PDA

View Full Version : BRA med Växjö-Berlin


Someone
17-11-2017, 13:05
BRA starter en ny rute mellom Växjö og Berlin (TXL), 2x ukentlig fra 30 mars, med avgang fredag og søndag, så tydeligvis lagt opp til helgeturer. Flys med ATR-72

Nå er det jo litt kortere fra Sør-Sverige til Europa enn Norge, men spørsmålet her er jo om etterhvert kan se lignende ruter fra de litt mindre norske flyplassene, med f.eks Widerøe?

Fbu76
17-11-2017, 23:50
BRA starter en ny rute mellom Växjö og Berlin (TXL), 2x ukentlig fra 30 mars, med avgang fredag og søndag, så tydeligvis lagt opp til helgeturer. Flys med ATR-72

Nå er det jo litt kortere fra Sør-Sverige til Europa enn Norge, men spørsmålet her er jo om etterhvert kan se lignende ruter fra de litt mindre norske flyplassene, med f.eks Widerøe?
Det har vel Widerøe forsøkt tidligere? Fram til Fornebu ble nedlagt fløy de Fornebu-Tempelhof med Dash7. (Reiste med dem i 97). Så vidt jeg husker så fløy også PanAm med små propellfly mellom Fornebu og Tegel på 80-tallet.

Someone
17-11-2017, 23:51
Det har vel Widerøe forsøkt tidligere? Fram til Fornebu ble nedlagt fløy de Fornebu-Tempelhof med Dash7. (Reiste med dem i 97). Så vidt jeg husker så fløy også PanAm med små propellfly mellom Fornebu og Tegel på 80-tallet.



Men veldig mye har skjedd siden 90-tallet [emoji846]

BU662
18-11-2017, 10:36
Men veldig mye har skjedd siden 90-tallet [emoji846]

Ja, Nordmennene har oppdaget hvor billig det er å ha en long-weekend i Berlin :drink

Someone
20-11-2017, 14:03
Ja, Nordmennene har oppdaget hvor billig det er å ha en long-weekend i Berlin :drink

Men kanskje litt begrenset med Berlinere som vil til Växjö for en helg? :p

Dog så tror jeg dette flyet kommer fra/flyr til Bromma, slik at jeg antar det går an å få en ganske effektiv connection TXL-VXO-BMA?

FlightDeck
20-11-2017, 14:16
Nå er det jo litt kortere fra Sør-Sverige til Europa enn Norge, men spørsmålet her er jo om etterhvert kan se lignende ruter fra de litt mindre norske flyplassene, med f.eks Widerøe?

Jeg tror vi først og fremst kommer til å se ruter til Sør-Europa fra mindre flyplasser, noe SAS allerede har vist tegn til gjennom nye A320neo-ruter til Malaga. Norwegian har også flere slike ruter.

Slike helgeturer blir ofte døgnflyer - veldig populære en stund og så mister de popularitet. "Alle" i Ålesund hadde vel vært i Riga etter airBaltics satsing, tilsvarende hadde vel "alle" i Haugesund vært i Bremen som følge av Ryanairs rute. Det trenger ikke nødvendigvis å være et problem med slike ruter - BRA kan f.eks. kjøre ruten til Berlin en sesong, deretter flytte den til Praha neste sesong, deretter Amsterdam, osv.

Det som derimot kanskje viser seg å holde seg gående lenger er rutene fra svenske småbyer ut i Europa, som er kraftig subsidiert av kommunene. F.eks. bmi regionals ruter fra Karlstad til Frankfurt via Jönköping, Norrköping-München og Nordicas rute Örebro-København.

Fredrik74
20-11-2017, 14:32
Men kanskje litt begrenset med Berlinere som vil til Växjö for en helg? :p

Det finns ett intresse för södra Sverige i Tyskland. Småland(där Växjö ligger) har massa hus att hyra. Några nedan har "German TV".

http://www.swedcottages.se/engelska/stuga_bet.htm

LN-MOW
20-11-2017, 16:44
Tyskland og Sverige har jo alltid hatt tette bånd. Les Lautitzen-bøkene til Jan Gilliou .. ;)

BU662
20-11-2017, 18:50
Men kanskje litt begrenset med Berlinere som vil til Växjö for en helg? :p

Dog så tror jeg dette flyet kommer fra/flyr til Bromma, slik at jeg antar det går an å få en ganske effektiv connection TXL-VXO-BMA?

Sparrow Aviation prövde seg med KLR-TXL, samme rute-opplegg, samme tider -> Didn't work.

Berliners har stort lyst å gå til ARN og i langt langt mindre grad til GOT. Hverken KLR eller VXO er langhelg-destinasjoner per se. Tvert imot, det er reisemål for en små gruppe leisure-travellers med spesiellt interesse. Ser man på utvalg av destinasjoner som tilbys rimmelig billig fra easyJet og Ryanair fra SXF, så har jeg personlig store tviler at man vil klare seg å lure mange tyske tyrister til VXO...

KnutW
20-11-2017, 19:51
Tyskland og Sverige har jo alltid hatt tette bånd. Les Lorentzen-bøkene til Jan Gilliou .. ;)

Lorentzen bøkene?

LN-MOW
21-11-2017, 00:20
‘Det store århundredet’ er visst navnet på serien. Spesielt de første bøkene synes jeg er interessante.

https://www.tanum.no/serie/Det%20store%20%C3%A5rhundret

KnutW
21-11-2017, 12:55
Aha, de har jeg lest, veldig artige bøker. Bøkene omhandler tre brødre og deres etterkommere, men de heter Lauritzen, ikke Lorentzen. Det var det som fikk meg til å stusse. Saken oppklart!

Og så tilbake til topic...