PDA

View Full Version : booking.com - erfaringer og alt annet


Hypern
19-03-2018, 00:22
Booking.com er jo et sted mange her kanskje bruker og det samme gjør jeg. Men jeg har nok opplevd at noen av overnattingsstedene de promoterer nok ikke eksisterer? I forbindelse med sommerens fotball VM skal jeg nå en tur til Volgograd. Et hostell - alt av hoteller var fulle, men hosteller klarer jeg fint å ligge på. Med cash only, dvs man kunne ikke legge inn kredittkortinfo på akkurat den bookingen. Fikk så bekreftelse på vanlig måte - men jeg fikk det ikke til å stemme at et overnattingssted skulle ligge midt i et lagerområde utenfor byen (les hvorfor skal det finnes et overnattingssted i Oslo på Alnabru for å dra en sammenligning).

Heldigvis hadde Booking.com oppgitt et telefonnummer så tenkte jeg kanskje skulle prøve å ringe til Volgograd da. Nope - nummeret eksisterer ikke, blir bare brutt uten at det ringer i det hele tatt. Fant så et annet hostell hvor det var ledig, samme greia, men der ringer det ihvertfall i den andre enden, jeg bare testet så jeg la på før noen evt svarte. Men dette er steder som ikke står oppført på Tripadvisor eller andre sider så begynner å lure på om Booking.com tar inn steder som ikke eksisterer. Er såpass gæli at jeg vurderer å trikse litt slik at jeg bor forskjellige steder under oppholdet - for jeg har funnet ut at mange har ledige rom deler av de fem dagene jeg skal være der. Noen som har opplevd lignende?

Martin
19-03-2018, 00:33
(les hvorfor skal det finnes et overnattingssted i Oslo på Alnabru for å dra en sammenligning).

Du har da både et Radisson og et Park Inn på Alnabru?

robertaas
19-03-2018, 01:30
Ikke se bort ifra at noen planlegger å sette opp telt der når fotballhordene kommer.

Har hørt om fiktive hoteller i andre land med stjålne bilder lagt ut på bookingsider og så trekker de penger fra kredittkortene de får tilgang til og forsvinner før turistsesong og turister kommer. Hotels.com har nektet å hjelpe reisende utsatt for dette så gjør ekstra research når du booker et nytt hotell.

Sondbjo
19-03-2018, 09:40
Har du vurdert air bnb?

Murre
19-03-2018, 13:38
Har du vurdert air bnb?



Poenget her var vel ikke manglende overnattingssteder, men falske steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hypern
19-03-2018, 14:03
Poenget her var vel ikke manglende overnattingssteder, men falske steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mye er jo selvsagt utsolgt for lengst så derfor jeg har kommet borti det. Men ser ut til at jeg kan trikse det ved å veksle på overnattingssteder, ikke alt er fullt *hele* tiden. Iallefall fått et hotell første natta av vestlig kjede til en fornuftig pris. I og med at flytiden til Volgograd er ugunstlig så er jeg glad akkurat det var ledig første natt. Sikret overnattinga med kredittkort som man vanligvis gjør.

dc-8-63
19-03-2018, 14:36
Ikke se bort ifra at noen planlegger å sette opp telt der når fotballhordene kommer.

Har hørt om fiktive hoteller i andre land med stjålne bilder lagt ut på bookingsider og så trekker de penger fra kredittkortene de får tilgang til og forsvinner før turistsesong og turister kommer. Hotels.com har nektet å hjelpe reisende utsatt for dette så gjør ekstra research når du booker et nytt hotell.

Hvilke bookingsider ? Mener du at det ligger fiktive Hoteller paa Hotels.com ? Det hoeres meget merkelig ut ! Har opp igjennom aarene benyttet baade Hotels.com og Booking.com svaert mye og sitter igjen med inntrykk av at Hotels.com gjoer bedre Research av Hotellene de tilbyr enn Booking.com, i Vordingborg fant vi ikke hoteller via Hotels.com og bestillte via Booking.com - et hotell som viste seg aa vaere i svaert daarlig forfatning, et bad som ikke kunne brukes. I loepet av natten hoerte vi en Norsk Familie som forlot hotellet (vaart rom hadde "utsikt" til parkerings plassen) kommentarene gikk hoeylydt paa hvor skittent og daarlig det var.

