LN-KGL
17-08-2006, 23:08
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/YAM-tittel.jpg
Ikke spottermobilen akkurat, men ... Etter litt problemer med nord/sør/øst/vest rundt York, trett og hypnotisert sjåfør ankom vi endelig Yorkshire Air Museum litt over en time før stengetid. Ved porten møte oss første fly:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/P3873.jpg
En fullskala replika Hawker Hurricane (http://www.yorkshireairmuseum.co.uk/collections/aircraft/wwII_%20aircraft_info.asp?id=12)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/R6690.jpg
Rett ved der vi parkerte ble vi møtt av en annen replika Supermarine Spitfire I (http://www.yorkshireairmuseum.co.uk/collections/aircraft/wwII_%20aircraft_info.asp?id=13)
Det var de to av tre replikar som er på Elvington, resten er riktige fly. I bygningene er masse interessant - og så var det flyene da - her kommer en del bilder uten kommentarer.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/Bf109G-6.jpg
Her er siste replika
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/21417.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/538.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/G-AVPN.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/KN353.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/LV907.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/N-268.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/WL168.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XL231-a.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XL502.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XN974.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XS903.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XV748.jpg
Og til slutt en liten Chieftain
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/Chieftain.jpg
Den ene timen gikk alt for fort, men det blir sikker anledning til å besøke museumet ved en senere anledning - det kan anbefales på det sterkeste.
Hva gjør en så når klokka er over seks - jo, komme seg til det hotellet hadde bestilt i Chester. Sjåføren var bedre også etter denne oppvåkningen på Elvington. Verre var det co-piloten siden han fant nye motiver for sitt kamera hele veien nedover, og det ble så gale at full stopp ble kommandert i bilden. Resultatet var dette bildet:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/PowerPlant1.jpg
De andre stakkar ble frustert av all den knipsingen av kullkraftverk til vestlendingen, så nå ville de ha en stopp for kaffe, vann og kaker (en sen afternoon tea). Men tror du ikke at den gale vestlendingen fant en nytt kraftverk fra bakhagen til modo-en
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/PowerPlant3.jpg
Siden vi var nå inn på M62 rullet det raskt unna over the Pennines,
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/372m.jpg
men når vi passert øst for Manchester på M60, var det dårlige varsel for M56 til Chester mellom junction 7 og 11. Hva gjør man da? Jo, man tar middag på The Romper rett utenfor Aviation Viewing Park og den ligger rett ved junction 6 på M56. En bedre lammemiddag ble det på alle tre, og når vi kom ut var de trafikale problemene vekk på M56 i følge Nige som ringte oss angående våre aktiviteter neste dag. En halv time senere var vi sjekket inn på Permier Travel Inn på Caldy Valley Road. Avtalen var frokost neste dag kl. 08:30 - vi skulle være på MAN kl.10.
Ikke spottermobilen akkurat, men ... Etter litt problemer med nord/sør/øst/vest rundt York, trett og hypnotisert sjåfør ankom vi endelig Yorkshire Air Museum litt over en time før stengetid. Ved porten møte oss første fly:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/P3873.jpg
En fullskala replika Hawker Hurricane (http://www.yorkshireairmuseum.co.uk/collections/aircraft/wwII_%20aircraft_info.asp?id=12)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/R6690.jpg
Rett ved der vi parkerte ble vi møtt av en annen replika Supermarine Spitfire I (http://www.yorkshireairmuseum.co.uk/collections/aircraft/wwII_%20aircraft_info.asp?id=13)
Det var de to av tre replikar som er på Elvington, resten er riktige fly. I bygningene er masse interessant - og så var det flyene da - her kommer en del bilder uten kommentarer.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/Bf109G-6.jpg
Her er siste replika
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/21417.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/538.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/G-AVPN.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/KN353.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/LV907.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/N-268.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/WL168.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XL231-a.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XL502.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XN974.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XS903.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/XV748.jpg
Og til slutt en liten Chieftain
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/YorkAirMuseum/Chieftain.jpg
Den ene timen gikk alt for fort, men det blir sikker anledning til å besøke museumet ved en senere anledning - det kan anbefales på det sterkeste.
Hva gjør en så når klokka er over seks - jo, komme seg til det hotellet hadde bestilt i Chester. Sjåføren var bedre også etter denne oppvåkningen på Elvington. Verre var det co-piloten siden han fant nye motiver for sitt kamera hele veien nedover, og det ble så gale at full stopp ble kommandert i bilden. Resultatet var dette bildet:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/PowerPlant1.jpg
De andre stakkar ble frustert av all den knipsingen av kullkraftverk til vestlendingen, så nå ville de ha en stopp for kaffe, vann og kaker (en sen afternoon tea). Men tror du ikke at den gale vestlendingen fant en nytt kraftverk fra bakhagen til modo-en
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/PowerPlant3.jpg
Siden vi var nå inn på M62 rullet det raskt unna over the Pennines,
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/372m.jpg
men når vi passert øst for Manchester på M60, var det dårlige varsel for M56 til Chester mellom junction 7 og 11. Hva gjør man da? Jo, man tar middag på The Romper rett utenfor Aviation Viewing Park og den ligger rett ved junction 6 på M56. En bedre lammemiddag ble det på alle tre, og når vi kom ut var de trafikale problemene vekk på M56 i følge Nige som ringte oss angående våre aktiviteter neste dag. En halv time senere var vi sjekket inn på Permier Travel Inn på Caldy Valley Road. Avtalen var frokost neste dag kl. 08:30 - vi skulle være på MAN kl.10.