PDA

View Full Version : Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider/reiser (2018/19-tråden)

TLS at OSL
13-02-2018, 16:08
Jeg har tenkt meg en tur til Washington (staten, ikke DC) og besøke Boeingfabrikken, og i den forbindelse lurer jeg på hvor jeg finner billige flybilletter.
Jeg skal reise med *A, og fordi jeg av en eller annen grunn aldri har klart å rote meg til å fly med en 777, må jeg det denne gangen, gjerne T/R.

Etter å ha googlet litt, finner jeg billige billetter på momondo, men da får jeg kun 1t.5min. på transfer i London (SAS OSL-LHR, United videre). På meg virker dette veldig kort tid, selv om begge flightene er til og fra T2.

Hva sier "ekspertene" her på forumet om denne transfertiden, og er det noen som har erfaringer med momondo eller andre som tilbyr billige flybilletter, spesielt hvis det skulle bli forsinkelser eller andre problemer.

SQ 777
13-02-2018, 16:46
Vel, vi tar via T 2 noen ganger om året.. 1 t. 5 min er meget knapt.. Hvis SK får noen strafferunder/vær for mye, blir den noe forsinket.

Det kan ta noen minutter å komme ut av flyet, hvis sitter bakerst og folk er trege med å ta ut håndbagasjen.

Deretter minst 10 min løp/gange til security. Er det mye folk så er de slow, men da vi kom inn sist lite folk . Men det stopper lett opp med amatører som har pakket feil. Stopper helt opp av og til.

Men helt til høyre ved inngangen er Business. Holder med å si høyt "Business" . De sjekker ingenting.

Ferdig. Så opp rulletrapp. Vise boardingpass. Så bytte boarding pass og spørsmål om hvor du bor etc. av neste flyselskp. Til kø i ei luke etter spørsmål.

Så nesten 15 min til oversjøiske B gates i en lang tunell. ( Rundt til høyre og så venstre etter taxfree.

Vi alltid booker noen timer connection der ( alltid videre med med UA ). Ønsker litt mat etc i SQ kantina.

Nylig fikk vi også 1t 05 min i tidendring på vår reise. Rask tlf til UA som lett forsto og booket oss 3 timer til neste flight...

LN-MOW
13-02-2018, 16:59
Gjør du litt 'tur' av det, finnes det en uendlighet av muligheter. Anbefaler Swiss eller Austrian - begge flyr med 777 til diverse destinasjoner over dammen. Bytterr du i f.eks. San Fransisco, er det bare sjarmøretappen igjen opp til Seattle.
Finner du et godt salg, kan det ofte lønne seg å booke siste biten separat.

Å fly til Vancouver og kjøre ned derfra er også et alternativ. Ofte billigere enn SEA.

TLS at OSL
13-02-2018, 18:10
Takk til SQ777 og LN-MOW for svarene.

Jeg har forsøkt både Swiss og Austrian, men da er det stort sett 767 og 330/340 som er alternativene. I tillegg kommer LH, SK, SN og andre opp, også disse uten 777.
Å fly via LHR med kun 1t.5min. transfer time er tydeligvis uaktuelt, men jeg får ikke endret avgang fra LHR (til SFO, og derfra videre til SEA) til en senere flight.

Jeg får lete videre...

LN-MOW
13-02-2018, 18:38
Air Canada flyr med 777 fra CPH i sommer. De flyr også enkelte flighter videre til YVR med 777.
Swiss flyr 777 til SFO ..

Du skriver ikke når du skal reise så da blir det litt 'høyt' ..

TLS at OSL
13-02-2018, 21:15
Jeg forsøker å få til en tur i april, ca. 1 uke fra 10. eller 11.

Discus
13-02-2018, 21:31
Ikke glem Icelandair, de har vel tidvis bra priser og grei transfer. Så slipper du innenriks-transfer også.

dc-8-63
13-02-2018, 21:38
Ikke glem Icelandair, de har vel tidvis bra priser og grei transfer. Så slipper du innenriks-transfer også.
Men kanskje lite muligheter for å fly 777 som var et av kriteriene :p

LN-MOW
13-02-2018, 21:43
OK, AC flyr ikke 777 fra CPH i april, men du kan få 777 fra både Heathrow og Frankfurt til Vancouver.

Du kan få Swiss 777 fra Zurich til både Chicago og SFO ..

TLS at OSL
14-02-2018, 09:11
Takk for alle svar og gode innspill.

Det ser ut som om det blir AC via LHR og YVR. Det er noe dyrere, men det blir 777 begge veier.

TLS at OSL
17-02-2018, 14:33
Det ble Lufthansa og United. 777 FRA-SFO og 380 SFO-FRA.

Er det noen som har forslag til et greit hotel i Seattle? Gjerne ikke så langt unna Boeings Future of Flight for å se produksjonen av fly.

LN-MOW
17-02-2018, 14:37
Det ligger et Hilton Garden Inn rett ved siden av FoF.

TLS at OSL
17-02-2018, 14:55
Det ligger et Hilton Garden Inn rett ved siden av FoF.

OK og takk.

Chriscross
17-02-2018, 20:09
To/fire voksne og to barn 6 og 7 år. Hvor i Asia eller Australia bør vi reise for sol og varme rundt jul? Har sommerrn kommet overalt i Australia i des? Hva er best av Sydney, Melbourne og Brisbane for strandliv?

Sør Thailand er uaktuelt i desember mnd. Prøvde det des 2016.

Ser det regner dobbelt så mye i Sin i des som andre måneder. Betyr det at det regner dobbelt så ldnge eller dobbelt så mye når det først regner?

Sq y+ er mest sannsynlige transportmiddel.

Hvor har sas codeshare flighter til ut fra HKG bortsett fra til Kina?

view
17-02-2018, 20:16
Sør Thailand er uaktuelt i desember mnd. Prøvde det des 2016.

Hvorfor det?
Lurer siden vi tenker på noe lignende selv. Har sett litt på Borneo og Kota Kinabalu, mest pga anbefalinger vi har fått.

