View Full Version : Bangkok i første og andre klasse.
SudCaravelle
10-03-2018, 03:51
God morgen fra Bangkok. Jeg prøver på en liten semi-live rapport.
44576
SudCaravelle
10-03-2018, 07:50
Det var dessverre ingen bus-gate på denne turen som reisefølget ikke skjønte min store skuffelse over. Vi tuslet i alle fall over til First terminalen h or vi fikk litt nydelig Pata Negra og et glass sprudlevann jeg ikke kjente igjen.
Helga hentet oss i en speller ny Panamera og tøffet seg litt med sportsinstilling på og bra gass på strekkene.
44577
44578
SudCaravelle
10-03-2018, 08:22
Ja her blir det sikkert en del feil vinklede bilder men hvem bryr seg.
Sete 1A ga som vanlig gåsehud og vi ble i begynnelsen svært godt vartet opp av Gunda & Co. Cabinen er jo nydelig og jeg gikk for hele repertoaret og med noen indiske kongereker som ikke var ille. Jeg er fremdeles ingen sommelier, men må si at sjampisen denne gangen er vel den bedre jeg har smakt. Pommery 2003 ett eller annet som rett og slett smakte som en Mobtrachet med kullsyre. :D
Etter maten var Gunda og teamet svært fraværende og heldigvis tok det rike indiske paret seg seg av overhøvlingen og Gunda ble hyggelig under tvang. (Har hørt av mine Emirates og Etihad venner at indiere er ekstremt lite populære ombord)
De derre gourmet-burgeren de har er som vanlig svært gode (kylling på denne turen)
44579
44580
44581
44582
44583
SudCaravelle
10-03-2018, 09:32
Transfer i Delhi var ok med en hyggelig Lufthansa-representant som fulgte oss fra flyet via en sikkerhetssjekk til en skikkelig jalla-lounge som het Premium Plaza Lounge som tydeligvis Thai bruker. Her var det kakerlakker på badet og temmelig dodgy klientell og vi hadde glemt at vi kinne brukt *Gold loungene. Rar men lun stor og fin flyplass som var interresant å oppleve.
44584
SudCaravelle
10-03-2018, 11:43
Thai flighten med 787 (gamle 2+2+2 konfigurasjonen) var en meget positiv overraskelse og er igjen imponert over det de levere på regionale ruter. Kjempeservice fra vi kom ombord hvor de tok matbestilling umiddelbart og de «var der hele tiden». Skjermene på denne «gamle» 787en var langt bedre enn på Lufthansa’s A380 og duck i red curry er noe av det bedre jeg har fått på fly. Reisefølget bestilte en kaffe da vi omtrent så rullebanen før landing og den kom ASAP - sånt har jeg litt sans for.
Virker som Thai leverer best der du forventer minst.
NB - Selv jeg ser at dette er ganske dårlige bilder.
44585
44586
44587
SudCaravelle
11-03-2018, 05:38
Jepp, så var det siste dagen på Peninsula. Her må jeg syte litt da men først noen pluss (som også er minus)
- Beliggenhet. Ved elven er fantastisk og båtservicen er proff og koselig.
- Bassenget. Meget bra og ingen senger som er kapret syv om morgenen av briter.
- Ingen lounger, ingen gullkunder - her betaler du for alt uten unntak. Sen utsjekk i kveld ble 2100 kroner per rom (Liker konseptet, men rammer jo oss med normal økonomi)
Resten er negativt. Alt er gammelt og alt på rommet er fra 90 tallet (tipper TVen er nyere men den rører jeg aldri.) Lysbrytere osv.. det går helt greit men det henger etter. Servicen er veltrent, men de rekker ikke for eksempel Jumeirah til anklene. At de tar betalt for absolutt alt til og med sodavann til frokosten og da skjorta gjør at litt av poenget med Bangkok forsvinner for meg. 130 kroner for 0.33 med Sinhga holder i alle fall backpackerne og svenskene unna :D
Poenget mitt er at luksusen her er sånn statussymbol-luksus, men ikke deilig luksus. Sikkert veldig stas å nevne at man bor her men hadde uten tvil valgt Shangrila til under halve prisen neste gang. Der er det nok mer bang for the bøkk.
Å er det tolv timer til avreise og klokken nærmer seg 12 så jeg tenker jeg skal bruke en firehundrelapp på en liter Singha.
44591
44592
44593
44594
SudCaravelle
11-03-2018, 06:10
Det satt den ja..
