Log in

View Full Version : Air France A318 fra Oslo til Paris... en gladhistorie


Fnate
16-11-2017, 16:03
Tenkte å lage en minirapport om nye AF A318 servicen på OSL, jeg. Ikke noe stort reisebrev denne gangen.

I dag skulle jeg til Warzawa. Det er jo så som så, men det var lite jeg kunne gjøre for å overtale dem til å flytte messen til Madeira uansett. Så til Warzawa skulle jeg.

For ikke så lenge siden leste jeg her at Air France skulle begynne med skikkelig AF service og A318 til CDG. At de flyttet til Terminal 2F og samtidig oppdaget jeg at det var svært mye mindre kostbart å fly dem i business hvis man skulle videre. Fremdeles ikke billig, men så hadde jeg innmari lyst til å prøve denne nye flighten ut fra OSL.

Pellefanten var IKKE vond å be, for han husker sin tidligere AF opplevelse med personlig assistent og sjokoladebokser. Selv om dette ikke kom til å bli helt det samme, var han klar som et egg.

Så i formiddag var alt klart og vi skulle på tur

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/28b5e7f6731ef8e97f08b584c1c3d925.jpg

På OSL gikk jeg som vanlig (selvpining?) i Fast Track for "andre enn SK/DY". Det er en svært pinlig opplevelse for man skal liksom gå forbi køen av economy-pax og bare stille seg foran dem. Jau... det tør ikke jeg. Jeg kommer så langt som igjennom gaten, men så svikter motet og jeg går bakerst i den store køen.

At de ikke kan få noen som står og guider det der er helt ubegripelig. Det har begynt å stå en fyr der, men han er som regel mest opptatt av å få folk vekk fra Fast Track slusene eller med å få economy pax fra andre plasser inn i denne køen.

Sutring til side, security på OSL er så rask at det ikke betyr så mye. Det er bare litt teit.

AF bruker OSL-lounge og med C-billett kan man bruke den nye delen. Må nok desverre si at SAS kantina på OSL nå har passert denne med god margin. Før var det motsatt. De hadde ingen vafler i dag (til elefantens enorme skuffelse), men de hadde spekeskinke og eggerøre.

Eller "junk", som noen Amerikanere kalte det. Mon tro om de noensinne har besøkt en lounge i sitt eget land?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/fbb48b9bb653d89f54c65c586aff5722.jpg

A318 er kul, for den er så innmari liten. Her et lite bilde av balja før boarding

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/b0b1d373881a83b0ad66c3f6deac9908.jpg

De var veldig strikte på boarding i henhold til barnefamilier og Sky Priority. Noe jeg ikke visste var at man måtte ha pass for å boarde. Vanligvis er det jo ikke engang ID, og er det ID holder det med førerkort i Oslo. Men altså ikke på AF.

Flyet var visstnok helt fullt (det var det jo strengt tatt ikke, for jeg hadde hele rad 1 for meg selv) så de sjekket bags gratis for folk.

Bla bla bla... masse prat og gnag om unødvendige ting fra "unge" Fnatesen dette her. Alt ordnet seg og etter litt passleting var jeg på vei ombord

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/5b5fb533a2fa4d144a523317152e69da.jpg

Kabinen ser veldig fresh ut. Ikke noe luksus, og det virket ikke som en ny balje (F-GNUG?). Men altså fresh med fine mørkeblå stoffseter og røde detaljer

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/c040953e5b323695992219d36adca939.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/874ec527ad39bec82172954bde7a21b3.jpg

For første gang på short haul (utover Turkish or Aeroflot, som er i en klasse for seg) fikk jeg pre-departure vann og klut av en veldig hyggelig flyvertinne med ansvar for C-kabinen

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/6a5dbb24802dc4b8ff95290c592738e8.jpg

Fin arbeidsbenk hadde de også i denne balja. En arbeidsbenk som snart skulle bære en stor flaske Champagne. Heidseck eller noe sånt. Kan ikke så mye om Champagne.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/7c83004c54e148b8f4fa40d4af2c5316.jpg

Rimelig raskt etter avgang var det servering. Ikke noe tiltale ved navn, slik de gjør hos KLM. Men svært hyggelig service. Og skikkelig god mat.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/6e409c8828bcecebbe69de0c84bd0a19.jpg

Utover nevnte Aeroflot er dette klart beste maten jeg har smakt på intra europe. Turkish var jo også helt der oppe men de har gjort store matkutt i senere tid.