Min erfaring er at en skal lese noeye reglene for avbestilling, regler som kan vaere satt av Hotellene selv, men foerste natten er som regel "tapt" ved avbestiiling. Synes selv at Hotels.com tar ansvar og rydder opp naar noe "gaar galt" vi hadde bestillt det samme hotellet vi hadde bodd paa tidligere i Roma, et lite Butikk Hotell i Trastevere og et doegn etter vi hadde bestillt og betalt, kom det beskjed om at hotellet var fullt, men de hadde flyttet oss til nabo hotellet - 200 meter unna, et langt dyrere Hotell helt uten kostnad for oss.

robertaas
19-03-2018, 15:38
Har hørt om saker hvor de er fake hoteller som har solgt opphold gjennom hotels.com og hotels.com nektet å hjelpe.

Har selv opplevd at et "strandhotell" gå flere km unna det kartet til booking.com viste. Jeg sendte dem en link med Google Streetview slik at de enkelt kunne se hvor hotellet faktisk lå. De nektet å oppdatere kartet og sa de måtte stole informasjonen fra hotellet.

Samtidig har jeg også opplevd at booking.com har fått meg oppgradert til presidentsuiten på et hotell i Cairns da rommet mitt ikke hadde boblebad slik det skulle ifølge beskrivelsen.

Man må huske at et hotell ikke er listet på hotels.com ikke nødvendigvis betyr at det er dårlig. Hotels.com tar så mye av avansen at det er flere som unngår å bli listet der. En periode brukte hotels.com likevel å liste hotellet, men å vise at det var fullbooket hele tiden. Det ble visst endel bråk av denne praksisen som hotellene mistet gjester på.

Sist helg hadde jeg via hotels.com booket et hotell som hadde et oppslag ved inngangen om at innskjekking måtte foretas via et annet hotell. Der sa de at jeg hadde blitt oppgradert til et rom på det hotellet og da jeg sjekket var det nesten dobbelt så dyrt. Der hvor jeg hadde booket holdt de på med arbeider som hadde tatt lengere tid enn beregnet. Er usikker på om det var hotellet eller hotels.com som betalte for oppgraderingen min.

Wig-wag
19-03-2018, 17:54
Jeg dobbeltsjekker alltid med Tripadvisor om jeg kommer over hotell jeg ikke kjenner fra før på hotels.com eller booking.com.

Finnes hotellet på Tripadvisor og omtale samsvarer sånn noenlunde med det som står på de ande bookingsidene, så kjennes det betryggende.

dc-8-63
19-03-2018, 19:12
Har hørt om saker hvor de er fake hoteller som har solgt opphold gjennom hotels.com og hotels.com nektet å hjelpe.

Man må huske at et hotell ikke er listet på hotels.com ikke nødvendigvis betyr at det er dårlig. Hotels.com tar så mye av avansen at det er flere som unngår å bli listet der. En periode brukte hotels.com likevel å liste hotellet, men å vise at det var fullbooket hele tiden. Det ble visst endel bråk av denne praksisen som hotellene mistet gjester på.



"Har hørt om saker" er en veldig tynn dokumentasjon av en veldig alvorlig anklage ! For at Hotels.com skal ta betalt paa vegne av et Hotell eller selge et Hotell gjennom sine Sider (Expedia.com, Trivago.com, Hotels.com med flere) ligger det et avtaleverk. Hotellene faar heller ikke betalt foer kunden har sjekket inn ! Saa selve "Business Case" ( aa svindle !) faller jo igjennom med et slikt avtaleverk. At det kan finnes "fake" Hotels.com sider er en annen reel mulighet og det er vel ikke underlig at Hotels.com ikke vil vedkjenne seg ansvar for dette.

Jeg har en kollega som har 4 leiligheter paa Waikiki som leies ut gjennom et annet Expedia selskap: vrbo.com og det er et grundig avtaleverk som man maa igjennom foer man kan liste leiligheten - og for hoteller er det betydlig mere.

Naar det gjelder kommisjon, som har vaert svaert hoey til Hotels.com (ofte over 20%) er dette naa i de aller fleste tilfeller endret slik at det vi som kjoeper Hotell netter via Hotels.com (og andre) som betaler mesteparten av kommisjonen.

robertaas
20-03-2018, 01:06
"Har hørt om saker" er en veldig tynn dokumentasjon av en veldig alvorlig anklage ! For at Hotels.com skal ta betalt paa vegne av et Hotell eller selge et Hotell gjennom sine Sider (Expedia.com, Trivago.com, Hotels.com med flere) ligger det et avtaleverk. Hotellene faar heller ikke betalt foer kunden har sjekket inn ! Saa selve "Business Case" ( aa svindle !) faller jo igjennom med et slikt avtaleverk. At det kan finnes "fake" Hotels.com sider er en annen reel mulighet og det er vel ikke underlig at Hotels.com ikke vil vedkjenne seg ansvar for dette.

