View Full Version : Tips til neste Kina-reise
Sikkert mange som har visst om dette tipset før men last ned WeChat på mobilen. En del steder har gratis wifi, men krever ofte en SMS kode eller noe sånt som bare støttes hvis du har kinesisk mobil. Men har man Wechat kan man ofte "logge" inn med det. Feks lobbywifien her på hotellet i Guangzhou nektet å godta rom og etternavn så løsninga ble å logge inn via Wechat.
Får du prøvd DI DI ? Det er Kinas uber. Den er på engelsk nå.
Hvordan er Guangzhou som by? Det har dukket opp en internshipmulighet der for meg neste høst som jeg er interessert i.
robertaas
11-12-2017, 19:20
Slå til!
Jeg likte egentlig byen. Mye innovasjon og rask modernisering. Hadde mye fra Singapore og Hong Kong i seg. De fikk med seg mye både av vestlig og kinesisk kultur. Det var for eksempel populært blandt jenter med Fjellreven ryggsekker da jeg var der. Mange ombygde områder hvor det var det skinnende og rent, mens andre som enda ikke var oppdaterte var litt mer kronglete.
Linker igjen til min gamle tripreport:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=135852
Hvordan er Guangzhou som by? Det har dukket opp en internshipmulighet der for meg neste høst som jeg er interessert i.
Nå må du ikke høre for mye på meg, så klart. Jeg hater jo å være i Kina. Men jeg gråt faktisk av glede sist jeg fikk forlate Guangzhou og landet i HK.
Gangen før og tror jeg, men da var det ikke synlige tårer.
Men som sagt; jeg er ko-ko.
Snorreth
13-12-2017, 18:38
Jobba der kanskje fire-fem måneder de to siste årene (av og på, nå og da).
Regn med å bruke mye tid i trafikken hvis du skal bruke taxi.
Regn med å bli forsøkt svindlet av taxi - med mindre du kan argumentere mot sjåføren.
Kantonesisk mat er ingen høydare. Men ellers ok by.
Tror du vil glede deg til å reise hjem etter en stund.
EDIT: Men hvis du er lysten på eventyr og Kina på CV - peis på.
Du vil ikke angre på at du grep sjansen!
Jobba der kanskje fire-fem måneder de to siste årene (av og på, nå og da).
Regn med å bruke mye tid i trafikken hvis du skal bruke taxi.
Regn med å bli forsøkt svindlet av taxi - med mindre du kan argumentere mot sjåføren.
Kantonesisk mat er ingen høydare. Men ellers ok by.
Tror du vil glede deg til å reise hjem etter en stund.
EDIT: Men hvis du er lysten på eventyr og Kina på CV - peis på.
Du vil ikke angre på at du grep sjansen!
Hadde en sånn periode, men kortere enn du, og det var mest i Ningbo/Shenzhen. Det er faktisk en lærerik periode av livet og jeg har hatt utbytte av det senere. Det gir en læring i kultur og jeg tror det kan være verd mye senere i livet.
Som robertaas sier - slå til. Jeg ble ikke forsøkt svindlet av noen, tok tom et par taxier som satte på meteret med en gang. Mye grøntområder til en kinesisk by å være, det er noe de har gjort bra i byen. Men ikke dra dit om du har klaustrofobi hehe - jeg opplevde det trangere på tbanen der enn i Beijing og Shanghai. Tehus scams og sånt opplevde jeg ikke, de er det sykt mye av i Beijing.
Takk for tips folkens, og spesielt til trip reporten fra Robertaas! Veldig flotte bilder, ser ut som en spennende by.
Det er i tilfelle snakk om et internship på det norske konsulatet i byen i ca 4 måneder neste høst. Jeg synes Guangzhou virker som en spennende del av Kina. Har kun vært i Beijing på mainland, og Hong Kong.
Dumt spørsmål kanskje, men mener å ha lest at VPN blir vanskeligere og vanskeligere i Kina? Jeg har tilgang til VPN gjennom Universitetet i Agder, men har ca 0 teknisk innsikt på akkurat det området, og aner ikke om dette vil funke i Kina. Jeg vil for eksempel si jeg er ganske avhengig av Google (Gmail) og middels avhengig av Facebook.
Alternativt er internship i Mumbai, Jakarta og Dar-es-Salaam også muligheter.
Snorreth
14-12-2017, 12:00
Dumt spørsmål kanskje, men mener å ha lest at VPN blir vanskeligere og vanskeligere i Kina? Jeg har tilgang til VPN gjennom Universitetet i Agder, men har ca 0 teknisk innsikt på akkurat det området, og aner ikke om dette vil funke i Kina. Jeg vil for eksempel si jeg er ganske avhengig av Google (Gmail) og middels avhengig av Facebook.
På ingen måte dumt spørsmål eller tema.
