PDA

View Full Version : Hvor i verden ville du ha bodd i ett år?


Peppep
17-01-2018, 01:49
Jeg er i den heldige situasjonen at jeg etter all sannsynlighet skal reise på utveksling i ett år fra august/september. Med gode ordninger fra Lånekassen står jeg fritt til å søke mer eller mindre hvor som helst i verden og for å bestemme meg for hvor jeg skal søke ser jeg på to ting - i første gang uavhengig av hverandre:

A)
Hvor jeg helst vil ende opp ut fra hvilke steder som har utvekslingsavtaler med UiB (*), kvalitet på universitetet, relevante fag (jeg studerer IT), hvor mye skolepenger jeg ev. må betale, hvor bra det er tilrettelagt for internasjonale studenter m.m.
B)
Hvor er det gøy å bo i ett år? Hvor er det mest givende, både med hensyn til det sosiale, kulturelle og språklige? Hvilket sted er best "base" for å kunne reise videre i regionen, f.eks. på helgeturer hvis økonomien(/poengene) tillater det? Hva vil være mest unikt og gi meg opplevelser som jeg ikke enkelt kan få bare ved å reise en uke på ferie til samme sted?

Og det er altså "del B" jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med (men hvis noen har innspill til del A er det bare å fyre løs). Opprinnelig hadde jeg planer om ett semester utveksling fra våren 2019, men heller nå mer mot et helt år allerede fra august - og fikk derfor plutselig dårlig tid mot søknadsfristen 1. februar. Jeg skal prøve å være open-minded og ikke gi alt for mange føringer fra starten, men kan likevel utelukke noe og nevne noen punkter pr kontinent. Vær gjerne uenig med meg. :)

Europa
- Kjedelig (men +enkelt). Relativt likt kulturelt osv.
- Kort vei. Jeg er tross alt flynerd.
+ Mulighet til å lære tysk eller spansk skikkelig (fra hhv. skoletysk og turistspansk i dag). Vil i så fall få bedre støtteordninger og bl.a. språkstipend på ca 20 000 kr for å reise dit en måned før og ta et skikkelig språkkurs.
+ Høyt faglig nivå.

Nord-Amerika
* Canada kan være aktuelt, USA er ikke (av mange grunner).
* Mexico kan kanskje være en joker? Har faktisk to steder med UiB-avtale. Likevel skeptisk pga språk og sikkerhet, passer nok bedre som feriemål.
- Har vært en del i Nord-Amerika allerede (men ikke Canada).

Sør-Amerika
* Usikker på faglig kvalitet og fagmiljø for IT-studier.
* UiB har 10 avtaler, bl.a. Chile, Brasil, Argentina, Peru og Colombia.
+ Har vært lite i Sør-Amerika.
+ Veldig spennende! Kultur, mat, langt fra Europa.
- Som for Mexico, språk/sikkerhet kan være minus.

Afrika
* UiB har tre avtaler i Sør-Afrika og én hver i Uganda og Ghana.
* Jeg har tidligere vært i Cape Town, Tanzania og Zanzibar.
* Sør-Afrika kan bli en joker. Ser på ingen måte på det som et "shithole country". ;)
- Sikkerhet.

Oseania
- Først og fremst Australia som er aktuelt med mange avtaler. Jeg er sær og synes ikke at Australia virker spesielt spennende.
* Men New Zealand med University of Otago kan også være et wildcard. Med enkel mulighet til å reise til Australia for å skrape det av Scratch Map-et. ;)
+ "Nærhet" (alt er relativt) til fantastiske stillehavsøyer. Foreløpig kun Fiji som er krysset av på de trakter.
+/- Veldig, veldig langt og dyrt å reise to ganger t/r til. SQ sitt nyttårssalg gjelder vel ikke reiser på over 3 mnd? :-/

Asia
* Etter en del negativitet i det foregående kommer det som foreløpig er favoritten. :D
+ Er veldig glad i Asia, og for et år tenker jeg mer i retning av rene og stort sett velfungerende steder som Hong Kong, Sør-Korea, Japan, Singapore el.l. fremfor det mer kaotiske (Filippinene, Vietnam, Kambodsja osv).
+ Mange velrenommerte universiteter, ofte med bred IT-kompetanse.
* Tar veldig gjerne innspill til land/byer/universiteter som jeg bør vurdere.
- Har allerede vært mye i Asia.

