View Full Version : Tomme seter ved nødutgang?
Hei,
Huske ikke om tråden om tomme nødutgang seter har vært oppe til diskusjon før?
Det jeg tenkte på er om det er blitt dårligere sikkerhet iht evakuering når mange flyselskaper tar ekstra betalt for nødutgangplasser under navn som Extra Space eller Comfort osv..
Kan vel bli litt trøbbel i viktige sekunder iht evakuering når ikke crewet har pax som sitt og har fått litt info om åpning av dørene i en 738 f.eks?
raider66
05-12-2017, 17:30
Hva mener du egentlig her? Nødutgang-briefen blir vel tatt uansett hvordan du havnet ved nødutgangen (om du betalte for det eller ikke).
Espen
Han tenker vel primert på situasjoner hvor nødutgang-setene er tomme...
raider66
05-12-2017, 18:24
Ok, da er jeg med...
Tror dette er en marginal problemstilling. Nødutgangene åpnes først når noen har behov for å benytte dem. Førstemann åpner, uavhengig av hvor vedkommende i utgangspunktet satt.
Espen
Har opplevd dette selv flere ganger, og i 99,9% av tilfellene kommer kabinbesetningen og flytter noen til nødutgangen. Om det trenger å være folk på alle eller kun noen av nødutgangene avhenger av hvor mange passasjerer som er ombord. Det ble jeg fortalt av en SAS kaptein en gang problemstillingen var aktuell.
Har 4 reiser denne uken hvor nødutgang setene var tomme og enten var det pensonistforeningen 2-3 rader fram og bak fra nødutgang radene eller så var det halvfulle sjømenn som sov.
Var derfor tanken kom om hvem crewet kan regne med som hjelp hvis det plutselig skulle bli behov.
Ny prosedyre hos oss er at setene ved nødutganger alltid skal være okkupert.
SAS denne uka, tomme seter på nødutgang.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Under dagens første flight med Thai Airasia var det ingen som satt på de til sammen 12 setene ved nødutgangene over vingen. Jeg trodde det var krav at noe satt der, som både fysisk og intelektuelt, var i stand til å åpne døren. Dette er seter de krever høyere pris for, men jeg trodde de da måtte flytte noen dit, om ingen hadde kjøpt sete der?
Det var rundt 150 pax på denne flighten, så det var nok av folk som kunne sittet der.