Er selvsagt bekymret for nedbør, men forstår Borneo er type afternoon showers på 10 min som er overkommelig.

Vet ikke helt hvordan vi kommer oss dit, SQ selger gjennomgående billetter mer siste leg på Silk, ellers tenkte jeg på SK til HKG og Air Asia videre på separat billett, går 2 ganger i døgnet og tar 3 timer så litt mer hassle men SK gir noen oppgraderingsmuligheter.

KnutW
17-02-2018, 21:33
Brisbane og Gold Coast! Lei dere en leilighet i 19 avenue on the Beach. Tipp topp i desember!

Chriscross
17-02-2018, 23:35
Hvorfor det?
Lurer siden vi tenker på noe lignende selv. Har sett litt på Borneo og Kota Kinabalu, mest pga anbefalinger vi har fått.

Er selvsagt bekymret for nedbør, men forstår Borneo er type afternoon showers på 10 min som er overkommelig.

Vet ikke helt hvordan vi kommer oss dit, SQ selger gjennomgående billetter mer siste leg på Silk, ellers tenkte jeg på SK til HKG og Air Asia videre på separat billett, går 2 ganger i døgnet og tar 3 timer så litt mer hassle men SK gir noen oppgraderingsmuligheter.

Vi hadde mye regn der des 2016, så mye at vi "flyktet" til BKK for sol. Det var ikke bare snakk om kraftige byger, mere som Bergen i november.

robertaas
18-02-2018, 10:08
Etter å ha googlet litt, finner jeg billige billetter på momondo, men da får jeg kun 1t.5min. på transfer i London (SAS OSL-LHR, United videre). På meg virker dette veldig kort tid, selv om begge flightene er til og fra T2.
PÅ LHR har jeg klart fly til gate inkludert buss, terminalbytte, sikkerhetssjekk, utspørring og nye boardinkort på 24 minutter, men da fortjente jeg en olympisk medalje.

fly4fun
19-02-2018, 09:35
Jeg trenger også noe tips folkes:

jeg sikter mot west coast, nærmere bestemt california i andre halvåret.

Utfordringen er at det er 5 som skal reise samlet, men fra 5 forskjellige baser, dvs. Oslo, Stockholm og Milano.
Jeg ser for meg at det kan være lettest med en overnatting på ARN eller CPH før man flyr over dammen.

Turen må dessverre ikke bli for dyrt, da flere i gruppen har ikke norsk lønn :P
Jeg har ikke noe kjennskap til de rutene, så vet jeg ikke om det er verdt å avvente og se om det kommer noe tilbud med SAS (jeg er gullkunde, og det å velge sete på 11 timers tur er ikke noe å se bort ifra). Om man ser på 2 uker i slutten av september, er det S. Francisco eller Los Angeles som har største sjanser for å gi meg noe rimeligere billetter?
Jeg ser at det er langt billigere med andre selskaper foreløpig, så spørsmål er mer om "er det verdt å vente på tilbud", eller skal man booke tidligst mulig med LH eller KLM?

Polaris
19-02-2018, 10:20
Hvor er gutta i "The Grand Tour" i episoden med Jaguarene? Det er et eller annet sted i Colorado... Helt utrolig veg de kjører der :)

dc-8-63
19-02-2018, 20:39
Det ble Lufthansa og United. 777 FRA-SFO og 380 SFO-FRA.

Er det noen som har forslag til et greit hotel i Seattle? Gjerne ikke så langt unna Boeings Future of Flight for å se produksjonen av fly.
Skal du ha leiebil ? Det ligger endel hoteller i nærheten, men relativt klønete å komme seg til / fra Paine Field. Hilton Garden In som LN-MOW foreslår har perfekt beliggenhet, men uten bil er det begrenset med Resturant - Spise muligheter. Det er jo mye å se på Renton også, også med gode foto muligheter, Boeing Field er nå ganske begrenset på de maskinene som står på leveringslinjen, men greit med bevegelser.

robertaas
19-02-2018, 21:24
Ble fortalt at det var fotoforbud hos Boeing så jeg bodde heller sentralt og fant nok av andre steder å bruke tiden min i Seattle.

Discus
19-02-2018, 21:31
Mye om Seattle m/omegn som reisemål her: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76236

LN-MOW
19-02-2018, 22:05
Ble fortalt at det var fotoforbud hos Boeing så jeg bodde heller sentralt og fant nok av andre steder å bruke tiden min i Seattle.

Kun inne i fabrikken på Everett. Ellers er det fritt frem.

TLS at OSL
20-02-2018, 16:35
Skal du ha leiebil ? Det ligger endel hoteller i nærheten, men relativt klønete å komme seg til / fra Paine Field. Hilton Garden In som LN-MOW foreslår har perfekt beliggenhet, men uten bil er det begrenset med Resturant - Spise muligheter. Det er jo mye å se på Renton også, også med gode foto muligheter, Boeing Field er nå ganske begrenset på de maskinene som står på leveringslinjen, men greit med bevegelser.

I og med at jeg skal bo inne i Seattle skal jeg ha leiebil. Da får jeg sett både Renton, Boeing Field og "litt til".

LN-MOW
20-02-2018, 17:12
Pass på at du får med deg de andre severdighetene på Everett også. Og er du heldig står det severdigheter utenfor ATS' verksted også (like ved Paul Allen's museum).

Museum of Flight har også et 'restoration center' der - se etter Comet'en.

dc-8-63
20-02-2018, 19:16
I og med at jeg skal bo inne i Seattle skal jeg ha leiebil. Da får jeg sett både Renton, Boeing Field og "litt til".
Det er jo endel oppdateringer siden den forrige tråden som Disqus henviser til gikk i Forum Trykken, fyller gjerne på med ny informasjon basert på hva du er ute etter / vil se?

