PDA

View Full Version : Adventkalender 2017 - arkivdykk


Fellowship
01-12-2017, 07:40
Hei, det er 1.desember i dag :)

Prøver meg med en ny kalender som kan bidra til glede for Flyprat-folket, med i hovedsak bilder som ikke er publisert tidligere.

1.luke åpnes og her er den første MD-80 som ble satt i trafikk, klargjort for avgang fra FBU 19.juli 1986.
MD-81 HB-INC ble levert til Swissair 12.september 1980 med navnet "Thurgau", og var i bruk av SR til mars 1996 da flåten ble byttet ut med nye A320/A319/A321.
Flyet ble til SE-DMX i SAS og fløy i 4 år til SAS var i gang med å fornye seg med B737NG. Siste bruker av flyet var AeroRepublica med reg HK-4265. Hvor lenge det var i aktiv bruk vet jeg ikke, men rundt 25 år til sammen ?

Swissair åpnet sin rute til FBU 1.april 1970 med DC-9-30. Fra april 1982 oppgraderte de til DC-9-50, og utover 80-tallet av og til med MD-80 slik som her på bildet. Enjoy!

https://farm5.staticflickr.com/4542/23885114397_2bb3bdd01c_c.jpg (https://flic.kr/p/CoDsnc)Swissair MD-81 HB-INC at Oslo FBU airport on July 19th 1986 (https://flic.kr/p/CoDsnc) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

LN-MOW
01-12-2017, 17:36
Artig bilde. Det er fra like etter at jeg begynte i selskapet, så muligens meg som sendte maskinen. Ser ut til å være tatt rett etter pushback. Staget er fortsatt koblet på og det er vel såvidt vi skimter traktoren i venstre bildekant.
I 1986 var det ikke så ofte vi hadde MD80, men da -50'ene ble pensjonert i 1988 (?) ble det stort sett det med enklelte innslag av Folkker 100, generelt til fraktavdelingens store skrekk. Man fraktet jo fisk også på den tiden, og vi hadde ikke helt lite av dette. Både på eget fly og med truck til Arlanda (de hadde A310) og Kastrup.

Fellowship
02-12-2017, 11:30
Artig bilde. Det er fra like etter at jeg begynte i selskapet, så muligens meg som sendte maskinen. Ser ut til å være tatt rett etter pushback. Staget er fortsatt koblet på og det er vel såvidt vi skimter traktoren i venstre bildekant.

Morsomt. Stemmer jeg sto og ventet på pushback for å kunne ta bilde av hele flyet. Skulle ha kjent deg den gangen, Andreas :)

Fellowship
02-12-2017, 11:48
I dag er det 2.desember.

Luke 2 bringer oss inn i områder på Gardermoen som ikke eksister lenger, dvs det ser helt annerledes ut. Flyet som er avbildet har landet for siste gang etter minst 44 år som flydyktig.
Bygget for USAAF i 1942, som en Lockheed C-60A-5-LO Lodestar.
Etter krigen fløy den som N69898 for Gulf Oil Corp helt til starten på 1959.
Ny reg N105G 13-02-1959 og bygget om av Executive Aircraft til en Lockheed (EAS) Gulfstar 1 og registrert slik 06-04-1959.
Så fløy den videre med registreringene N9223R og så N283M,
før det uten at jeg vet når, kom til Finland og Finnmap som OH-MAP.
Våren 1979 ble det OH-SIR i Sir Air OY, og restene fra fargene på flyet på bildet er fra tiden i Sir Air.
Så var det registret i England et år, som G-BMEW fra juli 1985 til juli 1986.
Igjen registrert N283M. og hvilke omveier det tok før det landet på GEN er det nok andre som vet mer om. Jeg fant den rett utenfor gjerdet der daværende flysamling holdt til i gamle Hangar D, som dere ser fikk jeg med litt av gjerdet også, men så ingen grunn til å redigere det bort.
Flyet er den dag i dag å finne i Flysamlingen på OSL, der det er malt opp slik flyene som gikk på Stockhomsruten under krigen var merket.

https://farm5.staticflickr.com/4529/38033571374_440ff10a07_b.jpg (https://flic.kr/p/ZWTZGA)Lockheed (EAS) Gulfstar 1 N283M at Gardermoen (ENGM/GEN) August 16th 1986 (https://flic.kr/p/ZWTZGA) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
03-12-2017, 08:14
God 3.desember, og god 1.søndag i advent :)

Eneste gang jeg så en 727-200 i "gamle farger" etter at PA igjen åpnet en rute LHR-FBU i mai 1986, var en desemberdag samme år. PA begynte i mai 1986 å fly med B737-200, og i november 1986 oppgraderte de til B727-200 og i stedet for nattstopp på FBU, så fløy de LHR-FBU-HEL med retur neste morgen.
Flyet taxer her ut til rwy 24 for en ettermiddagsavgang til HEL.