Litt vesentlig informasjon på tampen - jeg er en mann på 29, har reist mye fra før, spesielt i Asia, har leilighet og har vært i full jobb i mange år, så jeg trenger ikke dette til å "rive meg løs", "bli voksen" og "finne meg selv" (eller man blir kanskje aldri for gammel for det siste?).

(*) For spesielt interesserte finner man oversikt over avtalene her: http://www.uib.no/utvekslingsavtaler

KnutW
17-01-2018, 02:11
Jeg synes du lister opp de fleste for- og mot- argumenter ganske greit. Ifm utdanning er det én kjepphest jeg har: Nordmenn er verdensmestre i å skrive dårlig engelsk, så spesielt innen IT-bransjen er det definitivt en stor fordel å ha god engelsk på plass. Jeg vil anbefale å få engelsken skikkelig på plass, det er tross alt det språket som teller mest uansett hva og hvordan. Dersom du ikke har til hensikt å bli boende et sted der de snakker noe helt annet, men i så fall lærer du deg det språket ganske kjapt uansett.

Europa er kanskje "kjedelig" i den forstand at det er mye av det samme landene i mellom og egentlig ganske likt også, i allefall i de mer siviliserte delene. Men gode studiesteder. Afrika og Sør-Amerika er nok mye mer spennende, men veldig bakpå med praktiske ting, og som fastboende går man til slutt lei av byråkrati, korrupsjon og tullball selv om landene i seg selv er interessante og vel verdt en tur.

De stedene i Asia som du nevner er i høyeste grad oppegående, men personlig får jeg noian av folkemengdene i storbyene der borte. Mye forurensing er det også, spesielt i Kina.

Min favoritt er og blir Australia. Ja, det er langt og dyrt og reise, men folket, naturen og opplevelsesmulighetene er fantastiske. I tillegg lærer du engelsk. I hvert fall nesten. Bakdelen er, som du selv også nevner, avstanden til alt annet, kanskje bortsett fra New Zealand. NZ er også bra, men ikke helt det samme som Australia. Med ett eneste unntak (damen i billettluka på fergen i Sydney) har jeg aldri opplevd noen sure eller grinete australiere. Jevnt over godt miljø overalt, fint lite kriminalitet og annet elende, velfungerende samfunnsinstitusjoner samt et fantastisk flott land!

Peppep
17-01-2018, 02:38
Du lister opp de fleste for- og mot- faktorer ganske greit. Ifm utdanning er det én kjepphest jeg har: Nordmenn er verdensmestre i å skrive dårlig engelsk, så spesielt innen IT-bransjen er det definitivt en stor fordel å ha bra engelsk på plass. Jeg vil anbefale å få engelsken skikkelig på plass, det er tross alt det språket som teller mest uansett hva og hvordan. Dersom du ikke har til hensikt å bli boende et sted der de snakker noe helt annet, men i så fall lærer du deg det ganske kjapt uansett.
Nordmenn elsker å være verdensmestre, selv når vi ikke er det. :p Vil si at jeg har en rimelig habil hverdagsengelsk, men den må opp et hakk eller to før jeg er fornøyd nok til å kunne skrive profesjonelt/akademisk. Det hjelper at flere av fagene jeg tar/har tatt her hjemme er tilpasset internasjonale studenter andre veien, med både forelesninger og pensum på engelsk, riktignok med valgfritt mellom norsk/engelsk på eksamen.

Europa er kanskje "kjedelig" i den forstand at det er mye av det samme landene i mellom og egentlig ganske likt også, i allefall i de mer siviliserte delene. Men gode studiesteder.
Ja, en del av meg tenker at Tyskland hadde vært det beste. Pluss på CVen for utveksling og tilnærmet flytende tysk ved endt opphold. Bedre økonomiske ordninger (men riktignok høyere kostnadsnivå), kortere vei til venner/familie - men først og fremst solid faglig nivå og med et engelsknivå som vil være noenlunde likt mitt eget. Så den fornuftige delen av meg sier det, den irrasjonelle sier at jeg heller bør gå for en unik opplevelse utenfor Europa som jeg ikke enkelt kan få på andre måter.

Helt enig i det du skriver om korrupsjon osv, frister lite å styre med det i et år (+ månedsvis i forveien med søknader, visum og lignende).