- Har du funnet Hotel i Downtown ?
- Leiebil er billig, starter vel på USD 18.00 med fri kjørelengde for en Nissan Sentra
- Parkering som LN-MOW har nevnt i den tidligere tråden, har bare blitt dyrere, regn med USD 40+ PR.døgn i Hotellene.
- Det var mye Parkering i friluft i sentrum, men det er er kraftig redusert, sitter akkurat nå i 22 etasje i et bygg der en av de nære p-plassene lå.
- Mellom Westin og Lake Union var det et par tusen p-plasserfor noen år siden, det er nå Amazon bygg som huser 50.000 ansatte.
- Liker du å ta bilder, så kan jeg fylle på informasjon om fotosteder.
- Mye nye Resturanter etc. Som jeg gjerne oppdaterer basert på hva en liker.

Mvh Finn Erik

cbcb
20-02-2018, 23:26
Hei godtfolk!

Skulle gjerne ha booket en billett 12 april fra KRS til BKK. SAS har 4 flygninger fra Kristiansand til Oslo som gjør at man rekker flyet til Thai Airways videre til Bangkok. Problemet er at jeg på denne datoen ikke kan finne noen sammenhengende billett på denne ruten. Dagen før og dagen etter er det ikke noe problem. Finnes billige billetter på alle 4 flygningene med SAS så det er ikke kapasitetproblemer, men jeg vil helst ha en sammenhengende billett i tilfellet noe uforutsett skulle oppstå.

Noen som har tips om andre søkemotorer som kanskje kan finne denne kombinasjonen eller om man kan få SAS/Thai til å åpne opp for denne bookingen?

TG923
20-02-2018, 23:47
Det virker ganske naturlig siden Thai ikke har direkteflyvning fra Oslo 12. april

Sommerprogrammet har ikke daglige flighter

cbcb
20-02-2018, 23:54
Takk for svar, det er tydeligvis sent på kvelden :-)

Jeg søkte bare fra Oslo til BKK og så jeg fikk treff, uten å se at man da måtte fly KRS-CPH-BKK. Da får man reise dagen før eller via København.

Tjab
19-03-2018, 08:23
Heisann

Skal mest sannsynlig over å se NASCAR i Charlotte.
Utreise 26 september
Retur 02 Oktober
Selskap: Star Alliance
Utreise: Mest sannsynlig OSL, men kan til nød ta utgangspunkt CPH. (Kommer sannsynligvis fra Nederland med noe biler fra en utstilling der nede. Har lite lyst til å lagre i utlandet da det er litt enklere å "få fatt i folk" her hjemme)

Men så kommer det vanskelige. Hvordan ender jeg opp med 747 en av veiene? Finner haugevis med ok billetter, men det er en overflod av A330/787 osv.

Lurer også på hvordan feks Lufthansa er på oppgraderinger? Bestiller nok i Eco Pluss, men oppgradering til C en av veiene er ønskelig. (monkey er utelukket)

KnutW
19-03-2018, 11:55
Lufthansa via Frankfurt er nok det sikreste for 747 hvis du er "låst" til Star. NYC er bankers på noen avganger, det samme er Chicago. Så er det vel bare å begynne å se på kombinasjonsmulighetene videre. Jeg har ikke fløyet eco+ med Lufthansa, men har vel ikke hørt noe spesielt negativt om det. Biz er helt greit, men de har fremdeles 2-setere, så du må enten klatre over naboen eller ha naboen klatrende over deg.

Tjab
20-03-2018, 00:09
Lufthansa via Frankfurt er nok det sikreste for 747 hvis du er "låst" til Star. NYC er bankers på noen avganger, det samme er Chicago. Så er det vel bare å begynne å se på kombinasjonsmulighetene videre. Jeg har ikke fløyet eco+ med Lufthansa, men har vel ikke hørt noe spesielt negativt om det. Biz er helt greit, men de har fremdeles 2-setere, så du må enten klatre over naboen eller ha naboen klatrende over deg.

Hmm. De har ikke enkeltseter nei gitt. Takker for tipset!

Om jeg ikke skulle fly *A, hvem gir meg best c og eco pluss i 747 i følge menigheten?

HS-TGA
20-03-2018, 10:56
Hei,

Skal bestille tur til Hong Kong til September. Tenker Plus Saver. Ligger på fra 8700,- på Momondo.

Bestille nå eller ha litt is i magen og håpe på kampanje? Betalte i fjor kr 7000,- for samme reise direkte hos SAS. Direkte hos SAS ligger nå på 10.000,-

Tips mottas med takk.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

robertaas
20-03-2018, 14:47
Skal bestille tur til Hong Kong til September. Tenker Plus Saver. Ligger på fra 8700,- på Momondo.

Bestille nå eller ha litt is i magen og håpe på kampanje?
c) Reise en annen måned hvor det er mer behagelig klima.

OttoL
20-03-2018, 14:51
Hei,

Bestille nå eller ha litt is i magen og håpe på kampanje? Betalte i fjor kr 7000,- for samme reise direkte hos SAS. Direkte hos SAS ligger nå på 10.000,-

Tips mottas med takk.

Vent til November med å reise er mitt tips. Finnair har i ny og ne kampanje i ECO til HKG, og vil si at det ikke er så halvgale. Ned mot 4000 i ny og ne fra Oslo. Langt bedre flytider er det også.

HS-TGA
20-03-2018, 14:57
Denne gangen er det ikke jobb, men guttetur og datoene er satt. Reiser fra Stavanger, så Finnair er nok ikke aktuelt på gjennomgående billetter.

Så spørsmålet er om det er håp om kampanje på SAS til Hong Kong...

robertaas
22-03-2018, 19:20
Når som SAS har tilbud til LAX.... hvordan i huleste klarer noen reise med et fly som har avgang 08:00 fra LAX........ uten å bo rett ved flyplassen som jo ødelegger det meste for en helgetur?

dc-8-63
22-03-2018, 19:31
Når som SAS har tilbud til LAX.... hvordan i huleste klarer noen reise med et fly som har avgang 08:00 fra LAX........ uten å bo rett ved flyplassen som jo ødelegger det meste for en helgetur?