N4745 ble bygget i 1968 for National Airlines, og ble med inn i Pan Am i 1980. Det var kanskje et av de siste flyene som ble malt om til hvitt skrog og store Billboard PAN AM titler, og i følge bilder på nett må det ha skjedd etter 1988.
Flyet ble tatt ut av tjeneste etter at Delta overtok PA i 1991, wfu på Oklahoma City airport, og skrapet ikke så lenge etter. 23 år i aktiv tjeneste ble det.

https://farm5.staticflickr.com/4565/38033570934_efd5d72ae5_b.jpg (https://flic.kr/p/ZWTZz1)Pan Am B727-235 N4745 "Clipper Invincible" at FBU in December 1986 (https://flic.kr/p/ZWTZz1) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
04-12-2017, 08:11
God 4.desember!

Luke 4 viser et fly som fortsatt skal være operativt etter 46 år i lufta. Avbildet på FBU i august 1991 klar for avgang til Fagernes for Coast Air.

Flyet fløy første gang i januar 1971 og ble levert til PIA i februar samme år, som AP-AWK. Så ble det følgende liste:
Air Alpes F-BTOS i Oktober 1972
Syd Aero SE-GRI i May 1976
Coast Aero Center LN-FAL i April 1987, til de gikk konkurs og gjenoppsto som
Coast Air i Oktober 1988
Northern Thunderbird Air C-GNTH 28-07-1994
ERA Aviation N321EA 26-06-1998
C-FPNZ i August 2007
PT Aviastar Mandriri PK-BRS 05-01-2011 og står oppført som "current" på nett.

(Bildet er ikke helt skarpt, da jeg den gang brukte en zoom med manuell fokus opp til 210mm, og for å få en Twin Otter nært nok, benyttet jeg en 1,5x converter med vekslende hell.. men ok for en kalender, er det ikke ?)

https://farm5.staticflickr.com/4534/38033572024_1677aa4c84_c.jpg (https://flic.kr/p/ZWTZTN)Coast Air Twin Otter LN-FAL at FBU August 4th 1991 (https://flic.kr/p/ZWTZTN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

KnutW
04-12-2017, 10:34
men ok for en kalender, er det ikke ?

I høyeste grad! Veldig godt initiativ med julekalenderen, og spesielt bra at du i tillegg til bildene legger ved litt informasjon om flyets historie også. Gleder meg til de neste lukene:D

Fellowship
05-12-2017, 12:22
God 5.desember!

Luke nr 5 er fra avgangen etter et statsbesøk, jeg så i hvertfall en stor sort bil og daværende statsminister ute på tarmac for å ta farvel. Varig fløy jo normalt til Kastrup, men dette er eneste gang jeg har hørt om et Varig anløp i Norge.

PP-VNC var tredje B747-200M levert til Varig i 1981, så flyet var 10 år gammelt da det kom til GEN. Varig benyttet PP-VNC frem til August 1996 da det ble solgt og bygget om til frakter som en B747-200SF.
Den ble kjøpt av Cathay Pacific og fikk reg VR-HMF. Fra August 1997 ble den leiet ut til Air Hong Kong med reg B-HMF i 5 år.
Returnert til Cathay Pacific 1.juli 2002, fortsatt B-HMF, og fløy videre til wfu og parkert på VCV i januar 2009. Etter tre måneder ble den overtatt av Southern Air som fløy den i tre år til, som N815SA. I april 2012 var det slutt, og denne gang parkert i MHV. Det ble 32 års aktiv flyging på et flott fly. Enjoy! :)




https://farm5.staticflickr.com/4525/24966018268_2ae3cba05a_b.jpg (https://flic.kr/p/E3anqQ)Varig B747-2L5B(M) PP-VNC at GEN June 7th 1991 (https://flic.kr/p/E3anqQ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
06-12-2017, 07:50
God 6.desember!