De stedene i Asia som du nevner er i høyeste grad oppegående, men personlig får jeg noian av folkemengdene i storbyene der borte. Mye forurensing er det også, spesielt i Kina.
Hehe, klarer å takle store folkemengder rimelig greit. Hjelper bl.a. å ha vært flere ganger i Japan og gjennom Shinjuku Station som er helt vanvittig, verdens travleste kollektivknutepunkt. Stopper du midt i rommet der er det ingen som hever et øyenbryn. De skiller seg bare rundt deg som en maurtue.

Hadde ikke tenkt på forurensning. Foreløpig lå HKG og SEL øverst på Asia-listen, men det tar HKG ned litt. Samtidig har HK fire av verdens 50 høyeste ratede universiteter, og UiB har avtale med tre av dem. Ikke lett.

Min favoritt er og blir Australia. Ja, det er langt og dyrt og reise, men folket, naturen og opplevelsesmulighetene er fantastiske. I tillegg lærer du engelsk. I hvert fall nesten. Bakdelen er, som du selv også nevner, avstanden til alt annet, kanskje bortsett fra New Zealand. NZ er også bra, men ikke helt det samme som Australia. Med ett eneste unntak (damen i billettluka på fergen i Sydney) har jeg aldri opplevd noen sure eller grinete australiere. Jevnt over godt miljø overalt, fint lite kriminalitet og annet elende, velfungerende samfunnsinstitusjoner samt et fantastisk flott land!
Hmm. Kanskje jeg skal flytte Australia opp et par hakk. Har bare aldri skjønt hvorfor så mange er fascinert av Australia, som for meg virker som en slags mellomting mellom Europa og USA. Klarer ikke helt å forklare hvorfor selv, men en tidligere kollega som har bodd der skjønte i hvert fall akkurat hva jeg mente og var enig. :spin

Delvis off topic-spørsmål: kan Companion Ticket med *A First ha 10-11 måneder fra utreise til hjemreise? I så fall er Oseania litt mindre avskrekkende.

kekker
17-01-2018, 10:46
Først og fremst, så må jeg si at du må jo bare gønne på, en slik mulighet kommer sansynligvis ikke rækende på ei fjøl med det aller første.

Men bortsett fra det, så ville jeg satt en knapp på enten Australia eller Canada. Ikke at jeg har vært i Australia, men en vakker dag skal jeg dit. Det er nok som du sier midt mellom US og Europa.

Har vært i Canada med jobb et par ganger og må si jeg trives veldig godt der. Selv om det er litt rart at det er noen steder der de på død og liv bare skal snakke fransk, selv om de egentlig kan engelsk rimelig godt.

Det er unektelig enklere å komme seg til å fra kongeriket Norge fra Canada, så om du ser for deg at du vil ha noen turer hjem, så er det jo absolutt noe å ta med i betraktningen.

I mitt hode, så bør du vel sette utdanningsinstitusjonene høyt og så vekte "morroa", deretter. Men det ser det ut som du har god koll på.

roger
17-01-2018, 12:29
No er det lengesidan eg var ute i same ærend, planen var då New Zealand, men eg enda i Brisbane, noko som enda med å bli veldig bra! Inntrykket mitt er at dei er veldig flinke til å ta vare på internasjonale studentar der, og det er mange av dei. Noko som er fint det, mange moglege utflukter og potensielle reisepartnerar rundt om kring. Ulempa er at ein på den måten kan rissikere at det er litt vanskeleg å komme nær dei lokale. Men mulig det blir same greia uansett kvar ein reiser. Så er det no ikkje så sabla dyrt å reise til/frå Australia heller, med mindre ein vil langt fram i flyet :)

Så gjeld det vel å ha ein grei balanse på det faglege vs. opplevingar. Tenkjer at ein må ha god fagleg nytte, men det faglege bør vere gjennomførbart på ein måte som gjere at ein faktisk kan sjå seg litt rundt då. Av det eg har skjønt av folk som til dømes har vore på Stanford så ligg det kanskje ikkje til rette for så mykje fritidsaktivitetar.

Hadde eg hatt greie på språk, og litt meir evne/motivasjon til å stå på med det, hadde vel Tyskland eller Nederland vore litt interessant.

God tur; dette er artig!!

jb1
17-01-2018, 13:35
Et veldig spennende prosjekt og en spennende mulighet du selvfoelgelig maa benytte.

