LN-KGL
15-08-2006, 23:34
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/Jet2-tittel.jpg
Da middagen unnagjort, vi hadde sjekket inn hos Jet2 (ingen begrensninger på hvor tidlig man kan sjekke inn) og har kommet oss gjennom en av de mange sikkerhetskontroller på AMS. Vår flytur til LBA hadde avgangstid 20:45 og vi hadde derfor god tid på innsiden. Som de fleste lavprisflighter, så går også Jet2 fra den nye lavprispiren - pir H.
Hva gjør man så på innsiden når man venter? Siden man er i Nederland, så tar man seg en tur i ostebutikken - med seg fra denne har man da f.eks. en halvkilo Henri Willing's Gerookte Gesmolten Kaas 45+. Så var det av sted for å sjekke forholdene ut mot pir H.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/4X-BAU.jpg
Og der så vi bl.a. denne Arkia 757-300en, men så stort oppbud av politi i nærheten så trakk vi oss tilbake.
Omtrent på denne tiden så vi også at vår flight var forsinket med 25 minutter og ny avgangstid var satt 21:10. For å korte ventetiden satte vi tre musketerer ut på vandring, og stoppet gjorde vi ikke før vi plutselig var i andre enden på non-Schengen-delen. Der var det heldigvis både en kaffebar (redning for KOG) og et røykeområde (redning for meg). Etter å ha vandret ut til nesten enden av piren så vi Jet2 Yorkshire lande, og siden vi ikke visste hvilket fly som skulle bringe oss til LBA og det var bare litt over 30 minutter til vår nye schedule, så ble det tatt helomvending og rask marsj tilbake i retning pir H.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/5Y-KQS.jpg
Underveis ble denne Kenya 777-200ER passert. Da vi kom frem til Pir H viste det seg av Yorkshire-n var satt opp til Manchester og gate H3 var fremdeles tom. Ja, ja, da var det bare å gå på flyjakt med IXUSen da. Første innkommende var denne:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/TC-AKL.jpg
Og noen minutter senere kom det inn en hvit Jet2 med islandsk registrering,
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/TF-ELO.jpg
men heller ikke denne kom inn til vår gate.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/G-CELB.jpg
Siden Yorkshire skulle til Manchester, kanskje det ville bli Manchester på oss til Leeds Bradford? I hvert fall gikk flyet som forårsaket at vi returnerte til vår pir uten vi hadde sett snurten av vårt, og faretruende nok var neste avgang kl. 22:00 fra gate H3 flyttet videre utover piren - og klokken var akkurat passert 21.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/TC-TJC.jpg
Enda en push-back og nå passerte kl 21:10 - og ikke noen Jet2
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/HA-LKT.jpg
Fra lenger ute på pir H passerte denne Sky Europe 1999-modell 737-33V (ex. easyJet)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/HB-JZJ.jpg
Selv den sveitsisk-registrerte easyJet A319 på H2 fikk push-back
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/G-CELE.jpg
Er ikke det en Jet2 da? Er det vår? Og riktig nok, den takser inn til gate H3 - her blir det rundt en times forsinkelse, men putt putt vi kommer oss til LBA.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/LBA/LBA-arr.jpg
For å gjøre en rundt en times flight kort siden det ikke ble noen bilder om bord, etter min mening er Jet2 en av de bedre britiske lavprisselskaper. Interiøret kan sammenlignes med Norwegian - samme pitch, grågrønne skinnseter men de er høyere en DYs, hattehylledekselet har deres forskjellige destinasjoner påklistret (Bergen var der også), rent og pent var det også (selv etter en rekordrask turnaround på 20 minutter) og også butikktilbudet har likheter med DY - bare litt billigere.
De i den skape enden greide å ta inn noen minutter, men den siste delen under innflyvningen fikk de arbeide bra mot den urolige luften. LBA kan godt sammenlignes med et hangarskip - en høyt plassert flyplass med et urolig hav av bakker og daler rundt. Resultatet ble en firm landing og en hard oppbremsing for å komme inn på apron uten å back-tracke. Vi var med det absolutt på bakken og det ble en kort spasertur inn til terminalen parkingsplass nr. 9. Nå var det bare å komme seg gjennom passkontrollen. Det varte og rakk siden døren inn til kontrollen ikke var åpent (trolig var det en FR-flight fra Dublin som ble håndtert foran oss og de har andre regler - LBA synes bare til å ha en passkontroll). Når døren ble åpnet opplevde jeg den raskeste passkontroll på britisk jord til nå - å vise et åpent pass med bilde mens man gikk forbi var nok. Så var vi inne i bagage claim og ut kom våre kofferter i det vi kom frem til beltet. Da var det bare å komme seg ut, prøve finne ut hvor Travelodge-n lå. Reiseleder KOG meldte seg frivillig å finne det ut, men vi to andre fikk oss noe frisk luft utenfor (noe av min luft var selvsagt filtrert gjennom en sigarett). Det ble også tid til å ta bildet ovenfor.
Turen ned til hotellet var noen få hundre meter fra der vi stod, og tre kofferttrillende turdeltakere begav seg nedover. Rundt 22:30 var vi alle sjekket inn og £25 pr natt var absolutt ingen avskrekkende pris heller - nytt hotel, god stor seng, et fint bad, arbeidsbord, lenestol, sofa TV og WiFi.
Så var det å komme seg til køys og forberede seg på neste dagens nyheter - men det kommer i neste del.