Marina del Rey er 15 - 20 minutter unna LAX, null trafikk problemer, og et flott utgangspunkt for Los Angeles. Alternativt Manhatten / Redondo Beach området også 20 minutter unna men kan ha litt trafikk på morgenen. #densomvilfinnerdetmeste

robertaas
22-03-2018, 20:04
Marina del Rey er 15 - 20 minutter unna LAX, null trafikk problemer, og et flott utgangspunkt for Los Angeles. Alternativt Manhatten / Redondo Beach området også 20 minutter unna men kan ha litt trafikk på morgenen. #densomvilfinnerdetmeste
Takk for veldig bra tips. Hadde Venice og Santa Monica på planen så det virker som et godt utgangspunkt.

Ett annet problem var at aktuelle datoer innen tilbudsperioden kom på over 5k. :cry:

viking01
08-04-2018, 15:51
Hei.
Har sjekket litt på nett, men sliter med å finne reiserute som ikke medfører over 12 timer transitt (Istanbul) og som ikke blir svindyr. Har alltid hatt lyst til å oppleve Beirut og leker med tanken på å spandere en tur nå i forbindelse med 17 mai. Er det noen av dere litt mer rutinerte som kan finne en grei reiserute og pris for 2 voksne og 2 barn (8 og 10 år gamle)?

Avreise 16 eller 17 mai.
Retur 20 eller 21 mai.

jameson82
08-04-2018, 16:42
Fant dette

LN-MOW
08-04-2018, 16:45
Har du sjekket LH via Frankfurt? - 6.55 reisetid ned.. Returen 7.05 ..
Ikke Ryanair-priser, men raskt.

SAS flyr på lørdager via CPH .. enda raskere.

martino
09-04-2018, 17:28
Planlegger sommerferie fra 26 juni i området Biarritz/Bilbao/San Sebastian og prøver å legge opp en smooth rute fra Tromsø. Primært ønskelig med SAS/Lufthansa men Norwegian er også OK. Sliter litt med å finne smarteste rute med færrest mulig legs - noen som har tips til gode søkemotorer for dette? Opplever at ikke alle har fått med seg direkterutene til SAS (Feks TOS-ARN direkte).

mann78
14-04-2018, 07:45
Kanskje ikke helt rett tråd, men. I går brukte jeg Skyscanner som vanlig, fant en fin tid på Austrian. Det var ticket som hadde best pris på den.

Sjekker alltid siden til flyselskapene, der ser jeg at oppsatt avgang hos ticket ikke eksisterer. Hvordan går dette ann?

robertaas
14-04-2018, 07:57
Kanskje ikke helt rett tråd, men. I går brukte jeg Skyscanner som vanlig, fant en fin tid på Austrian. Det var ticket som hadde best pris på den.

Sjekker alltid siden til flyselskapene, der ser jeg at oppsatt avgang hos ticket ikke eksisterer. Hvordan går dette ann?
Det forklarer jo den lave prisen...

Concorde
26-06-2018, 02:38
Vi skulle ha biletter til Budapest i begynnelsen av Juli og tok den vanlige runden med Norwegian som har glimrende tider til 16000.- for 2 voksne og 2 barn og tok en prøvetitt på finn.no. Der fant vi billetter til kr 6700.- for alle fire.
Det er kr 10000.- mindre og jeg, kona og barna overlever å komme sent (23.40) til byen.
Hjem 20. juli kl 07.40 fra Budapest overlever jeg også så dette er en kjempedeal om man vil gå litt utenfor komfortsonen med Norwegian eller andre alternativer.

Insomnia4u
26-06-2018, 08:47
Vi skulle ha biletter til Budapest i begynnelsen av Juli og tok den vanlige runden med Norwegian som har glimrende tider til 16000.- for 2 voksne og 2 barn og tok en prøvetitt på finn.no. Der fant vi billetter til kr 6700.- for alle fire.
Det er kr 10000.- mindre og jeg, kona og barna overlever å komme sent (23.40) til byen.
Hjem 20. juli kl 07.40 fra Budapest overlever jeg også så dette er en kjempedeal om man vil gå litt utenfor komfortsonen med Norwegian eller andre alternativer.
Så ved å gå på finn.no fikk du Norwegian 10k billigere enn å bestille på DY sine sider? Du nevner ingen andre flyselskap i din post.

Concorde
26-06-2018, 12:21
Så ved å gå på finn.no fikk du Norwegian 10k billigere enn å bestille på DY sine sider? Du nevner ingen andre flyselskap i din post.

Det ble en liten feil der.
Vi fikk billetter med Finnair til Budapest og ikke Norwegian.
DY er som kjent ikke alltid billigst:up:

econ
27-06-2018, 07:46
Det ble en liten feil der.
Vi fikk billetter med Finnair til Budapest og ikke Norwegian.
DY er som kjent ikke alltid billigst:up:

Her er det jo 2 vidt forskjellige produkter du sammenligner.

Et direkte med gode avgang/ankomsttider, mot et med stopover og dårlige avgang/ankomsttider.

At direkteproduktet er høyere priset skulle jo bare mangle, og hvordan tror du AY skulle solgt noen billetter på denne ruten hvis de var like dyr som konkurrenten med direkterute.

KnutW
07-08-2018, 14:38
Folkens,

Jeg har tenkt å sende en bekjent på business med A380 som 50-års presang neste sommer. Hvorhen og flyselskap spiller egentlig ingen rolle, men A380 er forutsetning.

Har dere noen tips om hvor man kan fly business billigst mulig med 380?

SudCaravelle
07-08-2018, 14:48
Folkens,

Jeg har tenkt å sende en bekjent på business med A380 som 50-års presang neste sommer. Hvorhen og flyselskap spiller egentlig ingen rolle, men A380 er forutsetning.

Har dere noen tips om hvor man kan fly business billigst mulig med 380?

Du får i alle fall Lufthansa A380 til New Dehli tur retur fra Oslo via FRA til rundt 16.000 NOK.

LN-MOW
07-08-2018, 14:55
Ofte gode priser til Florida, så LH til Miami kan være en god kandidat.

