Rland
19-01-2018, 10:49
I løpet av de siste 2 månedene har jeg hatt en del longhaul flighter i business med forskjellige selskaper.
SQ CPH – SIN med B777
VN SGN – PUS med A330
SK NRT – CPH med A340
KL AMS – DXB – AMS med B777
LH FRA – SIN – FRA med A380
Min erfaring er at SAS absolutt er i toppklassen blant disse 5 nettverkselskapene.
Seter rangerer jeg SAS best sammen med SQ. 1-2-1 konfigurasjon og mer privat sete scorer høyt. LH lavest med veldig åpne seter der du sitter tett på naboen
Sovekomfort er SQ best fulgt av SAS. Best seng gjennom å vende ryggen på setet hos SQ. Litt tullete løs «madrass» hos SAS. Ellers grei plass. Dårligst er VN med 170 grader stolrygg (vel og merke på fly som flyr regionalt i Asia). Hos LH oppleves soveplassen trang og kort, selv for meg på 174. Ulempe hos både KL og LH der den som sitter i vindussete må stige over den i aisle setet.
Amenity kit scorer best hos VN og LH som er litt bedre enn SK. Inneholder samme men savner lipstick hos SAS. Er nå en liten tube. KL var ekstremt dårlig med kun sokker, øyeskygger, ørepropper av dårlig kvalitet og tannbørste av simpleste sort. SQ hadde ikke kit. Måtte be om ørepropper og øyeskygge. Resten lå på toalettet.
Mat er både og hos alle. Kjempegod forrett hos KLM men skuffende fisk med 2 store fiskebein i fileten. LH hadde ikke ønsket forrett (røkelaks selv om de som bestilte etter meg fikk…) Den unge uerfarne jenten som hadde ansvar for min seksjon kom etter en stund med en krepsehale fra 1. klasse som kompensasjon. Grei nok men tørr og smakløs og ingen grunn til å bestille 1. klasse på grunn av smaksprøven. Seabass som hovedrett på LH var forferdelig tørr og smakte ikke fersk.
Maten på SQ var heller ikke minneverdig, så ser ingen grunn til å rangere de 5 i forhold til matkvalitet. Har gjennom årene opplevd fantastisk god mat og ganske skuffende mat hos alle.
Alle bortsett fra LH kom med varme kluter før maten.
Drikke og snack etter avgang scorer SQ best med satay tett fulgt av SK og KL med godt utvalg av varme nøtter. LH dårligst med en liten skål kalde og totalt smakløse mandler
Servering oppleves mest ryddig når det serveres fra vogn. Det skjedde hos alle bortsett fra LH. LH prøver med mer individuell servering der det blir mye løping mellom hvert sete og galley. Blir rotete og for meg som kunne observere serveringen i 4 soner ble det et irritasjonsmoment å se hvor ulikt opplegget ble i de ulike sonene. Den ungen jenten i min sone var sist med alt og kom gjerne ikke med brød før lenge etter at brett med smør var på plass.
WiFi gratis hos SK, noen hundrelapper hos SQ og LH og manglet hos KL og VN.
Dette er en kort oppsummering av mine siste longhaul flighter. Min rangering er 1 SK, 2 SQ, 3 KL, 4 LH og 5 VN
SQ CPH – SIN med B777
VN SGN – PUS med A330
SK NRT – CPH med A340
KL AMS – DXB – AMS med B777
LH FRA – SIN – FRA med A380
Min erfaring er at SAS absolutt er i toppklassen blant disse 5 nettverkselskapene.
Seter rangerer jeg SAS best sammen med SQ. 1-2-1 konfigurasjon og mer privat sete scorer høyt. LH lavest med veldig åpne seter der du sitter tett på naboen
Sovekomfort er SQ best fulgt av SAS. Best seng gjennom å vende ryggen på setet hos SQ. Litt tullete løs «madrass» hos SAS. Ellers grei plass. Dårligst er VN med 170 grader stolrygg (vel og merke på fly som flyr regionalt i Asia). Hos LH oppleves soveplassen trang og kort, selv for meg på 174. Ulempe hos både KL og LH der den som sitter i vindussete må stige over den i aisle setet.
Amenity kit scorer best hos VN og LH som er litt bedre enn SK. Inneholder samme men savner lipstick hos SAS. Er nå en liten tube. KL var ekstremt dårlig med kun sokker, øyeskygger, ørepropper av dårlig kvalitet og tannbørste av simpleste sort. SQ hadde ikke kit. Måtte be om ørepropper og øyeskygge. Resten lå på toalettet.
Mat er både og hos alle. Kjempegod forrett hos KLM men skuffende fisk med 2 store fiskebein i fileten. LH hadde ikke ønsket forrett (røkelaks selv om de som bestilte etter meg fikk…) Den unge uerfarne jenten som hadde ansvar for min seksjon kom etter en stund med en krepsehale fra 1. klasse som kompensasjon. Grei nok men tørr og smakløs og ingen grunn til å bestille 1. klasse på grunn av smaksprøven. Seabass som hovedrett på LH var forferdelig tørr og smakte ikke fersk.
Maten på SQ var heller ikke minneverdig, så ser ingen grunn til å rangere de 5 i forhold til matkvalitet. Har gjennom årene opplevd fantastisk god mat og ganske skuffende mat hos alle.
Alle bortsett fra LH kom med varme kluter før maten.
Drikke og snack etter avgang scorer SQ best med satay tett fulgt av SK og KL med godt utvalg av varme nøtter. LH dårligst med en liten skål kalde og totalt smakløse mandler
Servering oppleves mest ryddig når det serveres fra vogn. Det skjedde hos alle bortsett fra LH. LH prøver med mer individuell servering der det blir mye løping mellom hvert sete og galley. Blir rotete og for meg som kunne observere serveringen i 4 soner ble det et irritasjonsmoment å se hvor ulikt opplegget ble i de ulike sonene. Den ungen jenten i min sone var sist med alt og kom gjerne ikke med brød før lenge etter at brett med smør var på plass.
WiFi gratis hos SK, noen hundrelapper hos SQ og LH og manglet hos KL og VN.
Dette er en kort oppsummering av mine siste longhaul flighter. Min rangering er 1 SK, 2 SQ, 3 KL, 4 LH og 5 VN