Luke nr 6 inneholder det første bildet jeg tok av LN-BRF, som egentlig var det tredje B737-505 som ble levert til Braathens SAFE, 18.september 1990 (via CIT Leasing). Men BU fikk kontrakt med Lufthansa om å leie ut 3 fly og bare en uke etter levering ble dermed LN-BRF det første 737-500 i Lufthansas flåte, omregistrert D-ACBA i desember. (LN-BRH og -BRJ var de to andre).
Tilbake til BU oktober 1993, og jeg så den altså på FBU 28.januar 1994. I juli/august 1998 var det et av de første 735 i flåten som fikk de nye Braathens fargene, og den hadde en litt mørkere blånyanse på halen enn de fleste andre.
I mars 2002 ble flyet levert tilbake til CIT og fløy som F-GYAM i tre år til februar 2005. Deretter Air Senegal som 6V-AHT i to år til januar 2007, og så CN-RON for Royal Air Maroc i et år frem til februar 2008. I mars 2008 ble det leiet ut til Aerolineas Argentinas som LV-BOT og de fløy det i 4 år. Levert tilbake til CIT i mars 2012, rr N256CT, fløyet til Marana (KMZJ/MZJ) og skrapet i mars 2013, etter 21 år i lufta.


http://www.airpics.com/pics/public/04decc0b-9eeb-42b0-a606-8013586b7ebc/large.jpg

Fellowship
07-12-2017, 07:24
God 7.desember!

Luke 7 åpnes og minner oss om hvilken lykke det var uten at vi kunne vite den gang ICO-presidenten ropte: "--and the winner is Lilly Hammer! ", at 1994 skulle bli den mest snørike vinteren vi hadde hatt på mange år!

SAS gikk inn som sponsor og LN-RLR og SE-DFS (som begge var rimelig fast i bruk innenriks) fikk OL-dekor før jul i 1993.

SE-DFS var den andre MD-82 med 156 seter levert fra McDonnel Douglas til SAS 2-12-1985 med navnet "Gaut Viking". Det fløy for Scanair med navnet "Snehvit" fra 01-03-1992 til 31-10-1993. Da det kom tilbake til SAS fikk det navnet "Bjørn Viking" (ifbm med OL-satsingen), og dette navnet bar det med seg resten av tiden i SAS.
I 1999 ble det malt om til det siste SAS-skjemaet, og fikk ny registrering LN-ROP 07-12-1999. Det fløy altså i 14 år som SE-DFS, og i 12 og et halvt som LN-ROP.
WFU på OSL 03-04-2013, kjøpt av Delta som delefly med reg N490DN, og skrapet i 2014.
https://farm5.staticflickr.com/4586/38033569884_aed9532df7_c.jpg (https://flic.kr/p/ZWTZfU)FBU February 2nd 1994: SAS MD-82 SE-DFS "Bjørn Viking" and the weather is well prepared before the opening of the Lillehammer Winter Olympycs 1994. (https://flic.kr/p/ZWTZfU) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
08-12-2017, 08:53
God 8.desember

Luke 8 har et bilde som er tatt samme dag som luke 7, 2.februar 1994.

Eneste gang jeg har vært nær et luftskip. Det var blitt klargjort i Koksa-verkstedet hos SAS, og lå fortøyd utenfor GA-området på nordvest siden av plassen, klar for å ta turen opp til Lillehammer.

Registrert N2022B, American Blimp Corperation Lightship A-60+ (cn 004), tilhørte The Lightship Group, og var leid inn av GoodYear for å fly amerikanske tv-stasjoner for filming under OL på Lillehammer.
https://farm5.staticflickr.com/4516/23885113457_ac196d1c75_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDs5Z)ABC Lightship A60+ N2022B at FBU February 2nd 1994 (https://flic.kr/p/CoDs5Z) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
09-12-2017, 11:03
God 9.desember :)

Luke 9 viser Air Nordic F.27-100 Friendship SE-KZG en kald dag på FBU nord.

Flyet fløy første gang i november 1965, og det fløy i 15 år som VH-EWJ for EAST-WEST Airlines. Så ble det hentet av Busy Bee som F.27 nr 6 inn i flåten og registrert LN-NPM 29-06-1981. Der var første Friendship til å bli malt i de nye gule fargene BS nettopp hadde valgt. det ble drøyt 11 år for Busy Bee, før Air Nordic leiet det i oktober 1992. Så gikk BS konkurs og flyet sto på bakken et halvt år, før det ble registrert SE-KZG i juni 1993. Det fløy 8 år som SE-KZG, først for Air Nordic, så danske Newair, deretter SWE Aviation Europe og Eureka inntil det ble 9G-SOB i juni 2001. Det skal ha blitt TL-ADS også uten at jeg kjenner hvor lenge det var flydyktig, men godt over 40 år....

https://farm5.staticflickr.com/4581/23885112457_9b91fcc523_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDrMK)SE-KZG Air Nordic F.27-100 Friendship at FBU January 3rd 1994 (https://flic.kr/p/CoDrMK) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

KnutW
09-12-2017, 13:58
Var det ikke en av disse som i tåke og ising kom fryyyktelig lavt inn mot 06 på Fornebu og klarte seg med nød og neppe? Var visstnok en feil QNH-setting også?

dc-8-63
09-12-2017, 16:25
Var det ikke en av disse som i tåke og ising kom fryyyktelig lavt inn mot 06 på Fornebu og klarte seg med nød og neppe? Var visstnok en feil QNH-setting også?
Mener å huske det samme. Uansett en stor takk til deg Fellowship for disse "dykkene" i arkivene, mye gode minner ^_^ Selv jobbet jeg sammen med Molly som tegnet OL Flyet til SAS! Så mange fine utkast på farge printerne i avdelingen uten å dengang kunne si noe som helst.

