LN-KGL
20-08-2006, 15:58
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Cosford-tittel.jpg
Vi har nå kommet til lørdagen og siste hele dagen i England under vår tur. Av årsaker rapportert før så ble det en relativt sen frokost denne lørdagen, men rundt kl. 10 var vi klar til avgang i retning RAF museet i Cosford. Først måtte vi fylle litt diesel på spottermobilen, og det gjorde rett over veien hos Sainsbury's til 97,9 pence pr. liter – og i dette landet er dieselen 2 pence dyrere en bensinen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/EgertonArms.jpg
Underveis til Cosford har jeg tatt bilde av denne pøbben flere ganger, men ingen har vært så klar som denne gang. Grunnen kan være at KOG ikke hadde blyfoten på denne dagen.
Rundt en time etter vi startet fra Chester hadde vi nådd vår første mål denne dagen. Nå var spørsmålet hvor vi skulle begynne? Selvsagt ble det til at vi startet i godtebutikken for flyentusiaster. Resultatet ble for min del et 2 DVD-sett fra Imperial War Museum Official Collection og en lett bok om TSR2 (ingen håndbagasje tillatt neste dag med Ryanair), KOG fikk seg en bok av vrak og andre lagrede fly i UK (de hemmelige flyene fra i går var også listet) og Fellowship fikk seg en bok med tittel Airliners of the 1970s (selvsagt). Godteriene ble lagt i bilen, og så bar det inn på det øvre området med deler av BA-kolleksjonen, eksperimentelle fly og fly fra andre verdenskrig.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-BBYM.jpg
Denne Jetstreamen er det vel flere som har sett før, f.eks. de av dere som har sett siste Flynytt ;)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/204.jpg
Lockheed SP-2H Neptune fra den Nederlandske Marine
Så kommer vi til de dårlige nyhetene – og det er British Airways ansvarsfraskrivelse for sin egen historie. Som det har blitt rapportert tidligere, så er ikke BA villig til å betale noe for å ta vare på den (fly og utstilling med fotografier, modeller og annet i monterne). I nesten 30 år har the BA Collection hatt tilhold på Cosford, og for dette har BA ikke betalt noe til RAF (de har hatt folk til å restaurere/klargjøre maskinene for utstilling, but that’s it). Nå begynte flyparken å se sjabby ut – spesielt når RAF holder på å oppgradere fasilitetene og med den nye fasjonalble Cold War-avdelingen vil det være riktig utilpass. RAF kontaktet BA vedrørende dette. BA på sin side tilbød dem å overta flyene for £1 pr. stk og ingen andre forpliktelser. Problemet var ikke løst med det, RAF’s oppgave var ikke å ta vare på UK’s sivile luftfartshistorie og måtte avslå tilbudet. BA tilbød så andre museum i UK å overta flyene for de samme £1 pr. fly forutsatt at de ble fjernet fra Cosford på egen regning. Mesteparten av flyene går til flymuseumet i East Fortune (utenfor Edinburgh), men selv der er det ikke plass til å stille ut flyene i komplett tilstand.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Viscount.jpg
Vickers Viscount i BEA-farger – i ferd med å demonteres for flytting til East Fortune. Heldigvis blir dette et komplett fly igjen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-APAS.jpg
Comet 1A i BOAC-fargene er ikke en del av BA-samlingen. Flyet kom fra Air France og RAF fløy bare Mk4, så spørsmålet er hva som skjer med denne? Det er tross alt den eneste komplette Mk1A, men i det minste må vinduene restaureres slik at det går an å se ut av dem igjen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/BA_history.jpg
Dette var en tom hall – her var det fine montre med BAs historie sist gang vi var der. RAF har sikkert en tanke med hva som skal vises her, kanskje det kunne vært en plass for deres flyfotografering/spionasje-avdeling?