SudCaravelle
07-08-2018, 15:03
Ofte gode priser til Florida, så LH til Miami kan være en god kandidat.

Kanskje en noe hyggeligere stopover enn DEL ja.. ^_^

funkenstein
07-08-2018, 15:47
Husk at LH har 2-2-2 setekonfigurasjon i business på A380. Hvis bursdagsbarnet skal reise alene kan det være vel så ålreit med en 1-2-1 konfigurasjon.

Har ikke oversikt over alle SQ-ruter med A380, men de går i alle fall FRA/LHR/CDG-SIN.
Personlig synes jeg vel også at ombord så er SQ-service betydelig bedre enn LH. Burde være mulig å finne til priser under 20k.

KnutW
07-08-2018, 16:14
Takk for tips! Det er definitivt hakket hvassere med 1-2-1 enn 2-2-2, men pris er jo også en faktor selv om vi prøver å få til et spleiselag med slekt og venner. Florida/USA er nok også mer populært enn India. Noen som har erfaring med Malaysian?

Millemor
07-08-2018, 16:42
Jeg fløy Business med Emirates' A380 mellom DXB og JNB i fjor og syntes det var topp. De har 1-2-1 konfig og A og K setene er de beste om man reiser alene, de gir mye privatliv. Radene fra 23 og bakover ligger i en liten "minikabin", gir mer intim følelse enn den store avdelingen lenger frem. Emirates har jo også bar/lounge ombord som er en fin ekstraopplevelse synes jeg.

Jeg betalte drøyt 13.000 kr tur/retur OSL-JNB via DXB, hvor turen sørover var i Business Saver og returen var Economy. Endte med å oppgradere returen til Business også, måtte da betale fullpris og det kom på ca 10.000 til, så totalt ble det drøyt 23.000,- tur/retur.

Chriscross
07-08-2018, 17:28
Sq avsluttet vel salg til i går. Mulig tilbud dukker opp igjen med 16000 i C til SIN. Det går jo an å kombinere C og prem eco også.

TriStar
07-08-2018, 17:48
Oslo-Doha-Bangkok med Qatar og A380 på siste legget. Ofte gode kampanjepriser.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pelikan
08-08-2018, 16:20
Glem Malaysian. Har flydd denne et par ganger mellom Kuala Lumpur og Seoul og det var ikke noe stor opplevelse. 2-2-2 conf. som begynner bli ganske sliten... Servicen om bord var helt ordinær.
Qatar og Emirates er klart best på A380 etter min mening. 1-2-1 + bar trekker opp her i lag meget god service. Singapore kommer på en god 3. plass :-)

Edvard
08-08-2018, 16:29
Oversikt:

https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/249703/where-does-the-airbus-a380-fly-q2-2018-network-update/

https://www.iflya380.com/

Padda
08-08-2018, 22:56
OSL-MIA/FLL t/r - Ville dere ventet/gamblet på at Norwegian satte ned prisene i vårt tilfelle?

Vi er en familie på fire som skal til Miami/Fort Lauderdale to uker i forbindelse med påsken 2019.

Etter å ha bestilt cruise, så har jeg nøye fulgt med på når Norwegian skulle legge ut billetter til Fort Lauderdale på våre datoer. Er jo vant til å se priser ned mot 3000kr pr person t/r. Når de endelig legger ut billetter så er det til saftige 8000 kr pr person for Lowfare+. Dette blir 36000 for oss.

Kom så over United Airlines som tilbyr en reise med 1 stopp i Frankfurt. Ruten kjøres med Lufthansa og det er med A380 over Atlanteren. Dette skal de ha 21000 for. Men det tar litt mer tid, og flyet går kl 06.05 på morgenen (Norwegian reiser på ettermiddagen)

Vil Norwegian sette ned prisene på denne ruten med det første? Det er jo påske også.

Hovedspørsmålet blir vel som følger:

Ville dere gamblet på at Norwegian setter ned prisene, og ventet med bestilling eller hadde dere gått for det andre alternativet?

Skjønner at ingen har fasiten, men hadde satt pris på innspill basert på erfaringer her.

På forhånd takk for evt svar.

Someone
08-08-2018, 23:01
Er ikke påsken ganske populært til Florida fra Norge?

closebutnocigar
06-09-2018, 10:11
Hei!
Vi er 2 som skal flytte til California :):):):) for drøyt 6 mnd neste år. Skal fly t/r OSL-SFO. P.t. finnes gode priser både med SAS, Lufthansa og United. Jeg antar å være SKG på reisetidspunktene.

Jeg ønsker råd om valg av rute med primært utgangspunkt i komfort i Eco
og sjanse for complimentary upgrade

Alternativene er:
Ren SK-rute med CPH-SFO i A340
MUC/SFO med LH A380 begge veier
MUC/SFO med LH A380 og A346 retur
MUC/SFO LH A380 tur og SFO-LHR UA 777 retur
MUC/SFO LH A380 tur og SFO-LHR UA 789 retur (med lang mellomlanding LHR)

Tusen takk :)

econ
06-09-2018, 12:10
Hei!
Vi er 2 som skal flytte til California :):):):) for drøyt 6 mnd neste år. Skal fly t/r OSL-SFO. P.t. finnes gode priser både med SAS, Lufthansa og United. Jeg antar å være SKG på reisetidspunktene.

Jeg ønsker råd om valg av rute med primært utgangspunkt i komfort i Eco
og sjanse for complimentary upgrade

Alternativene er:
Ren SK-rute med CPH-SFO i A340
MUC/SFO med LH A380 begge veier
MUC/SFO med LH A380 og A346 retur
MUC/SFO LH A380 tur og SFO-LHR UA 777 retur
MUC/SFO LH A380 tur og SFO-LHR UA 789 retur (med lang mellomlanding LHR)

Tusen takk :)

Sjansen for complimentary upgrade er null niks nada på billige billetter ;)

Norwegian flyr direkte OSL-OAK og komfortmessig er jo det absoulutt det beste. Har du råd til premium også så får du 2 pc som kan være greit når man skal flytte.

robertaas
06-09-2018, 13:11
Sjansen for complimentary upgrade er null niks nada på billige billetter ;)

Norwegian flyr direkte OSL-OAK og komfortmessig er jo det absoulutt det beste. Har du råd til premium også så får du 2 pc som kan være greit når man skal flytte.
Selv på dyrere billetter er complimentary upgrade veldig lite sannsynlig om man ikke er mere enn EBG.

