View Full Version : Min første SK A319 flight CPH-DUS-CPH
Tommy777
15-08-2006, 21:42
Hei
Det er ikke hver dag man mottar en invitasjon fra SAS på å være med på den første scheduled flight på en nylevert maskin!
Jeg var egentlig booket med SK945 den 31. august før denne invitasjonen dukket opp. SAS ordnet opp så jeg vil ha følgende reiserute:
30SEP OSL-ARN SK484 0905, sete 2C B736
Sammen med 2 Flyertalk kolleger, har vi møte med SAS på Frøsundavik på onsdag. Etterpå bærer det til CPH med storebroren til nykomlingen.
30SEP ARN-CPH SK411 1810, sete 3D A321
Trekker meg da tilbake til Park Inn hotellet ved CPH.
Etter jeg fikk invitasjonen, valgte jeg å høre om det var noen på Flyertalk som kunne tenke seg å være med på turen med betalte billetter, selvsagt er det flere som tar i på denne galskapen. Til nå er vi allerede blitt 3, regner med at vi blir en 5-6 pers med..
Den store dagen starter i 7 tia da vi skal møtes på CPH, har ikke detaljer om alt som vil skje, men det blir nok cockpit besøk, med mere... Og bilder skal jeg love mange av!
31SEP CPH-DUS SK1629 0815, ikke fått sete enda A319
31SEP DUS-CPH SK1630 1010, ikke sete her heller A319
Etterpå blir det lunsj, deretter SK943 CPH-ORD
Om det er noe stemning for å lage en rapport på CPH-ORD, kan jeg gjerne mekke det. Post om det er av interesse. Har sete i Monkey, men det blir nok en oppgradering, ja.
Håper det vil smake!
Edit: ARN-ORD ble selvsagt CPH-ORD, ble litt surr i all ombookingen her. Det viste seg også at SAS har måttet bruke dette flyet til flere turer denne uken slik at dette slettes ikke er den første turen. Det blir dog min første tur :lol:
Jeg tar gjerne en stykk rapport fra samtlige av disse flightene du nevner her, pluss en dose gode bilder. ;)
Tommy777
16-08-2006, 15:58
Screwed... En A321 fikk tech i dag i CPH og grunnet mangel på fly har de satt A319 inn på en tur i kveld til Geneve.
Så det blir nok ikke med brask og bram den 31. alikevel... Får se om jeg gidder å ta denne turen da
Tommy777
17-08-2006, 00:35
Vel, fikk en tilbakemelding fra SAS i dag om at det blir et spesielt arrangement den 31. slik at jeg kommer til å ta turen. Det er faktisk 6 kompiser fra Flyertalk som blir med på turen!
T
Gleder meg til rapportene og bildene :D
Etterpå blir det lunsj, deretter SK943 ARN-ORD
Dont make sense.. ARN-ORD er SK945.
Skal du reise fra CPH eller ARN? - Uansett, blir spennende med bilder og rapport.
Tommy777
18-08-2006, 14:02
Originally posted by Thomas
Etterpå blir det lunsj, deretter SK943 ARN-ORD
Dont make sense.. ARN-ORD er SK945.
Skal du reise fra CPH eller ARN? - Uansett, blir spennende med bilder og rapport.
He he. Ser at jeg skrev ARN-ORD, skal seff være CPH-ORD.. Beklager..
Er i Oslo, skal til Chicago. Skulle reise å ha møte med SAS i Stockholm den 30. overnatte der, og deretter reise med SK945.
Men når denne invitasjonen kom, måtte jeg si til SAS at jeg ikke kunne fordi jeg skulle reise med 945 til Chicago den dagen. Siden det SK943 går på ettermiddagen. ble jeg derfor ombooket av SAS til 943 sånn at jeg fikk tid til å ta turen CPH-DUS-CPH. Sånn at istedetfor å reise OSL-ARN-ORD, blir det nå OSL-ARN-CPH-DUS-CPH-ORD
Bedre nå? ;)
Tommy777
30-08-2006, 21:15
Ja, i morgen er den store dagen.. Skal bli gøy selv om Prinsen begynner å bli litt brukt nå
Er i Stockholm nå, flyr nedover til CPH kl 0620 i morra :wow:
Det blir med 5 Flyertalk kompiser på turen, to av dem er med ARN-CPH i morra, resten møter ved gaten der nede
Blir henta ved gaten av en kjekk SAS dame som vil ta gutta med til DUS gaten der det blir pre-boarding. Vi får go nuts med kamera både inni og utenfor flyet. Så erre frokosttur til DUS, snur på hælen og flyr tilbake til CPH. Det blir cockpitbesøk in flight. Etter returen til CPH, har de booket et konferanserom i loungen der vi vil treffe en kar fra SAS international, Så blir det vel enda mer mat frem til Chicagomaskinen går i halv fire tia.
