PDA

View Full Version : Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?


Norge Rundt På 14 Dager
27-01-2018, 22:52
Hei jeg og min mor planlegger tur til Gran Canaria neste høst. Og min mor sitter i rullestol. Og hvis man da får plass uten flybro er det da mulig å få hjelp ned/opp flytrappen. Selv om min mor kan bevege seg litt med støtte er hun ikke så veldig lysten til å gå opp/ned en ganske bratt flytrapp. Så hvordan eventuelt løses dette?

Eventuelt bruker Thomas Cook som oftest plass med flybro der nede?

fluxie
27-01-2018, 23:02
Uten flybro er det vel som oftest bæring. Så 3 stk ble bært ombord på Haugesund på torsdag. Noen flyplasser har vel en bil som ser ut som cateringbil som heiser rullestolen opp til flyet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Discus
27-01-2018, 23:08
Noen mobile trapper har også rollestolheis. Det løser seg hvertfall om hun har gitt beskjed om at hun må ha rollestol ombord.

Norge Rundt På 14 Dager
27-01-2018, 23:40
Takk for svar, ja skal selvsagt gi beskjed. Vi må vel og låne rullestol på flyplassen. Da den hun har vel sendes som innsjekket bagasje. Er en manuell sammenleggbar rullestol hun har.

Murre
28-01-2018, 00:40
Kan hun gå rundt inne i flyet? I så fall gi beskjed til reisebyrået at hun trenger WCHS-assistanse. Må hun ha hjelp til setet må hun ha WCHC-assistanse. Da får dere hjelp fra innsjekk og til flydøra, og er det ikke bro vil dere bli hentet i heisebil som frakter henne rett til flydøra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Norge Rundt På 14 Dager
28-01-2018, 00:49
Uten flybro er det vel som oftest bæring. Så 3 stk ble bært ombord på Haugesund på torsdag. Noen flyplasser har vel en bil som ser ut som cateringbil som heiser rullestolen opp til flyet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Kan hun gå rundt inne i flyet? I så fall gi beskjed til reisebyrået at hun trenger WCHS-assistanse. Må hun ha hjelp til setet må hun ha WCHC-assistanse. Da får dere hjelp fra innsjekk og til flydøra, og er det ikke bro vil dere bli hentet i heisebil som frakter henne rett til flydøra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis jeg støtter henne så klarer hun å gå inne i flyet. Satser på å kjøpe pluss slik at vi for sete helt i første del. Vet dog ikke om hun vil klare å bruke do ombord da de er ganske små. Har aldri reist med en A333 før men hvis WC ombord der er som på andre fly jeg har reist med så er de litt trange. Men ja med litt støtte av meg og eventuelt mulighet til å sette hånden på nakkestøtte klarer hun å gå litte grann. Men ønsker ikke å gå opp/ned en bratt flytrapp.

Murre
28-01-2018, 01:00
Hvis jeg støtter henne så klarer hun å gå inne i flyet. Satser på å kjøpe pluss slik at vi for sete helt i første del. Vet dog ikke om hun vil klare å bruke do ombord da de er ganske små. Har aldri reist med en A333 før men hvis WC ombord der er som på andre fly jeg har reist med så er de litt trange. Men ja med litt støtte av meg og eventuelt mulighet til å sette hånden på nakkestøtte klarer hun å gå litte grann. Men ønsker ikke å gå opp/ned en bratt flytrapp.



Da tenker jeg WCHC (Wheelchair to Chair) er like greit dere bestiller. Da får dere ofte seter på de fremste radene, og hjelp helt til setet - ofte med en liten trillestol ombord.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Starling
28-01-2018, 11:01
Da tenker jeg WCHC (Wheelchair to Chair) er like greit dere bestiller. Da får dere ofte seter på de fremste radene, og hjelp helt til setet - ofte med en liten trillestol ombord.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.:fly

Murre
28-01-2018, 13:15
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.:fly
Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.

Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.

Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.

Norge Rundt På 14 Dager
28-01-2018, 13:18
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.:fly

Tusen takk, vi kommer uansett til å betale for eco pluss helt forran i flyet. Siden jeg er lang og stor og det er litt bedre plass mellom setene der.

Men bruker man vanligvis dør 1 eller dør 2? På A330

Norge Rundt På 14 Dager
28-01-2018, 13:21
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.

I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst.:fly

Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.

Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.

Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.

Takk i forhold til håndbagasje kommer vi nok til å kun ha en sekk som jeg har på ryggen. Men skal tenke litt på det.

Starling
28-01-2018, 14:14
Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.

Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.

Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.