Pass på at Light Go så er det 0 innsjekkede inkludert selv med status og innsjekkede kofferter koster fort et par tusenlapper om dere skal ha med et flyttelass.

AlexanderDGL
13-09-2018, 00:01
Noen som har erfaring med å skippe retur på en charterflyvning?

Finner altså fly direkte til PMI for 495,- tur retur med Ving restplass.
Dette er fredag til fredag, men har dessverre ikke mulighet å være der hele uken og ønsker å fly hjem tidligere.

Googlet dette og fikk opp en på insideflyer (tror jeg) som hadde fått svarteliste-advarselsbrev fra Ving i posten.

Bør vel gå greit og ikke medføre noe straffegebyr om jeg bare sier i fra til de?

robertaas
06-10-2018, 22:04
Hvor er gutta i "The Grand Tour" i episoden med Jaguarene? Det er et eller annet sted i Colorado... Helt utrolig veg de kjører der :)
Mener du Top Gear? The Grand Tour var det jo ingen som så. Telluride?

Henshaw
07-10-2018, 09:12
Mener du Top Gear? The Grand Tour var det jo ingen som så. Telluride?Det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Det jeg finner er at de var i Colorado Badlands, og avsluttet i Telluride som Robert sier.

BårdK
26-11-2018, 16:55
Reiser til Atlanta på fredag og ser først nå at jeg kun har en time og 35 minutter i Toronto. Min planlagte avgang fra YYZ er kl. 16.30. Hvis jeg ikke rekker det, er det i så fall mange avganger til ATL senere på ettermiddagen?

Martin
26-11-2018, 17:56
Hvis jeg ikke rekker det, er det i så fall mange avganger til ATL senere på ettermiddagen?

Tre. En med AC og to med DL.

46030

BårdK
27-11-2018, 08:41
Takker og bukker, Martin.

Isbamse
03-01-2019, 20:57
Meg&madammen har begynt å tumle med å ta neste års juleferie i Karibien, evt en øy i det Indiske Hav. Evt reise et par uker før eller etter, om det er billigere.

Men så var det å finne billetter, når og hvor. Så langt har jeg tittet på:

KLM.com - til de nederlandske karibiske øyene, men siden er treg og har mange steg.

Airfrance.com - til de franske øyene, men ditto...

Skyscanner

Norwegian - via Florida eller det store eplet, med overnatting

Charteroperatørene sine sider

Har dere forslag til andre sider man bør se på - evt triks for å få en oversikt over hvem som flyr hvor til hvilken pris?

jameson82
03-01-2019, 20:58
Expedia.no bruker jeg. Også brukbare rabatter om man bestiller hotel og fly sammen

LN-MOW
03-01-2019, 21:13
Google Flight er et godt startpunkt.

https://www.google.com/flights?hl=en#flt=/m/018d9h..2019-01-19*./m/018d9h.2019-01-23;c:USD;e:1;ls:1w;sd:0;t:h

SeatBelt
19-02-2019, 13:29
Litt usikker på om det er rett tråd, men jeg prøver meg:

Jeg bestilte en reise til Singapore gjennom Egencia (jobbreise), og valgte Premium Economy t/r. I bekreftelsen fra Egencia står det oppgitt Premium Economy, men når jeg logger meg inn på Singapore Airlines' nettsider er det oppgitt bookingklasse S og B. S er greit, men B er jo vanlig økonomi, og dette er oppgitt på hele returen. Det synes jeg er litt merkelig når Egencia selger meg Premium-billetter?

Det er 777-300ER CPH-SIN-CPH, så det er ikke flytypen som er problemet..

eisa01
24-02-2019, 14:22
Noen ganger når man søker på reiser på Google Flights står det at man må kontakte reisebyrå for å få den billigste prisen. Bestiller man fra e.g., United på web koster det kanskje 1000 kr mer.

Er det noen som har peiling på hvordan man kan få bestilt rutingen til den billigste prisen? Har en privat Berg-Hansen konto, men det er ganske vanskelig å navigere - ser jeg kan bestille samme flights via forskjellige carriers hvor prisen blir forskjellig, men ingen måte å enkelt finne den billigste kombinasjonen

Denne reisen koster for eksempel kr 9082, men eneste stedet man kan bestille den online er United til 10437 kr: https://flights.app.goo.gl/j2QXk

MUFC
28-03-2019, 13:23
Hei godtfolk. Jeg trenger litt hjelp til å velge hvilket flyselskap det lønner seg å bruke. Jeg har endelig fått med fruen på en lang reise(hun er ikke glad i å fly) og ferden går til Bali i sommer. Vi er 2 voksne og 2 barn(8 og 11) som drar og jeg skal prøve å tilrettelegge så mye som mulig. Vi har ikke mulighet til å reise på business, men håper likevel dere reisevante har noen tips og triks til en behageligere flytur for fruen. Tar i mot alt av hjelp med mellomlandinger, flyselskap etc. På forhånd takk. Mvh Geir

Bergern
28-03-2019, 16:30
Først og fremst ville jeg valgt vinduseter og sørget for at barna sitter innerst. Blir minimalt med flying rundt omkring og det kan være gøy for de små å se ut. Reisesyketabletter kan ha en søvndyssende effekt som kan være gull verdt på lange reiser. Endel som reiser med barn, velger å splitte voksengruppen, sånn at en sitter med barna, mens den andre kan få seg en hvil, og så bytter man på underveis.
Litt avhengig av hvor styrete barna dine er, ville jeg valgt to (tre) halvlange legs, framfor en kort og en veldig lang. Selv jeg på snart 50 foretrekker det på økonomi.
Valg av selskap blir jo da et rent praktisk og økonomisk spørsmål. Jeg må si at jeg foretrekker å ha siste mellomlandingen i Schengen (hvis jeg ikke kan få noe direkte til Oslo), så det ikke er mere tull med grensekontroller og sånt når jeg endelig er hjemme på osl.
Austrian er jo mer eller mindre i riktig retning innen Schengen og Turkish om det ikke er så viktig.