Til dette kom hun med Perrier, Champagne og kaffe. GOD kaffe. Skikkelig god kaffe, faktisk.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/f29229f6b96dc6aa03069da884d375e5.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/6bb804bffccf2b06f811cf3fe13203f4.jpg

Det var hele tiden service igjennom flighten. På et tidspunkt gikk flyvertinnen bort til alle og beklaget at hun kom til å bli borte noen minutter, for å hjelpe til bak. Men hun kom snart tilbake

Alt i alt var vi 5 passasjerer i business, fordelt på 3 rader. Er litt usikker på fordelingen med connections men tror det kan være ca 50/50.

Desverre fikk vi bussgate i Paris

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171116/ff1a779603e71a6bfb2f6809ea9a6818.jpg

Men bortsett fra det er Terminal 2F helt topp. Ingen ny security, slik de har i London. Det er masse butikker og restauranter. 2 AF lounger og alt man kan trenge.

Kort oppsummert (meg):
Air France på OSL-CDG var strålende bra. Siden Aeroflot og Turkish er rimelig ukurrante på Euro-flighter, og til dels ekstremt kostbare på slike, så er Air France nok nå det beste alternativet jeg kan tenke meg. Vesentlig bedre mat enn KLM, BA, Lufthansa og tvers igjennom en bedre opplevelse av Business Class på gamlemåten.

Kort oppsummert (elefanten):
To kaker! Jeg fikk to kaker istedenfor bare en. To kaker er alltid bedre enn en.
De hadde Cola åsså. Terningkast 7

TriStar
16-11-2017, 16:19
Så denne stuttjukken fra AF ved gate i går kveld. Kom til å tenke på at jeg har en god slump FB-poeng på konto som jeg aldri ser ut til å få brukt på noe fornuftig. Hmmm... Mangler jo A318 i loggen[emoji846]


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-MOW
16-11-2017, 16:28
Kabinen ser veldig fresh ut. Ikke noe luksus, og det virket ikke som en ny balje (F-GNUG?). Men altså fresh med fine mørkeblå stoffseter og røde detaljer



F-GUGG kanskje? (Nei, jeg kødder ikke :D ) Fra 2004. Alle 18 er fra 2003-2007.

Concorde98
16-11-2017, 19:07
Fin rapport! :) Enig i den fasttracken på OSL du beskriver. Flau affære å føle å snike foran. Siste gangen var det en som imidlertid nærmest ropte slipp ham, meg altså, fram. En eldre dame bråstoppet i det hun skulle legge sine ting i boksen på båndet for å slippe fram meg. Der sa security fra, men veldig kjedelig opplegg å dele slusa! Har opplevd det samme på ARN i SK fasttrack en gang også. I morgen skal jeg på samme fastrack igjen på OSL...
Ellers fikk jeg faktisk servert et glass juice en tidlig avgang med OS i C ved gaten. Tiltalt med navn i economy tilbake ble vi også. Så OS i Europa er bra.
God tur videre! :)

Bergern
17-11-2017, 03:03
Finfin oppsummering!
Støtter de fleste kvalitetspunktene; Pinlig fast-track. Skal jeg først snike, så hadde det vært fint om det var en eller annen ansatt som gestikulerer hit og dit og sier det er greit. Osl-loungen er blitt litt stusselig, tross muserende på flaske. Hadde dog en god opplevelse med spekemat, eggerøre og rømmedressing til lunch forrige uke. Litt vrient å sammenligne med SAS, siden det stort sett reises Sky og det skjer jo aldri at jeg prøver begge samme dag.
2F på CDG er flott, men de gangene jeg bare skal til Paris, må jeg si at jeg på slutten foretrakk 2G. Raskt både ut og inn, drosje etter 100 meter og en meget oppegående lounge på veien hjem.

jb1
17-11-2017, 07:22
Fin rapport. Hyggelig at AF satser litt på OSL igjen. Biz så jo trivelig ut også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mann78
17-11-2017, 08:55
Et litt dumt spørsmål fra et økonomisk ståsted: når man ser på prisforskjellen her, ca 1200kr for eco, samt ca 2600kr for biz. Er det verdt å betale så mye mer for litt mat, fasttrack og longe? På så korte turer.

Nettopp vært på CDG selv med Scandale Airlines, vurderte Air France til samme pris. Får bli neste gang.

OttoL
17-11-2017, 09:33
Er det verdt å betale så mye mer for litt mat, fasttrack og longe? På så korte turer.


Nei.