LN-MOW
09-12-2017, 16:53
Var det ikke en av disse som i tåke og ising kom fryyyktelig lavt inn mot 06 på Fornebu og klarte seg med nød og neppe? Var visstnok en feil QNH-setting også?

Samme dag som jeg satt 6-7 timer ombord i en Icelandair 737 på deicingfeltet før vi kom oss avgårde. To av oss passasjerer ordnet loadsheet og boarding, men visste jo ikke da at vi ville bli sittende så lenge .. :D

1944vintage
09-12-2017, 17:08
Det var SE-KZF som 20.01.1995 hadde en "hendelse" under innflyging til bane 06.
Rapporten kan lastes ned her:
https://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/1995-03

Fellowship
10-12-2017, 12:35
God 2.søndag i advent, og god 10.desember.

Luke 10 er også et vinterbilde, fra GEN denne gang, tatt 11.februar 1994 under tidligere nevnte vinteridrettsarrangement litt lenger nord. Jeg dro opp for å ta United som kom hver dag med 747, men det dukket jo opp et og annet ellers også, og her er en av de:

Tupolev Tu-154B-2 cn 84A601 bygget i 1984, og levert i mai 1985 som VIP- maskin til Luftforsvaret i Tsjekkoslovakia, registrert OK-BYD.

Etter 1.januar 1993 var Tsjekkia og Slovakia hver sin republikk, og flyet fikk registrering 0601 etter produksjonsnummeret sitt, og fløy nå for Czech Air Force som det står på den. Flyet ble vel pensjonert i ca 20 års alder, og har siden ca 2005 stått WFU og etter hvert utstilt som RA-85601 i Ramenskoye (UUBW) i Russland.

Bildet er tatt gjennom vinduet fra kafeteriaen i 2.etg på den gamle charterteminalen, fint sted å sitte i varmen og følge med på trafikken. Og speilet av en av lysekronene i taket ses på bildet, jeg så ingen grunn til å redigere det bort. Enjoy!


https://farm5.staticflickr.com/4545/37862715855_10aaf49ef6_b.jpg (https://flic.kr/p/ZFNjiM)Czech Air Force Tu-154B-2 0601 at GEN/ENGM February 11th 1994 (https://flic.kr/p/ZFNjiM) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

SQ 777
10-12-2017, 18:18
Ole Johan, takk so far for alle, og spesielt all info om flyene...:up:

Fellowship
11-12-2017, 01:13
God 11.desember!

Luke 11 åpnes, det er tatt samme dag og samme sted som luke 10 var tatt.

Air Ukraine Yakovlev Yak-42 gir gass for å starte å taxe. Flott maskin å se på GEN :)
Flyet ble bygget for Aeroflot ved Saratov, og levert til Ukraina avdelingen registrert CCCP-42308 i juli 1981. I 1993 ble det overført til Air Ukraina som UR-42308 med engelske titler på styrbord side, og lokale titler på babord, slik bildet viser. I løpet av 1998 ble det overført til DonbassAero som fløy flyet i ca 10 år til, WFU i mai 2008. Skrapet i 2012 ved Donetsk (UKCC/DOC). Drøyt 25 år i lufta fikk flyet.


https://farm5.staticflickr.com/4542/38033568604_bbe3a07168_b.jpg (https://flic.kr/p/ZWTYSQ)Air Ukraine Yak-42 UR-42308 at GEN/ENGM February 11th 1994 (https://flic.kr/p/ZWTYSQ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
12-12-2017, 11:14
God 12.desember! :)

Om dere orker flere vinterbilder, så er luke 12 fra avreisedagen, dagen etter at OL var avsluttet. Jeg skulle jobbe på kvelden, så morgen og formiddag var på snøhullet de kalte GEN. (Legg merke til snøfonnen bak flyet, den er mellom tarmac og rullebanen).

Første avgang jeg fikk se var når det finske teamet skulle hjem til Helsinki, med A300B4 OH-LAA. En A300B4-203 bygget i 1984 og malt i fargene til Luxair, men ntu. I desember 1986 ble to slike kjøpt av Finnair og leid ut til KAR-Air OY, hhv OH-LAA og OH-LAB. Fra 01-04-1990 fløy de for Finnair i ca 8 år, til de ble erstattet av B757 i flåten.

