PDA

View Full Version : Hvor i verden ville du ha bodd i ett år?


Peppep
17-01-2018, 01:49
Jeg er i den heldige situasjonen at jeg etter all sannsynlighet skal reise på utveksling i ett år fra august/september. Med gode ordninger fra Lånekassen står jeg fritt til å søke mer eller mindre hvor som helst i verden og for å bestemme meg for hvor jeg skal søke ser jeg på to ting - i første gang uavhengig av hverandre:

A)
Hvor jeg helst vil ende opp ut fra hvilke steder som har utvekslingsavtaler med UiB (*), kvalitet på universitetet, relevante fag (jeg studerer IT), hvor mye skolepenger jeg ev. må betale, hvor bra det er tilrettelagt for internasjonale studenter m.m.
B)
Hvor er det gøy å bo i ett år? Hvor er det mest givende, både med hensyn til det sosiale, kulturelle og språklige? Hvilket sted er best "base" for å kunne reise videre i regionen, f.eks. på helgeturer hvis økonomien(/poengene) tillater det? Hva vil være mest unikt og gi meg opplevelser som jeg ikke enkelt kan få bare ved å reise en uke på ferie til samme sted?

Og det er altså "del B" jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med (men hvis noen har innspill til del A er det bare å fyre løs). Opprinnelig hadde jeg planer om ett semester utveksling fra våren 2019, men heller nå mer mot et helt år allerede fra august - og fikk derfor plutselig dårlig tid mot søknadsfristen 1. februar. Jeg skal prøve å være open-minded og ikke gi alt for mange føringer fra starten, men kan likevel utelukke noe og nevne noen punkter pr kontinent. Vær gjerne uenig med meg. :)

Europa
- Kjedelig (men +enkelt). Relativt likt kulturelt osv.
- Kort vei. Jeg er tross alt flynerd.
+ Mulighet til å lære tysk eller spansk skikkelig (fra hhv. skoletysk og turistspansk i dag). Vil i så fall få bedre støtteordninger og bl.a. språkstipend på ca 20 000 kr for å reise dit en måned før og ta et skikkelig språkkurs.
+ Høyt faglig nivå.

Nord-Amerika
* Canada kan være aktuelt, USA er ikke (av mange grunner).