Skriver rapport på 943 i morra ettermiddag, laster opp noen få bilder der, tar så lang tid via Connexion
Vi snakkes
Ta bilder fra innsiden også... Gleder meg til rapporten...
Tommy777
31-08-2006, 19:07
Greetings fra 34000 fot. Champagnen holder korrekte 8 grader på 9H med G ledig på en skitten A340 av gamle typen.
En innholdsrik dag i dag.
Får vel starte fra begynnelsen.
Onsdag 30/8 SK480OSL-ARN, 0835 737-600 Sete 5C, en klasse.
Opp tidlig, har begynt å bli litt kaldt i været nå. Siden jeg har solgt min kjære Audi fordi jeg skal flytte til USA, hadde jeg leiebil denne uken. Fant ut at jeg liksågodt kunne levere bilen på Gardermoen. Kjørte den latterlige Renaulten utover en tom E6 og ankom OSL 0750. Det var litt kø i sikkerhetskontrollen, men jeg var ved gaten ca. en halvtime før avgang. Det var såpass knapt med tid at jeg hoppet over loungen.
Vanskelig å ta bilde ved gate 36, men jeg klarte det :colgate:
Vel ombord, hadde jeg den samme hyggelige flighten som en annen av våre kjære medlemmer beskrev i en flott rapport for noen dager siden. Midtsetet var ledig, rundstykkene og kaffen var varme og det smaker med litt frokost.
Landet på rute i Stockholm, rett etter tullen møtte jeg Gustaf, en fellow Flyertalker.
Medlemmene på SAS boardet på FT har valgt 3 personer i en kontaktgruppe som ofte har møter med SAS direktører, spesielt EB. Det er Gustaf (for Sverige), Ole (Danmark) og yours truly fra gamlelandet.
Flyet fra CPH som Ole var på var halvtimen sen og vi tok oss en kopp kaffe oppe i kafeteriaen i T5. Fikk tatt et bilde av TGs 744 som sto med vidåpne dører for å lufte ut tåfisen etter enn lang tur fra BKK.
Etter Ole landet, tok vi taxi til Frøsundavik og ble møtt av Kerstin, prosjektleder hos EB. Hadde først et møte med EB der de fikk presentere sine "nyheter". Også EB har fått en ny sjef nylig. En ung, dansk dame som virker meget oppegående.
I 3 tiden kom Lasse. Det er ikke det første møtet han har med oss FTere. Han er en ivrig lurker som følger med på alt vi skriver...
Etter møtet tok Gustaf og jeg taxi ut mot Arlanda. Gustaf skulle med fly tilbake til Karlstad, jeg skulle campe på Park Inn hotellet på Arlandastad. Et billig, meget godt alternativ med gratis shuttlebus til Arlanda som kun er 5 minutter unna. Jeg måtte slå drosjesjåføren i bakhodet da han faktisk sovnet på motorveien!!!
Vel fremme på hotellet med livet i behold, var det bare å kjøpe seg internet kort, ta seg en hamburgare tallrik, poste på FT og Scanair, svare på mail og gå i koma, vekkeklokka lurte noen få timer unna....
Torsdag 31/8 klokka fytterakkern!
Om det er noe jeg respekterer tungt, er det dere karer som holder hjulene i gang for at gutta skal komme seg dit de skal. Fatter ikke hvordan dere klarer å stå opp så tidlig hver dag.
Unge lovende skjønte ihvertfall lite da vekkerklokka på mobilen i stereo med hotelltelefonen ringte vilt kl 0500.....
Det er dog lettere å komme seg opp når det er noe man gleder seg til. Selv om det kun var en gammeljomfrutur jeg var invitert til, gledet jeg meg til å bli med Prinsen på tur.
Shuttlebussen var stappfull og vi var på Arlanda 5 minutter senere. Jeg tasset igjennom fast tracken de er velsignet med på ARN og visste at loungen faktisk ikke engang var åpnet.. Derfor bar det til gaten. Gate 1!
Ved gaten møtte jeg KJShaw og SK_RSJ fra flyertalk som skulle delta på turen. De hadde jo selvsagt vært på internet som BN1 1D og BN2 1F, derfor ble det 1E på unge Tommy som var BN langt bak i leksa..
Torsdag 31/8 SK1415 ARN-CPH 0620 MD82 Sete 1E, en klasse.
Frokosten kom raskt på bordet og en tur i midtsetet mellom 2 flyentusiaster, går fort. Ble litt sirkling over CPH, landet 0739.
Heldigvis sto Prinsen parkert på gaten ved siden av der vi parkerte slik at det tok under 1 minutt å komme seg dit. Ved gaten sto en ung flott jente fra CR i Danmark og ventet på oss. Hun ønsket velkommen og ved gaten ventet også Jesperm og CPHflyer. Vi ble litt bekymret for 3tflyer som kom fra TRD kvelden før. Det viste seg at det hadde vært lang ventetid i sikkerhetskontrollen, 30 minutter i fast tracken!!