Flyets videre historikk: G-TTMC Air Scandic 25-04-1998, (også leiet ut til Caledonian Airways). TC-MNY MNG Airlines 12-2004, seinere TC-OBC.
EP-MDA Iran Air Tours 2007, og EP-IBG Iran Air 2009.
Antakelig WFU seint i 2016 ? Men 30 år i lufta har det blitt.

Jeg har sett OH-LAA én gang på GEN (dette bildet) og OH-LAB én gang på FBU i 1993. Store fly fra Finnair var svært sjeldne, jeg har sett DC-8-62 på FBU i 1972, og så vet vi at A350 kom til OSL i 2015. Enjoy!


https://farm5.staticflickr.com/4546/23885113227_f6ea29f0aa_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDs22)Pushback of Finnar A300B4-203 OH-LAA at ENGM/GEN February 28th 1994 (https://flic.kr/p/CoDs22) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

TLS at OSL
12-12-2017, 22:10
Flotte bilder!
"Gjensynet" med PanAm 727 er høydepunktet hittil!

Fellowship
13-12-2017, 09:14
God 13.desember

Luke 13 er et annet fly fra samme fabrikant samme dag med samme oppgave. Bildet er ikke spesielt godt, men det ble en litt spesiell situasjon da flyet hadde landet på bane 01. Det sto uvanlig mange store fly på tarmac foran den gamle chartertermionalen. Det sto vel bl a 2 stk A300, en 767-300, man ventet en IL-86 og en 747, og det sto flere mindre fly (dvs mer "normal" størrelse samt et par biz-jets).

PH-AGD svingte inn foran det gamle tårnet i nord, men rett utenfor der jeg satt i kafeteriaen sto en mann med røde signalskilt og så nordover og vinket og vinket så heftig han kunne, for der var det plass til en A310. Det tok litt tid, og det må vel ha vært tårnet som ga KLM beskjed, deretter taxet det i relativt stor hastighet ned bane 19 slik bildet viser for å finne plassen sin lenger sør.

PH-AGD er en A310-203 som ble levert ny til KLM i desember 1983. Den var mao 10 år da den ankom GEN, og hadde nettopp fått byttet de opprinnelige mørkeblå "KLM" titlene på halen, med nye bokstaver med samme farge som toppen av skroget. I juli 1996 ble det solgt til FedEx da KLM erstattet A310 med B767-300.
Fed Ex bygget flyet om til fraktfly og fløy det som N425FE fra 1996 til WFU på VCV i 2013. Så 30 år ble det til sammen.

Som dere ser var det MYE snø, og det var så høye snøhauger på innsiden av gjerdet at kafeteriaen var eneste mulighet til å fotografere i området rundet terminalen.

https://farm5.staticflickr.com/4569/23885113047_e4200e83ca_c.jpg (https://flic.kr/p/CoDrXV)KLM Airbus A310-203 PH-AGD at ENGM/GEN February 28th 1994 (https://flic.kr/p/CoDrXV) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
14-12-2017, 09:43
God 14.desember!

Luke 14 er Teddy Air sin flotte LN-TDY! Teddy Air gjenåpnet ruten mellom Skien og FBU etter at Norving måtte gi seg, og hadde noen fine maskiner å følge med på.

EMB-110 Bandeirante LN-TDY ble registrert i mai 1995 og var i bruk til det ble solgt i Canada i august 2000. Det fløy første gang i 1984 som PP-SHK, og var kanskje en demomaskin for Embraer i USA som N220EB i 10 år før det kom til Teddy Air. Ser slik ut mht fargene det har på bildet. Forøvrig første av 3 ulike bjørnelogoer på halen på dette flyet.
Etter Teddy Air har det fløyet som C-GHCA i 3 år og deretter som N42AN fra 2004, og skal nå være WFU uten at jeg vet hvor lenge det er siden.

https://farm5.staticflickr.com/4566/38033571734_fc2bcc89e4_b.jpg (https://flic.kr/p/ZWTZNN)Teddy Air EMB-110 Bandeirante LN-TDY at ENFB/FBU August 8th 1996 (https://flic.kr/p/ZWTZNN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
15-12-2017, 07:26
God 15.desember

Luke 15 viser en større klassiker enn jeg forsto da jeg var der og tok bildet:
Douglas DC-9-14 cn: 45702 ln: 15 (!) ff: 17-11-1965
ALG Leasing var inne med to ulike bizjets samtidig, HBIAD Falcon 900 og denne DC-9 HB-IEF som de hadde i nesten 10 år, avreisedagen etter OL igjen.