Glemte forøvrig å nevne at i går var det faktisk siste gangen på Sirocco på Levua. Prisene har vel triplet seg på fem år og tross meget bra mat og utrolig service så er det ikke verdt fem tusen kroner for en to retter for to med australsk skrukorkvin. De husket meg faktisk og ga meg det samme hjørnebordet jeg pleier å få og som jeg hadde med dragen sist.
44595
44596
Takk for artig rapport. Liten Singha til THB 499 (?) i isbøtte er jo bare helt corny... Har aldri bodd på high end hotellene i Bangkok, synes standarden er mer enn bra nok på type Softel etc. til en norsk tusenlapp eller to. Synes på en måte at Peninsula, Mandarin Oriental etc. «ikke passer» til resten av byen... Men det spørs jo hvor man ferdes og hvem man omgås.
SudCaravelle
11-03-2018, 07:40
Takk for artig rapport. Liten Singha til THB 499 (?) i isbøtte er jo bare helt corny... Har aldri bodd på high end hotellene i Bangkok, synes standarden er mer enn bra nok på type Softel etc. til en norsk tusenlapp eller to. Synes på en måte at Peninsula, Mandarin Oriental etc. «ikke passer» til resten av byen... Men det spørs jo hvor man ferdes og hvem man omgås.
100% enig. Jeg liker dog comfort-luxus, men dette er bare uslepen jåle-luxus. Klientellet er stort sett godt voksne stilige tyske par hvorav en fjerdedel av dem hetero.
Takk for fjongt reisebrev. Liker betraktningene, som er litt annerledes. Liker også chill luksus og misliker det påtatte og voldsomme.
Den Louise Champagnen er jeg forøvrig enig i. Den er sykt god. Dog må man kalkulere inn at jeg er en enkel gutt fra landet.
Chriscross
11-03-2018, 14:57
Takk for rapport så langt, og gleder meg til fortsettelsen. Sjekket Shangri-la for julen og de skulle ha 4500 kr/natt, så håper du ikke betalte dobbelt av det:-). (Du skrev vel et annet sted du betalte ca 2000 kr/natt på Pen?).
Generelt begynner vel Bangkok å bli dyrt for alle hoteller sammenlignet med tidligere. Det er kjipt for oss at det sikkert finnes 100 mill rike kinesere nå.
SudCaravelle
11-03-2018, 16:36
Takk for rapport så langt, og gleder meg til fortsettelsen. Sjekket Shangri-la for julen og de skulle ha 4500 kr/natt, så håper du ikke betalte dobbelt av det:-). (Du skrev vel et annet sted du betalte ca 2000 kr/natt på Pen?).
Generelt begynner vel Bangkok å bli dyrt for alle hoteller sammenlignet med tidligere. Det er kjipt for oss at det sikkert finnes 100 mill rike kinesere nå.
He He din tøysekopp.. det ville vært galskap å betale jule-priser i mars måned. Vi betalte 8-12 mars priser og samme periode lå Sjangrila langt lavere (jeg trodde rundt 1200)
SC
Dag Viking
11-03-2018, 17:49
Takk for fjongt reisebrev. Liker betraktningene, som er litt annerledes. Liker også chill luksus og misliker det påtatte og voldsomme.
Den Louise Champagnen er jeg forøvrig enig i. Den er sykt god. Dog må man kalkulere inn at jeg er en enkel gutt fra landet.
Helt enig, har hatt to årganger (2002 og 2004) i MUC loungen, absolutt et høydepunkt og sikkert den beste loungechampagnen jeg har prøvd. Ikke rart den står bak disken og ikke i buffeten
SudCaravelle
11-03-2018, 18:22
Live fra ca 10 fot. Buss-gate til A330en og ca 30 timer til jeg låser meg inn hjemme (hvis dragen ikke har skiftet lås)
Bestilte kinamat og Campari mens jeg konstanterer igjen at Gul Enke aldri blir godt..
44605
44606
44607
magnusant
11-03-2018, 19:42
Synes vin/champis-prisene allerede var helt surrete da jeg var på sirroco for noen år siden. Har anbefalt mine foreldre å spise der til helgen, skal jeg angre? De har aldri vært i BKK før, det er jo tross alt et magisk sted å spise hvis været er i orden...
Og når du caller cuve louise for en Mobtrachet med kullsyre, er vi enige om at det er positivt? :)
Takk for en bra triprapport. PS, min nettleser snur de fleste av bildene feil vei?
