View Full Version : 727 Winglets
Når var det de første Boeing 727 ble modifisert med winglets?
Sertifiseringsflygningene foregikk fra september 1990 til mars 1991, så det kom vel igang ikke lenge etter det.
Första för mig var C-FRYS B.727-212/W i Toronto/YYZ 10 pril 1994 , på den tiden när man kunde stå på det utmärkta P-garaget.
Forøvrig noen artige bilder fra sertifisering her (http://www.airplanetest.com/valsan.htm)
Artig, takk for at du deler! Den med speilet og kameraet i vinduet var jo herlig. Vet du om det er de-ice foran på selve winglet'en?
Vet du om det er de-ice foran på selve winglet'en?
Hvis jeg skal være en smartass vil jeg vel si at hvis det er noe, er det anti-ice, men jeg vet det ikke. Hvis jeg skal gjøre som i kirka, tror jeg ikke det er det. Men som sagt, jeg vet det ikke :)
Artig, takk for at du deler! Den med speilet og kameraet i vinduet var jo herlig. Vet du om det er de-ice foran på selve winglet'en?
Tviler meget sterkt på om det er noe, da det ville ført til ganske massive utvidelser av bleed air-systemet, og masse ekstra sertifisering.
Godt poeng, og selv om man selvfølgelig plukker opp is på winglet'en skaper det vel sant og si ikke noen aerodynamiske problemer mtp løft og motstand.
Godt poeng, og selv om man selvfølgelig plukker opp is på winglet'en skaper det vel sant og si ikke noen aerodynamiske problemer mtp løft og motstand.
En viss innvirkning vil det jo ha. Hvis ikke ville hele wingleten vært meningsløs i utgangspunktet :)
En viss innvirkning vil det jo ha. Hvis ikke ville hele wingleten vært meningsløs i utgangspunktet :)
Det er forsåvidt sant, men hvis vi sammenligner med allestedsnærværende 737NG så har jo ikke den anti-ice på hverken winglet eller ytterste slatelement. Ikke på halen heller, for den del.
Så vil jeg pirke litt på forskjellen mellom anti-ice og de-ice. Eksempel på de-ice er boots (som på Dash 8 og F50 leading edge) hvor de mest effektivt brukes for å fjerne is som allerede har bygget seg opp, mens anti-ice er primært for å forhindre at is dannes, selv om den selvfølgelig også fjerner is. Altså type varmluft og elektrisk heating.
En viss innvirkning vil det jo ha. Hvis ikke ville hele wingleten vært meningsløs i utgangspunktet :)
Et lite stort ord som ble borte i teksten, jeg mente å skrive "store" foran problemer. Enig med deg at det vil nok kanskje merkes hvis det iser, men neppe i så stor grad at det påvirker flyegenskapene til maskinen.
Og takk til Stone for teknisk info.