Opprinnelig bygget for Delta Air Lines som N3307L 11-01-1966. Utleid til Southern Airways 02-1973. I-SARJ Alisarda 01-1974, N15NP Northwest Pipeline Co. 05-1981. HB-IAA 04-1983, HB-IEF ALG AeroLeasing fra 10-1985 til 04-1995. XA-SYQ Aero California 05-1995 til WFU på MHV 04-2006.
bilder på a-net viser den ganske plukket fra hverandre så seint som 2016..


https://farm5.staticflickr.com/4545/27238478709_8073bfe6e7_b.jpg (https://flic.kr/p/HuYjKg)ALG AeroLeasing DC-9-14 at ENGM/GEN February 28th 1994 (https://flic.kr/p/HuYjKg) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
16-12-2017, 09:53
God 16.desember!
Luke 16 er fra, nettopp 16.desember i 1991. Air Express var et spennende selskap å følge fra 1985 og utover 90-tallet.
LN-AAB Cessna 550 Citation II ble fløyet for Kværner av Air Express mellom april 1991 og september 1996.

Flyet ble bygget i 1982 og var ex N922RT da det kom til AXP. Seinere har det fløyet som N447KM fra august 2000, N353FT fra august 2004, og flyr fortsatt som YV2959 etter september 2013.

https://farm3.staticflickr.com/2862/13066245653_79002d8c09_b.jpg (https://flic.kr/p/kUBVBt)LN-AAB Cessna 550 Citation II @ FBU December 16th 1991 (https://flic.kr/p/kUBVBt) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
17-12-2017, 08:20
God 3.søndag i advent! og God 17.desember :)

Luke 17 er viet russerne som skulle hjem fra OL i 94. RA-86075 er en Ilyushin IL-86 bygget for Aeroflot i 1985, og fløyet i 20 år til de parkerte det på SVO i 2005, og det ble skrapet året etter. 20 år i lufta. På bidet taxer det inn på tarmac etter ankomst på bane 01 på GEN.

https://farm5.staticflickr.com/4540/23885112847_e889d889a1_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDrUt)Aeroflot IL-86 RA-86075 at ENGM/GEN February 28th 1994 (https://flic.kr/p/CoDrUt) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
18-12-2017, 14:47
Det er 18.desember og håper du har en god en :)

Luke 18 er viet en gammel traver gom kommer på ujevne uanmeldte besøk, sett fra en flyspotters side. C-160D Transall 51+09 på Gardermoen 28.februar 1994, og den hadde vel ikke så mye med OL å gjøre, skjønt hvem vet?
Må vel nære seg en 40 års brukstid, skulle en tro, med byggenummer D-146, i og med at den fortsatt er aktiv.

https://farm5.staticflickr.com/4579/23885115137_38c3c17252_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDszX)German Air Force C-160D Transall 51+09 at ENGM/GEN February 28th 1994 (https://flic.kr/p/CoDszX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
19-12-2017, 13:24
God 19.desember!

Luke 19 er en fin Tu-134A som venter på Vladimir Smirnov og de andre som skulle dra hjem til Astana 28.februar 1994. sto parkert nedenfor det gamle fly tårnet i nordvest, og vi ser et C-130H fra 335skv lurer i bakgrunnen.

Flyet ble bygget i 1978 for Aeroflot som CCCP-65138, og ble overført til Kazakhstan Airways med reg UN-65138 ca 1993, og hadde altså allerede fått deres nye farger i februar 1994. Flyet ble parkert og skrapet i 1999, etter 21 år i lufta.

https://farm5.staticflickr.com/4563/23885112137_d7f0836edc_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDrGe)Kazakhstan Airways Tu-134A UN-65138 at ENGM/GEN February 28th 1994 (https://flic.kr/p/CoDrGe) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
20-12-2017, 09:39
God 20.desember!

Luke 20 viser et av de mer sjeldne fly å se i Sun-Airs flåte, OY-SVK. Det var hos Sun-Air fra juni 1994 til juni 1997, altså i 3 år. Her er det fotografert på FBU 7.mars 1997, og det var et drøyt halvår etter at Sun-Air hadde begynt å fly for British Airways, og et og et ble flyene malt om om i BA-farger. Dette var akkurat i tiden mens flyverden "holdt pusten" i påvente av hva BA ville komme opp med, og noen fly fikk et slags interim-skjema, som ga noen holdepunkter men hva med halen og logoen?? Så vidt jeg vet er OY-SVK det eneste BA flyet som kom innom FBU i interim-skjema, men om noen vet bedre vil jeg gjerne vite ;)

