PDA

View Full Version : TWA TriStar på Fornebu


KnutW
06-03-2018, 23:54
Noen som husker nøyaktig rute TWA fløy med TriStar (L-1011) til og fra Fornebu? Var vel ca 88-90. Kom de direkte inn fra JFK og gikk via ARN før retur til JFK? Bonuspoeng hvis noen legger ut et bilde eller to også;)

Tjab
07-03-2018, 00:19
Here you go http://www.airliners.net/photo/Trans-World-Airlines-TWA/Lockheed-L-1011-385-1-15-TriStar-100/225203?qsp=eJwtjDEOwkAMBL%2BCXNMgJIp08AEo8gFzXiAi5 E62UThF%2BTvmRDeaXc1CKU%2BOj/e1gDoysKYHbamw8suoW%2BiJOmeVYOpn3tyyTri%2B42JZ/VRDCzuOKaE45O/PKtDfBEutdo/6LgB6aUz7Q3gZrIzcGnAeRlrXL2RCMNg%3D

TWA rutekart 89 http://www.departedflights.com/TW091089.html

Tror de fløy JFK-FBU direkte

LN-MOW
07-03-2018, 02:23
Og en til, som jeg skulle få en god del nærkontakt med senere (foto CK). Mener å huske at de byttet på å gå til CPH og ARN, etter ukedag. Alltid direkte inn.

https://www.airpics.com/pics/public/107170/large.jpg

KnutW
07-03-2018, 10:42
Takk skal dere ha!

FBI2012
07-03-2018, 12:53
Flotte bilder!! Virkelig HEFTIG maskin og med lett gjenkjennelig fargeskjema. Knall-tøft!

LN-RTP
07-03-2018, 13:25
Fløy på Den ruta flere ganger. Fra JFK til FBU, deretter fortsatte den til Stockholm.
En dag jeg var på vei til Fornebu som pax var paven på besøk i Olso. Vi gikk i holding men landet aldri. Dem gikk bare direkte til Arlanda og satte oss på SAS tilbake til Fornebu.

jb1
07-03-2018, 14:51
Majestetisk maskin! En jeg ikke har paa listen, dessverre.

KnutW
07-03-2018, 19:35
TWA var det eneste av de gamle "klassiske" amerikanske selskapene jeg aldri fikk tatt meg en tur med. Det sies de var ganske bra. Jeg hadde siste tur med PanAm i 89, det var temmelig loslitte og møkkete saker. Men hyggelig crew, det skal de ha.

LN-MOW
07-03-2018, 20:30
De var også temmelig nedkjørt på slutten. Fikk en tur i en TWA Tristar fra JFK til Miami en gang. Satt i 'Ambassador Class' som var deres business class. Fine stoffseter av den gamle typen, men benavstanden var trang som fy. Og ingen fotstøtte.
Satt ved siden av en TWA-kaptein som var på vei hjem. Hyggelig gammel gubbe.

KnutW
08-03-2018, 00:12
Majestetisk maskin! En jeg ikke har paa listen, dessverre.

Visstnok en av de mest velskrudde passasjerfly noensinne da den var ny, atskillig mer raffinert enn MDC og Boeing. Synd med forsinkelsene som skyldtes RR-konkursen og trøbbel med motorene, både Lockheed og TriStar hadde fortjent en bedre skjebne. Fikk prøvd den både foran og bak med Eastern, Delta, BWIA og Air Lanka på tilsammen ni turer. Gode minner!

SQ 777
08-03-2018, 07:38
Dro fram logboka og fant en morsom 10 dagers tur kona og jeg tok med TW i 1989, men fra GEN !

17.02.89 TW 827 L 1011 GEN-ARN-JFK !!

19.02.89 TW 1 L 1011 LGA-STL
19.02.89 TW 1 747 STL-HNL ( Min 3. tur til Reidartown :lol: )
23.02.89 TW 868 L 1011 HNL-LAX
24.02.89 TW 403 L 1011 LAX-SFO
26.02.89 TW 824 747 SFO-JFK

26.02.89 TW 826 L 1011 JFK-GEN !!

Totalt 10 dager, hvor det gikk unna da man var 30 år yngre...:cool::cool:

Det som undrer meg i dag, hvor pokker kjøpte jeg billetter ? Vet at jeg på den tiden fikk overta gamle ABC/OAG fra Bennett Lillestrøm .

WF-380
08-03-2018, 12:04
Noen som husker nøyaktig rute TWA fløy med TriStar (L-1011) til og fra Fornebu? Var vel ca 88-90. Kom de direkte inn fra JFK og gikk via ARN før retur til JFK? Bonuspoeng hvis noen legger ut et bilde eller to også;)

Jeg reiste med denne i august 1990. Gikk via ARN, vi måtte også ut av flyet der.

KnutW
08-03-2018, 12:32
@SQ777: Var det noen spesiell grunn til at ruten gikk fra GEN akkurat da?

SQ 777
08-03-2018, 12:57
Det vet eller husker ikke...

dc-8-63
08-03-2018, 14:07
@SQ777: Var det noen spesiell grunn til at ruten gikk fra GEN akkurat da?