Europa er litt kjedelig, men tysk spraak er nyttig, hvis du kombinerer det med andre fag. Berlin er da en sikker vinner blant tyske byer, Wien er heller ikke ille.

Du nevner ogsaa spansk, jeg behersker ikke det mye, men vil du utenfor Europa er Syd-Amerika en god mulighet. Jeg har kun vaert i Peru av spansktalende land der, men jeg hoerer mye godt om Chile og Argentina. Festing er de bra paa der.

Holder det med land der engelsk gaar greit er Canada veldig bra. Syd-Afrika er et vedlig spennende land som du ogsaa kjenner. Jeg har bodd flere aar i Afrika, men ikke i Syd-Afrika og det er et land hvor ting fungerer bedre enn mange andre land i Afrika. Hoey kriminalitet trekker dessverre ned.

dc-8-63
17-01-2018, 17:03
Canada, nå kjenner jeg Vancouver og BC best har både svært gode Universiteter og er spennende på alle sett. Vancouver har mye spennende utvikling innen IT og ny energi og vi har en forumist med IT utdannelse fra Vancouver. På minus siden er at det kan være dyrt å bo. Argentina har svært gode universiteter, men spansk er en forutsetning. Det handler litt om hvor du tenker å bosette deg i etterkant. KnutW har svært gode poeng om Engelsk kunnskaper, det kan utvilsomt bli langt bedre blant Nordmenn, etter 20 år i Engelsk talende land med er det mye rart å høre selv fra veldig profesjonelle Nordmenn.

robertaas
17-01-2018, 21:06
For CV vil jeg anbefale å få 1 år i Kina med kjennskap til Kinesisk kultur, byråkrati og kanskje litt mandarin. Dette er erfaringer jeg tror bare vil bli mere verdt fremover. Guangzhou virket som en spennende by, men det spørs om det er avtaler dit. Å få en enda mer korrekt og posh uttale i Engelsk for en allerede oppegående nordman tror jeg derimot har begrenset verdi.

For å reise ville jeg helst valgt Auckland hvor det også er behagelig og bra å være. Langt nedpå sørøya blir det dyrt og kronglete å komme seg til mange destinasjoner.

Ellers vil jeg stemme i med Vancouver som virker som et meget godt og spennende valg for å oppholde seg for en lengere periode. Jeg likte meg virkelig i den byen da jeg hadde en helgetur dit. Vancouver og Melbourne i Australia er de byene jeg har hørt mest skryt om fra folk som har flyttet dit.

Peppep
17-01-2018, 23:35
Tusen takk for innspill! Travel dag i dag, men noen overordnende kommentarer:

Australia/Canada går igjen. De var i utgangspunktet på midtre/nedre del for min del, men skal sjekke ut nøyere hvilke avtaler som er aktuelle og ta en grundigere vurdering. Av dem holder jeg foreløpig en knapp på Canada, bl.a. pga kortere vei. Skal nok til Australia en eller annen gang, men en uke eller to på ferie (kombinert med like lenge på NZ) burde holde i massevis.

Når det gjelder å lære spansk tenkte jeg (dessverre) kun på Spania, for da kunne jeg ha tatt ett fag på spansk og resten på engelsk. I Argentina/Peru/Chile vil jeg måtte ta alle fagene på spansk, og tror det fort kan bli for heavy. Fordelen hadde vært at jeg kunne kombinere det å lære et nytt språk uten å måtte ende opp i Spania/Tyskland. Hmm. Dette må vurderes. ;)

Vedr. NZ og nord vs sør - UiB har bare to avtaler der, den ene er en time eller to sør for Auckland og egentlig "in the middle of nowhere". Vil være nødvendig å kjøpe bil. Det andre er University of Otago som ligger helt sør. Har lest noen studentrapporter derfra, virker som et bra opplegg med bolig på campus, en "Kiwi host" som sørger for at man får litt kontakt med de lokale m.m.

Vedr. Kina - fastlands-Kina utgår nok. Har vært i Beijing og Shanghai og selv i en rimelig internasjonal by som Shanghai er det svært dårlig engelsknivå mange steder. Beijing var mange hakk verre enn det igjen. Så Hong Kong blir nok det eneste alternativet der siden UiB ikke har noen avtaler i Taiwan.

robertaas
18-01-2018, 00:03
Litt realisme her. Det er alltid greit å lære seg språk, men hvor nyttig tror du egentlig tysk eller spansk blir for en jobb innen IT? For 10 år siden ville jeg sagt at du burde lært deg Hindi eller Mandarin. I dag vil jeg bare si Mandarin.

