PDA

View Full Version : Lufthansa "fumes on board"


Blubird
05-12-2017, 18:26
Som fast leser av The Aviation Herald er det overraskende og til dels bekymringsfullt å se det antall rapporteringer av såkalte "fumes on board" som forekommer spesielt på Lufthansa (og til dels også airBerlin tidligere).

Her kunne jeg lagt ved en massiv bunke med linker, men siden alt er søkbart på avherald.com legger jeg kun ved de siste to som p.t. er lengst opp på siden.

Så blir spørsmålet; hva i alle dager kommer dette av? Det er lett å få inntrykk av at LH er overrepresentert med gass i kabinen som gjør både passasjerer og besetning alvorlig syke i etterkant. Visst forekommer dette over hele verden, men hvorfor så hyppig med LH? The Aviation Herald er en tysk side, er det større transparens i forhold til innrapportering i Tyskland enn i andre land?

Gitt alvorlighetsgraden av det hele, kan jeg ikke begripe at det ikke er mer oppstuss rundt sakene.

Accident: Lufthansa B744 at Denver and Frankfurt on Oct 18th 2017 and Oct 19th 2017, fumes on board, passengers and cabin crew unwell:
http://avherald.com/h?article=4b031ae9&opt=0

Accident: Lufthansa A321 at Frankfurt and Barcelona on Nov 29th 2017, fumes on board:
http://avherald.com/h?article=4b1f069b&opt=0

Concorde98
05-12-2017, 18:59
Høres rart ut at LH er overrepresentert i disse hendelsene. Men Simon som driver siden er vel fra Østerrike?

raider66
05-12-2017, 19:15
Hvor mange er det som har blitt alvorlig syke av dette? Jeg oppfatter at de fleste føler kvalme, svimmelhet og uvelhet.

Alvorlig uansett... En periode var det ekstra fokus på BAe146/Avro RJ, men dette kan tydeligvis inntreffe på alle flytyper.

Espen

KnutW
05-12-2017, 20:39
Er det undersøkt noe mer om dette skyldes bleed air fra motorene eller om det er andre faktorer?

Polaris
05-12-2017, 20:54
Personlig har jeg hatt vansker med å ta avherald seriøst, etter at de beit på "agnet" til Ola Giæver med drittkasting om Widerøe.
http://avherald.com/h?article=487ffab8/0005&opt=0
"Various sources told The Aviation Herald, that the company was in a bad position in view of the two conflicting reports and decided to only forward the captain's report to the Civil Aviation Authority, later providing as official reason that the first officer's report had been mislaid."

Men - tilbake til tema - tipper jeg at Lufthansa er overrepresentert fordi 1) avherald ikke er noe offisiell varslingsstasjon, altså er det ingen konkret avbildning av alle indcidents globalt 2) avherald er sentralt plassert ifht Lufthansas "flymiljø" 3) avherald har potensielt en greie mot Lufthansa og overrapporterer derfor "alt" med lufthansa (nr3 er konspiratorisk, men begrunnet i at avherald lot seg bite på den useriøse drittslenginga til Ola Giæver, altså ligger det grunnlag for å kunne mistro siden til å ha en viss "bias". Kun min personlige mening.)

Blubird
05-12-2017, 21:59
Høres rart ut at LH er overrepresentert i disse hendelsene. Men Simon som driver siden er vel fra Østerrike?

Østerrike er meget mulig riktig.

For øvrig, at redaktøren bak Avherald skulle ha en agenda er vel i beste fall en konspiratorisk påstand. Nok om det.

Det er som vel er det mest bekymringsverdige i det hele er den relative hyppigheten av luftforurensning ombord, uavhengig av land og operatør. Man leser ulike steder at folk får ulike sykdomsforløp, noen mer alvorlige enn andre, så helt ufarlig kan det ikke være.

En kjent utfordring det ikke finnes noen fix på, og sannsynligheten for å bli rammet er liten nok til at det ikke blir løftet høyere på ymse tilsyns agenda? Ikke vet jeg, men synes det hele er litt pussig.

Polaris
05-12-2017, 22:06
Synes det er relativt mye om det på internett, men jeg følger en del amerikanske crew-sider som ofte deler linker om fenomenet. Finnes også en god del i avisene om man bare søker:
https://www.theguardian.com/science/2017/aug/19/sick-crew-toxic-air-planes-frequent-flyers-ill
https://www.thesun.co.uk/living/3831225/scientists-discover-link-between-toxic-fumes-in-aircraft-cabins-and-serious-health-problems/

etc..

hlorange
05-12-2017, 22:11
Hvis jeg husker riktig var det 757 og BAe/Avro som toppet avisoppslagene for noen år siden, men det har vært en del tilfeller på A320-serien også. BA hadde vel en kvinnelig kaptein som fikk nerveskader på en av småbaljene med fire hårfønere. Opplevde dette på A320 en gang, og det var IKKE bra. Svimte av under takeoff.

Det virker som om det har stilnet litt av de senere årene, etter at det kom veldig fokus på giftigheten av syntetisk olje. Man har kanskje gjort noen endringer? Hyppigere skifte av pakninger? Mener å huske en teori om at oljesøl ifbm vedlikehold kunne være en av årsakene, men har dessverre ingen kilde på dette.