PDA

View Full Version : Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN


SBT
23-01-2018, 12:53
Sist lørdag hadde jeg en fin flight med SAS Ireland, veldig bra service om bord.
Cabin crew var alle fra Ryan air, og begge foran kom fra Monarch.
Annonseringen var litt annerledes enn på SAS, f eks sa purser' Cabin crew take your positions for clear cabin', og ikke noe crosscheck and report etc.
Påfyll med nye flasker ble gjort på runde serveringsfat og med nye glass. Litt mer business class feeling syntes jeg.
De hadde ikke SAS på navneskiltene sine, men CAE. Dette crewet hadde jobbet i Cae siden november inkl treningsperioden. Maskinen var EI-SIB, og det var jo ikke den eneste maskinen på Linate med EI reg, de fleste Alitalia-maskinene hadde ET-reg.
Purser var spansk, de andre var fra Portugal, Lithauen og Romania.

Caran
23-01-2018, 16:59
Artig å høre litt av hvordan det er på SAS Irland :)

Men med Spansk purser, og øvrig CC fra Portugal, Lithauen og Romania så er jeg litt skeptisk på om noen av de kunne ett skandinavisk språk?
Vet at SK har pressentert at minimum 1 i besetningen skulle snakke ett skandinavisk språk men muligens utfordrende og få til nå i "oppstartsfasen" :P

SBT
23-01-2018, 19:43
Det var ingen skandinavisk talende, og engelsk uttale var ganske bra, bortsett fra kapteinen som raste gjennom sine beskjeder, så det var nesten ikke mulig å få med det han sa.
På siden av døren foran var det et stort klistremerke som sa ,operated by SAS IReland', og sikkerhetsarket i stolryggen var laget av SAS Ireland, ellers var alt som på vanlig SAS.

RescueMe
23-01-2018, 21:05
Hvorfor er det så viktig i flybransjen å profilere hvilket selskap som leverer varene? Skulle tro SAS hadde lite å tjene på å vanne ut merkevaren og hadde ønske om å fokusere mest mulig på SAS på alle flygninger.

Someone
23-01-2018, 21:52
Hvorfor er det så viktig i flybransjen å profilere hvilket selskap som leverer varene?

Tanker du på "operated by...."?

Såvidt jeg vet er det vel lovpålagt?

LN-HFH
23-01-2018, 21:52
Hvorfor er det så viktig i flybransjen å profilere hvilket selskap som leverer varene? Skulle tro SAS hadde lite å tjene på å vanne ut merkevaren og hadde ønske om å fokusere mest mulig på SAS på alle flygninger.

Det er vel noen myndighetskrav å oppgi hvem som flyr flygningen, derimot har DY ikke noen annen opplysning om hvem som opererer de ulike flygningene enn at det står under bookingprosessen of ved siden av døra, kanskje andre krav siden de flyr med forskjellige IATA-koder?

Starling
24-01-2018, 01:01
Hvorfor får disse fly på SK flt nummer, og ikke "S8"?

Trdfly
30-01-2018, 23:34
Hvorfor får disse fly på SK flt nummer, og ikke "S8"?

IBK fløy det 1-2 (?) årene under NAX de også...

Bizflyer
30-01-2018, 23:42
Skal selv prøve dette på en tur i neste uke. Blir spennende å prøve.

FlightDeck
31-01-2018, 11:07
Hvorfor kalles selskapet SAS Ireland?

Caran
31-01-2018, 11:09
Hvorfor kalles selskapet SAS Ireland?

SAS Ireland var vel det mest "Naturlige" navnet for det irske AOC, for å beholde merkevaren isteden for å finne på ett helt nytt navn

kristian
28-03-2018, 18:18
Noen flere som har erfaringer med SAS Ireland? Vi skal fly dem i Plus til London i morgen.

LCH
28-03-2018, 22:07
Noen flere som har erfaringer med SAS Ireland? Vi skal fly dem i Plus til London i morgen.