KnutW
18-01-2018, 00:10
Når det gjelder engelsk sa jeg skrive, ikke snakke De aller fleste nordmenn under 60 år har en rimelig grei dagligtale-engelsk. Riktignok med norsk uttale, men det funker greit til husbruk. Skriftspråket derimot suger big time og det er her jeg mener du kan ha en fordel hvis du behersker det bra.

Peppep
18-01-2018, 00:49
Litt realisme her. Det er alltid greit å lære seg språk, men hvor nyttig tror du egentlig tysk eller spansk blir for en jobb innen IT? For 10 år siden ville jeg sagt at du burde lært deg Hindi eller Mandarin. I dag vil jeg bare si Mandarin.
Ikke veldig, jeg tenker først og fremst at jeg vil ha personlig nytte og glede av å lære flere språk. En eventuell fordel for arbeidsgiver blir i så fall en bonus. Mer overordnet viser språkkunnskap på CVen, særlig om jeg drar på utveksling til et land som bruker mitt tredje- eller fjerdespråk, til at man er selvstendig og tør å "gutse".

petter380
19-01-2018, 10:34
Litt realisme her. Det er alltid greit å lære seg språk, men hvor nyttig tror du egentlig tysk eller spansk blir for en jobb innen IT? For 10 år siden ville jeg sagt at du burde lært deg Hindi eller Mandarin. I dag vil jeg bare si Mandarin.

Hei Peppep! Har tenkt å svare på denne tråden i flere dager, da jeg har litt å komme med. Er for det første svært enig i robertaas sin kommentar over (ikke ofte jeg er enig med ham, hehehe). Har du et ønske om å lære deg et språk, ser jeg ingen verdi i tysk, og enda mindre for IT + tysk. Jeg skulle ønske jeg kunne bedre fransk, og/eller spansk - grunnen er enkel, flere land snakker disse språkene i Mellom-/Sør-Amerika (spansk) og Afrika (fransk). Selv i (sære deler av) Canada får du bruke for fransk ;) Eneste landet jeg kommer på som snakker tysk utenom Tyskland er vel Namibia (uten å google).

Det andre jeg kan si er at du MÅ ta utveksling så lenge som mulig. Jeg har aldri tatt utveksling, og har hørt fra alle som har gjort at de gjerne skulle tatt det lengre/flere perioder. Jeg har ikke tatt utveksling fordi jeg tok hele graden min i England og deretter Canada ;)

Foreslår du sender meg en PM og så kan vi ta noe varmt å drikke en plass der du studerer og ta en prat - har mye erfaring og mye på hjertet som jeg gjerne deler med deg om IT (har selv en BSc in Computer Science) + utlandet generelt + studiesteder i utlandet + tricks & tips som valuta spekulering (hehe) +++, og enda større bonus er at jeg er mildt sagt meget interessert i fly som deg ;)

Mon tro om dc-8-63 tenkte på meg angående Vancouver, eller har noen andre her inne også studert i Vancouver?
Canada, nå kjenner jeg Vancouver og BC best har både svært gode Universiteter og er spennende på alle sett. Vancouver har mye spennende utvikling innen IT og ny energi og vi har en forumist med IT utdannelse fra Vancouver. På minus siden er at det kan være dyrt å bo. Argentina har svært gode universiteter, men spansk er en forutsetning. Det handler litt om hvor du tenker å bosette deg i etterkant. KnutW har svært gode poeng om Engelsk kunnskaper, det kan utvilsomt bli langt bedre blant Nordmenn, etter 20 år i Engelsk talende land med er det mye rart å høre selv fra veldig profesjonelle Nordmenn.

Polaris
19-01-2018, 10:48
Siden du vil studere IT er det forsåvidt kanskje ikke superrelevant med Tyskland som framtidig arbeidsplass (selv om det er mange store selskaper med inhouse IT-arbeidere her nede) - men det skal sies det å kunne tysk er en enorm fordel om man vil jobbe her nede. Hadde spansk og russisk på skolen, samt har jeg undervist i A1-A2 nivå engelsk. Men hva hjalp vel det når jeg måtte kunne tysk for å få jobb her nede? Så om man har lyst å jobbe i f.eks militærdelen av Airbus, jagerflyproduksjon, bilselskap, diverse energiselskaper, maritimt, så er det å kunne god tysk en fordel. Jeg kunne jobbet hos Airbus Defence and Space om bare tysken var god nok...