Klokka 0755 kom det en dansk kaptein med DET morratrynet spaserende mot gaten. Styrmannen så litt mer fresh ut, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg hadde håpet han hadde stått opp litt tidligere sånn at han hadde vært der en halvtime før som avtalt. CS jenta begynte å bli litt svett, hun gikk ombord sammen med pilotene og kom tilbake bare 10 minutter før vi skulle gå og ba oss skynde oss ombord før andre pax skulle boarde. Ble masse stress, kapteinen var ikke interessert i å snakke med oss, vi fikk ikke lov å gå utenfor flyet og ta bilder. Vi hadde 90 sekunder på oss før resten av paxen kom ombord så bildene ble ok, men bare det...
Torsdag 31/8 SK1629 CPH-DUS 0815 A319 Sete 5F, business class
Det luktet NY Cadillac ombord!! En purser som var mye mer hyggelig enn vår morragretne kaptein, tok hjertelig imot oss på vår pre-boarding. pga at jeg skulle direkte til Chicago etter arrangementet, hadde jeg med meg Travel Proen og det ble rimelig stressende for å få tatt bildene før paxen kom. Det er helt nye seter ombord som var meget behagelige, men prinsen er satt opp for en klasse, altså like brede seter hele veien. De første 5 radene hadde bedre plass til bena.
Det var 5 rader med C klasse og vi okkuperte de 3 bakerste radene på ene siden. Vi pushet back litt sent, la merke til at mange av bakkepersonalet stoppet opp og beskuet den vakre Prinsen når vi rullet nedover i sakte fart. Take off fra R22 og vi snakker om en meget kraftig Prins som satt oss helt tilbake i setene og vi roterte sinnsykt tidlig!
Det er jo bare en knapp time til DUS og det var mange premium pax ombord. C hadde som sagt 5 rader med 5 pax utenom oss. Det var faktisk Flex til og med rad 15 med mange pax. Stappa på Monkey som vanlig...
Frokosten besto av diverse pålegg, Chorizo, ost, noe merkelig kjøtt, yoghurt etc. (se bilde). Mye variert, godt brød.
Rett etter frokosten kom purseren rundt med et brett med Champagne. "Siden det er den første, offisielle flighten med A319, byr vi på Champagne i dag!". Var ikke usein med å ta et par flasker.
Etter en behagelig flight, landet vi på rute i DUS. Vi fikk en Follow me bil forran oss og havnet i et trangt hjørne. Kapteinen hadde lovet CR jenta vår at han skulle ta bilder for oss, så vi ventet til all pax hadde gått av og ombord i bussen. Da vi kom frem sa vår supersure kaptein at "dere skal jo med bussen så nå kan dere ta bilder selv..." Vel, alle pax ventet på oss, så jeg kunne ikke bare springe nedover tarmacen mens de ventet..... Fikk tatt et bilde av snuten
Bussen kjørte oss 20 meter og slapp oss av, jeg fikk tatt et bilde til.
Vi havnet da nede på baggage claim og måtte ta oss opp, sjekke inn og gjennom security. Siden alle FTerne hadde kjøpt egne billetter, var alle disse booket i M. CR damen hadde ordnet upgrade fra CPH, men i DUS ble det "back of the bus" for hele bunchen utenom meg som var invitert. Jeg gikk til gatepersonalet og ba henne se på meldingen som lå inne, men dessverre var det ikke nok catering for oss alle, så jeg ba dem nedgradere meg til 16A. Vi havnet bak i leksa, men det var ikke så mange pax at midtsetene ble opptatt. Siden det var en så kort flight, spilte det liten rolle.
Etter take off, sovna jeg som en stein og våkna når hjula kom ut rett før landing.
Vel på bakken, var det bare å spasere mot loungen der Chris, salgsbossen for Danmark, hadde booka et møterom. Han ville gjerne snakke med oss. Etter et par timers prat, noen wienerbrød og kaffe, avsluttet vi møtet med en lovnad fra Chris at en modell av retro A319 var kunne forventes i posten om få dager!!
Våre danske venner dro hjem, de som skulle tilbake til Norge, Sverige og meg som skulle til Chicago, stakk opp i god loungen og tok et par Tuborg sammen. Jeg fikk tildelt sete 38D av lounge damen med beskjed at jeg hadde et nytt BP ventende på meg i gaten.
Torsdag 31/8 SK943 CPH-ORD 1530 A343 Sete 9G og H!
Mottok en flott oppgradering og nå sitter jeg her og koser meg med alt som SAS har å bidra med. (Jada Bizflyer, menyen kommer!! :D )
Der er masse bilder, men vær snill og vente til i morgen. Connexion er alt for treig til å laste opp bilder....
