View Full Version : Another one bites the dust: NIKI Luftfahrt GmbH
I kjølvannet av Air Berlin-konkursen, har også Niki måttet kaste inn håndkleet. AOC'et ble trukket tilbake i kveld og flåten er groundet fra og med torsdag morgen.
https://www.flyniki.com/en/start.php
Da ryker det mye kapasitet i Østerrike sånn rett før jul
Tertit54
13-12-2017, 21:33
Pressemelding på siden til NIKI
https://www.flyniki.com/en/start.php
Rart at Tuify ikke vil være med å frakte strandede passasjerer hjem?
Pressemelding på siden til NIKI
https://www.flyniki.com/en/start.php
Rart at Tuify ikke vil være med å frakte strandede passasjerer hjem?
Why?
Husk at TuiFly er en av de store tapere i dette deal. Fra og med idag er 14 fly ute av wet-lease og tilbake med TuiFly. Dette innebaerer kostnader, men ingen inntjening fra inntekter/leie-gebyrer. Tui er kanskje istand å sette opp rescue-flights, men noen må ta regningen for dette.
Tertit54
13-12-2017, 21:53
Why?
Husk at TuiFly er en av de store tapere i dette deal. Fra og med idag er 14 fly ute av wet-lease og tilbake med TuiFly. Dette innebaerer kostnader, men ingen inntjening fra inntekter/leie-gebyrer. Tui er kanskje istand å sette opp rescue-flights, men noen må ta regningen for dette.
Det var vel ikke snakk om rescue Flights men en mulighet for pax å kjøpe seg billige seter på allerede planlagte flighter.
Scandinavien_Airlines
13-12-2017, 22:02
Eftersom Lufthansa har trukket tilbudet tilbage på niki er de nu officielt konkurs, ifølge Check-in.dk.
https://www.check-in.dk/oestrigske-niki-er-gaaet-konkurs/
Og her
https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/276192/lufthansa-abandons-takeover-of-niki/
Det var vel ikke snakk om rescue Flights men en mulighet for pax å kjøpe seg billige seter på allerede planlagte flighter.
Jeg har mine tviler at det er ledige seter. TUI som reise-arrangjör har en god del chartered blockspace pa Niki. Dette faller nå bort og Tui vil helt sikkert bruke sine egne seter for a kunne frakte sine egne charter-gjester med sitt eget flyselskap hjem.
Til side-note: TUI er en av de største tour-operators her nede...
med 3 fortrinsvis Airbus operatører konkurs inden for de sidste 3-4 måneder, er der masser af ledige Airbus fly ......
Det selvom LH nok overtager en stor del af Air Berlins fly.....
Hilsen Ole
Jeg har mine tviler at det er ledige seter. TUI som reise-arrangjör har en god del chartered blockspace pa Niki. Dette faller nå bort og Tui vil helt sikkert bruke sine egne seter for a kunne frakte sine egne charter-gjester med sitt eget flyselskap hjem.
Til side-note: TUI er en av de største tour-operators her nede...
TUI er vel nok den største i Europa, vil jeg tro....
Hilsen Ole
Ser ut som IAG, Niki Lauda selv, Thomas Cook er blant de som er interessert i å kjøpe Niki
https://www.reuters.com/article/us-air-berlin-niki/iag-among-bidders-chosen-for-austrian-airline-niki-sources-idUSKBN1EG1C7
BERLIN (Reuters) - IAG (ICAG.L), the owner of British Airways and low-cost carrier Vueling, is one of the four bidders selected for the final stages of talks over the assets of insolvent Austrian airline Niki, three people familiar said.
Ubekreftede meldinger sier nå at det nå er IAG som står igjen av budgiverene, og forhandlinger pågår
https://uk.finance.yahoo.com/news/one-bidder-remains-takeover-talks-125504393.html
FRANKFURT/VIENNA, Dec (Shanghai: 600875.SS - news) 28 (Reuters) - British IAG is in exclusive talks to buy Niki, Air Berlin (LSE: 0GPE.L - news) 's insolvent Austrian airline, a source close to the process said on Thursday, after Niki's administrator said that one bidder out of four remained.