Bare for å understreke dét :)

3cseat
19-01-2018, 14:01
Siden du studere IT, er jeg ikke i tvil. Valget bør være i et engelskspråkelig land. Jeg har jobbet i IT bransjen i snart 35 år nå, og engelsk har alltid vært språket for denne industrien. Jobbmessig burde det derfor etter min oppfatning ikke være noen tvil, jo bedre i engelsk, jo bedre med hensyn til jobb innen IT.

Når jeg ser på rekruteringen globalt ( vi er i over 100 land ), så er vi alltid størst i de landene det er kombinasjon av IT kompetanse og det engelske språk. Dette viser også viktigheten av engelsk i kombinasjon med IT. Jeg ser dog økning i land i både Asia og Sør Amerika, men det er fortsatt krav til engelsk som gjelder. Typisk er dog at IT folkene har utdanning fra steder med engelsk som undevisningsspråk. Men det er ingen tvil om at språket blir enda bedre om du bor og lever i et land med det språket du ønsker å forberdre deg i. Jeg ville derfor sette Canada ( den engelsk talende delen) og/eller Australia øverst, pga engelsk. Ellers er for eks Singapore og Syd Afrika engelsktalende, og bør kanskje vurderes?

Det er veldig fint å lære seg andre språk også, for eks fransk, spansk og kanskje tysk. Men det er interresant kun hvis du skal jobbe eller besøke landene senere. IT vil forstatt i hovedsak være engelsk basert, selv om lokalt språk i visse tilfelle er relevant. Men er ikke engelsk tilstrekkelig bra, er det vanskelig å få gjort noe innen IT.

Uansett valg, lykke til med videre studier, og jobb innen IT.

DCHalvorsen
19-01-2018, 16:10
Hvis man kommuniserer greit på engelsk og skal lære seg et annet fremmedspråk ordentlig, ved f.eks. et års studieopphold, så gjelder følgende tommelfingerregel med tanke på attraktivitet i arbeidsmarkedet:

Velg et språk som brukes i land hvor det er penger, produksjon og høyteknologi.

Og da snakker vi arabisk (penger, etterspørsel etter vestlig high tech), kinesisk, japansk - og tysk.

Neste spørsmål: Hvor mye tid skal man bruke på å lære språket dersom man ikke reiser utelukkende for et språkstudium. Regel: Jo vanskeligere språk, desto mer tid.

Og arabisk / asiatiske språk er krevende å lære seg, hvis man ønsker å prate og skrive på et avansert nivå.

Tysk, derimot, er et av de enkleste språkene nordmenn kan lære seg etter nederlandsk. Mange ord er like, grammatikken er oversiktlig og uttalen kontrollerbar.

Og tysk er faktisk et av de fremmedspråkene det er et uttalt behov for i Norge, fordi landet er en stor handelspartner og mange tyskere ikke uten videre er veldig flinke i engelsk.

dc-8-63
19-01-2018, 16:26
Når det gjelder Kanada vil jeg også anbefale å se på Toronto, meget gode Universiteter som er langt fremme på verdensbasis innen IT. Store IT selskaper satser stort i Toronto, inkludert mitt firma på jakt etter HQ2 (Toronto er den eneste byen utenfor USA som "Made the final top 20"). Google er på plass med store ekspansjons planer.
Ja Petter380 hadde deg i tankene, kanskje ikke korrekt informasjon men et forsøk på å få flere på banen.

Landkrabbe
20-01-2018, 06:29
Når det gjelder øst-Asia, så er det ganske stor forskjell på det å besøke som turist og det å forsøke å bli sånn halvveis integrert i lokale forhold. Japan er et fantastisk reisemål, men kultur- og mentalitetsforskjellene gjør at jeg i hvert fall hadde hatt ganske store problemer med å bo der over lengre tid. Når det er sagt, tenker jeg at utdanning i et år eller to høres veldig fristende ut og vil sikkert være en fantastisk erfaring. Det er vanskelig å finne bedre enn japanske byer, transport, matkultur, kvalitet, vennlighet m.m.