TWA startet JFK-GEN med L-1011 så Reidar’s logg viser den opprinnelige ruten. Så ble vel GEN stengt sommeren 89 - og all trafikk ble flyttet til FBU, Charter fra en midlertidig Terminal på Fornebu Nord og de «store» Tower Air med 747 og TWA med L-1011 flyttet også (Tower Air fløy vel normalt nonstop til JFK, men gikk også via ARN sommeren 1989). SAS hadde allerede flyttet fra GEN når de byttet ut SK 901 (Diesel 10) med SK 907 med 767-300 nonstop FBU-EWR - SK 907 startet vel i April eller Mai 1989.

Fellowship
12-03-2018, 22:28
TWA startet JFK-GEN med L-1011 så Reidar’s logg viser den opprinnelige ruten. Så ble vel GEN stengt sommeren 89 - og all trafikk ble flyttet til FBU, Charter fra en midlertidig Terminal på Fornebu Nord og de «store» Tower Air med 747 og TWA med L-1011 flyttet også (Tower Air fløy vel normalt nonstop til JFK, men gikk også via ARN sommeren 1989). SAS hadde allerede flyttet fra GEN når de byttet ut SK 901 (Diesel 10) med SK 907 med 767-300 nonstop FBU-EWR - SK 907 startet vel i April eller Mai 1989.

TWA startet JFK-GEN i 1988, men det var med B767-200.
SAS fløy da SK901 til JFK med DC-10 ut april 1989

SAS åpnet SK907 FBU-EWR 1.mai 1989 med nye 767-300.
2.mai 1989 stengte GEN for oppgradering av rullebanen, og all chartertrafikk ble flyttet til FBU og den gamle hangaren i "Dumpa" som ble hvitmalt på tre sider, men ikke bak mot skogen...
TWA flyttet også til FBU 2.mai, men de fikk fly fra den ordentlige terminalen, og SK907 sto ofte på gate 37 og TWA på gate 38 den sommeren. det var da de satte inn TriStar og det var stas :)
Vinteren 1989/1990 fløy de med en 727-100 som Connection til og fra LHR, men sommeren 1990 fløy de med TrisStar igjen. Så 727-100 igjen vinteren 1990/1991, og da sommerrutene skulle begynne i 1991, var PanAm klar med A310 (som nevnt i en annen tråd)

dc-8-63
12-03-2018, 23:02
Jeg husket ikke 727-100 til London (men tviler ikke sekund på OJBfacts) TWA brukte vel både 767 og L-1011 på GEN også, loggboka til Reidar er jo også en grådig fin kilde.

LN-MOW
13-03-2018, 05:29
Jeg husket ikke 727-100 til London (men tviler ikke sekund på OJBfacts).

4/3 1990 ...

https://www.airpics.com/pics/public/66811/large.jpg

raider66
13-03-2018, 10:12
TWA startet JFK-GEN i 1988, men det var med B767-200.
SAS fløy da SK901 til JFK med DC-10 ut april 1989

SAS åpnet SK907 FBU-EWR 1.mai 1989 med nye 767-300.
2.mai 1989 stengte GEN for oppgradering av rullebanen, og all chartertrafikk ble flyttet til FBU og den gamle hangaren i "Dumpa" som ble hvitmalt på tre sider, men ikke bak mot skogen...
TWA flyttet også til FBU 2.mai, men de fikk fly fra den ordentlige terminalen, og SK907 sto ofte på gate 37 og TWA på gate 38 den sommeren. det var da de satte inn TriStar og det var stas :)
Vinteren 1989/1990 fløy de med en 727-100 som Connection til og fra LHR, men sommeren 1990 fløy de med TrisStar igjen. Så 727-100 igjen vinteren 1990/1991, og da sommerrutene skulle begynne i 1991, var PanAm klar med A310 (som nevnt i en annen tråd)

Jeg mener å ha sett TWA B767 på FBU sommeren -90. Kan det ha vært substitutt for en inoperativ Tristar?

Espen

raider66
13-03-2018, 10:12
... loggboka til Reidar er jo også en grådig fin kilde.

Hvor finner vi denne?

Espen

Fellowship
13-03-2018, 12:10
Jeg mener å ha sett TWA B767 på FBU sommeren -90. Kan det ha vært substitutt for en inoperativ Tristar?

Espen
Stemmer sikkert, jeg så i hvert fall at 767 var "vikar" to uker midt på sommeren 1989

Fellowship
13-03-2018, 12:12
Hvor finner vi denne?

Espen

i post 11 lenger opp :)

Eirik
13-03-2018, 15:44
Mitt første møte med L-1011 var TWA inn for landing på FBU en varm sommerdag i -89, en (fly)religiøs opplevelse ! :)
Landa forøvrig på Fornebu med en Tower Air 747 i februar eller mars 1992, da det var tett tåke på GEN. Routingen var Gardermoen-Miami på utreisen, Miami-Arlanda-Gardermoen (Fornebu) på returen.