Hvorfor er ikke Norwegian klar for å overta restene?
Hvorfor er ikke Norwegian klar for å overta restene?
Tror at Kjos har mer enn nok på tallerken allerede.
Tviler på om Norwegian har økonomiske muskler til å overta.
Oppstart i Argentina tar mye ressurser og ledelsefokus samtidig som 11 nye 787 og en god del 737 skal fases inn i 2018. I tillegg kommer 320 som skal inn i leaseing selskapet...
Basert på intervjuet med Hegnar har svært mange av rammebetingelsene forandret seg fra han la inn ordre på 220 fly i 2012 frem til i dag når de begynner å bli levert
Hvorfor er ikke Norwegian klar for å overta restene?
Å overta vrakgods fra andre selskaper er sjelden en god ide.
Meldes på a.net at IAG har fått kjøpe Niki, eller i det minste deler av det for €20 millioner, samt forplikte et cash innskudd i selskapet på €16,5 millioner. Planen er å overta 15 fly og et Vueling-selskap i Østerrike etableres.
740 ansatte og 15 fly.
http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/12/29/vueling-niki-takeover/?utm_sourcemedium=BA+Facebook
Streng tatt overtar IAG bare Slots og Fly.
Det skal dannes en nytt datterselskap til Vueling i Austria og alle disse 740 ansatte skål söke på nytt om sine jobber ...
Streng tatt overtar IAG bare Slots og Fly.
Det skal dannes en nytt datterselskap til Vueling i Austria og alle disse 740 ansatte skål söke på nytt om sine jobber ...
Hva er grunnen til at de tilsynelatende velger sette dette på et eget AOC, slik jeg tolker det, og lage et eget Vueling Austria, fremfor å implementere dette i resten av Vueling?
Hva er grunnen til at de tilsynelatende velger sette dette på et eget AOC, slik jeg tolker det, og lage et eget Vueling Austria, fremfor å implementere dette i resten av Vueling?
Catalonia og deres ønske å seperare seg fra Spania, som i verste konsekvens (uavhengig Catalonia) vil betyr at Vueling vil bli en non-EU Airline ...
Pluss at VIE ligger vel midt i Europa ...
I tillegg har Østerrike vært veldig “AOC vennlige“ i det siste. Virker som om de ønsker å konkurrere med Irland...
Tilbake til start for budprosessen på Niki?
http://atwonline.com/airlines/new-court-ruling-casts-further-doubt-iag-niki-deal
An Austrian court in Korneuburg has ruled that the NIKI insolvency proceedings and asset sale should restart from scratch, further casting doubt on International Airlines Group (IAG) acquiring NIKI.
Ser ut som Condor benytter sjansen og snapper opp 4 tidligere Niki maskiner
Airbus A321 -211 4334 D-ATCA Condor parked at VIE, OE-reg for delivery 2q18 ex OE-LCC
Airbus A321 -211 6432 D-ATCB Condor at WOE 10jan18 in full cs prior delivery ex OE-LCM
Airbus A321 -211 6501 D-ATCC Condor for delivery 2q18 ex WOE (+ 6979 D-ATCE ex OE-LNZ x SNN) ex OE-LCO
Samt en fra Belair, som røyk sammen med Air Berlin
Airbus A321 -211 6639 OE-IGE Avolon air-test at SNN 11jan18 prior delivery to Condor as D-ATCD ex HB-JOX
I itillegg tar Nordwind over en A321 fra Niki
Airbus A321 -211 4728 VP-BIH Nordwind Airlines at WOE 10jan18 in full cs prior delivery ex OE-LCH
Melding fra moderator
Videre diskusjon om selskapet i sin nye form LaudaMotion, fortsettes i denne tråden: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144966
Videre diskusjon om selve konkursen i Niki og etterspill med rettsaker osv., fortsettes her.