Peppep
25-01-2018, 19:35
Takk igjen for mange gode forslag. Beklager sent svar, bruker flere timer på dette hver dag - å dra på utveksling er enkelt når man skal ta frie studiepoeng, men jeg må erstatte flere obligatoriske fag i graden min for å kunne være et år, som innebærer å navigere på mange ukjente universitetssider (med veldig stor variasjon i kvalitet og mengde informasjon på engelsk).

Hei Peppep! Har tenkt å svare på denne tråden i flere dager, da jeg har litt å komme med. Er for det første svært enig i robertaas sin kommentar over (ikke ofte jeg er enig med ham, hehehe). Har du et ønske om å lære deg et språk, ser jeg ingen verdi i tysk, og enda mindre for IT + tysk. Jeg skulle ønske jeg kunne bedre fransk, og/eller spansk - grunnen er enkel, flere land snakker disse språkene i Mellom-/Sør-Amerika (spansk) og Afrika (fransk). Selv i (sære deler av) Canada får du bruke for fransk ;) Eneste landet jeg kommer på som snakker tysk utenom Tyskland er vel Namibia (uten å google).
Enig, jeg tenker at engelsk er det viktigste i jobbsammenheng. Men tysk og spansk er de eneste språkene jeg realistisk kan lære bra nok til å ta et fag på språket - men uansett er motivasjonen min for det mest fordi jeg gjerne vil lære flere språk flytende. Fransk, mandarin, portugisisk, arabisk og mye annet hadde nok vært mer nyttig enn spesielt tysk, men da hadde jeg startet fra 0.

Det andre jeg kan si er at du MÅ ta utveksling så lenge som mulig. Jeg har aldri tatt utveksling, og har hørt fra alle som har gjort at de gjerne skulle tatt det lengre/flere perioder. Jeg har ikke tatt utveksling fordi jeg tok hele graden min i England og deretter Canada ;)
Haha. :p Ja, det virker som de aller fleste elsker det, som er grunnen til at jeg økte fra 1 til 2 semester hvis jeg kommer rundt alle de praktiske problemene.

Siden du vil studere IT er det forsåvidt kanskje ikke superrelevant med Tyskland som framtidig arbeidsplass (selv om det er mange store selskaper med inhouse IT-arbeidere her nede) - men det skal sies det å kunne tysk er en enorm fordel om man vil jobbe her nede. Hadde spansk og russisk på skolen, samt har jeg undervist i A1-A2 nivå engelsk. Men hva hjalp vel det når jeg måtte kunne tysk for å få jobb her nede? Så om man har lyst å jobbe i f.eks militærdelen av Airbus, jagerflyproduksjon, bilselskap, diverse energiselskaper, maritimt, så er det å kunne god tysk en fordel. Jeg kunne jobbet hos Airbus Defence and Space om bare tysken var god nok...

Bare for å understreke dét :)
Har i utgangspunktet ikke noen planer/ønske om å jobbe i Tyskland, men man vet aldri hvilke muligheter som plutselig dukker opp. :)

Siden du studere IT, er jeg ikke i tvil. Valget bør være i et engelskspråkelig land. Jeg har jobbet i IT bransjen i snart 35 år nå, og engelsk har alltid vært språket for denne industrien. Jobbmessig burde det derfor etter min oppfatning ikke være noen tvil, jo bedre i engelsk, jo bedre med hensyn til jobb innen IT.

Når jeg ser på rekruteringen globalt ( vi er i over 100 land ), så er vi alltid størst i de landene det er kombinasjon av IT kompetanse og det engelske språk. Dette viser også viktigheten av engelsk i kombinasjon med IT. Jeg ser dog økning i land i både Asia og Sør Amerika, men det er fortsatt krav til engelsk som gjelder. Typisk er dog at IT folkene har utdanning fra steder med engelsk som undevisningsspråk. Men det er ingen tvil om at språket blir enda bedre om du bor og lever i et land med det språket du ønsker å forberdre deg i. Jeg ville derfor sette Canada ( den engelsk talende delen) og/eller Australia øverst, pga engelsk. Ellers er for eks Singapore og Syd Afrika engelsktalende, og bør kanskje vurderes?

Det er veldig fint å lære seg andre språk også, for eks fransk, spansk og kanskje tysk. Men det er interresant kun hvis du skal jobbe eller besøke landene senere. IT vil forstatt i hovedsak være engelsk basert, selv om lokalt språk i visse tilfelle er relevant. Men er ikke engelsk tilstrekkelig bra, er det vanskelig å få gjort noe innen IT.