I den siste saken jeg leste om ble "hotellet" sendt kredittkortinfo med bookingen. Kortet som ikke skulle belastes før oppholdet ble så belastet 2 ganger for totalbeløpet straks etter at bookingen var gjort. Da hotels.com ikke hadde belastet kortet mente de at de ikke hadde noe ansvar for svindelen.

Hypern
20-03-2018, 15:03
Rare greier. Igjennom booking.com kan man sende epost til overnattingsstedet. Dette blir da en langtekststreng@booking.com adresse. De svarte meg faktisk.... Hmm men det gir ingen mening fra Google Maps da det i følge Google Maps ligger midt i noe som ligner et fabrikkområde. Nå brukte jeg også Google Street view og mine antydninger ble bekreftet...

robertaas
20-03-2018, 16:13
Rare greier. Igjennom booking.com kan man sende epost til overnattingsstedet. Dette blir da en langtekststreng@booking.com adresse. De svarte meg faktisk.... Hmm men det gir ingen mening fra Google Maps da det i følge Google Maps ligger midt i noe som ligner et fabrikkområde. Nå brukte jeg også Google Street view og mine antydninger ble bekreftet...
Mitt tips er at brakke/campingvogn/telt enda ikke er på plass.

Husk at det er en begrenset periode hvor mange (for dem) rike og naive europeere skal reise til en fattig russisk by. Det kommer til å være et skikkelig "feeding frenzy" med politi, mafia og andre svindlere som skal tjene godt på denne muligheten.

Google Streetview har reddet meg fra mange bommerter når jeg har vært i tvil.

dc-8-63
20-03-2018, 19:22
I den siste saken jeg leste om ble "hotellet" sendt kredittkortinfo med bookingen. Kortet som ikke skulle belastes før oppholdet ble så belastet 2 ganger for totalbeløpet straks etter at bookingen var gjort. Da hotels.com ikke hadde belastet kortet mente de at de ikke hadde noe ansvar for svindelen.

Dette hoeres fortsatt meget merkelig ut, naar jeg raskt ser paa de siste bestillingene vi har gjort gjennom Hotels.com er prosedyrene anderledes enn hva du har lest. Vi bestillte og garanterte for foerste natten (men betalte ikke hele oppholdet) gjennom Hotels.com:
- Garanti Beloepet (1 Natt) ble trukket av Expedia (Hotels.com)
- Ved ankommst hotellet, hadde de ikke adgang til vaart Kredittkort Nummer, kun en Garanti fra Hotels.com.

Vaar bekreftelse fra Hotels.com inneholdt en kvittering paa hva vi hadde betalt. Det er ogsaa svaert vanlig at Foerste natten blir belastet ogsaa naar man bestiller direkte hos hotellet.

Du legger frem en side av saken og det er mye manglende informasjon.

dc-8-63
20-03-2018, 19:25
Rare greier. Igjennom booking.com kan man sende epost til overnattingsstedet. Dette blir da en langtekststreng@booking.com adresse. De svarte meg faktisk.... Hmm men det gir ingen mening fra Google Maps da det i følge Google Maps ligger midt i noe som ligner et fabrikkområde. Nå brukte jeg også Google Street view og mine antydninger ble bekreftet...

Jeg bruker ogsaa Google Maps og Streetview mye paa samme maate, men jeg ser ogsaa at Hoteller er plassert feil endel ganger (har opplevde dette endel i Italia). Det er ogsaa viktig aa huske at Google Streetview langt i fra er "Live" bildene kan vaere opptil noen aar gamle, f.eks har baade svigermor og vaart hus feil farge i Streetview - saa et hotell kan ha blitt bygget og innviet uten at Streetview er oppdatert.

robertaas
20-03-2018, 19:46
Dette hoeres fortsatt meget merkelig ut, naar jeg raskt ser paa de siste bestillingene vi har gjort gjennom Hotels.com er prosedyrene anderledes enn hva du har lest. Vi bestillte og garanterte for foerste natten (men betalte ikke hele oppholdet) gjennom Hotels.com:
- Garanti Beloepet (1 Natt) ble trukket av Expedia (Hotels.com)
- Ved ankommst hotellet, hadde de ikke adgang til vaart Kredittkort Nummer, kun en Garanti fra Hotels.com.
Jeg har fått mange forskjellige varianter ved bestilling gjennom hotels.com:
-noen ganger spør hotellet om de skal belaste kortet som allerede ligger inne
-noen ganger ber de om å få se at jeg har kortet de har liggende inne
-noen ganger virker det som om de ikke har aksess til kortinfo
-andre ganger igjen har hotels.com allerede trukket hele summen

robertaas
25-07-2018, 20:13
På Tripadvisor kan man nå finne tilbud på opp til over 90% avslag med booking.com. Klikker man på linken kommer kun vanlige priser opp. Noen som vet hva som skjer? Har booking.com store problemer og har blitt helt desperate?


