da markedet nok frykter dette skal eskalere ytterligere.
I tillegg kan jo Boeing bli rammet ved at det er innført importtoll i USA på en rekke komponenter som potensielt brukes av Boeing, uten at dette er helt bekreftet, slik at dette kan potensielt bidra til økte kostnader for Boeing