Uansett valg, lykke til med videre studier, og jobb innen IT.
Alle utenom maks ett fag vil være på engelsk uavhengig av hvor jeg ender opp. Men du tenker at utbyttet blir vesentlig bedre i et engelskspråklig land, selv om jeg mer eller mindre vil snakke og skrive utelukkende på engelsk også i de asiatiske landene?

Må løpe nå, svarer på resten senere.

LN-KOG
25-01-2018, 22:56
Litt realisme her. Det er alltid greit å lære seg språk, men hvor nyttig tror du egentlig tysk eller spansk blir for en jobb innen IT? For 10 år siden ville jeg sagt at du burde lært deg Hindi eller Mandarin. I dag vil jeg bare si Mandarin.

Tjaaaaa. Kanskje. Kanskje ikke. Jeg har gleden av å jobbe i det største av de store innen akkurat det feltet og vi ser en vriding som ikke nødvendigvis sier at mandarin er bedre enn klementin og det får du på Kiwi.

Vi har kontorer über alles og et par andre steder. I IT - om det er et mål - trenger du engelsk. Alt annet er en bonus. Se heller på hvilke land som er Norges største handelspartnere i så måte - og dra til Sør-Afrika. De har et usannsynlig kult flymiljø! Du skal jo ha det gøy også - eller?

LN-KOG
25-01-2018, 22:59
Eneste landet jeg kommer på som snakker tysk utenom Tyskland er vel Namibia (uten å google).

Vi nevner i fleng: Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike, Liechtenstein og Italia som alle har tysk som offisielt språk - og ikke glem deler av Frankrike og Slovakia...

petter380
26-01-2018, 13:13
Vi nevner i fleng: Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike, Liechtenstein og Italia som alle har tysk som offisielt språk - og ikke glem deler av Frankrike og Slovakia...


Som nevnt, uten å google, og tenkte på verden utenfor Europa ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

LN-KOG
26-01-2018, 21:01
Som nevnt, uten å google, og tenkte på verden utenfor Europa ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Må du google for dette?!?

Mekum
26-01-2018, 22:54
Jeg vil også slå et slag fra Australia (Oz) av flere grunner:
- Ja det er langt dit, og langt til andre steder. Men Oz er diiigert og du skal reise mye i løpet av ett år for å rekke å se alt når du kombinerer det med en seriøs skolegang. 1-2 uker på ferie i Australia som du nevner over er knapt når du legger inn reise, jetlag samt avstandene i landet. Om Oz ikke er spennende nok hele året så er jo NZ rett ved, i tillegg til mange mer spennende mål som Vanuatu, Fiji, Papa Ny Guinea, Indonesia osv osv.

- Som nesten alle andre og har sagt: Å lære seg GOD engelsk er viktig i dagens arbeidsmarked. Å ha engelsken såpass inn under blodet at man kan holde en presentasjon, holde møter, delta problemfritt i en profesjonell samtale osv uten å nøle på engelsk er mer og mer viktig i mitt syn. Og selvsagt er det skriftlige også veldig viktig. Ja det er eksotisk å kunne tysk, fransk eller spansk, men jeg tror ikke du får så mye bruk for det.

- Jeg vil også slå et slag for å velge et universitet som holder et akademisk høyt nivå og som er noe annerkjent. Vet ikke hva som er målene i IT verden, men det finnes jo mange forskjellige målinger og akkredisjoner for å skille de gode fra de mindre gode. Utveksling 1 år kan bety mye fest og moro for enkelte, og de som sitter på andre siden av bordet i en ansettelsesprosess vil jo stille spørsmål om hva du gjorde i ditt år. Så uansett hvor du velger å dra, så ville jeg sørget for at man ender på et universitet som er godt som gjør at det akademiske ikke kommer i 2 rekke (med mindre det er det du vil selvsagt). Husk at utveksling og internasjonale studenter er big business, så du finner både gode og mindre gode universiteter som har ulik motivasjon for å tiltrekke seg studenter (også i Australia).

- Til slutt så er det også sinnsykt digg for en nordmann å bo i et land som er helt annet klimamessig og oppleve en kultur som på overflaten er noe lik vår egen, men som man oppdager likevel er ganske forskjellig på godt og vondt.

Lykke til!