Du får forberede deg på at sikkerheten er helt på halv tolv, og at crewet er miserable fordi de er ofre for sosial dumping. Det var i hvert fall det SAS selv mente kom til skje om skandinaviske flyselskaper begynte å opprette datterselskaper i Irland...:stir

Neida, det går nok bra, og de har jo nye og finere fly enn resten av Bolaget. Kommer nok til teste dem selv på neste London-tur.

Bizflyer
28-03-2018, 23:43
Jeg var faktisk meget godt fornøyd med SAS Irland. Alt var egentlig som før bortsett fra et engelskspråklig personale som var mye bedre enn det skandinaviske. OK. Litt for lite til å skjære alle over en kam, og mener heller ikke det, men det var veldig bra.

Full rapport fra turen min finner du her: https://finalcall.travel/no/test-sas-irland-london-heathrow-til-kobenhavn/

sabergum
29-03-2018, 05:53
Jeg reiste med SAS Ireland CPH-LHR i dag morges. Flyet var da parkert for natten med flaps ute, og med 5 cm snø i løpet av natten var de rimelig stuck, og en måtte dermed først til de-ice og så tilbake til gate for fuel. Endte med 2 timers forsinkelse.

FlightDeck
29-03-2018, 08:31
SAS Ireland var vel det mest "Naturlige" navnet for det irske AOC, for å beholde merkevaren isteden for å finne på ett helt nytt navn



Skal flyene som går fra Spania også hete SAS Ireland eller SAS Spain? Ikke fulgt så godt med på dette, men tenker det hadde vært bedre med et navn som hadde SAS i seg, men uten Irland. Noe à la KLM cityhopper.

Someone
29-03-2018, 08:34
Skal flyene som går fra Spania også hete SAS Ireland eller SAS Spain? Ikke fulgt så godt med på dette, men tenker det hadde vært bedre med et navn som hadde SAS i seg, men uten Irland. Noe à la KLM cityhopper.



Ireland, da det er det selskapet som opererer.

Ellers spiller jo navnet her ingen rolle. Brandingen utad er jo SAS, så forskjellen er i praksis navnet på sikkerhetskortet og en liten tekst ved døren

Polaris
29-03-2018, 10:41
Ireland, da det er det selskapet som opererer.

Ellers spiller jo navnet her ingen rolle. Brandingen utad er jo SAS, så forskjellen er i praksis navnet på sikkerhetskortet og en liten tekst ved døren

*og hva som står på nettsiden når man kjøper billetten. De skriver det ganske tydelig med SAS IRELAND. Når vi kjøpte AMS-OSL var det ikke til å unngå å legge merke til :)

Someone
29-03-2018, 10:42
*og hva som står på nettsiden når man kjøper billetten. De skriver det ganske tydelig med SAS IRELAND. Når vi kjøpte AMS-OSL var det ikke til å unngå å legge merke til :)



Joda, i de færreste bryr seg om det og i praksis er det jo ingen forskjell

FlightDeck
29-03-2018, 11:01
Ireland, da det er det selskapet som opererer.

Ellers spiller jo navnet her ingen rolle. Brandingen utad er jo SAS, så forskjellen er i praksis navnet på sikkerhetskortet og en liten tekst ved døren


Synes ikke det er smart. Mange vil nok spørre seg hva dette er når det står SAS Ireland både ved booking og når man går om bord. Bidrar jo til en veldig utvanning av merkenavnet og det skandinaviske. De kunne heller bare kalt seg SAS Airline, SAS Express eller noe sånt.

kristian
29-03-2018, 18:16
Jeg ble ikke umiddelbart overbevist. Nytt fly, ok crew (fra Spania) og samme mat som vanlig, men jeg tenker at SAS sitt fortrinn tross alt er en skandinavisk følelse og den var borte. Nå ble det litt sånn at man satt og sammenlignet enda tettere med BA og da er det klart for meg at BA vinner selv etter mange service kutt. Så i sum var dette ikke helt innertier og jeg lurer på om SAS faktisk kan miste noen kunder - men de sparer vel såpass på personalkost at det er greit.

semmern
30-03-2018, 10:16
Jeg ble ikke umiddelbart overbevist. Nytt fly, ok crew (fra Spania) og samme mat som vanlig, men jeg tenker at SAS sitt fortrinn tross alt er en skandinavisk følelse og den var borte. Nå ble det litt sånn at man satt og sammenlignet enda tettere med BA og da er det klart for meg at BA vinner selv etter mange service kutt. Så i sum var dette ikke helt innertier og jeg lurer på om SAS faktisk kan miste noen kunder - men de sparer vel såpass på personalkost at det er greit.