Du oppfordrer jo TS til å velge WCHC for å få plass fremst i flyet, gjør du ikke?. Det er uansett ikke noe tema, da DK er et charterselskap og har en policy om å ikke flytte på pax i kabinen. Dette har med taxfree og meals osv er forhåndsbestilt. Det er ikke riktig at HR/HS assistansen slutter ved flydøren, selskapet er såklart ansvarlig til å hjelpe passasjeren helt fram til flysetet sitt.

TS: Jeg er ganske sikker på at de bruker dør 2 til høyre, men det må tas med en spade salt;)

Norge Rundt På 14 Dager
28-01-2018, 14:19
Du oppfordrer jo TS til å velge WCHC for å få plass fremst i flyet, gjør du ikke?. Det er uansett ikke noe tema, da DK er et charterselskap og har en policy om å ikke flytte på pax i kabinen. Dette har med taxfree og meals osv er forhåndsbestilt. Det er ikke riktig at HR/HS assistansen slutter ved flydøren, selskapet er såklart ansvarlig til å hjelpe passasjeren helt fram til flysetet sitt.

TS: Jeg er ganske sikker på at de bruker dør 2 til høyre, men det må tas med en spade salt;)

Tusen takk, tur er nå bestilt. Med eco+ og sete 4A/C begge veier. 4A og 4K var bakerste rad på eco+ med rullestol symbol. Og man bruker jo borde på A siden så tenker A er bedre enn K.

Murre
28-01-2018, 14:26
Du oppfordrer jo TS til å velge WCHC for å få plass fremst i flyet, gjør du ikke?
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har konstatert hvor man ofte får plass når man har assistanse.

For øvrig har jeg flere ganger opplevd at mine medreisende er blitt flyttet FRA et sete de har bet for.

oy-viv
28-01-2018, 16:38
Just for the record:
I sin tid lærte jeg disse internationalt brugte koder, som dækkede
følgende:
WCHR: rullestol Ramp (gate): passager kan selv gå ombord via airbridge/steps
WCHS: rullestol Steps: passager skal bæres op/ned ad trappen, men
kan selv gå til sit sæde og bevæge sig i flyet.
WCHC: rullestol Chair, d.v.s passager skal bæres om bord og fra borde,
kan ikke selv gå til og fra sit sæde.

Jeg tror ikke, at det har ændret sig gennem årene, og jeg har set nogle
forviklinger - med tilhørende forsinkelser- når der ikke har været meldt klart
ud om passagerernes mobilitet! Derfor er dette så vigtigt!

Hvor i flyet disse pax skal anbringes, skal jeg ikke kloge mig på:)

Gunnar
29-01-2018, 12:51
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.
Da kan det vel høve seg med tillsvar fra andre i Handling?

WCHC er rett nok, som du sier, for passasjerer som "ikke klarer å gå". Men "ikke klarer å gå" kan defineres ganske vidt i denne bransjen. Det er alt fra "klarer ikke å gå i det hele tatt" til "klarer ikke å gå uten støtte". Som grunnlag for bestilling av assistanse vil jeg da si at man, dersom man er i tvil, bestiller den "tyngre" av de assistansekodene man lurer på om er korrekt. Og trenger man støtte helt inn til setet kan det være like greit å bestille WCHC først som sist.
For å oppsummerer litt kjapt kodene:
WCHR: "Wheelchair Ramp": passasjeren kan fint gå i trapper og inn i flyet, men har antakelig problemer med å gå lengere distanser.
WCHS: "Wheelchair Steps": passasjeren kan ikke gå i trapper.
WCHC: "Wheelchair Carry": passasjeren trenger hjelp helt inn til setet. "Carry" er slikt sett litt missvisende, da mange passasjerer er i utmerket stand til å flytte seg selv fra "bærestolen" til setet og tilbake uten hjelp. De trenger ofte bare stolen.

Utganspunktet for bestilling av WCHR og WCHS bør uansett være at passasjeren er i stand til å klare seg selv fra flydøra og inn til setet, evt. fra setet og ut til flydøra. Behov for assistanse helt inn til setet bør helst være WCHC.

... og du og du, hvor mange ganger har jeg ikke måttet stå skolerett for pursere og crew som forlanger svar på hvorfor enkelte passasjerer var "bare" WCHR/S når de helt klart trengte hjelp helt inn til setet...

Hva setevalg anngår, så er det ingen automatikk i at passasjerer med assistanse får bedre seter, men dette varierer også litt mellom flyselskapene. Det eneste som du kan være ganske sikker på er at om du så mye som anntyder at du behøver en rullestol, da får du ikke sitte ved nødutgang. Betalt eller ei...

JoeW
29-01-2018, 16:56
WCHC vil vel også typisk innebære at handling må stille med to medarbeidere for å løfte passasjeren fra setet. WCHS - når det ikke er trapp - holder med én medarbeider.