Aristokraten
29-03-2019, 16:43
Hei!

Planlegger en tur til San Francisco i begynnelsen av september. Finner priser til ca 3600 t/r OSL-SFO. Mener jeg har sett priser rundt 2900 i samme tidsperiode tidligere. Vil det lønne seg å vente, eller er det bare å bestille først som sist? Setter pris på tips!

Bergern
29-03-2019, 18:27
Hei!

Planlegger en tur til San Francisco i begynnelsen av september. Finner priser til ca 3600 t/r OSL-SFO. Mener jeg har sett priser rundt 2900 i samme tidsperiode tidligere. Vil det lønne seg å vente, eller er det bare å bestille først som sist? Setter pris på tips!

3600,- må være en meget god pris uansett vilkår. Hva slags tider er det snakk om? Regner med det er ikkerefunderbare billetter.

Aristokraten
29-03-2019, 18:35
3600,- må være en meget god pris uansett vilkår. Hva slags tider er det snakk om? Regner med det er ikkerefunderbare billetter.

Det var Finnair/BA, ingen bagasje og ikke-refunderbare ja. Sjekker litt ulike tider rundt helga 6-8/9

Bergern
29-03-2019, 20:45
Det var Finnair/BA, ingen bagasje og ikke-refunderbare ja. Sjekker litt ulike tider rundt helga 6-8/9

Finnair som i via Helsinki? Man kan jo jobbe en dag overtid for den omveien :D
Nei, styr unna. Det er egentlig bare to ting som er viktig; Når du må dra og når du kommer frem. OG det gjelder begge veier.

LN-MOW
29-03-2019, 21:28
Finnair som i via Helsinki? Man kan jo jobbe en dag overtid for den omveien :D

??

OSL-SFO via HEL 9514km

OSL-SFO via FRA 10314 km

OSL-SFO via CPH 9348km

OSL-SFO via LHR 9845km

OSL-SFO via AMS 9769km

Hva er din foretrukne reiserute?

TG923
29-03-2019, 21:42
For Bergern er det vel via CDG :cool:

LN-MOW
29-03-2019, 22:10

Enda verre .. 10.345 km .... :lol:

dc-8-63
29-03-2019, 22:29
God ettermiddag fra Seattle - er klar for en skikkelig US Weekend - akkurat hentet en Ford F-150 og klar for tur - retur til Bend for å hente en Land Rover. Blir en lang tur hjem over fjellet, men lite sjanser for en Fnatsbot!

Bergern
30-03-2019, 16:02
??

OSL-SFO via HEL 9514km

OSL-SFO via FRA 10314 km

OSL-SFO via CPH 9348km

OSL-SFO via LHR 9845km

OSL-SFO via AMS 9769km

Hehe. Ja, du har garantert rett. Jeg pleier å være dårlig på sfære til flatkartkalkulasjoner, og er i tillegg enda litt dårligere til å innse det i tide.
Min foretrukne rute er noe helt annet enn disse. De er alt for korte :D En kombo kanskje :D

Bergern
30-03-2019, 16:04

Hvis jeg må velge, blir det nok AMS. Begge hadde vært best :colgate:

robertaas
30-03-2019, 18:39
??

OSL-SFO via HEL 9514km

OSL-SFO via FRA 10314 km

OSL-SFO via CPH 9348km

OSL-SFO via LHR 9845km

OSL-SFO via AMS 9769km

Var overrasket over at HEL kom så godt ut av det. Magefølelsen sier jo at å fly østover er å fly i feil retning, men det er visst verre å fly sørover enn østover.

Bergern
30-03-2019, 18:47
Var overrasket over at HEL kom så godt ut av det. Magefølelsen sier jo at å fly østover er å fly i feil retning, men det er visst verre å fly sørover enn østover.
Det er vel nordoverdelen som trumfer østover på en så lang tur vestover. Tynnere skalp.

AlexanderDGL
09-04-2019, 23:50
Vurderer ferie i overgangen september/oktober på følgende destinasjoner:
Fly til Hong Kong -> 2-3 netter.
Båt til Macau -> 2-3 netter.
Fly til Taipei -> 2-3 netter.
Fly til Tokyo -> 6-7 netter, så hjem.
Ønsker å benytte meg av Widerøe/Finnair fra TRD.

Det jeg sitter på gjerdet om er om destinasjonene er veldig like for en førstegangsreisende til Asia? HKG og MFM er vel sikkert likt, men hvor stor forskjell blir det å komme til TPE i forhold til HKG etc.?

robertaas
10-04-2019, 02:32
Vurderer ferie i overgangen september/oktober på følgende destinasjoner:
Fly til Hong Kong -> 2-3 netter.
Båt til Macau -> 2-3 netter.
Fly til Taipei -> 2-3 netter.
Fly til Tokyo -> 6-7 netter, så hjem.
Ønsker å benytte meg av Widerøe/Finnair fra TRD.

Det jeg sitter på gjerdet om er om destinasjonene er veldig like for en førstegangsreisende til Asia? HKG og MFM er vel sikkert likt, men hvor stor forskjell blir det å komme til TPE i forhold til HKG etc.?
Det er mye å ta inn for en førstegangs reise til Asia og det er helt i slutten av regntiden for alle fire destinasjonene så regn med at det er ganske så klamt.

Man kan tro at Macao og Hong Kong er like siden det er små øystater i samme område, men jeg synes de er ganske så forskjellige. Macao var lenge Portugisk koloni, Hong Kong Engelsk koloni og Taiwan Japansk koloni. Dette gjør stedene ganske forskjellige.