Da middagen unnagjort, vi hadde sjekket inn hos Jet2 (ingen begrensninger på hvor tidlig man kan sjekke inn) og har kommet oss gjennom en av de mange sikkerhetskontroller på AMS. Vår flytur til LBA hadde avgangstid 20:45 og vi hadde derfor god tid på innsiden. Som de fleste lavprisflighter, så går også Jet2 fra den nye lavprispiren - pir H.
Hva gjør man så på innsiden når man venter? Siden man er i Nederland, så tar man seg en tur i ostebutikken - med seg fra denne har man da f.eks. en halvkilo Henri Willing's Gerookte Gesmolten Kaas 45+. Så var det av sted for å sjekke forholdene ut mot pir H.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/4X-BAU.jpg
Og der så vi bl.a. denne Arkia 757-300en, men så stort oppbud av politi i nærheten så trakk vi oss tilbake.
Omtrent på denne tiden så vi også at vår flight var forsinket med 25 minutter og ny avgangstid var satt 21:10. For å korte ventetiden satte vi tre musketerer ut på vandring, og stoppet gjorde vi ikke før vi plutselig var i andre enden på non-Schengen-delen. Der var det heldigvis både en kaffebar (redning for KOG) og et røykeområde (redning for meg). Etter å ha vandret ut til nesten enden av piren så vi Jet2 Yorkshire lande, og siden vi ikke visste hvilket fly som skulle bringe oss til LBA og det var bare litt over 30 minutter til vår nye schedule, så ble det tatt helomvending og rask marsj tilbake i retning pir H.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/5Y-KQS.jpg
Underveis ble denne Kenya 777-200ER passert. Da vi kom frem til Pir H viste det seg av Yorkshire-n var satt opp til Manchester og gate H3 var fremdeles tom. Ja, ja, da var det bare å gå på flyjakt med IXUSen da. Første innkommende var denne:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/TC-AKL.jpg
Og noen minutter senere kom det inn en hvit Jet2 med islandsk registrering,
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/TF-ELO.jpg
men heller ikke denne kom inn til vår gate.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/G-CELB.jpg
Siden Yorkshire skulle til Manchester, kanskje det ville bli Manchester på oss til Leeds Bradford? I hvert fall gikk flyet som forårsaket at vi returnerte til vår pir uten vi hadde sett snurten av vårt, og faretruende nok var neste avgang kl. 22:00 fra gate H3 flyttet videre utover piren - og klokken var akkurat passert 21.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/TC-TJC.jpg
Enda en push-back og nå passerte kl 21:10 - og ikke noen Jet2
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/HA-LKT.jpg
Fra lenger ute på pir H passerte denne Sky Europe 1999-modell 737-33V (ex. easyJet)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/HB-JZJ.jpg
Selv den sveitsisk-registrerte easyJet A319 på H2 fikk push-back
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/AMS/G-CELE.jpg
Er ikke det en Jet2 da? Er det vår? Og riktig nok, den takser inn til gate H3 - her blir det rundt en times forsinkelse, men putt putt vi kommer oss til LBA.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-2/LBA/LBA-arr.jpg
For å gjøre en rundt en times flight kort siden det ikke ble noen bilder om bord, etter min mening er Jet2 en av de bedre britiske lavprisselskaper. Interiøret kan sammenlignes med Norwegian - samme pitch, grågrønne skinnseter men de er høyere en DYs, hattehylledekselet har deres forskjellige destinasjoner påklistret (Bergen var der også), rent og pent var det også (selv etter en rekordrask turnaround på 20 minutter) og også butikktilbudet har likheter med DY - bare litt billigere.
De i den skape enden greide å ta inn noen minutter, men den siste delen under innflyvningen fikk de arbeide bra mot den urolige luften. LBA kan godt sammenlignes med et hangarskip - en høyt plassert flyplass med et urolig hav av bakker og daler rundt. Resultatet ble en firm landing og en hard oppbremsing for å komme inn på apron uten å back-tracke. Vi var med det absolutt på bakken og det ble en kort spasertur inn til terminalen parkingsplass nr. 9. Nå var det bare å komme seg gjennom passkontrollen. Det varte og rakk siden døren inn til kontrollen ikke var åpent (trolig var det en FR-flight fra Dublin som ble håndtert foran oss og de har andre regler - LBA synes bare til å ha en passkontroll). Når døren ble åpnet opplevde jeg den raskeste passkontroll på britisk jord til nå - å vise et åpent pass med bilde mens man gikk forbi var nok. Så var vi inne i bagage claim og ut kom våre kofferter i det vi kom frem til beltet. Da var det bare å komme seg ut, prøve finne ut hvor Travelodge-n lå. Reiseleder KOG meldte seg frivillig å finne det ut, men vi to andre fikk oss noe frisk luft utenfor (noe av min luft var selvsagt filtrert gjennom en sigarett). Det ble også tid til å ta bildet ovenfor.
Turen ned til hotellet var noen få hundre meter fra der vi stod, og tre kofferttrillende turdeltakere begav seg nedover. Rundt 22:30 var vi alle sjekket inn og £25 pr natt var absolutt ingen avskrekkende pris heller - nytt hotel, god stor seng, et fint bad, arbeidsbord, lenestol, sofa TV og WiFi.
Så var det å komme seg til køys og forberede seg på neste dagens nyheter - men det kommer i neste del.