Nok prat, men flyet er fra 1987 og ble levert til Ontario Express som C-FAMJ.
Etter de 3 årene som OY-SVK gikk det videre som SE-LDH, før det i 2001 ble G-JURA for Highland Airways i 10 år, og var en flittig gjest over Nordsjøen fortsatt i basic nøytraliserte BA farger. i 2011 ble det G-LNKS og i november 2015 var det slutt. Ca 28 år i lufta er bra det!
https://farm5.staticflickr.com/4571/38033570504_e88faa3c0e_c.jpg (https://flic.kr/p/ZWTZrA)Sun Air BAe Jetstream 31 OY-SVK at ENFB/FBU March 7th 1997 (https://flic.kr/p/ZWTZrA) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
21-12-2017, 10:59
God 21.desember! :)

Luke 21 gir et glimt inn i den siste sesongen til Norway Airlines. De leide inn MD-87 SE-DHG og MD-83 SE-DHB fra Transwede i mars 1992, og dette var vel mens det var samtaler på gang om et samarbeid Transwede - Norway Airlines - Sterling Airways. Som vi vet ble ikke dette noe av og i oktober 1992 var eventyret ute.

Bildet er igjen tatt fra kafeteriaen på GEN 21.mars 1992, første gang jeg så JA M83, og den taxer nå ut for avgang til Malaga med nær familie om bord.

Flyet SE-DHB ble levert nytt til Transwede i 1986, og det fløy for Transwede i ca 10 år, inkludert utleie til flere selskaper før det i 1996 ble SX-BFO i Venus Air. Etter et år ble det EC-GNY i Spanair som brukte det i 13 år.. Siste faste operatør av flyet var Medallion Air med reg YR-HBE fra juni 2010.
WFU Opa Locka i september 2012, etter 26 år i lufta.
https://farm5.staticflickr.com/4515/23885112647_e0edfe84f0_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDrR2)Norway Airlines MD-83 SE-DHB at ENGM/GEN March 21st 1992 (https://flic.kr/p/CoDrR2) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

SQ 777
21-12-2017, 22:24
Var heldig å fly Norway Airlines på charter 1989 til Kypros... Ikke helt sikker på dato, reg, loggboka er hjemme. Med en av de to 733...

dc-8-63
22-12-2017, 00:34
Naa hadde vi jo en Norway Airlines ekspert her par forumet, OJB som ikke er den OJB men en annen OJB, men jeg mener aa huske at skifte fra 737-300 til MD-83/87 ikke var helt frivillig for Norway Airlines. TransNordic Group som hadde store eier interesser i Sterling kjoepte seg vel inn i baade Norway Airlines og Transwede og hadde vel fingre med i forsoeket paa aa skape et alternativt SAS ut av Sterling, Transwede og Norway Airlines samt aa bytte ut 737-300 med MD -83/87.

LN-MOW
22-12-2017, 02:45
Masse info i Flyhistorisk .. en av disse linkene inneholder et godt sammendrag. Husker ikke hvilken.

https://forum.flyprat.no/search.php?searchid=3945987

Fellowship
22-12-2017, 10:25
God 22.desember!

Luke 22 åpnes og viser det første av 25 Boeing 767-300 som ble levert til Canadian Airlines International, C-FCAB ble levert i april 1988.
Flyet var nesten 6 år gammelt da det 28.februar 1994 kom for å hente canadiske OL-deltakere med følge, her taxer det ut for avgang på bane 01 på GEN.
CAI var i 1987 det nye navnet etter at CP Air (Canadian Pacific Airways) var overtatt av PWA (Pacific Western Airlines), og de fløy i 13 år til det hele ble innlemmet i Air Canada, C-FCAB var operativt for AC fra mars 2001 til det ble tatt ut av bruk fra bare to måneder siden, og parkert i Marana 25-10-2017 etter 29 år i lufta.

Kanadiske fly er sjeldne i Norge, og da jeg så denne var det gått over 20 år siden jeg så på CP Air med DC-8 og PWA med 707 på FBU.

https://farm5.staticflickr.com/4534/23885114967_0a1fe5979e_b.jpg (https://flic.kr/p/CoDsx2)B767-375 C-FCAB at GEN/ENGM February 28th 1994 (https://flic.kr/p/CoDsx2) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

SQ 777
23-12-2017, 06:17
Tusen takk, Ole Johan. Men et naturlig spørsmål er: Har du peiling på hvor mange bilder du har i arkivet ?

Fellowship
23-12-2017, 10:35
Tusen takk, Ole Johan. Men et naturlig spørsmål er: Har du peiling på hvor mange bilder du har i arkivet ?

Godt spørsmål :) En viss oversikt, men ingen nøyaktig peiling nei, tallet er 5-sifret, og tallet vokser fortsatt..

Fellowship
23-12-2017, 10:51
God 23.desember, Lille julaften :)
Dagen da ingen skulle ha tid til å sitte på nett...