Fordi dette angår oss alle som ikke vil bruke norsk simkort for å surfe på blokkerte sider.
Du er egentlig bare nødt til å prøve universitets VPN før man kan si noe.
Selv har jeg VPN gjennom jobbens servere, men denne er fryktelig ustabil og treig i Kina, og jeg blir kicka ut hver session.
I tillegg har jeg to privat betalte VPNer; ExpressVPN og SuperVPN. Førstnevnte er å foretrekke, da jeg kan koble meg opp mot norsk tunnel. Men det går treigt.
I tillegg til det igjen har jeg mobil WiFi fra China Mobile. Føler at mobilnettet er mer stabilt enn bakkenettet de har der borte.
Det har egentlig vært vanskelig helt siden jeg kom til Kina, men vil trekke frem at spesielt siden februar i år har det vært ustabil.
Kanskje konsulatet kan tilby en stabil VPN? Det er muligheter å ha åpne linjer slik som enkelte internasjonale hoteller har. Men fortell gjerne!
Takk for tips folkens, og spesielt til trip reporten fra Robertaas! Veldig flotte bilder, ser ut som en spennende by.
Det er i tilfelle snakk om et internship på det norske konsulatet i byen i ca 4 måneder neste høst. Jeg synes Guangzhou virker som en spennende del av Kina. Har kun vært i Beijing på mainland, og Hong Kong.
Jeg bruker VPN via UiO på turer der borte, HIOA sin VPN fungerte ikke så det kan være tilfeldig hva som fungerer og ikke. Mitt inntrykk er at nett i Kina generelt er fryktelig tregt
Jeg skjønner ikke hvordan businessreisende overlever.. Nå kjøpte jeg også litt data på mobilen, men det er jo ikke noe alternativ for lenger opphold. Har også brukt kinesisk simkort som wifi sone på tog mellom Pyongyang og Beijing - det fungerte greit også med VPN ja, men det forutsetter at man får med nok data.
Jeg har hatt litt kontakt med 'Team Norway' ved deltagelse på Norway Asia Business Summit og mitt inntrykk er at at det er svært godt arbeidsmiljø på alle norges ambassader og konsulat i asia. Og av de jeg har snakket med som har hatt internships (BKK og PEK) så er det svært positive tilbakemeldinger. Så anbefaler på det sterkeste Guangzhou. (Mumbai, Jakarta og Dar-es-Salaam er sikkert også veldig bra - men tror Kina er mest relevant fremover).
Ang Google og Facebook så fungerer det fint med dataroaming (norsk SIM og forhåndsbetalt datapakke) eller med VPN. VPN går stort sett greit nå som partikongressen (som kommer hvert femte år) er over. I Shenzhen er det også noen hotell som har MPLS til Hong Kong slik at VPN ikke er nødvendig. Når du er logget på UD sitt nett på konsulatet skal du ikke se bort fra at kanskje ting virker.
Jeg har hatt litt kontakt med 'Team Norway' ved deltagelse på Norway Asia Business Summit og mitt inntrykk er at at det er svært godt arbeidsmiljø på alle norges ambassader og konsulat i asia. Og av de jeg har snakket med som har hatt internships (BKK og PEK) så er det svært positive tilbakemeldinger. Så anbefaler på det sterkeste Guangzhou. (Mumbai, Jakarta og Dar-es-Salaam er sikkert også veldig bra - men tror Kina er mest relevant fremover).
Ang Google og Facebook så fungerer det fint med dataroaming (norsk SIM og forhåndsbetalt datapakke) eller med VPN. VPN går stort sett greit nå som partikongressen (som kommer hvert femte år) er over. I Shenzhen er det også noen hotell som har MPLS til Hong Kong slik at VPN ikke er nødvendig. Når du er logget på UD sitt nett på konsulatet skal du ikke se bort fra at kanskje ting virker.
Ja jeg vil jo tro at ambassader og konsulater har sensurfritt nett? Hvordan skal man da utføre diplomatiske oppgaver?
Ja jeg vil jo tro at ambassader og konsulater har sensurfritt nett? Hvordan skal man da utføre diplomatiske oppgaver?
Det er litt komplisert ettersom en strengt tatt er nødt å følge kinesisk lov i Kina og den loven sier det er forbudt å tilby tjenester som forbigår sensuren. Et vanlig firma vil teoretisk sett kunne få problemer om kinesiske ansatte får tilgang til f.eks. Facebook på et kontor på fastlandskina.
Men så finnes der jo en del unntak for ambassader da. Men nå blir det litt OT kjenner jeg.
Tilbake i 2014 husker jeg at forsøk på å gjøre en Facebook check-in ble automatisk slettet av FB. Men i 2017 går det helt greit, i alle fall hvis en befinner seg ved en turistfelle.
Uavhengig av dette så anbefales internship ved konsulatet på det sterkeste. Kjenner at jeg også har lyst :)