Macao er mye mindre enn 10% av befolkningen i Hong Kong. De har verdens største kasinoer som er fulle av uhøflige kinesere som røyker med begge hendene, og kasinoene har mye mindre severdigheter enn hva man er vant med i Las Vegas. Det er ett hotell med innvendige kanaler med gondolaer og det er også et show fra Cirque de soleil, men ellers er det bare gambling. I sentrum er det noen eldre bygninger fra kolonialtiden og det er stort sett alt som er å se og gjøre der. Jeg ville anbefalt å bare ta en dagstur til Macao... og man kan også ta buss dit nå.

Hong Kong er mye større og mye mer komplekst med masse shopping, kulinariske opplevelser, forskjellige severdigheter og også mye natur å se. Du vil ikke ha noen problemer med å fylle 3 dager der.

Taipei synes jeg mangler litt egenart så jeg er mindre engasjert for stedet, men reiser man litt rundt i landet er det sikkert mulig å finne på nok for 3 dager.

Tokyo er unikt og med litt planlegging kan lett fylle en uke der. Pass bare på å ikke havne på dyrt og kjedelig vestlig kjedehotell som ser ut som i hvilken som helst annen by i verden.

Det jeg ville lagt inn her var noen dager med badedestinasjon. Fx på Hainan hvor man kan reise uten visum om du reiser med godkjent Kinesisk reisebyrå... eller kanskje til en øy som Ishigaki hvor det vil være mye roligere.

SudCaravelle
12-06-2019, 10:10
Det er noen virkelig forvirrende priser til DXB om dagen.. Jeg gjorde det kanskje feil vei, men booket hotell i Duab for julen og skal nå bestille flybilletter og der er det jo bare kaos..

Jeg har fremdeles Stockholm syndromet for Star Alliance og ser at selv TK har rpiset seg helt ut... Her er prisene for to voksne og tre barn 25DEC til 5JAN:

Aeroflot: 22.150
Norwegian: 30.000
Turkish 44.000
Emirates: 48.000
Lufthansa: 60.000

Så hva gjør man her? Turkish var jo alltid "bankers" og man fikk billettene i julen for type 28.000 og far fikk poengene sine og lounge.. Lufthansa var jo noe dyrere men nå har de tatt helt av..

Aeroflot er jo latterlig billig, men blir det helt balalaika-kaos?

Norwegian giddr jeg ikke (dum som jeg er) fordi det frister ikke rent opplevelsesmessig og de har tider som gjør at man får nestne to dager mindre på det temmelig kostbare hotellet.

Noen tips råd? Kommer psiene til å rose seg ned? Jeg har på prisvarsler fra Momondo, og der popper det opp hele tiden at Aeroflot blir billigere og Turkish dyrere..

kekker
12-06-2019, 10:47
Aeroflot er jo helt latterlig billig, nå har jeg bare gjort et kjapt søk på Kayak i Y.

Det evige spørsmålet er jo hvor mye du er villig å betale for *A, men SU er jo rimelig "trygt" det også.
Transfer i SVO kan jo tendensere til å være eksotisk. Uansett, jeg tror du får mest morro for penga med SU, så kan du bruke resten på noe morsommere.

Du har jo ikke tid til å vente til Black Friday, det kan bli litt vel spennende, men det er jo bortimot fysisk umulig at Aeroflot skal bli mye billigere.

Så med mindre Turkish ikke kommer drassende med et supertilbud, så er det vel SU som utpeker seg. Su er jo også et fullserviceselskap, selv om det nok er rimelig skrapa der også.

Bergern
12-06-2019, 11:34
Jeg reiste med Aeroflot til Beijing for noen år siden og var veldig fornøyd. MEN det var i business. Prisene du viser til tyder på økonomi. Da blir det selvfølgelig ingen fri lounge for en starjunkie, og det er heller ingen selvfølge at det serveres alkohol på turen nedover. Verdt å sjekke ihvertfall ;)

LN-MOW
12-06-2019, 12:40
Kommer jo som regel noen bra kampanjer etter sommerferien, så jeg ville ikke stresset ...

SudCaravelle
13-06-2019, 10:36
Takk for svar.. man får vel ha litt is i magen.

Jeg brukte gode gamle ITA Matrix og der lå det faktisk Turkish til 29000 og alle disse kodene man kan "vippe" over til reisebyrået. Det gjorde jeg til tre reisebyråer..

Den meget positive delen er at responstiden var ekstremt bra og to av dem ringte innen en time etter at mailene ble sendt (wow) - det som skuffet litt var hvor uerfarne de virket og kom med veldig mye rart som jeg egentlig bare jattet med og vi hadde hyggelige farvel. De mente (og der har de nok rett) at disse prisene du finner på ITA faktisk ikke er tilgjengelige?

De fortalte også at prisene på rutefly aldri har gått ned når det nærmer seg avreise og forklarte meg alt om charter og ikke minst at det er dyrere å fly i ferier enn utenom ^_^

Chriscross
13-06-2019, 14:43
Ita viser for billige billetter med Turkish. Har du sett hva prisen blir om du velger premium eco eller business en vei? Det går an å finne dette med kayak om du ikke er på mobil.

viking01
06-08-2019, 16:55
Planlegger tur rundt vinterferie eller påskeferie (gjerne en uke før for å slippe de verste prisene) ca 16 dager i enten Florida eller Thailand. Har veldig lyst å spandere business på hele familien 2 voksne og 2 barn på 10 og 12. Guttungen har lenge hatt en drøm om å fly A380 og pappaen er ikke vanskelig å overtale... Er det LH til Florida og SA eller Qatar til Thailand som er alternativene da? Er det noen tips om hvordan man skal komme best mulig ut økonomisk? Ser at Qatar kan levere til drøyt 50K t/r, men da er det stop over og laaaang reise.

LN-MOW
06-08-2019, 17:07
LH bruker A340 til MIA i vinter. QR bruker det meste til BKK, men ikke 380. Emirates gjør imidlertid det.