Er ikke verdt å kjøpe BMW heller, men noen gjør jo det uansett ;)

Fnate
17-11-2017, 09:59
Et litt dumt spørsmål fra et økonomisk ståsted: når man ser på prisforskjellen her, ca 1200kr for eco, samt ca 2600kr for biz. Er det verdt å betale så mye mer for litt mat, fasttrack og longe? På så korte turer.

Nettopp vært på CDG selv med Scandale Airlines, vurderte Air France til samme pris. Får bli neste gang.Og ledig midtsete. Det teller mest for meg.

Om det er verd det er vel litt individuelt. Jeg betaler forskjellene fra eco til biz av egen lomme, med mindre det er noe helt spesielt. For meg er det verd det og jeg gjør det ca 60% av turene.

Det er ledig midtsete og smidigheten med alt. Samt her å få et godt måltid så jeg slipper å tenke på det ved ankomst.

Men jeg ser jo at det er mye penger og det kommer nok en tid der jeg ikke har råd lenger, eller må prioritere annerledes. Gleder meg ikke.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

jb1
17-11-2017, 10:01
Et sois le bienvenu à Varsovie, eller Velkommen til Warszawa som det ogsaa heter.

Fnate
17-11-2017, 10:02
Fikk forresten et av de mest velsmakende flymåltid jeg kan huske på kveldsflighten videre til WAW. Kan man håpe på noe tilsvarende til Oslo sent imorgen?

Det var torsk https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171117/6dc3156736a841185b561c82411dc6b2.jpg

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

LN-MOW
17-11-2017, 13:14
Fikk forresten et av de mest velsmakende flymåltid jeg kan huske på kveldsflighten videre til WAW.

Det var torsk

Bleket laks ....... :o. :lol:

Fnate
17-11-2017, 13:16
Bleket laks ....... :o. [emoji38]Pøh!! :)

Men jeg var skeptisk. Det så ut som røkt kolje med roadkill-dip

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Fnate
21-11-2017, 20:17
Får vel legge til her at Oslo ikke har noe av den kjempedigge maten man får ellers i Europa.

CDG-WAW og WAW-CDG hadde helt kriminelt god varmmat. Tenkte de fikset det samme på kveldsflighten opp til Oslo siden den vel er lenger (fikk mer poeng og flytiden var lenger).

Det var ikke tilfelle og det suger litt, selv om den kalde maten på OSL-CDG og CDG-OSL var god. Bedre enn BA/LH. Det var bare at til WAW så var den helt konge. Litt som BA i gode gamle dager (før 0103).

Mon tro om det at SAS kuttet servicen her oppe, og vi har så få direkteruter med andre enn DY, gjorde at "alle" andre tenkte at vi ikke trenger noe særlig opp til OSL. Vi er uansett bedre siden vi har en business class, så vi kutter vi også.

Men det er jo bare en spekulasjon fra min side. Men jeg hadde kanskje tenkt sånn selv om jeg var sjef. Siden ingen tilbyr noe varmt, så behøver ikke vi heller.

Ja ja. Ny test om 2 dager

Discus
21-11-2017, 21:46
Takk for fin rapport. Det med pass er ikke AF-greie, men en fransk greie. Det er grensekontroll i Frankrike (pass på inn og utreise), så man må ha pass for å slippe inn der, altså dokumentkontroll i gaten på Gardermoen (sammen med Norwegian til Frankrike for litt siden)

Du må jo bare få deg en tur med BA-A318-balja til JFK, sånn bare for å ha flydd en sånn på langtur

firsttimer
22-01-2018, 18:38
Har hørt at AirFrance har smalere seter enn de andre, merket du noe til det på bizniznizzeklasse?

Fnate
30-01-2018, 18:53
Har hørt at AirFrance har smalere seter enn de andre, merket du noe til det på bizniznizzeklasse?

Nei det la jeg ikke merke til.

LN-MOW
30-01-2018, 19:13
Har hørt at AirFrance har smalere seter enn de andre, merket du noe til det på bizniznizzeklasse?

Trumpfact.

Alle Air France's A320'er (alle typer) har 18 tommer brede seter. Til sammenligning har KLM's 737-flåte (og øvrige shorthaul-fly) 17 tommer.

TriStar
31-01-2018, 00:20
Trumpfact.

Alle Air France's A320'er (alle typer) har 18 tommer brede seter. Til sammenligning har KLM's 737-flåte (og øvrige shorthaul-fly) 17 tommer.


Forrige uke fløy jeg KL737, AF321 og AF318. Sistnevnte var klart å foretrekke med behagelige stoffseter, og ikke minst separat koppholder[emoji106]