Så får vi ta oss en tur inn i hangaren for eksperimentelle fly.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/WG777.jpg
Fairey Delta 2 (FD2) – første flytur 6. oktober 1954 og oppnådde en hastighet på 1820 km/h
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Quiz1.jpg
Bristol Type 188 – flyet i rustfritt stål som fikk kjælenavnet ”Flaming Pencil”. Første flytur var 14. april 1962, men med en oppnådd topphastighet på 1,88 mach som var mindre enn de forhåpede 2 mach. At den lakk fuel som en sil (som også SR71 gjorde) gjorde ikke tingene bedre – prosjektet ble nedlagt i 1964.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/TSR2_EEB.jpg
British Aircraft Corporation TSR 2 - Electronics Equipment Bay. Her finner du en bra cutaway-tegning i Acrobat-format http://www.aemann.pwp.blueyonder.co.uk/aircraft/virtraf/images/tsr2a4.pdf.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/WK935.jpg
Gloster Meteor F8 Prone Position – benyttet til å teste ut hvordan en mer liggende pilot ville reagere på G-kreftene.
I neste hangar finner man de gamle flyene – fra andre verdenskrig eller eldre + noen krigsbytter fra Falklandskrigen og en malplassert Tornado. Jeg har valgt ut et par bilder fra feil side.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/FieselerStorch.jpg
Fieseler Storch – ikke verdens raskest med en toppfart på rundt 175 km/h, men med 60 meter gressplen kunne man ta av – lande kunne man på 20 meter.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Me163B-1a.jpg
Messerschmitt Me 163B-1a Komet
Nå var det tid for en pause på museets kafe, koffeinnivået hadde sunket til et farefullt lavt nivå for KOG og han tok den varme varianten, jeg gikk for den kalde varianten (cola) med et lite ekstra tilskudd av sukker i form av en nyyyydelig søøøøt møøøørk sjooookoladekake. Dette var ikke nok for meg, så etter å ha fortært kaken så var det ut på røykeplassen. Like godt var siden det wireopptrekk av glidere ute på rullebanen – her er en rett over meg som ser ut til å ha funnet oppdrift.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/R22.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-AVMO.jpg
På det nedre området var det mer sørgeligheter som denne BAC 1-11 – heldigvis kan man om noe tid finne den komplett i East Fortune.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-ARVM_1.jpg
For VC-10en er det bare sorgen, Brooklands fikk tilslaget og de skal bare bevare neseseksjonen + ”teknisk insteressante deler”.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-ARVM_2.jpg
I hangar 1 var det blitt mye mer romslig enn ved sist besøk – det virket nesten tomt. Flere av flyene som var der tidligere er nå inne i den ikke-åpnede kalde krigen-utstillingen. Så la oss se på noen av flyene som fremdeles var der.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/VP952.jpg
de Havilland Devon C1
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-EBMB.jpg
Hawker Cygnet – første fly designet av Sir Sydney Camm etter han kom til Hawker.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-AJOV.jpg
Westland Dragonfly HR3
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/XX654.jpg
Scottish Aviation Bulldog T.1
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-AFAP.jpg
Og til slutt et lite oversiktsbilde med en Junkers Ju52/3M (CASA 352L) G-AFAP i British Airways farger (ikke dagens BA, men privateide British Airways Ltd. som eksisterte frem til 1939 og ble slått sammen med Imperial Airways for å danne British Overseas Airways Corporation) og helikopteret ”opp på veggen” er en Bristol Sycamore HR14.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/XG225.jpg
Klokka beveget seg nå sterkt mot 16:30 og det var på tide for oss å dra nordover igjen. På vei passerte vi denne portvakten - Hawker Hunter F.6A.
Vi valgte en litt mer vestlig kurs tilbake til Chester og deler av turen var vi også innom Wales. I Wem var vi på jakt etter et sted å spise en sen lunsj. KOG hadde vært der før, og visst om bra sted – men det viste seg å først blitt omgjort til en indisk restaurant og for andre var den stengt. Resultatet ble bakverk to go fra et lokalt konditori.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Longboats.jpg
Rett sør for St. Martin’s passerte vi Llangollen Canal.
Så måtte vi jo se hvor LN-AFG jobbet, så vi kjørte forbi slottet til Gerald Cavendish Grosvenor, 6th Duke of Westminster. Forbi og forbi er vel sterkt sagt siden slottet lå i enden av en 2,7 km lang privat allée vekk fra B5445 ved Belgrave, men vi så Grosvenor hagesenter som lå rett ved veien.
Denne lørdagskvelden bestemte vi oss for å ta en lett middag i nabolaget, pakke og gå tidlig til køys – på grunn av de kritiske forholdene på britiske flyplasser måtte det bli tidlig oppmøte neste dag.