SudCaravelle
12-03-2018, 06:10
Synes vin/champis-prisene allerede var helt surrete da jeg var på sirroco for noen år siden. Har anbefalt mine foreldre å spise der til helgen, skal jeg angre? De har aldri vært i BKK før, det er jo tross alt et magisk sted å spise hvis været er i orden...
Og når du caller cuve louise for en Mobtrachet med kullsyre, er vi enige om at det er positivt? :)
Takk for en bra triprapport. PS, min nettleser snur de fleste av bildene feil vei?
Tja.. hvis de ikke er glad i å svi av svært mye på middag kan jo en drink i baren der være et alternativ.
Det er ikke nettleseren det er noe galt med.. det er meg :D
SudCaravelle
12-03-2018, 06:20
Transit i Beijing skjer ikke igjen.. ikke så hyggelig, mye køer og ganske laber lounge.
ANA var ganske så imponerende i andre klasse med utrolig oppvartning og god mat. Utrolig behagelig og avslappende tur. Nå er man litt sliten men nyter roen i ANA suite loungen på HND - hyggelig å være her igjen. Helgas japanske venninne spurte ondet er greit om hun følger oss til sleden 14.40 noe vi ble med på.
Detcer vel ca atten tiner igjen nå og man lirer jo litt på hva man tenkte på da man booket..
44612
44613
44614
44615
44616
Gøy :) Jeg drar heller til granca for litt sol, men hver sin smak! Hvis dette er CT, hvor mange poeng kom det på?
magnusant
12-03-2018, 20:43
Biz-loungen i HND er ok? Har lest blanded greier, at den er ok når den ikke er stappfull (litt sånn som gullstua på Kastrup?)
Har videreformidlet til de gamle at en drink i baren er et alternativ (selv om prisene på det også er like høye som baren...).
ps; stadig nysgjerrig som litt nybegynner i champagne-verden - pommery cuve louise verdsettes av andre enn meg og fnate, ikke sant? Jeg fikk den i fjor i LH F, synes det var knall greier. Ble så gira på champis som er mer fyldig, at jeg senere også har bestilt vanlig pommery fra polet.
Bizflyer
12-03-2018, 21:27
Biz-loungen i HND er ok? Har lest blanded greier, at den er ok når den ikke er stappfull (litt sånn som gullstua på Kastrup?)
Har videreformidlet til de gamle at en drink i baren er et alternativ (selv om prisene på det også er like høye som baren...).
ps; stadig nysgjerrig som litt nybegynner i champagne-verden - pommery cuve louise verdsettes av andre enn meg og fnate, ikke sant? Jeg fikk den i fjor i LH F, synes det var knall greier. Ble så gira på champis som er mer fyldig, at jeg senere også har bestilt vanlig pommery fra polet.
Nå er det vel First loungen til ANA han er i. (ANA Suite lounge)
Stor forskjell på vanlig Pommery og Cuvee Louise. Sistnevnte er toppmerket deres. Vanlig Pommery er en mye enklere vin og langt fra så fyldig som Cuvee Louise. Skal du ha Champagner som er mer fyldig må du nok opp i minst 700 kr flasken.
Nå tar dette helt av rent champagnemessig og jeg har ikke peiling på avansert drikke. Jeg liker Bollinger og Tattinger blant champis man kan kjøpe uten å dø litt inni seg. Men må innrømme at en Krug jeg kjøpte for 15-1700,- for et år siden var helt fantastisk. Mye (!) bedre enn f.eks DP. Jeg mener å syntes at Louise lignet litt mer på en Krug light eller en avansert Tattinger. Er jeg helt på jordet nå?
SudCaravelle
13-03-2018, 08:42
Pang så satt jeg på kontoret igjen etter fire timer søvn og vassing i halvmåkt snøhav. (Dragen hadde måkt bort det meste og regner med at jeg ikke bør kritisere dette etter en langhelg i BKK hvor visstnok 66% av arvingene valgte seg omgangssyke)
I går var det rosinen i pølsa og fytte rakkeren.. det er andre gangen jeg flyr denne ruten og det virker som de justerer servicen et hakk på Tokyo flighten. De er så ufattelig proffe og det er nesten så det blir i meste laget. De er på deg hele tiden og kan ikke få gjort nok for å please deg.
Vi hadde 1A og 1K for oss selv samt at setene bak 2A og 2K var ledige. Det ble en utrolig privat-jet følelse og det kilte faktisk i magen ved takeoff fordi du får en så utrolig oversikt over hva som skjer med reneste panoramautsikten.