Ja, det enormt dyre personalet hos SAS står tross alt for hele 4% av selskapets kostnader, så her er det enorme besparelser å hente ;)

Det er bare trist med SAIL.

Kabinsjef@DY
30-03-2018, 14:12
Det er vel noen myndighetskrav å oppgi hvem som flyr flygningen, derimot har DY ikke noen annen opplysning om hvem som opererer de ulike flygningene enn at det står under bookingprosessen of ved siden av døra, kanskje andre krav siden de flyr med forskjellige IATA-koder?

Norwegian har samme klistremerke ved fremre inngang som SAS, enten ‘Operated by Norwegian Air Norway’ (DY) eller ‘Operated by Norwegian Air International’ (D8) :)

Gunnar
30-03-2018, 17:55
Codeshare og wet-lease er tapt på massene. Har ikke tall på hvor mange som insisterer på at de skal fly f.eks. China Eastern, American Airlines, Qantas eller Malaysian fra OSL, og lurer på hvor innsjekk for de respektive selskapene ligger. Bak ligger en codeshare med f.eks. KLM, Emirates eller British Airways. Selv i dagene med egne SAS-selskaper i hvert land var det få, om noen, som faktisk forstod at SAS ikke alltid nødvendigvis var SAS. Mange fikk heller ikke med seg at det faktisk ikke var SAS i det hele tatt når de hadde fløyet en tur med Cimbers CRJ. Men dette er jo et forum med spesielt interesserte, så vi legger nok i større grad merke til slikt ;)
... og ikke noe crosscheck and report etc.
Kan det være at dette er en "737-greie"? Jeg ser at "toppen" av sklia festes i gulvet før avgang på 737, men får det for meg at jeg har sett et annet opplegg på A320. Noe som muligens fordrer en variasjon av prosedyrer for flytypen? Døren på A320-familien kommer jo "flatt" ut av rammen på samme måte som en del buss- og tog-dører, mens 737-døren begynner med å gå litt inn i flyet før den svinges ut mer som en vanlig husdør. Spørsmålet er vel bedre stillet i "teknisk", men any takers?

kristian
30-03-2018, 22:22
Mulig teknikaliteter som wet lease er en lost case på massene, men mon tro om ikke enda flere vil velge utelukkende etter pris når forskjellene i produkt blir færre. Jeg synes iallfall at opplevelsen ble «mehh» med svakere brand følelse og lojalitet. Jeg reiser stort sett i Europa og Norge med ca en tur til USA i året og er EBG. I år har jeg gjort et poeng ut av å velge SAS for å oppnå EBD, men jeg mangler fortsatt 11000 poeng på to måneder, men nå vet jeg ikke om jeg gidder eller om jeg velger BA på de to neste London turene i Plus/Business

semmern
30-03-2018, 23:25
Kan det være at dette er en "737-greie"? Jeg ser at "toppen" av sklia festes i gulvet før avgang på 737, men får det for meg at jeg har sett et annet opplegg på A320. Noe som muligens fordrer en variasjon av prosedyrer for flytypen? Døren på A320-familien kommer jo "flatt" ut av rammen på samme måte som en del buss- og tog-dører, mens 737-døren begynner med å gå litt inn i flyet før den svinges ut mer som en vanlig husdør. Spørsmålet er vel bedre stillet i "teknisk", men any takers?