Vi har nå kommet til lørdagen og siste hele dagen i England under vår tur. Av årsaker rapportert før så ble det en relativt sen frokost denne lørdagen, men rundt kl. 10 var vi klar til avgang i retning RAF museet i Cosford. Først måtte vi fylle litt diesel på spottermobilen, og det gjorde rett over veien hos Sainsbury's til 97,9 pence pr. liter – og i dette landet er dieselen 2 pence dyrere en bensinen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/EgertonArms.jpg
Underveis til Cosford har jeg tatt bilde av denne pøbben flere ganger, men ingen har vært så klar som denne gang. Grunnen kan være at KOG ikke hadde blyfoten på denne dagen.
Rundt en time etter vi startet fra Chester hadde vi nådd vår første mål denne dagen. Nå var spørsmålet hvor vi skulle begynne? Selvsagt ble det til at vi startet i godtebutikken for flyentusiaster. Resultatet ble for min del et 2 DVD-sett fra Imperial War Museum Official Collection og en lett bok om TSR2 (ingen håndbagasje tillatt neste dag med Ryanair), KOG fikk seg en bok av vrak og andre lagrede fly i UK (de hemmelige flyene fra i går var også listet) og Fellowship fikk seg en bok med tittel Airliners of the 1970s (selvsagt). Godteriene ble lagt i bilen, og så bar det inn på det øvre området med deler av BA-kolleksjonen, eksperimentelle fly og fly fra andre verdenskrig.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-BBYM.jpg
Denne Jetstreamen er det vel flere som har sett før, f.eks. de av dere som har sett siste Flynytt ;)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/204.jpg
Lockheed SP-2H Neptune fra den Nederlandske Marine
Så kommer vi til de dårlige nyhetene – og det er British Airways ansvarsfraskrivelse for sin egen historie. Som det har blitt rapportert tidligere, så er ikke BA villig til å betale noe for å ta vare på den (fly og utstilling med fotografier, modeller og annet i monterne). I nesten 30 år har the BA Collection hatt tilhold på Cosford, og for dette har BA ikke betalt noe til RAF (de har hatt folk til å restaurere/klargjøre maskinene for utstilling, but that’s it). Nå begynte flyparken å se sjabby ut – spesielt når RAF holder på å oppgradere fasilitetene og med den nye fasjonalble Cold War-avdelingen vil det være riktig utilpass. RAF kontaktet BA vedrørende dette. BA på sin side tilbød dem å overta flyene for £1 pr. stk og ingen andre forpliktelser. Problemet var ikke løst med det, RAF’s oppgave var ikke å ta vare på UK’s sivile luftfartshistorie og måtte avslå tilbudet. BA tilbød så andre museum i UK å overta flyene for de samme £1 pr. fly forutsatt at de ble fjernet fra Cosford på egen regning. Mesteparten av flyene går til flymuseumet i East Fortune (utenfor Edinburgh), men selv der er det ikke plass til å stille ut flyene i komplett tilstand.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Viscount.jpg
Vickers Viscount i BEA-farger – i ferd med å demonteres for flytting til East Fortune. Heldigvis blir dette et komplett fly igjen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-APAS.jpg
Comet 1A i BOAC-fargene er ikke en del av BA-samlingen. Flyet kom fra Air France og RAF fløy bare Mk4, så spørsmålet er hva som skjer med denne? Det er tross alt den eneste komplette Mk1A, men i det minste må vinduene restaureres slik at det går an å se ut av dem igjen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/BA_history.jpg
Dette var en tom hall – her var det fine montre med BAs historie sist gang vi var der. RAF har sikkert en tanke med hva som skal vises her, kanskje det kunne vært en plass for deres flyfotografering/spionasje-avdeling?