Har mange flighter neste uka i USA. Skal jeg poste fra dem også, gi beskjed!
Bilden kommer i morra, Calvadosen er på bordet så dere får kose dere!
Hilsen Tommy777!
Meny!
Scandinavian Dining:
With your wellbeing in mind, our aim is to make your experience on board as comfortable as possible. Enjoy the chefs meal choice of today and our selection of beverages.
We wish you a pleasant flight!
Green leaf salad with dressing of the day
First course
Fresh prawns with vichyssoise sauce with bleak roe
Main course
Sauteed hoki fish fillet with parsley butter served with braised potatoe, leek and mushrooms and fresh tomatoe
or
Pork tenderloin served with bean ragout, grilled zucchini and mixed pepper, chilli and garlic relish
or
Dijon mustard coated roast of lamb served with potatoe wedges, ratatouille and lamb jus
or Chilli cabbage with rice salad and coconut sauce (vegetarian)
Cheese
Spanish Manchego (KANON!) and Italian Taleggio (DOBBELKANON!!) served with plum chutney and crackers
A sweet finish
Petit fours
Wine
White Wine
2004 Jackson Estate Sauvignon Blanc, New Zealand
2004 Woodstock Viognier Semillon Riesling, Australia
(han der SAS vin sjefen tror Australia er vinplass nr. 1 :P)
Red wine
2003 Veranda Pinot Noir Reserve, Chile
2000 Marchesi Antinori Chianti Classico Riserva, Italy (jess!)
Godt å se at det er flere som opplever å bli oppgradert...:D :D :D
Bizflyer
01-09-2006, 09:52
Flott rapport Tommy! Takk for den!
BF:)
Så Valdemar ved gate på GM sist lørdag, morsom overraskelse! Ren, blank og stilig maskin.
sail4fun
02-09-2006, 16:20
Er det noen som har interiør bilder/tegninger ?
Det kan virke som om CAU ikke her helt fornøyd med plassering av dassene (http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=11512)
Er de noen gang fornøyd med plassering av toalettene???
Originally posted by P.A. VIKING
Det kan virke som om CAU ikke her helt fornøyd med plassering av dassene (http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=11512)
CAU är väl aldrig nöjda med någonting och gör sitt bästa för att göra livet surt för allt och alla?:mol
sail4fun
02-09-2006, 17:19
Originally posted by Savipix
CAU är väl aldrig nöjda med någonting och gör sitt bästa för att göra livet surt för allt och alla?:mol
:D
Originally posted by Savipix
:D
Amen! CAU har varit ett av de största interna problemen hos SK. Andra fackföreningar (även i Danmark) har varit tillmötesgående men så kommer CAU och säger NEI!
Men åter till tripreporten. Ser fram emot bilder
Tommy777
06-09-2006, 19:11
Etter en langhelg i SC, kommer endelig bilder!
Bilde 1: Utsikt fremover mot cockpit
Bilde 2: Vakkert bilde med list av 737en jeg to OSL-ARN
Bilde 3: FT gutta venter spent ved gaten i CPH
Bilde 4-7: Hadde sekunder på meg til å ta bilder før paxen måtte om bord…
Bilde 8: OY-KBF ved nabogaten
Bilde 9: Retro In flight
Tommy777
06-09-2006, 19:23
Flere bilder:
Bilde 1: Prinsen ved gaten i DUS
Bilde 2: Priority ??? :P
Bilde 3: Frokost på vei til DUS
Bilde 4: Champis time! SAS feirer ny prinsen
Bilde 5: En ren og pen vinge
Bilde 6: Prinsen ved gaten i DUS
Bilde 7: Enda en 319
Bilde 8: Verdens største fussball bord??
sail4fun
06-09-2006, 19:23
Likte denne spesielt godt
:up:
Tommy777
06-09-2006, 19:31
Enda mer! (Tell me when to stop :colgate: )
Bilde 1: Hon Circle gutta ankommer en LH flight
Bilde 2: Denne lillekaren svetta når han visste at
Bilde 3: Denne kom minuttet etter 
Bilde 4: Så ren har jeg aldri sett en vinge før!
Bilde 5: Rumpa på en 321 i CPH
Tommy777
06-09-2006, 19:38
Tilbake i CPH, på tide å komme seg til Chicago
Bilde 1: Litt feil… Desserten og Calvadosen kom først :P
Bilde 2: Ikke så ren denne karen…
Bilde 3: En Fokker fra et flyselskap jeg aldri har hørt om
Bilde 4: Grønn Sterling
Bilde 5: Priority??? :-D
Bilde 6: BA 319
Bilde 7: Forrett
Bilde 8: Hovedrett (svin)