Maten var ufattelig god og jeg hadde en braised beef shoulder som hadde vært utmerket på land til og med. Selv røsti-potetene var som hjemmelagede.
Jeg får egentlig ikke beskrevet det bedre enn at det er rett og slett dritkult og bra.
Edit:
* Se nå er bildene riktig vei.
* Kult at de kjørte "alkoholfritt øl tasting på reisefølget"
* "Liveryet" Starhansa var herlig.
* Pokker jeg savner turen allerede.. Ingen på kontoret gidder å høre på meg og ser overhodet ikke gleden av dette.
Menyen: https://lh-menu.de/download/2018--03-04/F/717
Drekkevarene: https://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/50/media_292854450.pdf
44619
44620
44621
44622
44623
44624
44625
44626
The Viking
13-03-2018, 16:27
Louise er et hyggelig bekjentskap, men -03 er en av de svakere årgangene... Bare å glede seg til -04 eller -06!
Bizflyer
13-03-2018, 16:57
Nå tar dette helt av rent champagnemessig og jeg har ikke peiling på avansert drikke. Jeg liker Bollinger og Tattinger blant champis man kan kjøpe uten å dø litt inni seg. Men må innrømme at en Krug jeg kjøpte for 15-1700,- for et år siden var helt fantastisk. Mye (!) bedre enn f.eks DP. Jeg mener å syntes at Louise lignet litt mer på en Krug light eller en avansert Tattinger. Er jeg helt på jordet nå?
Neida.
Det viktigste er at du finner noe du liker. Så gjelder det bare å ikke tenke så mye på prisen....:colgate:
magnusant
13-03-2018, 17:42
Nå er det vel First loungen til ANA han er i. (ANA Suite lounge)
Stor forskjell på vanlig Pommery og Cuvee Louise. Sistnevnte er toppmerket deres. Vanlig Pommery er en mye enklere vin og langt fra så fyldig som Cuvee Louise. Skal du ha Champagner som er mer fyldig må du nok opp i minst 700 kr flasken.
Ah, shit ser jeg bommet på loungen ja... skulle egentlig innom der neste måned, men gjorde om til en C fra HND for å få F hos SQ.
Til tross for nybegynner på bobler fra Reims, tror jeg ikke at jeg er å dimling at jeg ikke forstår eller merker forskjell på cuve louise og vanlig pommery royal brut. Men fremdeles er den en helt annen karakter og fyldighet enn eks Moet, Henriot og Louis Roderer som det treffes mye av.
Edit:
* Se nå er bildene riktig vei.
* Kult at de kjørte "alkoholfritt øl tasting på reisefølget"
* "Liveryet" Starhansa var herlig.
* Pokker jeg savner turen allerede.. Ingen på kontoret gidder å høre på meg og ser overhodet ikke gleden av dette.
Flotte bilder i vinkel. Fine 748i... the memories :D
Og ja, folk er rare - knallbra det finnes sånne bortgjemte steder på nettet som dette, hvor vi helt normale kan konversere om dagligdagse F-flights :lol:
Dag Viking
13-03-2018, 19:07
Takk for bra rapport. Lufthansa på sitt beste gjør at jeg ikke gidder å vurdere noe annet når jeg skal kose meg i F. Synes de er bedre nå enn i DM tiden, eller kanskje jeg setter pris på andre ting enn dengang.
SudCaravelle
13-03-2018, 23:05
Vi hadde nesten to timer på oss og da ble det igjen turen bort til FCT som imponerte som vanlig. Bare å myse på klientellet er jo en glede i seg selv. Det ble litt Pata Negra mauling og et par glass med god Champagne og flaske cola. Gunda kjente meg igjen fra da jeg var der med en av arvingene og spurte om jeg ville ha med gakk-gakker til alle tre, noe jeg selvfølgelig takket ja til. Begynner å bli temmelig mange av dem hjemme i badekaret nå :D
Deretter ble vi fulgt ned i en speller ny 2018 S klasse og fikk en deilig levering på buss-gate foran to stappfulle busser ved Oslo-flyet.
Så det var det for denne gang og man savner turen allerede. Bangkok er fremdeles en av toppbyene selv om økte priser og dårlig krone gjør at man ikke er så «stor mann» som man var i gamle dager.
Reisefølget (som forøvrig var min 71 år gamle far) har utstyrt seg med skritt-teller og vi klokket inn 15.000-20.000 skritt per dag som gir en herlig opplevelse av byen. Neste glamorøse flytur blir dagstur til KRS i morgen. :colgate:
Snipp snapp...
44630
44631
44632
44633