Så får vi ta oss en tur inn i hangaren for eksperimentelle fly.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/WG777.jpg
Fairey Delta 2 (FD2) – første flytur 6. oktober 1954 og oppnådde en hastighet på 1820 km/h
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Quiz1.jpg
Bristol Type 188 – flyet i rustfritt stål som fikk kjælenavnet ”Flaming Pencil”. Første flytur var 14. april 1962, men med en oppnådd topphastighet på 1,88 mach som var mindre enn de forhåpede 2 mach. At den lakk fuel som en sil (som også SR71 gjorde) gjorde ikke tingene bedre – prosjektet ble nedlagt i 1964.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/TSR2_EEB.jpg
British Aircraft Corporation TSR 2 - Electronics Equipment Bay. Her finner du en bra cutaway-tegning i Acrobat-format http://www.aemann.pwp.blueyonder.co.uk/aircraft/virtraf/images/tsr2a4.pdf.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/WK935.jpg
Gloster Meteor F8 Prone Position – benyttet til å teste ut hvordan en mer liggende pilot ville reagere på G-kreftene.
I neste hangar finner man de gamle flyene – fra andre verdenskrig eller eldre + noen krigsbytter fra Falklandskrigen og en malplassert Tornado. Jeg har valgt ut et par bilder fra feil side.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/FieselerStorch.jpg
Fieseler Storch – ikke verdens raskest med en toppfart på rundt 175 km/h, men med 60 meter gressplen kunne man ta av – lande kunne man på 20 meter.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Me163B-1a.jpg
Messerschmitt Me 163B-1a Komet
Nå var det tid for en pause på museets kafe, koffeinnivået hadde sunket til et farefullt lavt nivå for KOG og han tok den varme varianten, jeg gikk for den kalde varianten (cola) med et lite ekstra tilskudd av sukker i form av en nyyyydelig søøøøt møøøørk sjooookoladekake. Dette var ikke nok for meg, så etter å ha fortært kaken så var det ut på røykeplassen. Like godt var siden det wireopptrekk av glidere ute på rullebanen – her er en rett over meg som ser ut til å ha funnet oppdrift.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/R22.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-AVMO.jpg
På det nedre området var det mer sørgeligheter som denne BAC 1-11 – heldigvis kan man om noe tid finne den komplett i East Fortune.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-ARVM_1.jpg
For VC-10en er det bare sorgen, Brooklands fikk tilslaget og de skal bare bevare neseseksjonen + ”teknisk insteressante deler”.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-ARVM_2.jpg
I hangar 1 var det blitt mye mer romslig enn ved sist besøk – det virket nesten tomt. Flere av flyene som var der tidligere er nå inne i den ikke-åpnede kalde krigen-utstillingen. Så la oss se på noen av flyene som fremdeles var der.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/VP952.jpg
de Havilland Devon C1
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-EBMB.jpg
Hawker Cygnet – første fly designet av Sir Sydney Camm etter han kom til Hawker.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-AJOV.jpg
Westland Dragonfly HR3
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/XX654.jpg
Scottish Aviation Bulldog T.1
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/G-AFAP.jpg
Og til slutt et lite oversiktsbilde med en Junkers Ju52/3M (CASA 352L) G-AFAP i British Airways farger (ikke dagens BA, men privateide British Airways Ltd. som eksisterte frem til 1939 og ble slått sammen med Imperial Airways for å danne British Overseas Airways Corporation) og helikopteret ”opp på veggen” er en Bristol Sycamore HR14.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/XG225.jpg
Klokka beveget seg nå sterkt mot 16:30 og det var på tide for oss å dra nordover igjen. På vei passerte vi denne portvakten - Hawker Hunter F.6A.
Vi valgte en litt mer vestlig kurs tilbake til Chester og deler av turen var vi også innom Wales. I Wem var vi på jakt etter et sted å spise en sen lunsj. KOG hadde vært der før, og visst om bra sted – men det viste seg å først blitt omgjort til en indisk restaurant og for andre var den stengt. Resultatet ble bakverk to go fra et lokalt konditori.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Cosford/Longboats.jpg
Rett sør for St. Martin’s passerte vi Llangollen Canal.
Så måtte vi jo se hvor LN-AFG jobbet, så vi kjørte forbi slottet til Gerald Cavendish Grosvenor, 6th Duke of Westminster. Forbi og forbi er vel sterkt sagt siden slottet lå i enden av en 2,7 km lang privat allée vekk fra B5445 ved Belgrave, men vi så Grosvenor hagesenter som lå rett ved veien.
Denne lørdagskvelden bestemte vi oss for å ta en lett middag i nabolaget, pakke og gå tidlig til køys – på grunn av de kritiske forholdene på britiske flyplasser måtte det bli tidlig oppmøte neste dag.