For å svare på denne, selv om det er litt på siden av trådens emne, så er det en 737-greie ja. Jeg mener at tilsvarende callout i Airbus er «doors safe.»

semmern
30-03-2018, 23:25
Mulig teknikaliteter som wet lease er en lost case på massene, men mon tro om ikke enda flere vil velge utelukkende etter pris når forskjellene i produkt blir færre. Jeg synes iallfall at opplevelsen ble «mehh» med svakere brand følelse og lojalitet. Jeg reiser stort sett i Europa og Norge med ca en tur til USA i året og er EBG. I år har jeg gjort et poeng ut av å velge SAS for å oppnå EBD, men jeg mangler fortsatt 11000 poeng på to måneder, men nå vet jeg ikke om jeg gidder eller om jeg velger BA på de to neste London turene i Plus/Business

Dette er bare trist, og det er noe ledelsen i SAS ikke begriper. Dette taper man kunder på.

FlightDeck
07-04-2018, 16:55
Fløy SAS Ireland fra London til Oslo i går i SAS Plus. Positivt og hyggelig kabinpersonalet med en litt røff britisk aksent, men som fortsatt har litt å gå på når det gjelder presisjonsnivå i servicen. Kapteinen ga meget god informasjon, langt mer tydelig og presist enn vanlig hos SAS. Føltes ikke helt som å fly SAS siden ingenting var på skandinavisk. De har ikke engang forhåndoppleste meldinger over høyttaleren på et skandinavisk språk. Ellers er jo A320neo fin å fly med - men fikk lite glede av mood lighting siden de skrudde av alt lys under halve flyvningen. Rundt 25 passasjerer i SAS Plus, kanskje 30-40 prosent belegg i Go. Konkurransen Oslo-London er hard - og med så lavt prisnivå på enkelte avganger og likevel ledige seter, er det nok en del overkapasitet.

Someone
07-04-2018, 17:22
Har selv hørt fra endel ikke-flyinteresserte som har fløyet med dem at de stort sett er mer fornøyd med dem, spesielt kabinbetjening enn vanlige SAS. Selv om de kun snakker engelsk. Så tyder jo litt negativt for den skandinaviske delen

Swedeline F28
15-04-2018, 14:20
Har selv hørt fra endel ikke-flyinteresserte som har fløyet med dem at de stort sett er mer fornøyd med dem, spesielt kabinbetjening enn vanlige SAS. Selv om de kun snakker engelsk. Så tyder jo litt negativt for den skandinaviske delen

Dock verkar CAE ha väldigt mycket att jobba med när det gäller hur de behandlar sina anställda... https://www.pprune.org/terms-endearment/590393-sas-open-new-aoc-ireland.html

Discus
15-04-2018, 15:37
For å svare på denne, selv om det er litt på siden av trådens emne, så er det en 737-greie ja. Jeg mener at tilsvarende callout i Airbus er «doors safe.»
Forskjellig fra flytype til flytype, samt varianter fra selskap til selskap.

På airbus hos BA er det "Doors to automatic" eller "Doors to manual", ofte så sier de også om det er "...prepare for gate arrival" eller "...bus arrival"

kristian
21-05-2018, 16:01
Ser at det utover i juni og juli er mange avganger fra Oslo til Heathrow som skal flys av Scandinavian Airlines. Noen som vet hvorfor ikke SAS Ireland flyr disse i sommer? Har SAS Ireland flyene for stor kapasitet?

Someone
21-05-2018, 16:16
Ser at det utover i juni og juli er mange avganger fra Oslo til Heathrow som skal flys av Scandinavian Airlines. Noen som vet hvorfor ikke SAS Ireland flyr disse i sommer? Har SAS Ireland flyene for stor kapasitet?



Det er vel en mix for å få kabalen til å gå opp. Det er jo heller ikke slik at alle flightene til LHR skal til SAS Ireland

Ser man på historikken den siste tiden er det flertall som opereres av SAS Ireland, men det er en god mix av vanlige SAS inni der, uten at det fra utsiden virker som det er noe bestemt system. Men noen av de fem avgangene virker ha en større andel vanlige SAS enn andre