Luke 23 har to bilder (et bonusbilde ? )

Og for at ikke noen skal tro at jeg mener at alt var bedre før, og at bilder må være gamle og kornete for å bli interessante, så har luke 23 to bilder som bare er en dag fra å være et halvt år gamle, og likevel er flyhistorie!

2017-sesongen på OSL har vært spennende, og det har ikke vært få nye fly å jakte på. Lørdag 24.juni ble for meg et godt valg på å få nye Dreamlinere på brikken. Poenget med denne kalenderen har ikke bare vært upubliserte bilder, men bilder som ikke kan tas om igjen.

Først nesten helt nye G-CJUI "Karen Blixen" som ankom som DY7142 fra Boston. Levert helt ny til Norwegian Air UK på OSL på selveste 17.mai 2017, og når for en drøy uke siden, omregistrert til LN-LNN 13-12-2017.

Deretter G-CIXO "Victor Borge" som taxer inn etter ankomst fra JFK som DY7002. Uten at jeg visste det da, er bildet tatt på dagen et år etter first flight som var 24-06-2016. Levert som den første 787-9 til Norwegian Air UK 22-07-2016 direkte til LGW. Omregistrert til LN-LNK 19-07-2017.



https://farm5.staticflickr.com/4645/39206197612_a51348ac5f_b.jpg (https://flic.kr/p/22Jw1Cm)B787-9 G-CJUI as DY7142 at ENGM/OSL June 24th 2017 (https://flic.kr/p/22Jw1Cm) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

https://farm5.staticflickr.com/4599/24372374497_de56a2e791_b.jpg (https://flic.kr/p/D8GMPp)B787-9 G-CIXO as DY7002 at ENGM/OSL June 24th 2017 (https://flic.kr/p/D8GMPp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr

Fellowship
24-12-2017, 09:57
God 4.søndag i advent, men enda mer: GOD JUL !! :)

Luke 24 har en litt spesiell historie:

23.juli 1980 var det rundt FBU mulig å unngå å høre ulingen fra 4 Rolls Royce Conway motorer som kom inn for landing på bane 24. Der kom G-ASGG i stedet for den vanlige Trident på BA643 fra LHR. Og den gjorde lowpass og steg og svingte utenom Snarøya og antakelig ca Nesoddtangen og Bygdøy igjen før den landet. Jeg var hjemme og så det hele, men dette var før jeg tok bilder. Men min venn Nils Edvin Johansen var på plass med kamera da den skulle gå igjen, og jeg har blitt bedt om å scanne bildet og dele det med dere. Det passer godt på julaften :)

G-ASGG BAC super VC-10-1151 ble bygget i 1965 som en av 15 super VC-10 for BOAC. Dette flyet ble brukt av BAC for utvikling av automatisk landings utstyr, før det endelig ble levert BOAC i juni 1967. Ble med inn i British Airways i april 1974 og fløy til det ble kjøpt av RAF i 1981 for convertering til K4 tankfly. Endelig wfu fra RAF i 2002 på St Athan, og skrapet i 2003.

Dette er så langt jeg vet eneste gang en BA VC-10 har vært på en norsk flyplass, men hører gjerne om andre vet noe annet :)

https://farm5.staticflickr.com/4598/38379864335_17b311187f_b.jpg (https://flic.kr/p/21tuQwT)British Airways super VC-10 G-ASGG at ENFB/FBU July 23rd 1980 (https://flic.kr/p/21tuQwT) , on Flickr

RJon
24-12-2017, 10:41
Takk så mye for en flottflott adventskalender :) :up:

VC-10
24-12-2017, 10:57
Da avsluttet kalenderen med et fantastisk bilde - dette var virkelig en høydare. Jeg har aldri hørt om en BA VC-10 på norsk jord, så dette var artig å se.
Gleder meg til neste års kalender - God Jul Ole Johan!

KnutW
24-12-2017, 13:22
Tusen takk for en fin julekalender, Ole Johan! Og VC10 på Fornebu er jo virkelig høydepunktet. Jeg har heller ikke hørt om / sett bilder av den på andre norske flyplasser, men det er jo ikke utenkelig at den kan ha vært nedom noen steder én gang eller to. Jeg vet BA brukte den en kort periode på LHR-HEL under en ATC-streik i Sverige da de fløy nordover til Troms og så sydover igjen gjennom Finland. (Dette var mens Sovjetski Sojuz fremdeles styrte butikken i Baltikum og dermed var ikke routing på sydsiden noe tema.)

RAF har vel derimot vært på de fleste større flyplassene i Norge med VC10, mener å huske at den også var i Tromsø med Thatcher?

En flott maskin er det nå åkkesom. Definitivt en av de mest linjelekre noensinne :D

LN-KOG
24-12-2017, 13:47
RAF fløy "rute" med VC.10 til Gardermoen flystasjon under øvelser.