https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45289&stc=1&d=1532538607

LN-MOW
25-07-2018, 20:54
Antagelig en bug. 'Tilbudsprisene' er trolig USD eller Euro.

Murre
25-07-2018, 23:31
Opplevd liknende på TripAdvisor mange ganger. Har sluttet å gå videre fra deres sider. Sjekker kun omtaler der.


Sent from my iPhone using Tapatalk

robertaas
26-07-2018, 00:18
Sjekker kun omtaler der.

Anbefaler en stor klype salt.


Skal du bruke tripadvisor må du ha lært å plukke ut:
-falske anmeldelser, positive som negative. Det er faktisk en stor industri

-anmeldelser hvor man gjennom bilder og beskrivelse skjønner at de anmelder feil hotell

-idioter som klager over alt grunnet en filleting som gjerne ikke var hotellets feil

Martin
26-07-2018, 00:22
-idioter som klager over alt grunnet en filleting som gjerne ikke var hotellets feil

Leste en anmeldelse av Radisson Blu Plaza i Helsinki.
En amerikaner som gav hotellet dårlig karakter fordi det var:

A: Langt å gå fra stasjonen (Hotellet ligger vel nesten så nære stasjonen som det er mulig å komme)
B: Det var brostein langs den vegen man gikk, så det var vanskelig å trille koffertene.

Someone
26-07-2018, 00:31
Leste en anmeldelse av Radisson Blu Plaza i Helsinki.

En amerikaner som gav hotellet dårlig karakter fordi det var:



A: Langt å gå fra stasjonen (Hotellet ligger vel nesten så nære stasjonen som det er mulig å komme)

B: Det var brostein langs den vegen man gikk, så det var vanskelig å trille koffertene.



Tripadvisor har mange feil, men en ting jeg savner er et filter som ignorerer amerikanske kommentarer og karakterer.....

Hypern
26-07-2018, 01:12
Anbefaler en stor klype salt.


Skal du bruke tripadvisor må du ha lært å plukke ut:
-falske anmeldelser, positive som negative. Det er faktisk en stor industri

-anmeldelser hvor man gjennom bilder og beskrivelse skjønner at de anmelder feil hotell

-idioter som klager over alt grunnet en filleting som gjerne ikke var hotellets feil

Bruker Tripadvisor en del men det er klart at det en person synes er bra kan en annen person synes er dårlig. Det gjelder særlig restaurantanmeldelser. Men er klart hvis en restaurant har full av food poison anmeldelser så ligger jeg som regel unna. Hoteller er jeg ikke så nøye på stjernene, de store internasjonale kjedene er som regel ok. Så har jeg hatt noan artige hotellopplevelser - feks fikk jeg støt en gang da jeg prøvde å skru ut en lyspære jeg ikke fant lysbryteren til å begynne med (fant den tilslutt lol).

Og også på hotellet i Teheran var ikke alt på stell - men tenkte ja jeg er i Iran . det går bra. Toalettet ble tett også. Var blant annet en plate i taket som mangla osv. Men de skulle ha for at de hadde kjøleskap på hotellet noe som er helt borte i Norge nesten nå er mitt inntrykk. Også i Volgograd hadde de kjøleskap på begge hotellene (dog uten innhold men det er jo det som er fint da).

Air3
11-03-2019, 22:21
Er det noen som har erfaringer med å sende bilde av passene til hotellet via booking.com? Hotellet/booking.com ber om kopi av alle passene til de reisende på forhånd.
Er i utgangspunktet skeptisk til å sende slik informasjon:8:

robertaas
11-03-2019, 23:07
Er det noen som har erfaringer med å sende bilde av passene til hotellet via booking.com? Hotellet/booking.com ber om kopi av alle passene til de reisende på forhånd.
Er i utgangspunktet skeptisk til å sende slik informasjon:8:
Det er jo lov å prøve seg, men du trenger ikke bite på om du ikke ønsker id-tyveri. Å sende slikt ukryptert via e-post er i alle fall idioti.